مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

خواص دارویی و گیاهی

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی
مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی


ضرب و جرح ناشی از نزاع عمدی یا هرگونه اقدام دیگری که موجب خسارت بدنی به دیگران شود، بر اساس شرع و قانون، موجب ضمان واردکننده ضرب یا عامل جرح است و طبق قانون با اجرای قصاص یا پرداخت دیه، این خسارت باید به عنوان یک  حق‌الناس جبران شود.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از روزنامه حمایت،  از قدیم گفته‌اند « در دعوا، حلوا خیرات نمی‌کنند» و هر دعوایی هم، ضرب و جرح و کبودی و خونریزی به دنبال دارد؛ شاید وقتی دو نفر با یکدیگر گلاویز می‌شوند و ضرباتی بهم می‌زنند متوجه نباشند که هر ضربه‌ای که به طرف مقابل می‌زنند چه مسئولیت‌هایی را برای آنها در پی‌دارد.

این در حالی است که مطابق با قانون، هر صدمه‌ای که به دیگران به طور عمدی وارد شود، ممکن است علاوه بر قصاص یا دیه، حبس فرد خاطی را هم در پی داشته باشد اما اگر غیرعمدی باشد، تنها دیه به دنبال دارد.

ضرب و جرح ناشی از نزاع عمدی یا هرگونه اقدام دیگری که موجب خسارت بدنی به دیگران شود، بر اساس شرع و قانون، موجب ضمان واردکننده ضرب یا عامل جرح است و طبق قانون با اجرای قصاص یا پرداخت دیه، این خسارت باید به عنوان یک حق‌الناس جبران شود؛ حسین آل کجاف، حقوقدان و وکیل دادگستری به تشریح موضوع مجازات ضرب و جرح عمدی و غیرعمدی در قوانین مجازات اسلامی پرداخته است.

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

حسین آل‌کجباف به عنوان یک حقوقدان در ابتدای اظهارات خود به تعریف جداگانه ضرب و جرح می‌پردازد و می‌گوید: ضرب در لغت به معنی «زدن» است و از حیث حقوقی به صدماتی گفته می‌شود که وارد کردن آنها موجب از هم گسیختگی ظاهری نسوج و جاری شدن خون از بدن نمی‌شود.

از این رو تورم، کبودی، پیچ خوردن مفاصل بدون شکستگی و خون‌مردگی از مصادیق ضرب است و ممکن است با دست یا پا یا تمام سنگینی بدن و امثال آن یا با استفاده از ابزاری مثل چوب و سنگ باشد و بر این اساس ملاک تشخیص وارد کردن صدمه بدون خونریزی، ظاهری است.

وی در ادامه به تعریف جرح پرداخته و می‌افزاید: جرح در لغت به معنی «زخم زدن» بوده و به آسیب‌هایی اطلاق می‌شود که موجب از هم گسیختگی بافت های بدن شده و با خونریزی ظاهری و بیرونی همراه باشد مانند خراشیدگی، بریدگی یا پارگی است. گاه ممکن است این ضربات همراه با شکستگی باشد؛ بنابراین قطع عضو، سوختگی، شکستگی و بریدگی و امثال آن از انواع جرح محسوب خواهد شد.

آل‌کجباف در پاسخ به این سوال که در چه مواردی قطع یا جرح عضو عمدی محسوب خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: اگر شخصی به قصد قطع یا جرح عضو به دیگری صدمه وارد کند یا اینکه قصد این عمل را نداشته باشد ولی نوعا عمل او منجر به قطع یا جرح عضوی از بدن شود در این حالت نیز عمل او کاملا عمدی تلقی می‌شود. مانند آنکه قصدش دور کردن دیگری از صحنه درگیری یا ادب کردن وی باشد و با چاقو به او صدمه وارد کند.

وی یادآور می‌شود: در چنین مواردی قصد او قطع یا جرح عضوی از بدن نیست ولی نوع وسیله‌ای که از آن برای انجام این کار استفاده کرده، منجر به این نتیجه شده است.

آل‌کجباف تاکید می‌کند: همچنین ممکن است شخص نه قصد مصدوم کردن داشته باشد و نه نوعا عمل او منجر به ایراد صدمه شود ولی عمل او نسبت به طرف مقابل به واسطه پیری، بیماری، ضعف جسمانی یا سن کم نوعا منجر به قطع یا جرح عضو شود و او نیز به این مساله واقف باشد که در این حالت نیز عمل او عمدی محسوب می‌شود.

این حقوقدان می‌گوید: نکته‌ای که باید در این میان به آن توجه داشت این است که اگر قطع یا جرح عضو عمدی باشد، شخص مصدوم می‌تواند از دادگاه تقاضای قصاص کند که در صورت اثبات مجرمیت ضارب، وی مجرم شناخته شده و با رعایت شرایطی که در قانون تعریف شده، قصاص خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: در مواردی که اجرای حکم قصاص قطعی باشد، شرط اصلی آن است که نباید اندازه آن بیشتر از اندازه صدمه وارده به شاکی باشد.

آل‌کجباف در پاسخ به این سوال که اگر امکان قصاص عضو وجود نداشته باشد، چه کاری می‌توان انجام داد؟ می‌گوید: در قطع و جرح و ضرب عمدی عضو به هنگامی که به هر دلیل امکان قصاص عضو نباشد، مثلا شاکی رضایت داده باشد یا شرط تساوی محقق نباشد، ضارب از مدت دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.

این حقوقدان در ادامه می‌افزاید: اگر در صدمات وارده، مجرم از اسلحه یا چاقو و امثال آن در وارد کردن صدمه استفاده کرده باشد، به مدت ۳ ماه تا یک‌ سال حبس محکوم می‌شود.

آل‌کجباف در ادامه اظهارات خود به مجازاتی که برای ضرب و جرح‌های عمدی تعریف شده، اشاره و اظهار می‌کند: در این موارد قانونگذار برای هر یک از شرکت‌کنندگان در منازعه، چه آسیب ‌دیده باشند و چه آسیب وارده کرده باشند، مجازات مقرر کرده است و این صرفا به خاطر حضور و شرکت آنها در درگیری و منازعه است.

وی در توضیح این مجازات‌ می‌گوید: در صورتی که درگیری منتهی به نقص عضو شود، هر یک از شرکت‌کنندگان به حبس از مدت ۶ ماه تا ۳ سال و اگر منازعه منتهی به ضرب و جرح شود، هر یک به مدت ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهند شد.

آل‌کجباف در ادامه می‌افزاید: معمولا شرکت‌کنندگان در منازعه مدعی می‌شوند که برای میانجی‌گری یا دفاع از خود وارد درگیری شده‌اند که اثبات این امر بر عهده آنها و تشخیص آن با قاضی است.

وی می‌گوید: همچنین گاهی شرایط به گونه‌ای است که ضرب و جرح عنوان جنایات شبه‌عمد به خود می‌گیرد؛ از لحاظ قانونی جنایتی شبه‌عمدی است که مرتکب نسبت به قربانی جرم قصد رفتاری را داشته اما قصد جنایت واقع‌شده یا نظیر آن را نداشته باشد یا به طور کلی مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد.

آل‌کجباف می‌افزاید: به عنوان مثال جنایات ناشی از رانندگی شبه‌عمدی است، دیه آنها باید طی دو سال از تاریخ وقوع حادثه پرداخت شود؛ لازم به ذکر است که به لحاظ قانون مجازات اسلامی اگر به سبب ایراد ضربه یا جراحت، صدمه بزرگتری به‌ وجود آید، مانند اینکه با شکستن سر، عقل زایل شود، هرگاه آن جراحت علت و سبب زوال یا نقصان منفعت باشد، اگر با یک ضربه یا جراحت واقع شده باشد، دیه ضربه یا جراحت در دیه بیشتر تداخل می‌کند و تنها دیه زوال یا نقص منفعت که بیشتر است، پرداخت می‌شود و چنانچه زوال منفعت یا نقص آن با ضربه یا جراحت دیگری غیر از ضربه‌ای که جراحت را ایجاد کرده است، واقع شده باشد یا ضربه یا جراحت وارده علت زوال یا نقصان منفعت به ‌گونه‌ای که لازم و ملزوم یکدیگرند، نباشد و اتفاقا با آن ضربه و جراحت، منفعت نیز زایل شود یا نقص پیدا کند، ضربه یا جراحت و منفعت، هر کدام دیه جداگانه دارد.


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)



«ضرب» به صدماتی گفته می‌شود که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد می‌کند. «جرح» نیز به صدماتی گفته می‌شود که به از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن منتهی شود. جرح اغلب با خونریزی همراه است، مانند خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو. در قانون، برای ضرب وجرح مجازات‌هایی تعیین شده است که به بررسی آن می‌پردازیم.

ضرب وجرح جرایمی بسیار شایع هستند و تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده‌اند. «ضرب و شتم» اصطلاح رایجی است که مردم برای این جرم استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که «شتم» به معنی «دشنام دادن» است و ذیل جرایمی مثل توهین یا قذف قرار می‌گیرد. بنابراین، اصطلاح صحیح «ضرب و جرح» است، نه «ضرب و شتم».

همان‌طور که گفته شد «جرح» به صدماتی گفته می‌شود که به از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن بینجامد. خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو از مصادیق جرح است. این جرم را باید در گروه «جنایات بر اعضا» دسته‌بندی کرد. «جنایت بر عضو» عبارت است از هر آسیب کمتر از قتل، مانند قطع عضو، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع. جنایت بر عضو اگر به صورت عمدی باشد، در صورت تقاضای قربانی جرم یا ولیّ او و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، موجب قصاص می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، دیه و تعزیر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، جرم جرح موجب یکی از مجازات‌های قصاص، دیه و تعزیر خواهد شد. البته گاهی این جرم هم با دیه مجازات می‌شود و هم با تعزیر.

برای اینکه جرح موجب قصاص شود، باید «شرایط عمومی قصاص» و «شرایط اختصاصی قصاص عضو» وجود داشته باشد. شرایط عمومی قصاص در مواد ۳۰۱ به بعد قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ بیان شده است. البته در صورتی حکم به قصاص داده می‌شود که مرتکب جرح، پدر یا از اجداد پدری قربانی جرم نباشد و مجنیٌ‌علیه هم عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد. علاوه بر این، برای محکوم شدن به مجازات قصاص، مرتکب باید عمد داشته باشد. شرایط جنایت عمدی در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

شرایط اختصاصی قصاص عضو نیز چنین‌اند:

در صورتی که هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی قصاص وجود نداشته باشد، مرتکب جرم به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. بنابراین، در جنایت غیرعمدی بر اعضا و جنایت عمدی که قصاص ندارد یا قصاص در آن ممکن نیست یا بر دیه مصالحه شده است، دیه پرداخت می‌شود. مواد ۵۵۸ به بعد قانون مجازات اسلامی قواعد عمومی دیه اعضا را بیان کرده است.

«ضرب» در واقع صدماتی است که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد کند. در قانون، برای هریک از این موارد دیه‌ای مقرر شده است که ضارب باید آن را به فرد مضروب پرداخت کند. دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می شود، در قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل است:

در این حکم، بین اینکه عضو دارای دیه تعیین‌شده باشد یا نباشد، فرقی نیست. همچنین بین تغییر رنگ تمام یا قسمتی از عضو و نیز بقا یا زوال اثر آن فرقی وجود ندارد. صدمه‌ای که موجب تورم بدن، سر یا صورت شود «اَرش» دارد و چنانچه علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز بشود، حسب مورد، دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می‌شود. منظور از ارش، مقدار مالی است که به عنوان جبران خسارت مالی یا بدنی پرداخت می‌شود و در قانون برای آن اندازه‌ای مشخص نشده است.

هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود. بنابراین، یکی از فرض‌هایی که مرتکب ضرب وجرح علاوه بر دیه به تعزیر نیز محکوم می‌شود، وقتی است که به تشخیص قاضی، اقدام او نظم و امنیت جامعه را مختل کرده باشد.

در مواردی دیگر نیز ممکن است علاوه بر دیه، مرتکب ضرب وجرح به تعزیر نیز محکوم شود. یکی از این موارد وقتی است که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود، اما آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد. در این صورت، مرتکب به ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این، هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، در صورتی که این نزاع دسته‌جمعی منتهی به ضرب وجرح شود، هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع، حسب مورد، به حبس از ۳ ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.

امید عبدالهیان


یاسا همان قانون است.

عدالت کامل در دادگاه انقلاب بوشهراجرامیشود حکمی که بایداجرابشه هیچ تاغیریا انفاقی درش نیست باشاکی ومتهم به شکل مساوی برخوردمیشه.درودبرشرفشون

به نظرم پول حرف اولو میزنه توی این کشور دیده شده طرف کلی کتک خورده بازم متهم حساب شده چون طرف مقابلش قاضیو خریده هم زده هم زندان کرده

سلام … دیدگاه ندارم ولی ممنون هستم از اطلاعاتی ک در اختیار ما میگذارید …

اگر دزدی بدون حضور صاحبخانه وارد خانه ای شود ولی صدمه ببیند، مثلا دستش بشکند، آیا با شکایت از صاحب خانه میتواند خسارت بگیرد؟

در صورتیکه صاحب خانه مرتکب تقصیر شده باشد و دزد آنرا اثبات کند بله میتواند دیه بگیرد.

سلام در صورتی که پزشک قانونی ضرب زن رو تایید کرده باشه و زن شاهدی نداشته باشه آیا باز هم مرد مجازات خواهد شد؟

باید ثابت شود که توسط فرد مشخصی انجام شده است.

سلام من با باجناقم دعوا کردم و بدون اینکه من ببینمش از پشت به من ضربه زده و دچار شکستگی سر شدم او هم ادعا میکنه دماغم شکسته ایا دیه به فرد مهاجم تعلق میگیرد ؟

اگر ثابت کند توسط شما بوده میتواند از شما دیه بگیرد.

سلام من دی ماه۹۶طلاق گرفتم ودراردیبهشت۹۸همسر سابقم تقاضای اشتی کرد ومن گفتم نمیخوام اشتی کنم او با چاقو توی خیابون بهم حمله کرد و۷ضربه چاقو به شانه وگردنم وزیر صورت وکتف پشتم ودستم زد .میخواستم شکایت کنم تهدید کرد دوباره میام بیرون از زندان انتقام میگیرم من از ترسم شکایت نکردم ولی هنوز به تهدیدات خودش ادامه میده .لطفا راهنماییم کنیدمن چه کاری باید انجام بدم.

در صورت هرگونه تهدید میتوانید از طریق دادسرا علیه ایشان شکایت کیفری کنید.

سلام.من و دوستم سال ۹۵بایه اقایی دعوامون شد.۱۰ نفر به دو نفر شدیم.من با باتومی ک از دست اونا گرفته بودم زدم تو سر اون شخص و ایشونم رفت شکایت کرد.دوستمم شکایت کرد.جلسه اول بازپرس برای من قرار وثیقه صادر کرد و متاسفانه از بی اطلاعی خانوادم ک حتما باید فیش حقوقی باشه من سه روز به زندان رفتم.بعد اون شخص و دوست من رضایت دادن به همدیگه و قاضی قرار توقیف تقیب داد.الان میخوام بدونم برای من سوسابقه شده و نمیتونم تو ادارات یا شرکت ها استخدام بشم؟

شما هیچ سوء پیشینه ای ندارید.

در تاریخ ۹۷/۱۰/۳۰براثر برخورد شخصی باهل دادن به من برخورد کرد وباعث شکستگی استخوان مفصل به لگن شده ودرآن مدت من مراجعه برای اقامه دعوی میسر نبوده بخاطر مداوا آیا امکان دارد که به شکایت اینجانب رسیدگی شود

اگر مدارک داشته باشید بله.

مثلا چند نفر بهم حمله کنن و الکی منو بزنن بعد من با چاقوی خودشون یکیشون رو بزنم مجرم شناخته میشم؟

اگر دفاع مشروع باشد خیر ولی دفاع هم شرایطی دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


اصطلاح ضرب در علم حقوق  عبارتست از صدماتی که وارد کردن آنها موجب خونریزی ظاهری بدن و از هم گسیختگی نسوج بدن را به همراه ندارد.

فلذا این صدمات با کبودی ، گیچ خوردن مفاصل بدون شکستگی ، تورم و… همراه هستند.

ضرب با هر وسیله امکان پذیر است اعم از وسایل طبیعی همانند دست ، پا ، ناخن و…ووسایل اتفاقی همانند چوب و نیز وسایل از پیش تهیع شده همانند جاقو و… باشد بنابراین ملاک آن تنها وارد شدن صدمه بدون خونریزی می باشد.

در مقابل آن نیز جرح می باشد که به صدمه هایی گفته می شود که منجر به خونریزی ظاهری شده و گاهی این خونریزی با شکستگی استخوان همر اه است.

بنابراین آسیبهایی از قبل سوختگی ، بریدگی ها ، قطع عضو و سایر زخم ها از این دسته می باشند.

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

جرح عمدی: نظر قانونگذار در خصوص ارتکاب این جرم کاملا واضح است وبدین صورت که اگر شخصی به قصد قطع یا جرح عضو به دیگری صدمه بزنند مرتکب جرم به صورت عمدی شده است حتی زمانی که فرد قصد این عمل را نداشته باشد ولی نوع عمل وی طوری باشد که عرفا منجر به قطع یا جرح عضو شود این جرم صادق است.

این جرم نیز همانند سایر جرایم از ۳ رکن تشکیل شده است:

علم که به دو دسته علم به موضوع و علم به حکم تشکیل شده علم موضوع بدین معناست که شخص بداندکه شخصی را که مورد تعرض قرار می دهد انسان زنده با حیاتی مستقر می باشد و علم به حکم نیز بدین معناست که مرتکب بداند عمل ارتکابی وی جرم می باشد و قانونگذار برایش مجازات تعیین نموده که قانونگذار جمهوری اسلامی تیران علم به حکم را مفروض دانسته و بر این باور است که مردم بعد تصویب و سپس لازم الاجرا شدن آن باید نسبت به آن آگاه باشند چرا که بین تصویب و لازم الاجرا شدن نیز فاصله زمانی ۱۵ روز قرار داده است.

سو نیت نیت هم به دو دسته عام و خاص مورد بررسی قرار می گیرد سوء نیت عام که همان قصد فعل یا راده خودآگاه شخص است که بدین معناست که شخص قصد تعرض به بزه دیده را داشته باشد و سوء نیت خاص نیز همان قصد نتیجه که همان ورود صدمه و خسارت می باشد در خصوص این جرم باید وجود داشته باشد تا  جرم ضرب و جرح محقق شود لذا این جرم از دسته جرایم مقید می باشد

انگیزه در تحقق جرم اصولا نقشی ندارد مگر در مواردی که قانونگذار تصریح نموده باشد.

مقنن در ذیل ماده ۶۱۴ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان داشته : چنانچه‌اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم‌تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم‌خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب به پرداخت‌دیه نیز محکوم می‌شود

همچنین در تبصره این ماده ذکر شده: در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک ‌سال حبس محکوم خواهد شد.

گاهی این درگیری و ضرب و جرح به صورت گروهی و دسته جمعی واقع می شود در این موارد قانون گذار برای هر یک از شرکت کنندگان در  این درگیری، چه آسیب دیده باشد و چه آسیب وارد کرده باشد مجازات مقرر کرده است و این  مجازات صرفا به جهت حضور و شرکت آنها در درگیری است.

برای این حالت قانونگذار عنوان خاصی بنام جرم منازعه تعیین نموده که برایش ضمانت اجرایی جداگانه را وضع نموه و در حقیقت این جرم حالت دسته جمعی و صوری از جرم ضرب و جرح می باشد و عنصر قانونی این جرم ماده ۶۱۵ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی می باشد که بیان داشته : هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک ازشرکت‌کنندگان‌درنزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می‌شوند:

سلام برادر خانمم و پدرشو مادرش و خود خانمم به قصد ضرب درب منزل به من یورش میبرند آسیب نمیبینم. همسایه ها جمع شدند ولی یورش انها را ندیدند. سریع خودشان را عقب کشیدن. سوار ماشین شدن ک بروند جلو ماشینشون وایسیدم. تا مامور بیاد. ولی دنده زدن و خراشی به پایم انداختند. و رفتند . چطوزر اقدام کنم؟ راستی همون شبم خانمم پسر ۲ ساله ام را با خودش برد. ۲ ساعت قبلش هم به من بخاطر اعصابش پریدو ناخن ناخنم کردو. خواست با قاشق من را بزند . که بچه را زد. لب بچه از داخل کوچولو پاره شد. میشود حضانت را از او گرفت؟

سلام به دادسرای عمومی انقلاب محل وقوع جرم مراجعه و طرح شکایت مرتبط نمایید.

با سلام ..در یک درگیری جسمی را پرتاب کردن و به سر و صورت طرف خورد که بینی شکست و سر ده بخیه خورد و بینی هم ۴ بخیه خورد جرمش چیست و دیه وی چقدر میباشد…وی تو شکایتشم به دوروغ گفته که با اون جسم دوبار زدن راهکاری پیشناهاد میکنید واقعا ممنون میشم ….قبلشم خودش درگیری رو شروع کرده و خودشم کسی که جسمو پرتاب کرده زده مورد ضرب و جرح قرار داده که به دروغ میگوید نزدم

سلام باتوجه به میزان جراحات که به تائید پزشکی قانونی رسیده باشد، میزان دیه مشخص می گردد. بهتر است از طریق مصالحه و سازش پرونده را مختومه نمایید.

با سلام.من سال ۸۸با شخصی درگیر شدم که در ان درگیری انگشتم شکست و یک بار عمل جراحی کردم و الان نقص عضو باید بشم و انگشتم رو تخلیه میکنند.با توجه به اینکه شخص از همسایگان بوده و من شکایتی نکردم ایا الان بعد از این سال ها میتوانم شکایت کنم برای نقص عضو و میتوانم حق خود رو بگیرم لطفآ راهنمایی کنید با تشکر

سلام بله، می توانید با مدارک و اسناد و احراز و اثبات وقوع جرم و انتساب آن به شخص مورد نظر شکایت نمایید.

سلام من را چند سال پیش مورد ضرب جرح عمدی قرار دادند (۲ نفر) که هنوز پرونده باز است میگویند چون موقع وقوع حادثه زیر ۱۸ سال بودند فقط به دیه ختم میشه میخواستم بدونم این موضوع تا چقدر صحت داره الان هم حدود ۲۱ سال سن دارن

سلام پاسخ به این سوال منوط به مطالعه ی آرای صادره می باشد.

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

سلام ما نیز از همراهی شما سپاسگزاریم.

با سلام و احترام همسایه من علیه من شکایت کرده است که من او را مورد ضرب و جرح قرار داده ام من خانم هستم و ایشان آقا هستند دعوای ملکی با هم داریم گفته است که من با دمپایی به لب او آسیب رسانده و نامه پزشک قانونی گرفته است من هرگز همچین کاری نکرده ام در بازپرسی نیز این موارد را گفته ام ولیکن الان پرونده به دادگاه رفته است من چگونه می توانم از خودم دفاع کنم من واقعا همچین کاری نکرده ام فقط چون فاضلاب منزلش روی سر من و بچه هایم می ریخت و ایشان مدت ۶ ماه عمدا آن را درست نمی کرد با فریاد اعتراض کردم ولی ایشان پرونده درست کرده و خودش با صحنه سازی و شاهد دروغ برای من پرونده درست کرده است من چیکار می تونم بکنم و مجازاتی که برای موردی که گفتم چیست.البته پرونده ایشان هم به عنوان مزاحمت ملکی به دادگاه ارسال شده است.با تشکر

سلام برای مشاوره حقوقی،حضوری مراجعه نمایید یا به واحد مشاوره حقوقی مستقر در مراجع قضایی مراجعه نمایید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

من را در خبرنامه ثبت نام کن!

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

مشاور حقوقی says:

ثبت فردا

تلفن: 43933 021

سامانه پیامکی: 1000727

ایمیل: ایمیل

وبسایت: ثبت فردا

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

با سلام.من و نامزدم هردو دانشجوی یک دانشگاه هستیم و هم رشته هستیم.یکی از هم کلاسی های بنده ک پسر میباشد وقتی من و نامزدم رو باهم دید شروع کرد با لحن بد با نامزد من صحبت کردن که اره با فلانی (من)میچرخی و خبریه و…نامزد من حرفی نزد.تااینکه این اقا در تلگرام ب من پیام داد ک پشت سر من حرفایی شنیده و…منم ب نامزدم گفتم ک فلانی یعنی اون اقا ب من پیام داده.ایشونم بدون اینکه ب من بگن ب این اقا پیام دادن که مزاحم من نشن.صحبت این دوتا منجر ب فحاشی شد و نامزد بنده گفت باهات کار دارم و فردا فلان ساعت جلو در دانشگاه میبینمت. فرداش نامزد من این اقارو ک دیدن رفتن جلو باهاش صحبت کردن و از ایشون خواست ب طرف دیگه ای برن.اون اقا یعنی همکلاسی بنده شروع کرد ب فحاشی و تهدید جلو در دانشگاه ک موجب درگیری بین این دوتاشد.حالا این اقا از نامزد بنده ب عنوان توهین و تهدید و ایراد صدمه بدنی عمدی شکایت کرده.ما خیلی برای جلب رضایت پیش قدم شدیم ولی ایشون اصلا قبول نکردن و گفتن من میخوام این اقارو پشت میلهای زندان ببینم. نامزد بنده هم ب جرم تهدید و ایرادصدمه بدنی عمدی از ایشون شکایت کرد و یک شاهد که روز دعوا جلوی در دانشگاه بودن رو بردن دادسرا و اونجا قاضی ازش خواست شهادت بده و قسم بخوره ک ایشونم اینکارو کردن چون شنیده بودن خودشون همه چیز رو.الان ک رای امده نامزد بنده به استناد ب ماده608و669قانون تعزیرات محکوم شدن و ب استناد یک سری ماده دیگرمحکوم برای پرداخت دیه.ایا این حرف نامزد بنده که فردا ببینمت باهات کاردارم برای اثبات تهدید کافی بود؟؟اصلا تهدید ب حساب میاد؟بعد اون اقا برای موضوع تهدیدی ک کردن با وجود شاهد منع تعقیب خورده.چرا؟؟؟؟ ب نامزد بنده گفتن فحاشی رو نشون بده در تلگرام ولی اون اقا چون دیلیت اکانت کرده بود پیاما پاک شده بود قاضی از روی همین منع نعقیب صادر کرده.پس شهادت شاهد چی؟؟؟؟؟؟تهدید اون اقا این بود ک گفتن میگم برادرم بیاد با قمه تیکه تیکت کنه.دقیقا همین جمله رو شاهد شهادت داده براش.میشه اعتراض کرد ب رای؟؟؟؟بعد میخواستم ببینم امکان زندان تعلیقی یا خرید شلاق هست؟؟ باتوجه ب اون 2ماده ای ک گفته شد.نامزد بنده سوسابقه کیفری ندارد.ممنون از جواب شما

احتمال زیاد شهادت ایشان مورد قبول واقع نشده است و قرار منع تعقیب صادر شده است. به دلیل کافی نبودن ادله. در شکایت و روند کیفری علم قاضی است که موجب پذیرش شهادت شهود هم میشود. شلاق خریدنی نیست و باید شرایطی باشد که بتوان برای تبدیل و یا تخفیف مجازات استفاده کرد.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت دریافت خدمات حقوقی با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۲۰۷ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

چهارده + = 17

عضویت در وکالت آنلاین
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
نام کاربری خود را فراموش کرده اید؟

بررسی صحت نام کاربری

چهارده + = 17


ورود به وکالت آنلاین

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

برای آگهی از آخرین اخبار وکالت آنلاین عضو شوید!

در مرحله تجدید نظر، تشدید مجازات بوسیله هیئت های تجدیدنظر بازسازی نیروی انسانی مجوز قانونی ندارد

مستخدم با تغییرمحل جغرافیائی مستحق هزینه سفر و نقل مکان میباشد ، هرچندکه تغییرمحل برای اجرای حکم محکومیت اداری مستخدم باشد

مستخدم آزمایشی ، با انقضای دوره آزمایشی در عداد کارکنان رسمی است و خاتمه خدمت مستخدم ، بدون اثبات تخلف غیرقانونی است

در صورتیکه براساس مقررات در تاریخ معینی با بازخریدی خدمات کارمند موافقت شده باشد تاخیردرصدورحکم بازخریدی درایامی بعد از تاریخ فوق ایرادی به اصل تائید بازخریدی وارد نمیسازد

مستفاد از ماده 32 قانون بازسازی نیروی انسانی مصوب سال 1360 این است که مجازات اتهامات مذکور در بند 5 قسمت ب ماده 15 همان قانون یکی ازکیفرهای بند 1 تا 6 ماده 20 قانون فوق الاشعار میباشد

اصل ضرورت توجه به دلائل ومستندات ورعایت ارزش واعتبارآنهاازجمله اصول بدیهی دررسیدگی ودادرسی است وعدم توجه به آن ازموجبات نقض رای است

کسی که باگواهینامه رانندگی پایه 2 شخصی مبادرت به رانندگی باوسائل نقلیه عمومی نموده ومرتکب قتل غیرعمدشود،عمل اوچون فاقدپروانه لازم بوده است مشمول ماده 2 قانون تشدیدمجازات رانندگان است

تعقیب جزائی اتهام تخریب جنگل (تجاوزبه منابع ملی شده )درصورتی مجاز خواهدبودکه مقررات ماده 56قانون حفاظت وبهره برداری ازجنگلهااز حیث تشخیص منابع ملی شده ،اجراشده باشد

محکومیت به جرائم غیرعمدی ازنظراینکه سالب حیثیت نبوده وزمان اعاده حیثیت ندارد،ازشمول مقررات مربوط به تکرارجرم خارج است

احکام دادگاههاباید مستدل ومستندبه موادواصولی باشدکه براساس آن حکم صادرشده است وتخلف دادگاههاازاین اصل وصدورحکم برمجازات بدون توجه به مراتب فوق ازموجبات نقض مهم قوانین اصلی بوده وموجب نقض دادنامه است

وکالت
آنلاین
جامع ترین وب سایت اطلاع رسانی حقوقی کشور می باشد که با عضویت ده ها هزار
وکیل دادگستری در سراسر ایران خدمات حقوقی
به
متقاضیان ارائه می نماید. وکالت آنلاین با توجه به پتانسیل ذاتی خود خدمات مشاوره
حقوقی،
وکالت دعاوی حقوقی را توسط بهترین و متخصص ترین ارائه می نماید.

وکالت آنلاین در شبکه های اجتماعی

برای آگهی از آخرین اخبار وکالت آنلاین عضو شوید!

مقاله پیش رو توسط وکیل کیفری  و وکیل دعاوی ضرب و جرح در خصوص جرم ضرب وجرح عمدی و ارکان تشکیل دهنده جرم ضرب و جرح عمدی و مجازات ضرب و جرح  عمدی برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است.

جرم ضرب و جرح عمدی در محدوده آن دسته از جرایمی كه علیه تمامیت جسمانی اشخاص قرار می‌گیرد. ضرب و جرح عمدی از جرایم بسیار شایع هستند که تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده‌اند.

« ضرب » در لغت به معنای زدن و در عرف به صدماتی گفته می‌شود که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد می‌کند. جرح هم به‌ معنای «زخم‌ زدن» است و به آسیب‌هایی گفته می‌شود که موجب ضایعه عضوی، نسجی یا بافتی در بدن انسان می گردد. مانند خراشیدگی، بریدگی، شکستگی استخوان و اغلب با خونریزی همراه است.

تفاوت ضرب و جرح در این است که جرح معمولا همراه با زخم و خونریزی است در حالی که ضرب خونریزی و زخمی به دنبال ندارد. این جرم را باید در گروه « جنایات بر اعضا » دسته ‌بندی کرد.

جنایت بر عضو عبارت است از هر آسیب کمتر از قتل، مانند قطع عضو، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع جنایت بر عضو اگر به صورت عمدی باشد، در صورت تقاضای قربانی جرم یا ولیّ او و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، موجب قصاص می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، دیه و تعزیر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، جرم جرح موجب یکی از مجازات‌های قصاص، دیه و تعزیر خواهد شد. در حقوق ایران جرح عمدی مستوجب قصاص و غیر عمدی آن مستوجب دیه است و مبلغ دیه بر حسب اهمیت عضو مجروح متفاوت است.

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی

مطالب مرتبط : جرم کلاهبرداری و شرایط تحقق آن

هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد.

 در صورت درخواست مجنی‌علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود. بنابراین، یکی از فرض‌ هایی که مرتکب ضرب و جرح علاوه بر دیه به تعزیر نیز محکوم می‌شود، وقتی است که به تشخیص قاضی، اقدام او نظم و امنیت جامعه را مختل کرده باشد.

برای اینکه جرح موجب قصاص شود، باید « شرایط عمومی قصاص » وجود داشته باشد. در صورتی حکم به قصاص داده می‌شود که مرتکب جرح، پدر یا از اجداد پدری قربانی جرم نباشد و مجنیٌ‌علیه هم عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد. علاوه بر این، برای محکوم شدن به مجازات قصاص، مرتکب باید عمد داشته باشد. شرایط جنایت عمدی در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

۱ – محل عضو مورد قصاص با مورد جنایت یکی باشد.

۲ – قصاص با مقدار جنایت مساوی باشد.

۳ – قصاص موجب تلف جانی با عضو دیگر نباشد.

۴ – قصاص عضو سالم در مقابل عضو ناسالم نباشد.

۵ – تساوی اعضا در اصلی بودن اعضا

نکته : در قصاص عضو زن و مرد برابرند و مر مجرم به سبب نقص عضو یا جرحی که به زن وارد می آورد به قصاص عضو مانند آن محکوم می شود.

عنصر قانونی :

عنصر قانونی جرم ضرب و جرح عمدی ماده ۶۱۴ در کتاب پنجم از ق.م.ا می‌باشد که بیان می‌دارد: “هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد “.

عنصر مادی :

رکن مادی یا عنصر مادی جرم در حقیقت همان نمود خارجی یا تبلور عمل پیش ‌بینی شده مرتکب در عالم خارج و ماده می‌باشد که به صورت جرح یا قطع عضو محقق می شود.

عنصر معنوی :

عنصر معنوی همان قصد و فعل و انفعالات ذهنی مرتکب می‌باشد که شامل علم و سوء نیت و انگیزه مرتکب می باشد.

مطالب مرتبط : جرم جعل و شرایط تحقق آن

۱ – اصولاً در ضرباتی که موجب سرخی یا کبودی یا سیاهی و در ضرباتی که اثر قابل ملاحظه‌ای به جا نمی‌گذارد آیا قصاص مورد دارد یا خیر؟در موارد ایراد صدمات بدنی عمدی هنگامی قصاص قابل اعمال است که صدمه بدنی وارده منتهی به قطع یا جرح عضو مصدوم شود. بنابراین صدمه‌ای که موجبات سرخی یا کبودی یا سیاهی بدن مصدوم را فراهم آورد مشمول ماده ۱۹۰ در مبحث سوم قانون مجازات اسلامی قسمت دیات خواهد بود.

۲ – اگر پزشک هنگام عمل جراح، مرتکب تقصیر شود و به واسطۀ تقصیر، باعث قتل و یا صدمه بدنی شود، آیا علاوه بر دیه، مشمول مجازات تعزیری نیز خواهد بود یا خیر؟

اگر پزشک مرتکب بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت و یا عدم رعایت نظامات دولتی شود و از طریق تقصیری که مرتکب می‌شود، قتل یا صدمۀ بدنی پدید آید، در صورت وقوع قتل، عمل او در حکم شبه عمد بوده، پزشک فقط مسئول پرداخت دیه خواهد بود.

۳ – در صورتیکه شاکی خصوصی رضایت دهد، مجازات حبس برای ضارب وجود دارد ؟

در صورتیکه ضرب و جرح توسط ضارب موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه نباشد حبس در نظر گرفته نخواهد شد.

۴ – در صورتیکه فرد مصدوم رضایت محضری داده باشد مجددا میتواند شکایت کند ؟

خیر در صورتیکه شاکی رضایت داده باشد دیگر امکان شکایت در همان مورد وجود نخواهد داشت.

۵ – اگر در مقابل ضرب و جرح، فحاشی هم از طرف مصدوم صورت بگیرد مجازات خواهد شد ؟

بله در صورتیکه هر کدام از طرفین رضایت ندهند میتوانند شکایت متقابل کرده و به هر کدام جداگانه رسیدگی خواهد شد.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل کیفری در خصوص نحوه شکایت از جرم ضرب و جرح عمدی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

نوشته پیش رو که توسط وکیل کیفری تنظیم شده است به بررسی مسئله جرم ترک انفاق، نحوه

مقاله ی حاضر که توسط وکیل کیفری برای شما عزیزان به تحریر درآمده است به تعریف جرم

 در نوشته پیش رو که توسط وکیل کیفری تنظیم گردیده است به نحوه شکایت از جرم کلاهبر

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری با تجربه و سابقه ای درخشان

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به فاطمه یعقوبی می باشد .

مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی
مجازات ایراد صدمه بدنی عمدی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *