قيمت قرص roaccutane

خواص دارویی و گیاهی

قيمت قرص roaccutane
قيمت قرص roaccutane

شرکت حسابداری

ماه عسل

سیکس پک

بسیاری از افراد چه دختران و چه پسران در دوران بلوغ خود درگیر آکنه یا جوش‌های بلوغ و در پی آن جای به جا مانده از آن‌ها می‌شود که بعضا بسیار آزار دهنده است و سبب از بین رفتن اعتماد بنفس افراد می‌شود.

راه‌های متفاوتی برای درمان و حل این مشکل پیشنهاد می‌شود که یکی از آن‌ها مصرف قرصی به نام راکوتان است.قيمت قرص roaccutane

قرصی که باید توسط پزشک Doctor تجویز شود، اما بعضا دیده شده که براساس تجویز فردی به فرد دیگر هم مصرف می‌شود، غافل از اینکه مصرف این قرص شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد و حتی مضراتی جبران ناپذیر از خود به جای می‌گذارد.

راکوتان چیست؟

راکوتان یا ایزوترتینوین دارویی از مشتقات ویتامین A است که بیشتر جهت درمان آکنه‌های شدید پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین این دارو به میزان کمتر جهت پیشگیری سرطان پوست از نوع scc، سرطان مغز، پانکراس و غیره استفاده می‌شود.

مکانیزم این دارو کبدی بوده و در درمان پسوریازیس نیز استفاده شده است.

مواد تشکیل دهنده راکوتان

هر کپسول راکوتان حاوی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم ایزوترتینوئین است؛ قرص‌های راکوتان خالص نیستند و مواد زیر در آن‌ها به کار رفته است:

روغن سویا، موم زرد، روغن نباتی هیدروژنه، ژلاتین، گلیسرول، آب، سوربیتول، مانیتول، نشاسته ذرت، تیتانیوم دی اکسید و بعضی مواد دیگر در ترکیب راکوتان قند، گلوتن و ترترزین به کار نمی‌رود.

مقدار و نحوه مصرف قرص راکوتان

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک و با توجه به میزان شدت و ضعف آکنه تعیین شود؛ به طور معمول مقدار ۰/۵ تا ۱ میلی‌گرم از دارو برای هر کیلوگرم وزن بدن تجویز می‌شود.

به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلوگرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید ۲ کپسول ۲۰ میلی‌گرمی مصرف کند؛ توجه داشته باشید که هر چه دوز راکوتان بالاتر باشد شانس بروز عوارض و شدت عوارض حاصل از آن هم بیشتر است.

دارو‌های پرعارضه باید با احتیاط و حساسیت بالا تجویز شوند؛ پیش از تجویز راکوتان پزشک متخصص باید به این موارد توجه کند:

ابتدا از بیمار آزمایشاتی انجام شود و راکوتان تاثیر مستقیمی روی کبد و کلیه دارد؛ بیمار نباید هیچ مشکلی در کبد یا کلیه داشته باشد.

راکوتان با ایجاد تغییر در پروفایل‌های چربی خون باعث بالارفتن آن می‌شود و باید پیش از مصرف از میزان چربی خون فرد آگاه شد.

باید میزان ویتامین A و حساسیت به آن در بدن فرد سنجیده شود.

این دارو تاثیر مستقیمی روی مادر و جنین دارد و سبب سقط جنین می‌شود؛ پزشک باید شرایط بیمار را بسنجد و اگر احتمال یا تصمیم به بارداری دارد نباید آن را مصرف کند همچنین در دوران شیردهی نیز نباید مصرف شود، زیرا ممکن است باعث عقب افتادگی ذهنی نوزاد شود.

مکانی که آکنه در آن به وجود آمده نیز برای تجویز راکوتان باید در نظر گرفته شود.

شرایط فرد، نوع پوست و حتی شرایط کاری او باید در نظر گرفته شود. آکنه، پوست را نسبت به نور آفتاب حساس می‌کند؛ بنابراین برای کسی که در معرض نور آفتاب فعالیت می‌کند باید با احتیاط بیشتری تجویز شود.

در زمان مصرف راکوتان

پزشک وظیفه دارد بیمار را از همه عوارض دارو مطلع کند. شما هم اگر درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید پزشک را مجبور نمی‌کنید در موارد غیرضروری راکوتان برایتان تجویز کند. اگر این دارو برایتان تجویز شده باید بدانید:

کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شوند؛ در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیک‌تر بود از وعده بعدی آغاز کنید و هیچگاه 2 کپسول را با فاصله زمانی کوتاه نخورید.

ابتدای مصرف راکوتان ممکن است حضور آکنه‌ها روی پوستتان بیشتر شود و این به دلیل واکنش پوست شما به دارو است که برای تعدیل شرایط، چربی بیشتری تولید می‌کند؛ بعد از هفته سوم به بعد آکنه‌ها کمتر می‌شوند.

به خانم‌ها توصیه می‌شود در طول درمان با راکوتان از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند. اگر احتمالا باردار شدید فورا دارو را قطع کنید و به پزشکتان اطلاع دهید.

پیش از آغاز درمان پزشک از شما آزمایش می‌گیرد. در طول درمان به صورت منظم باز باید مورد آزمایش قرار بگیرید تا میزان کلسترول، تری‌گلیسیرید و آنزیم‌های کبدی کنترل شوند. اگر آنزیم‌های کبدی از ۴ برابر بیشتر شد دارو باید قطع شود.

هر دارویی دارای یک رشته فوائد و یک رشته عوارض نامطلوب است. راکوتان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خشکی لب، خشکی دهان، بینی، چشم، خونریزی بینی، درد خفیف مفاصل و ماهیچه‌ها به ویژه زانو، احساس خستگی و سردرد خفیف و افزایش ریزش مو از عوارض زودگذر این دارو هستند و بعد از پایان دوره رفع می‌شوند، اما اگر عوارضی همچون حالت تهوع، استفراغ، سردرد شدید و مزمن، تاری چشم و اختلال در بینایی، احساس افسردگی شدید، اختلال در سیستم عصبی و اختلال در حافظه را مشاهده کردید دارو را قطع کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید.

در طول دوره درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید؛ و مهم‌تر از همه مصرف دارو را به هیچ کس توصیه نکنید.

 

با سلام
الان حدود یک ماه و نیم هست که از قرص نوروم اسکین استفاده میکنم ولی هنوز اکنه هایی درشت روی صورتم میزنه نمیدونم چیکار کنم

پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

گروه نرم افزاری آسام

میزبانی می شود.

هیچ محصولی وجود ندارد

پرداخت

در محافل زنانه‌، آرایشگاه‌ها و استخرها خانم‌ها به یکدیگر توصیه می‌کنند که برای جوش صورت از روآکوتان استفاده کنند. از آنجا که این دارو‌، یک داروی تخصصی است و داروخانه‌ها فقط با نسخه پزشک آن را ارائه می‌دهند‌، گویا برخی از پزشکان به درخواست افراد برای‌شان روآکوتان می‌نویسند اما واقعیت این است که روآکوتان، داروی پرعارضه و خطرناکی است که حتی توسط متخصصان پوست هم با احتیاط تجویز می‌شود و در طول دوره درمان هم عارضه‌های زیادی از خود برجای می‌گذارد.

میترا یکی از مصرف‌کنندگان جوان روآکوتان است که این دارو را به توصیه یکی از دوستانش تهیه کرده. او می‌گوید:« جوش‌های صورتم واقعا کلافه‌ام کرده بودند. داروهای پزشک هم اثری نداشتند. دوستم روآکوتان مصرف کرده بود و مرا پیش دکتری برد که برایم این دارو را نوشت. الان نزدیک یک سال است که روآکوتان می‌خورم و جوش‌های صورتم رفع شده است اما معده‌ام حسابی درب و داغان شده و حتی وقتی آب می‌خورم تهوع می‌گیرم!»

خدا نکند دارویی در نظر مردم مقبول بیفتد. دیگر حکم معجزه پیدا می‌کند و هر پزشکی که آن را تجویز کند معجزه‌گر است. روآکوتان هم مدتی است به زمره دوست‌داشتنی‌ها پیوسته؛ دریغ از اینکه مصرف‌کننده‌های آن اطلاعات کافی نسبت به این دارو داشته باشند. ایزوترتینوئین با نام تجاری روآکوتان یا آکوتان در بازار دارویی شناخته می‌شود.

دارویی خوراکی برای درمان آکنه‌های شدید و مقاوم به درمان اما متاسفانه اثرات آن بسیار زیاد و خطرناک است؛ به همین دلیل باید زیر نظر و با تجویز پزشک متخصص متبحر مصرف شود.قيمت قرص roaccutane

برخی داروها باید دُز بالایی از آن و یا به مدت طولانی مصرف شوند تا عوارض جانبی داشته باشند اما روآکوتان به حدی خطرناک است که با مصرف کم، عوارض بزرگ دارد و در نهایت پیشنهاد می‌شود بیشتر از 20 میلی‌گرم در روز آن هم با احتیاط کامل مصرف نشود. همچنین دوره درمان این دارو شش ماه است؛ بنابراین با عوارض آن روبه‌رو خواهیم شد. از طرفی مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر می‌تواند باعث ایجاد عوارض دیگری شود؛ به عنوان مثال داروی تتراسایکلین عوارض خطرناک روآکوتان را تشدید می‌کند و این دو نباید همزمان با هم مصرف شوند و یا ممکن است فردی داروهای کورتون‌دار را با تجویز پزشکی دیگر مصرف کند که این نیز تداخلات زیادی با روآکوتان دارد. برای جلوگیری از تداخلات دارویی قبل از مصرف روآکوتان پزشک داروخانه را از همه داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید.

داروهای پرعارضه باید با احتیاط و حساسیت بالا تجویز شوند. پیش از تجویز روآکوتان پزشک متخصص باید به این موارد توجه کند: ابتدا از بیمار آزمایشاتی انجام شود. روآکوتان تاثیر مستقیمی روی کبد و کلیه دارد. بیمار نباید هیچ مشکلی در کبد و یا کلیه داشته باشد. روآکوتان با ایجاد تغییر در پروفایل‌های چربی خون باعث بالارفتن آن می‌شود و باید پیش از مصرف از میزان چربی خون فرد آگاه شد.

این دارو تاثیر مستقیمی روی مادر و جنین دارد و به سقط جنین می‌انجامد. پزشک باید شرایط بیمار را بسنجد و اگر احتمال و یا تصمیم به بارداری دارد نباید آن را مصرف کند. همچنین در دوران شیردهی نیز نباید مصرف شود زیرا ممکن است باعث عقب افتادگی ذهنی نوزاد شود. مکانی که آکنه در آن به وجود آمده نیز برای تجویز روآکوتان باید در نظر گرفته شود. شرایط فرد، نوع پوست و حتی شرایط کاری او باید در نظر گرفته شود. آکنه، پوست را نسبت به نور آفتاب حساس می‌کند؛ بنابراین برای کسی که در معرض نور آفتاب فعالیت می‌کند باید با احتیاط بیشتری تجویز شود.

پزشک وظیفه دارد بیمار را از همه عوارض دارو مطلع کند. شما هم اگر درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید پزشک را مجبور نمی‌کنید در موارد غیرضروری روآکوتان، برایتان تجویز کند. اگر این دارو برایتان تجویز شده باید بدانید: کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شوند. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیک‌تر بود از وعده بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصله زمانی کوتاه نخورید.

ابتدای مصرف روآکوتان ممکن است حضور آکنه‌ها روی پوستتان بیشتر شود و این به دلیل واکنش پوست شما به دارو است که برای تعدیل شرایط، چربی بیشتری تولید می‌کند. بعد از هفته سوم به بعد آکنه‌ها کمتر می‌شوند. به خانم‌ها توصیه می‌شود در طول درمان با روآکوتان از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند. اگر احتمالا باردار شدید فورا دارو را قطع کنید و به پزشکتان اطلاع دهید.

پیش از آغاز درمان پزشک از شما آزمایش می‌گیرد. در طول درمان به صورت منظم باز باید مورد آزمایش قرار بگیرید تا میزان کلسترول، تری‌گلیسیرید و آنزیم‌های کبدی کنترل شوند. اگر آنزیم‌های کبدی از 4برابر بیشتر شد دارو باید قطع شود. هر دارویی دارای یک رشته فوائد و یک رشته عوارض نامطلوب است. روآکوتان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خشکی لب، خشکی دهان، بینی، چشم‌، خونریزی بینی، درد خفیف مفاصل و ماهیچه‌ها به ویژه زانو، احساس خستگی و سردرد خفیف و افزایش ریزش مو از عوارض زودگذر این دارو هستند و بعد از پایان دوره رفع می‌شوند اما اگر عوارضی همچون حالت تهوع، استفراغ، سردرد شدید و مزمن، تاری چشم و اختلال در بینایی، احساس افسردگی شدید، اختلال در سیستم عصبی و اختلال در حافظه را مشاهده کردید دارو را قطع کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید. در طول دوره درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید. و مهم‌تر از همه مصرف دارو را به هیچ کس توصیه نکنید.

پوستش آن‌قدر صاف و یکدست بود که زیبایی‌اش را دو چندان کرده بود اما گفت در دوران نوجوانی صورتش مملو از جوش بوده و وقتی راه‌های درمانش را پرسیدم گفت: «پزشک برایم روآکوتان تجویز کرده بود. وقتی برای تهیه دارو به داروخانه رفتم با تعجب، پزشک داروساز گفت اگر می‌خواهی این میزان روآکوتان مصرف کنی، مطمئن باش بلایی سر کبدت خواهد آمد. من هم منصرف شدم و جوش‌ها بعد از نوجوانی با مصرف آنتی‌بیوتیک  برطرف شد. برایم عجیب بود که چرا پزشکم هیچ حرفی درباره عوارض این دارو نزده بود!»

دکتر مهرداد خاشی‌ناصری، متخصص پوست و زیبایی در این باره می‌گوید:« در درمان آکنه سه تا چهار مرحله را مد نظر می‌گیریم. درمان با روآکوتان را در آخرین مرحله شروع می‌کنیم. زمانی که هیچ کدام از راه‌های درمانی جواب ندهد و یا آکنه به درمان مقاوم باشد روآکوتان را تجویز می‌کنیم اما متاسفانه در سال‌های اخیر مصرف روآکوتان شیوع پیدا کرده و این مساله دو دلیل دارد. اول فرهنگ مصرف دارویی مردم و دیگر سهل‌انگاری برخی پزشکان است.

متاسفانه پزشکان مراحل درمان را توضیح نمی‌دهند. بیمار مرحله اول داروها را مصرف می‌کند و اثری نمی‌بیند و با فرض اینکه پزشک خوبی را انتخاب نکرده نزد متخصص دیگری می‌رود. پزشک بعدی با تصور اینکه مرحله اول کامل شده مرحله دوم را آغاز می‌کند و بیمار باز هم چون اثری نمی‌بیند نزد پزشک دیگری می‌رود. این بار پزشک مصرف روآکوتان را که مرحله سوم است همان ابتدا آغاز می‌کند و فرد می‌پندارد دو پزشک قبلی متبحر نبودند و حال که جواب گرفته تنها این پزشک کارش را بلد است.

متاسفانه برای اینکه این اتفاق نیفتد برخی از متخصصین داخلی و پوست در درمان آکنه در همان مرحله اول روآکوتان، را تجویز می‌کنند تا بیمارشان را از دست ندهند. در حقیقت خطر کم شدن بیماران باعث می‌شود مراحل درمانی درست انجام نشود. بنابراین اگر فرهنگ مصرف دارویی مردم تصحیح شود پزشکان هم از این راه‌حل استفاده نمی‌کنند و عوارض دارو گریبانگیر مردم نخواهد شد. پیش از این هم اتفاق افتاده و این مساله فقط درباره روآکوتان نیست. سال‌ها پیش که داروی سفیکسیم وارد بازار شد، به صورت زیاد مصرف می‌شد و پاسخگویی آن بالا بود و کم‌کم به خط اول درمان تبدیل شد. این قصه هم درباره روآکوتان در حال تکرار شدن است ولی غافل از اینکه عوارضش بسیار جدی است و باید در موارد خاص مصرف شود.

بسیاری از بیماران خودشان پیشنهاد می‌دهند برایمان روآکوتان، تجویز کنید. دلیلشان هم این است که زود جواب می‌دهد و یا داروهای دیگر اثر ندارد اما ناراحتی‌های پوستی سرماخوردگی نیست که قرص سرماخوردگی برای آن تجویز شود. حتی همان آکنه انواع مختلفی دارد که تنها برای نوع مقاوم به درمان آن از روآکوتان آن هم در مرحله آخر استفاده می‌شود. روآکوتان باعث پوسته‌پوسته شدن و ریزش سطح پوست می‌شود و اثر آکنه‌ها را از بین می‌برد. برای درمان آثار آکنه بهتر است از لیزر استفاده کرد.

همچنین داروهای موضعی دیگر همچون کرم ترتینوئین برای پوست‌های خشک و ژل ترتینوئین برای پوست‌های چرب اثر بهتری دارد و تحت کنترل است و از آنجا که موضعی مصرف می‌شود عوارض آن صدها بار کمتر از روآکوتان است. علاوه بر این بسیاری از آکنه‌ها فقط در دوره نوجوانی و جوانی بروز پیدا می‌کنند که با درمان در مرحله اول و دوم از بین می‌روند و نیازی به استفاده از روآکوتان نیست.

منبع: https://asanteb.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.


 

حقوق نیوز- راکوتان یا ایزوترتینوین دارویی از مشتقات ویتامین A است که بیشتر جهت درمان آکنه های شدید پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو به میزان کمتر جهت پیشگیری سرطان پوست از نوع scc، سرطان مغز، پانکراس و … استفاده می شود. مکانیزم این دارو کبدی می باشد و این دارو در درمان پسوریازیس نیز استفاده شده است.

هر کپسول راکوتان حاوی حدود 10 تا 20 میلی گرم ایزوترتینوئین است. قرص های راکوتان خالص نیستند و مواد زیر در آنها به کار رفته است :

روغن سویا، موم زرد، روغن نباتی هیدروژنه، ژلاتین، گلیسرول، آب، سوربیتول، مانیتول، نشاسته ذرت، تیتانیوم دی اکسید و بعضی مواد دیگر. در ترکیب راکوتان قند، گلوتن و ترترزین به کار نمی رود.قيمت قرص roaccutane


 

 


 

داروی معمول درمان آکنه بنزوییل پروکساید می باشد که برای درمان آکنه و جوش های خفیف به کار می رود. در صورتی که بنزوییل پروکساید موثر واقع نشود به عنوان مثال در جوش های بزرگ و چرکی، معمولا راکوتان تجویز می شود. هر چند راکوتان برای درمان آکنه های خفیف هم موثر است اما بدلیل هزینه زیاد و عوارض جانبی، از جایگزین های بی خطر آن استفاده می کنند.

هنگام بارداری و یا شیردهی نباید از راکوتان استفاده شود، زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی نوزاد برجا می‌گزارد.

در صورت حساسیت به ویتامین A نباید از راکوتان استفاده کنید. زیرا راکوتان از مشتقات ویتامین A می باشد.

در صورت مصرف همزمان راکوتان با پادزی ها، ممکن است اختلالاتی ایجاد شود. لذا در صورتی که از پادزی ها به ویژه تتراسیکلین استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به اینکه مکانیزم اثر دارو کبدی است، در صورتی که از نارسایی کبدی رنج می برید ازین دارو استفاده نکنید.

در صورت بالا بودن سطح ویتامین A در بدن استفاده ازین دارو برای شما مضر خواهد بود، لذا قبل از استفاده از این دارو همه ی این موارد را در نظر بگیرید.


 

 


 

قبل از هر چیز با توجه به عوارض ناخواسته این دارو در اثر مصرف خودسرانه، با پزشک مشورت کنید. توجه کنید که مصرف راکوتان باید با صلاح دید پزشک صورت گیرد. حتما پزشک را از سابقه حساسیت و سابقه دارویی خود آگاه کنید.

میزان مصرف این دارو به نظر پزشک معالج شما بستگی دارد اما به طور کلی مصرف روزانهٔ دارو ۰٫۵ تا ۱ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشدکه بسته به شدت بیماری تعیین می‌گردد. به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلو گرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید دو کپسول ۲۰ میلی گرمی مصرف کند.

کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدهٔ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلهٔ زمانی کوتاه نخورید.
روند تاثیر داروی راکوتان

در هفته های اول شروع درمان، احتمالا شدت ضایعات بیشتر خواهد شد. این به خاطر آن است که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و سعی می کند جهت تعدیل شرایط چربی بیشتری تولید کند که این میزان بیشتر چربی باعث افزایش میزان جوش و آکنه خواهد شد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان می دهد که دارو موثر واقع شده و تاثیر مثبتی دارد.

پس از این (حدوداً از هفتهٔ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت انگیزی کاهش می‌یابد و این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.


 

در صورت وقوع هر یک از علائم زیر فورا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

از سایر عوارض جانبی این دارو می توان به قرمزی جای جوش ها تا ماه ها بعد از قطع دارو باقی خواهد ماند. این اثر ممکن است روی برخی افراد رخ ندهد که تعداد شان کم است.

به طور کلی، راکوتان جزو قوی ترین دارو های ضد جوش و اکنه پوست است که می تواند پوست را از جوش های چرکی و شدید پاک کند. اما در صورتی که احساس می کنید که بهتر است از راکوتان استفاده کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا خدای نکرده عوارض خطرناک این دارو گریبان گیرتان نشود.


 


 

 


instagram googleplus facebook telegramrss

 – © تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به حقوق نیوز می باشد .هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع و لینک سایت بلامانع است.

نشانی: استان فارس، فسا، میدان ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا – تلفن تماس: 53357091-71-98+

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال نزد دانشگاه علوم پزشکی فسا محفوظ می باشد.

 قرص ایزوترتینوین که با نام تجاری آکوتان یا روآکوتان در بین مردم بیشتر شناخته شده دارویی است که برای درمان جوش های پوستی شدید تجویز می شود. در این مطلب با جزئیات کامل به معرفی این دارو می پردازیم

داروی ایزوترتینوین که با نام های تجاری آکوتان و روآکوتان به فروش می رسد، برای درمان جوش ها و آکنه های کیستی شدید (که جوش های ندول nodular acne هم نامیده می شوند) تجویز می شود که به روش های درمانی دیگر مانند بنزوئیل پراکسید یا کلیندامایسین موضعی بر روی پوست یا تتراسایکلین یا مینوسایکلین خوراکی جواب نمی دهند. آکوتان به دسته ای از داروها به نام رتینوئیدها retinoid تعلق دارد. این دارو با کاهش چربی تولید شده بر روی صورت به نام سبوم sebum اثر می گذارد. سبوم به مقدار زیاد منجر به بروز جوش پوستی و جای زخم های دائمی می شود.

قبل از مصرف دارو راهنمای مصرف آن را که به همراه دارو ارائه می شود، با دقت مطالعه کنید. اگر در مورد این دارو سوالی دارید، قبل از شروع مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. کپسول ایزوترتینوین باید به طور کامل بلعیده شود. از خراشیدن یا جویدن آن اجتناب کنید. این دارو معمولا دو بار در روز و به مدت 15 تا 20 هفته مصرف می شود یا میزان مصرف آن توسط پزشک مشخص می شود. بیشتر دستورالعمل های مربوط به مصرف آکوتان حاکی از آن است که این دارو باید همراه با غذا مصرف شود. با این حال سازمان غذا و دارو FDA تایید کرده است که ایزوترتینوین با برند Absorica قابل مصرف همراه با غذا یا بدون آن می باشد. غذا میزان جذب آکوتان به خون را افزایش می دهد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید. داروی آکوتان باید با آب زیاد مصرف شود و حداقل تا 10 دقیقه بعد از مصرف آن از دراز کشیدن اجتناب شود. میزان مصرف آکوتان به شرایط بیمار، وزن وی و واکنش بدن فرد به این دارو بستگی دارد. طی چند روز اول مصرف آکوتان شرایط پوستی شما ممکن است بدتر شود و این وضعیت 1 تا 2 ماه طول می کشد تا اینکه مزیت ها و اثرات کامل دارو را مشاهده کنید. اگر جوش ها با همان شدت دوباره عود کنند، دوره دوم درمان 2 ماه بعد از توقف مصرف دارو، شروع خواهد شد. تولید کننده های ایزوترتینوین مصرف طولانی مدت دارو را توصیه نمی کنند. بیشتر از زمان توصیه شده نباید از این دارو مصرف کرد. ایزوترتینوین یا آکوتان از طریق پوست و ریه قابل جذب است، به همین دلیل می تواند به نوزاد متولد نشده آسیب بزند. خانم های باردار یا خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، نباید داروی آکوتان مصرف کنند یا حتی گرد و غبار کپسول آن را تنفس کنند.

مصرف آکوتان منجر به بروز موارد زیر خواهد شد:

اگر هر یک از این موارد ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از خشکی دهان می توانید از آب نبات های بدون قند یا قطعه های کوچک یخ استفاده کنید و در دهان بمکید، آدامس بدون قند بجوید یا از محرک های بزاق استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پزشک با بررسی مزیت ها و عوارض دارو و با آگاهی از اینکه مزیت های دارو برای شما بیش از عوارض آن است، آکوتان را تجویز کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان آکوتان دچار هیچ عارضه جانبی جدی نمی شود. قيمت قرص roaccutane

عوارضی که در ادامه بیان می شوند به ندرت بروز می کنند، اما خیلی جدی هستند. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

ایزوترتینوین به ندرت باعث بیماری پانکراس می شود که می تواند کشنده باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم مصرف دارو را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

در صورت مشاهده این عوارض نادر اما خطرناک آکوتان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

به ندرت ممکن است به آکوتان واکنش حساسیتی نشان دهید. با این حال در صورت مشاهده هر یک از نشانه های مربوط به واکنش حساسیتی به پزشک مراجعه کنید. این نشانه ها عبارتند از:

موارد بیان شده لیست کامل عوارض جانبی آکوتان نیستند. در صورت مشاهده هر نشانه دیگری که در اینجا به آنها اشاره نشد، به پزشک مراجعه کنید.

قبل از شروع مصرف قرص آکوتان اگر به این دارو یا هر داروی دیگری و یا هر نوع داروی مشتق ویتامین A (مانند دیگر داروهای رتینوئید از جمله ترتینوئین) حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعال باشد ( مانند سویا و پارابن) که منجر به بروز واکنش های حساسیتی یا بروز سایر مشکلات می شوند. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، ممکن است به سویا هم حساسیت نشان دهند. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. قبل از شروع مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی خود با پزشک معالج تان مشورت کنید، به ویژه اگر دچار مشکلات و بیماری های زیر هستید:

در دوره مصرف داروی آکوتان و تا یک ماه بعد از توقف مصرف دارو از اهدا خون جدا خودداری کنید. قرص آکوتان یا ایزوترتینوین حساسیت پوست به خورشید را افزایش می دهد. در زمان مصرف این دارو مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از تخت های سولاریوم و برنزه کننده اجتناب کنید. هنگام بیرون رفتن از خانه کرم ضد آفتاب و لباس های محافظ استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید یا تاولی روی پوست خود مشاهده کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. ایزوترتینوین بر روی دید فرد مصرف کننده در شب تاثیر می گذارد. بنابراین اگر از این دارو مصرف می کنید، بعد از تاریک شدن هوا از رانندگی یا انجام هر کاری که نیازمند هوشیاری و دید کامل است اجتناب کنید. اگر از لنز استفاده می کنید، در زمان مصرف آکوتان استفاده از لنز برایتان سخت خواهد بود. در این باره با پزشکتان مشورت کنید. در زمان مصرف آکوتان و تا 6 ماه بعد از قطع مصرف آن از انجام برخی فرایندهای آرایشی و زیبایی، از جمله لیزر، استفاده از وکس و درم ابریژن اجتناب کنید. به علت بالا رفتن حساسیت پوست احتمال زخم شدن پوست وجود دارد. از مصرف الکل در زمان مصرف آکوتان اجتناب کنید. مصرف الکل و آکوتان با هم خطر بروز برخی عوارض جانبی را افزایش می دهد. برخی اطلاعات حاکی از آن است که مصرف آکوتان منجر به کاهش تراکم استخوانی می شود. بنابراین انجام ورزش هایی که احتمال افتادن یا برخورد با دیگران در آنها زیاد است (مانند فوتبال، بسکتبال، تنیس یا فوتبال امریکایی) ممکن است منجر به بروز مشکلات استخوانی و شکستگی استخوان شوند.

برخی یافته ها نشان داده اند مصرف آکوتان در کودکان باعث توقف رشد طبیعی کودک می شود. در این باره با پزشک مشورت کنید. به علاوه کودکان نسبت به برخی عوارض جانبی آکوتان حساسیت بیشتری نشان می دهند، به ویژه درد عضلات، درد مفاصل و کمر درد.

سالمندان باید این دارو را با احتیاط بیشتری مصرف کنند، چرا که حساسیت این افراد به عوارض جانبی دارو، به ویژه تاثیرات آن بر استخوان ها، بیشتر است.

مصرف کپسول یا قرص آکوتان توسط خانم باردار یا خانمی که ممکن است در دوره درمان باردار شود، اکیدا ممنوع است. اگر در حال مصرف این دارو هستید و باردار شده اید یا فکر می کنید که ممکن است باردار شده باشید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در دروه مصرف دارو ماهانه و به طور منظم تست بارداری انجام دهید تا از عدم بارداری خود مطمئن شوید. اگر تست بارداری مثبت بود، بلافاصله مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

گفته می شود داروی آکوتان وارد شیر مادر می شود. به هرحال داروهای مشابه این دارو هم وارد شیر مادر می شوند. شیردهی به نوزاد در زمان مصرف آکوتان توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید : چگونه لکه های ناشی از جوش های غرور را درمان کنیم؟

بیشتر بدانید : استفاده از وکس برای این افراد ممنوع!

بیشتر بدانید : چگونه جوش صورت را از بین ببریم؟

بیشتر بدانید : شما فعلا بچه دار نشوید!

بیشتر بدانید : ویتامین A منابع, فواید و عوارض جانبی ویتامین A

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ


نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

قرص راکوتان یکی از داروهایی است که در جوش و آکنه شدید استفاده می شود.  جوش و آکنه نوعی بیماری التهابی مزمن غدد سباسه پوست است و با سبوره و ضایعاتی شبیه پوسته، تشکیل جوش های چرکی سرسیاه یا سر سفید و برجستگی های قرمزرنگ و یا ضایعاتی شبیه آبسه چرکی زیر پوستی و گاهی جوش زیر پوستی چرکی مشخص می شود.

این حالـت معمـولاً در زمان بلوغ شروع میشود و در اواسط دهه سوم عمـر از بین می رود که البته امکان پایدارماندن آن تا سال ها بعد از بلوغ وجـود دارد و در بعضی مـوارد بـا تـشکیل اسکار نیز همراه میشـود، لـذا توجـه بـه ایـن مـسئله اهمیت درمان آن را روشن می کند.

آکنه یکی از مشکلات شایع دوران نوجوانی و بلـوغ می باشد. مصرف راکوتان در درمان آکنه به سال ۱۹۸۲ برمی گردد. مطالعات متعددی مؤید تأثیر مطلوب راکوتان خوراکی بوده است اما هزینه های درمان و بعضی از عوارض جانبی کـاربرد آن را محـدود کـرده است.

درمان های رایج آکنه و جوش شامل انواع داروهای موضـعی و سیستمیک شامل کراتولیتیک ها و آنتی بیوتیـک هـای  موضعی یا سیستمیک می باشد. گرچه این داروها باید به مدت طولانی مصرف شوند اما امکان پاسخ ندادن به درمان نیز هم چنان وجود دارد.

یکـی از داروهـایی کـه منجـر بـه تحـولی عظـیم در درمـان آکنـه و جوش شـده و در سال های اخیر در کشور ما هـم اسـتفاده رایـج پیـدا کرده، ایزوتره تینوئین خوراکی (آکوتان- رواکوتان) یا راکوتان است. راکوتان  از  تمام انواع آنتی بیوتیک هـای خـوراکی در درمـان انـواع شدید آکنه و جوش، مؤثرتر است .قيمت قرص roaccutane

راکوتان (آکوتان) دارویی شدیداً تراتـوژن با عوارض غیر قابل برگشت برای جنین مـی باشـد بـه طـوری  کـه  ۵۰% حاملگی ها، خودبه خود سقط مـی شـوند و ۵۰% بقیـه  آنها با دفورمیتی ها و ناهنجاری های استخوانی ، قلبی و عروقی  متولـد می شوند. از طرفی اکثر اثرات جانبی راکوتان (آکوتان)  قابـل پیش بینی هستند بنابر این نباید به عنوان خط اول درمانی انتخاب گردد.

خشکی پوست شایعترین عارضه راکوتان است

شـایع تـرین عـوارض قرص راکوتان عوارض جلدی مخاطی می باشند که معمولاً با مرطوب کننده های معمولی کنترل میشوند ولی گـاهی درماتیــت رتینوئیــد، کیلیــت رتینوئیــدی شــدید یــاکونژنکتیویت رخ مـی دهـد.

اثـرات سیـستمیک قابـل توجه حاصل از مصرف راکوتان نیز مشاهده می شود و اکثـراًشامل سردرد که ناشی از افزایش خوش خیم فشار داخل  جمجمه ای و درد مفاصل و درد عضلات اسـت.

 اگرچـه اندازه گیری سطح آنزیمهای کبدی و سطح چربی هـای سرم توسط اکثر پزشکان در زمـان شـروع تجـویز داروانجام می شود ولی ممکن است حتی در شرایط کاملا طبیعی نیز عوارض کبدی بروز نماید لذا با توجه به هزینه بـالا و در نظرداشـتن اثـرات جانبی راکوتان باعث شده است تا بعـضی از پزشـکان آن را تجویز نکنند.

اما از طرفی برخی برای دستیابی به اثرات درمانی قابل توجه و بعضا به صورت خودسرانه اقدام به مصرف بـیش از حـد راکوتان می نمایند و کاملا از عوارض بالقوه آن بی اطلاع هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده در ایران شایع ترین عوارض راکوتان عبارتند از: التهاب لـب (۸۷%) و بعـد از آن خشکی پوس ت (۷۱%) و انواع درماتیتهــا (۳۷%)، اپیستاکـــسی و خون دماغ (۲۱%)، درد مفاصل و درد عضلانی مزمن (۱۲%)، درماتیت صورت (۱۰%)، کونژنکتیویت و التهاب مخاط چشم،  کاهش وزن (۷%) و سـردرد (۶%) 

همچنین مطالعات نشان داده است هر چه دوز راکوتان بالاتر باشد، شانس بروز عوارض و شدت عوارض حاصله بیشتر است اما حتی با دوزهای بسیار پائین دارو نیز احتمال عوارض بسیار جدی وجود دارد لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان خط اول درمانی انتخاب گردد.

یکـی از عـوارض مـشاهده شـده در بانوان،  تغییرات در وضعیت عادات ماهیانه بیماران است که ممکن است دیده شود.

همچنـین  در مطالعـات متعـددی تغییـرات خلقـی و عوارض روانپزشکی به شکل افسردگی یا پرخاشگری به دنبال مصرف راکوتان مشاهده شده است.

در مطالعات آزمایشگاهی نیز تغییراتی به شکل افزایش چربی های خون ( تری گلیسیرید و کلسترول بالا)، تغییراتی به راستای کبد چرب به شکل افزایش آنزیم های کبدی مشاهده می شود.

با توجه به مجموعه عوارض احتمالی راکوتان اکیدا توصیه می شود از این دارو به عنوان خط آخر درمانی استفاده گردد و در صورتی که سایر درمان های کم عارضه تر اثر بخش نبود از این دارو استفاده شود. همچنین افرادی که تحت درمان با این دارو هستند باید مرتبا با نظر پزشک معالج، بررسی های لازم را برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی انجام دهند و در صورت لزوم هرچه سریعتر با نظر پزشک دارو را قطع نموده یا کاهش دهند.

درمان جوش صورت: پاسخ درمانی به لیزر و کرم های موضعی و داروی خوراکی در یک پسر ۲۳ ساله با آکنه مقاوم (قبل و ۴ هفته پس از آغاز درمان)

در صورتی که خود یا یکی از بستگانتان مبتلا به آکنه یا جوش های زیر پوستی یا جای جوش روی صورت و بدن هستید:

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری

در صورت نیاز به مشاوره آنلاین با کلیک بر روی دکمه “از دکتر بپرسید” سوالات خود را مطرح کنید

برای مشاوره و معاینه بالینی در مطب دکتر، با کلیک روی دکمه “نوبت دهی اینترنتی” وقت خود را برای مراجعه حضوری رزرو کنید

اگر امکان مراجعه حضوری به مطب را ندارید و مایل به مشاوره از راه دور به صورت تصویری با گوشی موبایل خودبا دکتر انتظاری هستید، می توانید زمان مورد نظر خود را هم اکنون تائید فرمائید

دکتر عباس انتظاری پس از قریب 20 سال طبابت خدمات علمی و آموزشی و پژوهشی متعددی در سطح ملی و بین المللی انجام داده است

سلام جانم

البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در صورتیکه مولوسکوم مطرح باشد معمولا مهمترین اقدام تقویت سیستم ایمنی است

این بیماری با رواکوتان هیچگونه ارتباطی ندارد

بهترین اقدام برای کاهش شانس ابتلا همسرت، کاهش روابط جنسی است

نگران نباش و مطابق فرمایش پزشک معالجت اقدام کن

موفق

سلام جانم

البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا راکوتان عوارض متعددی دارد و باید بسیار با احتیاط مصرف شود

معمولا پزشک معالج با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم می گیرد که آنتی بیوتیک (نظیر ازیترومایسین ) نیز تجویز کند

اکیدا توصیه می کنم در خصوص تنظیم دوز دارو خودسرانه اقدام نکنی و مطابق فرمایشات پزشک معالج روند تغییر دوز دارو را پیگیری کنی

صبور باش

موفق

قيمت قرص roaccutane

سلام جانم

البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است.

برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد

راکوتان معمولا عوارض متعددی دارد و باید با احتیاط فراوان مصرف شود

ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود

نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد

موفق

سلام جانم

البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا راکوتان عوارض متعددی دارد و باید بسیار با احتیاط مصرف گردد

در صورت بهبود علائم بهتره با نظر پزشک معالج دوز دارو کاهش یافته یا ترجیحا قطع گردد

با توجه به شرایطی که ذکر کردی توصیه می کنم دارو قطع شود

در ضمن بهتره با پزشک داخلی در خصوص سطح تری گلیسیرید خون نیز مشورت کنی

موفق

سلام جانم

البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی راکوتان معمولا عوارض متعددی دارد و باید با احتیاط فراوان و چکاپ ماهانه تجویز شود

نگران نباش و پس از قطع دارو برای ارزیابی های دقیقتر به پزشک معالجت مراجعه کن

توصیه می کنم از مراجعه به پزشکان متعدد پرهیز کنی 

موفق

سلام جانم

راکوتان عوارض متعددی دارد که علائم ذکر شده نیز می تواند یکی از آنها باشد

ممکنه نرم کننده های مو یا شامپوهای کرمدار تا حدودی کمک کننده باشد

بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک معالج مراجعه شود

موفق

سلام جانم 

 اقداماتی که تا کنون انجام شده مناسب هستند 

علاوه بر آنها می توانی از محلول کلینداواش نیز استفاده کنی

موفق

سلام جانم

البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است.

اشکالات هورمونی شایعترین عامال زمینه است که بهتره یک ارزیابی پاراکلینیکی در این خصوص انجام شود

برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد 

راکوتان معمولا عوارض متعددی دارد و بهتره آخرین گام درمانی باشد

ممکن است دوره درمان طولانی باشد.

در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد

موفق

سلام جانم

بهتره در مورد قطع راکوتان با پزشک معالجت مشورت کنی

در این شرایط بهتره داروی دیگری را مصرف کنی

موفق

سلام جانم

هر دو دارو دارای عوارض متعددکبدی هستند

بهتره از اینکار اجتناب شود

موفق

برای درخواست نوبت کافی است نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09039789682 از طریق واتساپ ارسال فرمائید تا اقدامات لازم برای ثبت نوبت شما انجام گردد

طراحی سایت پزشکی توسط همیار سیستم

قيمت قرص roaccutane
قيمت قرص roaccutane
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *