قرص لوزارتان چیست

خواص دارویی و گیاهی

لوزارتانلوزارتان از پرمصرف ترین داروهای قلبی در ایران می باشد. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین دو می باشد.
آنژیوتانسین دو ،ماده ای شیمیایی می باشد که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی می باشد.همچنین این ماده با تاثیر بر روی ماده ی شیمیایی دیگر به آلدسترون که مسئول افزایش حجم بخش مایع (آب و مايعات جذب شده)خون می باشد ، جریان خون را افزایش می دهد. در نتیجه این داروها که در حقیقت اثرمهارکنندگی دارند، در کاهش کار قلب و کنترل فشارخون موثر می باشند.همچنین لوزارتان اثر محافظتی مطلوبی بر روی کلیه ها دارد.
لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالابا کنترل فشار خون ،در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می شود.
این دارو به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای بهبود عملکرد قلبی و عروق شما تجویز می شود.حتی محصولات دارویی ترکیبی از لوزارتان همراه با یک یا دو داروی دیگر تولید شده اند که اثر مناسب تر همراه با استفاده ی راحت تری داشته باشند مانند داروی Cozaar که ترکیبی از لوزارتان و یک داروی ادرار آور به هیدروکلروتیازید می باشد که برای کاهش فشار خون تجویز می شود.پیش از مصرف لوزارتان_در صورت سابقه ی هرگونه مشکل کلیوی(خصوصا مشکلات مربوط به انسداد عروق کلیوی)،مشکلات مربوط به دریچه های قلب یا عضلات قلبی و مشکلات کبدی پزشک خودرا مطلع کنید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
_ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا بدن شما بتدریجپبه اثرات دارو عادت پیدا کند.
_زمان مشخص در روز را برای مصرف این دارو تعیین کنید و برای اثر مناسب آن را منظم مصرف نمایید.برای بسیاری از بیماران مصرف این دارو صبح ها راحت تر می باشد.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
_به دلیل اینکه فشار خون بالا معمولا یک بیماری مزمن می باشد مصرف این دارو عموما به مدت طولانی توسط پزشک تجویز می شود لذا به مصرف دارو حتی در صورتی که احساس بهبودی می کنید ادامه دهید و دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید و عموما معاینات و آزمایشات (مانند پیگیری وضع پتاسیم خون ) دوره ای توسط پزشک خودرا ادامه دهید.
_مصرف برخی از ضد دردها و ضد التهاب ها (مانند آسپرین و ایپوبروفن)ممکم است باعث افزایش احتمال بروز عوارض دارویی لوزارتان شوند لذا لیست کلیه داروهای جدید خودرا پیش از شروع مصرف در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید .
_ جهت کنترل فشار خون و اثر مناسب تر این دارو، بسیار مهم است که در مدت درمان از یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب که توسط پزشک به شما توصیه می شود پیروی کنید.
-مصرف این دارو در مدت درمان با این دارو احتمال بروز عوارضی همچون سرگیجه و از حال رفتن را تشدید میکند.
_از مصرف نمک های حاوی پتاسیم در مدت درمان با این دارو خودداری نمایید.عوارض شایع لوزارتان-احساس خستگی و سرگیجه یا سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به ایستاده عارضه ی شایعی میباشد.بهتر است به آرامی تغییر وضعیت دهید و در صورتی که احساس سرگیجه نمودید برای چند دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید.
لوزارتان می تواند منجر به تغییر میزان پتاسیم خون شود به همین خاطر انجام آزمایشات خون دوره ای برای پیگیری سطح پتاسیم خون توصیه می شود.

خرید مولتی ویتامین مناسب برای بیماران قلبی – عروقی از داروخانه اینترنتی دارویاب

Reference1: https://www.drugs.com/losartan.html
Reference2: https://reference.medscape.com/drug/cozaar-losartan-342323

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


بلیط چارتر


خرید ساعت هوشمند


طراحی سایت

 

همه مطالب در این شاخه &gt&gt&gt

 

عمومی: (losartan (loe SAR tan

تجاری: Cozaar

اشکال دارویی: قرص

لوزارتان (Cozaar) متعلق به گروه داروهایی است که آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II یده می شوند. این دارو از تنگ شدن رگ های خونی جلوگیری می کند که باعث می شود فشار خون کاهش پیدا کند و جریان خون را بهبود می دهد.

لوزارتان برای درمان فشار خون بالا (hypertension) استفاده می شود. این دارو برای کاهش خطر ابتلا به سکته در برخی افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز استفاده می شود.

لوزارتان برای کند کردن آسیب دراز مدت به کلیه در افراد دیابتی نوع 2 که فشار خون بالا دارند نیز استفاده می شود. ممکن است این دارو برای اهداف دیگری نیز به کار برده شود که در این مقاله به آن اشاره نشده است.

اگر باردار هستید از این دارو استفاده نکنید. اگر باردار شده اید استفاده از این دارو را متوقف و سریعا به پزشک اطلاع دهید. اگر این دارو را در طول سه ماهه دوم یا سوم بارداری استفاده کنید می تواند به جنین آسیب برساند یا موجب مرگ جنین شود. از روش های جلوگیری از بارداری موثر استفاده کنید.

اگر به لوزارتان آلرژی دارید از این دارو استفاده نکنید.

اگر دیابت دارید لوزارتان را همراه با هر دارویی که حاوی آلیسکیرن (Amturnide ،Tekturna ،Tekamlo ،Valturna) است استفاده نکنید.

در موارد نادر، لوزارتان میتواند باعث وضعیتی شود که نتیجه آن از کارافتادگی بافت ماهیچه اسکلتی و شکست کلیه است. اگر دچار درد ماهیچه، ضعف یا سستی مخصوصا اگر با تب، خستگی غیر عادی و ادرار تیره همراه بود سریعا به پزشک اطلاع دهید.

اگر به لوزارتان آلرژی دارید نباید از آن استفاده کنید.

اگر دیابت دارید لوزارتان را همراه با هر دارویی که حاوی آلیسکیرن (Amturnide ،Tekturna ،Tekamlo ،Valturna) است استفاده نکنید. اگر بیماری کلیوی دارید ممکن است نیاز باشد تا از مصرف این دارو با آلیسکیرن اجتناب کنید.

برای اینکه مطمئن شوید مصرف لوزارتان برایتان بی خطر است اگر شرایط زیر را داشتید به پزشک اطلاع دهید:

سازمان غذا و دارو دسته بارداری D. اگر باردار هستید از این دارو استفاده نکنید. در صورت باردار شدن مصرف این دارو را متوقف کنید.

تاثیر داروی لوزارتان روی شیر مادر یا کودک شیرخوار مشخص نشده است. بنابراین تا زمانی که از این دارو استفاده می کنید کودک را با شیر خود تغذیه نکنید.

داروی لوزارتان را دقیقا طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید. از دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید. گاهی اوقات پزشک ممکن است دوز دارو را برای به دست آوردن نتایج بهتر تغییر دهد. این دارو را در مقدار کمتر یا از چیزی که تجویز شده است مصرف نکنید.

لوزارتان را همراه یا بدون غذا می توانید مصرف کنید.

اگر حالت تهوع یا استفراغ مدام دارید یا بیش از حد معمول عرق می کنید به پزشک اطلاع دهید. ممکن است در طول مصرف این دارو بدنتان دچار کمبود آب شود که منجر به کاهش فشار خون شدید یا بهم خوردن تعادل الکترولیت ها به طور خطرناکی شود.

غالب اوقات فشار خونتان باید بررسی شود بنابراین در فواصل زمانی منظم به پزشک مراجعه فرمایید.

ممکن است مصرف لوزارتان 3 تا 6 هفته طول بکشد قبل از اینکه فشار خونتان تحت کنترل درآید. برای کسب بهترین نتایج، مصرف دارو را طبق دستور ادامه دهید. اگر علائم پس از 3 هفته که درمانتان را شروع کرده اید بهبود نیافت، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تحت درمان فشار خون بالا هستید حتی اگر نشانه های بهبودی را دارید استفاده از دارو را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب علائمی ندارد. ممکن است نیاز داشته باشید برای مابقی زندگی خود داروی فشار خون استفاده کنید.

لوزارتان را در دمای اتاق دور از رطوبت، نور و گرما نگهداری کنید.

به محض به یاد آوردن، دارو را مصرف نمایید. اگر تقریبا زمان دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده بگذرید. داروی اضافه برای جبران دوز از دست رفته مصرف نکنید.

سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه نمائید.

مصرف الکل می تواند فشار خون را کاهش دهد و ممکن است عوارض جانبی لوزارتان را افزایش دهد.

تا زمانی که در حال مصرف این دارو هستید مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک استفاده نکنید مگر اینکه پزشک گفته باشد.

از بلند شدن سریع در حالت های نشسته یا دراز کشیده اجتناب کنید یا ممکن است احساس سرگیجه کنید. برای جلوگیری از افتادن به آرامی برخیزید.

اگر هر کدام از علائم آلرژی به لوزارتان را دارید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید علائمی مانند: کهیر، تنفس به سختی، متورم شدن صورت، لب ها، زبان و گلو.

درصورتی که هر کدام از شرایط زیر را داشتید با پزشک تماس بگیرید:

احساسی که ممکن است ناگهان بیهوش شوید

درد یا سوزش هنگام ادرار

رنگ پریدگی پوست، احساس گیجی یا تنفس کوتاه، ضربان قلب سریع، مشکل تمرکز

خس خس سینه، درد قفسه سینه

خواب آلودگی، گیجی، تغییرات خلق و خو، عطش، کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ

تورم، افزایش وزن، احساس تنگی نفس، کاهش ادرار کمتر از حد معمول یا نداشتن ادرار،

پتاسیم بالا (کند شدن ضربان قلب، نبض ضعیف، ضعف ماهیچه ها، احساس سوزن سوزن یا احساس سوزش داشتن)

عوارض جانبی شایع لوزارتان شامل:

علائم سرماخوردگی یا انفلوانزا مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد، تب.

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیافتد نیست در مورد عوارض جانبی این دارو با پزشک مشورت نمایید.

مصرف روزانه لوزارتان برای بزرگسالان برای نفروپاتی دیابتی

دوز اولیه: 5 میلی گرم خوراکی یکبار در روز

دوز نگهدارنده: 25 تا 1 میلی گرم خوراکی به 1 تا 2 دوز تقسیم شود

دوز مصرفی برای بزرگسالان با فشار خون بالا

دوز اولیه: 5 میلی گرم خوراکی یکبار در روز

دوز نگهدارند: 25 تا 1 میلی گرم خوراکی به 1 تا 2 دوز تقسیم شود

با پزشک خود درباره داروهایی که در حال مصرف آن هستید یا در طول مصرف لوزارتان استفاده از آنها را شروع یا متوقف کرده اید صحبت کنید مخصوصا:

این لیست کامل نیست داروهای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که با لوزارتان واکنش نشان دهند این داروها می تواند شامل داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی باشند. تمام تعاملات احتمالی در این راهنما لیست نشده است.

ترجمه: زهرا صـانعی


 

 

 


پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

*  

*



تصویر امنیتی
*


تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام


بسته های تبلیغاتی ارزان قیمت

Useful Websites Directory

تماس با ما | پست الکترونیکی یا email ما :
&lt!–
name &quotcontact&quot domain &quotyadbegir.com&quot.write(&#39‘).write(name + ‘@’ + domain + ”)// –&gt
| تبلیغات در یاد بگیر دات کام

تمامی حقوق برای یاد بگیر دات کام محفوظ است.
Powerd by: WP1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *