قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی

قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی
قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

در سلامت ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۴ نظر 51,113 بازدید

برخی از افرادی که مدام در طول سفر با سرگیجه و حالت تهوع مسیر را طی می کنند. این بیماری که شیرینی سفر را به کام این بیماران تلخ می کند بیماری حرکت دارد.

در این عارضه، فرد معمولا دچار سرگیجه و حالت تهوع می شود. آشنایی با راه های پیشگیری و درمان این عارضه می تواند این حالت را بهبود بخشد. بیماری حرکت زمانی رخ می دهد که حرکتی که گوش داخلی حس می کند با نوع حرکت واقعی متفاوت باشد. این وضعیت شایعی است که معمولا در افرادی که با خودرو، قطار و هواپیما سفر می کنند، رخ می دهد. این بیماری معمولا از نوعی کسالت و سرگیجه آغاز می شود و به سرعت با حالاتی چون تهوع، استفراغ و تعریق همراه می شود.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی

با وجود این که زنان باردار، افرادی که سابقه میگرن دارند و کودکان ۲ تا ۱۲ سال بیش از هر گروه دیگری مستعد ابتلا به بیماری حرکت هستند، همه افرادی که مسافرت می کنند و نیز افرادی که نسبت به حرکت حساس هستند، در معرض خطر این عارضه قرار دارند.

در افرادی که با قایق و کشتی سفر می کنند، بیماری حرکت دریا رخ می دهد. از دیگر عوامل پرخطر می توان به ترس و اضطرابمسافرت، نوع مسافرت و نبود تهویه مناسب وسیله نقلیه اشاره کرد.

عوامل پدیدآورنده بیماری حرکت کدام است؟

بیماری حرکت معمولا به دنبال ارسال سیگنال های پیچیده ای از چشم ها و گوش داخلی به مغز ایجاد می شود. اگر قادر به مشاهده حرکتی که بدن آن را احساس می کند، نیستید یا برعکس و اگر حرکتی را که چشم هایتان می بیند حس نمی کنید، مغز این سیگنال های آشفته را دریافت می کند و حالتی به بیماری حرکت ایجاد می کند. در واقع، علائم این بیماری از گوش داخلی و به دلیل تغییرات ایجاد شده در حس تعادل بدن ایجاد می شود.

علائم بیماری حرکت

علامت ها و نشانه های بیماری حرکت معمولا با احساس حال به هم خوردگی همراه با عرق سرد و سرگیجه آغاز می شود. برخی افراد رنگ پریده می شوند و ترشح بزاق دهانشان افزایش می یابد. در این میان، سردرد، خستگی، حالت تهوع و استفراغ نیز غالبا به دنبال علائم اولیه می آید.

چه راه های درمانی وجود دارد؟

درمان بیماری حرکت معمولا علاوه بر درمان های پزشکی، برخی تغییرات ساده در محیط را نیز شامل می شود. به عنوان مثال، نشستن کنار شیشه باز خودرو، استفاده از داروهای قابل دسترس و برای برخی افراد، استفاده از درمان های خانگی می تواند مؤثر باشد. برخی مطالعات صورت گرفته، تأثیر مثبت درمان های خانگی را در کاهش علائم بیماری حرکت اثبات کرده است.

به عنوان مثال، مصرف داروهای گیاهی مانند زنجبیل، نعنا و چای خانگی می تواند مؤثر باشد. عده ای هم به طب سوزنی واکنش مثبت نشان می دهند. در بسیاری از افراد نیز استفاده از داروهای شیمیایی از قبیل دیفن هیدرامین، سیکلیزین، پرومتازین، مکلیزین و دیمن هیدرینات مؤثر واقع می شود.

مصرف این داروها در شماری از مبتلایان به بیماری حرکت و نیز در موارد خفیف، علائم را بهبود می بخشد ولی در موارد شدید، استفاده از چسب های مخصوص توصیه می شود که در جلوگیری از بیماری حرکت مؤثر است.

چگونه از بروز این حالت جلوگیری کنیم؟

معمولا مصرف داروهایی که اشاره شد بویژه پیش از آغاز مسافرت و پیش از بروز هر گونه علامتی، تا حد زیادی از ایجاد علائم بیماری حرکت پیشگیری می کند. اما در این میان، انجام برخی کارهای ساده بدون مصرف دارو هم می تواند مانع از بروز بیماری حرکت شود.

• حدود ۲۴ ساعت قبل از مسافرت غذای سبک میل کنید و از خوردن غذاهای چرب، پرادویه و سنگین و نیز مصرف الکل خودداری کنید زیرا باعث تشدید علائم بیماری حرکت می شود. همچنین پیش از سفر از مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که به مزاجتان سازگار نیست استفاده نکنید.

• خودداری از قرار گرفتن در معرض بوی تند مواد غذایی مانع از حالت تهوع می شود.

• هنگام مسافرت نقطه ای از وسیله نقلیه را انتخاب کنید که کمترین حرکت را در شما القا کند. اگر مسافرت هوایی دارید، برای جلوگیری از بروز علائم بیماری حرکت، سعی کنید در صندلی های نزدیک به وسط و در نزدیکی بال های هواپیما بنشینید.

• اگر مسافرت دریایی دارید، سعی کنید روی عرشه و به سمت جلوی قایق یا کشتی و در کابین های پایین تر و نزدیک مرکز کشتی بنشینید. کابین های پایین تر نسبت به کابین های بالایی حرکت کمتری دارد.

• همیشه هنگام حرکت، مستقیم نگاه کنید و تا جایی که می توانید به خشکی یا افق خیره شوید. سر را ثابت نگه دارید و آن را به پشتی سر صندلی تکیه دهید.

• هرگز در هنگام حرکت در وسیله نقلیه، به عقب برنگردید و راستای پشت سر را نگاه نکنید.

• در داخل خودرو، صندلی جلویی را برای نشستن انتخاب کنید.

• اگر در معرض بیماری حرکتید و خود از شرایط تان مطلع هستید، در داخل وسیله نقلیه از خواندن کتاب و نگاه کردن به گوشی خودداری کنید.

• در داخل هواپیما، قطار و خودرو تهویه هوا یا پنجره را طوری تنظیم کنید که هوای تازه به صورتتان برخورد کند.

• از کشیدن سیگار خودداری کنید.

• در مسافرت از افرادی که سابقه بیماری حرکت دارند، دور باشید. حرف زدن درباره این بیماری و علائم آن، وضعیت را تشدید می کند.

• تنفس کوتاه، کم عمق و سریع می تواند باعث بروی علائم بیماری حرکت شود بنابراین، روی تنفس خود تمرکز و آن را عمیق و آهسته کنید.

برخی کمپانی ها مدعی شده اند دستبندها و نوارهایی ابداع کرده اند که با استفاده از فناوری طب فشاری عمل می کند و با اعمال فشار روی نقاطی خاص از بدن می تواند علائم بیماری حرکت را بهبود بخشد در نتیجه، حالت تهوع پیش از آن که سیگنال هایش به مغز برسد، از بین می رود. با وجود این که استفاده از چنین روش هایی ممکن است در عده ای مؤثر باشد و علائم بیماری را در آنها کاهش دهد، ولی تحقیقات صورت گرفته به طور کامل این فناوری را مورد تائید قرار نمی دهد.

داروهای کمک کننده

داروهایی برای پیشگیری و نیز درمان بیماری سفر وجود دارند که اگر عموما در طی مسافرت‌هایتان دچار این مشکل می‌شوید، می‌توانید از آنها استفاده کنید. تعدادی از این داروها را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید، ولی اگر بیماری زمینه‌ای و سیستمیک دارید، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشک داروساز مشورت کنید.

دیمن هیدرینات دارویی است که می‌توان در اشکال خفیف بیماری با دوز کم از آن استفاده کرد. از این دارو که به «قرص سفر» هم معروف است می‌توانید چند ساعت قبل از شروع حرکت استفاده کنید.

۱۵ اسفند ۱۳۹۷

۱۲ اسفند ۱۳۹۷

۱۱ اسفند ۱۳۹۷

حالت خیلی بدیه واقعا نمیشه کاری کرد

چرا میتونی قرص دمیترون بخوری عالیه یکی یا دوتا هم زمان بخور منم همینجوری هستم از مسافرت خیلی بدم میاد به خاطر حالت تهوع ولی برای مسافرت با ماشین یه قرص ومسافرت با هواپیما دوتا قرص هم زمان میخورم خیلی خوبه هیچی نمیفهمم بچه هام هم متاسفانه به خودم رفتن به اونا هم قرص میدم مشکی پیش نمیاد

واقعا از سفر کردن هم میترسم قبلش بزاق دهنم ترشح میشه تا زمانى ک سوار ماشین میشم ??

قرص دمیترون برای حالت تهوع هنگام مسافرت با ماشین قطار وهواپیما عالیه من خودم استفاده میکنم نیم ساعت یه ساعت قبل از سوار شدن یک یا دوقرص

قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی

آدرس شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاهdocument.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “8f4b153f811af5ce6dd96ec75ae6” );document.getElementById(“2ddc19f3e9”).setAttribute( “id”, “comment” );

*

*

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© 219, All Rights Reserved. | Powered by saten

قرص ضد تهوع که برای درمان علامتی حالت تهوع و استفراغ به کار می‌روند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند : داروهای مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی (مؤثر بر مغز و سیستم عصبی) و داروهای محیطی (مؤثر بر سیستم گوارش). مهم‌ترین این داروها متوکلوپرامید، دیمن هیدرینات و آنتی اسید هستند که بطور معمول برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گیرند . در این مقاله از مجله دلگرم با ما باشید تا برخی از داروهای ضد تهوع رایج و عوارض آنها را به شما معرفی کنیم.

تهوع و استفراغ از مشکلات شایع گوارشی هستند . تهوع به صورت احساس ذهنی نیاز به بالا آوردن محتویات گوارشی تعریف می شود. برخی افراد خیلی زود دچار حالت تهوع می‌شوند. عوامل متعددی باعث ایجاد این حالت ناخوشایند می‌شود مثل ماشین گرفتگی، دریازدگی، پرخوری، استرس، میگرن و غیره که برای رفع این مشکل باید از قرص های ضد تهوع استفاده کرد.

تهوع و استفراغ دلایل زیادی دارد. علل شایع آن ویروس ها، مسمومیت غذایی و سموم (مانند برخی از داروها) هستند و هر فردی ممکن است در طول زندگی خود بارها دچار حالت تهوع شود.
حالت تهوع حرکتی نیز یکی دیگر از علل ابتلا به حالت تهوع است. این بیماری زمانی که فرد با وسایل نقلیه از جمله اتومبیل، هواپیما و کشتی سفر می کند رخ می دهد. افرادی که می دانند در طی سفر به این حالت مبتلا می شوند، بهترین حالت برایشان استفاده از داروهای ضد تهوع قبل از سفر است. مشکلات داخلی گوش نیز می توانند احساس تهوع ایجاد کند.
عفونت های ویروسی نیز یکی دیگر از علل تهوع و استفراغ است. این حالت اغلب با اسهال همراه می شود و شیوع آن همه گیر است. مسمومیت غذایی با باکتری یا ویروس می تواند علائم مشابه ایجاد کند. در هر دو عامل (ویروس یا باکتری)، بیماری به طور کلی دو روز ادامه داشته و سپس خود به خود از بین می رود. اما تهوع همراه با اسهال برای افراد مسن و کودکان با کم شدن آب بدن، خطر کم آبی را به همراه دارد.
اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به استفراغ شدید که به سایر بیماری ها مبتلا می باشند، سن زیادی دارند، در سن خردسالی به سر می برند و یا باردار و شیرده هستند در زمانی که حالت تهوع دارند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.
گاهی داروها می توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند. در این حالت علائم زمانی ایجاد می شود که داروی جدید را استفاده کرده اید.


قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی

دیگر دلایل کمتر شایع ایجاد کننده تهوع و استفراغ عبارتند از:

برای جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ می توان از انواع مختلف داروها استفاده کرد. هر دارو با روش متفاوتی حالت تهوع را برطرف می کند . برخی از داروهای ضد تهوع به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند اما اغلب اوقات ترکیبی از این داروها برای کنترل تهوع و استفراغ مؤثرتر است .



قرص هایی که ممکن است برای جلوگیری یا کنترل تهوع و استفراغ استفاده شوند عبارتند از:

قرص متوکلوپرامید یکی از مهمترین قرص های ضد تهوع می باشد. این دارو در انواع قرص ۱۰ میلی گرمی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان حالت تهوع و استفراغ موثر بوده و همچنین از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری می کند. همچنین باعث تخلیه راحت‌تر معده شده و باعث کاهش زمان عبور از روده باریک می شود . از این دارو می توان ۴ بار طی روز و قبل از صرف غذا استفاده کرد.
عوارض : از عوارض قرص متوکلوپرامید می توان به خواب آلودگی، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب، اسهال و اختلال در فشار خون اشاره کرد. این دارو برای رفع حالت تهوع و استفراغ برای بیماران دیابتی که مبتلا به اختلال حرکت دستگاه گوارش هستند تجویز می شود. همچنین در گذشته برای درمان حالت تهوع در افرادی که شیمی درمانی می شدند نیز استفاده می شده است. مصرف همزمان قرص ضد تهوع متوکلوپرامید با بعضی داروهای که بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارند مانند آرام بخش ها، آنتی هیستامین ها، مخدر ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج ممنوع است زیرا باعث تشدید اثر این دارو ها می شود. همچنین مصرف این دارو با داروهای روان گردان مانند تری فلوپرازین یا هالوپریدول نیز باعث بوجود آمدن عوارض خطرناک برای سلامتی بدن می شود.



قرص سیزاپراید به منظور درمان مشکلات گوارشی مثل ترش کردن یا سوزش معده و همچنین درمان ریفلاکس معده تجویز می‌شود. این دارو اثر ضد تهوعی دارد و خطر بروز آریتمی قلبی از جدی‌ترین عوارض مصرف آن است. این دارو موجب افزایش حرکات مری، معده و روده در حین هضم غذا شده و در بیماری‌هایی با علایم بازگشت غذا به مری (ریفلاکس) از قبیل دیس پپسی، ترش کردن و پس زدن غذا مفید است. به طور معمول مقدار مصرف سیزاپراید ۱۰ میلی گرم ۳ یا ۴ بار در روز است. مصرف این دارو در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت پذیرد.
عوارض: عوارض قرص سیزاپراید شامل آریتمی قلبی (غیر طبیعی شدن ضربان قلب)، یبوست، اسهال، نفخ، افزایش تولید گاز در روده‌ها، تهوع، سردرد، آبریزش بینی، درد شکم، گیجی، سینوزیت، بی‌خوابی و تشنج می‌باشد.

قرص دمیترون به منظور جلوگیری از تهوع و استفراغ ایجاد شده در بارداری، جراحی، شیمی درمانی، سرطان یا درمان با اشعه استفاده می‌شود. یبوست و اسهال برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. همچنین اگر خانم‌های باردار حالت تهوع شدیدی داشته باشند، می‌توانند با تجویز پزشک خود از دمیترون استفاده کنند. این دارو برای افراد کمتر از 4 سال توصیه نمی‌شود.
عوارض: عوارض قرص دمیترون شامل یبوست، اسهال، تب، سردرد، درد در ناحیه شکم و معده، سوزش، خارش، گیجی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، احساس سرما، خستگی و ضعف غیرمعمول می‌باشد.

قرص ضد تهوع آنتی اسید دارای مواد معدنی مانند کلسیم کربنات، هیدروکسید و آلومینیم است. این دارو باعث خنثی کردن اسید معده می شود که در رفع تهوع موثر است. این دارو ممکن است عوارضی مانند یبوست نیز داشته باشد.

این داروها اگر در دوز پایین مصرف شوند, می توانند با کنترل کردن برگشت محتویات معده به مری حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرد.
عوارض : مصرف همزمان این داروها با سایمتیدین تداخل دارویی داشته و ممکن است سبب عوارض جانبی خطرناک و یا تاثیر چند برابر دارو و یا بی اثر شدن آنها شود.



یکی از رایج ترین انواع قرص ضد تهوع فنوتیازین ها هستند. این دارو قیمت مناسبی داشته و می توان از آن برای مدت طولانی نیز استفاده کرد. این دارو ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت های پوستی، خواب آلودگی و اختلال در کار کبد شوند.

آنتی هیستامین ها به صورت خفیف می توانند حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند. این دارو دارای عوارض زیادی مانند گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان و تاری دید می باشد. به همین خاطر مصرف زیاد این دارو و یا مصرف دوز بالای آن توصیه نمی شود.

هیدروکلراید مکلزین یک آنتی هیستامین است که در درمان تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از حالت تهوع حرکتی موثر است.
عوارض: این دارو نباید توسط افراد مبتلا به بیماری های ریوی، گلوکوم، و یا کسانی که مشکل ادراری را به علت بزرگ شدن پروستات دارند، استفاده شود. مکلزین ممکن است موجب خواب آلودگی شود بنابراین نباید آن را با دیگر آرام بخش ها مانند الکل، داروهای تسکین دهنده، یا قرص های خواب آور استفاده کرد. با توجه به خواب آور بودن این دارو افرادی که از مکلزین استفاده می کنند باید از رانندگی کردن و یا کار با ماشین آلات خطرناک خودداری کنند. استفاده از مکلزین برای کودکان زیر ۱۲ سال و یا زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود مگر این که توسط پزشک توصیه شود.

دیمن هیدرینات نیز یک آنتی هیستامین است. استفاده از آن باید به حالت تهوع حرکتی محدود شود. این دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود و باید از استفاده از آن در موقعیت های مشابه داروی مکلزین اجتناب شود. فرمولاسیون های مختلفی از دیمن هیدرینات در دسترس هستند. شکل مایع این دارو برای کودکان طراحی شده است. باید حدود یک ساعت قبل از سفر برای جلوگیری تهوع حرکتی از داروهای ضد تهوع مکلزین و دیمن هیدرینات استفاده شود.

امترول یک داروی خوراکی است که برای تسکین معده درد در زمان تهوع و استفراغی که توسط عفونت ویروسی یا باکتریایی یا پرخوری ایجاد می شود، طراحی شده است. امترول حاوی قند و اسید فسفریک است و برای افراد دیابتی مناسب نیست. شرکت سازنده این دارو توصیه کرده است که در یک روز بیش از ۵ بار نباید از این دارو استفاده کرد .
عوارض: به دلیل قند موجود در این دارو، بیماران دیابتی نباید از آن استفاده کنند . قبل از استفاده از این دارو برای زنان باردار و شیرده و کودکان خردسال با پزشک مشورت کنید.



بیسموت ساب سالیسیلات در تسکین تهوع و استفراغ موثر می باشد. این دارو بطور مستقیم بر روی دیواره معده تاثیر می گذارد و عوارض جانبی جدی شناخته شده ای ندارد. بیسموت ساب سالیسیلات ممکن است رنگ مدفوع و زبان را تیره کند.
عوارض: زنان باردار و شیرده باید قبل از استفاده از بیسموت با پزشک خود مشورت کنند چرا که بخشی از مواد تشکیل دهنده فعال (سالیسیلات) آن فرمول شیمیایی شبیه به آسپرین دارد، که ممکن است به جنین و نوزاد آسیب برساند. بیمارانی که به آسپیرین آلرژی دارند و یا با مصرف سایر داروهای مشابه آن واکنش نشان می دهند، نباید بیسموت استفاده کنند. اگر از داروهای رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقاد) استفاده می کنید، و یا به بیماری دیابت یا بیماری نقرس مبتلا هستید، این دارو را تحت نظر پزشک استفاده کنید زیرا افزایش سالیسیلات در بدن ممکن است به افزایش اثر ضد انعقادی کمک کند.

بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند معمولا در ۲۴ ساعت اول دچار حالت تهوع و استفراغ حاد می شوند. در مواردی ممکن است فرد بعد از چند روز دچار حالت تهوع شود که به آن تاخیری می گویند. در این موارد معمولا پزشک با توجه به شرایط جسمی بیمار و مراحل درمانی یکی از انواع داروهایی که برای از بین بردن حالت تهوع بعد از شیمی درمانی به کار می روند را تجویز می کند. در ادامه به چندین مورد از این داروها و عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها اشاره می کنیم.

دگزامتازون از انواع قرص هایی است که در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ موثر عمل می کند. این دارو برای رفع حالت تهوع بعد از شیمی درمانی تجویز می شود. گفتنی است که این دارو دارای عوارض جانبی خطرناکی می باشد به همین دلیل موارد تجویز آن نیز محدود است با این حال برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی این دارو برای بیمار تجویز می شود.

این داروها نیز در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی موثر بوده و به عنوان درمان اصلی برای از بین بردن تهوع بعد از جراحی و رادیوتراپی نیز به شمار می رود. این داروها ممکن است سبب بروز عوارضی مانند ضعف و بی حالی، یبوست و سر درد شود.

از دیگر قرص های ضد تهوع می توان به بنزودیازپین اشاره کرد. این دارو برای جلوگیری و یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی به کار می رود. این دارو در دو نوع آلپرازولام و لورازپام وجود دارد.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره شود این است که با توجه به دلیل بروز حالت تهوع و استفراغ باید از قرص ضد تهوع مناسب استفاده کرد. در مواردی حالت تهوع ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد که درمان های به کار رفته در این شرایط با درمان های حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا اوایل بارداری متفاوت است. توصیه می شود که در صورت شدت گرفتن حالت تهوع حتما به یک مرکز اورژانس مراجعه تا با تشخیص صحیح درمان لازم صورت گیرد.



ترجمه و گردآوری بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی
قرص ضد تهوع ماشین گرفتگی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *