قرص ضد بارداری دیان 35

خواص دارویی و گیاهی

این دارو ترکیبی است از سایپروتون (cyproterone) و اتینیل استرادیول (ethinyl estradiol) سایپروتون متعلق به گروهی از دارو ها ب آنتی آندروژون ها (antiandrogens) و اتینیل استرادیول متعلق به استروژن ها (estrogens) میباشد.

هر دو این مواد برای درمان انواع آکنه ها در زنان که با استفاده از آنتی بیوتیک ها یا دارو های دیگر درمان نشده اند استفاده میشود.

این دارو با تنظیم هورمون هایی که بر روی پوست تاثیر میگذارند عمل میکند.

این دارو معمولا در یک چرخه 28 روزه استفاده میشود که در 21 روز آن روزانه یک قرص و بعد از آن 7 روز بدون دارو بعنوان استراحت استفاده میشود. یعنی 3 هفته مصرف روزانه یک قرص و یک هفته استراحت تا چرخه بعدی.

این دارو بایستی هر روز در یک ساعت مشخص مصرف شود و شروع مصرف بایستی همراه با شروع دوره قائدگی باشد. بعضی اوقات لازم است تا از این دارو برای ماه ها استفاده شود تا اثر درمان در فرد دیده شود.

بعد از اینکه آکنه در شما درمان شد، باید 3 یا 4 دوره 28 روزه دیگر از این دارو مصرف کنید و اگر بعد از آن آکنه باز در شما پدیدار شد، باز باید مصرف این دارو را ادامه دهید.

اگر در طی 3 هفته از وقتی که از این دارو استفاده میکنید دچار خونریزی در اواسط دوره قاعدگی و یا لکه بینی شدید، استفاده از این دارو را ادامه دهید، چراکه این خونریزی موقت است. اگر برای مدت زیادی این خونریزی ادامه داشت با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر در 7 روز فاصله استراحت دوره قاعدگی تان دچار مشکل شد. دوره مصرف بعدی را شروع نکنید و با پزشک خود در ارتباط باشید.

عوامل زیادی مانند وزن فرد میتواند در میزان استفاده از این دارو تاثیر گذارد باشد. اگر پزشک شما تجویزی متفاوت با مقدار مصرفی که در این صفحه نوشته شده کرده، آن را ادامه دهید و دستورات پزشک خود را در رابطه با چگونگی نحوه مصرف اجرا کنید.

رعایت کردن دستورات پزشک در مصرف دیان 35 خیلی مهم است و اگر هر یک از نوبت های مصرف دارو را فرانوش کردید این دارو تاثیر کمی در درمان آکنه خواهد داشت. اگر یکی از نوبت های مصرف دارو را فراموش کردید و هنوز کم تر از 12 ساعت از زمان آن گذشته باشد میتواند هر چه زود تر آن را مصرف کنید، اما اگر از 12 ساعت از زمان مصرف دیان 35 گذشته باشد از مصرف آن صرف نظر کرده و مصرف دارو را طبق بره پیش ببرید.

در طول دوره مصرف تا زمانی که بیماری به پایان نرسیده است باید از نکات و روش های پیش گیری از بارداری استفاده کنید.

هرگز میزان مصرف خود را در یک روز دو برابر نکنید (برای نتیجه گیری یا جبران داروی فراموش شده) اگر نمیدانید چطور باید داروی فراموش شده را جبران کنید در این مورد با پزشک ضحبت کنید.

این دارو را در دمای اتاق و به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. این دارو را در کنار زباله دان یا نواحی مرطوب (برای مثال: دستشویی یا سینک) نگهداری نکنید.

این دارو ممکن است با برند ها و اشکال گوناگونی در بازار عرضه شده باشد. ممکن است مطالب این صفحه همه فرم های موجود در بازار را در بر نگیرد.

پزشک شما ممکن است این دارو را برای درمان بیماری هایی که در این صفحه به آن ها اشاره نشده است تجویز کند.

این دارو را به افراد دیگر ندهید. حتی اگر آنها همان بیماری که در شما هست را دارند. این کار موجب خسارت های جبران ناپذیری میشود.

درصورتی که هریک از موارد زیر در مورد شما صدق میکند از مصرف دیان 35 خودداری کنید:

بیماری ارثی به آنژیو ادما – angioedema (یک بیماری که موجب تورم دست ها، پاها، صورت یا مسیر های تنفسی می شود)

بسیاری از داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. یک اثر جانبی یک پاسخ ناخواسته به دارو است که در دوز های نرمال مصرف می شود. عوارض جانبی می تواند خفیف یا شدید، موقت یا دائمی باشد.

عوارض جانبی زیر حداقل در 1٪ از افرادی که این دارو مصرف می کنند گزارش شده است. بسیاری از این عوارض جانبی را می توان مدیریت کرد و برخی ممکن است با گذشت زمان از بین بروند.

اگر در مورد عوارض جانبی دیان 35 نگران هستید، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای این دارو صحبت کنید.

اگر این عوارض جانبی را تجربه کردید با پزشک خود در تماس باشید. پزشکتان میتواند در کنترل عوارض جانبی به شما کمک کند.

اگرچه اغلب عوارض جانبی که در زیر ذکر شده اتفاق نمی افتد، اما اگر با پزشک خود در رابطه با آن ها تماس نگیرید، می توانند مشکلات جدی ایجاد کنید.

در صورت بروز هر یک عوارض جانبی زیر، با پزشک خود در اسرع وقت در تماس باشید:

مصرف دارو را در صورت وجود هر یک از موارد زیر متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید:

بعضی از افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری که در این صفحه ذکر نشده است داشته باشند. در صورتی که بعضی از علائم شما را نگران می کند، با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو، حتما پزشک خود را در مورد هرگونه بیماری ها یا آلرژیهایی که ممکن است داشته باشید، هر گونه دارویی که مصرف می کنید، بارداری یا شیردهی و یا سایر موارد مهم دیگر درباره سلامتی خود مطلع سازید.این عوامل ممکن است بر روی چگونگی مصرف این دارو تاثیر بگذارد.

کنترل بارداری (ضد بارداری): در صورتی که از این دارو با هدف پیشگیری از بارداری استفاده میکنید نباید به تنهایی به این دارو اکتفا کنید. زنان باید هنگام مصرف این دارو از یک روش غیر هورمونی کنترل بارداری(مانند کاندوم) هم استفاده کنند. قرصهای کنترل قاعدگی نباید همزمان با سایپروترون اتیینیل استرادیول مصرف شوند.

لخته های خون: این دارو به نظر می رسد خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این لخته های خون ممکن است در هر کجای بدن ایجاد شود، اما زمانی که در عضلات بزرگ، ریه، مغز (سکته مغزی) یا قلب (حمله قلبی) اتفاق می افتد قابل توجه است. خطر لخته شدن خون در زنان بالای 35 سال زیاد است. اگر درد قفسه سینه یا پا، تنگی نفس بدون علت مشخص، ضربان قلب سریع و نظم، سردرد شدید، تاری دید و یا لکنت زبان را تجربه کردید باید به اورژانس (مراقبت های فوری) مراجعه کنید.

دیابت: این دارو می تواند موجب تغییرات در قند خون شود. اگر دیابت دارید یا سابقه دیابت در خانوادتان وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.

افسردگی: هورمون هایی مانند سینو اورتین اتیلین استروئیدول سایپرترون موجب تغییرات خلقی و علائم افسردگی می شوند. اگر افسردگی یا سابقه افسردگی دارید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.

اگر کسی در خانواده شما علائم افسردگی مانند تمرکز ضعیف، تغییر وزن، تغییر در خواب، کاهش علاقه به فعالیت ها را دارد، این موضوع را پزشک خود در میان بگذارید.

فشار خون: اگر شما فشار خون بالا دارید که تحت کنترل و درمان نیست؛ نباید از  این دارو مصرف کنید. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نظارت خاصی لازم است یا نه.

عملکرد کبد:  سایپروتون – اتینیل استرادیول می تواند باعث کاهش عملکرد کبد و بیماری کبد شود. اگر عملکرد کبد شما کاهش یافته و دچار بیماری کبد شده اید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثربخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه. این دارو نباید توسط زنان مبتلا به بیماری شدید کبد مصرف شود.

اگر علائم مشکلات کبدی مانند خستگی، احساس نا خوشی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، زردی پوست، سفیدی در چشم ها، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ، درد شکمی یا تورم و خارش پوستی داشته باشید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط پزشکی: ترکیبی از بیماری ها و شرایط چاقی، فشار خون بالا و دیابت به میزان قابل توجهی خطر عوارض جانبی این دارو را افزایش می دهد. اگر این ترکیب بیماری ها و شرایط پزشکی را داشتید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.

این دارو می تواند باعث احتباس مایعات در بدن شود و شرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی را بدتر کند.

میگرن: این دارو می تواند سردرد میگرنی را ایجاد کند. اگر یک الگویی جدید در سردرد خود تجربه کردید که شدید، ماندگار و یا مکرر است؛ در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. سایپروتون و اتینیل استرادیول برای افراد مبتلا به سردرد میگرنی توصیه نمی شود.

سیگار کشیدن: سیگار خطر عوارض جانبی جدی را در قلب و عروق خونی بالا می برد. این خطر با میزان سن و مقدار مصرف سیگار (15 سیگار یا در روز) افزایش می یابد و حتی برای زنان بالای 35 سال جدی تر است. زنان که از این دارو استفاده می کنند نباید سیگار بکشند.

جراحی: وضعیت های خاصی مانند بستری طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد لخته شدن خون شود. با پزشک خود درباره خطرات و مزایای موقت متوقف کردن این دارو صحبت کنید. اگر برای جراحی بره ریزی شده باشید، به همه پزشکانی که در مراقبت شما سهیم هستند، درباره مصرف این دارو اطلاع دهید.

خونریزی واژینال: هر گونه خونریزی غیر معمول واژینال را به دکتر خود گزارش دهید.

بینایی و لنز های چشم: سایپروترون – اتینیل استرادیول ممکن است باعث تغییر شکل چشم شود. اگر لنز های چشمانتان جا افتاده تر(فیت) مثل قبل نیستند، با پزشک یا چشم پزشک خود مشورت کنید. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از آنها را داشته باشید یا از یک جفت لنز  متفاوت استفاده کنید. اگر در هنگام مصرف این دارو دچار تغییرات بینایی شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری: این دارو نباید توسط زنان باردار مصرف شود، زیرا این کار می تواند سبب آسیب رسیدن به جنین در حال رشد شود. اگر باردار یا هنگام مصرف این دارو مشکوک به بارداری هستید، بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید.

پس از متوقف کردن درمان و استفاده نکردن از این دارو، باید منتظر بمانید تا حداقل یک دوره دوره قاعدگی طبیعی رخ دهد تا تصمیم به بارداری بگیرید.

شیردهی: این دارو به شیر مادر منتقل می شود و می تواند مقدار و کیفیت تولید شیر مادر را کاهش دهد. این دارو برای زنان شیرده توصیه نمی شود.

سایپروترون – اتینیل استرادیول میتواند در اثر بخشی با هر یک از موارد زیر تداخل داشته باشد:

اگر از هر یک از این داروها استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. طبق شرایط خاص شما، پزشک ممکن است موارد زیر را برای شما توصیه کند:

تعامل بین دو دارو همیشه به این معنی نیست که شما باید یکی از آنها را متوقف کنید. در مورد چگونگی مدیریت تعاملات دارویی باید با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای غیر از موارد ذکر شده در بالا ممکن است با این دارو ارتباط و موجب تداخل در اثر بخشی آن شوند. پزشک خود را درباره مصرف دارو ها ی با نسخه ،دارو های بدون نسخه و داروهای گیاهی مطلع سازید.. همچنین  هر مکملی  که مصرف میکنید با پزشک خود در میان بگذارید، کافئین، الکل، نیکوتین سیگار یا داروهای خیابانی می تواند بر عملکرد بسیاری از داروها تأثیر بگذارند، باید آن ها را با پزشک در میان بگذارید.

مترجم:
امیر فرصتی قراملکی

نوشته شده در 1 ارد 1396

مرجع : www.medbroadcast.com

دیدگاهی در رابطه با قرص دیان ثبت نشده است.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

قرص دیان 35 (سیپروترون کمپاند) برای درمان خانم هایی است که هورمون اندروژن زیادی تولید می کنند استفاده می شود؛ این هورمون موجب رشد موهای ناخواسته و یا از دست دادن مو می شود. این شرایط همراه با التهاب و جوش های صورت می باشد. قرص دیان علائم مربوط به اندروژن را کاهش می دهد در حالی که قرص هایی مثل آنتی بیوتیک قادر به کاهش آن نبودند. این قرص ها همزمان با کاهش اثر اندروژن برای جلوگیری از بارداری نیز استفاده می شوند اما نباید فقط برای جلوگیری از بارداری مصرف شود. قرص های دیان برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک که به دلیل اندروژن زیاد ایجاد میشود و همراه با جوش و موهای ناخواسته است، استفاده می شوند.علاوه بر این دیان در آن دسته از زنانی مصرف می شود که دارای جوش غرور جوانی هستند و در عین حال مایل اند که از یک روش جلوگیری هورمونی هم استفاده کنند.

قرص سیپروترون کمپاند یا قرص دیان دارای دو جزء است؛ یک جزء آنتی آندروژنی یا همان سیپروترون به میزان 2میلی گرم و یک جزء استروژنی یعنی اتینیل استرادیول به میزان 3 میکرو گرم. از جزء ضد آندروژنی برای درمان آکنه‌های شدید و مقاوم و هیرسوتیسم (پرمویی) در زنان استفاده می‌شود.

قرص دیان همچنین می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار بگیرد . قرص دیان حاوی پروژسترون و هورمون است و بنابراین مشابه قرص های خوراکی کنترل بارداری شناخته شده کار می کند و در ترکیب با دیگر قرص های ضد بارداری هورمونی نباید استفاده کرد.

قرص دیان ترکیبی از : یک جزء استروژنی + یک جزء آنتی آندروژن است.
Cyproterone Acetate 2 mg +Ethinylestradiol 35 mcgطبقه‌بندی فارماكولوژیك: تركیب استروژن و پروژستین.طبقه‌بندی درمانی: ضد آندروژن، جلوگیری كننده از بارداری.طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده X

قرص دیان حاوی ترکیب اتیل استرادیول ، یک استروژن مصنوعی و کیپروتن استات، که از پروژسترون به دست می آید و ضد اندروژن می باشد، است. این هورمون ها اثر اندروژن را از بین می برند و از بارداری نیز جلوگیری می کنند. اگرچه اندروژن به عنوان هورمون مردانه در نظر گرفته می شود اما در خانم ها نیز به مقدار خیلی کم تولید می شود. اندروژن در بدن خانم ها وظایف مختلفی دارد از جمله تغییرات ایجاد شده در سن بلوغ مثل رشد مو در بعضی قسمت ها، جلوگیری از از دست دادن استخوان. در برخی خانم ها اندروژن به مقدار زیادی تولید می شود که باعث رشد موهای ناخواسته و جوش می شود. کیپروتن موجود در قرص از تولید اندروژن جلوگیری می کند و اثرات آن مانند جوش و موهای ناخواسته را نیز کاهش می دهد. ترکیب استروژن و پروژسترون موجود در قرص از تخمک گذاری جلوگیری کرده بنابراین تخمک های بارور قادر به کاشت و رشد در رحم نیستند همچنین باعث ضخیم شدن لوله رحم می شود بنابراین اسپرم نمی تواند از آن عبور کند.

کیپروترون موجود در قرص دیان به عنوان ماده ای برای اسپیرونولاکتون استفاده می شود که ماده ای ضد اندروژن می باشد که باعث درمان هورمونی مونت سازی می باشد.


الف) درمان آكنه شدید و پرمویی

درمان آکنه شدید و مقاوم به درمان طولانی مدت با آنتی‌بیوتیكهای خوراكی،درمان پرمویی خفیف تا متوسط بدون علت مشخص.
در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. دوره‌های بعدی درمان بعد از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می‌شود.


ب) جلوگیری از بارداری

از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین بره مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.

توجه: اگر چه این فرآورده اثری شبیه داروهای خوراكی جلوگیری كننده از بارداری دارد ، ولی استفاده از آن صرفاً برای این منظور توصیه نمی‌شود. مصرف آن در این مورد تنها برای زنانی توصیه می‌شود كه به درمان بیماریهای پوستی وابسته به آندروژن نیاز دارند.

مصرف دارو برای خانمهائی که از این دارو به عنوان یک روش جلوگیری استفاده می کنند:

اصول مصرف قرص diane یا همان cyproterone compound به این ترتیب است که یک قرص در روز به مدت 21 روز تجویز می شود. درمان را باید از روز 5 قاعدگی شروع کرد و پس از مصرف 21 قرص 7 روز استراحت و مجددا بسته بعدی قرص مصرف شود .

شروع‌ مصرف‌ قرص‌ها از روز اول‌ سیکل‌ قاعدگی‌ و روزانه‌ یک‌ قرص ‌و به‌ مدت‌ 21 روز می‌باشد. در صورت ‌نیاز، پس‌ از یک‌ فاصله‌ درمانی‌ 7 روزه‌ مصرف‌ بسته‌ بعدی‌ قرص‌ها ادامه‌ می‌یابد.دوره‌ درمان‌ گاه‌ تا چند ماه‌ طول‌ می‌کشد.

شما باید قرص دیان را تا زمانی که پزشک تجویز کرده است و تا زمان اطمینان از اثر آن بر جلوگیری از بارداری مصرف کنید. جوش ها باید بعد از چند ماه از بین بروند اما در مواردی که جوش ها شدیدتر هستند زمان بیشتری برای درمان آن ها موردنیاز است. در بعضی موارد توصیه می شود قرص ها را چند ماه بعد از پاک شدن اثر جوش ها مصرف کنید. بعد از آن باید از قرص های دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید

در صورت‌ فراموش‌كردن‌ مصرف‌ دارو در زمان‌ معین‌، باید به‌محض‌ بخاطر آوردن‌ مصرف‌ شود. درصورتیكه‌ تاخیر در مصرف‌ دارو بیش‌ از12 ساعت‌ باشد، بهتر است‌ از مصرف‌ آن‌ نوبت‌ خودداری‌ شود و ضمن‌ ادامه ‌مصرف‌ بقیه‌ قرص‌ها، به‌ روال‌ قبلی‌ از یك ‌روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

این‌ ترکیب‌ در صورت ‌وجود اختلالات‌ ترومبولیک‌ یا سابقه‌ آن‌ ویا وجود هر نوع‌ بیماری‌ و حالات‌ مرضی ‌که‌ خطر بروز ترومبوز را افزایش‌ می‌دهد،میگرن‌ حاد، حملات‌ گذرای‌ ایسکمیک‌ مغزی‌، بیماری‌های‌ کبدی‌ و از جمله‌ سندرم ‌دوبین‌ ـ جانسون‌ و سندرم‌ روتور، هپاتیت‌، پورفیری‌، آدنوم‌ کبد، سنگهای‌ صفراوی‌، متعاقب‌ تخلیه‌ مول‌ هیدراتی‌ فرم‌، سابقه‌ کهیر، یرقان‌ انسدادی‌، کارسینوم‌ پستان‌ یادستگاه‌ تناسلی‌ و خونریزی‌های‌ مهبل‌ باعلت‌ شخص‌ نباید مصرف‌ شود.

به دنبال‌ مصرف‌ دارو عوارضی‌ مانند تهوع‌، استفراغ‌، سردرد، درد و سفتی‌ پستان‌ها، تغییراتی‌ در وزن ‌بدن‌، تغییراتی‌ در میل‌ جنسی‌، افسردگی‌،کلوآسما، زیادی‌ فشار خون‌، تحریک ‌لنزهای‌ تماسی‌، اختلال‌ عملکرد کبد، تومورهای‌ کبدی‌، کاهش‌ حجم‌ خون ‌قاعدگی‌ و لکه ‌بینی‌ در اوایل‌ سیکل‌ قاعدگی‌ گزارش‌ شده‌ است‌.

مصرف‌ همزمان‌ این ‌دارو با ترکیبات‌ القاء کننده‌ فعالیت ‌آنزیم‌های‌ کبدی‌ مانند کاربامازپین‌،فنی‌توئین‌، فنوباربیتال‌، پیریمیدون‌،گریزئوفولوین‌ و ریفامپین‌ها موجب ‌تسریع‌ متابولیسم‌ این‌ دارو و در نتیجه ‌کاهش‌ کارآیی‌ درمانی‌ آن‌ می‌گردد.مصرف‌ همزمان‌ با برخی‌ از آنتی‌ بیوتیک‌های‌ وسیع‌الطیف‌ مانندآمپی‌سیلین‌ باعث‌ کاهش‌ جذب‌ مجدد اتینیل‌ استرادیول‌ از روده‌ بزرگ‌ و کاهش‌ اثرات‌ درمانی‌ این‌ دارو می‌گردد.


قبل از مصرف قرص دیان ، حتما پزشک خود را در مورد هرگونه بیماری ها یا آلرژیهایی که ممکن است داشته باشید، هر گونه دارویی که مصرف می کنید، بارداری یا شیردهی و یا سایر موارد مهم دیگر درباره سلامتی خود مطلع سازید.این عوامل ممکن است بر روی چگونگی مصرف این دارو تاثیر بگذارد.


دیان 35 و کنترل بارداری

در صورتی که از قرص دیان با هدف پیشگیری از بارداری استفاده میکنید نباید به تنهایی به این دارو اکتفا کنید. زنان باید هنگام مصرف این دارو از یک روش غیر هورمونی کنترل بارداری(مانند کاندوم) هم استفاده کنند. قرصهای کنترل قاعدگی نباید همزمان با سایپروترون اتیینیل استرادیول مصرف شوند.


دیان 35 و لخته های خون

قرص دیان به نظر می رسد خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این لخته های خون ممکن است در هر کجای بدن ایجاد شود، اما زمانی که در عضلات بزرگ، ریه، مغز (سکته مغزی) یا قلب (حمله قلبی) اتفاق می افتد قابل توجه است. خطر لخته شدن خون در زنان بالای 35 سال زیاد است. اگر درد قفسه سینه یا پا، تنگی نفس بدون علت مشخص، ضربان قلب سریع و نظم، سردرد شدید، تاری دید و یا لکنت زبان را تجربه کردید باید به اورژانس (مراقبت های فوری) مراجعه کنید.


دیان 35 و دیابت

قرص دیان می تواند موجب تغییرات در قند خون شود. اگر دیابت دارید یا سابقه دیابت در خانوادتان وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.


دیان 35 و افسردگی

هورمون هایی مانند سینواورتین اتیلین استروئیدول سیپرترون موجب تغییرات خلقی و علائم افسردگی می شوند. اگر افسردگی یا سابقه افسردگی دارید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه. اگر کسی در خانواده شما علائم افسردگی مانند تمرکز ضعیف، تغییر وزن، تغییر در خواب، کاهش علاقه به فعالیت ها را دارد، این موضوع را پزشک خود در میان بگذارید.


دیان 35 و فشار خون

اگر شما فشار خون بالا دارید که تحت کنترل و درمان نیست؛ نباید قرص دیان را مصرف کنید. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نظارت خاصی لازم است یا نه.


دیان 35 و عملکرد کبد

قرص دیان می تواند باعث کاهش عملکرد کبد و بیماری کبد شود. اگر عملکرد کبد شما کاهش یافته و دچار بیماری کبد شده اید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثربخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه. این دارو نباید توسط زنان مبتلا به بیماری شدید کبد مصرف شود.
اگر علائم مشکلات کبدی مانند خستگی، احساس نا خوشی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، زردی پوست، سفیدی در چشم ها، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ، درد شکمی یا تورم و خارش پوستی داشته باشید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
دیان 35 و شرایط پزشکی: ترکیبی از بیماری ها و شرایط چاقی، فشار خون بالا و دیابت به میزان قابل توجهی خطر عوارض جانبی این دارو را افزایش می دهد. اگر این ترکیب بیماری ها و شرایط پزشکی را داشتید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.
این دارو می تواند باعث احتباس مایعات در بدن شود و شرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی را بدتر کند.


دیان 35 و میگرن

قرص دیان می تواند سردرد میگرنی را ایجاد کند. اگر یک الگویی جدید در سردرد خود تجربه کردید که شدید، ماندگار و یا مکرر است؛ در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. سایپروتون و اتینیل استرادیول برای افراد مبتلا به سردرد میگرنی توصیه نمی شود.


قرص دیان 35 و استعمال سیگار

سیگار خطر عوارض جانبی جدی را در قلب و عروق خونی بالا می برد. این خطر با میزان سن و مقدار مصرف سیگار (15 سیگار یا در روز) افزایش می یابد و حتی برای زنان بالای 35 سال جدی تر است. زنان که از این دارو استفاده می کنند نباید سیگار بکشند.


دیان 35 و جراحی

وضعیت های خاصی مانند بستری طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد لخته شدن خون شود. با پزشک خود درباره خطرات و مزایای موقت متوقف کردن این دارو صحبت کنید. اگر برای جراحی بره ریزی شده باشید، به همه پزشکانی که در مراقبت شما سهیم هستند، درباره مصرف این دارو اطلاع دهید.


دیان 35 و خونریزی واژینال

هر گونه خونریزی غیر معمول واژینال را طی مصرف قرص دیان به دکتر خود گزارش دهید.


دیان 35 و بینایی و لنز های چشم

قرص دیان ممکن است باعث تغییر شکل چشم شود. اگر لنز های چشمانتان جا افتاده تر(فیت) مثل قبل نیستند، با پزشک یا چشم پزشک خود مشورت کنید. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از آنها را داشته باشید یا از یک جفت لنز متفاوت استفاده کنید. اگر در هنگام مصرف این دارو دچار تغییرات بینایی شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.


دیان 35 و بارداری

این دارو نباید توسط زنان باردار مصرف شود، زیرا این کار می تواند سبب آسیب رسیدن به جنین در حال رشد شود. اگر باردار یا هنگام مصرف این دارو مشکوک به بارداری هستید، بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید.
پس از متوقف کردن درمان و استفاده نکردن از این دارو، باید منتظر بمانید تا حداقل یک دوره دوره قاعدگی طبیعی رخ دهد تا تصمیم به بارداری بگیرید.


دیان 35 و شیردهی

قرص دیان به شیر مادر منتقل می شود و می تواند مقدار و کیفیت تولید شیر مادر را کاهش دهد. این دارو برای زنان شیرده توصیه نمی شود.


1- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم توصیه می‌شود.
2- درمان را تا بهبود كامل آكنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تكرار شود.
3- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.
4- عواملی مانند چاقی، سیگار كشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممكن است خطر ترومبوز را افزایش دهند. افزایش سن، خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراكی تركیبی جلوگیری كننده از بارداری را افزایش می‌دهد و سیگار كشیدن این وضعیت را وخیم تر می‌كند.
5- مصرف این دارو ممكن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید كند.
6- اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیافتد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری را رد كرد.
7- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممكن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری كاهش یابد. بنابراین ، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.
8- در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می شود.

9- مصرف‌ این‌ دارو توسط زنان‌ سیگاری‌، بویژه‌ افرادی بالاتر از 35 سال‌،خطر بروز بیماری‌های‌ شریانی‌ را افزایش‌ می‌دهد.

1- در صورت‌ سابقه‌ خانوادگی‌ ابتلا به‌ بیماریهای‌ شریانی‌ در بستگان‌ درجه ‌یک‌ زیر سن‌ 45 سال‌ و یا ابتلاء به‌ وریدهای‌ واریسی‌، افسردگی‌ شدید، بی حرکت‌ ماندن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌، کم‌ خونی ‌داسی‌ شکل‌ و بیماریهای‌ التهابی‌ روده‌ مانند بیماری‌ کرون‌ با احتیاط تجویز شود.


بخوانید:

فواید باورنکردنی مکمل گیاهی اون ناف – ضد جوش و آکنه


درمان آکنه (جوش های شدید)پوستی در آقایان


علل هیرسوتیسم و درمان عارضه پرمویی



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

مصرف وعوارض قرص دیان -سیپروترون کمپاند برای درمان علائم مانند آکنه های شدید در زنان که در آن دیگر درمان موفقیت آمیز نبوده و یا رشد بیش از حد مو صورت یا بدن  (معروف به هیرسوتیسم) درجه خفیف تا متوسط که در آن هیچ علت زمینه ای یافت نشده است استفاده می شود. استفاده از آن برای زنانی ست که دارای جوش غرور جوانی هستند و در عین حال مایل هستند که از یک روش جلوگیری هورمونی هم استفاده کنند.

قرص دیان ۳۵ نیز می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری در زنان مورد استفاده قرار بگیرد است که مصرف آن برای درمان علائم بالا توضیح داده شد. قرص دیان ۳۵  حاوی پروژسترون و هورمون است و بنابراین مشابه قرص خوراکی کنترل بارداری شناخته شده کار می کندو در ترکیب با دیگر قرص های ضد بارداری هورمونی نباید استفاده

۱-درمان آکنه شدید و مقاوم به درمان،درمان پرمویی خفیف تا متوسط
در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یک قرص به مدت ۲۱ روز مصرف می‌شود. دوره‌های بعدی درمان بعد از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می‌شود.۲- جلوگیری از بارداری. 
از روز پنجم قاعدگی روزانه یک قرص به مدت ۲۱ رو

قرص دیان برای ریزش مو

در زنانی که قرص دیان ۳۵ مصرف می کنند برخی از شرایط مانند بیماری التهابی لگن کیست تخمدان حاملگی اکتوپیک تغییرات فیبروسیست پستانی و سرطان رحم (رحم) و تخمدان ممکن است رخ دهد.

اگر شما هر گونه سوالی در مورد اینکه چرا این دارو برای شما تجویز شده است از پزشک بپرسید.

برخی از علائم واکنش حساسیت شامل:

تنگی یا اشکال در صورت و لب و زبان یا خارش و کهیر روی پوست سایر نقاط.

اگر شما با مصرف قرص دیان ۳۵ لخته خون داشتید:

رگ های خونی از پاها (ترومبوز ورید-DVT) ریه ها( آمبولی ریه –پلی اتیلن) قبلی (سکته) مغز (سکته مغزی) دیگر نقاط بدن.

قیمت قرص دیان

ممکن است  شما نگران افزایش خطر لخته شدن خون با مصرف  قرص دیان ۳۵ باشید. لخته شدن خون نادر است. گاهی لخته شدن خون ممکن است باعث ناتوانی دائمی جدی و حتی ممکن است کشنده باشد.تمام قرص خوراکی بارداری از جمله  دیان ۳۵ خطر لخته شدن خون را افزایش می دهند. با این حال خطر لخته شدن خون در هنگام مصرف قرص کمتر از خطر لخته شدن خون در دوران بارداری است.

ممکن است شما نگران افزایش خطر لخته شدن خون به دلیل سن و یا سیگار کشیدن باشید . همانطور که  مسن بودن خطر داشتن یک حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید آن هم موثر است. به خصوص اگر شما بالاتر از ۳۵ سال سن داشته باشید هنگام مصرف اد دایان ۳۵  باید مراقب باشید.

آنژین (درد قفسه سینه) میگرن سکته مغزی (همچنین به عنوانTIA با حمله های ایسکمیک گذرا شناخته می شود) که همراه با علائم بصری بیان یا ضعف یا بی حسی با خون رگ (التهاب لوزالمعده) مربوط به سطوح بالایی از مواد بیماری کبد چرب و عملکرد کبد که تحت تاثیر هورمونهای جنسی (گرم از سینه یا اندام تناسلی ) خوش خیم رشد می کند ممکن است بازگشت یا بد خیم کبدی موجب خونریزی واژینال شود.

اگر هر یک از این شرایط برای اولین بار با استفاده از قرص اتفاق می افتد مصرف انرا متوقف کنید و با دکتر خود مشورت کنید. در ضمن از روش غیر هورمونی ( مانع) جلوگیری از بارداری ( مانند کاندوم ویا دیافراگم) استفاده کنید.اگر شما حامله هستید و یا شما فکر می کنید حامله باشید از این دارو استفاده نکنید.

عوارض قرص دیان

اگر شما یکی از شرایط پزشکی زیر را داشته اید به دکترتان بگویید:

اختلالات خونی دریچه و یا ریتم قلب خاص  ( فلبیت سطحی)

درد در قفسه سینه بازو یا زیر شکم و یا مشکل منشعب درد یا حساسیت به لمس یک ضعف بی حسی یا سوزن سوزن صورت دست یا پا به خصوص مشکل راه رفتن در یک طرف سرگیجه از دست دادن تعادل یا درد ناگهانی شکم غش یا سردرد یا میگرن و مشکلات با گفتار درک و یا بینایی.

عوارض ذکر شده در بالا ممکن است نشانه هایی از لخته خون (ترومبوز) باشد . هم چنین ( زرد شدن پوست یا  زرد شدن چشم) تا خونریزی واژینال .

آیا قرص دیان چاق میکند

یک قرص روزانه در همان زمان هر روز مصرف کنید . شما باید قرص دیان ۳۵ را هر روز بدون در نظر  گرفتن رابطه جنسی مصرف کنید . این همچنین به یاد داشته باشید هنگامی که آن را مصرف می کنید. تمام قرص با آب خورده شود. خوردن آن را قبل یا بعد از غذا مهم نیست.

هر بسته بندی حبابی برای یک هفته می باشد. جهت فلش در بسته بندی را دنبال کنید تا تمام قرص مصرف شود.همیشه مصرف بسته جدید را در همان روز هفته بعد از بسته قبلی شروع کنید  .

اگر شما مصرف قرص  دیان ۳۵ را بعد از چرخه طبیعی شروع کردید و قرص های ضد بارداری هورمونی در ماه گذشته استفاده کرده اید در اولین روز دوره خود یعنی در روز اول خونریزی قاعدگی مصرف را شروع کنید. باید جلوگیری از بارداری اضافی ( مانند کاندوم یا کلاه یا دیافراگم به همراه ) برای ۱۴ روز اول  همراه مصرف قرص زمانی که مقاربت داشتید باید استفاده کنید.مصرف قرص دیان ۳۵ پس از داشتن سقط جنین یا سقط جنین  توصیه می شود.

مصرف قرص دیان ۳۵ را  پس از مصرف آخرین قرص فعال در بسته قرص قبلی شروع کنید .ممکن است  تا پایان بسته اول خونریزی رخ دهد

قرص دیان ۳۵ برای حداقل ۶ ماه قبل از بهبود در وضعیت باید مصرف شود . طول درمان بستگی به شدت بیماری و چگونگی پاسخ به درمان است. پزشک توصیه می کند که از مصرف اد دایان۳۵، ۳ تا ۴ ماه پس از بهبود کامل علائم باید جلوگیری شود. با دکتر خود را برای تعیین اینکه چه مدت باید اد دایان ۳۵ مصرف شود با دکتر خود صحبت کنید  وباید معاینه منظم داشته باشید.

قرص دیان برای کیست تخمدان

در هر زمان می توانید مصرف قرص دیان ۳۵ را متوقف کنید. اگر شما باردار هستید شروع مصرف مکمل های ویتامین حاوی اسید فولیک به شما توصیه می شود . بهتر است که شما شروع به مصرف قرص فولیک اسید قبل از قطع مصرف قرص دیان ۳۵ کنید وا ز مانی که پزشکتان توصیه می کند آن را متوقف کنید. در مورد مکمل های مناسب از پزشک یا داروساز مشاوره بگیرید .مصرف اسید فولیک در دوران بارداری بی ضرر است و توصیه می شود .

اگر شما مصرف قرص دیان ۳۵ را فراموش کردید:

اگر مصرف قرص را در عرض ۱۲ ساعت فراموش کردید اثر آن کاهش می یابد.

اگر شما بیش از ۱۲ ساعت مصرف را فراموش کردید  این دستورالعمل و اطلاعات دقیق را دنبال کنید. برای موثر بودن قرص دیان  قرص فعال باید برای ۷ روز بدون وقفه مصرف شود.

اگر قرص  فعال برای ۷ روز  وقفه  افتاده است وبه محض اینکه یاد آوردید قرص فراموش شده را مصرف کنید. شما  به استفاده از اقدامات احتیاطی اضافی مانع بهداشتی نیاز دارید.

قیمت قرص دیان ۳۵

۱- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم انجام شود.

۲ درمان را تا بهبود کامل آکنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تکرار شود.

۳- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.

۴- عواملی مانند چاقی، سیگار کشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممکن است خطر ترومبوز را افزایش دهند. افزایش سن،خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراکی ترکیبی جلوگیری کننده از بارداری را افزایش می‌دهد و سیگار کشیدن این وضعیت را وخیم تر می‌کند.

۵- مصرف این دارو ممکن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید کند.

۶-اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیفتاد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری کنسل شود.

۷- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممکن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری کاهش یابد. بنابراین ، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.

۸- در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می شود.

مصرف قرص سیپروترون در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

عوارض قرص دیان خارجی

دیان ۳۵® دارویی است که برای درمان جوش های شدید در نظر گرفته شده است. در عین حال وظیفۀ پیشگیری از بارداری را هم به عهده دارد. اما باید توجه داشته باشید که این داروی دیان ۳۵® عوارض جانبی مهمی هم دارد. بنابراین مدت مصرف این دارو باید محدود باشد و به محض اینکه درمان جوش تمام شد، باید روش جلوگیری از بارداری را سریعاً تغییر داد.

درمان ضد جوش، به علاوۀ پیشگیری از بارداری
در موارد وجود جوش های شدید و مقاوم به درمان های دیگر (آنتی بیوتیک ها، ایسترتینون و غیره.)، می‌توان از درمان هورمونی خاصی استفاده کرد، خصوصاً برای زنانی که دچار هجوم جوش های دوران قاعدگی هم می‌شوند. این دارو دیان ۳۵® دارد و انواع دیگر آن عبارتند از: (Holgyème®, Lumalia®, Minerva 35®). این داروها حاوی هورمون های جنسی پروژسترون هستند که مانع تخمک گذاری می‌شوند. بنابراین تأثیر پیشگیری از بارداری را هم دارند.

فقط باید بدانید که این دارو و انواع دیگر آن را نباید برای مدت طولانی مصرف کرد زیرا خطرناک هستند. این در حالی است که زنانی که از تأثیر ضد جوش این دارو و پیشگیری کننده از بارداری آن راضی هستند، می‌خواهند درمان شان را فقط برای تأثیر جلوگیری از بارداری آن طولانی تر کنند. این در حالی است که دیان۳۵®، یک قرص پیشگیری نیست اما این درمان ضد جوش های شدید، خطرات و عوارض جانبیش از داروهای ضدبارداری مرسوم است.

در کانادا، از سال ۲۰۰۲، مسئولان هشدارهایی دربارۀ این دارو منتشر کرده اند. این عوارض توسط مارتین وینکلر روی وب سایت شخصی اش، افشا شد.

بر اساس مطالعاتی که در انگلیس انجام شد، خطر التهاب وریدی و آمبولی در بین زنانی که از این دارو استفاده می‌کنند، ۴ برابر از زنان دیگری است که از روش های پیشگیری مرسوم بهره می‌برند.
به یاد داریم که التهاب وریدی مربوط می‌شود به تشکیل لختۀ خون در وریدِ یکی از اعضای بدن که منجر به انعقاد خون در شریان ریوی می‌شود، و مشکلات تنفسی و قلبی را با خود به همراه خواهد داشت.

طریقه مصرف قرص دیان

استفاده از دیان ۳۵® در عمل
دیان ۳۵® و انواع دیگر آن نباید فقط به خاطر تأثیر جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند.
دیان ۳۵® برای زنانی که مبتلا به جوش های شدید و مقاوم در مقابل درمان های دیگر هستند، و همچنین برای زنان مبتلا به هیروستیم تجویز می‌شود.

مصرف دیان ۳۵® باید ۳ تا ۴ دوره بعد از محو شدن جوش ها، متوقف شود. زیرا این دارو، که علاوه بر ضد جوش بودن، تنها فایده اش جلوگیری از بارداری است، خطر ابتلا به آمبولی را تا ۴ برابر کسانی که از داروهای جلوگیری از بارداری مرسوم استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

این درمان برای افرادی که سابقۀ فردی یا خانوادگی انسداد شراین و آمبولی را دارند، توصیه نمی‌شود.
ضمناً توجه داشته باشید که زنان مورد درمان با این دارو از دیگران عوارض قلبی عروقی نشان داده اند. بنابراین مراقبت ها، در مدت مصرف این دارو باید تشدید شود.

آقایان چه زنی را برای ازدواج می پسندند؟

ترفندی بسیار جالب و مفید برای افتادگی سینه های

آزمایشات ضروری برای هر خانم

علت و درمان افتادگی رحم

Save

Save


تصویر امنیتی
*


بهینه سازی :
دلبرانه

delbaraneh.com© 218 – Allrights Reserved.

 

 

 

 

 

 

 

این‌ دارو در درمان‌ آكنه‌مقاوم‌ به‌ آنتی‌بیوتیك‌ها درزنان‌ و یا زنانی‌كه‌ در ضمن‌ درمان‌ آكنه‌ تمایل‌ به‌ استفاده‌از داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراكی‌ نیزدارند بكار می‌رود. این‌ دارو همچنین‌ دردرمان‌ پرمویی‌ وابسته‌ به‌ آندروژن‌ درخانم‌ها بكار می‌رود.

 

اما باید توجه داشته باشید که این داروی دیان ۳۵® عوارض جانبی مهمی هم دارد. بنابراین مدت مصرف این دارو باید محدود باشد و به محض اینکه درمان جوش تمام شد، باید روش جلوگیری از بارداری را سریعاً تغییر داد.

 

قرص سیپروترون کمپاند یا قرص دیان دارای دو جزء است؛ یک جزء آنتی آندروژنی یا همان سیپروترون به میزان 2میلی گرم و یک جزء استروژنی یعنی اتینیل استرادیول به میزان 3 میکرو گرم. از جزء ضد آندروژنی برای درمان آکنه‌های شدید و مقاوم و هیرسوتیسم (پرمویی) در زنان استفاده می‌شود. یک عدد روزانه به مدت 21 روز از روز پنجم قاعدگی شروع می‌شود که بعد از اتمام یک دوره و با یک وقفه 7 روزه می‌توان درمان را تکرار کرد.

 

 

 

 

قرص دیان برای درمان خانم هایی است که هورمون اندروژن زیادی تولید می کنند استفاده می شود؛ این هورمون موجب رشد موهای ناخواسته و یا از دست دادن مو می شود. این شرایط همراه با التهاب و جوش های صورت می باشد. قرص دیان علائم مربوط به اندروژن را کاهش می دهد در حالی که قرص هایی مثل آنتی بیوتیک قادر به کاهش آن نبودند.

 

این قرص ها همزمان با کاهش اثر اندروژن برای جلوگیری از بارداری نیز استفاده می شوند اما نباید فقط برای جلوگیری از بارداری مصرف شود. قرص های دیان برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک که به دلیل اندروژن زیاد ایجاد میشود و همراه با جوش و موهای ناخواسته است، استفاده می شوند.

 

 

 

یک قرص روزانه در همان زمان هر روز مصرف کنید . شما باید قرص دیان ۳۵ را هر روز بدون در نظر  گرفتن رابطه جنسی مصرف کنید . این همچنین به یاد داشته باشید هنگامی که آن را مصرف می کنید. تمام قرص با آب خورده شود. خوردن آن را قبل یا بعد از غذا مهم نیست.

 

هر بسته بندی حبابی برای یک هفته می باشد. جهت فلش در بسته بندی را دنبال کنید تا تمام قرص مصرف شود.همیشه مصرف بسته جدید را در همان روز هفته بعد از بسته قبلی شروع کنید  .

 

 

دیان 35® و انواع دیگر آن نباید فقط به خاطر تأثیر جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند.دیان 35® برای زنانی که مبتلا به جوش های شدید و مقاوم در مقابل درمان های دیگر هستند، و همچنین برای زنان مبتلا به هیروستیم تجویز می‌شود.

 

مصرف دیان 35® باید 3 تا 4 دوره بعد از محو شدن جوش ها، متوقف شود. زیرا این دارو، که علاوه بر ضد جوش بودن، تنها فایده اش جلوگیری از بارداری است، خطر ابتلا به آمبولی را تا 4 برابر کسانی که از داروهای جلوگیری از بارداری مرسوم استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

 

این درمان برای افرادی که سابقۀ فردی یا خانوادگی انسداد شراین و آمبولی را دارند، توصیه نمی‌شود. ضمناً توجه داشته باشید که زنان مورد درمان با این دارو از دیگران عوارض قلبی عروقی نشان داده اند. بنابراین مراقبت ها، در مدت مصرف این دارو باید تشدید شود.

 

 


قرص‌های ضدبارداری گاهی مانند شمشیرهای دو لبه عمل می‌کنند و مصرف نادرست آنها می‌تواند با افزایش خطر سرطان سینه، اضافه وزن، سقط جنین بعد از قطع قرص و همراه باشد. از طرف دیگر بسته بودن فضای جامعه باعث شده بسیاری از خانم‌ها بدون مراجعه به متخصص زنان به انتخاب خود این داروها را از داروخانه تهیه و مصرف کنند که کار عقلانی نیست، پس این مطلب را بادقت بخوانید.



قرص‌های جدید اثر مردانه‌زایی ندارند

قرص‌های ضدبارداری از دو بخش هورمونی کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند. ماده موثر آنها اتینیل استرادیول است و قسمت دوم آنها از پروژسترون تشکیل شده است. از آنجایی که بخش اتینیل استرادیول معمولا در همه قرص‌ها ثابت است، قرص‌ها بر حسب اینکه حاوی چه مقدار از این ماده باشند، به قرص‌هایی با دوز بالا یا پایین تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

قسمت پروژسترونی قرص‌ها هم قابل تغییر است و انواع مختلفی دارد. برخی از آنها اثر ضد هورمون مردانه و برخی دیگر اثر مردانه‌زایی دارند.

 

اکثر قرص‌های ضدبارداری که در گذشته استفاده می‌شد دارای اثر مردانه‌زایی بودند، به جز چند قرصی که اخیرا وارد بازار شده‌اند از جمله یاسمین، یاز، دیان و مارولون.

 

مکانیسم اثر قرص‌های ضدبارداری از طریق توقف تخمک گذاری است، اما بخش پروژسترونی قرص نیز باعث کاهش ضخامت لایه داخلی رحم (اندومتر) می‌شود. این حالت باعث می‌شود اگر هم تخمک‌گذاری انجام شد، جنین به راحتی داخل رحم ننشیند. علاوه بر این، کاهش ضخامت لایه داخلی رحم باعث مرتب شدن عادت ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه می‌شود.

 

آنهایی که نباید قرص بخورند

مصرف قرص‌های ضد بارداری برای مدت کوتاه برای مثال سه تا شش ماه معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهتر است همیشه از قرص‌هایی با دوز پایین از جمله یاسمین، یاز، مارولون، دیان 35 یا نوع ایرانی آنها مانند سیپروترون کامپاند یا LD استفاده شود. اگر این داروها  در فرد جواب داد، دیگر نیازی به استفاده از قرص‌های قوی مثل HD وجود ندارد.

 

قبل از تجویز قرص باید سابقه خانوادگی فرد پرسیده شود که نباید دیابت و فشار خون داشته باشد، وزنش خیلی بالا نباشد، بهتر است سیگار نکشد و سابقه بیماری فلبیت یا لخته شدن خون هم نداشته باشد، زیرا این قرص‌ها می‌توانند باعث افزایش لخته شدن خون یا ترومبوز در بدن شود به خصوص در افراد مبتلا به فلبیت می‌توانند منجر به سکته مغزی، سکته قلبی یا ترومبوز در پاها شوند.


همچنین فردی که قرص ضدبارداری می‌خورد و برای مثال دست یا پایش می‌شکند و مجبور می‌شود مدتی بی‌حرکت  باشد، در خطر ترومبوز قرار دارد تا فردی که قرص مصرف نمی‌کند. علاوه بر این کسانی که می‌خواهند عمل جراحی شوند حتما باید از یک ماه قبل مصرف قرص را قطع کنند چون ممکن است احتمال ترومبوز بعد از جراحی در رگ هایشان زیاد شود.


 

از روز دوم قاعدگی بخورید نه روز پنجم!

هورمون‌های کنترل‌کننده تخمک‌گذاری (FSH و LH) توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شوند. قرص‌های ضدبارداری با بالا بردن سطح هورمون‌های زنانه باعث می‌شوند بدن تشخیص دهد چون به اندازه کافی هورمون زنانه وجود دارد، نیازی به ترشح دو هورمون اصلی FSH و LH نیست، بنابراین سطح آنها بسیار کاهش پیدا می‌کند و تخمک گذاری متوقف می‌شود.

 

برای توقف تخمک گذاری تاکید می‌شود قرص‌هایی که جدیدا در بازار هستند از جمله یاسمین، یاز و مارولون حتما از روز دوم عادت ماهانه میل شوند، چون این داروها یک مقدار ضعیف‌تر هستند و شروع مصرف از روز پنجم شاید یک مقدار دیر باشد.

 

متاسفانه دیده شده که حتی داروخانه‌ها به عادت قدیم می‌گویند از روز پنجم قرص میل شود، در نتیجه بعضی بارداری‌ها با وجود مصرف قرص اتفاق می‌افتد که می‌تواند خطرناک هم باشد. قرص‌ها اگر از روز پنجم خورده شوند، باید در ماه اول از یک وسیله پیشگیری دیگر هم استفاده کرد، اما اگر از روز دوم خورده شوند از فردای آن روز قرص تاثیرگذار خواهد بود. اگر هم شک و تردید دارید می‌توانید در ماه اول از یک روش جلوگیری دیگر هم استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف هیچ قرصی بعد از روز هفتم عادت ماهانه، دیگر تاثیرگذار نخواهد بود.

 

قرص‌هایی برای زمان شیردهی

در زمان شیردهی باید از قرص‌های ضدبارداری متفاوتی استفاده کرد. این قرص‌ها مینی پیل دارند و فقط حاوی پروژسترون هستند و باید هر روز سر ساعت میل شوند، زیرا سطح هورمون‌شان بسیار پایین است تا در شیردهی اختلالی ایجاد نکنند.

 

مکانیسم اثر آنها فقط با نازک کردن لایه داخلی رحم و ممانعت از لانه گزینی است، بنابراین خیلی نمی‌توانند جلوی تخمک‌گذاری را بگیرند و فقط در شش ماهی که خانم به طور کامل شیر می‌دهد موثر هستند، یعنی اگر کسی شیرخشک به کودکش بدهد تاثیر آن بسیار کمتر می‌شود و بهتر است از روش جلوگیری از بارداری دیگری همزمان استفاده کند.

 

سایر قرص‌های ضدبارداری نیز بهتر است هر روز سر ساعت خورده شوند، اما یک مقدار جای مانور هم دارند، برای مثال اگر فرد هر شب سر ساعت 9 قرص می‌خورد و یک شب آن را فراموش کند و فردا صبح یادش بیفتد می‌تواند قرص فراموش شده را میل کند و شب سر ساعت 9 طبق روال عادی به مصرف قرص ادامه دهد. اما اگر از دو روز مصرف قرص را فراموش کند، دیگر فایده‌ای ندارد و باید آن ماه همزمان از یک روش جلوگیری دیگر نیز استفاده کند.

 

بعد از سه ماه آزمایش چربی و قند خون بدهید

این داروها گاهی اوقات سردردهای میگرنی را تشدید می‌کنند و یا حتی به وجود می‌آورند، زیرا پروژسترون باعث احتباس آب در بدن می‌شود. استروژن موجود در قرص نیز گاهی اوقات باعث بزرگ‌تر و دردناک شدن سینه‌ها می‌شود. اگر بیمار می‌خواهد قرص را طولانی مدت مصرف کند، حتما باید سه ماه بعد از شروع مصرف، سطح چربی‌های بدنش از جمله کلسترول و تری‌گلیسیرید و همچنین قند خونش را اندازه‌گیری کند، زیرا این قرص‌ها در تعداد کمی از افراد می‌تواند باعث افزایش چربی‌ها و قند خون شوند که اگر این مشکلات با رژیم غذایی همزمان، اصلاح نشوند باید مصرف قرص قطع شود.

 

فقط برای موارد اورژانسی!

قرص‌های اورژانسی یا «Morning-After Pills» در گذشته از نوع HD بودند، در حال حاضر قرص‌های پروژسترونی به لونژیل موجود هستند که فقط پروژسترون دارند. طریقه مصرف‌شان هم به این صورت است که یک عدد بعد از رابطه جنسی و یک عدد 12 ساعت بعد خورده می‌شود. این داروها فقط در 72 ساعت اول بعد از مقاربت قابل استفاده هستند و هرچه زودتر مصرف شوند تاثیرگذاری‌شان هم است.

 

مصرف این قرص‌ها باید محدود باشد، چون درصد موفقیت‌شان در حد 85 درصد است و اصلا جلوی تخمک گذاری را نمی‌گیرند، بلکه سطح هورمون را بالا می‌برند و بعد سطح هورمون دوباره پایین آمده و یک قاعدگی اتفاق می‌افتد، در نتیجه بارداری رخ نمی‌دهد.

 

بهتر است خانم‌هایی که رابطه دارند این قرص را در منزل داشته باشند تا اگر کاندوم پاره شد یا خوردن قرص ضدبارداری فراموش شد بتوانند از آن استفاده کنند.


خطر سقط جنین


برخی افرادی که برای مدت طولانی از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، بعد از قطع مصرف قرص، دچار قطع عادت ماهانه یا آمنوره می‌شوند، زیرا یکی از مکانیسم‌های اثر این قرص‌ها بالا بردن هورمون شیر یا پرولاکتین است. قاعدگی معمولا باید چند ماه بعد از قطع قرص برگردد، ولی اگر برنگردد، یعنی تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و شانس بارداری کم می‌شود. در این صورت فرد باید حتما از لحاظ هورمونی بررسی شود. اما اگر قرص برای مدت کوتاه استفاده شود، معمولا این حالت رخ نمی‌دهد. مصرف طولانی‌مدت این قرص ها باعث می‌شود ضخامت لایه داخلی رحم آنقدر نازک شود که گاهی اگر بارداری هم اتفاق بیفتد، منجر به سقط جنین می‌شود.

 

بالای 4 سال با احتیاط

معمولا بدن همه افراد به قرص‌ها یکسان جواب نمی‌دهد. ممکن است یک نفر با یاز سازگاری داشته باشد و فردی دیگر با یاسمین یا دیان و بنابراین باید قرص‌ها را امتحان کرد. در هر صورت بهتر است در مرحله اول از داروهای جدید مثل یاز، یاسمین، دیان، مارولون و استفاده کرد و بعد اگر مشکلی بود نوع قرص را عوض کرد.

 

لازم به ذکر است که سیگاری‌های بالای 35 سال بهتر است اصلا از قرص‌های ضد بارداری استفاده نکنند. همچنین در افراد بالای 4 سال باید خیلی با احتیاط تجویز شوند.

 

از چهار سال مصرف نکنید!

استفاده از این قرص‌ها به مدت طولانی و بدون توقف اصلا توصیه نمی‌شود. همانطور که ذکر شد این قرص‌ها حاوی هورمون اتینیل استرادیول هستند. در واقع گروه اتینیلی که به این استردیول اضافه شده است باعث می‌شود هورمون به مدت طولانی در بدن باقی بماند، یعنی اگر قرصی امروز قطع شود چند ماه طول می‌کشد تا کل دارو از بدن خارج شود و از آنجایی که این هورمون می‌تواند تحریک‌کننده سرطان سینه باشد توصیه می‌شود قرص با فواصل سه ماهه استفاده و یک ماه توقف یا شش ماهه استفاده و دو ماه توقف مصرف شود. در کل استفاده از قرص از چهار سال به خصوص به طور ممتد خیلی توصیه نمی‌شود.

بخش سلامت تبیان


منبع: مجله سیب سبز

 

مطالب مرتبط:

خطرات مصرف قرص ضد بارداری در ماه رمضان

فواید و مضرات قرص‌های ضدبارداری

قرص ‌های ضدبارداری؛ مفید یا مضر؟

قرص‌ های ضدبارداری و بافت مغزی زنان

فواید قرص‌های ضد بارداری

عوارض قرص‌های ضدبارداری

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

پیشگیری فوری از بارداری

قرص‌ های ضدبارداری؛ چاقی یا لاغری؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *