فواید خوردن لوبیا سویا




خانه

موبایل

 سویا قرنهاست  كه غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می كنند . ایالات متحده آمریكا بزرگترین تولید كننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول كل دنیا را تولید می كند . سویا در ایران ب (لوبیا روغنی ) ،‌( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است .سویا گیاهی است یكساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوك تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است كه در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یكدیگر وجود دارد . رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ،‌سیاه ، خاكستری و خالدار دیده می شود .دانه سویا به بزرگی یك نخود كمی مسطح و گرد است . دانه سیاه سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن برای روغن گیری استفاده می كنند . سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بكار می رود .سویا از چین به نقاط دیگر دنیا راه یافته است و بطور وحشی در آن كشور وجود دارد . سویا در حدود 35 نوع مختلف دارد كه هر كدام آب و هوای مخصوصی را می خواهد .

تركیبات شیمیایی:سویا از نظر  ویتامین های گروه B  بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین های C,D,E,K و كمی كاروتن می باشد . همچنین در سویا كلروفیل و آنتی بیوتیكی ب كاناوالین یافت می شود.دانشمندان موفق شده اند كه از لوبیای سویا یك نوع آنتی بیوتیك ارزان قیمت تهیه كنند كه مورومیكس یده می شود و باكتریهای مضر روده را از بین می برد .جدول زیر مواد موجود در صد گرم دانه خشك و رسیده ،‌جوانه سویا ، شیر سویا و سبوس سویا را نشان می دهد .

فواید خوردن لوبیا سویا

86گرم 

همانطور كه گفته شد سویا از نظر مواد پروتئینی بسیار قوی است و در كشورهای فقیر از آن بعنوان جانشین گوشت استفاده می كنند . در جدول زیر سویا با گوشت مقایسه شده است.

بنابر این همانطور كه در جدول بالا دیده می شود مقدار پروتئین سویا 1/5 برابر گوشت گاو می باشد و منبعی غنی از پروتئین است . برای درست كردن شیر سویا ، دانه سویا را له كرده و بمدت 24 ساعت تحت تاثیر آب قرار می دهند سپس آنرا صاف می كنند و بدین ترتیب نوشابه ای مانند شیر بدست می آید كه منبع غذایی خوبی است كه می توان بجای شیر گاو مصرف كرد .

روغن سویا كه از فشردن دانه های له شده وسیاه بدست می آید رنگ زرد مایل به قرمز دارد و دارای بوی مخصوصی شبیه بوی لوبیا است و در حرارت 15 در جه منجمد می شود ولی درجه حرارت معمولی حالت روان دارد.خواص داروئی:1) سویا مقوی و باد شكن است.2) دانه سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است .3) در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می كنند.4) شیر سویا غذای مفیدی برای كودكان است .5) نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است  زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای كه تبدیل به قند می شود در آن كم است .6) دانه های سبز سویا را له كرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها كه در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد .7) سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.8) سس سویا برای تحریك اشتها بكار می رود.9) سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بكار می برند.1) سس سویا را به غذاهایی كه تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می كند.11) سس سویا ملین ،‌ خنك كننده و ضد سم است.12) اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.13) اگر ادرار كسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است .14) سس سویا برای سوختگی پوست مفید است.15) فرآورده های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است .16) سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم كمك می كند.17) سویا مقدار تری گلیسیرین خون را پائین می آورد.18) برای تمیز كردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده كنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده كنند و گوشت را از بره غذایی خود حذف كنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد بود .19) سویا سنگ كیسه صفرا را شكسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده كنید در بدن شما سنگ كیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ كیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر  دهید.2) سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.21) سویا موثر برای درمان سرطان كولون است.22) سویا از سرطان سینه جلوگیری می كند.23) سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد . پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده كنند .طرز استفاده:فرآورده های سویا زیاد است و بسته به نوع سلیقه می توانید از آنها استفاده كنید مانند شیر سویا ، شیر بریده سویا ،‌بلغور سویا ، سویای بو داده ،‌پروتیئن سویا ، سس سویا ، سویای تخمیر شده ،‌جوانه سویا و غیره .مضرات :مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .منبع : www.iranhealers.com


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

لوبیا سویا که به آن دانه سویا یا آجیل سویا (سویا بو داده) هم گفته می شود یکی از انواع بقولات است که امروزه به یکی از رایج ترین مواد غذایی در دنیا تبدیل شده است.

سویا فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سویا را برای سلامتی و لاغری، بارداری، بدنسازی، کودکان و پوست و مو شرح داده ایم.

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 2 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

لوبیا سویا به عنوان یک مرطوب کننده برای درمان پوست خشک عمل می کند، همچنین لوبیا سویا برای کاهش چربی پوست صورت صورت مفید است.

دانه سویا حاوی فیتواستروژن است که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود، همچنین دانه سویا برای درمان لکه های قهوه ای پوست که با افزایش سن ظاهر می شوند، مفید می باشد.

فواید خوردن لوبیا سویا

سویا حاوی ویتامین E است که می تواند باعث پاکسازی سلول های مرده پوست شود.

ماسک سویا برای پوست صورت

آرد لوبیا سویا را با آب کمی ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 2 تا 25 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

آرد دانه سویا به عنوان یکی نرم کننده طبیعی مو عمل کرده و موها را صاف و براق می کند.

طرز تهیه ماسک سویا

آرد دانه سویا را با آب مخلوط کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید 3 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

اگر ناخن های شکننده دارید مصرف خوراکی لوبیا سویا باعث تقویت ناخن ها می شود، همچنین مالیدن سس سویا بر روی ناخن ها آن ها را مرطوب کرده و عفونت قارچی ناخن را درمان می کند.

دانه سویا حاوی مقادیر بالای ویتامین B و اسید فولیک است که برای زنان باردار مفید بوده و از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.

دانه سویا منبع غنی از ویتامین های C و E و K و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم، آهن و مس است که برای رشد جنین در دوران بارداری ضروری می باشند.

لوبیا سویا منبع خوبی از ایزوفلاون هاست که از اجزای اساسی سیستم تولید مثل هستند، در طول دوره یائسگی که میزان استروژن به طور قابل توجهی کاهش می یابد ایزوفلاون ها قادر به اتصال به سلول های گیرنده استروژن هستند و می توانند علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی را کاهش دهند.

سویا یک منبع غنی از فیتواستروژن است که مانع از تولید تستوسترون در مردان شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

شیر سویا و توفو که از لوبیا سویا به دست می آیند حاوی اسید آمینه هایی هستند که باعث افزایش انرژی و استقامت در هنگام ورزش می شود.

دانه سویا حاوی مقادیر زیادی انواع ویتامین های B نی باشد که در بهبود متابولیسم موثر است و باعث تبدیل کربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی شده و در نتیجه باعث بهبود استقامت در تمرینات بدنسازی می شوند.

لوبیا سویا پس از تمرینات بدنسازی از اکسیداسیون آنتی اکسیدان های بدن جلوگیری می کند.

پودر سویا حاوی مقادیر بالای آرژنین و پروتئین است و می تواند قبل و بعد از تمرینات بدنسازی استفاده شود تا باعث افزایش عضله سازی و تقویت عضلات شود.

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغریو  کاهش وزن افراد کمک می کند.

همچنین شیر سویامقادیر قند کمتری از شیر گاو دارد و جذب چربی از روده را کاهش می دهد در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

دانه سویا حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است که اگر زیاد خورده شود به چاقی و افزایش وزن کمک می کند.

شیر سویا که از لوبیا سویا خام به دست می آید بهترین جایگزین شیر گاو در نوزادان و کودکان می باشد.

لوبیا سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن را دارد و در نتیجه به طور موثری باعث کاهش قند خون دیابتی ها و پیشگیری و درمان دیابت نوع دو می شود.

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای ببهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش مفید است.

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه سویا باعث افزایش حرکات روده شده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

مطالعات نشان داده که ایزوفلاون های موجود در سویا عملکرد آنزیم تیروئید پراکسیداز را که برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است، مهار می کند و می تواند باعث کم کاری تیروئید و بزرگ شدن تیروئید شود.

سویا منبع چربی های سالم و غیر اشباع از جمله اسید لینولئیک و اسید لینولنیک می باشد که باعث کاهش چربی و کلسترول بالای خون و همچنین فشار خون بالا شده و از ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروز جلوگیری می کند.

سویا حاوی مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان است که اثر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و به پیشگیری و درمان انواع سرطان های کولورکتال و کولون و سرطان پستان در زنان کمک می کند.

لوبیا سویا میزان قابل توجهی کلسیم، منیزیم، مس، سلنیوم و روی بوده که برای سلامتی استخوان ها مفید بوده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

دانه سویا حاوی مقادیر زیادی مس و آهن می باشد که برای تولید گلبول های قرمز، بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به اندام ها مفید می باشد و کم خونی را درمان می کند.

سویا یک منبع بسیار مهم پروتئین است که برای عملکرد متابولیک بدن ضروری بوده و به سلامت کلی بدن کمک می کند.

لوبیا سویا یکی از بهترین منابع پروتئین و جایگزین گوشت و مخصولات لبنی برای گیاهخواران و خام گیاهخواران می باشد.

لوبیا سویا حاوی لسیتین و فیتواسترول هایی است که عملکرد سلول های عصبی در مغز را افزایش می دهند و برای پیشگیری از آلزایمر مفید هستند.

منیزیم موجود در دانه سویا می تواند خطر سردرد میگرنی را کاهش دهد.

دانه سویا غنی از اسید های چرب امگا 3 و فولات است که از آلزایمر پیشگیری کرده و علائم آن را کاهش می دهد.

روغن سویا یک روغن گیاهی است که از دانه سویا استخراج می شود. روغن سویا حاوی مقادیر بالای استرول و اسید های چرب ضروری است و از سایر روغن های گیاهی برای سلامتی بدن مفید است.

توجه داشته باشید که بهتر است روغن سویا را ارگانیک تهیه کنید که هیدروژنه و تصفیه نشده باشد و با روغن های دیگر ترکیب نشده باشد.

روغن سویا باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و می تواند از ابتلا به آترواسکلروز و بیماری های قلبی پیشگیری کند.

فواید خوردن لوبیا سویا

روغن سویا حاوی میزان قابل توجهی ویتامین K می باشد که آسیب سلول های عصبی را کاهش داده و باعث بهبود علائم آلزایمر می شود.

مقادیر بالای ویتامین K و کلسیم موجود در روغن سویا رشد استخوان را بهبود می بخشد و برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید است.

مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن سویا برای بهبود بینایی و پیشگیری از بیماری های چشمی دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مفید می باشد.

روغن سویا حاوی مقادیر بالای ویتامین E می باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و به درمان جوش صورت، آفتاب سوختگی و درمان زخم کمک می کند.

سویا حاوی مقادیر بالای استروژن است که باعث عدم تعادل هورمونی در مردان می شود و می تواند منجر به ناباروری، اختلال عملکرد جنسی، کاهش تعداد اسپرم و حتی افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها در مردان شود.

کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند نباید لوبیا سویا و شیر سویا مصرف کنند.

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای اگزالات ایت و می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

بیماران مبتلا به آسم  نباید لوبیا سویا مصرف کنند چون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

طبع سویا گرم است.

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای فیبر رژیمی، پروتئین، ویتامین K، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین B6، تیامین و ویتامین C و همچنین آهن، منگنز، فسفر، مس، پتاسیم، منیزیم، روی، سلنیوم و کلسیم می باشد.

لوبیا سویا را می توان به صورت دانه سویا خام برای تهیه شیر سویا، پنیر توفو، آرد سویا، سس سویا و پروتئین سویا استفاده کرد، همچنین دانه سویا بوداده را به عنوان آجیل مصرف می کنند.

سویا تراریخته نوعی سویاست که DNA آن را با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک تغییر داده اند تا بتوانند مقادیر بالاتر با کیفیت بهتر و مواد مغذی را تولید کنند.

یکی از مزایای سویا تراریخته این است که می توان از آن مقادیر بیشتری روغن سویا تولید کرد.

بهتر است بدانید که سویای تراریخته می تواند باعث آسیب کبد، واکنش های آلرژیک و افزایش مرگ و میر نوزادان شود.

اما اگر شما به سلامتی خود اهمیت می دهید و یا گیاهخوار هستید به شما پیشنهاد می کنیم که سویا و روغن سویا را ارگانیک تهیه کنید.

منابع : organicfacts – stylecraze – myfitfuel

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.




تأثیرات سویا در پیشگیری و نیز کاهش علائم یائسگی، سرطان سینه و سایر سرطان‌ها، بیماری‌های قلب و عروقی، پوکی استخوان و نیز کاهش وزن را همه ما حتی برای یک بار هم که شده شنیده‌ایم. در طی دهه‌ی اخیر شرکت‌های تهیه مکمل‌های سویا در راه تحقیق در خصوص تأثیرات واقعی سویا بر بدن، بازاریابی و نیز تبلیغات در خصوص این تأثیرات هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند؛ اما با تمام توافق‌ها در خصوص مزایای سویا برای سلامتی، ما معتقدیم که مصرف غذاهای حاوی سویا در مقادیر متعادل و متناسب با کالری رژیم غذایی، به صورت مرتب در بره غذایی روزانه می‌تواند تأثیرات خوبی در سلامتی داشته باشد؛ اما مساله آن است که مصرف افراطی و بیش از حد آن هم تأثیرات بد هم به همراه دارد و نیز اینکه ما مصرف لوبیای سویای کامل را بانی اصلی این همه فایده می‌دانیم نه این مکمل‌های به ظاهر استخراج‌شده از سویا. اگرچه شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌های سویا شدیداً با وجود این تأثیرات بد مصرف افراطی سویا مخالف‌اند؛ که البته علت آن کاملا واضح است!

 

فواید خوردن لوبیا سویا

غذاهای سنتی آسیایی حاوی سویا نظیر توفو، تمپه و میسو، یک جزء اصلی رژیم غذایی برای قرن‌ها بوده‌اند که به مرور زمان در رژیم غذایی غربی‌ها هم پیدا شدند. کارخانه‌های مواد غذایی غربی وقتی به تأثیرات واقعی سویا و فراورده‌های آن در سلامت پی بردند به جای ترویج فرهنگ ورود آن به سفره‌های مردم شروع کردند به تولید کارخانه‌ای مکمل‌ها و نیز واردکردن عصاره سویا به رژیم غذایی به صورت مکمل‌های پروتئینی، هات‌داگ‌های غنی‌شده با سویا، نان‌های غنی‌شده با سویا، پنیرها، غلات غنی‌شده، نوشیدنی‌های ورزشی و ده‌ها ترکیب دیگر. در بین همه‌ی این‌ها، شیر سویا، پروتئین خالص سویا و نیز پنیر سویا به عنوان جایگزین‌هایی برای شیر گاو و گوشت قرمز بیش‌ترین توجه را به خود جلب کردند. شرکت‌های تولید مکمل‌های تغذیه‌ای به مرور قرص‌های عصاره سویا را وارد بازار کردند و آن را به عنوان فیتوکمیکالی برای کاهش و پیشگیری از علائم یائسگی، بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان‌ها و نیز استئوپروز مطرح کردند.

برای رسیدن به بیش‌ترین تأثیر سویا در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه لازم

است مصرف سویا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شود. به نظر نمی‌رسد شروع مصرف سویا در دوران بزرگ‌سالی تأثیرات چشمگیری در کاهش ابتلا به سرطان

سینه داشته باشد. هرچند تأثیرات می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد


البته ناگفته نماند بعضی از این مکمل‌ها برای سلامتی خوب هستند؛ اما از مصرف بعضی از آن‌ها هم جدا لازم است خودداری کنید؛ اما ما در اینجا می‌خواهیم به مزایای خود لوبیای سویا اشاره کنیم. نه این مکمل‌های غذایی و صنعتی؛ پس لوبیای سویا را جایگزین همه‌ی این‌ها کنید:

 

* لوبیای سویا یکی از مواد غذایی گروه حبوبات است که جزا صلی رژیم غذایی آسیایی بوده و از حدود 13 سال پیش در این قاره پیدا می‌شده.

 

* هر یک لیوان لوبیای سویا حاوی پروتئینی حدوداً به اندازه پروتئین 1 گرم گوشت، مرغ یا ماهی است. از نظر کیفیت نیز کیفیت پروتئین این لوبیا قابل‌مقایسه با پروتئین‌های حیوانی است در حالی که هیچ‌کدام از حبوبات را نمی‌توان از نظر کیفیت پروتئین با گوشت و مرغ و ماهی مقایسه کرد.

 

* لوبیای سویا هم مانند سایر حبوبات هیچ کلسترولی ندارد؛ اما جالب است که محتوای چربی خوب سویا از همه حبوبات است. در واقع سویا را می‌توان یکی از منابع چربی امگا 3 در نظر گرفت.

 

* سویا همچنین حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی مخصوصاً کلسیم، آهن و روی است. درست است که بدن ما آهنی که از مواد غذایی گیاهی وارد بدن می‌شود را به کیفیت آهن گوشت و مواد غذایی حیوانی جذب نمی‌کند؛ اما همراه کردن ویتامین C با این غذا بسیار به جذب آهن گیاهی کمک می‌کند؛ مثلاً با خوردن مواد غذایی مثل مرکبات، فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و کلم بروکلی.

 

1. کاهش علائم و عوارض یائسگی: مصرف روزانه سویا به اندازه 2 تا 3 واحد غذایی سویا در روز می‌تواند به کاهش علائم و عوارض یائسگی کمک کند و البته خیلی وقت‌ها یائسگی را به تعویق بیندازد. یک واحد غذایی سویا معادل است با 3.5 قاشق غذاخوری لوبیای سویا و یا 1 گرم توفو.

 

2. سلامت قلبی و عروقی: محتوای بالای چربی خوب یا همان چربی‌های غیراشباع و امگا 3 در لوبیای سویا آن را به یک ماده غذایی موثر در کاهش چربی خون، تنظیم فشارخون و نیز بهبود وضعیت عملکرد قلبی و عروقی تبدیل کرده است.

 

3. پیشگیری از سرطان‌ها: برای رسیدن به بیش‌ترین تأثیر سویا در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه لازم است مصرف سویا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شود. به نظر نمی‌رسد شروع مصرف سویا در دوران بزرگ‌سالی تأثیرات چشمگیری در کاهش ابتلا به سرطان سینه داشته باشد. هرچند تأثیرات می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. لوبیای سویا به دلیل داشتن محتوای بالای پروتئین، فیبر و فیتواستروژن‌های طبیعی است که این خواص را دارد؛ بنابراین تأثیرات مصرف سویای کامل اصلاً با مکمل‌های قرصی سویا قابل قیاس نیست.

اما مصرف سویا برای مردان هم بدون فایده نیست. همان طور که گفتیم سویا سرشار از فیتواستروژن است؛ هورمونی گیاهی که تأثیر مهاری در تولید تستسترون دارد. یا حداقل سعی دارد تولید آن را تنظیم کند. این کاهش در تولید هورمون مردانه تستسترون به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش خواهد داد.

 

4. پیشگیری از پوکی استخوان: پوکی استخوان هم یک بیماری شدیداً وابسته به تغییرات هورمونی است. فیتواسترژن‌ها یا همان استروژن‌های گیاهی موجود در سویا با ورود به بدن به دلیل شباهت ساختمانی که با استروژن‌های طبیعی دارند می‌توانند به گیرنده‌های استروژنی در بدن متصل شده و همان تأثیرات را بر بدن بگذارند. یکی از این تاثیران استروژن در بدن افزایش جذب کلسیم و تقویت فعالیت سلول‌های استخوان‌ساز است. برای دستیابی به بیش‌ترین تأثیرات سویا در این زمینه از وجود مقدار کافی ویتامین D در رژیم غذایی‌تان اطمینان حاصل کنید.

 

5. سویا در کاهش وزن: ویژگی‌های یک ماده غذایی موثر در کاهش وزن را که دیگر همه ما می‌شناسیم. ماده غذایی که کم‌کالری و کم‌چرب باشد، پرفیبر و پرپروتئین باشد. خب لوبیای سویا هم که همه‌ی این ویژگی‌ها را دارد!

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


فرآورده‌های سویا و خواص تغذیه‌ای آن

حقایقی پیرامون شیر سویا

خواص مفید پروتئین سویا

سایه روشن‌های مصرف سویا

سویا سرطان‌ زا است یا ضد سرطان؟

مقایسه گوشت با سویا

سویا در مردان ؛ مفید یا مضر؟

فواید خوردن لوبیا سویا

سویا برای ریه ها نیز مفید است

سویا و تناسب اندام

مصرف زیاد سویا مضر است

فواید سویا برای بدن

فواید سویا برای بیماری های مختلف

مردم به تاثیر سویا شک دارند!

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سویا، گیاهی یک‌ساله است که میوه‌ای شبیه به لوبیا دارد. درحدود ۳۵۰۰ نوع سویای مختلف وجود دارد که هر کدام در آب و هوای مخصوص به خودشان رشد می‌کنند. سویا رنگ‌های مختلفی دارد. لوبیاهای زردرنگ، سویاهای رسیده هستند اما لوبیاهای سبز در داخل غلاف، سویاهای نارس هستند که به «اِدامامه» نیز معروفند. با اینکه سویا نوعی گیاه است اما غذای کاملی به حساب می‌آید و از نظر علمی فواید بسیاری دارد. در مطالب زیر، شما را با خواص سویا و معدود اثرات جانبی این خوردنی خوشمزه، آشنا می‌کنیم.

فواید خوردن لوبیا سویا

سویا یا لوبیای سویا (گلیسین ماکس)، نوعی از حبوبات و بومی آسیای شرقی می‌باشد. این گیاه، جزء مهمی از رژیم‌های غذایی آسیایی را تشکیل می‌دهد و هزاران سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه، سویا عمدتا در آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی کشت می‌شود.
در آسیا، لوبیاهای سویا اغلب کامل و فراوری‌نشده مصرف می‌شوند اما در کشورهای غربی، محصولات سویای به‌شدت فراوری‌شده، بسیار متداول‌تر هستند.
انواع مختلفی از محصولات سویا از جمله آرد سویا، پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و روغن سویا در بازار وجود دارد.
سویا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و موادی مغذی است که به حفظ سلامت مرتبط هستند، درعین‌حال نگرانی‌هایی درمورد اثرات طلوب آن نیز وجود دارد.

سویا به غیر از آب، عمدتا از پروتئین تشکیل می‌شود، اما حاوی مقادیر مناسبی کربوهیدرات و چربی نیز هست. جدول زیر، اطلاعاتی را درباره‌ی تمام مواد مغذی موجود در سویا نشان می‌دهد.
هر ۱۰۰ گرم سویای پخته یا آب‌پزشده:

سویا، یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. محتوای پروتئین سویا در وزن خشک، بین ۳۶ تا ۵۶٪ متغیر است. یک فنجان سویای آب‌پزشده (۱۷۲ گرم) حدود ۲۹ گرم پروتئین دارد. ارزش غذایی پروتئین سویا خوب است، گرچه کیفیت آن به اندازه‌ی پروتئین حیوانی، بالا نیست.
گلیسینین و کونگلیسینین، از پروتئین‌های اصلی موجود در سویا هستند که تقریبا ۸۰٪ از محتوای پروتئین کل آن را تشکیل می‌دهند. ممکن است که این پروتئین‌ها در برخی از افراد باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. مصرف پروتئین سویا منجر به کاهش جزئی در سطوح کلسترول می‌شود.
سویا حاوی پروتئین‌های بیواکتیوی مانند لسیتین و لوناسین نیز هست که ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشند.
نتیجه‌گیری: سویا، منبعی غنی از پروتئین گیاهی است که آن را برای رژیم‌غذایی گیاهخواری ایده‌آل می‌کند.

سویا غنی از چربی است. درواقع، سویا در دسته‌ی دانه‌های روغنی قرار می‌گیرد و اغلب برای ساخت روغن سویا به کار می‌رود. محتوای چربی آن حدود ۱۸٪ از وزن خشک این گیاه را تشکیل می‌دهد که عمدتا از اسیدهای چرب چند‌غیراشباع، تک‌غیراشباع و مقدار کمی چربی اشباع تشکیل شده‌ است.
نوع غالب چربی در سویا، اسید لینولئیک است که حدود ۵۰٪ از محتوای چربی کل آن را تشکیل می‌دهد.
نتیجه‌گیری: سویا به عنوان منبع خوبی از چربی در تولید روغن سویا به کار می‌رود.

سویای کامل و فراوری‌نشده، با داشتن کربوهیدرات کم، دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است. شاخص گلیسمی، مقیاسی است که نشان می‌دهد که هر ماده‌ی غذایی پس از مصرف، چگونه بر افزایش قند خون تأثیر می‌گذارد. این شاخص گلیسمی پایین باعث می‌شود تا سویا برای افراد مبتلا به دیابت، کاملا مناسب باشد.

سویا حاوی مقادیر مناسبی از فیبرهای محلول و حلول است. فیبرهای حلول، عمدتا آلفاگالاکتوزیدهایی مانند استاکیوز و رافینوز هستند. ممکن است که این فیبرها در افراد حساس باعث نفخ شکم و اسهال شوند.
آلفاگالاکتوزیدها، متعلق به دسته‌ای از فیبرها به FODMAPs هستند که ممکن است علائم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) را تشدید کنند.
علی‌رغم بروز عوارض جانبی ناخوشایند در برخی از افراد، فیبرهای محلول سویا به‌طور کلی سالم درنظر گرفته می‌شوند. آنها توسط باکتری‌های روده‌ی بزرگ تخمیر می‌شوند که به تشکیل اسیدهای چرب زنجیره‌‌کوتاهی مانند بوتیرات منجر می‌شود. این اسیدهای چرب، سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشند و خطر سرطان روده‌ بزرگ را کاهش می‌دهند.
نتیجه‌گیری: سویا، کربوهیدرات پایینی دارد اما محتوای فیبر آن نسبتا بالاست. فیبر برای سلامت روده‌ی بزرگ، مفید است اما ممکن است که باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

سویا، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

نتیجه‌گیری: سویا منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، از جمله ویتامین K1، فولات، مس، منگنز، فسفر و تیامین.

سویا غنی از ترکیبات مختلف بیواکتیو است.

نتیجه‌گیری: سویا، منبعی غنی از ترکیبات مختلف گیاهی بیواکتیو است که عبارتند از ایزوفلاون‌ها، ساپونین‌ها و اسید فیتیک.

در بین تمام مواد مغذی گیاهی موجود در سویا، ایزوفلاون‌ها از همه مهم‌تر هستند. سویا نسبت به سایر مواد غذایی متداول، ایزوفلاون‌های بیشتری دارد.
ایزوفلاون‌ها، مواد مغذی گیاهی منحصربه‌فردی هستند که به هورمون جنسی زنانه (استروژن) شباهت دارند. درحقیقت، آنها به خانواده‌ای به فیتواستروژن‌ها (استروژن‌های گیاهی) تعلق دارند.
انواع اصلی ایزوفلاون‌های موجود در سویا عبارتند از ژنیستئین (۵۰٪)، دایدزین (۴۰٪) و گلیسیتین (۱۰٪).
برخی از افراد، دارای نوع خاصی از باکتری‌های روده هستند که قادر به تبدیل کردن دایدزین به ایکول است. ایکول، ماده‌ای است که بسیاری از اثرات مفید سویا، به‌خاطر وجود آن است.
انتظار می‌رود افرادی که به اصطلاح تولیدکننده‌ی ایکول هستند، بسیار از دیگران از مصرف سویا سود ببرند. درصد تولیدکنندگان ایکول در مردم آسیا و در میان گیاهخواران، بالاتر از جمعیت معمولی اروپاست.
نتیجه‌گیری: ایزوفلاون‌ها، یکی از ترکیبات گیاهی اصلی در سویا و مسئول بسیاری از اثرات سلامتی این گیاه هستند.

سویا مانند اکثر مواد غذایی کامل، دارای فوایدی برای بدن است.

سرطان، یکی از علل عمده‌ی مرگ‌و‌میر در جامعه‌ی مدرن است. خوردن محصولات سویا با افزایش بافت سینه در زنان مرتبط است که از نظر تئوری، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با این حال، اکثر مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.
مطالعات، اثری محافظتی را نیز دربرابر سرطان پروستات در مردان نشان می‌دهند.
تعدادی از ترکیبات سویا می‌توانند مسئول اثرات بالقوه‌ی آن در پیشگیری از سرطان باشند. این ترکیبات عبارتند از ایزوفلاون‌ها، لسیتین و لوناسین.
مصرف ایزوفلاون‌ها در سنین پایین‌تر می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه در سال‌های بعد جلوگیری کند.
به خاطر داشته باشید که تمام مطالعات انسانی در این زمینه، مطالعات مشاهده‌ای هستند. آنها رابطه‌ای بین مصرف سویا و سرطان نشان می‌دهند، اما منشأ را اثبات نمی‌کنند.
نتیجه‌گیری: سویا حاوی ترکیباتی گیاهی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کنند.

یائسگی، دوره‌ای است که در آن عادت ماهیانه‌ی یک زن متوقف می‌شود. یائسگی، اغلب با علائم ناخوشایندی مانند تعریق، گُرگرفتگی و نوسانات خلقی همراه است. این علائم، به‌علت کاهش سطوح استروژن به وجود می‌آیند.
جالب توجه است که زنان آسیایی، به‌ویژه خانم‌های ژاپنی، کمتر از زنان غربی علائم یائسگی را تجربه می‌کنند. ممکن است عادات غذایی مانند مصرف غذاهای حاوی سویا در آسیا، علت این تفاوت باشد.
مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌ها (خانواده‌ای از فیتواستروژن‌های موجود در سویا) ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهند.
محصولات سویا بر همه‌ی زنان، چنین تأثیری نمی‌گذارند. به‌نظر می‌رسد که سویا تنها در افرادی که ایکول تولید می‌کنند، مؤثر است؛ یعنی خانم‌هایی که دارای نوعی از باکتری روده هستند که ایزوفلاون‌ها را به ایکول تبدیل می‌کند.
مشخص شده است که بسیاری از فواید سلامتی سویا به‌خاطر ایکول است. مصرف روزانه ۱۳۵ میلی‌گرم ایزوفلاون برای یک هفته، معادل ۶۸ گرم سویا در روز، علائم یائسگی را فقط در تولیدکنندگان ایکول کاهش می‌دهد.
معمولا برای درمان علائم یائسگی از درمان‌های هورمونی استفاده می‌شود. امروزه، مکمل‌های ایزوفلاون به‌طور گسترده‌ای، به عنوان یک درمان جایگزین به کار می‌روند.
نتیجه‌گیری: مصرف سویا ممکن است به کاهش علائم یائسگی کمک کند.

پوکی استخوان، نوعی بیماری است که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی، به‌ویژه در زنان سالمند تشخیص داده می‌شود. مصرف محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنانی که در دوره‌ی یائسگی هستند، کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد که این اثرات مفید توسط ایزوفلاون‌ها ایجاد می‌شوند.
نتیجه‌گیری: سویا ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان یائسه، کاهش دهد.

گرچه سویا فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما برخی از افراد باید مصرف سویا را محدود نمایند یا به‌طور کلی از آن اجتناب کنند.

مصرف بالای سویا، ممکن است که عملکرد تیروئید را در برخی افراد سرکوب کند و در کم‌کاری تیروئید نقش داشته باشد.
تیروئید، غده‌ی بزرگی است که رشد را تنظیم و سرعت مصرف انرژی را توسط بدن کنترل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌های موجود در سویا ممکن است مانع تشکیل هورمون تیروئید در انسان‌ها و حیوانات شوند.
یک مطالعه‌ی ژاپنی روی ۳۷ فرد بزرگسال، پس از مصرف روزانه ۳۰گرم سویا به‌مدت ۳ ماه، علائم مربوط به سرکوب عملکرد تیروئید را گزارش کرد. این علائم شامل ناراحتی، خواب‌آلودگی، یبوست و بزرگ شدن تیروئید بودند که پس از پایان مطالعه، برطرف شدند.
در مطالعه‌ای دیگر، مصرف روزانه ۱۲ میلی‌گرم مکمل ایزوفلاون برای ۲ ماه، عملکرد تیروئید را در ۱۰٪ از بزرگسالان مبتلا به کم‌کاری تیروئید خفیف، سرکوب کرد. میزان ایزوفلاون‌های مصرف‌شده، نسبتا کم یا معادل ۸ گرم سویا در روز بود.
با این حال، مطالعات انجام‌شده روی بزرگسالان سالم، هیچ ارتباط معناداری بین مصرف سویا و تغییر در عملکرد تیروئید پیدا نکرده‌اند.
یک متاآنالیز از ۱۴ مطالعه، هیچ‌گونه اثر طلوب قابل‌توجهی را از مصرف سویا روی عملکرد تیروئید بزرگسالان سالم پیدا نکرد، درحالی که نوزادان متولدشده با کمبود هورمون تیروئید (کم‌کاری تیروئید مادرزادی) درمعرض خطر قرار داشتند.
به‌طور خلاصه، مصرف منظم محصولات سویا یا مکمل‌های ایزوفلاون ممکن است که به کم‌کاری تیروئید در افراد حساس منجر شوند، به‌خصوص در افرادی که از ابتدا غده‌ی تیروئید کم‌کاری دارند.
نتیجه‌گیری: محصولات سویا ممکن است عملکرد تیروئید را در افراد مستعد، سرکوب کنند.

سویا مانند بسیاری از دانه‌های دیگر، حاوی فیبرهای حلول – عمدتا رافینوز و استاکیوز – است که ممکن است باعث نفخ شکم و اسهال در افراد حساس شوند. اگرچه این عوارض جانبی، خطرناک نیستند اما می‌توانند ناخوشایند باشند.
رافینوز و استاکیوز به دسته‌ای از فیبرها به FODMAPs تعلق دارند و ممکن است علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS ) – که یک اختلال گوارشی رایج است – را تشدید کنند. اگر شما IBS دارید، اجتناب از مصرف سویا یا محدود کردن آن می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.
نتیجه‌گیری: مصرف زیاد سویا ممکن است در برخی افراد باعث نفخ شکم و اسهال شود.

آلرژی غذایی، وضعیتی شایع است که توسط واکنش سیستم ایمنی به برخی از اجزاءِ مواد غذایی ایجاد می‌شود.
آلرژی سویا به‌وسیله‌ی پروتئین‌های سویا (گلیسینین و کونگلیسینین) که در اکثر محصولات سویا وجود دارند، ایجاد می‌شود.
گرچه سویا، یکی از ۸ ماده‌‌ی غذایی آلرژی‌زای متداول است اما آلرژی سویا-چه در کودکان و چه در بزرگسالان- نسبتا غیرمعمول است.
نتیجه‌گیری: برخی از مردم به سویا آلرژی دارند و باید به‌طور کلی از آن اجتناب کنند.

سویا سرشار از پروتئین و همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات و چربی است.
سویا، یک منبع غنی از ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید مانند ایزوفلاون‌هاست.
به همین دلیل، سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش دهد و علائم یائسگی را سبک‌تر کند.
جنبه‌ی منفی سویا این است که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود و عملکرد تیروئید را در افراد مستعد، سرکوب کند.

منبع: healthline

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

فواید خوردن لوبیا سویا

مقاله مفید و جالبی بود.

ممنون دوست گرامی.

خیلی عالی. متشکر از مطلب مفیدتون

ممنون از همراهی شما.

ممنون. بسیار مفید واقع شد.

سپاسگزارم.

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

قرص اسپیرونولاکتون (آلداکتون)؛ موارد مصرف و عوارض آلداکتون

بهترین رمان های ایرانی؛ ۱۰ رمانی که حتما باید بخوانید

چطور به یک سخنران عالی تبدیل شویم؟

راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات

برفک دهان؛ علائم،‌دلایل،‌ راه‌های تشخیص و درمان

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *