فواید خوردن شیر و عسل قبل از خواب

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

فواید خوردن شیر و عسل قبل از خواب

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-219 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – عسل حاوی قند است، با این حال بر خلاف شکر تصفیه شده، عسل همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید می باشد.

شکر تصفیه شده که اغلب مردم برای شیرین کردن مواد غذایی خود استفاده می کنند به عنوان منبع “کالری خالی یا تهی محسوب می شود چون هیچ مزیتی در خوردن آن وجود ندارد.

به طور معمول برای هضم شکر، ویتامین ها و مواد معدنی ذخیره شده در بدن استفاده می شوند. این مواد مغذی برای حل کردن چربی ها و کلسترول ضروری هستند، بنابراین مصرف شکر خالص تا حدی بی معناست. بنابراین زمانی که شما بیش از حد قند بخورید، فقط به خاطر کالری آن، وزن اضافه نمی کنید، بلکه به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.

فواید خوردن شیر و عسل قبل از خواب

برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، عسل نه تنها خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد بلکه از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند. شیر و عسل هر کدام به طور جداگانه خواص زیادی دارند ولی در صورت مصرف همزمان خواص آنها شگفت انگیز می شود.

عسل به علت ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد قارچی و همچنین اثرات آرام بخش و ضد التهابی، به طور سنتی برای سلامتی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

از سویی دیگر شیر نیز به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی خود، مانند:

ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B، کلسیم و پروتئین حیوانی و اسید لاکتیک مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

 

با این حال، هنگام مصرف هم زمان شیر و عسل، این مزایا با هم ترکیب می شوند و منجر به مزایای منحصر به فرد و شگفت انگیز می شود.

۱-مراقبت از پوست

هم عسل و هم شیر دارای خواص ضد میکروبی و پاک کننده است. تعداد زیادی از پاک کننده ها با استفاده از شیر و عسل ساخته می شوند زیرا این مخلوط به پوست طراوت می بخشد. همچنین می توانید با مخلوط کردن نسبتی یکسان در آب، از حمام شیر و عسل استفاده کنید.

۲-بهبود قدرت بدنی

مصرف یک لیوان شیر عسل ، هر روز صبح، موجب افزایش استقامت فرد، از جمله در کودکان و سالمندان می شود. علاوه بر این که شیر دارای پروتئین است، عسل حاوی کربوهیدرات لازم برای افزایش متابولیسم بدن است.

پروتئین های حیوانی شیر توسط آنزیم ها به اسید آمینه های پایه تقسیم شده و سپس به شکل پروتئین های قابل استفاده در بدن انسان تبدیل می شوند. مواد اضافی در این تغییر، به عنوان انرژی قابل استفاده، اکسید می شوند. پروتئین ها بخش مهمی از رژیم غذایی انسان هستند و عسل موجب تحریک متابولیسم آن ها می شود.

۳-سلامت استخوان ها

همان طور که تحقیقات در مورد عسل ادامه دارد، به تدریج روشن می شود که عسل به عنوان یک حامل عمل می کند و مواد مغذی را از غذا به بدن منتقل می کند. از سویی عسل در جذب کلسیم، که شیر منبع غنی از آن است، خود را موثر نشان داده است.

بنابراین مصرف هم زمان شیر و عسل نه تنها مواد مغذی لازم (کلسیم) را به بدن رسانده  بلکه جذب این مواد مغذی در بدن را به حداکثر حد خود می رساند. سطح مناسب کلسیم می تواند از پوکی استخوان و التهاب مفاصل جلوگیری کند.

۴-خواص ضد پیری

ترکیب شیر عسل باعث ایجاد تغییر و تحول در بدن می شود. مردم بسیاری از تمدن های باستان از جمله یونانیان، رومی ها، مصری ها و سرخپوستان برای حفظ جوانی خود شیر عسل می نوشیدند.

همان طور که گفته شد خواص آنتی اکسیدانی شیر عسل بسیار زیاد است. آنتی اکسیدان ها بر رادیکال های آزاد که یکی از علل اولیه تخریب پوست و چین و چروک می باشد حمله می کنند و آنها را از بین می برند.

۵-خواص ضد باکتری

تحقیقات نشان داده است که شیر عسل بر روی باکتری های استافیلوکوک تاثیر بیشتری نسبت به مصرف شیر یا عسل به صورت جداگانه دارد. همچنین زمانی که عسل به همراه شیر گرم مصرف شود، یبوست، نفخ و اختلالات روده را درمان می کند (درمان یبوست برای درمان چاقی شکم لازم است).

ترجمه: فروغ اکبر پور

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

7 خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

5 خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

12 فواید شگفت انگیز خرما

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

فواید خوردن شیر و عسل قبل از خواب

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام بچه ی من غذا نمیخوره ایا شیرعسل جایگذین غذا هست چاق میکند بچه را؟؟؟

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

جشنواره 37/ معرفی فیلم قصر شیرین به کارگردانی سید رضا

جشنواره 37/ معرفی فیلم سمفونی نهم اثر محمدرضا هنرمند

جشنواره 37/ معرفی فیلم سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول

ویدیو های سلامت

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

سلام.با توجه به خردسال بودن و ضعیف شدن معده بهتر است روزانه در دو وعده صبح و غروب، کمی عرق نعنا با نبات را به فرزندتان بدهید ( تکه ای نبات را در نیم استکان عرق نعنا را اب کنید ) و تا ۳ روز تکرار کنید در صورتیکه بهتر نشد حتما به متخصص اطفال مراجعه کنیدبرای وزن گیری ، پوره سیب زمینی را با روغن زیتون درست کنید و در وعده شام بهش بدین

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

حکیم مهر – یادداشتی کوتاه از دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این سؤال که آیا مصرف شیر داغ و عسل بصورت همزمان باعث آزاد شدن ترکیبات سمی و سرطانزا می‎شود؟

در جواب باید گفت تاکنون هیچ اثر سویی در زمینه مصرف عسل همراه شیرداغ دیده نشده و به اثبات نرسیده است بلکه کاملا برعکس، مصرف این دو با هم آثار مثبتی بر سلامت ما دارند.

به طور مثال، مصرف شیر با یک قاشق عسل می‌تواند باعث خواب بهتر شود.

جالب است بدانید که خواص ضدمیکروبی شیر و عسل نیز بر اثر ترکیب آنها با هم افزایش می‌یابد و مصرف این ترکیب برای کسانی که در معرض عفونت قرار دارند، مفید است. ارزش تغذیه‌ای شیر نیز با افزودن عسل به آن افزایش می‌یابد و برای کسانی که سوءتغذیه دارند، مصرف این نوشیدنی بسیار موثر خواهد بود. البته با وجود خواص فراوان و نکات مثبتی که این شیرین‌کننده در مقایسه با قند و شکر دارد، توصیه می‌شود که در مصرفش زیاده‌روی نشود زیرا در این صورت نیز می‌تواند زمینه‌های چاقی و اضافه وزن را به بار آورد یعنی اگر عادت به خوردن مخلوط شیر و عسل در پایان روز دارید آن را حساب شده و در جهت تکمیل انرژی مورد نیاز روزانه‌تان مصرف کنید.

تنها مشکلی که وجود دارد این است که نباید عسل همراه موم را به شیرداغ یا چای اضافه کرد. حتماً می‌پرسید چرا؟ در پاسخ باید بگوییم که موم عسل به دلیل اینکه جذب نمی‌شود، می‌تواند جذب ریزمغذی‌های شیر به خصوص کلسیم را کاهش دهد و این موضوع برخلاف هدف شما از خوردن شیر است.

فواید خوردن شیر و عسل قبل از خواب

در ضمن، نکته دیگر اینکه بهتر است قبل از یک سالگی به کودکان عسل ندهید زیرا احتمال بروز حساسیت در کودکان را افزایش می‌دهد.

 

 

خانه
مد و دکور
خانه داری
آشپزی
روانشناسی
سلامت
آرایش و زیبایی

خوردن شیر عسل نه تنها مقوی میباشیدبرای سیستم دفاعی بدن، یک نوشیدنی خاص میباشد تا شما خوابی عمیق و آرام داشته باشید .

در شیر و عسل مواد و اسیدآمینه هایی وجود دارد که باعث ایجاد آرامش و خواب راحت می شود.

شیر غذایی کامل محسوب می شود چون دارای اجزایی نظیر پروتئینی، چربی، آبی و قندی است و در واقع همه نیازهای بدن انسان را می تواند برطرف کند.
علاوه براین عسل به عنوان یک ماده مغذی برای سلول های بدن به شمار می رود و مواد پروتئینی، ویتامینی، عناصر کمیاب مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز،آهن، روی و فسفر که برای رشد مفید هستند در آن یافت می شود.

فواید خوردن شیر و عسل قبل از خواب

مخلوط شیر و عسل باعث به وجود آمدن یک غذای بسیار مقوی و سالم می شود که دیگر اثر از سردی شیر هم در آن مشاهده نمی شود. همچنین آنزیم های موجود درعسل بههضم_شیر کمک می کنند.

بهترین زمان مصرف شیرعسل قبل از خواب می باشد چون باعث ایجاد آرامش در فرد می شود البته توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که بعد از مصرف شیرعسل حتما باید مسواک زده شود از آنجایی که شیر محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها است در نتیجه منجر به خرابی دندان ها نیز می شود.

مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان شیرعسل مفید است. همچنین توصیه می شود در صورت استفاده ازشیرطبیعی ۲۵ دقیقه جوشانده شود تا میکروب تب_مالت کاملا از بین رود.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *