عوامل ابتلا به بیش فعالی

عوامل ابتلا به بیش فعالی
عوامل ابتلا به بیش فعالی

برک، لورای (2001). روان‌شناسی رشد: از لقاح تا کودکی. ترجمه یحیی سید محمدی (1385). تهران: نشر ارسباران.

به‌پژوه، احمد (1391). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه. تهران: انتشارات آوای نور.

علیزاده، حمید (1383). اختلال نارسایی توجه و فزون جنبشی: ویژگی‌ها، ارزیابی و درمان. تهران: انتشارات رشد.

 



متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در دانشنامه فرزند موجود نیست، البته ممکن
است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب دانشنامه جستجو کنید.

رجوع به صفحه نخست دانشنامه

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کارگاه های آموزشی

عوامل ابتلا به بیش فعالی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

مقدمه و هدف: اختلال بيش فعالي و کمبود توجه (ADHD) يکي از اختلالات شايع روانپزشکي در کودکان و نوجوانان است. مطالعه حاضر به منظور تعيين نقش عوامل سرشتي و ساير عوامل خطر ساز در ابتلا به داخل ADHD صورت گرفت.روش کار: آزمودني هاي مطالعه حاضر را که از نوع توصيفي- مقايسه اي است 180 کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي و کمبود توجه و 210 کودک طبيعي بعنوان گروه کنترل تشکيل مي دادند. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته براي سنجش خصوصيات سرشتي و ساير عوامل خطرساز کودکان استفاده گرديد. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماري مجذور کاي آناليز گرديد.نتايج: يافته ها نشان داد که ميزان تيپ مزاجي دشوار و اختلال يادگيري در کودکان گروه آزمايش و سابقه اختلال يادگيري، اختلال بيش فعالي و کمبود توجه و اختلالات رواني در والدين و بستگان گروه آزمايش بيش از گروه کنترل بود.نتيجه نهايي: يافته ها نشان دهنده تاثير قوي و بارز عوامل سرشتي در ابتلاي به اختلال بيش فعالي و کمبود توجه مي باشد و تاثير عوامل سرشتي و زيستي را در ابتلاي به اين بيماري غالب تر از عوامل محيطي مي داند.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

عوامل ابتلا به بیش فعالی

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بیچشک

مجله سلامت و پزشکی

husein samadi در

روانشناسی و شاخه های آن ، اهمیت و تاثیر این رشته بر زندگی

مصطفی احمدی در

عوامل ابتلا به بیش فعالی

7 اصل مهم در رابطه زناشویی برای تحکیم روابط و بهره مندی از زندگی شاد

کاربر در

سرماخوردگی کودکان ، علائم سرماخوردگی و روش های پیشگیری

مقیم اسلام در

والدین بخوانند: چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

مقاله مرتبط:

هر نوع جنب و جوش و بازیگوشی کودکان را نمی توان به موضوع بیش فعالی در کودکان ربط داد و تشخیص قطعی و دقیق این موضوع فقط با پزشک متخصص است. بیش فعالی کودکان را بر اساس نوع واکنش های رفتاری آنها به سه دسته ی زیر تقسیم می کنند.

والدین باید بپذیرند که هیچ کدام از رفتارهای کودکشان دست خودش نیست و کودک آنها از یک اختلال روانی رنج می برد. به عبارتی مغز این کودکان متفاوت است. به همین دلیل نباید او را به هیچ وجه سرزنش کنند. تنبیه بدنی چنین کودکانی مطلقا ممنوع است. البته کنار آمدن با چنین کودکی اصلا آسان نیست و سختی های خودش را دارد.

با وجود تمامی مطالعات و پژوهش هایی که بر روی پیشینه ی این کودکان صورت گرفته هنوز علت ابتلا به بیش فعالی در کودکان به طور دقیق مشخص نشده است. این موضوعی مبهم است که این اختلال از کجا به وجود آمده، با این حال قوی ترین تئوری ها در این زمینه بیان می کند که اختلال بیش فعالی کودکان به احتمال زیاد باید زمینه ی وراثتی و ژنتیکی داشته باشد. البته عوامل محیطی هم می توانند به تشدید و بروز آن کمک کنند.به احتمال زیاد مغز و سیستم عصبی این کودکان در دوران جنینی با مشکلاتی مواجه شده و در قسمت تمرکز و توجه آن نقصی وجود دارد. البته نوع رفتارهای مادر در دوران بارداری از همه مهم تر است.

مصرف سیگار،  مشروبات الکلی ،رژیم غذایی نادرست ، استرس و مصرف غذاهای تند و ادویه دار در دوران بارداری و همچنین آلودگی هوا از عوامل شناخته شده ای هستند که می توانند زمینه ساز ایجاد اختلال بیش فعالی کودکان باشد.

گاهی حرکات و جنب و جوش های کودکان در سنین پایین به خصوص در زیر 2 سال به قدری زیاد است که والدین را به شدت نگران و مضطرب می کند. تشخیص قطعی این موضوع که چنین کودکانی به بیش فعالی مبتلا هستند یا نه بسیار دشوار است و به راحتی نمی توان درباره ی آن اظهار نظر کرد و با این حال برخی علائم بیش فعالی کودکان اگر در رفتار کودکان زیر 2 سال مشاهده شد به احتمال زیاد اختلال بیش فعالی وجود دارد. برای بررسی دقیق تر موضوع بهتر است کودک را نزد روانشناس کودک ببرید.

تجویز داروی بیش فعالی کودکان و رفتار درمانی می تواند تا حد زیادی به این کودکان کمک کند. داروی بیش فعالی کودکان می تواند بسیاری از رفتارهای تهاجمی و غیر متعارف این کودکان را بهبود بخشیده و خلق و خوی آنها را تا حد زیادی آرام تر و متعادل تر کند اما نحوه ی رژیم غذایی این کودکان از همه چیز مهم تر است. شکر، کافئین و ادویه ها خط قرمز های این کودکان می باشد. چنین کودکانی باید از مصرف تمامی خوراکیهای محرک و انرژی زا پرهیز کنند در غیر این صورت علائم بیش فعالی و نشانه های آنها می تواند تشدید شود. پنیر و ماست هم برای چنین کودکانی محدودیت دارد و بهتر است که در مصرف آن زیاده روی نکنند.

در ضمن این کودکان پاسخ سریعی به درمان های دارویی نخواهند داد و اثرات دارو در بلند مدت خود را نشان می دهند.

چنین کودکانی به محبت و توجه بیشتری نیاز دارند و همکاری والدین و اولیای مدرسه می تواند کمک زیادی به آنها نماید. استرس و تشنج در محیط زندگی چنین کودکانی باید به حداقل برسد زیرا می تواند به علائم بیماری دامن زده و به وخیم تر شدن اوضاع کمک کند. سعی کنید برخی از مسئولیت های کوچک منزل را به این کودکان بسپرید و آنها را تشویق به انجام آن کنید.

در ادامه بخوانید…

اختلالات روحی و روانی

سلامت فرزندان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

عوامل ابتلا به بیش فعالی
عوامل ابتلا به بیش فعالی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *