عوارض نوسازي شهرداري چيست

شرایط جدید وام مسکن 98چیست؟

نوشته‌شده توسط تیم محتوای کیلید در تاریخ
23 آذر 1397

نوشته‌شده توسط تیم محتوای کیلید در تاریخ
23 آذر 1397

متاسفانه بسیاری از مردم شهر به دنبال فرار کردن از پرداخت عوارض شهرداری ساختمان یا ملک خود هستند. در حالی که در تمام دنیا هر ساختمانی که ساخته می‌شود شامل یک عوارض شهرداری ساختمان می‌شود. این عوارض باید ابتدا توسط سازنده ساختمان به طور تمام و کمال پرداخت شود. هر واحد که در شهر ساخته می‌شود قانونا باید مشمول دریافت عوارض شهرداری ساختمان باشد. خواه آن ملک یک ملک تجاری باشد یا یک ملک مسکونی.

سازندگان محترم ساختمان‌ها باید به این نکته دقت داشته باشند که پیش از شروع به فعالیت ساخت وساز ابتدا هزینه عوارضی که باید پرداخت شود را در نظر بگیرند تا شاهد این همه ساختمان نیمه کاره در شهر زیبای خود نباشیم.عوارض نوسازي شهرداري چيست

برخی از سازندگان پیش از ساخت ساختمان به مبلغ این عوارض شهرداری ساختمان دقت نکرده و این امر باعث می‌شود در حین کار در صورت عدم پرداخت عوارض، ساختمان آن‌ها نیمه کاره بماند و ظاهر زیبای شهر را از بین ببرد. همچنین یک ور شکستگی بزرگ رخ، که مدت‌ها نیاز دارد تا مشکل رفع شود به بار بیاورد. عوارض، یکی از مهم ترین منابع مالی و درآمدی سازمان شهرداری است که مبلغ آن توسط شهرداری به مردم ابلاغ می‌شود و این مقدار تعیین شده را باید بپردازند.

 

 

شاید برای شما جالب باشد این قوانین موجود در شهرداری توسط چه ارگانی ثبت و به سازمان شهرداری ابلاغ می‌شود. در این جا باید به شما بگوییم دو سازمان به طور مستقیم روی سازمان شهرداری تاثیرگذار هستند و قوانین را برای این سازمان وضع می‌کنند و این سازمان موظف به ابلاغ و اجرای این قوانین است. آن دو بخش مهم و تاثیر گذار بر شهرداری عبارتند از مجلس شورای اسلامی، مجلس تشخیص مصلحت نظام.

 

 

انواع مجوزها که برای ساخت مسکن به آنها نیاز دارید!

 

 

 

 

 

 

مراحل صدور پروانه ساختمان

 

 

هنگام تعیین عوارض شهرداری ساختمان باید به یک سری نکات مهم دقت و بر اساس آن ها عمل شود. از جمله نکاتی که در تعرفه عوارض شهرداری ساختمان باید به آن دقت شود موارد زیر هستند:

 

 

همه آنچه که باید درباره حق کمیسیون بنگاه بدانید

 

 

طبق ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهر مصوب سال 1347 اجرا ابتدای سال 1348 کلیه اراضی و محدثات و ساختمان‌های واقع در محدوده قانونی شهر  باید عوارض نوسازی ملک خود را تمام و کمال در مدت تعیین شده پرداخت کنند.
مثال:

عوارض نوسازی یک قطعه زمینی که با ابعاد 2×1 به مساحت 2 متر مربع وجود دارد را محاسبه کنید.

مرحله اول :

جهت محاسبه عوارض نوسازی یک ملک باید به دنبال پیدا کردن چند متغیر باشید. زیرا این قطعه زمین فقط عرصه بوده و فاقد اعیانی است. به همین علت شما باید فقط ارزش زمین آن بخش ‌را بدست آورید جهت انجام این امر باید ارزش منطقه ای آن (p)که بالاتر آن را برای شما شرح دادیم را مشخص کنید.

ارزش منطقه ای: آخرین قیمت اعلامی برای عرصه و اعیانی طبق دفترچه ارزش معاملاتی دارایی موضوع تبصره ذیل ماده 64 قانون مالیات های مستقیم تعیین و مشخص می‌شود.

دقت داشته باشید برای سال‌های متفاوت طبیعتا دفترچه‌های متفاوت ارزش معاملاتی وجود دارد.

فرض کنید ارزش منطقه ای یا همان p آن قطعه زمینی که بالتر ذکر کردیم بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی 15 ریال است.(15P)

مرحله دوم:

جهت تعیین و بدست آوردن عوارض نوسازی ارزش ملک که شامل ارزش زمین، ارزش ساختمان و ارزش تسهیلات می‌شود برای ملک خود باید بدست آورید و چون این ملک فاقد اعیانی است بدین جهت فقط ارزش زمین آن را را حساب کنید.
ارزش زمین مساحت ملک مورد نظر × ارزش منطقه ای (p)عوارض نوسازي شهرداري چيست

3 2 × 15

45 1.5٪ × 3
عوارض نوسازی ملک مذکور برای یک سال قبل شامل کسر 1درصد جایزه خوش حسابی می‌شود.

در معادله بالا منظور از  1.5٪ چیست و از چه راهی به دست می‌آید؟
*طبق ماده 2 نوسازی، محاسبه عوارض نوسازی از ابتدای سال 1348 -1381 سالانه ماخذ 5در 1 است.

* ازابتدای سال 1382 لغایت سال 1388 بر اساس قوانین تجمیع عوارض (تبصره 2 ماده 5) و مالیات بر ارزش افزوده (تبصره 2 ماده 5) عبارت 5 در 1 به  1 درصد تبدیل شده است .

* از ابتدای سال 1389 براساس بند « د » جدول شماره 25 قانون بودجه سال 1389 عبارت یک درصد به یک و نیم درصد تغییر یافته است.

مرحله سوم:

طبق تبصره یک ماده ده قانون نوسازی و عمران شهری از عوارض مودیانی که عوارض متعلق هر ملک را ظرف مدت مشخص شده در قانون پرداخت عوارض نمایند 1 درصد عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد.
(توضیحات: هدیه ذکر شده به بدهی‌های سال های قبل ملک شما تعلق نمی‌گیرد و اگر مودیان محترم عوارض عقب افتاده خود را تا پایان هر سال نپردازند، بر اساس ماده 14 قانون نوسازی از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی 9 زیان دیر کرد در سال بعد نسبت به مدت تاخیر خواهند بود.)

مقدار جایزه خوش حسابی 1٪ × عوارض نوسازی قبل از کسر هدیه خوش حسابی
45 1٪ × 45
عوارض نوسازی قابل پرداخت یک سال با احتساب 1٪ جایزه خوش حسابی جایزه خوش حسابی – عوارض نوسازی قبل ازکسر جایزه خوش حسابی

45 45 – 45

 

همان طور که در مقاله ذکر شد جهت پرداخت عوارض شهرداری ساختمان از فرمول خاصی استفاده می‌شود. شما موظف هستید عوارض شهرداری ساختمان را در مدت زمانی که برایتان تعیین می‌شود پرداخت کنید. میزان عوارض سالانه شهرداری را سازمان شهرداری تعیین می‌کند که آن‌ها هم از مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام دستور می‌گیرند. یک سری اصطلاحات مخصوص در این امر وجود دارد که بهتر است قبل از هر چیز با آن ها آشنا شوید سپس به دنبال یادگیری فرمول محاسبه عوارض شهرداری ملک خود باشید. همچنین یک سری نکاتی بسیار مهم جهت تعیین مبلغ ملک شما وجود دارد که در بخش  نکاتی که باید در تعرفه عوارض شهرداری رعایت شود می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

5 Comments on “عوارض شهرداری که به ساختمان تعلق می‌گیرد چگونه محاسبه می‌شود؟”

در صورتی که بدهی سال قبل وجود داشته باشد و جریمه آن را محاسبه کنند، آیا نسبت به عوارض سال جاری می توان از جایزه خوش حسابی بهره مند شد؟

سلام شما فقط زمین خالی رو توضیح دادین اگه میشه واحد مسکونی رو هم توضیح بدین

سلام.بصورت انلاین و بدون حضور میشه با دادن اطلاعات از میزان مفاصاحساب و عوارض شهرداری و همیچنین دارایی ملک با خبر شد ؟؟

سلام. سوالم اینه که پرداخت عوارض شهرداری تا زمان صدور پایانکار و صدور سند مالکیت با سازنده هست یا مالک؟

مقالتون بسیار ساده و روان اطلاعات خوبی و انتقال میده، ممنون از شما

تهران ، کیلومتر 2 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کلان داده شهر فناوران می‌باشد

شهروندان مکرراً می پرسند چرا باید عوارض بدهیم؟ این نگاه منفی را می توان از عدم پرداخت عوارض سالیانه نوسازی و کسب و پیشه توسط اغلب مردم – مگر آن که ناچار شوند – به درستی دریافت. “قبض آب و برق و گاز و تلفن می دهیم، مالیات می دهیم، هزار جور واریز به حسابهای دولتی بابت گذره و گواهیه و هم داریم. عوارض شهرداری هم بدهیم؟ آن هم وقتی کوچه مان آسفالت نیست؟ خیابان مان دست انداز دارد؟ .”

این پرسش های مکرر مردمی، پاسخی قانع کننده و روشنگر می خواهد. در این گزارش درصدد یافتن پاسخ این قبیل پرسش ها هستیم.

انواع عوارض

عوارض شهرداری را می توان به سه گروه تقسیم کرد؛ منازل مسکونی، مغازه ها و خودروها که در اینجا به دو گروه مهم عوارض مسکن و مغازه ها می پردازیم.

عوارض منزل مسکونی: در حد هزینه جمع آوری زباله

عوارض نوسازي شهرداري چيست

قبض های عوارض منازل مسکونی (معروف به قبض های نوسازی) هر ساله از اواخر آذرماه درب 65 هزار خانه مسکونی توزیع می شود و شهروندان تا آخر اسفندماه فرصت دارند این قبض ها را پرداخت کنند. مبلغ هرکدام از این قبض ها براساس نوع و مساحت خانه متفاوت است ولی میانگین سالانه هر قبض 25 هزار تومان است. با یک بررسی مشخص می شود براساس آمار هزینه جمع آوری هر کیلو زباله 7 تومان است. اگر میزان زباله تولیدی اعضای هر خانه را روزانه یک کیلو در نظر بگیریم هزینه ای که شهرداری برای جمع آوری زباله هر خانه در سال پرداخت می کند برابر با 25 هزار تومان است یعنی هزینه ای که شهروندان بابت پرداخت عوارض نوسازی منازل خود پرداخت می کنند در واقع تنها هزینه جمع آوری زباله منازل آنهاست! حال در نظر بگیرید آماری که اعلام می کند تنها 15 درصد از شهروندان خمینی شهری عوارض نوسازی را به موقع پرداخت می کنند!

برای تشویق شهروندان خمینی شهری درصورتی که این قبضها در زمان مقرر پرداخت شود 1 درصد تخفیف وجود دارد و درصورت تاخیر در پرداخت شامل 9 درصد جریمه می شود یعنی در مجموع 19 درصد تفاوت پرداخت به موقع یا پرداخت با تاخیر است.

عوارض مغازه: 1 الی 12 هزار مغازه در شهر وجود دارد

قبضهای عوارض مغازه ها (معروف به عوارض کسب و پیشه) برخلاف قبضهای نوسازی درب مغازه ها توزیع نمی شود بلکه طبق اطلاعیه هایی از کسبه دعوت می شود برای پرداخت عوارضشان به شهرداری مراجعه کنند. براساس اعلام شهرداری تعداد مغازه های سطح شهر در حدود 1 الی 12 هزار است که 3 الی 4 درصد این مغازه داران اقدام به پرداخت عوارض خود می کنند.

گرچه تاخیر در پرداخت این عوارض جریمه ندارد ولی بابت هر ماه پرداخت زودتر 2 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است یعنی چنانچه مغازه داری فروردین ماه اقدام به پرداخت عوارض خود کند 24 درصد تخفیف میگیرد و اگر اردیبهشت اقدام کند 22 درصد تخفیف و همینطور با گذشت هر ماه دو درصد از تخفیف کم می شود.

شهرداری ها4 نوع خدمات به شهروندان ارائه می دهند

معاون اداری مالی شهرداری با بیان اینکه براساس قانون، شهرداریها موظف هستند 4 نوع خدمات به شهروندان ارائه بدهند، افزود: ارائه خدمات مناسب به شهروندان در زمینههای مختلف، مانند ساماندهي ترافيك، تجهیز و توسعه ناوگان حملونقل عمومی، ارائه خدمات شهری مانند جمعآوری زبالهها و توسعه فضاهای سبز شهری، اجرای بره های فرهنگی از جمله نیازهای ضروری در شهر است که انجام آن بار مالی زیادی برای شهرداری دارد.

مهندس لطفی با بيان اين كه عوارض پرداختي توسط شهروندان تنها منبع درآمد پايدارشهرداريها محسوب ميشود، تصريح می کند: پرداخت به موقع عوارض توسط شهروندان ميتواند دغدغه مديريت شهري را كاهش داده و خدمات متنوع و با كيفيت تري ارائه دهد.

وي می افزاید: در صورتي كه شهروندان از هزينه ها و خدمات ارائه شده در شهر اطلاع يابند به طور حتم در پرداخت عوارض با شهرداري همكاري مي كنند. وی ادامه داد: بهرغم اینکه برخی از شهروندان پرداخت عوارض شهرداری را از ضروریات زندگی شهری نمیدانند و عوارض مربوطه را تا زمانی که مجبور نشوند پرداخت نمیکنند، اما شهرداری با پرهیز از برخوردهای سلبی در مقوله دریافت عوارض، همراهی لازم را با شهروندان داشته است.

به گزارش فرصت، در سالهای اخیر شهرداری خمینی شهر توفیق چندانی در وصول عوارض سالانه شهری نظیر عوارض نوسازی از مردم نداشته است. این در حالی است که طی سالیان گذشته شهرداری هزینه قابل توجهی بابت ارسال به موقع قبوض این عوارض به صندوق پستی املاک سطح شهر و فرهنگسازی برای تشویق به پرداخت آنها انجام داده است، اما همانطور که معاون امور مالی شهرداری اعلام کرده، شهروندان تا مادامی که ضرورتی احساس نکنند، عوارض را پرداخت نمیکنند. این ضرورت زمانی است که مالک میخواهد ملک خود را بفروشد و سردفتر، انتقال سند را منوط به رویت برگه تسویهحساب ملک با شهرداری میکند.

شهرداری چه می گوید؟

چرا برخی قبض های عوارض شهرداری را جدی نمی گیرند؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ عموسلطانی مسوول درآمد شهرداری رفتیم. او دلایل این بی توجهی را به چند دسته تقسیم می کند و می گوید: یکی از دلایلی که مردم عوارض را چندان جدی نمی گیرند این است که با خدمات شهرداری چندان آشنا نیستند مثلا نمی دانند نصب علایم راهنمایی رانندگی و خط کشی عابرپیاده برعهده شهرداری است. عموما تصور می کنند اداره راهنمایی و رانندگی اینگونه خدمات را ارائه می دهد. وی ادامه داد: شهرداری بدون هیچ منتی از تولد تا مرگ به مردم خدمات ارائه می دهد. از جمع آوری زباله های بیمارستانی گرفته تا آماده سازی قبرستان برعهده شهرداری است. خدمات شهرداری بیش از 4 نوع است که مردم در جریان موارد بسیار کمی از جمله خیابان کشی، احداث فضای سبز و جمع آوری زباله ها هستند.

عموسلطانی ادامه می دهد: یکی دیگر از دلایل جدی نگرفتن قبضهای شهرداری، اجباری نبودن پرداخت این قبضها در زمان مقرر است. به عبارت دیگر در صورتی که کسی قبض آب و برق را پرداخت نکند بابت این بدهی، آب و برق خانه را قطع می کنند ولی اگر شهروندی قبضهای شهرداری را پرداخت نکند شهرداری برخورد جدی با او صورت نمی دهد گرچه قانون اجازه برخورد را داده است.

وی سومین دلیل استقبال نکردن برخی از شهروندان را وجود مشکلات فنی در شهرداری می داند و می گوید: پیش از این برخی از شهروندان که اقدام به پرداخت قبوض خود می کردند سال بعد هم با قبضی مواجه می شدند که پرداخت سال گذشته آنها را در نظر نگرفته بود. همین باعث می شود شهروندان چنانچه قبض سال گذشته را گم کرده باشد مجددا مجبور می شد عوارض پرداخت شده را پرداخت کند. عموسلطانی با تاکید بر رفع این مشکل می گوید: ما این مشکل را قبول داریم و با ممیزی که انجام دادیم این مشکل فنی را به حداقل رساندیم به گونه که کسانی که سالهای قبل اقدام به پرداخت قبضهای شهرداری کرده باشند در قبوض جدید مبلغ پرداختی در نظر گرفته می شود.

مسوول درآمد شهرداری افزود: قبضهای نوسازی امسال از آخر آذر درب منازل توزیع شده و شهروندان از زمان دریافت قبض تا 25 اسفند فرصت دارند اقدام به پرداخت این قبض ها کنند.

مردم چه می گویند؟

شهروندان برای پرداخت کردن یا پرداخت نکردن قبضهای شهرداری دلایل زیادی می کنند گروهی سعی در پرداخت به موقع عوارض خود دارند و این اقدام را نه تنها وظیفه شهروندی بلکه از نظر اقتصادی به صرفه ميدانند.

رسول حاج حیدری که هر سال تمام قبوض خود را از قبوض شهری گرفته تا هزینههای آب و برق و تلفن در اسرع وقت پرداخت ميکند، به فرصت گفت: امسال هزینه عوارض خودرو من 1 هزار تومان بود که سریع به شهرداری منطقه دو پرداخت کردم. پرداخت به موقع عوارض باعث ميشود که مدیریت هزینهها و مخارج خود را به دست گیرم. به اینترتیب هر سال با پرداخت قبوض شهری در ابتدای سال، مطمئن ميشوم که برای سال دیگر هیچ بدهی ندارم و ميتوانم برای سایر امور بره ریزی کنم.

وی که از کارکنان دانشگاه صنعتی است ادامه می دهد: درصورت تاخیر در پرداخت عوارض، ماهانه دودرصد جریمه دیرکرد اضافه می شود و من که روزی این مبالغ را پرداخت خواهم کرد دلیلی ندارد این مبلغ را با تاخیر و البته همراه با جریمه پرداخت کنم.

عوارض شهری، دینی بر گردن شهروندان است؟

در مقابل برخی از شهروندان اعتقادی به پرداخت به موقع عوارض ندارند و پرداخت آن را موکول به زمانی می کنند که قصد فروش خانه یا مغازه و خودروی خود را دارند تا هزینه عوارض خود را یکجا همراه با جریمه و البته از سر اجبار پرداخت کنند. این شهروندان دلایل مختلفی برای این کار اعلام می کنند. برخی دلیل کارشان را مناسب نبودن خدمات رسانی شهرداری می دانند. محسن اینگونه استدلال می کند: لازمه مشارکت در پرداخت عوارض، ایجاد یک ارتباط دوطرفه بین شهرداری و مردم است. وقتی مردم شهرداری را از خودشان بدانند احساس وظیفه می کنند برای پیشرفت شهرشان عوارض را به موقع پرداخت کنند ولی وقتی احساس کنند که شهرداری خواسته های آنها را در نظر نمی گیرد طبیعی است مردم هم خواسته شهرداری که همان پرداخت عوارض است را در نظر نمی گیرند.

محسن صفری اما ميگوید: فقط برای عمل به وظایف شهروندی قبضهای شهرداری را پرداخت کردم. به اعتقاد این کارمند بازنشسته پرداخت عوارض و قبوض شهری دینی به گردن شهروندان است که باید دیر یا زود ادا شود. صفری که امسال نیز 2 هزار تومان بابت هزینه عوارض نوسازی پرداخت کرده است ميگوید: من هر سال بلافاصله پس از دریافت قبوض عوارض اقدام به پرداخت آنها ميکنم که این سرعت در پرداخت موجب شده من در زمره مشترکان خوش حساب شهرداری خمینی شهر به شمار آیم.

جعفری یکی دیگر از موافقان پرداخت قبوض عوارض است. او با این استدلال که همه باید در جامعه تابع مقررات باشند، بر لزوم پرداخت به موقع عوارض شهری تاکید کرد و گفت: من هر سال با هدف مشارکت در اداره شهر قبوض خود را پرداخت ميکنم. امسال هم با وجودی که از جوایز شهرداری باخبر هستم، اما باز هم به برنده شدن یا نشدن در قرعهکشی کار ندارم و عوارض خود را همچون سالهای گذشته به موقع پرداخت کردم.

جايزه و ده ها نفر

شهرداری خمینی شهر چند سالی است برای تشویق شهروندان به پرداخت عوارض سالیانه خود، برای پرداخت به موقع عوارض نوسازی، کسب و پیشه جوایز خوش حسابی پرداخت می کند از جمله حج عمره، کربلا، مشهد، لوازم خانگی، دوچرخه و . این جوایز راهکار جدیدی نیز برای تشویق شهروندان به مشارکت در پرداخت سریع عوارض شهری شناخته شده است. جوایزی که همراه با اطلاع رسانی و شفاف سازی فعالیتهای شهرداری می تواند گام موثری در مشارکت دهی شهروندان در ساختن خمینی شهر باشد.

قانون چه می گوید؟

ضمانت اجرایی قانون عوارض شهرداریها چیست؟ آیا قانون برای پرداخت نکردن عوارض تصمیمی گرفته است؟ در پاسخ باید گفت قانون به شهرداریها اجازه داده در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض نوسازی شهروندان، نسبت به قطع برق و گاز آنها اقدام نماید. براساس ماده 12 قانون نوسازی و عمران شهری چنانچه خانواری عوارض نوسازی ملک خود را در زمان مقرر پرداخت نکند شهرداری پس از گذشت دو ماه و بعد از صدور اخطار می تواند اقدام به قطع برق و سپس گاز خانه مذکور کند. قانونی که تاکنون در شهر ما و بسیاری از شهرهای دیگر اجرا نشده و به نظر می رسد با همکاری شهروندان در پرداخت قبوض، نیاز به اجرای آن نباشد.

قبض ها را می توان با عابربانک یا تلفن بانک هم پرداخت

امسال پرداخت قبض های نوسازی یک تفاوت عمده با سال گذشته دارد، برای اولین بار در شهرستان می توان بدون مراجعه به بانک قبضهای عوارض را توسط عابربانک یا تلفن بانک پرداخت. عموسلطانی در این باره می گوید: در سالهای گذشته شهروندان تنها از طریق مراجعه به بانک می توانستند عوارض نوسازی خود را پرداخت کنند در حالی که با پیگیریهای صورت گرفته امسال شهروندان می توانند به سهولت و توسط سیستم تلفن بانک یا عابر بانک اقدام به پرداخت قبوض خود کنند.

تبدیل قبضهای سالانه به قبضهای 6 ماهه از دیگر تصمیمات شهرداری برای روان سازی پرداخت عوارض نوسازی است. مهندس لطفی معاون مالی شهرداری در این زمینه می گوید: اگر قبضهای نوسازی را بجای سالانه در قالب دو قبض 6 ماهه توزیع کنیم مبلغ این قبضها نصف می شود و شهروندان راحت تر می توانند اقدام به پرداخت آن کنند. این اقدام در شهرهای بزرگی مثل اصفهان با موفقیت انجام شده و ما هم تصمیم داریم از سال آینده قبضهای عوارض را در قالب عوارض 6 ماهه درب منازل ارسال کنیم.

حرف های خودمانی با خمینی شهری ها

همه اين حرفها را گفتيم تا به اينجا برسيم كه شهرداری خمینی شهر بخاطر نداشتن درآمدهای پایدار بیش از سایر شهرداریها نياز به حمايت مردم دارد. ما هستيم كه شورا و شهردار را انتخاب كرده ايم و بايد از بره هاي شهرداری حمايت كنیم. براستی چرا ما خمینی شهری ها در پرداخت به موقع عوارض شهرداري كوتاهي مي كنيم؟ چرا وقتي مثلاً یک آرايشگر موهاي سرمان را اصلاح ميكند همان جا دستمزدش را مي دهيم ولي با اینکه شهرداری هر روز زباله های خانه مان را جمع مي كند در دادن هزینه آن تعلل مي كنيم؟!

حرف آخر

همه ما زیر سقف این شهر زندگی می کنیم، بر اتوبوس و تاکسی اش سوار می شویم، در کوچه ها و خیابان هایش قدم می زنیم و و اگر می خواهیم شهری زیبا برای دیدن، و هموار برای عبور و مرور، و سالم برای نفس کشیدن، و داشته باشیم باید در ساختن اش، و آبادانی اش، و عمرانش تشریک مساعی کنیم. اگر قبض آب و برق و گازمان را پرداخت نکنیم چه می شود؟ انشعاب مان را قطع می کنند و این امر چون برای ما محسوس است ناگزیرمان می کند که قبوض مان را بپردازیم. و اگر قبض عوارض مان را پرداخت نکنیم از آنجا که شهرداری درآمد دیگری ندارد، ناگزیر باید از این ارگان حداکثر توقع حمل و نقل زباله هایمان را داشته باشیم نه عمران و آبادانی و احداث راهها و اصلاح معابر و . صدها کار سازنده دیگر را

قانون نوسازی و عمران شهری

در همین بخش :

   قانون تعيين وضعيت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداريها

  لايحه قانوني راجع به لغو برخي از مواد اصلاحي قانون شهرداري و اصلاح بند ب ماده 44 أئين ه مالي شهرداريها

  آئين ه مالي شهرداريها

  تصويبه راجع به ماده ( 2 ) مكرر الحاقي به قانون آئين ه مالي شهرداريها

  قانون اصلاح پاره ای از مواد قوانين مربوط به شهرداری و نوسازی و عمران شهری

  قانون نحوه ی تقويم ابنِيه ,املاک و اراضی مورد نياز شهرداريها

  قانون الحاق يك ماده به آئين ه مالي شهرداريها مصوب 1346

  قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداری ها

  لايحه ی قانونی اصلاح قسمتی از مقررات قانون نوسازی و عمران شهری

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *