نشانه های عفونت سینوزیت

نشانه های عفونت سینوزیت
نشانه های عفونت سینوزیت

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

سینوزیت یکی از بیماری هایی می باشد که افراد زیادی را دچار مشکل می کند بخصوص در فصول سرما،اما از کجا بفهمیم که بیماری سینوزیت داریم یا نه ؟

به حفره هایی که در اطراف بینی و در سایر قسمتهای صورت در استخوانها وجود دارند و در آنها هوا وجود دارد،سینوس گفته می شود.در سینوزیت حاد سینوسها ملتهب و متورم می شوند.التهاب و تورم سینوسها در تخلیه ی ترشحات اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش ترشح مایع مخاطی می شود.این بیماری شایع است و تنفس عادی فرد، ا ز طریق بینی را با مشکل مواجه می کند.اگر دچا ر سینوزیت شوید ممکن است نواحی اطراف بینی و چشمها متورم شوند و احساس کنید صورت شما کمی متورم شده است. ممکن است در صورت خود درد ضربان داری حس کنید و یا دچار سردرد شوید.بیشتر اوقات سینوزیت حاد به دنبال سرماخوردگی رخ میدهد.

بیشتر بدانید : چرا دچار سینوزیت می شویم؟ + درمان سینوزیت

ویروسها که بیشتر سینوزیتها را ایجاد می کنند،باکتریها،آلرژی و حساسیتها ، پولیپ و تومورهای بینی ، انحراف بینی ، عفونتهای قارچی و در مواردی عفونتهای دندانی هستند.درمان سینوزیت حاد به عامل ایجاد کننده بستگی دارد.التهاب سینوسها اگر ادامه پیدا کند ممکن است به عفونتهای شدید و عوارض جدی تری منجر شود.در مواردی که سینوزیت بیشتر از 8 هفته طول بکشد یا مکررا عود کند به آن سینوزیت مزمن گفته می شود.

اگر شما علایم سینوزیت خفیف را دارید،می توانید ابتدا اقدامات اولیه و درمانهای اولیه خانگی را شروع کنید و در صورتی که هر یک از موارد زیر برایتان رخ داد به پزشک خود مراجعه کنید:

نشانه های عفونت سینوزیت

تماس خود را با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند کاهش دهید.دستهای خود را متناوبا با آب و صابون بشویید، این کار به خصوص قبل از خوردن اهمیت زیادی دارد.

اگر دچا ر حساسیت هستید به پزشک مراجعه کنید تا علائم شما کنترل شود.

همه ی دخانیات می توانند موجب تحریک و التهاب راههای هوایی فوقانی،بینی و ریه ها شوند.از مرطوب کننده های هوا و بخور مرطوب استفاده کنید.اگر هوایی که تنفس می کنید خشک باشد برای پیشگیری از التهاب سینوسها هوا را مرطوب کنید.دستگاههای مرطوب کننده را مرتبا تمیز کنید و از عاری بودن آنها از گرد و غبار اطمینان حاصل کنید.

این عمل موجب می شود بدن شما بهتر با عفونت مبارزه کند و زودتر بهبود یابید. 

این کار ترشحات مخاطی را رقیق تر می کند و تخلیه آنها را آسانتر می کند. از مصرف نوشیدنیهای حاوی کافئین و الکل خودداری کنید چون تورم مخاط بینی و سینوسها را تشدید می کنند. 

با یک حوله ی بزرگ سر خود را بپوشانید و بخاری که از آب داغ بلند میشود را تنفس کنید.البته باید مراقب دمای بخار آب باشید تا سوزاننده نباشد.می توانید از دوش آب گرم استفاده کنید و در هوای گرم و مرطوب آن تنفس کنید.این کار به کاهش تورم و درد و تخلیه ی ترشحات مخاطی کمک می کند.

از حوله های گرم برای کمپرس صورت گونه ها و اطراف چشمها استفاده کنید. این عمل درد را کاهش می دهد.

با آب جوشیده ی سرد شده همراه کمی نمک و یا با سرم شستشو، بینی خود را شستشو دهید.برای این کار می توانید از سرنگ نیز استفاده کنید. شستشوی بینی به بهبودی شما کمک می کند.

این عمل به تخلیه ی سینوسها کمک می کند و گرفتگی و احتقان بینی را کاهش می دهد.

در بیشتر موارد سینوزیت به درمان دارویی نیاز ندارد چون اغلب به وسیله ی ویروسهای سرماخوردگی ایجاد می شود.درمانهایی که پیشتر از این به آنها اشاره شد برای درمان این موارد مناسب است و سرعت بهبودی را افزایش می دهد.در موارد دیگر ممکن است پزشک شما از درمان های زیر استفاده کند.بسته به علائم شما شستشو دهنده های بینی،داروهای ضد احتقان و گرفتگی بینی،اسپری های ضد التهاب استروئیدی و مسکنها ممکن است تجویز شوند.آنتی بیوتیکها معمولا در عفونتهای باکتریال شدید،عود کننده،یا مقاوم تجویز می شوند.در صورتی که پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرد اتمام دوره ی درمان و مصرف کامل داروها اهمیت زیادی پیدا می کند و این به این معنی است که شما باید به مدت 10 تا 14 روز داروها را مصرف کنید.حتی اگر علائم شما بهتر شد نباید درمان را متوقف کنید.اگر درمان را زودتر قطع کنید ممکن است بیماری شما عود کند.

بیشتر بدانید : درمان سینوزیت و از بین بردن عفونت سینوس با سرکه سیب

بیشتر بدانید : درمان سینوزیت و روش های تشخیص سینوزیت

بیشتر بدانید :  سینوزیت درمان دارد؟

بیشتر بدانید : بایدها و نبایدها برای کسانی که سینوزیت دارند

بیشتر بدانید : پاسخ به 7 سوال که همیشه درباره عفونت های سینوسی می پرسید

بیشتر بدانید : آلرژی می تواند سبب بروز پولیپ بینی و سینوزیت شود، مراقب باشید

گردآوری  : گروه سلامت سیمرغ – دکتر حانیه ترکمانseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

اگر به هر دلیلی درگیر غبغب شده اید با خواندن این مقاله می توانید موثرترین روش ها برای خلاصی از شر غبغب و به حداقل رساندن آن را بشناسید.

اشتباه است که تصور کنید زنان در پریود میل جنسی ندارند اگر میل جنسیتان در دوره قاعدگی افزایش پیدا می کند باید بدانید این امر کاملا طبیعی است

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – در بیماری سینوزیت ، تنفس از طریق بینی دشوار بوده و ناحیه اطراف چشم و صورت شما ممکن است متورم شود که این موضوع سبب درد یا حساسیت  در صورت  می شود.

سینوزیت مزمن ممکن است بر اثر عفونت ایجاد شود که با رشد سینوس ها (مانند پولیپ بینی و…) این وضعیت حادتر می شود. این بیماری، بیشتر در بزرگسالان شایع است اما می تواند بر کودکان نیز تاثیر بگذارد.

نشانه های عفونت سینوزیت

عفونت های سینوسی می تواند باعث ناراحتی شما شود؛ فشار، درد، ترشحات بینی و حلق و تنفس دشوار؛ از علائم معمول سینوزیت هستند. اما آیا عفونت های سینوسی باعث مشکلات دیگری نیز می شود؟ پاسخ  مثبت است!

حداقل دو مورد از چهار نشانه اولیه و علائم سینوزیت مزمن باید با تأیید التهاب بینی برای تشخیص بیماری همراه باشد. مواردی مانند:

– درد، رطوبت و تورم در اطراف چشم ها، گونه ها، بینی و یا پیشانی، سرفه در کودکان.

– ترشحات بینی و حلق

– انسداد بینی یا گرفتگی که باعث ایجاد مشکل تنفس در بینی بیمار می شود.

علائم و نشانه های سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد، با هم مشابه هستند، اما سینوزیت حاد یک عفونت موقت سینوسی است که اغلب با سرما خوردگی همراه است.

علائم و نشانه های سینوزیت مزمن، طولانی تر بوده و اغلب باعث خستگی بیشتر می شود. تب نشانه ای مشترک از سینوزیت مزمن و حاد نیست، اما ممکن است یک فرد مبتلا به سینوزیت حاد نیز، دچار تب شود.

عوارض

کاهش حس بویایی و یا از دست دادن کامل حس بویایی که ممکن است با سینوزیت رخ دهد. کاهش و یا از بین رفتن حس بویایی، ممکن است موقت یا دائمی باشد. به عنوان مثال، انسداد بینی می تواند سبب کاهش حس بویایی شود.

با بهبود سینوس ها، ممکن است عارضه کاهش بویایی بهبود یابد. التهاب مزمن عصب بویایی، که می تواند باعث آسیب عصب ها شود.

عفونت های ساختاری اطراف سینوس ها، از جمله عوارض ناخوشایند سینوزیت است. این ساختارها شامل چشم، رگ های خونی، مغز، استخوان، و پوست است.

زمانی که عفونت به چشم می رسد، می تواند  باعث تغییر در دید، عفونت بافت چشم (سلولیت اوربیتال)، ایجاد گرد و غبار در چشم  و یا گسترش بیشتر به پشت چشم و ایجاد عفونت و لخته شدن رگ های خونی (ترومبوز سینوس غشایی) شود.

عفونت، ممکن است از طریق جمجمه گسترش یابد  ومایع مغزی و نخاعی را درگیر کند، که منجر به مننژیت مغز می شود. عفونت سینوس ها همچنین می تواند به پوست نفوذ کند و باعث ایجاد سلولیت شود.

این عوارض بسیار غیر معمول هستند، اما نیاز به توجه فوری و درمان تهاجمی از جمله بستری شدن، داروهای وریدی (از طریق ورید در جریان خون) و یا مداخلات جراحی، مشاهده می شود.

برخی از داروهای گیاهی طبیعی برای درمان سینوزیت وجود دارد که هر دو از سیستم ایمنی  حفاظت و در درمان و پیشگیری از سینوزیت موثر است.

نوعی درمان طبیعی برای برطرف کردن عفونت به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی است. سیر، توسط متخصصان طب سنتی به عنوان یکی از موثرترین گیاهان ضد میکروبی معرفی شده و مدت زمان زیادی است که برای درمان سینوزیت استفاده  می شود.

یکی دیگر از داروهای گیاهی، هیدراستین است که تقویت کننده سیستم ایمنی  بوده و همچنین در درمان عفونت باکتریایی حاد، موثر است.

یکی دیگر از مواد موثر در درمان سینوزیت است. مطالعات نشان داده است که لیمو، به شدت ضد ویروسی، ضد باکتری، آنتی هیستامین، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدان است.

زنجبیل به عنوان درمان طبیعی برای سردرد استفاده می شود که دارای اثر ضد التهابی بوده و سابقه طولانی در درمان سرماخوردگی و بیماری های گلو و همچنین سوء هاضمه دارد.

پودر زیتون، روغن اوکالیپتوس، زردآلو، زعفران، روغن کنجد، ریشه گل زیتون و پیاز می توانند در درمان سینوزیت موثر باشند.

می توان گفت سرگیجه، یکی از عوارض عفونت سینوسی است. بیماری سینوزیت، ناشی از عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی و التهاب سینوس ها است.

سینوس ها، شامل چهار حفره توخالی در جمجمه انسان هستند و بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند، زیرا آنها نوعی سد دفاعی در مقابل عفونت هستند.

عفونتی که از طریق سرماخوردگی باعث عفونت سینوس ها می شود، می تواند منجر به سرگیجه شود. حس سرگیجه، ناشی از تجمع مایع در گوش است که باعث فشار بر گوش داخلی می شود.

گوش داخلی، مرکز تعادل بدن بوده و جمع شدن مایع در آن، سبب سرگیجه و در نتیجه کم شدن تعادل در فرد می شود. اگر سرگیجه شدید باشد، می تواند منجر به حالت تهوع شود.

اگر یک عفونت سینوسی منجر به سرگیجه شود، این امر به علت عفونت جدی باکتریایی است که نیاز به درمان  از طریق پزشک دارد.

زمانی که سینوس های آلوده، به درستی تخلیه  نشوند، مخاط و تخریب های ایجاد شده، می توانند باعث احساس فشار و درد شوند. اگر عفونت، در سینوس های بین چشم ها ایجاد شود، این فشار می تواند باعث درد در ناحیه چشم شود.

عفونت در این قسمت باعث سردرد شده اما درد آن بر چشم تاثیر زیادی می گذارد. پزشکان اغلب توصیه های ضد انعقادی را برای تخلیه چرک و مخاط  کرده و همین موضوع، باعث کاهش فشار می شود. با کاهش فشار، درد چشم نیز کمتر می شود.

عفونت های سینوسی می توانند درد زیادی در ناحیه چشم ایجاد کنند. در واقع، عفونت های سینوسی می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند که حتی کمتر احساس می شوند؛ حتی زمانی که  شما دردی احساس نمی کنید.

فشار سینوسی می تواند گردش خون را به چشم ها انتقال داده واختلال گردش خون در چشم باعث تاری دید می شود. کاهش فشار در ناحیه پیشانی می تواند باعث کاهش فشار و کاهش تورم شود.

این موضوع، باعث گردش خون مناسب در چشم ها شده  و تاری دید کاهش می یابد. اما در نظر داشته باشید که اختلال ناگهانی در بینایی، ممکن است نشانه ای از یک وضعیت جدی باشد و در این گونه شرایط توصیه می شود به پزشک مراجعه شود.

نشانه های عفونت سینوزیت

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

mayoclinic.org

با آلرژی چه کنیم؟

مبتلایان به آسم چه بخورند؟

پدران سیگاری مراقب آسم کودکان باشید

با حملات آسمی چه کنیم؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نشانه های عفونت سینوزیت
نشانه های عفونت سینوزیت
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *