درمان نیش پشه مالاریا

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فصول گرم سال، با تمام زیبایی و لطافتی که به همراه خود می‌آورند، یک عیب هم دارند و آن هم حضور پشه‌هاست! این موجودات کوچک می‌توانند با نیش خود، موجب آزار و حتی بیماری انسان‌ها شوند. پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های کشنده‌ای مثل مالاریا باشند. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با روش‌های درمان نیش پشه آشنا کنیم.

پشه‌ها با تغذیه از خون انسان و حیوانات، زنده می‌ماند. آنها با استفاده از اندام لوله‌مانند، نازک و تیزی که در دهان خود دارند، پوست انسان یا حیوانات را سوراخ می‌کنند و خون آنها را می‌مکند. پشه‌ها به‌قدری بزرگ هستند که می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید. پشه‌های نر شاخک‌هایی پردار دارند که به آنها در تشخیص حضور پشه‌های ماده، کمک می‌کند. شاخک‌های پشه‌های ماده، به اندازه‌ی نرها پرپشت نیست. نرها معمولا حدود یک هفته عمر دارند و ماده‌ها می‌توانند تا چندین ماه هم زنده بمانند.

شاید پشه‌ها موجوداتی کوچک باشند و عمر کوتاهی داشته باشند، اما می‌توانند تأثیرات مخربی بر زندگی انسان بگذارند. از خارش منطقه‌ی گزیده شده گرفته تا انتقال بیماری‌ها، پشه‌ها می‌توانند اغلب آزاردهنده و گاهی مرگبار باشند.

ما اغلب گزیده شدن را هنگامی که اتفاق می‌افتد احساس نمی‌کنیم، چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است. اما بعد از این که تأثیر خود را گذاشت، می‌تواند بسیار آزاردهنده و آسیب‌زننده باشد.

از علائم گزش پشه می‌توان به خارش، تورم، کبودی و گاه عفونت پوستی اشاره کرد. همچنین در برخی از نقاط جهان، نیش پشه می‌تواند باعث بیماری‌های کشنده‌ای مانند مالاریا و تب استخوان‌شکن شود.

پشه‌ها در میان چمن‌ها و بوته‌‌هایی که در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها هستند، زندگی می‌کنند. معمولا بهترین مکان برای جفت‌گیری پشه‌ها، در کنار آب‌های راکد است. پشه‌ها اغلب در مکان‌هایی همچون سنگاب‌های بلااستفاده (سنگاب‌های کم‌عمقی که برای آب‌تنی و نوشیدن پرندگان در باغچه قرار می‌دهند)، ناودان‌های مسدود، راه‌آب‌ها، استخرها، تالاب‌ها و مکان‌های دیگری که آب در آن راکد باشد، گردِ هم می‌آیند. ‍

این پشه‌های ماده هستند که انسان را نیش می‌زنند. با اینکه پشه‌های نر و ماده هر دو از آب و شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، اما پشه‌های ماده برای تولیدمثل به خون نیز نیاز دارند. زمانی که آنها شما را نیش می‌زنند، باعث ایجاد برجستگی روی پوست و خارش آن ناحیه می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بیماری‌های مختلفی را بین حیوانات و انسان‌ها (و از یک انسان به انسان دیگر) منتقل کنند.

وقتی پشه‌ها ما را نیش می‌زنند، در حین مکیدن خون، بزاق خود را وارد بدن‌مان می‌کنند؛ این بزاق حاوی پروتئینی است که بسیاری از انسان‌ها به آن حساسیت دارند. بنابراین سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و باعث به‌وجود آمدن برجستگی‌های قرمز رنگ و خارش می‌شود.

پشه‌ها قربانیان خود را (از میان انسان‌ها) بر اساس بوی کربن دی‌اکسید و دیگر مواد شیمیایی موجود در عرق بدن انتخاب می‌کنند.

تقریبا بلافاصله بعد از پشه‌گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌تان حالت برجسته پیدا می‌کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه‌ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می‌شود. پشه‌ها ممکن است هم‌زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن‌تان واکنش‌های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم‌های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان از بزرگسالان است.

زمانی که پشه نیش خود را در پوست‌تان فرو می‌کند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده‌ترین عارضه، خارش پوست است.

در اکثر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه بسیار خفیف است و ظرف چند روز از بین می‌رود. نیش پشه، در کودکان و افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدن‌شان هستند، دردسرساز می‌شود. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب می‌شود.

پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، می‌توانند پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را به بدن‌تان منتقل کنند و باعث بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه‌هایی وجود دارند که ناقل بیماری‌های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می‌شوند.

بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه‌ها عامل انتقال بیماری بوده‌اند. این امر سبب شده است تا پشه‌ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند.

برخی بیماری‌ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شوند که از بین آنها می‌توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

شما نمی‌توانید کاملا از نیش پشه‌ها جلوگیری کنید اما این شانس را دارید که احتمال آن را کاهش دهید. همان‌طور که گفته شد، پشه‌ها در آب پرورش می‌یابند، پس تا جایی که امکان دارد، در نزدیکی آب‌های راکد سکونت نکنید. هر چیزی را که احتمال دارد آب در آن جمع شود و راکد بماند، خالی نگه دارید. آب حوض‌های کوچک را یک بار در هفته عوض کنید و زمانی که استخر کوچک کودکان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آب آن را تخلیه نمایید.

همچنین باید چمن‌ها و گیاهان نزدیک منزل‌تان را کوتاه و مرتب نگه دارید. برای پنجره‌هایتان توری نصب کنید تا مانع از ورود پشه‌ها شود. اگر به جایی پر از درخت و چمن می‌روید، لباس‌های آستین‌بلند و شلوارهای بلند بپوشید و از مواد دافع حشرات استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شوند، قبل از سفرهای خارجی مطمئن شوید که به‌روزترین واکسیناسیون را دریافت کرده‌اید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که برای پیشگیری از مالاریا یا بیماری‌های دیگر، داروهای خوراکی تجویز کند.

در حالت ایده‌آل، شما می‌‌توانید با پوشیدن لباس آستین‌بلند، شلوار بلند یا هر اقدام حفاظتی دیگر، از گزیده شدن توسط پشه‌ها جلوگیری کنید. اما اگر پشه‌ شما را نیش زد، درمان‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند عوارض ذکر شده را تسکین دهند و منطقه‌ی آسیب‌دیده را درمان کنند. در ادامه‌، چند درمان خانگی را برای رفع عوارض ناشی از نیش پشه‌ها، ارائه می‌کنیم:

لیمو دارای خواص ضدالتهاب و بی‌حس‌کنندگی طبیعی است و مؤثرترین درمان‌ نیش پشه به حساب می‌آید. لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و قسمت داخلی یکی از نیمه‌ها را روی محل گزیدگی، بمالید تا تسکین یابد. حتی می‌توانید پوست زرد لیمو را به پوست‌تان بمالید.

از آب‌لیمو در محل پشه‌گزیدگی استفاده کنید، چرا که به کاهش ابتلا به عفونت کمک می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای درمان این است که به آب‌لیمو ریحان له‌شده اضافه کنید و این ترکیب را روی ناحیه‌ی آسیب‌‌دیده‌ی پوست قرار دهید.

پیاز و سیر به کاهش تورم و تسکین خارش ناشی از نیش پشه کمک می‌کنند. علاوه بر آن، بوی قوی آنها، حشرات و پشه‌ها را دفع می‌کند. پیاز یا سیر را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی گزیدگی، قرار دهید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین می‌تواند خارش ناشی از نیش پشه را رفع کند. جوش شیرین قلیایی است و ‌Ph پوست را خنثی می‌کند و خارش را تسکین می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. پارچه‌ی تمیزی را به این محلول آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی گزیدگی بگذارید (به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه).

راه‌حل دیگری هم وجود دارد: با استفاده از عنبرسائل و جوش شیرین، خمیر درست کنید. مقداری از این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستی که پشه نیش زده است، قرار دهید. سپس آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.

آلوئه‌ورا یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و یکی از بهترین درمان‌ها برای نیش حشرات است. این گیاه، درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بهبودی می‌گردد.

قسمت گوشتی برگ آلوئه‌ورا را برش دهید تا ژل آن خارج شود. اگر گیاه آلوئه‌ورا ندارید، می‌توانید از ژل آن استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است و می‌شود به راحتی تهیه کرد. آلوئه‌ورا را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس ژل را مستقیما روی محل گزیدگی بمالید.

نمک به علت داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب خود، یکی دیگر از درمان‌های آسان برای جای نیش پشه است. محلولی متشکل از چند قطره آب و مقدار کمی نمک درست کنید و روی محل پشه‌گزیدگی قرار دهید. در روش‌ دیگر می‌توانید پودر سیر، نمک و آب (هر کدام به مقدار یکسان) را با یکدیگر ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی محل گزیدگی قرار دهید. شاید به مدت چند ثانیه احساس سوزش کنید اما درد و خارش‌تان به سرعت تسکین می‌یابد. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، در دریا شنا کنید تا با نمک طبیعی موجود در آب، پوست خود را شست‌وشو دهید.

دمای سرد گسترش مواد التهاب‌زا را در محل پشه‌گزیدگی، محدود می‌کند؛ همچنین یخ باعث می‌شود تا ناحیه‌ی گزیده شده بی‌حس شود و علائم مختلف آن فورا تسکین یابد. کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ناحیه‌ی گزیدگی قرار دهید. این کار باعث تسکین تورم و خارش می‌شود. اگر یخ در دسترس نبود، ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک بطری آب سرد یا کیسه‌ای از سبزیجات منجمد را روی پوست خود قرار دهید.

الکل یک ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی معمولی است که می‌توانید از آن برای تسکین سوزش ناشی از نیش پشه و کاهش احتمال ابتلا به عفونت استفاده کنید. مقداری پنبه را آغشته به الکل کنید و روی پوست بمالید. ابتدا ممکن است کمی سوزش ایجاد کند اما خیلی زود خارش و تورم از بین می‌رود. اگر الکل ندارید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید، چون حاوی مقدار زیادی الکل است.

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند زخم‌هایی باکتریایی همچون آکنه و جای نیش پشه را بهبود بخشد. این ماده همچنین در کاهش تورم و خارش مؤثر است.

مقداری پنبه را به روغن درخت چای آغشته کنید و روی محل گزیدگی بمالید. اگر پوست‌تان حساس است، از این روش درمانی استفاده نکنید چون باعث تحریک پوست می‌شود. در این صورت می‌توانید از روغن‌های اسانس‌دار دیگری مثل روغن اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

خمیردندان می‌تواند در کاهش خارش ناشی از گزش پشه مؤثر باشد. مقداری از خمیردندان را روی پوست بمالید.

برای اینکه سریع‌تر و بهتر نتیجه بگیرید، از خمیردندان با عصاره‌ی نعناع استفاده کنید، چون دارای خواص ضدالتهاب است. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌هایی که حاوی جوش شیرین یا جوهر نعناع خشک هستند، استفاده کنید. بهتر است از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده نکنید.

آسپرین خاصیت ضدالتهاب بالایی دارد که می‌تواند در کنترل تورم ناشی از نیش پشه مؤثر باشد. یک عدد قرص آسپرین را بسابید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. همچنین می‌توانید محل گزیدگی را با آب مرطوب کنید، سپس قرص آسپرین را روی آن بمالید.

بسیاری از افراد، با درمان‌های خانگی ذکر شده در این مقاله، بهبود یافته‌اند. با این حال، اگر تورم و سوزش ادامه یافت، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: healthline top1homeremedies

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

8تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
.asynctrue
‘/rg_woebegone/s/1/rg.complete.js’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام صبح بخير دوست عزيز مقاله جالبي بود. بخصوص درمان آن.

ممنون از همراهیتون. امیدوارم کاربردی باشه براتون

خواص خوراکی ها


چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

خواص ازگیل؛ ۹ خاصیت دارویی و فوق‌العاده ازگیل برای سلامتی

خواص روغن بنفشه برای سلامتی و چگونگی استفاده از آن

چطور از تلفن به شیوه ای درست و موثر استفاده کنیم؟

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟

تزیین اتاق نوزاد؛ ۱۰ ایده جذاب برای زیباترشدن چیدمان اتاق نوزاد

گوش دادن همدلانه چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.




بیماری مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی بشر است که حدود 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تهدید می‌کند. این بیماری در کشورهای غربی ریشه‌کن شده، ولی در بیش از 1 کشور گرمسیری جهان شیوع دارد که کشور ما نیز در زمره آن‌هاست. در قرن حاضر موضوع مهم در مورد این بیماری مقاوم شدن انگل بیماری به داروهای ضدانگل قدیمی و مقاوم شدن پشه آنوفل به حشره‌کش‌هاست.





بیماری مالاریا با گزش پشه آنوفل شروع می‌شود. پشه آنوفل ماده شب‌ها خونخواری می‌کند و حین خونخواری از بزاق خود، انگل‌های مالاریا را به داخل خون انسان تزریق می‌نماید. این انگل‌ها وارد سلول‌های کبد می‌شوند و شروع به تکثیر سریع می‌کنند، به طوری که از هر یک انگل وارد شده حدود 1 هزار انگل تولید می‌شود. سپس این انگل‌ها سلول‌های کبدی را پاره می‌کنند و وارد خون می‌شوند تا به گلبول‌های سرخ حمله‌ور شده و وارد آن‌ها شوند و در آنجا تکثیر کنند.

 

انگل مالاریا پس از ورود به گلبول قرمز از هموگلوبین استفاده و تولید مثل می‌کند و پس از 2 تا 3 روز تمام هموگلوبین مصرف شده و گلبول قرمز پر از انگل می‌شود. سپس انگل‌ها گلبول‌های قرمز را پاره می‌کنند و به گلبول‌های دیگر وارد می‌شوند. به این ترتیب تعداد انگل‌ها در خون و می‌شود.

 

زمانی که تعداد انگل مالاریا از حد خاصی بالاتر رود، بیمار دچار تب می‌شود. شروع تب همزمان با پاره شدن گلبول‌هاست و پس ازآن که ‌ انگل‌ها وارد گلبول‌های تازه می‌شوند، تب قطع می‌شود و این سیکل هر 2 یا 3 روز تکرار می‌شود؛ یعنی بیمار 2 روز تب ندارد و روز سوم تب می‌کند.

زندگی انگل مالاریا دو مرحله‌ای است. به این ترتیب که با گزش پشه آنوفل ماده، انگل‌های مالاریا از انسان بیمار به روده پشه وارد و آنجا تولید مثل کرده و سپس تکثیر و وارد غدد بزاقی پشه می‌شوند و منتظر می‌مانند تا در خونخواری‌های بعدی به افراد سالم منتقل شوند و دوره جدید زندگی را آغاز کنند.

 

دمای محیط عامل مهمی در انتشار مالاریاست، زیرا در هوای گرم انگل‌هایی که وارد بدن پشه آنوفل می‌شوند، سریعا تولید مثل کرده و آماده سرایت به افراد سالم می‌شوند، اما در هوای خنک مدت زیادی تولید مثل انگل در بدن پشه به طول می‌انجامد و در این مدت طولانی بسیاری از پشه‌ها که عمر کوتاهی دارند، از بین می‌روند و چرخه انتقال بیماری مالاریا قطع می‌شود.

انواع مختلفی از انگل مالاریا وجود دارند که برخی بیماری خفیف و برخی بیماری بسیار شدید ایجاد می‌کنند.

 

نشانه‌های بیماری مالاریا

مالاریا عامل بسیار شایع تب در کشورهای گرمسیری است. شروع بیماری با خستگی، ضعف، سردرد، درد بدن و تب همراه است که دقیقا شبیه بیماری‌های ویروسی معمولی مثل سرماخوردگی است.

تب‌های شدید و دوره‌ای که در برخی موارد به بالای 4 درجه می‌رسد، قبل از شروع درمان در بیماران وجود دارند، به طوری که بیمار هر سه روز یک بار دچار تب شدید و لرز می‌شود که چند ساعت ادامه دارد و سپس بهبودی پیدا می‌کند. این افزایش درجه حرارت در واقع یک مکانیسم دفاعی برای از بین بردن انگل مالاریاست، زیرا در دمای زیاد انگل‌ها کشته می‌شوند. مکانیسم دفاعی دیگر بدن فعال شدن طحال برای به دام انداختن گلبول‌های سرخ آلوده است، به این ترتیب در بیماری مالاریا، طحال بزرگ می شود و با از بین رفتن گلبول‌های سرخ آلوده، بیمار دچار کم‌خونی می‌شود.

 

نکته جالبی در مورد مالاریا وجود دارد و آن این است که در کشورهای آفریقایی، برخی بیماری‌های خونی مثل کم‌خونی داسی‌شکل (که در آن گلبول‌های سرخ به شکل داسی هستند) و تالاسمی شایع‌تر هستند. علت این است که این نوع کم‌خونی ها باعث مقاومت در مقابل نوع کشنده مالاریا می‌شود و بنابراین در طی زمان افرادی که این انواع کم‌خونی را داشته‌اند، زنده مانده و زندگی کرده‌اند.

 

مشکل مهمی که در بیماران دچار نوع بدخیم مالاریا (فالسی پاروم) ایجاد می‌شود، این است که گلبول‌های سرخ آلوده، زائده‌ای پیدا می‌کنند که باعث چسبیدن آنها به جدار رگ‌ها و به یکدیگر می‌شود و این موضوع باعث بند آمدن خون در رگ‌ها می‌شود.

بسته شدن رگ‌های مغزی در مالاریا که باعث خواب‌آلودگی و کما می‌شود، عارضه مهم و اصلی مالاریای فالسی پاروم است. انگل مالاریا علاوه بر انسداد رگ‌های مغزی باعث بسته شدن رگ‌های جفت در خانم‌های باردار می‌شود و منجر به کوچک ماندن جنین و زیاد شدن مرگ دوران جنینی و نوزادی می‌شود.

 

از عوارض دیگر مالاریا، افت قند خون است که به خصوص در بچه‌ها و خانم‌های باردار ایجاد عارضه و مرگ می‌کند. به خصوص این که در حال حاضر داروی «کینین» که برای درمان مالاریای مقاوم استفاده می‌شود، نیز خود باعث افت قند خون می‌شود.

بیماری مالاریا با دیدن انگل در لام خون محیطی در آزمایشگاه تشخیص داده می‌شود. لام خون به معنی پخش کردن یک قطره خون روی یک شیشه مستطیلی شکل است که بعد از رنگ‌آمیزی آن را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند. وقتی بر اساس علائم، خیلی به بیماری مشکوک باشند، حتی اگر یک بار لام خون منفی بود، باید در روزهای بعد آن را تکرار کنند.

 

درمان بیماری مالاریا در انواع خوش خیم با داروهایی مثل «کلروکین» طی یک دوره چند روزه انجام می‌شود. متاسفانه در حال حاضر انواع بدخیم مالاریا به بسیاری از داروها مقاوم هستند؛ البته داروهایی مثل «آرتزونات» و «مفلوکین» برای درمان این دسته از بیماران به بازار آمده است.

 

دانشمندان، خون را به کام پشه‌ها زهر می‌کنند

بیوشیمی‌دانان دانشگاه آریزونا در تلاش برای کنترل بیماری مالاریا دریافته‌اند در صورتی که پروتئین‌های خاص در خون مختل شوند، پشه‌ها پس از خوردن خون، خیلی زود می‌میرند.

دانشمندان از مدت‌ها قبل برای محدود کردن دامنه بیماری مالاریا، راه‌های مختلفی را امتحان کرده بودند و این بار توانستند راه‌حلی ژنتیکی پیدا کنند که توانایی پشه‌ها برای هضم خون را متوقف می‌کند.

محققان در پژوهش خود یک فرآیند سلولی موسوم به «انتقال وزیکول» را که پشه‌ها با آن به آزادسازی آنزیم‌های هاضم در روده می‌پردازند، مسدود کردند. این امر باعث شد که این حشره طی دو روز پس از خوردن خون، بمیرد.

دانشمندان این دستاورد را فوق‌العاده خوانده‌اند، چرا که در این مرحله می‌توان از انتقال بیماری به نفر بعدی جلوگیری کرد.

این محققان پیش از این دریافته بودند که فرآیند خونخواری، چالش متابولیکی بزرگی برای پشه‌های ماده محسوب می‌شود.

به گفته این دانشمندان، تنها پشه‌های ماده هستند که از خون انسان و حیوان تغذیه می‌کنند چرا که برای فرآیند تولیدمثل به پروتئین فراوان نیاز دارند.

بنابر پژوهش‌های پیشین، در صورتی که پشه ماده به میزان لازم منبع غذایی پیدا کرده و در این میان کشته نشود، می‌تواند تا سه هفته زندگی کرده و بیش از 5 تخم تولید کند.

این پژوهش مسلما می‌تواند ابزاری موثر برای کم کردن جمعیت پشه‌ها باشد.

محققان در حال حاضر در حال بررسی راه‌های انتقال این بمب ژنتیکی به پشه‌های دیگر هستند. در صورتی که این پژوهشگران بتوانند این نسخه را در یک مولکول با قابلیت افشاندن یا به شکل قرص قرار دهند، وعده غذایی پشه‌ها، آخرین وعده آن‌ها خواهد بود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان



جام جم – دکتر رضا کریمی ، متخصص بیماری‌های داخلی

ایسنا

مالاریا بیماری است که اغلب ناشی از نیش پشه هایی است که انگل مالاریا را حمل می کنند. اگر درمان نشود، افراد مبتلا به مالاریا ممکن است عوارض شدید و حتی مرگ را تجربه کنند. گرچه در حال حاضر هیچ واکسنی علیه بیماری مالاریا وجود ندارد، اما درمان آن معمولا موفقیت آمیز است. درمان موفقیت آمیز بستگی به توانایی شما در شناخت عوامل خطر و علائم شما و در صورت امکان درمان دارد.

۱- تعیین اینکه آیا شما در معرض خطر مالاریا هستید

اگر چه برخی از جمعیت ها در معرض خطر بیشتری هستند، اما هر کسی می تواند به مالاریا مبتلا شود. شما باید از عوامل خطرناکی که می دانید احتمال ابتلا به این بیماری را دارید، باید آگاه باشید. در موارد بسیار نادری می تواند از طریق انتقال خون یا پیوند اعضا در صورتی که کارکنان پزشکی عمل درمان را انجام داده اند، گسترش یابد. سوزن برای تزریق نیز می تواند این بیماری را گسترش دهد. با این حال، به دلیل اینکه بیماری اغلب توسط نیش های پشه گسترش می یابد، افراد مبتلا به مالاریا در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند.

۲- بعد از اینکه در یک کشور با خطر بالا بوده اید، برای علائم مالاریا نظارت کنید

مالاریا به طور معمول دوره انکوباسیون(دوره نهفتگی) حدود ۷ تا ۳۰ روز از قبل علائم ظاهر می شود. اما اگر شما یک مسافر از یک کشور کم خطر هستید،شما باید قبل از ورود به کشور داروهای ضد مالاریایی را مصرف کنید. این دارو میتواند از این بیماری پیشگیری کند و یا در صورت داشتن این بیماری پیشرفت ان را کند کند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم شما ظاهر شود. برای سالم بودن، باید یک سال کامل پس از سفر به ناحیه پرخطر، مراقب خود باشید. در طول هر بررسی توسط دکتر درسال، دکتر خود را از سفرخارجی خود مطلع کنید.

۳- انواع مختلف بیماری مالاریا را بشناسید

مالاریا معمولا در یکی از سه حالت دیده می شود: مالاریا بدون عارضه، مالاریای شدید و یا عود مالاریا. مالاریای بدون عارضه شایع ترین نوع است، اما به ندرت در بیمارستان تشخیص داده می شود زیرا آن را با سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت ساده اشتباه می گیرند. ساکنین مناطق پر خطر اغلب علائم را به عنوان مالاریا بدون عارضه تشخیص می دهند و خود را درمان می کنند. از سوی دیگر، مالاریای شدید می تواند باعث نارسایی اندام ها شود و به طور بالقوه کشنده باشد. این نیازمند توجه فوری پزشک است. عود بیماری پس از ابتلا به مالاریا اغلب بی توجه است زیرا ممکن است همیشه نشانه های قابل توجهی را نشان ندهند.

۴- تشخیص علائم مالاریا بدون عارضه

مالاریا بدون عارضه می تواند در حملات تکراری ظاهر شود که معمولا ۶ تا ۱۰ ساعت طول می کشد. در این حملات بیماران دچار تب و لرز می شوند و عرق می کنند.

۵- علائم مالاریای شدید را به دقت مطالعه کنید

بسیاری از افراد علائم غیر اختصاصی مانند خستگی، سردرد، تهوع، استفراغ یا درد های بدن دارند. اگر عفونت به مرحله ای رسیده باشد که در آن به ارگان های بدن، خون یا متابولیسم مواجه شود، علائم ظاهر می شوند. مالاریای شدید به طور بالقوه کشنده است و نیازمند توجه فوری پزشک است. اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید، با پزشک یا خدمات اضطراری تماس بگیرید:

۶- با پزشک خود تماس بگیرید

صرف نظر از اینکه نشانه های شما چیست، شما باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید که شما به یک منطقه خطرناک سفر کرده اید.کسانی که در مناطق خطرناک گاهی اوقات “صبر کنید و ببینید اگر مالاریا بدون عارضه پیشرفت کند، مردم مناطق کم خطر نباید در آنجا باشد. اگر هر گونه سوء ظن دارید که مالاریا دارید، باید بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید تا آزمایش و درمان شود.

۷- دادن یک قطره خون

برای بررسی خون شما برای انگل هایی که باعث مالاریا می شوند، پزشک شما یک نمونه کوچک از خون شما را در آزمایشگاه آزمایش می کند. حتی اگر اولین آزمایش خون شما برای انگل های مالاریا منفی باشد، دکتر باید هر ۸ تا ۱۲ ساعت به مدت ۳۶ ساعت تست را تکرار کند.

۱- تشخیص زودهنگام و درمان

گرچه مالاریا می تواند خطرناک و کشنده باشد، اما این بیماری نیز بسیار قابل درمان است. در حالی که هنوز واکسن برای پیشگیری از بروز این بیماری وجود ندارد، درمان اولیه اثبات شده است که در حفظ و درمان آن بسیار موثر است. موفقیت درمان شما بستگی به تماس با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در اسرع وقت دارد.

۲- داروهای تجویزی را مصرف کنید

هنگامی که تصمیم بگیرید که چگونه با مالاریا درمان شوید، پزشک شما گزینه های بسیاری برای انتخاب دارد. او یک رژیم را برای شما بر اساس نوع انگل مالاریا در اسمیر خون شما، سن شما، بارداری و شدت علائم شما پیدا خواهد کرد. درمان های مالاریا با داروهای خوراکی صورت می گیرد، اما بیماران مبتلا به عوارض ممکن است نیاز به داروهای IV داشته باشند. مانند هر ارگانیسم زنده، انگل هایی که باعث مالاریا می شوند می تواند برای مبارزه با آن داروها سازگار باشد، اما داروهای زیر دارای میزان موفقیت بالا هستند:

3- در طول درمان استراحت کنید

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در طول فرآیند درمان مقدار زیادی استراحت کنید. از آنجا که گزینه های بسیاری برای درمان مالاریا وجود دارد، همه افراد به طور مشابهی درمان نخواهند شد. با این حال، عوارض جانبی رایج شامل تار دیدن، حالت تهوع، اسهال، استفراغ و درد معده وجود دارد. بعضی از داروها باعث سوزش معده، بی خوابی، اضطراب و مشکلات سرگیجه می شوند.

۴- صبر کنید تا تب پایین بیاید

درمان مالاریا تهاجمی و سریع است، باید میزان تب خود را طی ۳۶ تا ۴۸ ساعت به حالت طبیعی بیاورید. در موارد، باکتری هایی که باعث می شوند مالاریا در عرض دو تا سه روز سیستم شما را مختل کند، در عرض دو هفته بهبود می یابد.

۵- برای جلوگیری از عود مالاریا پیشگیری کنید

اگرچه مالاریا اولیه شما ممکن است از بین رفته باشد، بیماری ممکن است سالها بعد به طور تصادفی عود کند. اگرچه اغلب بدون علائم قابل علاج اتفاق می افتد، ممکن است در طی عود بیماری علائم آنفولانزا را احساس کنید. در هر صورت می توانید برای جلوگیری از عفونت کار های لازم را انجام دهید. پریماکین یک ماده ضد مالاریایی است که از خونریزی انگل مالاریا گرفته شده است.

۶- اجتناب از نیش پشه های بیشتر

اگر در ناحیه کم خطر زندگی کنید، در حالی که از مالاریا در حال بهبودی هستید، به مناطق خطرناک سفر نکنید. نیش های اضافی پشه ها ممکن است فاجعه آمیز باشد. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که مالاریا شایع است، از خودتان محافظت کنید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

فیبروکیستیک پستانی به صورت بافت هایی ناهنجار و یا طناب مانند در بافت پستان احساس می شوند. بیش از نیمی

بیماری زردی در نوزادان، بیماری است که با زرد شدن پوست و چشم های نوزاد تازه متولد شده همراه است.

بهترین روش برداشتن خال چیست؟، آیا خال را باید برداشت؟، آیا برداشتن خال خطرناک است؟، عوارض برداشتن خال چیست؟ برداشتن خال عمدتا

سیکل قاعدگی یا چرخه قاعدگی شما مجموعی از تغییرات است که در بخشی از بدن شما یعنی تخمدان ها، رحم،9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *