عوارض مکمل های چربی سوز بدنسازی

مواد اصلی و موثر قرص های چربی سوز اغلب شامل کافئین و افدرین است. مصرف این قرص ها گاهی دارای عوراض جانبی و حتی خطر مرگ است. لذا از مصرف بی رویه و خودسرانه آن ها باید جدا خودداری کرد. در این مطلب نظرات کارشناسان را در خصوص عوارض قرص های چربی سوز بر بدن دنبال می کنیم.

دکتر پروانه رحیمی، استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره این قرص‌ها می‌گوید: این گروه داروها به صورت‌های مختلفی در بدن اثر می‌کنند و همه‌شان مضر نیستند. به عنوان مثال، داروهایی هستند که موجب تجزیه نشدن چربی‌ها در روده شده و منجر به اسهال چرب می‌شوند. البته این داروها در طولانی مدت باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی شده و فرد را با سوء‌تغذیه روبه‌رو می‌کنند.

گروه دیگری از داروهای چربی‌سوز هم هستند که مهار‌کننده جذب چربی هستند و باعث می‌شوند چربی وارد چرخه سوخت بدن نشود. اما به ‌طور کلی داروهای چربی‌سوزی که سوخت‌ و‌ ساز بدن را بالا می‌برند چند مشکل ایجاد می‌کنند و بی‌احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آن ها می‌تواند موجب مرگ شود؛ مثلا داروهایی که روی غده تیروئید اثر کرده سوخت و ساز را از آن طریق بالا می‌برند، در افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، ممکن است موجب مرگ شوند.

از سوی دیگر، این داروها باعث از بین رفتن چربی‌های سلولی شده و به بدن آسیب می‌رسانند. همچنین بالا رفتن سوخت و ساز روی دستگاه گوارش نیز اثرگذار بوده و باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. پزشکی که برای افراد چاق( BMI بالاتر از ۳۰) این داروها را به تنهایی یا به صورت ترکیبی تجویز می‌کند، باید عملکرد داروها را توضیح دهد تا بیمار با آگاهی، مصرف چربی‌سوزها را انتخاب کند.

دکتر محمود بیگلر، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این قرص‌ها می‌گوید: در شرایط کنونی این قرص‌ها خارج از چرخه نظارت وزارت بهداشت و درمان در بازار توزیع می‌شوند. این قرص‌ها از کشورهای هند و پاکستان وارد ایران می‌شوند و هیچ اطمینانی به سلامت آن ها نیست و تضمینی هم برای لاغری افراد وجود ندارد.قرص‌های چربی‌سوز توزیع شده در بازار استاندارد نیستند. این قرص‌ها فقط افراد چاق را به سمت خود جذب کرده و منابع چربی را در بدن آنان آزاد می‌کنند.

عوارض مکمل های چربی سوز بدنسازی

قرص‌های چربی سوز از ۳ طریق بر بدن اثر می‌گذارند

بلاک کردن یا جذب نشدن چربی توسط بدن روشی است که در برخی از این قرص‌های چربی سوز به کار برده شده است. این نوع از قرص‌ها باعث می‌شود وقتی شما غذایتان را میل می کنید، چربی در روده‌ جذب نشده و تجزیه شود.

به دو دلیل این عمل چربی سوزها برای بدن شما بسیار مضر است:

۱) برخی از ویتامین‌های اصلی مورد نیاز بدن مانند A، D، E و K محلول در چربی هستند پس قرص‌های چربی سوز مانع از جذب این ویتامین‌های حیاتی در بدن می‌شوند و باعث می شود در طولانی مدت فرد دچار سوء تغذیه و دیگر عوارض مصرف ناکافی ویتامین های اصلی شود. دلیل اصلی مصرف نکردن قرص‌های چربی سوز برای زنان افزایش خون‌ریزی ماهیانه به علت اختلال در انعقاد خون در اثر جذب ناکافی ویتامین K است. همچنین افزایش ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها با کمبود ویتامین E که نقش آنتی اکسیدانی دارد، می شود.

۲) به دلیل جذب نشدن چربی توسط روده دفع آن افزایش پیدا می کند که ممکن است منجر به درد در ناحیه شکم و اسهال چرب شود و در طولانی مدت مشکلات روده و معده ای جبران ناپذیری برای فرد به وجود آورد.

از دیگر پیامدهای رایج استفاده از قرص‌های چربی سوز توقف اشتها است. این عمل قرص‌های چربی سوز با دستکاری در سطح هورمون‌های کنترل کننده اشتها در مغز انجام می‌شود و باعث احساس سیری می شوند. این قرص ها شبیه به آمفتامین‌ها عمل کرده و در نتیجه باعث می‌‌شوند که سیگنال های گشنگی به مغز ارسال نشود. عوارض جانبی توقف اشتها در قرص‌های چربی سوز در بین افراد متفاوت است.

به علت تاثیر قرص های چربی بر روی هورمون اپی نفرین و سروتونین مشکلاتی مانند: پرخاشگری، افسردگی، گیجی، اضصراب، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، افزایش فشار خون و تعریق زیاد می شود و اگر در طولانی مدت مصرف شود ممکن است فرد دچار حمله قلبی، مشکلات عصبی و فراموشی شود.

حتماً خوب می دانید که افزایش سوخت و ساز بدن راهی برای کاهش وزن است. برخی قرص های چربی سوز دارای مقدار قابل توجهی کافئین و افدرین هستند. این دو ماده باعث افزایش دمای مرکزی بدن شده و متابولیسم را افزایش می‌دهند. اما مشکل قرص های چربی سوز این است که دوز کافئین و افدرین استفاده شده در آنها بسیار از مقدار توصیه شده است. همانطور که در بحث کافئین گفته شد این ماده می‌تواند چربی سوز طبیعی باشد اما اگر مقدار مصرفی کافئین افزایش یابد می‌تواند منجر به پرخاشگری، سردرد خفیف، افزایش ضربان قلب و اضطراب شود و در طولانی مدت برای سلامتی افرد بسیار مضر باشد.

دکتر علی کشاورز، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره این قرص‌ها می‌گوید: قرص‌های چربی‌سوز معمولا چربی بدن را دفع می‌کنند. ترکیب اصلی در قرص‌هایی که اخیرا وارد بازار شده است اورلیستات است. این قرص‌ها همراه با غذا، درصد زیادی از چربی غذا را دفع می‌کند. از آنجا که این دارو معمولا جذب بدن نمی‌شود، جزو دسته داروهایی است که عوارض جانبی کمی دارد. چون متابولیسم آن روی اندام‌های بدن می‌شود، اما وقتی جذب نمی‌شود، عوارض جانبی آن کمتر است. قرص‌های آنتی‌لیپاز در واقع جذب چربی را مختل ‌می‌کنند و در نتیجه جذب ویتامین‌های محلول در چربی را نیز مختل می‌نمایند.

ونوستات (اورلیستات) یک مهار‌کننده برگشت‌پذیر آنزیم لیپاز است که با برقراری پیوند با این آنزیم، آن را غیرفعال می‌کند. بنابراین از هیدرولیز چربی تری‌گلیسرید به شکل قابل جذب (اسید چرب و مونوگلیسرید) جلوگیری می‌کند. این دارو از طریق خوراکی به مقدار ناچیزی جذب می‌شود و به همراه یک رژیم غذایی کنترل‌شده و کم‌کالری جهت کاهش وزن و نگهداری این وضعیت و نیز کاهش خطر برگشت چاقی به کار می‌رود.

در واقع جذب ویتامین E و D و A و k در مصرف‌کنندگان این قرص‌ها صورت نمی‌گیرد. حال اگر قرار باشد فردی در کوتاه مدت از این قرص‌ها استفاده کند، دچار مشکل نخواهد شد، اما اگر در درازمدت مورد استفاده قرار گیرد، عوارض جانبی رخ خواهد داد. این داروها موجب کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، افزایش خون‌ریزی ماهیانه در خانم‌ها در اثر اختلال در انعقاد خون به علت کمبود ویتامین k می‌شود. از سوی دیگر، کمبود هر یک از ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین E نیز عوارض خاص خود را دارد؛ به طور مثال، باعث جذب کمتر مواد مغذی آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود.

در غذاهای سرخ شده، کتلت، کوکو و فست‌فودها چربی زیادی وجود دارد. گاهی می‌توان پس از صرف غذای چرب از این قرص‌ها، مصرف کرد و صرفا مصرف محدود این قرص‌ها توصیه می‌شود، نه مصرف مداوم و همیشگی آن ها. مصرف خودسرانه هر نوع دارویی از جمله این قرص‌ها به هیچ عنوان صحیح نیست.

قرص‌های چربی‌سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و بر اساس این دو ماده باعث افزایش مصرف کالری می‌شوند. افدرین باعث انبساط ریه‌ها می‌شود؛ ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد؛ باعث کاهش اشتها می‌شود و مانند یک دیورتیک عمل می‌کند، یعنی باعث افزایش دفع ادرار می‌شود. البته اگر شما آسپیرین یا یک نوع داروی قلبی یا داروی ضدآسم (غیر از افدرین) را مصرف می‌کنید یا این که نسبت به کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص‌های چربی‌سوز استفاده کنید، زیرا باعث نظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک می‌شوند.

کافئین نیز مثل افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن می‌شود و تحقیقات نشان داده است اضافه کردن آسپیرین به مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید این گرما را می‌کند. هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، شما به طور خودکار انرژی بیشتری می‌سوزانید.

داروهای چربی‌سوز به علت کاهش سریع وزن، خیلی استفاده می‌شوند، اما بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی‌دهند. برای همین توصیه می‌شود در مصرف این‌ داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آن ها اجتناب کنید و فقط تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنید.

در صورتی که این داروها بیش از اندازه مصرف شوند یا مدت مصرف بیش از چند هفته شود، عوارض زیر بروز می کند:

اثر این داروها کوتاه مدت است. اگر فرد بخواهد پس از کاهش وزن، برای مدت طولانی ثابت بماند، باید در تمام مدت مصرف قرص، عادت غذایی اش را تغییر دهد و فعالیت ورزشی منظمی داشته باشد تا پس از قطع دارو با پرخوری به وزن اولیه بازنگردد.

داروهای ضد اشتها برای همه افراد توصیه نمی شوند. افراد مسن و کودکان نباید از این داروها استفاده کنند. در صورتی که می خواهید از داروهای لاغری استفاده کنید، حتماً پزشک را از شرایط جسمی تان مطلع سازید؛ اگر باردار یا شیرده هستید، حساسیت خاصی دارید و یا تحت درمان با داروی دیگری هستید یا در صورتی که مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، صرع، بیماری کلیوی، اعتیاد، تیروئید پرکار، افسردگی، سردرد میگرنی و فشار چشم هستید، حتماً پزشک را مطلع سازید.

در این روش، علل و عوامل چاقی بررسی و موشکافی می‌شود و ضمن این که شرح مفصلی از انواع غذاهای موجود در سفره های معمولی و مقدار کالری هر یک در اختیار فرد قرار می‌گیرد، روش محاسبه مقدار کالری مورد نیاز شخص نیز به او آموزش داده می‌شود.

(این که کدام غذاها و به چه میزانی باعث چاقی می‌شود و کدام غذا را میتوان به صورت آزاد استفاده کرد و) همگی این آموزش ها طی یک جلسه آموزشی، مطالعه کتاب و پیگیری (با مراجعه دو هفته یک بار) در اختیار فرد قرار خواهد گرفت تا به وزن مطلوب خود برسد.این روشی است که دکتر کرمانی در پیش گرفته است و توانسته است با اجرای آن، موفقیت چشمگیری در کاهش و نگهداشتن وزن افراد به دست آورد. تنها راه صحیح و پایدار برای کاهش وزن و نگهداشتن وزن جدید این است که چاق ها بدانند روش تغذیه گذشته شان اشتباه بوده است.

باید از داروها، عمل ها، وسائل ارتعاش، گوشواره ها، کمربندها و دستگاه های برقی،سوناها، ‌لیپوساکشن و مانند آن ها دوری کنند و در فکر ایجاد راه حل و روشی مناسب در تغذیه باشند. باید در رفتارهای خوراکی، ‌سفره ها و خوراکی ها تجدید نظر کرد. باید گذاشت همان سفره هائی که فرد را چاق کرده اند، او را لاغر کنند. برای همین باید در دانستنی های تغذیه نیز تجدید نظر کرد. باید دانست که لاغر شدن به معنای گرسنگی کشیدن نیست، بلکه به معنای تنظیم غذاهاست. چاق ها باید بدانند که رسیدن به اندام مناسب و سلامتی، گنج است؛ و نابرده رنج نیزگنج میسر نمی‌شود.

و در آخر :هیچ قرص و اکسیر سحرآمیزی برای کاهش وزن وجود ندارد. برای کاهش وزن باید از روش های مختلف رژیم غذای تحت نظر پزشک استفاده کنید و ورزش کنید

تهیه و تدوین:  elmezesh.com

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم پاسخ خواهیم داد.

سلام من بیماری نارسایی قلبی البته نه خیلی شدید دارم و داروی فشار خون مصرف میکنم ازچه نوع قرص لاغری میتونم استفاده کنم وزنم ۷۸ کیلو شده و به خاطر اضافه وزن زیاد خیلی اذیت میشم ضمنا ومن ۵۰ ساله هستم

سلام، توصیه ای در خصوص معرفی دارو به شما نداریم، واقعیتش زیاد تأثیر نداره، شما بهتره سبک زندگی و تغذیه تون رو اصلاح کنید، داروهای به اصطلاح چربی سوز به خاطر ترکیباتی مثل کافئین باعث افزایش ضربان قلب میشن، بهتره قبل از مصرف هر نوعی، با پزشک مشورت کنید

سلام
من قدم ۱۷۶ و وزنم ۸۵ کیلو هست حدود شش ماه پیش ۹۶ کیلو بودم که بدون دارو و با تمرین توی ۶ ماه این وزن رو کم کردم به نظرتون الان عیب نداره از چربی سوز لیپو۶ و امینو اسیدها استفاده کنم؟

سلام، اگر دنبال توصیه خوب و سالمی هستید، تمرینات بدنسازی رو شروع کنید یا اگر شروع کردید بهتر ادامه بدید، آمینو اسید و پروتئین وی هم استفاده کنید تا عضله سازی کنید، رشد عضله بیشتر، چربی سوزی بیشتری رو به دنبال داره، تغذیه تون هم گر در مسیر این هدف باشه، خیلی بهتر وزن کم می کنید تا این بخواید برای چربی سوز هزینه کنید

سلام من قدم ۱۷۸ولی وزنم۱۲۴وسنم هم ۱۷میخواستم بدونم ازچه قرص لاغری میتونم استفاده کنم وازچه نوعش که هم موردتایید بهداشت باش وهم عوارض کمی داشته باش
مرسی ازمطالبتون

سلام، توصیه ای در این خصوص نداریم، واقعیتش شما تا به دنبال علت افزایش وزنتون نباشید و از طریق متخصص پیگیری نکنید، با قرص چربی سوزی کار خاصی نمیشه کرد

نه بیماری هست نه چیزدیگه ای تنها مشکلم پرخوریه واینک استعدادچاقی دارم

عوارض مکمل های چربی سوز بدنسازی

دوست عزیز، شما فکر می کنید چون پر خوری می کنید وزن تون بالا رفته، افزایش چرب اختلال زیادی در عملکرد هورمون های لپتین، گرلین و انسولین ایجاد می کنه، به همین خاطر هر قرص چربی سوزی هم استفاده کنید، نقش چندانی نداره، شما پر خوری رو علت افزایش وزن می دوند، خب کمتر غذا بخورید! این پاسخ درستی نمی تونه باشه، اما تصور بر این هست شما پر خوری کنید و قرص چربی سوز مصرف کنید نمی تونه بهتون کمک کنه، چون این قرص ها جذب چربی رو مانع میشن نه چربی سوزی

سلام
کل مطالبتون در مورد قرص ها و دارو های لاغری رو خوندم و بابتش واقعا ممنونم
من همیشه ورزش دارم . تمرینات هیت هفته ای بین یک تا چهار بار و پیاده روی تند همیشه (۵ الی۶کیلومتر).
هیکلم خوبه ولی به سختی خیلی زیاد بدنمو خوب نگهداشتم با این حال بازم در ناحیه پهلو و بازو و رانها کمی چاقم متاسفانه . ۱۳ ساله ورزش میکنم
قدم ۱۶۰ هست و وزنم ۵۷
مشکل من اشتهای خیلی خیلی زیادمه . مدتی دمنوش نیوشا خوردم برای کاهش اشتها که خوب بود و براحتی دوسایز و چندکیلو کم کردم ولی خب از لحاظ قیمتی بصرفه نیست .
دنبال داروهای گیاهی بودم برای کاهش اشتها در طول روز و رفع یبوست که با داروی ردوکیل که یه نوع فیبر هست آشنا شدم (Redukil) و قرصی ب ویت لاس ۴ (Weight Loss 4)که از ترکیب چای سبز ، گارسینیا کامبوجیا ، گلوکومانان ، پروبیوتیک ها و فیبرهای پری بیوتیک درست شده و ساخت امریکاس از محصولات
Doctors Select هست
میشه نظرتون رو در مورد این داروها هم بگین ؟
من فقط دنبال چیزی هستم که اشتهای خیلی زیادمو کم کنه .

سلام، اطلاعی از این داروها نداریم، اما شما چند نکته رو مد نظر داشته باشید، اول ساعت خواب و میزان خواب مناسب، دوم عدم وجود استرس یا حداقل استرس بالا و سوم که اساس همه چیز نوع تغذیه شماست، چیزی که مهم هست مواد غذایی مصرفی شماست، شما سعی کنید در وعده های غذایی تون پروتئین سهم بیشتری داشته باشه

سلام استفاده هم زمان از قرص ونوستات و چای سبز روزی ۲ بار و قرص تن لس مشکل ایجاد میکنه

سلام، چیزی که در قرص تن لس هست در چای سبز و قرص ونوستات هم وجود داره، بنابراین از نظر ما توصیه نمیشه

قد ۱۶۲ وزن ۵۹ ، وزن چربی بدنم نرماله ولی تا میانگین نرمال فاصله داره واسه همین میخوام بدنم خشک تر شه ، و اینکه ۴ روز تو هفته تمرین میکنم نمیدونم این کپسول تاثیر داره یا نه

من اگر جای شما باشم سعی می کنم با تغذیه و تمرینات اینتروال درصد چربی بدن رو کاهش بدم

باسلام
دکتر تغذیه برام کپسول ابستاپ نوشته بدنسازی کار میکنم ۳ساله با بره غذایی رو رعایت میکنم این قرص ضرر نداره؟

سلام، در اطلاعات دارویی که در موردش نوشته شده عوارض خطرناکی نمی تونه داشته باشه ولی در مجموع افزایش ضربان قلب و یا اختلال در سیستم گوارش معمولاً از عوارض جانبی این محصولات هست

ممنون فهمیدم ببخشید من ۷۰کیلو بودم چاق بودم استارت رو زدم لاغرش کردم ۵۷کیلو شدم طبیعی با رعایت تغذیه و ورزش بعد ضعف کردم وزنه زدم پروتعین روبردم بالا۶۱شد وزنم بدنم خیلی چربی ریخت ولی الان احساس میکنم ایتس کرده بدنم میگن یا حجم بیار چربی بره یا چربی سوزی

امیرجان، من از رژیم غذایی شما اطلاع ندارم، در این شرایط تغییر رژیم غذایی می تونه موثر باشه، چربی سوز کار خاصی نمی کنه، شما وقتی بدنت کاهش چربی رو متوقف کرده چربی سوزی چیکار می کنه؟ تمرینات با وزنه رو انجام بدید و نوع رژیم غذایی رو هدفمند کنید

خب تو باشگاه مربی ها میگم وزن نباید زیاد باش سنگین میشه نمیشه سرعت و چابک باشی از این ورم یکم چربی دارم اگه میشد عکس بدنمو میفرستادم کمه زیر شکم و سینه دارم حالا موندم در به در اره ۵کیلو کم دارم تغذیه هم رعایت میکنم و مکمل وی رو هم کنارش مصرف میکنم حتی وزنهچهم رفتم ولی هچ

ببینید، اینکه گفتن وزن شما بالا نرود، منظور اضافه وزن هست نه وزن طبیعی شما، شما اگر مواردی که در کامنت قبل گفتم رو در کنار تمرینات وزنه رعایت کنید، حتماً به نتیجه می رسید

برخی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‏ آل، به دنبال سریع ترین راه ممکن هستند بدون اینکه عوارض آن را در نظر بگیرند و چه راهی راحت تر از مصرف قرص های چربی سوز؛ آن هم قرص ونوستات ! تحرک نداشته باشید و لاغر شوید! به گفته

دوچرخه ثابت یا اسپینینگ می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ورزش‌های مانند دویدن و پیاده روی باشد. هدف شما چه سلامتی باشد و یا انجام تمرینات هوازی و یا اینتروال، تفاوتی ندارد، چرا که با رعایت یک بره ورزشی مناسب خصوصاً با بره اینتروال دوچرخه ثابت دوچرخه ثابت می‌توانید به

مواد اصلی و موثر قرص های چربی سوز اغلب شامل کافئین و افدرین است. مصرف این قرص ها گاهی دارای عوراض جانبی و حتی خطر مرگ است. لذا از مصرف بی رویه و خودسرانه آن ها باید جدا خودداری کرد. در این مطلب نظرات کارشناسان را در خصوص عوارض

با اراده زیاد به خودتان قول می دهید که چند کیلو وزن اضافه را کم کنید. با رژیم و ورزش کارتان را شروع می کند. در هفته های اول همه چیز به خوبی پیش می رود و بابت این موفقیت به خودتان تبریک می گویید. اما بعد از مدتی

بدنسازی و فیتنس امروزه به عنوان یکی از پرطرفدار ترین ورزش‌ها بین زن و مرد و از هر سنی تبدیل شده است. تناسب اندام به قدری اهمیت پیدا کرده که بحث‌های روز ورزش به طرف این رشته ورزشی گرایش پیدا کرده است. اما گذشته از اینکه بدنسازی و

نیازی نیست حتماً یک آدم خبره در تناسب اندام باشید تا بدانید که الکترولیت‌ها برای عملکرد ورزشی ضروری هستند. الکترولیت‌ها – مانند پتاسیم – نقش کلیدی در آبدار کردن عضلات و بافت‌های بدن ایفا می‌کند، که نتیجه آن کمک به انقباض عضلانی و تمدد اعصاب و همچنین افزایش سلامت

نگرانی بسیاری از ورزشکاران یا افراد گیاه خوار عدم دسترسی به اطلاعات کافی در مورد منابع پروتئین گیاهی است که ممکن است در رژیم خود پروتئین کافی دریافت نکنند. هر چند، بسیاری از کارشناسان معتقدند رژیم گیاهی اگر خوب طراحی شود می‌تواند تمام نیاز انسان به مواد مغذی را

طناب زدن یک راه بسیار عالی برای سوزاندن چربی‌های اضافه بدن و لاغر شدن است. طبق برآورد مؤسسات ملی سلامت آمریکا، هر ساعت طناب زدن با شدت متوسط، حدود ۵۷۰ کیلوکالری انرژی می‌سوزاند. جالب است بدانید که هر دقیقه طناب زدن در یک فرد به‌ طور متوسط باعث مصرف

چربی سوز طبیعی و مواد غذایی چربی سوز غذاهایی هستند که موجب کالری سوزی می‌شوند و در نتیجه با چربی‌های ذخیره در بدن نیز مقابله می‌کنند. برخی از مواد غذایی نه تنها باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند، بلکه هم انرژی‌زا هستند، هم باعث کاهش اشتها و هم چربی

با عضویت در خبره مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به شما ارسال می‌شود. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *