عوارض مصرف قرص ویتامین تاریخ گذشته



آشپزخانه، فقط محل پخت و پز نیست. جایی است که دوا و درمان هم از آن سر در می‌آورد. از دوا و درمان گیاهی و طبیعی گرفته تا داروهایی که در یخچال نگاه می‌دارید‎.

در خانه خیلی از ما داروهایی پیدا می‌شود که مدت‌هاست کسی از آنها استفاده نکرده است. این داروها آنقدر در یخچال می‌مانند تا تاریخ مصرفشان می‌گذرد. آیا می‌دانید مصرف داروی تاریخ گذشته چه تاثیری بر بدن دارد؟

حداکثر طول عمر داروها ۵ سال است و داروها با گذشت این زمان خاصیت خود را از دست داده یا با گذشت زمان خاصیت آنها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال اگر از تاریخ انقضای دارویی که مصرف می‌کنید یک سال گذشته باشد، آن دارو ممکن است ۲۰ درصد خواص خود را از دست داده باشد. این کاهش هرسال با یک ضریب خاص صورت می‌گیرد. این قانون مربوط به قرص‌هاست. داروهای مایع زودتر خراب می‌شوند‎.

در حالی که برخی داروها با گذشتن تاریخ مصرفشان بی‌خاصیت و خنثی می‌شوند، بعضی از داروها هم هستند که با گذشت زمان انقضای‌شان مواد سمی تولید می‌کنند و استفاده از آنها بسیار خطرناک است. فقط پزشکان و داروسازان می‌توانند بگویند کدام دارو خواصش را از دست می‌دهد و کدام دارو سمی می‌شود و بهترین کار برای شما این است که داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید. خانواده تتراساکلین‌ها در صورت تاریخ گذشته بودن تبدیل به یک فرآورده شیمیایی سمی می‌شوند و مصرف آنها باعث پیدایش سندرم فانکونی می‌شود که کلیه‌ها را از کار می‌اندازند و باعث اختلال رشد در بچه‌ها هم می‌شود‎.

عوارض مصرف قرص ویتامین تاریخ گذشته

تاریخ مصرف هر دارو فقط وقتی صدق می‌کند که در شرایط استاندارد نگهداری شود. یعنی در هوای خشک و خنک و به دور از یخ‌زدگی. اگر دارو زیر نور آفتاب ماند، در جریان رطوبت قرار گرفت، یخ زد یا بیش از حد داغ شد، بهتر است آن را دور بریزید حتی اگر تاریخ انقضای آن تمام نشده باشد‎.

برای دیدن تاریخ مصرف دارو، باید به حاشیه آلومینیومی قرص نگاه کنید. این تاریخ روی پمادها، در انتهای تیوب نوشته شده و در قطره‌ها و شربت‌ها، روی در بطری دیده می‌شود. برچسب دور آمپول هم جایی است که تاریخ انقضای آن نوشته می‌شود. البته یک نکته مهم را باید به خاطر بسپارید. قطره‌ها به خصوص قطره‌های چشمی تا یک ماه بعد از باز شدن قابل استفاده هستند. اگر بیش از این مدت آنها را نگهدارید، ممکن است باکتریایی شوند و از محیط آلودگی جذب کنند‎.

داروهایی که به صورت ژل هستند چون با آب ترکیب شده‌اند زودتر خراب می‌شوند. بنابراین باید آنها را حداکثر سه ماه نگه دارید و بعد دور بیندازید. اما شاید ندانید که داروهای ترکیبی که در داروخانه ساخته می‌شوند کمترین طول عمر را دارند. این داروها را باید حداکثر در مدت ۳ تا ۴ هفته مصرف کرد‎.

ویتامین‌ها، داروهای مکمل یا تقویتی هم از این قاعده مستثنی نیستند و بعد از انقضای تاریخ انقضایشان باید آنها را دور ریخت‎.

با داروهای تاریخ گذشته معلوم است چه باید بکنید. باید آنها را دور بریزید. اما درباره داروهای مازاد بر مصرف که تاریخ مصرفشان نگذشته چطور؟ شاید مایل باشید آنها را به داروخانه اهدا کنید اما عموما داروخانه‌ها تمایلی به دریافت آنها ندارند چرا که از شرایط نگهداری آن دارو مطمئن نیستند. جالب است بدانید در بعضی کشورها مثل آمریکا، پس گرفتن دارو، حتی اگر نو باشد، ممنوع است. در ایران هم داروخانه‌ها نباید داروها را پس بگیرند اما در بعضی مواقع خاص، بعضی داروهای گران قیمت مانند داروهای شیمی‌درمانی را ممکن است بعضی مراکز یا بیمارستان‌ها قبول کنند. داروخانه بیماری‌های خاص هم در شرایط ویژه داروهای مازاد مربوط به این بیماری‌ها را دریافت و به طور رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد‎.

بنابراین چنانچه داروهای تاریخ مصرف گذشته زیادی دارید، بهتر است آنها را در پلاستیک بپیچید و دور بریزید. شربت‌ها و قطره‌ها را اول در فاضلاب خالی کنید بعد شیشه‌های آنها را دور بریزید. قرص‌ها را هم باید قبل از دور ریختن کاملا خرد کنید تا دیگر قابل استفاده نباشند. کپسول‌ها را هم خالی کنید و بعد پوسته شان را دور بیندازید. ‏

code

نسخه مناسب چاپ

X

– ǁی
15 ј .

– ѐ 5
.

ی
ǘ “takhfif”
.

* ی ј
ی 92
1 .
 


ǘ

عوارض مصرف قرص ویتامین تاریخ گذشته

 


 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات
اداری): 77512642  21
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوی اخبار و مطالب
منتشر شده در
اطلاعی نداريم! 

ی magiran.com
ʝ
 
 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *