درمان خارش پوستی ناشی از حساسیت

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برای بعضی افراد خارش پوست جدالی دائمی است. تشخیص دقیق علت خارش پوست گاهی دشوار است. خارش می‌تواند ناشی از حساسیت یا بیماری پوستی باشد. همچنین ممکن است نشانه‌‌ی بیماری‌های جدی‌تری مثل بیماری کبد یا نارسایی کلیه باشد. پس برای اینکه خیال‌تان راحت شود، مهم است که علت اصلی مشکل را شناسایی و آن را درمان کنید.درمان خارش پوستی ناشی از حساسیت

مهم‌ترین وظیفه‌ی پوست محافظت از درون بدن است. پوست انسان شامل شبکه‌ای وسیع از سلول‌های ایمنی است که به محافظت از پوست و بدن در برابر ویروس، باکتری و سایر تهدیدهای پنهانی کمک می‌کنند.

وقتی سلول‌های پوست هر نوع ماده‌ی مشکوکی را شناسایی کنند، واکنشی به آن نشان می‌دهند که باعث التهاب آن نقطه می‌شود. به این التهاب، حساسیت پوستی یا آماس پوست گفته می‌شود.

انواع مختلفی از آماس پوست وجود دارد. سلول‌های ایمنی پوست می‌توانند نسبت به چیزی که با پوست تماس پیدا می‌کند، عفونتی در بدن یا یک بیماری واکنش نشان بدهند. بعضی از تحریک‌های پوستی قرمز، دردناک و با سوزش همراه هستند، درحالی‌که تحریک‌های دیگر ممکن است منجر به تاول یا لک شدن پوست حساس‌شده شوند.

یکی از رایج‌ترین علائم انواع مشکلات پوستی، خارش است. افراد ممکن است از خارش پوست سراسر بدن‌ یا قسمت‌های مشخصی از آن رنج ببرند. همچنین ممکن است پوست خشک و ترک‌خورده یا سفت و زبر داشته باشند.

پوست خشک یکی از معمول‌ترین دلایل خارش پوست است. اگر نشانه‌هایی مانند برآمدگی‌های قرمز روشن یا تغییر ناگهانی در پوست‌ وجود نداشته باشد، احتمالا دلیل خارش، پوست خشک است.

عوامل زیست‌محیطی مثل آب‌وهوای شدیدا گرم یا سرد یا رطوبت کم و نیز شست‌و‌شوی بیش‌ازحد می‌توانند منجر به خشک شدن پوست شوند. خشکی پوست در هر سنی ممکن است رخ بدهد، گرچه با بالا رفتن سن، پوست نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

یک مرطوب‌کننده‌ی خوب معمولا به ترمیم پوست خشک کمک می‌کند. پوست شدیدا خشک، علامت هشداری برای آماس پوست است. گاهی افراد به مشاوره با متخصص پوست نیاز دارند تا از وخیم‌تر شدن شرایط‌شان پیش‌گیری کنند.

نشانه‌های معمول پوست خشک عبارتند از:

درمان خشکی پوست بسیار مهم است چون ترک‌های روی پوست ممکن است باعث شوند میکروب‌ها به داخل پوست نفوذ کنند و باعث عفونت شوند. نقطه‌های قرمز و دردناک روی پوست اغلب نشانه‌های اولیه‌ی یک عفونت بالقوه هستند.

برای رفع این مشکل متخصص پوست ممکن است مرطوب‌کننده‌ای خاص یا یک داروی موضعی تجویز کند.

معمول‌ترین عوامل خارش پوست عبارتند از:

اگزما یا آماسِ بی‌دلیل شایع‌ترین آماس پوستی در کودکان است. کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی اعلام کرده است که از هر پنج نوزاد، یک نوزاد دچار اگزماست درحالی‌که این عدد در بزرگ‌سالان به یک در ۵۰ نفر می‌رسد.

شایع بودن اگزما در نوزادان به این علت است که ماده‌ی چربی درون غشای سلولی نوزادان (که از پوست در برابر از دست دادن آب و خشکی بیش‌ازحد محافظت می‌کند) کم است بنابراین پوست آب از دست می‌دهد، خشک می‌شود و در خطر سوزش و التهاب قرار می‌گیرد.

به همین دلیل است که مرطوب نگه داشتن پوست نوزاد بسیار اهمیت دارد.

خوشبختانه اگزما اغلب با گذشت زمان بهتر می‌شود. با این حال، افرادی که دچار اگزما هستند باید مراقب باشند، چون در برابر عفونت‌های پوستی آسیب‌پذیرند.

سوزش و واکنش‌های آلرژیک نیز می‌تواند باعث خارش پوست شود. آماس ناشی از تماس آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که پوست با یک ماده‌ی حساسیت‌زا تماس مستقیم پیدا می‌کند.

نتیجه‌ی آلرژی پوستی خارشی است که ممکن است شامل تاول‌ها یا برآمدگی‌های کوچک باشد. هر بار که پوست در تماس با ماده‌ی حساسیت‌زا قرار بگیرد حساسیت می‌شود. ماده‌ی حساسیت‌زا ماده‌ای است که بدن به آن حمله می‌کند. حساسیت اغلب مدتی پس از قرار گرفتن در معرض ماده‌ی حساسیت‌زا ایجاد می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک ممکن است در اثر تماس با لباس، حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، شوینده‌ها و موادی مثل پیچک سمی یا لوازم آرایشی شروع شوند. آلرژی‌های غذایی هم می‌توانند باعث خارش پوست شوند.

آلرژی‌های نیکل نیز بسیار شایع هستند. وقتی پوست با جواهراتی که دارای نیکل است (حتی به مقدار بسیار کم) تماس پیدا می‌کند محل تماس قرمز، برآمده، ملتهب و خارش‌دار می‌شود.

وقتی فرد به ماده‌ی خاصی آلرژی دارد، ساده‌ترین راه‌ اجتناب از آن محصول یا ماده است. کرم‌های بدون نسخه یا کرم‌های دارویی نیز به از بین بردن تحریک کمک می‌کنند.

کهیر نوعی التهاب پوستی است که در اثر تراوش پلاسمای خون به بیرون از رگ­‌های خونی کوچک پوست ایجاد می­‌شود. این پدیده به علت آزاد شدن ماده‌ی شیمیایی‌ای به‌ هیستامین رخ می‌دهد.

دو نوع کهیر وجود دارد. کهیر حاد بعد از تماس با یک محرک آلرژیک مثل غذا یا داروی خاص ایجاد می‌شود. دلایل غیرآلرژیک مثل آب‌وهوای خیلی سرد یا خیلی گرم،‌ قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا ورزش نیز می‌توانند محرک باشند.

کهیر مزمن محرک‌های مشخصی ندارد و معمولا آزمایش‌های آلرژی برای بررسی علت آن مؤثر واقع نمی‌شوند. این نوع کهیر ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد. کهیر باعث خارش‌های آزاردهنده و دردناک است، اما مسری نیست.

کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی اعلام کرده است که حدود ۲۰ درصد از افراد در دوره‌ای از زندگی‌شان به کهیر دچار می‌شوند.

خارش ممکن است به وجود انگل‌هایی مثل کرمک‌ها، حشراتی مثل ساس، سوسک یا شپش ربط داشته باشد. عفونت‌های قارچی مثل پای ورزشکاران نیز باعث خارش میان انگشتان و اطراف‌شان می‌شود.

خارش پوست ممکن است ناشی از بیماری‌های جدی‌تر باشد. اختلالات عصبی ناشی از دیابت، گره‌های عصبی و زونا نیز باعث خارش شدید پوست می‌شوند.

خارش اورمیک یا کلیوی که به آن بیماری کلیوی مزمن هم می‌گویند، با خارش ارتباط دارد. اورمیک به سندرم گسترده‌ای اشاره دارد که وقتی کلیه‌ها شدیدا آسیب دیده باشند و نتوانند سموم بدن را تصفیه کنند، رخ می‌دهد. یکی از نشانه‌های شایع این بیماری خارش است که معمولا شب‌ها شدیدتر می‌شود و در قسمت پشت، بازوها و شکم وجود دارد.

بره‌ی درمانی به علت خارش بستگی دارد. برای افرادی که پوست خشک دارند، یک مرطوب‌کننده‌ی خوب شاید تنها راه‌حل باشد.

متخصصان پوست اغلب به افرادی که به اگزما، آماس پوست، کهیر یا موارد مشابه دچارند، کرم‌های کورتیکواستروئید را پیشنهاد می‌دهند. این کرم‌ها مستقیما بر روی پوست استفاده می‌شوند تا خارش را کم کنند. همچنین بازدارنده‌های کلسینورین موضعی و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی نیز به کاهش خارش کمک می‌کنند.

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی، داروی‌های ضدحساسیت رایجی هستند که حتی بدون نسخه نیز می‌توانید آنها را خریداری کنید.

برای افراد مبتلا به پسوریازیس یا نارسایی کلیه، اگر دلیلی برای اجتناب از دارودرمانی وجود داشته باشد، پزشک راه‌های دیگری مانند نوردرمانی را پیشنهاد می‌کند. در این روش پوست در معرض امواج مشخصی از اشعه‌ی فرابنفش قرار می‌گیرد تا خارش کنترل شود.

شاید مهم‌ترین اقدام برای مراقبت از خود این باشد که پوست‌تان را نخارانید چراکه باعث التهاب و آسیب به پوست می‌شود و خارش را نیز می‌کند.

اگر کرم‌های بدون نسخه مؤثر نبودند، محل خارش گسترش پیدا کرد یا نشانه‌هایی فراتر از خارش مشاهده کردید، باید به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید تا پزشک پس از تشخیص علت خارش، داروهای لازم را برای‌تان تجویز کند.درمان خارش پوستی ناشی از حساسیت

برگرفته از: medicalnewstoday

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

نویسنده و عضو هیئت تحریریه چطور

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

با کتاب افزایش فروش به روش اساتید هاروارد، پولدار شوید

علت خواب زیاد؛‌ عوارض آن و نحوه بهبود کیفیت خواب

۷ اصل مهمی که هنگام برقراری ارتباط باید در نظر بگیرید

همه چیز دربارهٔ رنگ سال ۲۰۱۹: رنگ مرجانی و طراحی مد

چطور موانع برقراری ارتباط را برطرف کنیم؟

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حساسیت پوستی که پزشکان آن‌ را «درماتیت» می‌ند به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. در نتیجه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ی محرک، پوست دچار راش یا بثورات موقتی می‌شود که اغلب با سرخی، خارش و گاهی تاول و تورم همراه است.درمان خارش پوستی ناشی از حساسیت

درماتیت، شایع‌ترین نوع حساسیت پوستی است که اگر به علت تماس پوست با ماده‌ی محرک شیمیایی ایجاد شود به آن درماتیت تماسی تحریکی می‌گویند و اگر در اثر واکنش بدن نسبت به مواد آلرژن (حساسیت‌زا) ایجاد ‌شود به آن درماتیت تماسی آلرژن گفته می‌شود.

خارش شدید که شاخصه‌ی اصلی این بیماری است، می‌تواند شما را عصبی کرده و آرامش‌تان را سلب کند. صرف‌نظر از نوع حساسیت پوستی‌ای که به آن دچار هستید، علائم، روش‌های درمان و پیشگیری آنها در موارد مشابه است.

در این مقاله به علائم و نشانه‌ها، راه‌های درمان و پیشگیری از این بیماری بی‌خطر، اما پُردردسر می‌پردازیم.

حساسیت پوستی در مجموع با قرمزی و تورم، خارش شدید، تاول یا دانه‌های قرمز ترشح‌دار، پوسته پوسته شدن، ترک‌خوردگی و فلس‌مانند شدن پوست همراه است.

راش پوستی به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ارثی و ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.

محرک‌های معمول عبارتند از:

هنگام انتخاب درمان حساسیت پوستی باید به فاکتورهای متعددی از جمله شدت علائم و نشانه‌ها، فراوانی راش‌ها و محل قرارگیری آنها روی پوست توجه کرد. اما اولین گام در درمان درماتیت، تشخیص ماده‌ی حساسیت‌زا و دوری از آن است.

به محض مشاهده‌ی علائم حساسیت، ناحیه‌ی درگیر را با آب سرد و صابون غیرعطری بشویید تا ماده‌ی آلرژی‌زا از بین برود. اگر ماده‌ی محرک پایه‌ی روغنی دارد، از الکل برای پاک کردن آن استفاده کنید. سپس می‌توانید از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز ندارند، مثل لوسیون کالامین یا پماد کورتیزون، برای رفع خارش و التهاب استفاده کنید. پوست‌تان را مرطوب نگه دارید و لباس‌های نخی و گشاد بپوشید.

خاراندن پوست، خارش را تشدید و آن را مستعد عفونت می‌کند. ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا از خاراندن ناحیه‌ی درگیر جلوگیری کنید. کمپرس سرد و مرطوب، برای تسکین خارش مفید است.

درمان‌های گیاهی مفید برای از بین بردن راش‌ عبارتند از: روغن درخت چای، روغن نارگیل، سرکه سیب، آلوئه‌ورا و روغن زیتون.

گرچه راش‌های پوستی خیلی شایع و اغلب نتیجه‌ی یک تحریک ناخوشایند هستند، با این‌ حال ممکن است هشداردهنده‌ی شرایط جدی‌تری باشند که نباید به‌ آنها بی‌توجهی کرد. بسته به شدت حساسیت، ممکن است درمان با دارو هم توصیه شود.

اگر نشانه‌های واکنش آلرژیک تا چند روز بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد یا در صورتی‌ که علائم زیر را در خود یافتید، حتما با پزشک مشورت کنید.

نشانه‌های دیگری که نباید آنها را نادیده بگیرید عبارتند از: مشکل در تنفس، تورم گلو، خس خس سینه، تعریق بیش از حد، تنگی قفسه سینه، حالت تهوع و گیجی.

این تحریکات پوستی آزاردهنده در تماس مستقیم با مواد خاص به وجود می‌آیند بنابراین مُسری نیستند مگر در صورتی‌ که‌ عامل عفونی به آن اضافه شود. در حالت عادی عامل عفونی که منجر به انتقال بیماری به دیگران شود وجود ندارد.

مؤثرترین راه مقابله با درماتیت، پیشگیری از بروز آن است. راش‌های پوستی با اجتناب از تماس با عوامل محرک بهبود می‌یابند. پس قدم اول و بهترین راه، محافظت از پوست در برابر محرک‌های شناخته شده است.

مثلا وقتی با موادی سروکار دارید که احتمال می‌دهید باعث بروز حساسیت ‌شوند، از دستکش‌های نخی استفاده کنید. برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد آلرژی‌زا، از یک لایه کرم یا ژل‌ به عنوان مانع بهره بگیرید. زیورآلات را با لایه‌ای از برق ناخن بپوشانید تا با پوست‌تان تماس مستقیم نداشته باشد. از محصولات پوستی غیرمعطر، فاقد مواد شیمیایی و با پایه‌‌ی طبیعی استفاده کنید و برای حفظ رطوبت پوست، مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

برگرفته از: domeboro

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خیلی خوب بود ممنونم.چند ماه هست دچار خارشم دکترم رفتم یه مدت خوب بود دوباره ادامه داشت.پوستم به شدت حساس شده.مرسی از راهنماییتوندرمان خارش پوستی ناشی از حساسیت

سلام و سپاس از راهنمایی های شما
من برای هر نوع حساسیت پوستی حنا را پیشنهاد می کنم. رنگ دانه های حنا وقتی به خورد بخش های متورم و خارش دار برود آنرا ابتدا خشک و سریع التیام می بخشد. سرعت تاثیر حنا نسبت به خیلی از داروها بهتر است. اما به هر حال ابتدا عامل حساسیت زا را بر طرف کنید. جنس بعضی از دستکشها موجب حساسیت می شود و یا گاهی از سوراخ ایجاد شده در روی آنها مواد شوینده وارد شده پوست شما را آزرده می کند.
با آرزوی شفا برای همه بیماران
ان شاء الله موثر باشد

سلام
در کنار تیم بودن ویا تنهایی دردی را دوا نمی کنه بلکه باید علاقه و وقت کافی داشته باشی و هدفی را دنبال کنی.

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

با کتاب افزایش فروش به روش اساتید هاروارد، پولدار شوید

علت خواب زیاد؛‌ عوارض آن و نحوه بهبود کیفیت خواب

۷ اصل مهمی که هنگام برقراری ارتباط باید در نظر بگیرید

همه چیز دربارهٔ رنگ سال ۲۰۱۹: رنگ مرجانی و طراحی مد

چطور موانع برقراری ارتباط را برطرف کنیم؟

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

لیست مطالب :

آیا شما همیشه احساس خارش پوست دارید؟ خارش پوست یک مشکل رایجی است که بر روی اکثر افراد تأثیر می‌گذارد و به‌شدت آزاردهنده است و بر روی فعالیت‌های شما تأثیر می‌گذارد برای درمان خارش پوست با دکتر نیم همراه باشید.

خارش پوست علل مختلفی دارد مانند واکنش‌های آلرژیک، نیش حشرات، عفونت‌های پوستی، آب‌وهوای خشک، صابون‌ها، مواد شوینده و حتی برخی از داروها باشد.

خارش پوست می‌تواند منجر به جراحت و عفونت شود، در ادامه برای شما روش‌های گیاهی و خانگی برای درمان خارش پوست را خواهیم گفت.

لیمو از قدیم برای درمان خارش بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا حاوی اسیدسیتریک و استیک است که خواص آنتی‌سپتیک، بی‌حس‌کننده، ضدالتهابی و عفونی کننده دارد.درمان خارش پوستی ناشی از حساسیت

توجه: کسانی که پوست حساس دارند از این درمان استفاده نکند.

جوش‌شیرین یکی از بهترین مواد خانگی برای درمان خارش پوست و مشکلات پوستی دیگر است زیرا دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به‌عنوان خنثی‌کننده اسیدفولیک عمل کند که به خستگی کمک می‌کند.

توجه: جوش‌شیرین را بر روی محلی که زخم شده است یا پوست شما باز است به‌هیچ‌عنوان قرار ندهید.

آب سرد می‌تواند خارش را فوری تسکین دهد و راه‌های زیادی برای استفاده از آب سرد برای درمان خارش پوست وجود دارد.

جو پرک شده به درمان خارش پوست بسیار کمک می‌کند زیرا دارای خواص ضدالتهابی و آرام‌بخش است.

سرکه سیب دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضد خارش، ضد قارچی و ضد باکتری دارد که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

ریحان یک گیاه مفید برای از درمان خارش پوست است زیرا حاوی مقادیر زیادی اژنوول (اسانس قوی بی‌حسی موضعی) است، علاوه بر این دارای ترکیبات کافور و تیمول است که سریعاً خارش پوست را متوقف می‌کند.

آویشن حاوی مقادیر قابل‌توجهی از تیمول است که دارای خواص بیهوشی و ضدالتهابی است. تیمول می‌تواند انتقال پیام عصبی را خنثی کند و همچنین التهاب ناشی از خارش را کاهش دهد.

روغن‌زیتون دارای ویتامین E و آنتی‌اکسیدان می‌باشد و سبب بهبودی و درمان خارش پوست می‌گردد. اگر روغن‌زیتون ندارید می‌توانید از روغن کرچک و یا روغن نارگیل نیز استفاده کنید.

آلوئه ورا حاوی خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و ضد قارچی است و علاوه بر این دارای ویتامین E است که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و به‌نوبه خود به درمان خارش بدن نیز کمک می‌کند.

روغن نعناع حاوی خواص ضدالتهابی، ضدعفونی‌کننده، ضد درد و آرام‌بخش است که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

نظر

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *