عوارض مصرف زیاد قرص گلوکوفاژ

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

گلوکوفاژ تجاری داروی متفورمین می باشد که برای بیماران دیابتی تجویز می شود. علاوه بر این برای کاهش وزن در افراد چاق نیز کاربرد دارد. در این مقاله با با اطلاعات دارویی قرص گلوکوفاژ و کاربرها و عوارضی که برای بدن دارد آشنا خواهید شد.

قرص متفورمین با تجاری گلوکوفاژ در داروخانه ها عرضه می شود و برای درمان دیابت تجویز می شود، اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که قرص گلوکوفاژ باعث کاهش وزن می شود، زیرا مصرف این قرص باعث کاهش میل به غذا در افراد غیر دیابتی می شود. گلوکوفاژ یک داروی ضد دیابت از دسته بی گوانید ها است.

انسولین هورونی است که به طور طبیعی از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین در بدن کنترل میزان قند خون است. اگر بدن به مقدار کافی انسولین تولید نکند و یا اینکه انسولین تولید شده نتواند موثر واقع شود، به این حالت دیابت شیرین می گویند. برای پیشگیری از پیامدهای ناشی از گلوکز بالا میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت باید کنترل شود. در برخی از افراد با تغییر رژیم غذایی روزانه میزان قند خون کنترل می شود، اما در سایر بیماران علاوه بر تغییر رژیم غذایی داروهایی نظیر گلوکوفاژ مورد نیاز است. گلوکوفاژ به بدن اجازه می دهد که از مقدار پایین انسولین که در دیابت نوع ۲ دیده می شود، به صورت بهینه استفاده کرد.

عوارض مصرف زیاد قرص گلوکوفاژ

گلوکوفاژ برای درمان دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می شود. قرص گلوکوفاژ به ویژه برای درمان بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین که به رژیم غذایی پاسخ نداده اند تجویز می شود. علاوه بر این این دارو برای بیمارانی که اضافه وزن دارند تجویز می شود. گلوکوفاژ طبق نظر پزشک می تواند به تنهایی و یا با همراه سایر داروهای کاهش دهنده فشار خون و یا انسولین تجویز شود.

گلوکوفاژ از طریق کاهش گلوکونئوژنز و افزایش مصرف محیطی گلوکز اثر می کند. از آنجا که تنها در حضور انسولین آندوژن مؤثر می باشد تنها در افرادی مؤثر است که بخشی از سلول های پانکراس آنها سالم باشد. تصور می شود که گلوکوفاژ تعداد و یا قدرت اتصال انسولین به گیرنده های غشاء سلول، به ویژه گیرنده های محیطی را افزایش می دهد.

فراهمی زیستی دارو ۵۰ یا ۶۰ درصد است ولی غذا ، سرعت و میزان جذب دارو را کاهش می دهد. نیمه عمر دارو ۲/۶ ساعت است و بطور عمده به صورت تغییر نیافته از کلیه ها دفع می شود.

قرص گلوکوفاژ در مواردی مانند بیماری های کبدی و کلیوی، بیماری های قلبی، عفونت شدید، استعداد ابتلا به اسیدوز لاکتیک، سوختگی شدید، دهیدراتاسیون، جراحی، تروما، اغمای دیابتی و کتواسیدوز نباید مصرف شود.

دارو به میزان ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۸۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت همراه یا بعد از غذا مصرف می شود. حداکثر مقدار مصرف g/day3-2 در مقادیر منقسم می باشد.

دیگوکسین، مرفین، سایمتیدین، آمیلوراید، بلوک کننده های کانال کلسیم، رانیتیدین، تریامترن، پروکائین آمید، کینین، تری متوپریم و وانکومایسین که توسط انتقال توبولار کلیوی دفع می شوند، ‌غلظت پلاسمایی گلوکوفاژ را افزایش داده و با کلیرانس کلیوی آن تداخل می کنند.

مصرف داروهای شیمیایی معمولا با عوارضی همراه است که این عوارض در برخی از افراد با شدت بیشتری دیده می‌شود. مصرف خود سرانه داروها می تواند باعث تشدید هر چه عوارض شود. قرص گلوکوفاژ در ابتدای زمان مصرف ممکن است با مقداری معده درد و عوارض گوارشی همراه باشد. به همین دلیل بهتر است این دارو بعد از غذا مصرف شود. گلوکوفاژ بهترین اثر خود را بر بیمارانی می گذارد که سبزیجات زیاد مصرف می کنند،‌ ضمن اینکه از ورزش و خواب کافی غافل نیستند.

مصرف داروی گلوکوفاژ می تواند باعث سوء هاضمه، کمر درد و پهلو درد،‌ سرفه و گرفتگی صدا،‌ تب و لرز،‌ کاهش اشتها، اسهال تنفس سریع و غیر عمیق،‌ احساس ناخوشی عمومی، درد عضلانی، مشکلات دفع ادارد و سوزش ادرار شود.

همچنین خواب آلودگی، اضطراب، تاری دید احساس تنگی در قفسه سینه،‌ عرق سرد،‌ اغما، گیجی،‌ پوست سرد و رنگ پریده،‌ افسردگی، تنگی نفس، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و نبض،‌ احساس گرما،‌ سردرد،‌ احساس گرسنگی،‌ تعریق زیاد،‌ تهوع،‌ عصبی شدن،‌ دیدن کابوس شبانه و قرمزی پوست صورت، گردن و بالاتنه از دیگر عوارض این دارو هستند.

متفورمین می‌تواند عوارض دیگری چون تشنج،‌ کوتاهی تنفس،‌ لرزش بدن، اختلالات رفتاری، اختلال در صحبت کردن،‌ چرت زدن، خستگی و ضعف غیرمعمول‌، حالت خس‌خس سینه، اختلال در تمرکز حواس،‌ کم شدن قدرت بدنی و بی قراری را برای فرد ایجاد کند.

متفورمین به صورت قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرم و ۱۰۰۰ میلی‌گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این قرص با ‌های تجاری گلومتزا، ریومت، گلوکوفاژ،‌ گلوکوفاژایکس آر و ‌فورتامت به فروش می ‌رسد.

همان طور که در این مقاله ملاحظه کردید قرص گلوکوفاژ یا متفورمین برای درمان بیماری دیابت تجویز می شود و همچنین علاوه بر این به کاهش وزن در افراد چاق نیز کمک می کند. در صورت تمایل می توانید برای داشتن اطلاعات لازم در زمینه اطلاعات دارویی سایر دارو ها و همچنین کاربرد ها و عوارض آن ها به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا






یک ایده شیک، انتخاب شاه گیوه پاشنه بلند با زیره و‌ پاشنه چرم



یک راهنمای محلی برای گشت و گذار در هانگژو


تور اتوبوس شگفت انگیز دبی، تفریحی متفاوت و جذاب



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

درمان و عوارض داروها

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.عوارض مصرف زیاد قرص گلوکوفاژ

متفورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است این دارو در خانمهایی که دچارتخمدان های چند کیستی شدن و تنبلی تخمدان دارن و به عارضه ناباروری  دچارشدن  برای افزایش فعالیت تخمدان  بکار می رود از موارد مصرف دیگر این داروکاهش وزن است

عوارض دارو

تهوع – استفراغ – نفخ – بی اشتهایی  است که در صورت بروز عوارض میتوانید از نوع خارجی ان ب گلوکوفاژ استفاده نمایید

توجه:این دارو در افرادی که مشکلات کلیوی  و کبدی دارند با احتیاط مصرف شود

عوارض مصرف گلوکوفاژ در بارداری

برچسب ها متفورمين درمان نازايي عوارض قرص گلوکوفاژ قرص گلوکوفاژ بارداري قرص متفورمین گلوکوفاژ متفورمین و بارداري متفورمین چيست

میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک ICSI1 امتیاز از 1 رای موارد کاربرد عمدتا ‌در

زمينه و هدف: سندروم تخمدان پلي کيستيک (PCOS) در 2-2% زنان در سنين باروري ديده مي شود و از علايم باليني شايع آن مي توان به مقاومت به انسولين، عدم تخمک گذاري به دليل هيپرآندروژنيسم و در نتيجه ناباروري اشاره كرد. همچنين در صورت ايجاد بارداري احتمال بروز سقط خودبخودي افزايش مي يابد. اين مطالعه با هدف بررسي اثر تداوم مصرف متفورمين تا پايان سه ماهه اول بارداري بر روند بارداري انجام شد.روش بررسي: تعداد 76 زن با سابقه ناباروري به علت PCOS که در طي سال هاي 84-1383 تحت درمان هاي ناباروري همراه با مصرف متفورمين بوده و باردار شده بودند در سه کلينيک مجزا تحت پروتکل هاي خاص درماني به سه گروه A (مصرف متفورمين تا پايان هفته 8 بارداري)، گروه B (مصرف متفورمين تا پايان هفته 12 بارداري) و گروه C (قطع مصرف متفورمين بلافاصله پس از تشخيص بارداري يعني هفته 6-5 بارداري) قرار گرفته، پيامد و عوارض بارداري و جنيني تا انتهاي بارداري و زايمان مورد بررسي قرار گرفتند. پس از جمع آوري داده ها در نرم افزار آماري SPSS ويرايش 9 ذخيره و فرضيه هاي طرح از طريق آزمون هاي آماري X2، t، مک نمار، ANOVA و Kruskal Wallis بررسي شدند. p&lt.5 به عنوان سطح معني داري در نظر گرفته شد.نتايج: ميانگين سني نمونه ها28.72±3.57  سال و مدت ناباروري 3.38±2.19 سال، نمايه توده بدني 25.7±5.28 kg.m2 و سابقه سقط .4±.65 بود. رابطه آماري معني داري بين سابقه سقط قبلي و بروز سقط فعلي با کاهش سقط در گروه B از 4% به 8% با آزمون مك نمار(p&lt.1)  و در گروه A از 32% به 4% (p.2) مشاهده شد. در گروه C عليرغم کاهش ميزان سقط از 23.1% به 4.2% اين تفاوت از نظر آماري معني دار نبود. همچنين هيچ مورد ناهنجاري جنيني در گروهها مشاهده نشد.نتيجه گيري: با توجه به مطالعه فعلي و مرور مطالعات قبلي به نظر مي رسد مصرف متفورمين علاوه بر اثرات درماني در ناباروري، در صورت تداوم مصرف در طول بارداري مي تواند اثرات مفيدي نيز بر روند بارداري داشته باشد. اثبات اثرات مفيد متفورمين در بارداري و بي ضرر بودن مصرف آن مستلزم انجام طرح هاي تحقيقاتي با ثبت اطلاعات دقيق در حجم نمونه زيادي از بيماران PCOS، با توجه به طول مدت مصرف متفورمين قبل از بارداري و ادامه آن در طول بارداري و ثبت دقيق پيامد بارداري مي باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1عوارض مصرف زیاد قرص گلوکوفاژ

عوارض مصرف گلوکوفاژ در بارداری

عوارض مصرف گلوکوفاژ در بارداری1


متفورمین چیست؟
 متفورمین یک داروی ضددیابت‌‌ از دسته بی‌گوانیدها‌ست.
انسولین هورمونی است که به طور طبیعی از پانکراس ترشح می‌شود. انسولین میزان قند خون را کنترل می‌کند. اگر بدن ما به مقدار کافی انسولین تولید نکند یا انسولین تولید شده نتواند مؤثر واقع شود، به این حالت دیابت شیرین می‌گویند.
به منظور پیشگیری از پیامدهای ناشی از گلوکز بالا، میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت باید کنترل شود. در بعضی افراد با تغییر رژیم غذایی روزانه، میزان قند خون کنترل می شود، اما در سایر بیماران علاوه‌بر تغییر رژیم غذایی، داروهایی نظیر متفورمین مورد نیاز است. متفورمین به بدن اجازه می‌دهد که از مقدار پایین انسولین (که در دیابت نوع 2 مشاهده می‌شود.) به صورت بهینه استفاده کند.
متفورمین می‌تواند به تنهایی، همراه با سایر داروهای کاهنده قند خون و یا همراه با انسولین تجویز شود.  

پیش از مصرف متفورمین
پیش از مصرف متفورمین، در صورت داشتن هریک از شرایط زیر پزشک یا داروساز را مطلع سازید:
مشکلات کبدی و یا کلیوی
دهیدراته هستید یا عفونت شدید دارید.
اخیرا مشکلات شدید قلبی و یا تنفسی داشته‌اید.
اخیرا جهت عکسبرداری، ماده حاجب دریافت کرده‌اید.
سابقه یک مشکل جدی به کتواسیدوزدیابتیک دارید. (زمانی‌که بیمار دیابتی احساس تشنگی شدید، تهوع، ضعف، تنگی نفس و کاهش شدید وزن دارد.)
مصرف زیاد الکل
در دوران بارداری و یا شیردهی قرار دارید.
سابقه حساسیت دارویی
مصرف دیگر داروها از جمله داروهای بدون نسخه، گیاهی و مکمل‌ها

متفورمین برای کاهش وزن متفورمین که با تجاری گلوکوفاژ در داروخانه ها عرضه میشود، برای درمان دیابت استفاده میشود اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که متفورمین باعث کاهش وزن به علت کاهش میل به غذا خوردن در افراد غیر دیابتی می شود. ساخت زیاد انسولین در بدن شما می تواند باعث بروز افزایش وزن شود، به خصوص اگر ذخیره اولیه در شکم تان باشد.

وقتی غذا می خورید، قند خون شما بالا می رود که باعث افزایش ترشح انسولین از پانکراس می شود. انسولین با مکانیسم هایی مثل عملکرد روی مغز باعث ایجاد احساس گرسنگی، ساختن چربی توسط کبد و پرکردن سلول های چربی شکم با چربی می شود. عوارض مصرف زیاد قرص گلوکوفاژ

بنابراین، درمان برای این نوع چاقی، اجتناب از خوردن غذاهایی است که باعث افزایش زیاد قند خون میشود و جلوگیری از افزایش زیاد قند خون با تجویز دارو است. از فراورده های شیرینی پزی، پاستاها و هر غذایی که از آرد، آب میوه و هر چیزی که به آن شکر اضافه شود دوری کنید.

میوه ها و ریشه سبزیجات مثل سیب زمینی را فقط با وعده های غذایی میل کنید. بعد از غذا خوردن، قند از روده وارد دستگاه گردش خون می شود و بعد به سرعت وارد کبد شما می شود. سپس کبد برای افزایش میزان قند خون، قند را به داخل دستگاه گردش خون شما ترشح می کند. برای نرمال نگه داشتن سطح قند خون، پانکراس انسولین را به دستگاه گردش خون شما ترشح می کند. انسولین باعث ایجاد احساس گرسنگی همیشگی و تبدیل کالری اضافی به چربی می شود و با تنگ کردن شریان ها باعث بروز حملات قلبی می شود.

شما برای نرمال نگه داشتن سطح قند خون برای جلوگیری از بروز دیابت، صدمات عصبی، حملات قلبی، سکته و صدمات کلیه به انسولین نیاز دارید. گلوکوفاژ ترشح قند را از کبد برای جلوگیری از افزایش زیاد قند خون، کاهش میدهد. بنابراین بدن شما نیاز به تولید کردن انسولین زیاد دارد که باعث ایجاد احساس گرسنگی و ساختن چربی توسط کبد میشود ندارد.گلوکوفاژ، باعث کاهش سطح انسولین، جلوگیری از عوارض جانبی دیابت می شود و می توان توسط افرادی که تمایل دارند وزن خود را کم کنند استفاده شود. 

*هشدار:
هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.
باید متذکر شوم که استفاده از این دارو یا هر داروی دیگری برای لاغر شدن، باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل ناشی از مصرف آن دارو نشوید.

آیا متفورمین می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد؟
هر دارویی علاوه بر اثرات سودمند می‌تواند یکسری عوارض ناخواسته به وجود آورد. البته این عوارض در همه افراد ظاهر نمی‌شود و معمولا با گذشت زمان کاهش می‌یابند. در صورتیکه این عوارض شما را آزار می دهد با پزشک یا داروساز مشورت کنید:

برخی عوارض جانبی احتمالی
در صورت بروز عوارض چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

حالت تهوع و احساس ناخوشی

یکی از عوارض شایع می‌باشد که معمولا پس از چند روز بهبود می‌یابد. در صورتیکه ادامه یافت با پزشک مشورت کنید.


اسهال

برای جبران مایعات از دست رفته، مقادیر زیاد مایعات بنوشید. معمولا بعد از مدتی این عارضه برطرف می‌شود، در غیر این صورت به پزشک اطلاع دهید.


طعم بد دهان، کاهش اشتها و درد شکمی

اگر هریک از این عوارض موجب آزار شما شده‌است، پزشک را مطلع سازید.

اگر هریک از عوارض زیر (به ندرت رخ می دهد، اما خطرناک است.) در شما بروز پیدا کرد، فورا با پزشک تماس بگیرید و یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید:

نفس‌های تند و بریده‌بریده
احساس ناخوشی
احساس سرگیجه، سرما و گیجی
در صورت بروز هر نوع عارضه دیگر که گمان می‌کنید مربوط به دارو است با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

لطفا نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *