عوارض مصرف دیکلوفناک سدیم

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

افزایش فشارخون، مشکلات گوارشی و مشکلات قلبی و عروقی از عوارض مصرف دیکلوفناک هستند.

دکتر رامین ابریشمی دبیر انجمن داروسازی بالینی گفت: ‌ داروی دیکلوفناک یک مسکن ضد درد است و برای سردرد، کمردرد، درهای روماتیسمی و “آرتروز تجویز می‌شود.

دکتر ابریشمی اذعان کرد: مصرف بی‌رویه و خودسرانه داروی دیکلوفناک عوارض متعددی دارد و از جمله افزایش فشارخون، مشکلات گوارشی و قلبی و عروقی.

دکتر ابریشمی اظهار کرد: این دارو در هر سنی مصرف دارد و حتی در مواردی برای نوزادان هم تجویز می‌شود.

دکتر ابریشمی در ادامه افزود: دیکلوفناک برای بیماران گوارشی و کلیوی منع مصرف دارد و در صورت مصرف بی‌رویه و بدون تجویز پزشک برای بیماران کلیوی ممکن است منجر به کشیده شدن بیمار به “دیالیز و نارسایی کلیوی شود. / باشگاه خبرنگاران جوان

عوارض مصرف دیکلوفناک سدیم

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

دیکلوفناک چیست؟
یک گروه از داروها به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی وجود دارند که دارای اثرات ضد درد و ضد التهاب هستند و فاقد کورتون(کورتیکواستروئید) می باشند.
داروهای تسکین دهنده ی درد ضد التهاب مانند دیکلوفناک که به ضد درد های NSAIDs معروف هستند در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)،رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان،نقرس،میگرن،درد دندانی و دردهای پس از عمل جراحی کاربرد دارند. داروهای تسکین دهنده ی درد ضد التهاب مانند دیکلوفناک که به ضد درد های NSAIDs معروف هستند در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)،رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان،نقرس،میگرن،درد دندانی و دردهای پس از عمل جراحی کابرد دارند.
این دارو با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.
دیکلوفناک با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز،منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به پروستاگلاندين در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندين،درد و التهاب کاهش می یابد.
این دارو یک مسکن خیلی خوب محسوب می شود و با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.
دیکلوفناک عوارض نسبتا کمی دارد و بعضی از این عوارض در ایران بیش از سایر نقاط جهان مشاهده شده است مثلا مواردی از فلج عضلات در مصرف عضلانی دیکلوفناک در ایران دیده شده که همین امر موجب منع مصرف دیکلوفناک در مراکز غیر بیمارستانی شده است.
دیکلوفناک با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز،منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به پروستاگلاندين در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندين،درد و التهاب کاهش می یابد.
دیکلوفناک به صورت دو ملح تولید می شود: ديكلوفناك سدیم و دیکلوفناک پتاسیم .
تفاوت اصلی بین این دو نوع این است که جذب دیکلوفناک پتاسیم در بدن سریع تر می باشد در نتیجه با اثر سریع تر در درد های حاد و ناگهانی که نیاز به تسکین سریع درد وجود دارد،دیکلوفناک پتاسیم انتخاب بهتری می باشد.
مصرف دیکلوفناک در افرادی که مبتلا به بیماری های قلب و عروق می باشند یا سابقه ی حمله ی قلبی یا سکته دارند،مناسب نمی باشد به علت اینکه این دارو تا حدودی ریسک حمله و سکته های قلبی در افراد مستعد را افزایش می دهد.لذا در صورت سابقه ی بیماری های قلبی حتما با پزشک یا داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب ،مشورت نمایید.
این دارو به صورت قرص خوراکی ،ژل موضعی ،چسب پوستی،قطره ی چشمی و آمپول تزریقی نیز موجود می باشد.

پیش از مصرف دیکلوفناک
_در صورت سابقه ی آسم،حساسیت،زخم معده یا دوازدهه و بیماری های گوارشی(مانند کرون)،بیماری قلبی یا عروقی،لوپوس،مشکلات کبدی،کلیوی و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
_در صورتی که سابقه ی فشار خون بالا و يا وجود لخته در عروق را دارید ،پزشک خود را مطلع نمایید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
_در صورت سابقه ی حساسیت به داروهای ضد درد (مانند آسپرین ،ناپیروکسن،اینرو متاسین و ایبوبروفن و)به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه ی صحیح مصرف دیکلوفناک
_در صورت مصرف طولانی مدت ،مقدار و تعداد دفعات مصرف در روز را از پزشک خود بپرسید.نسبت به شرایط، ممکن است ۱ قرص تا چند قرص در روز نیاز داشته باشید.
_بهتر است دیکلوفناک را همراه با یک لیوان شیر یا پس از یک وعده غذا مصرف نمایید تا عوارض گوارشی ناشی از آن کمتر شود.
_امروز انواع مختلفی از قرص خوراکی دیکلوفناک ساخته شده ودر بازار دارویی موجود می باشد که معمولا نوع ساخت و روکش قرص ،با هم متفاوت هستند.در نتیجه برای نصف کردن،حل کردن یا خرد کردن و همچنین نحوه ی مصرف دارو حتما بروشور موجود در جعبه را مطالعه نمایید زیرا برخی از قرص ها (مانند قرص های با روکش باز شونده در روده)نباید نصف یا جویده شوند.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق بره مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.
توصیه ها 
_ممکن است در ابتدای مصرف پزشک شما جهت کاهش احتمال بروز عوارض گوارشی،دیکلوفناک را با مقدار کم تجویز نماید.با این حال در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید،پزشک می تواند همراه آن،از دارو های محافظت کننده از معده تجویز نماید تا عوارض کاهش یابد.
_در صورت مصرف طولانی مدت،تحت نظر پزشک خود بمانید تا آزمایشات و معاینات دوره ای لازم ،انجام شود.
_در صورتی که مبتلا به آسم می باشید ،ممکن است علائمی مانند خس خس سینه و مشکل تنفسی در شما با مصرف این دارو تشدید شود.در صورت بروز این عوارض ،این دارو را قطع نمایید و به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.
عوارض شایع دیکلوفناک
_علائم گوارشی مانند سوء هاضمه ،سوزش سردل،معده درد و از علائم شایع داروهای NSAIDs می باشد که برای کاهش آنها مصرف دارو پس از غذا توصیه می شود.در صورت ادامه دار شدن این عوارض با پزشک خود مشورت نمایید.
_احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پرادویه کاهش می یابد.
_ در صورت مشکلات تنفسی،و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان)به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورت مشاهده دفع خون یا مدفوع تیره،استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید،مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.

پیش از مصرف دیکلوفناک
_در صورت سابقه ی حساسیت به هرگونه دارو،(خصوصا داروهای ضد درد ،آسپرین و) پزشک خود را مطلع نمایید.
_در صورت سابقه ی زخم معده یا دوازدهه،خونریزی گوارشی ،آسم،مشکلات کبدی و کلیوی،بیماری اخیر که موجب ایجاد اسهال و کم آبی بدن شده باشد و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
_تزریق دیکلوفناک برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.
-مصرف دیکلوفناک در افرادی که مبتلا به بیماری های قلب و عروق می باشند یا سابقه ی حمله ی قلبی یا سکته دارند،مناسب نمی باشد به علت اینکه این دارو تا حدودی ریسک حمله و سکته های قلبی در افراد مستعد را افزایش می دهد.لذا در صورت سابقه ی بیماری های قلبی حتما با پزشک یا داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب ،مشورت نمایید.
– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.(خصوصا دیگوکسین، لیتیوم، آنتی بیوتیک ها(مانند سیپروفلوکساسین)، سیکلوسپورین، متوترکسات، کلوپیدوگرل، دارو های ضد فشار خون،ضد دیابت ، استروئید ها (بتامتازون، دگزامتازون و)، فنی توئین و سایر داروهای ضد درد)
_مصرف این دارو در بانوان باردار تنها با نظر پزشک مجاز می باشد با این حال تزریق این دارو در ۳ ماه آخر بارداری می تواند عوارضی کلیوی و عروقی برای جنین داشته باشد.

آمپول دیکلوفناک
فرم تزریقی این دارو در مواردی مانند دردهای شدید ناشی از سنگ های کلیوی، درد استخوانی، رماتیسم و درد های مفصلی کمردرد، نقرس و درد ناشی از شکستگی استخوان در کودکان بالای ۱۲ سال و بزرگسالان استفاده می شود.
_تزریق این دارو باید تنها با تجویز پزشک و در مرکز درمانی صورت بگیرد.
_نحوه تزریق این دارو با توجه به شرایط ،می تواند داخل داخل عضله ی بیمار باشد. در ایران مصرف آمپول دیکلوفناک بدلیل بروز عوارض شدید محدود شده است

عوارض مصرف دیکلوفناک سدیم

نحوه مصرف آمپول دیکلوفناک
_مقدار مصرف دارو دقیقا با نظر پزشک تعیین می شود.
_تزریق این دارو بیش از ۲ روز مجاز نمی باشد.همچنین از ۱۵۰ میلی گرم (۲ آمپول) در روز نیز توصیه نمی شود.
-تزریق آمپول دیکلوفناک فقط باید در مراکز مجهز بیمارستانی انجام شود

عوارض شایع آمپول دیکلوفناک
حساسیت حین تزریق (لکه های قرمز و خارش دار،درد و قرمزی محل تزریق ،مشکل در تنفس و)
_احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پرادویه کاهش می یابد.
_ در صورت مشکلات تنفسی،و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان)به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورت مشاهده دفع خون یا مدفوع تیره،استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید،مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورت تیرگی یا کاهش حجم ادرار،زردی پوست ،ورم دست و پا،گلودرد و به پزشک خود اطلاع دهید.

شیاف دیکلوفناک
شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ میلی گرم در بزرگسالان به اندازه آمپول موثر است و یکی از قوی ترین مسکن ها غیر مخدر محسوب می شود. اثر تب بر شیاف دیکلوفناک ۵۰ و ۱۰۰نیز در اطفال و بزرگسالان بسیار چشمگیر است و در مواقع لزوم توسط پزشک تجویز می شود.
مصرف طولانی مدت دیکلوفناک باعث کاهش اثر ضد درد آن می شود و احتمال بروز عوارض این دارو را افزایش می دهد. زخم های گوارشی و علائم حساسیت از مهمترین عوارض این دارو است.
مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
دیکلوفناک سدیم یا دیکلوفناک پتاسیم؟ کدام یک ارجح می باشد؟
– دیکلوفناک سدیم به صورت قرصهای 25 و 5 میلیگرمی ( انتریک کوت )، 75 و 1 میلیگرمی ( آهسته رهش ) وجود دارد. دیکلوفناک پتاسیم به صورت قرص های فیلم کوت 5 میلیگرمی با برندهای پتافناک ( برند داخلی ) و کاتافلام ( برند خارجی ) موجود می باشد.
– فرمولاسیون های مختلف داروهای ضد درد ضدالتهاب غیر استروئیدی، روی اثرات ضددردی آنها اثر می گذارد. فرمولاسیونهای خاصی از این داروها باعث تسریع شروع اثر و افزایش اثرات ضددردی می شود.
– دیکلوفناک پتاسیم شروع اثر سریع تری نسبت به دیکلوفناک سدیم دارد؛ زیرا دیکلوفناک پتاسیم در معده باز می شود ولی دیکلوفناک سدیم در دئودنوم ( Drug Fact Recent advances and Implication for Clinical Management 216.
2. AHFS Drug Information 216.
3. Drug Facts A Royal Pharmaceutical Society Publication August 211.

بعضا در نسخ دندانپزشک و همچنین پزشکان دیدم که آلفن ایکس هر ۶ ساعت تجویز می شود
با توجه به آهسته رهش بودن این دارو، آیا چنین دستوری توجیه دارد؟ اصولا مصرف بیش از یک عدد در روز از این دارو صحیح است؟
حداکثر دوز دیکلوفناک چه میزان می باشد؟ نحوه تجویز اشکال تزریقی دیکلوفناک
پاسخ از دکتر شاهمیرانی:
دوز معمول دیکلوفناک، خوراکی یا رکتال، 75-15 میلیگرم روزانه در دوزهای منقسم می باشد.
 در انگلستان، ماکزیمم دوز دیکلوفناک بدون توجه به نحوه تجویز ( خوراکی یا رکتال یا تزریقی ) 15 میلیگرم روزانه می باشد ولی در آمریکا، ماکزیمم دوز دیکلوفناک 2 میلیگرم روزانه می باشد.
 دوز نمک های پتاسیم ( مانند کاتافلام، پتافناک ) نیز مانند نمک های سدیم دیکلوفناک می باشد.
اشکال تزریقی دیکلوفناک به صورت عضلانی، 75 میلیگرم ( در 3 سی سی ) در روز قابل تجویز می باشند. در شرایط شدید میتوان از دوز تزریقی 75 میلیگرم دو بار در روز استفاده کرد.
 دیکلوفناک به صورت انفوزیون وریدی ( در دکستروز 5% یا سدیم کلرید .9% رقیق شود ) یا بولوس وریدی نیز قابل تجویز می باشد ( در بازار دارویی ایران، دیکلوفناک به صورت تجویز وریدی در دسترس نمی باشد و از تزریق وریدی دارو باید اجتناب نمود؛ تجویز آن فقط به صورت عضلانی عمیق می باشد، ضمن اینکه اشکال تزریقی دیکلوفناک بیمارستانی هستند ).
 در صورت تجویز تزریقی دیکلوفناک، ماکزیمم دوره توصیه شده اشکال تزریقی دیکلوفناک، 2 روز می باشند؛ بنابراین، اشکال تزریقی نباید از 2 روز استفاده شوند.
 بنابراین، ماکزیمم دوز روزانه دیکلوفناک، 15-2 میلیگرم روزانه می باشد؛ تجویز دوزهای بالاتر مشاهده شده در نسخه ها مانند تجویز دیکلوفناک 1 میلیگرم هر 8-6 ساعت اندیکاسیون بالینی و توجیه منطقی ندارد و باعث بروز افزایش عوارض جانبی دارو میشود.
Martindale The Complete Drug Refrence 217.
 

Reference: www.drugs.com/diclofenac.html
Reference: www.webmd.com/drugs/2/drug-4284-449/diclofenac-oral/diclofenac-sodium-enteric-coated-tablet-oral/details

 قرص دیکلوفناک یک داروی پر مصرف است که گاهی خودسرانه مورد مصرف قرار می گیرد، بنابراین لازم است شناخت کاملی نسبت به این دارو داشته باشید

  تجاری دارو : Voltaren ژنریک دارو : Diclofenac Sodium

دیکلوفناک Diclofenac برای تسکین درد، التهاب و سفتی مفاصل ناشی از آرتریت مصرف می شود. بهبود این علائم به شما کمک می کند بتوانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID است. اگر در حال درمان شرایط مزمنی مانند آرتریت هستید، در مورد روش های درمانی غیر دارویی با پزشک مشورت کنید. 

قبل از شروع مصرف دارو ابتدا قسمت راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید. اگر با وجود مطالعه راهنمایی مصرف دارو سوالی در مورد آن دارید، حتما با پزشک مشورت کنید. دیکلوفناک یک داروی خوراکی است که باید با یک لیوان آب بلعیده شود، مگر اینکه پزشک توصیه های دیگری در مورد مصرف این دارو کرده باشد. بعد از خوردن دیکلوفناک حداقل تا 1 دقیقه دراز نکشید. اگر در زمان مصرف این دارو احساس ناراحتی معده می کنید، بهتر است ان را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید. با این حال مصرف دیکلوفناک با هر یک از موارد برده جذب آن را کمتر کرده و تسکین درد را به تعویق می اندازد، به ویژه اگر دارو را به طور منظم مصرف نمی کنید. قرص دیکلوفناک سدیم باید به طور کامل بلعیده شود، از خراشیدن، شکستن یا جویدن آن اجتناب کنید. خراشیدن، شکستن یا جویدن دارو باعث می شود پوشش روی دارو از بین برود و در نتیجه عوارض جانبی آن می شود. میزان مصرف دارو با توجه به شرایط بیماری، پاسخ بدن به درمان و سایر شرایط پزشکی تعیین می شود. هر گونه دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و داروهای گیاهی، حتما به پزشک اطلاع دهید تا عوارض جانبی را به حداقل برسانید. بهتر است داروی دیکلوفناک را به کمترین میزان ممکن (که دارای اثربخشی است) و کوتاهترین دوره مصرف کنید. میزان مصرف دارو و دوره مصرف آن را خودسرانه افزایش ندهید. برای شرایط مزمن مانند آرتریتمصرف دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید. در مورد خطرات و مزیت های مصرف دارو با پزشک خود یا پزشک داروخانه مشورت کنید. برای شرایطی مانند آرتریت لازم است تا 2 هفته دارو به طور منظم مصرف شود تا اثر بخشی آن مشاهده شود. اگر دیکلوفناک را در زمان نیاز مصرف می کنید ( و نه طبق یک بره منظم) به یاد داشته باشید که داروهای ضد درد اگر در صورت مشاهده اولین علائم درد مصرف شوند، بهترین اثربخشی را خواهند داشت. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود و بعد دارو را مصرف کنید، بهتر است بدانید دارو اثربخشی خوبی نخواهد داشت. در صورت مصرف دارو و بدتر شدن شرایط به پزشک مراجعه کنید. 

در زمان مصرف دیکلوفناک ناراحتی معده، تهوع، سوزش سر دل، اسهال، یبوست، گاز معده، سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که پزشک با آگاهی از عوارض دارو آن را تجویز کرده است و مطمئن باشید مزیت های دارو برای تان از عوارض آن است. بسیاری از افرادی که دیکلوفناک مصرف می کنند، هیچ عارضه خاصی مشاهده نمی کنند. قرص دیکلوفناک ممکن است فشار خون را افزایش دهد، بنابراین فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و اگر عدد آن بالاست حتما به پزشک اطلاع دهید. در صورت بروز هر یک از این عوارض جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

عوارض مصرف دیکلوفناک سدیم

هر یک از عوارض زیر به ندرت رخ می دهند، اما در صورت مشاهده بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید چرا که عوارض خطرناکی هستند: 

دیکلوفناک به ندرت باعث بروز بیماری های کبد می شود. در صورتی که علائم بیماری کبد را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید، این علائم عبارتند از : 

بروز واکنش حساسیتی نسبت به دیکلوفناک به ندرت رخ می دهد. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، علائم این واکنش حساسیتی عبارتند از: 

موارد بیان شده لیست کامل عوارض دیکلوفناک نیستند. اگر عوارض دیگری مشاهده کردید که در اینجا به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید. 

قبل از شروع مصرف قرص دیکلوفناک سدیم اگر به این دارو یا هر داروی دیگری (از جمله آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ) حساسیت دارید و یا هر گونه حساسیت غذایی دارید، به پزشک اطلاع دهید. قبل از شروع مصرف قرص دیکلوفناک در مورد سوابق پزشکی خود با پزشک صحبت کنید، به ویژه اگر دچار هر یک از بیماری های زیر بوده اید یا هستید: 

گاهی با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، از جمله دیکلوفناک، مشکلات کلیوی بروز می کنند. احتمال بروز مشکل کلیوی است اگر دچار کم آبی، نارسایی قلب یا بیماری کلیه باشید و یا سن فرد مصرف کننده بالا باشد و یا در حال مصرف داروهای دیگری هستید که احتمال بروز تداخل دارویی افزایش می یابد. طبق دستور پزشک آب و مایعات زیاد بنوشید تا از بروز کم آبی پیشگیری کنید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر در میزان ادرار بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. قبل از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف داروی دیکلوفناک یا هر داروی دیگری هستید (از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و داروهای گیاهی). قرص دیکلوفناک سدیم ممکن است باعث بروز خواب آلودگی و سرگیجه شود. در زمان مصرف داروی دیکلوفناک تا زمان هوشیاری کامل و رفع خواب آلودگی و سرگیجه از رانندگی و یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید. اگر ماری جوانا مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دیکلوفناک ممکن است منجر به خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو، به ویژه اگر با دیکلوفناک ترکیب شود، خطر بروز خونریزی معده را افزایش می دهد. در زمان مصرف دیکلوفناک از نوشیدن الکل  کشیدن سیگار اجتناب کنید. برای اطلاعات در این زمینه با پزشک مشورت کنید. دیکلوفناک حساسیت به خورشید را افزایش می دهد. در زمان مصرف این دارو مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید و از آفتاب گرفتن و استفاده از صندلی های سولار نیز اجتناب کنید. قبل از بیرون رفتن حتما ضد آفتاب بزنید یا پوست بدن و صورت خود را بپوشانید. در صورت مشاهده آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی و قرمزی به پزشک مراجعه کنید. 

سالمندان ممکن است به عوارض دیکلوفناک حساس تر باشند، به ویژه به عوارضی مانند خونریزی معده یا روده، مشکلات کلیوی و بدتر شدن مشکل ضربان قلب. بهتر است این دارو با احتیاط بیشتری توسط سالمندان مصرف شود. 

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از شروع مصرف دیکلوفناک حتما به پزشک اطلاع دهید. مصرف قرص دیکلوفناک در دوره بارداری تنها در صورت نیاز توصیه می شود. به علاوه مصرف این دارو در سه ماهه اول و سه ماهه آخر بارداری توصیه نمی شود. مصرف دیکلوفنکا در سه ماهه اول و آخر بارداری به نوزاد متولد نشده آسیب می زند. 

دیکلوفناک می تواند وارد شیر مادر شود، گرچه تاکنون گزارشی در مورد تاثیر آن بر روی نوزاد شیر خوار مشاهده نشده، اما قبل از شروع مصرف دیکلوفناک در دوران شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید. 

 بدانید : مسکن دیکلوفناک خطر سکته را افزایش می دهد

بدانید : عوارض بروفن و دیکلوفناک که باید بدانید

بدانید : شیاف‌ ها، داروهایی بدون عوارض گوارشی و کبدی

بدانید : فروش دیكلوفناک در داروخانه ها ممنوع شد

 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

رنگ مو زیتونی را چگونه نسکافه ای کنم؟

شکستگی استخوان داشتم برای جوش خوردن و ترمیم استخوان چی بخورم؟

عوارض قرص ریتالین و هر آنچه باید در مورد ریتالین بدانید

گر نظر پاک کنی کعبه و بتخانه یکیست!

ریمل خشک شده تان را مانند روز اول نو کنید!!!

آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

مدل پالتو زمستانی بلند، به سبک بازیگران زن ایرانی

این فیلم ها را موقع غذا خوردن نگاه نکنید!! (قسمت 2)

ساخت لوسترهای فانتزی با وسایلی که در خانه دارید!!

عکس حلقه زدی گرانقیمت پریانکا چوپرا Priyanka Chopra پخش شد!

خوشرنگ ترین ترکیب رنگ مو برای مامانها!+عکس

فرش سورمه ای را با چه رنگ مبل استیل ست کنیم؟

7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید

5 فیلم برتر هالیوود در مورد بارداری!! (+عکس)

سه ماده غذایی برای ترمیم سریع عضله

تقویت مو با 5 روش طبیعی برای داشتن مو هایی پرپشت و زیبا!!

عوارض مصرف دیکلوفناک سدیم

این فیلم ها را موقع غذا خوردن نگاه نکنید!!

با کدو تنبل یک گلدان زیبا درست کنید

بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است ؟

بازیگران زن در ششمین روز جشنواره فجر 37 ( جشنواره فجر 97 )

پروبیوتیک و 7 نکته ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید

عکس های روز ششم جشنواره/عکاسی از بهرام رادان روی پله برقی!!

با وز بعد از سشوار چه کنم ؟

چهره واقعی کلئوپاترا فرعون زیبای مصری را ببینید!

معکوس نخستین فیلم پولاد کیمیایی در مقام کارگردان به تهیه کنندگی پدرش مسعود کیمیایی محصول سال ۱۳۹۷ است این فیلم در بخش نگاه نو سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد

با ترکیب رنگ مو هایی که به شما پیشنهاد می شود می توانید هم سفیدی ها را خوب بپوشانید و هم رنگ بسیار زیبا و خوشرنگی را به مادر عزیزتان هدیه کنید

اگر در هر یک از زمینه های خانواده، ترس، اضطراب،افسردگی، روابط عاطفی، روابط زناشویی و مسائل جنسی نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *