عوارض مصرف ترنجبین در بارداری

بهترین مرکز ارائه خدمات زیبایی را چطور پیدا کنیم؟ امروزه با گسترش روز افزون اهمیت بهداشت و زیبایی در میان زنان و مردان سرتاسر جهان، یافتن بهترین مرکز ارائه کننده خدمات زیبایی نظیر اپیلاسیون و لیزر موهای زائد، به یکی

کتاب چاپ کنید؛ حتی یک جلد! نشر کتاب غالباً به دو شیوۀ سرمایه‌گذاری ناشر یا سرمایه‌گذاری نویسنده انجام می‌شود. در شیوۀ اول سرویراستار مجموعه یا دیگر متخصصانِ حوزۀ موردِ بحثِ کتاب پس از بررسی موضوع و محتوا دربارۀ سرمایه‌گذاری روی

چطور در مهمانی لباس خود را با فرزندتان ست کنید یکی از لذتهای پدر و مادر شدن، ست کردن لباس با بچههاست. این کار علاوه بر اینکه زیبایی استایل خانوادگی شما را میکند؛ به ایجاد احساس نزدیکی با

انواع محیط کاری و لباسهایی که مناسب آنهاست میگویند نمیتوانید شغل مورد علاقهتان را به دست آورید؛ مگر اینکه برای همان شغل لباس بپوشید. ما یک قانون جدید را به این قانون اضافه میکنید؛ نمیتوانید شغل مورد علاقهتان را حفظ

مهمترین وسایلی که قبل از سفر به شهر ساحلی باید به همراه داشته باشید درست وقتی که خستگی از هر طرف حمله میکند، سفر به مناطق ساحلی میتواند مثل یک معجزه شیرین، حال آدم را خوب کند و خستگیها را عوارض مصرف ترنجبین در بارداری

8 روش ساده برای اینکه کتاب خواندن جزئی از عادات روزمره تان شود کسانی که کتاب میخوانند میتوانند به تعداد شخصیتهای موجود در کتابها، زندگیهای مختلفی را تجربه کنند. هر کدام از این زندگیها تجارب زیادی به فرد میدهند؛ برای

9 روش برای خواندن درسهای تحلیلی و دشوار درسهای سخت نیاز به یادگیری بهتر و نه لزوما بیشتری دارند. برای اینکه بتوانید کیفیت یادگیریتان را بالا ببرید، از شیوههایی که در این مقاله میخوانید، استفاده کنید. خواندن سرفصلها یکی از

9 نکته شگفت انگیز برای پذیرایی از مهمانها عشق به مهمانی دادن و پذیرایی کردن در خیلیها وجود دارد؛ کسانی که دوست دارند همه را دور هم جمع کنند و ساعتهای خوشی را برایشان به یادگار بگذارند. اگر شما هم

9 نکته برای داشتن رژیم غذایی سالم و تناسب اندام کمتر کسی است که از داشتن یک رژیم غذایی سالم لذت نبرد و دلش نخواهد بدنش روی فرم باشد. خوشبختانه برای رسیدن به تغذیه سالم هزاران تحقیق انجام شده و

بسته به نوع ماده غذایی نحوه بسته بندی نیز تفاوت خواهد کرد. برای بسته بندی مواد غذایی ماشین آلات بسیار زیادی طراحی شده و همچنین سبک بسته بندی نیز در این میان بسیار متنوع است. اگر قصد خرید دستگاه بسته

پيامبر صلى الله عليه و آله: برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.


 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، خاکشیر گیاهی است علفی یک‌ساله یا دوساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره.


 

خواص دارویی

عوارض مصرف ترنجبین در بارداری


خاکشیر از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است.


التیام دهنده زخم و جراحات است.


خاکشیر تب‌بُر است.


سرخک و مخملک را دوا می‌کند.

خاکشیر گرفتگی صدا را باز می‌کند.
    از گلها و برگهای گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.

از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می‌توان استفاده کرد.

دانه‌های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده و ضد کرم هستند.


 ملین و خنک کننده با آب سرد است.


بذر آن بر میزان شهوت و میل جنسی می‌افزاید.

 تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌ها مرتفع می‌سازد.

برای رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است.

به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.

خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.

از دانه‌های خاکشیر به عنوان پادزهر به نحو زیر می‌توان استفاده کرد. بزرگسالان معمولاً دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار ۱۰ تا ۲۰ گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روز متوالی می‌نوشند.
برای دفع کرم، سرخک، مخملک مفید است.


 


 


فواید کلیه برای کلیه:

    التهاب کلیه را برطرف می‌کند.
    سنگ کلیه را دفع می‌کند. برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده وصبح ناشتا خورد.


 


 


فواید خاکشیر برای پوست:

خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌گردد. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، شکر مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.
 برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به‌ علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به‌ مدت دو هفته آن را میل کنید تا جوش‌ها از بین برود.

برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از خاکشیر استفاده کنید.
مخلوط ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است.

برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره، بیدمشک وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست کم ۳ هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.


 

برای از بین بردن لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت ۳ هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن لک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب نیز لازم است ترنجبین را ۵ ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با ۲ قاشق خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.


 


 


مصرف خاکشیر در رفع دل ضعفه:

برخی از افراد هستند که در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند. این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید.برای پیشگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید.

بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقی مواد همان ترکیبی است که برای بهبود دل‌ضعفه و پیشگیری از بروز آن مصرف می‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد اما در عین حال مواد مفیدی در آن باقی می‌ماند که برای درمان دل‌ضعفه بسیار مناسب است.


 


 


فواید خاکشیر در رفع اسهال:

ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار، هر ۲ ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. میزان مصرف این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم استکان برای خردسالان تجویز شده است.عوارض مصرف ترنجبین در بارداری

مصرف خاکشیر در رفع اسهال روده و خونی موثر است.
    برای اسهال ساده کودکان شیرخوار اثر دارد. بدین منظور می‌توان مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشی پاک کرده را در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم به هم بزنند تا خاکشیر بو داده شود و سپس کمی آب و عسل به آن افزوده هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری از آن را به کودک بخورانند.


 


 


مصرف خاکشیر در بارداری:

جهت رفع یبوست در دوران بارداری، خانم های باردار میتوانند یک قاشق چایخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته و با کمی عسل شیرین کنند و روزی ۱ الی ۲ بار مصرف کنند.

مصرف خاکشیر در اواخر بارداری بر  آماده نمودن دهانه رحم برای زایمان واژینال موثر است. لذا توصیه می گردد با توجه به اینکه مصرف خاکشیر دردوران بارداری منع مصرف ندارد در زنان باردار جهت تسهیل زایمان استفاده شود.


 


 


مصرف خاکشیر در رژیم های چاقی:

 افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند.

این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند.
    به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه می‌شود. بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند.


 


 


مصرف خاکشیر در شیردهی:

مصرف زیاد خاکشیر  در دوران شیردهی ممکن است سبب افزایش موقتی نفخ شکم مادر و بروز نفخ و دل درد در نوزاد شود.


 


نحوه مصرف

    می توانید آن را بشویید . سپس به همراه کمی شکر یا نبات در یک لیوان آب سرد بریزید و بخورید.


 


مضرات

    بعضی از افراد هنگامیکه خاکشیر می خورند ممکن است سردرد بگیرند اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.


 


هفت گنج / 218

خاکشیر تو تابستون هم خیلی خوبه

منابع؟!


به فارسی «ترنجبین»، «ترانگبین» و «ترنگبین» گفته می شود و در حقیقت ترنجبین معرب ترنگبین است که در فارسی معمول می باشد. به فرانسوی Manna of hedysarum و به عربی «ترنجبین» ند. ماده ای است شیرین از مَنّها که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خازبز می نشیند. گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است از خانواده بقولات که در بیابانها و دشتهای کم ارتفاع ایران مانند خراسان، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود.
در فصل گرمای زیاد و در اواخر تابستان روی برگها و شاخه های این گیاه قطرات ترنجبین شبها ظاهر می شود و روستاییان محل صبحهای خیلی زود قبل از طلوع آفتاب آن را جمع آوری می نمایند. معمولاً در مناطقی که این گیاه ترنجبین نمی دهد به مصرف تعلیف دام، شتر و بز می رسد. به همین جهت این گیاه به خارشتر و یا خاربز معروف شده است. البته در مناطقی که این گیاه ترنجبین می دهد نیز شتر و بز خیلی دوست دارند از آن تعلیف شوند و پروار هم می شوند سابقاً مرسوم بود از ترنجبین در خراسان و یزد در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند ولی بعدها چون فروش ترنجبین ازنظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد فقط به عنوان دارو می فروشند.

ازنظر ترکیبات شیمیایی روشن شده است که در ترنجبین به مقدار زیادی قند ساکاروز وجود دارد.


موافقان مصرف ترنجبین برای رفع زردی نوزادان

ترنجبین بهترین دارو برای زردی نوزادان است. در طب سنتی استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزادی بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه ‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شود. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند.


طرز استفاده از این دارو چگونه است؟

عوارض مصرف ترنجبین در بارداری

ترنجبین را حدود یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری در یک چهارم استکان آب جوش حل کرده و پس از صاف کردن به نوزاد بدهید.
میزان مصرف ترنجبین باید آنقدر باشد که با ایجاد اسهال ملایم جرم‌های رسوبی و چسبیده به جدار روده‌های نوزادان پاک شود. علاوه بر آن یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک استکان آب بجوشانید تا یک چهارم استکان بماند صاف کرده آب آن را به نوزاد بدهید.
برای توضیح لازم به ذکر است که ترنجبین را از یک قاشق چایخوری در حالت ناشتا شروع می‏ کنیم و در یک چهارم استکان آب جوش حل که شد صاف می‏ کنیم و به نوزاد می‏ دهیم بخورد ولی اگر کار کردن شکم ایجاد نشد، دوباره 2 ساعت بعد این میزان تکرار می‌شود.


تا چند روز باید این روش درمانی ادامه یابد؟

معمولا با این روش 3 تا 7 روز طول می‌کشد تا نوزادان درمان شوند.

آیا این روش مزایای دیگری هم برای نوزاد دارد؟

بله نوزادی که با روش طب ایرانی از زردی نجات پیدا می‏کند از مزایای زیادی برخوردار خواهد بود. از جمله اینکه کبدي بسیار سالم و فعال خواهد داشت و تمام اعمال متابوليسمی و سوخت و ساز او با روال طبيعی به پيش خواهد رفت.
همچنین کمتر دچار بيماری‏ های ويروسی و عفونی می‏شود یا اینکه در صورت بروز آن زود بهبود می‏ يابد و سيستم ايمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‏ شود.
ضمنا با این روش نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند، هر شب خوب می‌خوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف می‌شود. علاوه بر اینکه در خلق و خوی آینده آنان نیز مؤثر خواهد بود.
به طور کلی ترنجبین جلوی همه بیماری‏ها را می‏ گیرد چون جرم‌هایی که از دوران جنینی در روده کوچک و بزرگ کودک جمع شده است، پاک می‏ کند.

مخالفان مصرف ترنجبین برای برطرف کردن زردی نوزادان!

در واقع مخالفان مصرف ترنجبین برای نوزادان با ماهیت ترنجبین و شیر خشت مشکلی ندارند و به غیر بهداشتی بودن فرایند جمع آوری و نگهداری این صمغ های گیاهی انتقاد دارند.

ترنجبین و شیرخشت از همان ابتدای ترشح خود که به‌ تدریج روی ساقه‌ گیاه روی ‌هم انباشته می‌شود، بنا‌ به مزه‌ ‌شیرین و خاصیت مغذی‌اش، انواع حشرات، قارچ‌ها و شته‌ها را به ‌سوی خود جذب می‌کند و وقتی انواعی از این موجودات ریز و درشت روی آن ‌چسبیدند، قادر به فرار نبوده و پیکر آلوده‌ آنان در درون این ترشحات صمغی ‌شکل مدفون می‌شود.

 بعداز ترشح مقدار کافی این صمغ و خشک‌ شدن آن، کشاورزان به ‌سراغ برداشت آنها می‌روند و بعد ‌از جداسازی، آنها را در مکان‌های غیربهداشتی و آلوده به انواع فضولات گاو و گوسفند، سوسک و مگس انبار می‌کنند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید


لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

ترنجبین به فارسی “ترانگبین” یا “ترنگبین” است. آن را به فرانسوی Manne d”hedysarum و Manna d”alhagi و Manne de perse و به انگلیسی Manna of hedysarum و به عربی “ترنجبین” می ند.

ماده ای است شیرین كه به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر (با علمی Alhagi maurorum) یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شكاف به خارج تراوش می شود.

گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های كم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود.

سابقا از ترنجبین در كارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش ترنجبین از نظر دارویی بازار بهتری پیدا كرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.عوارض مصرف ترنجبین در بارداری

ترنجبین حاوى تركیبات قندى مختلفى چون گلوكز و فروكتوز، ساكاروز و ترى ساكارید است كه به راحتى در آب حل مى شود.

* ترنجبین طبق نظر حكمای طب سنتی گرم، ولی در عین حال تر است.

* ملین و مسهل است. دوز مصرفى ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 1 تا 7 گرم است كه با كمى آب مصرف مى شود.  این گیاه اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل است.

* در تسکین سرفه و درد سینه موثر است.

* برای تسكین عطش و تب مفید است.

* خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.

* خوردن ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، با كره برای باز كردن ادرار (در مواردی كه ترشح ادرار بند می آید) مفید است.

* اگر ترنجبین با آب زیره خورده شود، برای دفع صدای شكم كه با تب خفیفی توام باشد، نافع است.

* جوشانده آن معرق است.

* مالیدن روغن برگ های آن برای روماتیسم خیلی نافع است.

* گل های آن برای بواسیر مفید است.

* عرق گیاه ترنجبین اگر مدتی کم کم خورده شود، برای دفع سنگ كلیه و مثانه تا حدودی مؤثر است.

* بسیاری از خانواده‌ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می‌کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می‌شوند.

در یک مطالعه تحقیقاتی که توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی لرستان با هدف بررسی اثر ترنجبین خوراكی در كاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر ترنجبین در كاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.

* بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

* ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

 

برای تهیه آب ترنجبین، مقداری ترنجبین را در آب جوش حل می کنند. سپس مایع صاف روی آن را بر می دارند و می گذارند قدری بماند تا مواد خارجی آن ته نشین شود. حالا مایع صاف شده روی آن، آماده خوردن است.

آب ترنجبین اگر صبح ناشتا خورده شود، موثرتر است. مقدار خوراكی معمول آن 12 تا 35 گرم است.

گیاهان در قرآن ( ترنجبین )

درمان سرخجه با روش گیاه درمانی

داروهای گیاهی، گاهی بی‌خطر و بی‌فایده

داروهای گیاهی را بی ضابطه مصرف نكنید

اثرات مفید گیاهان دارویی

غذاها با طبیعت گرم و سرد در طب سنتی

 جوجوی(ندا) از تهران .3 بهمندختر  باران خانم              ماریاازتهران.11بهمندخترثمین خانومآنوشاازتهران2بهمن.. دختر.نگارین خانوممانیا ازسمنان.15 بهمن میسیوازکاشمر..13بهمن.پسر.آقا بردیادیناازتهران14 بهمن .دخترثنا خانوممریم ازتهران14 بهمن ..پسرآقا تیاملیلیانااز اصفهان..15 بهمن .دختر..روشا خانوممنیره ازتهران .12 بهمن ..پسرپریساازتهران..1 بهمن ..پسر..آقا مبینهانی ازتهران .2 بهمن ..پسر.آرتین خانمهری ازمشهد.2 بهمن. ساناز  ازتهران..23بهمن 2پسرپری دریا از تهران. 23 بهمن پسزدریا ازکرج..27بهمنثمین ازساری.25بهمن.. سازی از تهران.14 اسفند.پسرراضیه ازتهران (نازی)ازشهریار.3 بهمن..جینگیلی ازتهران.سحر از تهران.. گلی ازتهران 4 اسفند پسر..آقا سپهرتکی ازمشهد..3اسفند.دختر.آوید خانمالینا ازتهران.2اسفند .پسر.آقا صدراممسی ازتهران.5 اسفند پسرآذین ازتهران..5 اسفند..پسر .آقا کیانمونیا ازاهواز5 اسفندپسر افسانه ازکرج..5 اسفند..دختر..آفاق خانومنیکاازاصفهان..رایاازتهران..معصومه(رائین9 اسفنددخترمحبوب ازفریدونکنار9 اسفند.. پسر آقا مهبدآیدن ازگرگان 1 اسفند .پسرآقا فرحان

پریااز خوزستان.1اسفندپسراقا کسریمری ازتهران..15اسفند..پسرشیوااز قائمشه2 اسفند..(سارا)از تهران.. 17 اسفند .پسر..آقا پرهام

سارااز تهران..18اسفند..دختر..ماهک خانوم

پریسا از کرج.19اسفند..پسرآقا رادیننیوشااز تهران..2اسفند..ماتیسا ازساری. اواخر اسفند .دختر.ترنج خانوم

ارزو.11دیماه..

عوارض مصرف ترنجبین در بارداری

انسیه از تهران..25اسفند..

سیسمونی نی نی های زمستون

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *