عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

با دلگرم همراه باشید تا با دیازپام و عوارض مصرف بیش از حد این دارو آشنا شوید.

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

قرص های 2 و 5 و 1 میلی گرمی در جعبه های 1 عددی .

با اثر برگيرنده‌ اختصاصی درغشای سلولی عصبی اثر مهاری گاماآمينوبوتيريک‌ اسيد (GABA) را که‌ در تمام‌نواحی CNS باعث‌ مهار پيش‌ سيناپسی وپس‌ سيناپسی می گردد، تسهيل‌ کرده‌ ياافزايش‌ می دهد.

فارماکونتیک

از راه‌ خوراکی سريع‌ و به‌خوبی جذب‌ می شود. جذب‌ آن‌ از راه‌عضلانی به‌ محل‌ تزريق‌ بستگی دارد وممکن‌ است‌ آهسته‌ و نظم‌ صورت‌ گيرد.

اگر به‌ عضله‌ دلتوئيد تزريق‌ گردد جذب‌ آن‌معمولا سريع‌ و کامل‌ خواهد بود. اتصال‌آن‌ به‌ پروتئين‌های پلاسمايی تا 99 درصدمی باشد. در کبد متابوليزه‌ شده‌ و به‌متابوليت‌ دزمتيل‌ ديازپام‌ و اگزازپام‌ تبديل‌ می شود.

نيمه‌ عمر ديازپام‌ در پلاسما 1-2 روز است‌ در حالی که‌ نيمه‌عمر دزمتيل‌ ديازپام‌ حدود 6 ساعت‌است‌. متابوليت‌ دارو از طريق‌ کليه‌ دفع‌می شود.

دیازپام دارویی مسکن و خواب‌آور است که در رده درمانی بنزودیازپین های طولانی اثر قرار می‌گیرد و متابولیتهای کبدی آن نیز فعال هستند. دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو همچنین به‌عنوان ضد تشنج و شل‌کننده ماهیچه اسکلتی، درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در کودکان یا حمله صرع) نیز استفاده می‌شود.

بنزودیازپین‌ها مهم‌ترین گروه از داروهای ضد اضطراب و خواب‌آور هستند. این گروه داروها را می‌توان به 3 دسته کوتاه اثر، متوسط اثر و طولانی اثر تقسیم‌بندی كرد. از داروهای کوتاه اثر می‌توان اگزازپام، میدازولام و تریازولام را برد. داروهای متوسط اثر نیز شامل آلپرازولام، کلونازپام، نیترازپام و تمازپام هستند و در دسته داروهای طولانی اثر داروهایی نظیر دیازپام، کلردیازپوکساید و فلورازپام قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند که داروهای دیگری نیز از خانواده بنزودیازپین‌ها در این گروه‌ها قرار می‌گیرند و در اینجا تنها داروهای رایج را بردیم.

در جواب به این سؤال که آیا این داروها اعتیادآور هستند یا خیر باید بگویم بله؛ در حدود 4 نفر از هر 1 نفر که این ترکیبات را هر روز به مدت بیش از 8 هفته استفاده می‌کنند، دچار اعتیاد می‌شوند که نشانه‌های ساده‌ای برای تشخیص آن وجود دارد، از جمله:

1. فرد متوجه می‌شود بعد از مدتی باید دوز بیشتری استفاده کند تا همان اثر قبلی را دریافت کند.

2. احساس نیاز به داروی مورد نظر در طول روز.

3. تجربه نشانه‌های ترک دارو در صورت متوقف کردن مصرف که شامل بی‌خوابی، آشفتگی، اضطراب، سرگیجه، احساس طعم فلزی غیر عادی در دهان، احساس شوک الکتریکی در بازوها و پاها، تاری دید و حساسیت به نور می‌شود.

در بعضی افراد این نشانه‌ها شدیدتر است و حتی ممکن است شامل توهمات دیداری و شنیداری نیز بشود. البته این نکته نباید فراموش شود که این ترکیبات در صورتی که زیر نظر پزشک معالج تجویز شده باشند نه تنها ممکن است مضر نباشند بلکه سودمند هم هستند.

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

برای درمان‌ اضطراب‌،2 ميلیگرم‌ سه‌ بار در روز و در صورت‌نياز تا mg/day 15-3 در مقاديرمنقسم‌ مصرف‌ می شود. در افراد کهنسال‌نصف‌ اين‌ مقدار مصرف‌ شود در درمان‌بیخوابی همراه‌ با اضطراب‌، 5-15ميلیگرم‌ در موقع‌ خواب‌ مصرف‌ می شود.مقدار مصرف‌ در افراد مسن‌ نصف‌ مقدار تجويز شده‌ برای افراد بالغ‌است‌.

در درمان‌ راه‌ رفتن‌ در خواب‌ وترس‌ بچه‌ها، 1-5 ميلیگرم‌ در موقع‌ خواب‌مصرف‌ می شود.

از راه‌ تزريق‌ وريدی در حمله‌مداوم‌ صرعی 1-2 ميلیگرم‌ با سرعت‌/5 ميلیليتر (2/5 ميلیگرم‌) طی 3 ثانيه‌،تجويز می شود و در صورت‌ لزوم‌ 3-6دقيقه‌ بعد تکرار میگردد.ممکن‌ است‌ پس‌از تزريق‌ اول‌، انفوزيون‌ وريدی تا حداکثرmg/kg 3 در طول‌ 24 ساعت‌ انجام‌ شود.دردرمان‌ اضطراب‌ حاد شديد، کنترل‌ حملات‌پانيک‌ حاد و درمان‌ علائم‌ حاد قطع‌ مصرف‌دارو، مقدار 1 ميلیگرم‌ مصرف‌ می شودکه‌ در صورت‌ نياز بعد از 4 ساعت‌ می توان‌آن‌ را تکرار کرد.

مقدار mcg/kg 2-3يا 1ميلیگرم‌ به‌ ازای هر سال‌ سن‌ مصرف‌می شود.موارد منع‌ مصرف‌: در ضعف‌ تنفسی،نارسايی حاد ريوی، حالات‌ فوبيک‌،نارسايی کبدی، سايکوز مزمن‌، دپرسيون‌و اضطراب‌ همراه‌ آن‌ نبايد مصرف‌ شود.

بنزودیازپین‌ها در افراد زیر نباید استفاده شوند:

خطر مرگ!

مصرف طولانی مدت بنزودیازپین‌ها می‌تواند باعث نقص ادراکی، مشکلات رفتاری و احساسی، احساس آشفتگی و هیاهو، مشکل در تفکر درست و منطقی، کاهش توان جنسی، ترس از اجتماع، افزایش اضطراب و افسردگی، کاهش توجه به کارهای مورد علاقه و عدم توانایی در بیان احساسات شود.

تمام این عوارض در افرادی که طولانی مدت این ترکیبات را استفاده می‌کنند به طور کامل بروز نمی‌کنند اما حداقل یک یا دو مورد در اکثر بیماران مشاهده می‌شود. مصرف خودسرانه این داروها بدون نظر پزشک بسیار اشتباه بوده و علاوه بر تشدید عوارض جانبی در بعضی موارد ممکن است باعث استفاده بیش از اندازه دارو (overdose) شده یا به علت تداخل با ترکیبات دیگر حتی به مرگ فرد منجر شود.

هشدار در مورد دیازپام

1 ـ در بيماری تنفسی، ضعف‌عضلانی، بيماران‌ با سابقه‌ مصرف‌ نابجای دارو يا افراد با اختلال‌ شخصيتی با احتياط مصرف‌ شود.

2 ـ در افراد مسن‌، نارسائی کبدی و کليوی مقدار مصرف‌ دارو بايد کاهش‌ داده‌ شود.

3 ـ از مصرف‌ طولانی مدت‌ خودداری گردد.

4 ـ در صورت‌ مصرف‌ طولانی مدت‌ برای جلوگيری از بروز عوارض‌ قطع‌ مصرف‌،دارو را بايد به‌تدريج‌ قطع‌ کرد.

5 ـ در موقع‌ تزريق‌ وريدی، وسايل‌ لازم‌برای برگرداندن‌ ضعف‌ تنفسی و تهويه‌مکانيکی، بايد در دسترس‌ باشد.

6 ـ در موقع‌ انفوزيون‌ وريدی اين‌ دارو بايدکاملا احتياط نمود چون‌ کاملا خطرناک‌است‌، بايد انفوزيون‌ وريدی ديازپام‌ درپخش‌ مراقبت‌های ويژه‌ انجام‌ شود.

7 ـ تزريق‌ سريع‌ وريدی آن‌ ممکن‌ است‌منجر به‌ بروز آپنه‌، کاهش‌ فشار خون‌،برادی کاردی يا ايست‌ قلبی شود. (تزريق‌هر پنج‌ ميلیگرم‌ دارو حداقل‌ بايد يک‌ دقيقه‌طول‌ بکشد).

8 ـ تزريق‌ وريدی ديازپام‌ نبايد دروريدهای کوچک‌ (مانند مچ‌ دست‌ و پا)انجام‌ شود و بايد دقت‌ نمود که‌ داخل‌شريان‌ تزريق‌ نشده‌ و سوزن‌ تزريق‌ نيز ازرگ‌ خارج‌ نشود تا از بروز ترومبوزوريدی، فلبيت‌، تحريک‌ موضعی، ورم‌ وبندرت‌ صدمه‌ عروقی جلوگيری شود.

9 ـ از تزريق‌ عضلانی، زمانی استفاده‌می شود که‌ مصرف‌ خوراکی و وريدی ممکن‌ نيست‌.

1 ـ در افراد کهنسال‌ با احتياط مصرف‌شود و مقادير مصرف‌ دارو با توجه‌ به‌کارکرد کبد و کليه‌ تنظيم‌ گردد.

تداخلات داروئی

خواب‌ آلودگی روز بعد ازمصرف‌، گيجی و آتاکسی (به‌خصوص‌ درافراد مسن‌) فراموشی، وابستگی،تحريک‌پذيری غيرعادی و در برخی مواردسردرد، سرگيجه‌، افت‌ فشار خون‌، افزايش‌ترشحات‌ بزاق‌، کرامپ‌ و درد در ناحيه‌شکم‌، بثورات‌ جلدی، اختلال‌ بينائی، تغييردر ميل‌ جنسی، احتباس‌ ادرار، اختلالات‌خونی و يرقان‌ از عوارض‌ احتمالی اين‌دارو است‌.درد، ترومبوفلبيت‌ و ندرتاً آپنه‌و افت‌ فشار خون‌ با تزريق‌ اين‌ داروگزارش‌ شده‌است‌.

چگونگی مصرف دیازپام

دیازپام بسته به شرایط متفاوت و در افراد متفاوت با مقادیر متفاوتی تجویز می شود. هیچگاه یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. شکل های مایع دیازپام را می توان با غذاهای مایع یا نیمه جامد مثل پوره مخلوط کرده نگذارید دیازپام مایع یخ بزند.

اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده به بره دارویی منظمتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

علایم ترک دارو عبارتند از:

موارد احتیاط

هنگام مصرف دیازپام توصیه می شود

راهنمائیهای عمومی

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید :

شرایط نگهداری دیازپام

نکاتی مهم در رابطه با دیازپام

* از آنجايی که‌ اين‌ داروايجاد وابستگی می کند، بايستی بيش‌ ازمقدار توصيه‌ شده‌ مصرف‌ نشود.

* اگر بعد از چند هفته‌ اثر درمانی داروکاهش‌ يافت‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود.

* ـ ديازپام‌ به‌عنوان‌ ضدتشنج‌ بايد کامل‌ ومرتب‌ مصرف‌ شود.

* در صورت‌ بروز خواب‌آلودگی،سرگيجه‌، منگی، از دست‌ دادن‌ مهارت‌ درانجام‌ کار به‌خصوص‌ در افراد مسن‌، داروبا احتياط مصرف‌ شود.

اعتیادآوری دیازپام

عوامل متعددی در شکل گیری اعتیاد به دیازپام و سایر قرص‌های آرام بخش دخیل هستند. افرادی که به طور دائمی از این داروها استفاده می‌کنند به تدریج به آن وابسته شده و برای دستیابی به همان میزان آرامش قبلی، مجبور به مصرف میزان بیشتری از آن هستند.

با مصرف دوزهای بالاتر، فرد دچار تالورنس و مقاومت بدن شده و نه تنها به مصرف آرام بخش‌ها وابسته می‌شود، بلکه میزان مصرف خود را نیز دائماً افزایش می‌دهد. عامل دیگری که باعث وابستگی افراد می‌شود، بعد روانی نیاز به مصرف است. برای مثال افرادی که برای درمان عصبانیت تحت تجویز قرص‌های آرامبخش قرار می‌گیرند، از نظر روحی نیز به آن وابسته شده و عادت می‌کند تا برای پیشگیری از بروز عصبانیت، همواره به قرص‌های آرام بخش پناه ببرند.

این افراد به احساس آرامش و نئشگی ناشی از مصرف مواد وابسته شده و به سرعت باعث رشد و توسعه بیماری اعتیاد می‌شوند. معتادان به آرام بخش‌ها استفاده از این قرص‌ها را به عنوان یک راه حل موقت برای تسکین دردهای جسمی و روحی خود انتخاب کرده و خواه ناخواه مرز بین مصرف درمانی، و سوء استفاده از مواد را گم می‌کنند. همین امر سبب می‌شود که به راحتی در دام چرخه اعتیاد گرفتار شده و باعث گسترش هرچه این وابستگی شوند. .”

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

آیا اسطوخودوس در فنگ شویی کاربرد دارد؟ اسطوخودوس یکی از محبوب‌ ترین گیاهان و نماد باستانی خلوص و تمیزی و با هزاران استفاده در فنگ شویی است. داشتن

با فنگ‌ شویی در حمام آشنایی دارید؟ در فنگ‌ شویی، حمام به بدی شهره شده است و این یک حقیقت است. با این حال شما می ‌توانید این

چگونه میتوان به موفقیت شغلی بیشتری دست پیدا کرد؟ فنگ شویی مطمئنا نکات بسیاری دارد که به شما در پیشرفت شغلی تان کمک می ‌کند و انرژی موفقیت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

اخبار داروسازی, اخبار علمی پزشکی, بهداشت عمومي, داروه

دیازپام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می شود.

اشکال دارویی :
قرص های 2 و 5 و 1 میلی گرمی در جعبه های 1 عددی .

مکانیزم اثر:

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

با اثر برگيرنده‌ اختصاصی درغشای سلولی عصبی اثر مهاری گاماآمينوبوتيريک‌ اسيد (GABA) را که‌ در تمام‌نواحی CNS باعث‌ مهار پيش‌ سيناپسی وپس‌ سيناپسی می گردد، تسهيل‌ کرده‌ ياافزايش‌ می دهد.
 
فارماکونتیک:

از راه‌ خوراکی سريع‌ و به‌خوبی جذب‌ می شود. جذب‌ آن‌ از راه‌عضلانی به‌ محل‌ تزريق‌ بستگی دارد وممکن‌ است‌ آهسته‌ و نظم‌ صورت‌ گيرد.

اگر به‌ عضله‌ دلتوئيد تزريق‌ گردد جذب‌ آن‌معمولا سريع‌ و کامل‌ خواهد بود. اتصال‌آن‌ به‌ پروتئين‌های پلاسمايی تا 99 درصدمی باشد. در کبد متابوليزه‌ شده‌ و به‌متابوليت‌ دزمتيل‌ ديازپام‌ و اگزازپام‌ تبديل‌ می شود.

نيمه‌ عمر ديازپام‌ در پلاسما 1-2 روز است‌ در حالی که‌ نيمه‌عمر دزمتيل‌ ديازپام‌ حدود 6 ساعت‌است‌. متابوليت‌ دارو از طريق‌ کليه‌ دفع‌می شود.

مواردمصرف:

 این دارو برای اضطراب ، سندرم قطع مصرف الکل ، اختلالات تشنجی ، درمان اضافه صرع میوکلونیک ، درمان وحشت و ترس بیش از حد ، اسپاسم عضلات اسکلتی ، سردرد ، تکانهای غیر ارادی یا لرزش توصیه می شود .

در کوتاه‌ مدت‌ برای درمان‌اضطراب‌ و بیخوابی، و به‌عنوان‌ داروی کمکی در درمان‌ علائم‌ حاد قطع‌ مصرف‌داروها، حمله‌ مداوم‌ صرعی و تشنجات‌ناشی از تب‌ و مسموميت‌ها، گرفتگی عضلات‌ اسکلتی، مصرف‌ قبل‌ از جراحی(به‌عنوان‌ داروی پيش‌ بيهوشی) به‌کارمیرود.
 

مقدارمصرف:

خوراکی:

بزرگسالان‌:

برای درمان‌ اضطراب‌،2 ميلیگرم‌ سه‌ بار در روز و در صورت‌نياز تا mg/day 15-3 در مقادير

منقسم‌ مصرف‌ می شود. در افراد کهنسال‌نصف‌ اين‌ مقدار مصرف‌ شود در درمان‌بیخوابی همراه‌ با اضطراب‌، 5-15ميلیگرم‌ در موقع‌ خواب‌ مصرف‌ می شود.

مقدار مصرف‌ در افراد مسن‌ نصف‌ مقدار تجويز شده‌ برای افراد بالغ‌است‌.

کودکان‌:

در درمان‌ راه‌ رفتن‌ در خواب‌ وترس‌ بچه‌ها، 1-5 ميلیگرم‌ در موقع‌ خواب‌مصرف‌ می شود.

تزريقی:

بزرگسالان‌:

از راه‌ تزريق‌ وريدی در حمله‌مداوم‌ صرعی 1-2 ميلیگرم‌ با سرعت‌/5 ميلیليتر (2/5 ميلیگرم‌) طی 3 ثانيه‌،تجويز می شود و در صورت‌ لزوم‌ 3-6دقيقه‌ بعد تکرار میگردد.

ممکن‌ است‌ پس‌از تزريق‌ اول‌، انفوزيون‌ وريدی تا حداکثرmg/kg 3 در طول‌ 24 ساعت‌ انجام‌ شود.

دردرمان‌ اضطراب‌ حاد شديد، کنترل‌ حملات‌پانيک‌ حاد و درمان‌ علائم‌ حاد قطع‌ مصرف‌دارو، مقدار 1 ميلیگرم‌ مصرف‌ می شودکه‌ در صورت‌ نياز بعد از 4 ساعت‌ می توان‌آن‌ را تکرار کرد.

کودکان‌:

مقدار mcg/kg  2-3يا 1ميلیگرم‌ به‌ ازای هر سال‌ سن‌ مصرف‌می شود.
 
موارد منع‌ مصرف‌: در ضعف‌ تنفسی،نارسايی حاد ريوی، حالات‌ فوبيک‌،نارسايی کبدی، سايکوز مزمن‌، دپرسيون‌و اضطراب‌ همراه‌ آن‌ نبايد مصرف‌ شود.

  

هشدار:

 1 ـ در بيماری تنفسی، ضعف‌عضلانی، بيماران‌ با سابقه‌ مصرف‌ نابجای دارو يا افراد با اختلال‌ شخصيتی با احتياط مصرف‌ شود.

2 ـ در افراد مسن‌، نارسائی کبدی و کليوی مقدار مصرف‌ دارو بايد کاهش‌ داده‌ شود.

3 ـ از مصرف‌ طولانی مدت‌ خودداری گردد.

4 ـ در صورت‌ مصرف‌ طولانی مدت‌ برای جلوگيری از بروز عوارض‌ قطع‌ مصرف‌،دارو را بايد به‌تدريج‌ قطع‌ کرد.

5 ـ در موقع‌ تزريق‌ وريدی، وسايل‌ لازم‌برای برگرداندن‌ ضعف‌ تنفسی و تهويه‌مکانيکی، بايد در دسترس‌ باشد.

6 ـ در موقع‌ انفوزيون‌ وريدی اين‌ دارو بايدکاملا احتياط نمود چون‌ کاملا خطرناک‌است‌، بايد انفوزيون‌ وريدی ديازپام‌ درپخش‌ مراقبت‌های ويژه‌ انجام‌ شود.

7 ـ تزريق‌ سريع‌ وريدی آن‌ ممکن‌ است‌منجر به‌ بروز آپنه‌، کاهش‌ فشار خون‌،برادی کاردی يا ايست‌ قلبی شود. (تزريق‌هر پنج‌ ميلیگرم‌ دارو حداقل‌ بايد يک‌ دقيقه‌طول‌ بکشد).

8 ـ تزريق‌ وريدی ديازپام‌ نبايد دروريدهای کوچک‌ (مانند مچ‌ دست‌ و پا)انجام‌ شود و بايد دقت‌ نمود که‌ داخل‌شريان‌ تزريق‌ نشده‌ و سوزن‌ تزريق‌ نيز ازرگ‌ خارج‌ نشود تا از بروز ترومبوزوريدی، فلبيت‌، تحريک‌ موضعی، ورم‌ وبندرت‌ صدمه‌ عروقی جلوگيری شود.

9 ـ از تزريق‌ عضلانی، زمانی استفاده‌می شود که‌ مصرف‌ خوراکی و وريدی ممکن‌ نيست‌.

1 ـ در افراد کهنسال‌ با احتياط مصرف‌شود و مقادير مصرف‌ دارو با توجه‌ به‌کارکرد کبد و کليه‌ تنظيم‌ گردد.

موارداحتیاط:

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

تداخلات داروئی:

مصرف‌ همزمان‌ باداروهای مضعف‌ CNS، ضد دردهای مخدر، بيهوش‌کننده‌های عمومی،مهارکننده‌های مونوآمينواکسيداز (MAO)،ضدافسردگیهای سه‌ حلقه‌ای و داروهای پايين‌آورنده‌ فشار خون‌ که‌ باعث‌ تضعيف‌CNS می شوند (مانند کلونيدين‌ و متيل‌دوپا) و رزرپين‌ ممکن‌ است‌ اثر مضعف‌CNS اين‌ دارو را تشديد نمايد.

آنتیاسيدهاجذب‌ ديازپام‌ را به‌ تأخير می اندازند، اماروی ميزان‌ جذب‌ تأثيری ندارند.

مصرف‌همزمان‌ با تریمتافان‌ قبل‌ از عمل‌ جراحی،باعث‌ تشديد اثر پايين‌آورنده‌ فشار خون‌شده‌ و خطر سقوط شديد فشار خون‌،شوک‌ و کلاپس‌ قلبی ـ عروقی را در طی جراحی افزايش‌ میدهد.

مصرف‌ همزمان‌ باکاربامازپين‌ سبب‌ افزايش‌ متابوليسم‌ وکاهش‌ غلظت‌ سرمی ديازپام‌ میگردد.

سايمتيدين‌ متابوليسم‌ ديازپام‌ را مهارنموده‌، سبب‌ تأخير دفع‌ ديازپام‌ و افزايش‌غلظت‌ پلاسمايی آن‌ می شود.

ايزونيازيدممکن‌ است‌ از طريق‌ مهار دفع‌ ديازپام‌غلظت‌ پلاسمايی آن‌ را افزايش‌ دهد.ريفامپين‌ ممکن‌ است‌ دفع‌ ديازپام‌ راافزايش‌ دهد و موجب‌ کاهش‌ غلظت‌ سرمی آن‌ می شود.

عوارض جانبی:

خواب‌ آلودگی روز بعد ازمصرف‌، گيجی و آتاکسی (به‌خصوص‌ درافراد مسن‌) فراموشی، وابستگی،تحريک‌پذيری غيرعادی و در برخی مواردسردرد، سرگيجه‌، افت‌ فشار خون‌، افزايش‌ترشحات‌ بزاق‌، کرامپ‌ و درد در ناحيه‌شکم‌، بثورات‌ جلدی، اختلال‌ بينائی، تغييردر ميل‌ جنسی، احتباس‌ ادرار، اختلالات‌خونی و يرقان‌ از عوارض‌ احتمالی اين‌دارو است‌.

درد، ترومبوفلبيت‌ و ندرتاً آپنه‌و افت‌ فشار خون‌ با تزريق‌ اين‌ داروگزارش‌ شده‌است‌.
 
چگونگی مصرف
دیازپام بسته به شرایط متفاوت و در افراد متفاوت با مقادیر متفاوتی تجویز می شود. هیچگاه یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. شکل های مایع دیازپام را می توان با غذاهای مایع یا نیمه جامد مثل پوره مخلوط کرده نگذارید دیازپام مایع یخ بزند.

اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده به بره دارویی منظمتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدی زیر، مصرف دیازپام را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید:

 افت قوای ذهنی ؛ خواب آلودگی شدید؛ تکلم فهوم ؛ ضربان قلب کند؛ تنگی نفس ؛ عدم تعادل ؛ بثورات جلدی ؛ گلودرد؛ تب ؛ لرز؛ کبودی یا خونریزی غیرعادی ؛ زخم های دهانی ؛ زردی پوست یا چشمان ؛ از دست رفتن حافظه ؛ بی خوابی ؛ اضطراب ؛ یا تحریک پذیری .

دیازپام می تواند اعتیادآور باشد، و علایم ترک دارو ممکن است در صورت قطع ناگهانی آن روی دهد؛

علایم ترک دارو عبارتند از:

گیجی ، افت قوای ذهنی ، دردهای شکمی ، افزایش تعریق ، تهوع ، استفراغ ، حساسیت به نور و صدا، یا احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز. اگر می خواهید مصرف دیازپام را قطع کنید با پزشکتان تماس بگیرید تا شاید این کار تدریجی انجام گیرد.

علایم زیر ممکن است مشاهده شوند اما فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز به گزارش دارند:

سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، سردرد، تهوع ، یبوست ، اسهال ، ضربان قلب سریع و شدید، یا لرزش .
موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف دیازپام ، پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به دیازپام ، بنزودیازپین های دیگر، یا هرگونه ماده غذایی ، رنگ های خوراکی ، یا نگه دارنده ها.
بارداری یا شیردهی .
مصرف داروهای دیگر، به ویژه الکل ، آرامبخش ها، داروهای ضدافسردگی ، یا داروهای ضدتشنج .
سابقه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم )، میاستنی گراویس ، بیماری انسدادی ریوی مزمن شدید، یا آمفی زم یا ابتلا به این موارد.
هنگام مصرف دیازپام توصیه می شود

به پزشکتان به طور منظم مراجعه کنید تا بهبود شما را زیر نظر داشته باشد.
تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو در رانندگی و کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید. برخی افراد با مصرف این دارو دچار خواب آلودگی و افت سطح هوشیاری می شوند.
در صورت شک به مصرف بیش از حد دارو، بلافاصله تقاضای کمک پزشکی کنید.
اگر در هنگام مصرف دیازپام دچار افکار یا احساسات عجیب شدید با پزشکتان مشورت کنید.
یک برگه شناسایی پزشکی به همراه داشته باشید که نشان دهد دیازپام مصرف می کنید.
دیازپام را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگه دارید (در این شرایط دیازپام فاسد می شود).
دیازپام تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.
هنگام مصرف دیازپام نباید
داروهای آرامبخش دیگری مصرف کنید.
الکل بنوشید.
دیازپام را به عنوان قرص خواب مصرف کنید، مگر اینکه بره شما اجازه دهد ۸-۷ ساعت خواب داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است تا بی اثر شدن دارو خواب آلوده باشید و فراموشکار شوید .

دیازپام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می شود.
چگونگی مصرف
دیازپام بسته به شرایط متفاوت و در افراد متفاوت با مقادیر متفاوتی تجویز می شود. هیچگاه یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. شکل های مایع دیازپام را می توان با غذاهای مایع یا نیمه جامد مثل پوره مخلوط کرده نگذارید دیازپام مایع یخ بزند.

اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده به بره دارویی منظمتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدی زیر، مصرف دیازپام را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید:

افت قوای ذهنی ؛

خواب آلودگی شدید؛ تکلم فهوم ؛ ضربان قلب کند؛ تنگی نفس ؛ عدم تعادل ؛ بثورات جلدی ؛ گلودرد؛ تب ؛ لرز؛ کبودی یا خونریزی غیرعادی ؛ زخم های دهانی ؛ زردی پوست یا چشمان ؛ از دست رفتن حافظه ؛ بی خوابی ؛ اضطراب ؛ یا تحریک پذیری .

دیازپام می تواند اعتیادآور باشد، و علایم ترک دارو ممکن است در صورت قطع ناگهانی آن روی دهد؛

علایم ترک دارو عبارتند از:

گیجی ، افت قوای ذهنی ، دردهای شکمی ، افزایش تعریق ، تهوع ، استفراغ ، حساسیت به نور و صدا، یا احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز. اگر می خواهید مصرف دیازپام را قطع کنید با پزشکتان تماس بگیرید تا شاید این کار تدریجی انجام گیرد.

علایم زیر ممکن است مشاهده شوند اما فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز به گزارش دارند:

سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، سردرد، تهوع ، یبوست ، اسهال ، ضربان قلب سریع و شدید، یا لرزش .
موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف دیازپام ، پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به دیازپام ، بنزودیازپین های دیگر، یا هرگونه ماده غذایی ، رنگ های خوراکی ، یا نگه دارنده ها.
بارداری یا شیردهی .
مصرف داروهای دیگر، به ویژه الکل ، آرامبخش ها، داروهای ضدافسردگی ، یا داروهای ضدتشنج .
سابقه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم )، میاستنی گراویس ، بیماری انسدادی ریوی مزمن شدید، یا آمفی زم یا ابتلا به این موارد.
هنگام مصرف دیازپام توصیه می شود

به پزشکتان به طور منظم مراجعه کنید تا بهبود شما را زیر نظر داشته باشد.
تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو در رانندگی و کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید. برخی افراد با مصرف این دارو دچار خواب آلودگی و افت سطح هوشیاری می شوند.
در صورت شک به مصرف بیش از حد دارو، بلافاصله تقاضای کمک پزشکی کنید.
اگر در هنگام مصرف دیازپام دچار افکار یا احساسات عجیب شدید با پزشکتان مشورت کنید.
یک برگه شناسایی پزشکی به همراه داشته باشید که نشان دهد دیازپام مصرف می کنید.
دیازپام را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگه دارید (در این شرایط دیازپام فاسد می شود).
دیازپام تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.
هنگام مصرف دیازپام نباید
داروهای آرامبخش دیگری مصرف کنید.
الکل بنوشید.
دیازپام را به عنوان قرص خواب مصرف کنید، مگر اینکه بره شما اجازه دهد ۸-۷ ساعت خواب داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است تا بی اثر شدن دارو خواب آلوده باشید و فراموشکار شوید .
 

راهنمائیهای عمومی :
قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید :
وجود هر گونه سابقه حساسیت به دارو و یا داروهای دیگر از این خانواده به ویژه دیازپام ، کلردیازپوکساید ، کلونازپام و یا غذاها ، مواد محافظ و رنگ ها .
وجود هر نوع بیماری از جمله گلوکوم با زاویه بسته ، میاستنی گراو (ضعف شدید عضلانی) ، انسداد مزمن تنفسی .
در صورت مصرف داروهای دیگر  .
قبل از قطع دارو بعد از یک دوره مصرف طولانی با مقادیر زیاد .
حاملگی و شیر دهی .
مصرف در کودکان و سالمندان .
برای جلوگیری از ایجاد وابستگی ، دارو را بیش از مقدار و مدت زمان توصیه شده مصرف نکنید .

در صورتی استفاده از دارو به عنوان ضد تشنج ، تحت رژیم درمانی مشخص ، دوره درمان را کامل کنید و هیچ نوبتی از مصرف دارو را ترک نکنید .
در صورت عدم تاثیر دارو، مقدار مصرف را زیاد نکنید و با پزشک مشورت کنید.
در صورت فراموش کردن یک دوز از دارو در صورتی که تحت رژیم درمانی خاصی هستید چنانچه یک ساعت از زمان مصرف دار و گذشته باشد دارو را
مصرف کنید اما اگر از این زمان است دارو را مصرف نکنید و مقدار مصرف نوبت بعدی را دو برابر نکنید .

مصرف در حاملگی و شیر دهی :
مصرف این دارو  در زمان بارداری به خصوص سه ماهه اول و شیردهی غیر مجاز است مگر در موارد اضطراری و به تشخیص پزشک.
بزرگسالان :
به عنوان ضد اضطراب و ضد تشنج مقدار 2-1 میلی گرم, 2-4 بار در روز .
به عنوان تسکین بخش – خواب آور و رفع علائم حاد قطع  مصرف الکل در 24 ساعت بار اول مقدار 1 میلی گرم 3-4 بار در روز مصرف می شود که سپس مقدار مصرف  بر حسب نیاز به 5 میلی گرم 3-4 بار در روز کاهش  داده می شود به عنوان شل کننده عضلات اسکلتی 2-1 میلی گرم 3-4 بار در روز مصرف می شود.

توجه:
در بیماران سالخورده و ناتوان مقدار مصرف 2 تا 5/2 میلی گرم 1 تا 2 بار در روز است که به تدریج بر حسب نیاز تحمل بیمار افزایش می یابد .
کودکان : مقدار مصرف این دارو در کودکان با سن کمتر از شش ماه توصیه   نمی شود در کودکان بزرگتر از شش ماه ،  ابتدا  1تا 5/2 میلی گرم یا  4/ تا 2/  میلی گرم بر کیلو گرم وزن بدن سه یا چهار بار در روز مصرف می شود که به تدریج بر حسب نیاز و تحمل بیمار با نظر پزشک به مقدار آن افزوده می شود .
عوارض جانبی :

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از علائم زیر با پزشک مشورت نمائید .
عوارض با درجه وقوع کمتر و نادر :
درد و کرامپ  شکمی ،2 بینی و یا اختلال بینایی ،  تغییر در میل جنسی  ، اسهال ، یبوست ،  خشکی دهان ،  سرخوشی  ، سردرد ،  افزایش ترشحات بزاق و ریه ، گرفتگی عضلانی ، تهوع و استفراغ  ، لرز و خستگی غیر معمول ، مشکل ادراری ، اسپاسم عضلانی و یا ضعف عضلانی .
عوارض شایع دارو که تنها در صورت ادامه یافتن یا بدتر شدن نیاز به توجه پزشکی دارند:
سرگیجه یا احساس سبکی در سر, ناهماهنگی و بی نظمی در حرکت عضلات به ویژه در افراد مسن یا ناتوان , خواب آلودگی به ویژه در طول روز ( وقتی دارو به عنوان خواب آور مصرف می شود)

شرایط نگهداری:
دارو را در درجه حرارت پایین تر از 3 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.
– دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.
– از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری نمایید. 

نکاتی مهم در رابطه با دیازپام

*  از آنجايی که‌ اين‌ داروايجاد وابستگی می کند، بايستی بيش‌ ازمقدار توصيه‌ شده‌ مصرف‌ نشود.

*  اگر بعد از چند هفته‌ اثر درمانی داروکاهش‌ يافت‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود.

* ـ ديازپام‌ به‌عنوان‌ ضدتشنج‌ بايد کامل‌ ومرتب‌ مصرف‌ شود.

*  در صورت‌ بروز خواب‌آلودگی،سرگيجه‌، منگی، از دست‌ دادن‌ مهارت‌ درانجام‌ کار به‌خصوص‌ در افراد مسن‌، داروبا احتياط مصرف‌ شود. 
 

▪ دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می‌شود.
▪ اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده به بره دارویی منظمتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
▪ در صورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدی زیر، مصرف دیازپام را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: افت قوای ذهنی، خواب آلودگی شدید، تکلم فهوم، ضربان قلب کند، تنگی نفس، عدم تعادل، بثورات‌جلدی، گلودرد، تب، لرز، کبودی یا خون‌ریزی غیرعادی، زخم‌های دهانی، زردی پوست یا چشمان، از دست رفتن حافظه، بی‌خوابی، اضطراب، یا تحریک پذیری .
▪ دیازپام می‌تواند اعتیادآور باشد، و علایم ترک دارو ممکن است در صورت قطع ناگهانی آن روی دهد.
▪ علایم ترک دارو عبارت‌اند از:

گیجی، افت قوای ذهنی، دردهای شکمی‌، افزایش تعریق، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا یا احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز. اگر می‌خواهید مصرف دیازپام را قطع کنید با پزشکتان تماس بگیرید تا شاید این کار تدریجی انجام گیرد.
▪ علایم زیر ممکن است مشاهده شوند اما فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز به گزارش دارند: سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد، تهوع، یبوست، اسهال، ضربان قلب سریع و شدید، یا لرزش .
▪ در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف دیازپام، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به دیازپام، بنزودیازپین‌های دیگر یا هرگونه ماده غذایی، رنگ‌های خوراکی، یا نگه دارنده‌ها.
▪ ابتلا به گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم)، میاستنی گراویس، بیماری انسدادی ریوی مزمن شدید، یا آمفیزم یا ابتلا به این بیماری‌ها از مواردی است که باید در هنگام مصرف دیازپام احتیاط کرد.
▪ هنگام مصرف دیازپام توصیه می‌شود:

به پزشکتان به طور منظم مراجعه کنید تا بهبود شما را زیر نظر داشته باشد. تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو در رانندگی و کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید. برخی افراد با مصرف این دارو دچار خواب آلودگی و افت سطح هوشیاری می‌شوند. در صورت شک به مصرف بیش از حد دارو، بلافاصله تقاضای کمک پزشکی کنید. اگر در هنگام مصرف دیازپام دچار افکار یا احساسات عجیب شدید با پزشکتان مشورت کنید. یک برگه شناسایی پزشکی به همراه داشته باشید که نشان دهد دیازپام مصرف می‌کنید.
▪ دیازپام را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگه دارید. در این شرایط دیازپام فاسد می‌شود.
▪ دیازپام تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.  

ایمنی درمانی روشی است که در آن از بخش هایی از دستگاه ایمنی بدن برای

هر دارویی برای جذب بهتر زمان مخصوصی برای مصرف دارد و همچنین نباید داروها را

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

یکی از داروهای که معمولا افراد زیادی برای رفع بی خوابی شان از آن استفاده می کنند دیازپام می باشد.این دارو کاربردهای مختلفی داشته است و در واقع بهتر است پیش از مصرف آن هم در مورد مصرف دارو و هم عوارض دارو به خوبی اطلاعاتی را داشته باشید و سپس برای مصرف آن اقدام نمایید. در ادامه این پست شما موارد مصرف و عوارض دیازپام را مطالعه می نمایید. با ما همراه باشید.

معمولا دیازپام به عنوان یک داروی خواب آور در میان افراد شناخته شده است که این داروی مسکن و خواب آور را پزشکان برای مواردی چون رفع اضطراب،برطرف کردن اختلال های بی خوابی و هراس تجویز می کنند.همچنین علاوه بر این موارد برای درمان انقباض عضلانی و تشنج و همچنین شل‌کننده ماهیچه اسکلتی نیز کاربرد داشته است.

موارد مصرف

همانطور که اشاره کرده ایم این دارو برای اضطراب و بی خوابی،سندرم قطع مصرف الکل،اختلال های تشنجی،درمان اضافه صرع میوکلونیک،درمان وحشت و ترس بیش از حد، اسپاسم عضلات اسکلتی،تکان های غیر ادرای و لرزش، سردرد استفاده می گردد.

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

این دارو به شکل قرص های 2 و 5 و 1 میلی‌گرمی در داروخانه ها موجود می باشد ولی در رابطه با دوز مصرف دارو بهتر است بدانید که حتما پزشک باید این میزان را برای شما تعیین کند. چرا که برخی از افراد به صورت دائمی و خودسرانه اقدام به مصرف این دارو می کنند و برای اینکه بتوانند به ارامش قبلی خود برسند این میزان دوز دارو را افزایش میدهند که اینکار موجب مقاومت بدن و همچنین فرد به تالورنس دچار می شود و به این ترتیب به مصرف آرامبخش ها عادت خواهد کرد و به صورت دائمی میزان آن را افزایش میدهد. به همین جهت باید حتما برای دوز مصرف دارو پزشک تجویزهای لازم را برای بیمار داشته باشد.

مصرف دیازپام چه عوارضی دارد؟

دقت داشته باشید که مصرف تقریبا تمام داروها می تواند برای بیمار عوارضی را داشته باشد. در صورت مصرف دیازپام ممکن است عوارض زیر برای شما پدید بیایند:

اگر از افراد زیر هستید نباید این دارو را مصرف نمایید:

دیازپام با موارد زیر تداخل دارویی داشته است:

طراحی سایت و اجرا توسط اینتن

آرشیو موضوعی

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

از دیازپام برای درمان اضطراب و تشنج استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن اسپاسم عضلانی و ایجاد آرام سازی قبل از عمل های پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو با آرام کردن مغز و اعصاب کار می کند. دیازپام متعلق به دسته ای از داروها موسوم به بنزودیازپین است.

 

قبل از شروع مصرف داروی دیازپام، و هر بار مصرف مجدد، بروشور اطلاعات دارویی ارائه شده توسط داروساز را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. طبق دستور پزشک، این دارو را به صورت خوراکی یا همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز آن را با استفاده از دستگاه اندازه گیری یا قاشق مخصوص به دقت اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی برای این کار استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.

اگر از محلول کنسانتره استفاده می کنید، از قطره چکان استفاده کنید و دوز اندازه گیری شده را با مقدار کمی مواد غذایی مایع یا نرم (مانند سس سیب، پودینگ) مخلوط کنید. تمام مخلوط را بلافاصله مصرف کنید. مخلوط را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ به درمان تعیین میشود. دوز خود را افزایش ندهید و یا دفعات مصرف این دارو را از مقداری که تجویز شده است، افزایش ندهید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد. مصرف دارو را طبق دستور و به درستی متوقف کنید.

اگر به طور ناگهانی استفاده از این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم احتمالی (مانند لرز، گرفتگی شکمی / عضلانی، استفراغ، تعریق، اضطراب، بیحالی، تشنج) داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از علائم ترک، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی پایین بیاورد. در صورت استفاده از دیازپام برای مدت زمان طولانی یا در دوزهای بالا احتمال بروز علائم ترک است.

هنگامی که این دارو برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است به خوبی اثرگذار نباشد. اگر این دارو به خوبی اثرگذار نیست با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه دیازپام به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات باعث اعتیاد می شود. در صورتی که اختلال مصرف مواد داشته باشید،این خطر ممکن است بالاتر باشد. این دارو را دقیقا طبق تجویز مصرف کنید تا خطر ابتلا به اعتياد کاهش یابد. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات سوال کنید.

هنگامی که این دارو استفاده میکنید، از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت اجتناب کنید مگر اینکه پزشک یا داروساز به شما بگوید این کار را می توانید با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات مشورت بگیرید.

اگر طبق دستور پزشک این دارو را مصرف کنید، و به طور مرتب آن را استفاده کنید بیشترین بهره را از آن خواهید برد. برای کمک برای عدم فراموشی دوز دریافتی، هر روز آن را در همان زمان (ها) مصرف کنید. اگر بیماری شما طول کشید و یا بدتر شد، به پزشک خود بگویید.

هشدارها: مصرف دیازپام با داروهای مخدر (مانند کدئین، هیدروکودون) ممکن است خطر عوارض جانبی بسیار جدی از جمله مرگ را افزایش دهد. برای کاهش خطر خود، پزشک باید کمترین دوز دیازپام که اثرگذار است و در کوتاه ترین زمان ممکن، را تجویز کند. اگر هر کدام از این عوارض جانبی بسیار جدی رخ داد، فورا به پزشک مراجعه کنید: تنفس آهسته / کم عمق، سرگیجه غیر معمول، خواب آلودگی/ سرگیجه شدید، مشکل در بیدار شدن از خواب.

 

همچنین به بخش هشدار مراجعه کنید.

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، تاری دید و یا عدم تعادل ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را برای شما از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی از جمله: تغییرات ذهنی / روحی (مانند مشکلات حافظه، تحریک، توهم، سردرگمی، بی حسی، افسردگی)، مشکل صحبت کردن، راه رفتن، ضعف عضلانی، لرز، مشکلات ادرار، زخم چشم / پوست، علائم عفونت (مانند گلودردی که از بین نمی رود، تب، لرز) داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت وجود عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تنفس آهسته یا کم عمق، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

عوارض مصرف بیش از حد دیازپام

قبل از مصرف دیازپام، اگر به این دارو یا به اگزازپام یا تمازپام حساسیت دارید، یا اگر هرگونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید: به ویژه سوابقی همچون: بیماری خاص عضلانی (میاستنی گراویس)، مشکلات ریه / تنفس (مانند COPD، آپنه خواب)، اختلالات روانی / خلقی (مانند افسردگی، افکار خودکشی، روانپزشکی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد مواد مخدر)، گلوکوم، بیماری کبد، بیماری کلیوی.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود یا تاری دید ایجاد کند. از رانندگی و استفاده از ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری یا بینایی دارند تا زمان اطمینان در مورد انجام بی خطر چنین کارهایی، خودداری کنید.

برخی از محصولات مایع ممکن است شامل الکل باشند. در مورد استفاده بی خطر از این محصولات با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

برای بعضی از کودکان، دیازپام به جای داشتن اثر آرام بخش، ممکن است اثر عکس داشته باشد، و باعث تغییرات ذهنی / خلقی (مانند تحریک، توهم، بیقراری) شود.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی و از دست دادن هماهنگی داشته باشند. این عوارض جانبی می توانند خطر سقوط را افزایش دهند. دیازپام برای بعضی از افراد مسن، به جای تأثیر آرام بخش، ممکن است اثر متفاوتی داشته باشد و تغییرات ذهنی / خلقی (مانند تحریک، توهم، بی حوصلگی) ایجاد کند.

این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. دیازپام ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار شده باشید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. برای جزئیات با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات طلوبی بر شیر مادر داشته باشد. شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

همچنین به بخش هشدار و نحوه مصرف مراجعه کنید.

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر عملکرد داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شوند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک مصرف دارو را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کلوزاپین، فلوراکسامین، ارلستات، سدیم اکسیباتی.

در صورت مصرف این دارو با سایر محصولاتی که موجب خواب آلودگی یا ناراحتی تنفسی میشوند، خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته / کم عمق، خواب آلودگی / سرگیجه شدید) ممکن است افزایش یابد. در صورت مصرف داروهای دیگری مانند مسکن های درد مخدر یا داروهای سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، ماری جوانا، داروهای دیگر برای خواب یا اضطراب (مانند

آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، آرامبخش های ماهیچه ای (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) و یا آنتی هیستامین ها (مانند سیتیزین، دیفن هیدرامین) به پزشک اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از مسئول داروخانه در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سوال کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج نادرست خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

دیازپام را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات با پزشک خود مشورت کنید.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع تصاویر 

سلامت جنسی

پوست و مو

اطلاعات دارویی

پوست و مو

اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

سلامت روان

اطلاعات دارویی

اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

اطلاعات دارویی

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *