عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

ال کارنیتین یا کارنیتین از اسیدآمینه‌های لیزین و متیونین ساخته شده است و وظیفه آزاد کردن انرژی از چربی‌های ذخیره شده در بدن را دارد. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری یا موتورخانه سلولی برای تأمین انرژی می‌شود. ال کارنیتین مکمل مناسبی برای بدنسازان است و امروز در جیمیتو به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

 

ال کارنیتین به عنوان یک مکمل غذایی و ورزشی برای کاهش وزن و توده‌های چربی به واسطه وظیفه‌ای که در بدن بر عهده دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. میتوکندری معمولاً از قند به عنوان تأمین کننده انرژی استفاده می‌کند.

مهم‌ترین قند موجود در بدن، گلیکوژن است که در ساختار ماهیچه‌ها نیز وجود دارد. مصرف این کربوهیدرات موجب تحلیل عضلانی می‌شود. خوشبختانه با مصرف ال کارنیتین، انرژی میتوکندری از چربی‌ها تأمین و گلیکوژن در ماهیچه ذخیره می‌شود.

بدن می‌تواند به خودی خود ال کارنیتین، را تولید کند اما میزان تولید آن اندک است. برای تولید این ماده توسط بدن نیاز زیادی به ویتامین C وجود دارد. البته شما می‌توانید ال کارنیتین، را به صورت طبیعی از مواد غذایی به مانند گوشت قرمز، لبنیات، گوشت ماهی و از آووکادو به صورت استثنائا از میان میوه‌ها به دست آورید.عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

منابع گیاهی منبع خوبی برای دریافت ال کارنیتین نیستند ولی می‌توانند پیش سازهای آن را تأمین کنند. ال کارنیتین یک دارو است و برای درمان بیمارانی به کار می‌رود که بدن آن‌ها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

گیاهخواران و کسانی که مواد گوشتی مصرف نمی‌کنند یا کسانی که دچار مشکلات ژنتیکی هستند و بدن آن‌ها از تأمین ال کارنیتین ناتوان است، می‌بایست از مکمل‌های غذایی برای تأمین این ماده مغذی استفاده کنند.

ال کارنیتین، شکل زیستی و فعال در بدن انسان است که از کارنیتین تولید و در نهایت در سلول مصرف می‌شود. ال کارنیتین در بسیاری از غذاها وجود دارد. ال کارنیتین دارای انواع مختلفی است:

 

این شکل از کارنیتین در بدن با افزایش جذب این ماده به شکل‌های دیگر و رایج که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، کمبود کارنیتین در بدن را جبران می‌کند. فرم‌های دیگر معمولاً کاربردی‌تر از دی کارنیتین است.

 

این نوع از کارنیتین، با علمی ALCAR نیز شناخته می‌شود. این شکل از کارنیتین به عنوان شناخته‌شده‌ترین فرم فعال از کارنیتین در مغز است. بر اساس مطالعات انجام شده این شکل از کارنیتین می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی به مانند آلزایمر مؤثر و مفید باشد.

 

وجود این شکل از کارنیتین در عروق و خون بسیار کاربردی و مؤثر است. پروپیونیل ال کارنیتین در خون به عنوان تنظیم کننده اتساع عروق و فشارخون عمل می‌کند. اکسید نیتریک ماده دیگری است که در اتساع عروق دخیل است و پروپیونیل ال کارنیتین می‌تواند مقدار آن را در خون تغییر دهد.

 

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شکل از ال کارنیتین را در مکمل‌های ورزشی می‌توان این نوع از کارنیتین دانست. ویژگی بارز آن جذب سریع در بدن و واکنش تند در میتوکندری سلولی است. این نوع از کارنیتین در کاهش درد عضلانی و بهبودی خستگی بعد از حرکات ورزشی مفید است.

مصرف کارنیتین به صورت استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین معمول و رایج است و افراد از مکمل‌های شامل این دو ماده استفاده می‌کنند. البته باید در نظر داشت که شما بر اساس نیاز خود و مطالعه در مورد ویژگی فرم‌های مختلف کارنیتین می‌تواند نوع مناسب برای خود انتخاب و مصرف کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت، با وجود اینکه ال کارنیتین فرم استاندارد و پرکاربردی از کارنیتین است اما شما از فرم‌های دیگر نیز می‌توانید استفاده کنید اما ما در ادامه بحثمان به بررسی ال کارنیتین خواهیم پرداخت.

همان‌طور که اشاره شد نقش اصلی ال کارنیتین، مربوط به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. این ماده حامل اسید چرب به میتوکندری است و به انتقال آن کمک می‌کند. میتوکندری در سلول با دریافت اسید چرب شروع به تولید انرژی برای سوخت و ساز بدن می‌کند. بیشترین ذخیره ال کارنیتین در بدن مربوط به ماهیچه‌ها و عضلات است و مقدار کمی از آن در کبد و خون وجود دارد.

نقش ال کارنیتین، در سلامت عمومی را می‌توان در تغییر عملکرد میتوکندری و روش سوخت و ساز دانست که افزایش رشد و سلامتی آن را به دنبال دارد. مصرف اسید چرب در میتوکندری به مراتب مفیدتر از کربوهیدرات است. سلامت میتوکندری، سلامت سلول و در نهایت سلامت جسمانی بدن را به دنبال دارد.

تحقیقات جدید در مورد ال کارنیتین، نشان داده است که مصرف آن به عنوان مکمل‌های غذایی و ورزشی به میزان زیادی موجب افزایش سلامتی سیستم عصبی و سیستم خون‌رسانی از جمله سلامت قلب می‌شود. لذا ال کارنیتین علاوه بر بدنسازان برای کسانی که از مواد غذایی گیاهی استفاده می‌کنند یا بر اثر مشکلات ژنتیکی بدن آن‌ها از تولید کارنیتین عاجز است، توصیه می‌شود.

 

در تئوری و روی کاغذ مصرف ال کارنیتین، باید موجب لاغری مصرف کننده شود چرا که از اسید چرب به عنوان تأمین کننده انرژی میتوکندری استفاده می‌شود. اما آنچه که تحقیقات نشان داده، کاملاً متفاوت و قابل بحث است. بدن انسان دارای عملکردی پیچیده و کاملاً شخصی است و مطالعات در مورد ال کارنیتین، به صورت انسانی و آزمایشگاهی نتایج ضد و نقیضی تا کنون حاصل داده است.

مطالعه‌ای بر روی ۳۸ زن انجام شد. این افراد به دو گروه دریافت کننده ال کارنیتین و محروم از ال کارنیتین تقسیم‌بندی شدند و در طی ۴ هفته مورد آزمایش توسط ورزش‌های مختلف قرار گرفتند. انتظار می‌رفت در پایان ۴ هفته زنانی که ال کارنیتین دریافت کرده بودند، کاهش وزن بسیار بیشتری داشته باشند، اما نتایج متفاوت‌تر از انتظارات بود. هر دو گروه کاهش وزن تقریبا یکسان داشتند و تغییرات قابل ذکر نبودند. حتی ۵ نفر از افراد مصرف کننده ال کارنیتین، دچار تهوع و استفراغ نیز شدند.

مطالعه دیگر انسانی برای بررسی تاثیر ال کارنیتین، در میزان چربی سوزی به هنگام انجام ورزش دوچرخه‌سواری طی ۹۰ دقیقه انجام شد. محققان دریافتند که مصرف ال کارنیتین به مدت ۴ هفته هیچ تاثیری بر روی میزان چربی سوزی در نمونه‌های مورد آزمایش ندارد.

البته سری مطالعاتی هم وجود دارند که همگی حاکی از کاهش وزن در اثر مصرف ال کارنیتین، در ورزشکاران بوده است. عمده این افراد پیر یا چاق بودند. لذا به صورت قطع و یقین نمی‌توان گفت که با مصرف ال کارنیتین، چربی سوزی در بدن افزایش و وزن کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس واکنش های پیچیده سلولی در بدن، می‌توان از ال کارنیتین به عنوان عاملی برای کمک به لاغری استفاده کرد اما چشم امید داشتن به کاهش وزن شدید کمی خوش‌بینانه و دور از انتظار خواهد بود.

به احتمال زیاد ال کارنیتین، بر عملکرد مغز تأثیرگذار است. مطالعات حیوانی نشان داده است که شکل استیلی ال کارنیتین، موجب بهبود عملکرد مغز در یادگیری مطالب جدید و کاهش اثرات ناشی از پیری سلول های مغزی می‌گردد. همچنین در مطالعات انسانی انجام شده بر روی استیل ال کارنیتین نشانه‌هایی از کاهش علائم و برگشت روند رشد بیماری‌های آلزایمر و سایر مشکلات مشابه در مغز، بروز کرده است. همچنین استیل ال کارنیتین در افراد سالم که بدون بیماری مغزی بودند نیز، پاسخ مشابه با افراد آلزایمری برای کاهش روند بروز بیماری دارد.

در موارد اندکی مصرف ال کارنیتین، باعث کاهش آسیب‌های مغزی ناشی از سبک زندگی به مانند مصرف الکل و سیگار نیز شده است. با این وجود نیاز به تحقیقات برای رسیدن به نتیجه قطعی روی تأثیرات بلند مدت بر افراد سالم که دارای بیماری‌های مغزی نیستند لازم و ضروری است.

 

برخی از تحقیقات حاکی از اثرات بالقوه ال کارنیتین، بر روی کاهش فشارخون و بیماری‌های التهابی که موجب بروز ناراحتی‌های قلبی می‌شوند، است. میزان مصرف ال کارنیتین، در یکی از تحقیقات ۲ گرم در روز بود که در این تحقیق میزان فشارخون سیستولیک که یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل بیماری قلبی است به میزان ده واحد کاهش پیدا کرد.

علاوه بر این، ال کارنیتین، تأثیرات مثبتی بر درمان بیماری‌های قلبی به مانند مشکلات دریچه قلب و نارسایی مزمن آن از خود نشان داده است. در یک مطالعه ۱۲ ماهه و طولانی که بر روی افراد مبتلا به نارسایی قلبی انجام شده بود، میزان مرگ و میر در اثر بیماری به شدت کاهش پیدا کرد.

شواهد متفاوتی در مورد عملکرد و تاثیر ال کارنیتین، روی ورزشکاران و عملکرد ورزشی وجود دارد. البته تأثیرات متوسطی در مورد مصرف ال کارنیتین به صورت طولانی مدت یا دوزهای مصرفی بالا وجود دارد. ال کارنیتین، دارای تأثیرات غیرمستقیم بر روی ورزشکاران است و معمولاً زمان زیادی برای نشان دادن اثرات لازم دارد. عملکرد ال کارنیتین بر خلاف کراتین و کافئین است که به صورت مستقیم عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می دهند. مزایای ال کارنیتین بر روی عملکرد ورزشکاران را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

 

تحقیقات تکمیلی در مورد ال کارنیتین، نشان داده است که مصرف آن علائم ناشی از دیابت ۲ و دیگر عوارض خطرناک ناشی از آن را کاهش داده است. در یک تحقیق به تعدادی بیماری مبتلا به دیابت نوع ۲ به همراه قند، مقداری ال کارنیتین، نیز داده شد که در نتیجه پاسخ‌دهی انسولین به دریافت قند به میزان قابل قبولی بهبود پیدا کرد. پاسخ‌دهی انسولین در بیماران قندی عامل مهمی در کنترل دیابت نوع ۲ و کاهش عوارض آن است.

ال کارنیتین، با افزایش ترشح آنزیمی اساسی به AMPK با بیماری دیابت مبارزه می‌کند. این آنزیم نقش اساسی در دریافت قند توسط سلول های بدن دارد.عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

همانند اکثر مکمل‌های طبیعی، مصرف ال کارنیتین نیز بدون عوارض جانبی حاد و جدی است. البته این شرایط زمانی است که شما ال کارنیتین را به صورت مدیریت شده مصرف نمایید. در مصرف ال کارنیتین به مدت ۲۱ روز به میزان ۳ گرم در روز، که با بررسی خون افراد در روز آخر انجام شد، اثر جانبی از ال کارنیتین، در خون افراد دیده نشد. در مطالعه‌ای دیگر دوز پایین‌تر به مدت زیادتری روی نمونه‌های انسانی آزمایش شد که باز هم اثرات جانبی مهمی به جز چند مورد تهوع و ناراحتی معده گزارش نشد.

 

برای اکثر افراد خوردن ال کارنیتین، به صورت روزانه به اندازه ۲ گرم در روز مسلما بدون مشکل و عوارض جانبی است.

 

مصرف بیش از حد مکمل‌های ال-کارنیتین، می‌تواند مشکلات ناشی از تشنج را بدتر کند، بنابراین افرادی که مبتلا به صرع یا سایر اختلالات سیستم عصبی هستند نباید این مکمل‌ها را بدون مشورت کردن با پزشک مصرف کنند.

 

فقدان تحقیق در مورد اثرات ال کارنیتین، در زنان باردار به این معنی است که مصرف این مکمل برای زنان که در حال آماده شدن برای زایمان هستند، توصیه نمی‌شود. برای استفاده از این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

 

با توجه به خواص پایین آوردن فشارخون این اسیدآمینه، اگر قبلاً مصرف داروهای پرفشاری خون را مصرف کرده‌اید، یا اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید، از مصرف این مکمل اجتناب کنید.

شما با خوردن گوشت قرمز و گوشت ماهی به میزان محدودی ال کارنیتین، دریافت خواهید کرد. بهترین مواد غذایی که در خود ال کارنیتین بیشتری دارند عبارتند از:

مسلما خوردن ال کارنیتین به صورت خوراکی و طبیعی سرعت جذب بالاتری نسبت به ال کارنیتین های صنعتی و مکمل‌های غذایی دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در همین مورد انجام شده است، ۵۷ تا ۸۷ درصد ال کارنیتین، خورده شده به صورت طبیعی و به همراه مواد غذایی در مقابل مقدار اندک ۱۴ تا ۱۸ درصد ال کارنیتین مکملی، در بدن جذب شده بود.

همچنین اگر به یاد داشته باشید در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که اگر بدن شما نیاز به ال کارنیتین داشته باشد می‌تواند از ترکیب اسیدآمینه‌های پایه، آن را تولید و به مصرف سلولهای خود برساند.

 

میزان ال کارنیتین، در بدن شما به دو عامل میزان ال کارنیتین دریافتی با خوردن مواد غذایی و میزان ال کارنیتین تولید شده در بدن بستگی دارد. بر اساس همین دو، اگر شما گیاه‌خوار باشید یا بر اثر عوامل ژنتیکی تولید ال کارنیتین، اندکی در بدن داشته باشید، می‌بایست از ال کارنیتین، به صورت مکمل استفاده کنید.

همچنین در افراد مسن مصرف ال کارنیتین، موجب بروز برخی از ویژگی‌های مفید در بدن شده که توصیه به مصرف آن به صورت مکمل را ضروری کرده است. در تحقیقی که بر روی افراد مسن انجام شده است مصرف ۲ گرم ال کارنیتین به صورت روزانه موجب بهبود عملکرد عضلات در افراد مسن شده بود. همچنین در تحقیق بعدی، خوردن مقادیری ال کارنیتین باعث افزایش عملکرد مغز در هم‌سالان مسن شد.

خطر کمبود ال کارنیتین، برای بیماران کلیوی و مشکلات سیروزی بسیار پر رنگ تر است لذا مصرف مکمل ال کارنیتین برای این افراد ضروری و لازم است.

اگر ورزشکار هستید و دوست دارید از ال کارنیتین، استفاده کنید می‌بایست در نظر داشته باشید که اثرات آن به مانند دیگر مکمل‌های ورزشی زود بازده و عینی نیست و شما می‌بایست در مدت طولانی آن را مصرف و از اثرات آن برای افزایش قدرت عضلانی، کاهش خستگی و بهبود ریکاوری بهره ببرد.

دوز استاندارد مصرف ال کارنیتین، در طول روز ۵۰۰ تا ۲ هزار میلی‌گرم است. البته دوز مصرفی برای انواع کارنیتین‌ها ممکن است متفاوت باشد که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

بر اساس برآوردهای انجام شده، مصرف ۲ گرم از انواع ال کارنیتین‌ها، دوز مناسبی برای مصرف آن‌ها است.

 

ال کارنیتین، به عنوان سوزانده اسیدهای چرب شناخته شده است اما تحقیقات نشان داده است که مصرف ال کارنیتین، در طولانی مدت و حتی در دوزهای مصرفی بالا تاثیر آنچنانی در چربی سوزی ندارد. دلیل این اتفاق را در ساختار پیچیده تأمین انرژی در بدن باید دانست. ال کارنیتین، دارای خواص سلامتی از جمله، بهبود عملکرد مغز در کهن‌سالی، مبارزه با دیابت نوع ۲ و عوارض ناشی از آن است. برای افراد مسن و گیاهخواران خوردن ال کارنیتین توصیه شده است.

ال کارنیتین، دارای انواع و اقسام متفاوتی است که بر اساس نیاز خودتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر تجربه‌ای از مصرف ال کارنیتین دارید با ما در میان بگذارید.

 

بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام و تشکر بابت مطلب مفیدتون
بنده گیاه خوار هستم و ورزش بدنسازی نیز انجام میدم. با توجه به مطالب گفته شده فکر میکنم نیاز به استفاده ازین مکمل داشته باشم.
فقط در یک جای مطلب گفته شد این مکمل فشار خون رو پایین میاره و در انتها و قسمت عوارض مصرف نوشته بودین افرادی که دچار فشار خون بالا هستن استفاده نکنن . میخواستم ببینم اگه باعث کاهش فشار خون میشه چه دلیلی داره که در افراد مبتلا به فشار خون مصرف نشه؟
خیلی ممنون

با .
در صورتیکه شما فشار خون پایینی داشته باشید مصرف ال کارنیتین موجب کاهش ناگهانی فشار خون و عوارضی به مانند سرگیجه و غش دست خواهد داد. لدا منظور از فشار خون، فشار خون پایین است.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار علمی پزشکی, دوپینگ،بدنسازی،مکمل درتغذیه, مشروح اخبار

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

●  منابع تامین

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد.

غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی‌باشند.L – کارنیتین یک دارو هم می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

●  موارد مصرف دارویی

کمبود کارنیتین در بره‌های بدنسازی (تقویت عضلانی ) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب.

●  میزان مصرف:

برای فرد ۵۰ کیلویی ۱ تا ۳ گرم همراه غذا به صورت قرص و شربت هم وجود دارد. مصرف ایزومر D کارنیتین بسیار محدود و فقط تحت نظز پزشک است.

کارنیتین را طبق دستور پزشک و یا دستور زیر مصرف کنید:

کمبود کارنیتین در افراد بالغ: 99 میلی‌گرم، دو یا سه بار در روز

درمان اثرات مصرف والپروئیک اسید: 5 تا 1 میلی‌گرن در روز در سه یا چهار وعده

●  نازایی مردان:

2 گرم ال کارنیتین به همراه 1 گرم ال – استیل- کارنیتین در روز

●  اثرات جانبی مصرف کارنیتین

مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتاً کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگر این ماده بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

●  مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

●  مزاياي مصرف ال – كارنيتين:

ال کارنیتین  دو نوع تاثیر مهم در بدن دارد که یکی اثر چربی سوزی آن است و دیگری اثرات فیزیولوژیکی آن می باشد .

– اثر چربي سوزي

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حد داشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

●  موارد منع مصرف :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

●  مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

●  اشکال کارنیتین به عنوان مکمل

ال–کارنیتین رایج‌ترین نوع کارنیتین است و به صورت مکمل در داروخانه‌ها یافت می‌شود. فرم‌های دیگر کارنیتین به استیل- ال- کارنیتین و پروپینول – ال – کارنیتین نیز در بعضی موارد توسط پزشک تجویز می‌شود.

●  احتیاط

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

کمردرد، عارضه بسیار متداولی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار

افرادی که عاشق ورزش هستند و تمرینات حرفه‌ای را انجام می دهند قطعا با پودر

بدن شما برای کمک به تجزیه‌ی چربی‌های رژیم غذایی بمنظور تولید انرژی، به کارنیتین نیاز دارد. به این دلیل، برخی محققان سعی کردند بفهمند که آیا مکمل کارنیتین می‌تواند توانایی بدن شما برای چربی سوزی که در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود را افزایش دهد یا نه.

از تحقیقات صورت گرفته نتایج مختلفی بدست آمده است، اما هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است. کماکان مشخص نیست که برای پیشگیری از عوارض جانبی بالقوه، می‌توانید چه مقدار مکمل کارنیتین یا برای چه مدتی مصرف کنید.

بنابراین قبل از مصرف ال کارنیتین (یکی از رایج‌ترین انواع بدون نسخه کارنیتین)، در مورد خطرات احتمالی با پزشکتان مشورت کنید.

بخش عمده ای از توجه به ال کارنیتین بعنوان یک مکمل چربی سوز، با مطالعه‌ای که در مجله Acta Nutrimenta Sinica در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، آغاز گردید. در این مطالعه، محققان دریافتند نوجوانان چاقی که بمدت سه ماه ورزش کردند، رژیم غذایی داشتند، و روزانه از ۱۰۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین استفاده کردند، نسبت به نوجوانانی که از این ترکیب، استفاده نکرده بودند، وزن بیشتری از دست دادند.

در حالیکه این نتیجه امیدوار کننده بود، اما سیستم کارگروه دانشگاه میشیگان اشاره می‌کند که این مطالعه از نظر بنیادی دارای کاستی‌ها و اشتباهاتی بوده است. مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۳ در مجله «دارو و پیری» منتشر شد، نشان داد افرادی که روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم کارنیتین مصرف می‌کردند، تود‌یه چربی از دست دادند و در عین حال توده‌ی عضلانی بدون چربی، بدست آوردند.عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

تحقیق دیگری نشان می‌دهد که مکمل ال کارنیتین، به تنهایی باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن نمی‌شود. نتایج مطالعه «مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم تمرینی» در سال ۲۰۰۰ نشان داد که مصرف ۴۰۰۰ میلی‌گرم کارنیتین که به دو دوز ۲۰۰۰ میلی گرمی در روز تقسیم شده بود، منجر به کاهش وزن یا چربی قابل توجهی در زنان دارای اضافه وزن نشد، حتی اگر با ۳۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط و ۴ بار در هفته، همراه بوده باشد.

این نتیجه و نتایج منفی دیگر، «دی جی دیک»، دانشمند کانادایی را بر آن داشت که در مقاله سال ۲۰۰۰ مجله فیزیولوژی کاربردی کانادا، اینطور نتیجه گیری کند که هیچ مدرک قانع کننده‌ای دال بر ارتباط مکمل کارنیتین با افزایش سوخت و ساز چربی و کاهش وزن وجود ندارد.

در هر صورت، اگر تصمیم گرفته‌اید از مکمل ال کارنیتین بدون نسخه استفاده کنید، موسسه لینوس پائولینگ می‌گوید: دوز نرمال در مجموع ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است. نوع متداول دیگری از مکمل کارنیتین «استیل ال کارنیتین» است، که در آن کارنیتین در کنار گروه‌های استیل ضروری برای سنتز انتقال دهنده‌ی عصبی استیل کولین و «پروپیونات ال کارنیتین» که تامین کننده‌ی پروپیونات است قرار می‌گیرد.

پروپیونات، یک ترکیب مورد نیاز برای سوخت و ساز انرژی می‌باشد. هنوز مشخص نشده که آیا این انواع جایگزین، در افزایش چربی سوزی، بهتر از ال کارنیتین تنها هستند یا نه. اگر خواستید تا بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز از این مکمل استفاده کنید، حتما تحت نظر پزشکی این کار را انجام دهید.

افرادی که از مکمل ال کارنتین استفاده می‌کنند، ممکن است اثرات جانبی مانند استفراغ، درد معده، تهوع و اسهال را تجربه کنند. ممکن است کارنیتین، هورمون تیروئید را مهار کند، تعداد دفعات و شدت تشنج افراد مبتلا به اختلالات تشنجی را افزایش دهد و اضطراب را در افراد مسن دارای بیماری آلزایمر، تشدید کند. اگر روزانه از ۳۰۰۰ میلی‌گرم مصرف کنید، ممکن است بوی بدنتان، غیر عادی شود. اگر هم باردار یا در حال شیردهی هستید یا بیماری کلیه یا کبد دارید، از ال کارنیتین استفاده نکنید.

با فیتنس پلاس حرفه ای تمرین کنید!

بره تمرینی + رژیم لاغری


توسط کارشناسان فیتنس مگزین

پشتیبانی آنلاین + تخفیف ویژه

سلام
من به شاگردم ال کارنتین مایع رو پیشنهاد کردم + امگا 3 فقط نمیدونم آیا بعد تمرین یا موقع وعده های اصلی هم نیاز هست بخوره با فقط قبل تمرین باید مصرف کنه

من معتقدم الگارنتین بدون ورزش هیچ تاثیری نداره حتما باید بهنماه ورزش اون خور‌منتهی سوال من‌اینه من نیم سافت قبل تمریناتم میخورم برا چربیسوزی بهتر ..سوال من‌اینه ‌بشدت احساس تشنگی میکنم از وقتی الگارنتین 1رو میخورم

من امروز میخوام برای اولین بار ال کارنیتین بخورم و برم باشگاه امید به خدا

من روزی 3 گرم میخورم با نظر مربیم میخورم یکم برام سردرد خفیف میاره ،با دوز 15 دوبا. در روز مصرف می کنم به نظر شما کمش،کنم ،میخوام همراش cla هم مصرف کنم خوبه؟

سلام ببخشین پسرمن دوازده سالشه خیلی تپله از داروخونه براش الکارتین امپول خوراکی گرفتم چه جوری باید بهش بدم یعنی کی باید بدم

سلام بر شما
ال کارنتین بدون ورزش سودی که ندارد هیچ،ضرر هم دارد.
ال کارنتین چربی سوزی نیست فقط موقع تمرینات ورزشی کمک میکند تا چربی بسوزد.

كلا دكتر غدد من هم گفته بود ديگه كه اثرش ٥٠-٥٠ هست و ما مي گيم بيست دقيقه قبل از ورزش بخورين كه اثر چربي سوزيش بالا بره.

حالا ما مي حوريم و ورزش هم مي كنيم. شايد خوب باشه به خصوص اگه با ورزش هم همراه باشه.

كلا با توجه به همه چيزايي كه با مراجعه به سايتا گفتم، شايد خوب باشه، به ويژه اگه با ورزش همراه بشه.

كلا ٥٠-٥٠ هست ديگه. حالا با ورزش بهتره

مصرف ال کارنیتین برای بهبود عملکرد
در تحقیقاتی‌ مشخص شد که میزان سطح الکارنیتین درون بدن میتواند از طریق رژیم غذایی افزایش یابد.هنگامی که سطح کارنیتین درون بدن افزایش یافت بسته به شدت تمرین بدن انرژی و عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد.محققان در آزمایشی به گروهی از ورزشکاران با تجربه رشته سه گانه که در هفته ۳-۵ روز تمرین داشتند ۲ گرم کارنیتین و ۸۰ گرم کربوهیدرات دو بار در روز دادند.بعد از ۲۴ هفته از مصرف ال کارنیتین گروهی که از الکارنیتین استفاده کرده بودند عملکرد ورزشی آنها به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته بود.
در این آزمایش‌ها برای کاربرد موثر ال کارنیتین دو نکته بسیار مهم آشکار شد.اول اینکه دوره مصرف ال کارنیتین برای رسیدن به سطح کافی‌ درون عضلات طولانی‌ می‌باشد.در این تحقیقات مشخص شد که بعد از سه ماه هیچ تغییری در ورزشکاران ایجاد نشده بود.ولی‌ بعد از شش ماه آن ورزش کاران به طور قابل توجهی‌ در عملکرد آنها بهبود حاصل شد.البته نمی‌توان یک عدد مشخص برای دوره ال کارنیتین مشخص کرد چون که الکارنیتین نیز مثل امگا ۳ میتواند در تمام طول عمر یک فرد مورد استفاده قرار گیرد.
دوم اینکه کارنیتین بدون همراهی میزان مناسبی از انسولین درون سلول‌ها گردآمدن نخواهد کرد.این موضوع اکنون به ما ثابت می‌کند که چرا در آزمایشات قبلی‌ هر چقدر هم که دوز مصرفی ال کارنیتین را افزایش می‌دادند ولی‌ باز هم درون سلول‌ها گردآمدنی حاصل نمی‌شد.در این تحقیق ال کارنیتین همراه کربوهیدرات مصرف شد چون کربوهیدرات باعث آزاد سازی انسولین شده و کمک می‌کند تا ال کارنیتیندرون سلول‌ها گردآمدن کند.البته شما باید میزان ترشح انسولین توسط کربوهیدرات‌ها را به طور جدی تحت کنترل داشته باشید.سایت ایران مکمل . این مساله بسیار مهم می‌باشد اما این را نیز به یاد داشته باشید که انسولین یک هورمون آنابولیک قدرتمند می‌باشد در صورتی‌ که میزان مناسبی از آن ترشح شود و سلول‌ها نیز به اندازه کافی‌ قدرت جذب انسولین را داشته باشند.
مصرف کارنیتین با کربوهیدرات تنها یکی‌ از راه‌های استفاده از ال کارنیتین می‌باشد.همانطور که در نکته ۲ نیز مشاهده کردید شما میتوانید از ال کارنیتین به همراه امگا ۳ نیز استفاده کنید که این گزینه برای افرادی که اولویت اول آنها چربی‌ سوزی می‌باشد گزینه مناسب تری می‌باشد.

ببخشید تو نوشته قبلی جای نکته ١ و ٢ با هم جا به جا شده بود که ممکنه باعث درک اشتباه بشه. به همین خاطر تو این نوشته جاشونو اصلاح کردم

توی یه سری سایتا هم گفته بودن ال کارنی تین برای چربی سوزی خوبه. ولی در این زمینه بعضیا می گن برای چربی سوزی خوبه و بعضا تأثیر قطعی اونو تو این زمینه زیر سؤال بردن.

بعضیا

دكتر روانپزشكم اول گفت يكي صبح يكي شب ولي بعد گفت همراه غذا. قبلا هم كه يه دونه بايد مي خوردم، گفته بود بعد از صبحانه.
حالا هركسي مي تونه با دكتر خودش مشورت كنه و نظر اون رو هم بپرسه.

منظور از ناشتا نخوردن اين دارو هم، صبح ناشتاست.

من با دكتر غددم صحبت كردم گفتم شما مي گين ال كارني تين بيست دقيقه قبل از ورزش و روزهايي كه ورزش نمي كنيم، قبل از غذا خورده شود، يعني اونو قبل از صبحانه هم به صورت ناشتا مي شه خورد؟ گفت بهتره كه ناشتا خورده نشه، ممكنه معده رو به هم بريزه. يه چيز كوچيك قبل از صبحانه بخور. اين قرصو بخور، بعد صبحانه تو بخور. حالا باز هر كسي خودش مي دونه كه كدوم دستور رو در مورد زمان مصرف اين قرص اجرا كنه، بر اساس مشورت با دكترش.

حالا هر كسي بر اساس تعداد قرص هايي كه مي خوره، مي تونه زمان قرص خوردن هاش رو تنظيم كنه.

با سلام
ممنون از راهنماییتون
یه جا خوندم با الکارنتین نباید از کربوهیدرات استفاده کرد که سوخت بدن از طریق چربی باشه
و اینکه من مصرف خرمای زیادی دارم یعنی با همه چی خرما میخورم مشکلی پیش نمیاد
یکم در این مورد راهنمایی کنید ممنون میشم

ال کارینیتین بدون کربوهیدرات اثربخش نیست
دکتر زهرا علیزاده، متخصص پزشکى- ورزشى

در حال حاضر مصرف ال کارنیتین به صورت خودسرانه با هدف کاهش وزن و چربى سوزى، چه بین افراد عادى و چه میان ورزشکاران به شدت افزایش پیدا کرده است، اما نکته اصلى که همه باید بدانند، این است که اصلاً چربى سوزى این ترکیب، اثبات نشده است. البته ممکن است این دارو به دلایلی دیگر براى گروهى از ورزشکاران تجویز شود، ولى در این صورت نیز بهتر است همراه آن مقدارى کربوهیدرات هم مصرف شود تا میزان اسیدهاى چربى که به دنبال ورود ال کارنیتین به بدن آزاد مى شوند، افزایش پیدا کند.
مصرف کارنیتین با کربوهیدرات تنها یکی‌ از راه‌های استفاده از ال کارنیتین می‌باشد.همانطور که در نکته ۲ نیز مشاهده کردید شما میتوانید از ال کارنیتین به همراه امگا ۳ نیز استفاده کنید که این گزینه برای افرادی که اولویت اول آنها چربی‌ سوزی می‌باشد گزینه مناسب تری می‌باشد.
دوم اینکه کارنیتین بدون همراهی میزان مناسبی از انسولین درون سلول‌ها گردآمدن نخواهد کرد.این موضوع اکنون به ما ثابت می‌کند که چرا در آزمایشات قبلی‌ هر چقدر هم که دوز مصرفی ال کارنیتین را افزایش می‌دادند ولی‌ باز هم درون سلول‌ها گردآمدنی حاصل نمی‌شد.در این تحقیق ال کارنیتین همراه کربوهیدرات مصرف شد چون کربوهیدرات باعث آزاد سازی انسولین شده و کمک می‌کند تا ال کارنیتیندرون سلول‌ها گردآمدن کند.البته شما باید میزان ترشح انسولین توسط کربوهیدرات‌ها را به طور جدی تحت کنترل داشته باشید.سایت ایران مکمل . این مساله بسیار مهم می‌باشد اما این را نیز به یاد داشته باشید که انسولین یک هورمون آنابولیک قدرتمند می‌باشد در صورتی‌ که میزان مناسبی از آن ترشح شود و سلول‌ها نیز به اندازه کافی‌ قدرت جذب انسولین را داشته باشند.
مصرف کارنیتین با کربوهیدرات تنها یکی‌ از راه‌های استفاده از ال کارنیتین می‌باشد.
مصرف ال کارنیتین برای بهبود عملکرد
در تحقیقاتی‌ مشخص شد که میزان سطح الکارنیتین درون بدن میتواند از طریق رژیم غذایی افزایش یابد.هنگامی که سطح کارنیتین درون بدن افزایش یافت بسته به شدت تمرین بدن انرژی و عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد.محققان در آزمایشی به گروهی از ورزشکاران با تجربه رشته سه گانه که در هفته ۳-۵ روز تمرین داشتند ۲ گرم کارنیتین و ۸۰ گرم کربوهیدرات دو بار در روز دادند.بعد از ۲۴ هفته از مصرف ال کارنیتین گروهی که از الکارنیتین استفاده کرده بودند عملکرد ورزشی آنها به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته بود.
در این آزمایش‌ها برای کاربرد موثر ال کارنیتین دو نکته بسیار مهم آشکار شد.اول اینکه دوره مصرف ال کارنیتین برای رسیدن به سطح کافی‌ درون عضلات طولانی‌ می‌باشد.در این تحقیقات مشخص شد که بعد از سه ماه هیچ تغییری در ورزشکاران ایجاد نشده بود.ولی‌ بعد از شش ماه آن ورزش کاران به طور قابل توجهی‌ در عملکرد آنها بهبود حاصل شد.البته نمی‌توان یک عدد مشخص برای دوره ال کارنیتین مشخص کرد چون که الکارنیتین نیز مثل امگا ۳ میتواند در تمام طول عمر یک فرد مورد استفاده قرار گیرد.
ال کارنیتین بویژه زمانی که با مکمل های امگا ۳ مصرف شود تاثیر قابل توجهی بر سوزان چربی ها و کاهش وزن خواهد داشت.
.با توجه به تجربه شخصی‌ خودم بهترین چربی‌ سوزی زمانی‌ رخ میدهد که میزان مصرف امگا ۳ نسبت به کارنیتین ۵ به ۱ باشد.مثلا اگر ۲۰ گرم از امگا ۳ مصرف می‌کنید پس باید در کنار آن ۴ گرم الکارنیتین استفاده کنید.
البته این فک کنم برای بدنسازهاست نه دیگران☝️
“برگرفته از سایت های مختلف

نکته آخر یعنی نسبت ۵ به ١ امگا ٣ به ال کارنی تین رو گفتم احتمالا مربوط به بدنسازهاست نه دیگران. وگرنه بقیه مطالب عمومی است.

همه این مطالب هم از تو سایتا درآوردم و تجربه شخصی خودم نیست. اون تجربه شخصی نوشته شده در مورد نسبت امگا ٣ به ال کارنی تین هم تو یه سایت نوشته شده بود نه توسط من.

می تونین خودتونم از دکترها و سایت ها تحقیق کنین که یه وقت اشتباهی نشه.

من از دكتر غدد خودم پرسيدم. گفتن كلا احتمال چربي سوزي ال كارني تين ٥٠-٥٠ هست. حالا ما مي گيم بيست دقيقه قبل از ورزش اين قرص رو بخورين تا نقش چربي سوزي خودش رو بهتر بازي كنه. حتي مثلا من كه دو تا ٢٥٠ ميلي گرم در روز مي خورم، گفت مي توني دو تاش رو هم همون قبل ورزش بخوري. روزايي هم كه ورزش نمي كني، قبل از غذا بخور. البته بهتره خوب آدم ناشتا نخوره. ولي قبل از ساير وعده ها مي شه خورد. بعضي جاها گفتن همراه غذا، بعضيا مي گن ميان وعده هاي غذايي با شكم خالي و همراه مايعات و بعضيا مثلا بعد صبحانه. ولي دكتر من همون بيست دقيقه قبل از ورزش و يا قبل از غذا رو گفت.
بعد در مورد مصرف ال كارني تين با امگا ٣ و كربوهيدرات براي چربي سوزي بهتر گفت كلا چربي سوزي اين دارو ٥٠-٥٠ هست و به همين خاطر هم مي گيم بيست دقيقه قبل از ورزش بخورين تا نقش چربي سوزيشو بهتر ايفا كنه. خيلي ربطي به مصرف اون با امگا ٣ و كربوهيدرات نداره مي تونين همراه اينا بخورين يا نه. خوردن خرماي زياد هم در طول مصرف اين دارو منعي نداره. كلا هم گفت ما مي گيم بين ٥٠٠ ميلي گرم تا يك گرم در روز مي شه خورد.

به هر حال دكتر غدد من گفت ٥٠٠ ميلي گرم تا يك گرم در روز. بعد روزاي ورزش بيست دقيقه قبل از ورزش. روزاي غير ورزش هم قبل از غذا.عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

١-٢ گرم “استيل ال كارني تين با معده خالي حدود يك ساعت قبل از تمرين رو هم گفتن. ٣٠ دقيقه قبل از تمرين رو هم گفتن. ولي همه بستگي به دستور دكترتون داره.

حالا من مي گم در مورد ال كارني تين، آدم همون بيست دقيقه قبل از ورزش و روزاي غير ورزش قبل از غذا رو رعايت كنه. چون دكتر غدد من لابد يه چيزي مي دونسته كه گفته. لابد اين حالت براي چربي سوزي بهتره. بازم هرجور خودتون مي دونين.

چون ايشون (روانپزشك) استادن و نظرشون حجته و خيلي خوب و دلسوز و مسئوليت پذيرن و هميشه پاسخ مريض رو درست و با تفكر مي دن، با ايشون صحبت كردم و ايشون نظر دكتر غددم رو صائب دونستن.

دكتر روانپزشكم هم كه قبلا گفته بود يكي صبح و يكي شب و بعد گفت دو تاش همراه وعده هاي غذايي و قبلا هم كه يه دونه بود گفته بود بعد صبحانه، در نهايت گفت هر جور كه دكتر غددت بگه چون اين مسئله در تخصص ايشونه.

بعضيا مي گن صبح و شب، بعضيا با معده خالي حدود يك ساعت قبل از تمرين، در روزهاي غير تمرين هم يك وعده صبح يك وعده قبل از خواب، بعضيا بين وعده هاي غذايي و با شكم خالي همراه با مايعات كافي، بعضيا يه وعده قبل از غذا يه وعده ٢٠ دقيقه قبل از تمرين. ولي گفتم دكتر غدد من چي گفت.
بعد دكتر غدد و روانپزشك من گفتن بين ٥٠٠ ميلي گرم تا يك گرم در روز. ولي بعضي جاها گفتن ٥٠٠ تا ٢٠٠٠ ميلي گرم.

البته داروخانه به من گفت صبح ناشتا نخور. بعد تو بعضي سايتا بين ١ تا ٣ گرم در روز رو گفته، بعضي ها هم ٥٠٠ تا ١٥٠٠ ميلي گرم رو. يه جا هم در مورد زمان مصرف گفته بود با معده خالي يه ساعت قبل از تمرين. روزاي غير تمرين هم يك وعده صبح و يك وعده قبل از خواب. البته بازم مشورت با دكتر حرف اول رو مي زنه.

بعضي سايتا گفتن دوز مصرفي رو در سه وعده و سه بار در روز مصرف كنيد. ولي مثلا من كه دكتر بهم دو تا قرص٢٥٠ ميلي گرم داده، دو بار در روز مي خورم.

به خاطر همين، چون خود دكتر روانپزشكم كه تو زمينه اعصاب و روان خيلي حاذقه، خودش گفت در اين زمينه كه در تخصص من نيست، با دكتر غددت مشورت كن، منم همين كارو مي كنم.

باسلام
ممنون از پست خوبتون.

کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی

عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

آرایش

مدل مو

مدل لباس

 همه ی حواشى یک مکمل لاغرى از نظر متخصصان

با ال کارنیتین خواب لاغرى را ببینید!

کارنیتین یا ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود. کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد. کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می‌باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می‌دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می‌انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

آکاایران: قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

چند کیلو اضافه وزن کافى است تا ال کارنیتین (carnitin-L ) را به عنوان یک چربى سوز مؤثر از مربى باشگاه و دوست و آشنا شنیده و شاید حتى مشترى اش هم شده باشید و لابد برایتان خیلى عجیب است اگر بدانید که این اثر کاهنده ً ی وزن، اصلا وجود خارجى ندارد! تأثیرات معجزه آسایى که به این دارو نسبت داده مى شود و تبلیغات و حواشى آن، آن قدر زیاد است که خیلى ها را به اشتباه مى اندازد و سوء تفاهم هاى زیادى را ایجاد مى کند. به همین خاطر سراغ پنج متخصص تغذیه و پزشکى- ورزشى و عضو هیئت علمى دانشگاه رفتیم تا به این سؤال مهم پاسخ دهند که آیا کاهش وزن با ال کارنیتین ممکن است؟

یک کیلو کاهش وزن با ال کارنیتین در سال!

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه:

سال گذشته مطالعه اى در خصوص تأثیر ال کارنیتین بر روند کاهش وزن در دانشگاه تهران انجام شد و نشان داد که اگر کسى روزانه یک میلى گرم از این ترکیب را دریافت کند، بعد از 365 روز فقط حدود یک کیلوگرم از وزنش پایین مى آید که مى شود این وزن را فقط با دو هفته رژیم گرفتن و کاهش 5 کالرى از رژیم دریافتى روزانه، کم کرد.

افراد عادى نیازى به ال کارنیتین ندارند

دکتر ضیاءالدین مظهرى، متخصص تغذیه:

استفاده از مکمل ال کارنیتین به صورت دارو تأثیر معنادار و مشخصى روى لاغر شدن نداشته و چربى سوز نیست. در ضمن نیازى هم نیست که افراد عادى این ترکیب را به صورت مکمل دارویى مصرف کنند چون بدن آن را مى سازد و استفاده مى کند. البته گاهى ممکن است براى چربی سوزی بدن ورزشکاران و افزایش نیرویشان در حین مسابقه از این دارو استفاده کرد که این مسئله شرایط خاص خود را دارد.

سرخود ال کارنیتین نخورید

دکتر سید على کشاورز، متخصص تغذیه:

 

 

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

 

ال کارنیتین به صورت طبیعى در بعضى غذاها مانند انواع گوشت ها وجود دارد و در مواردى براى ورزشکاران تجویز مى شود، اما اگر کسى تصور مى کند که بدون رژیم غذایى مناسب و ورزش کردن مى تواند ز این دارو استفاده کند، صددرصد در اشتباه است. اگر فرد رژیم غذایى درست و اصولى براى کاهش وزن نداشته در کنارش بخواهد از این دارو هم باشد و مانند همیشه غذا بخورد و به عنوان مکمل چربى سوز استفاده کند، دچار عارضه خواهد شد.

براى لاغرى با ال کارنیتین شواهد علمى نداریم

عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

دکتر هاله دادگستر، متخصص پزشکى ورزشى:

در مقالات و پژوهش هایى که تاکنون انجام شده هیچ مدرک قطعى به دست نیامده است که اگر ال کارنیتین را به عنوان دارو و به صورت خوراکى به فرد بدهیم، لزوماً مى توانیم به لاغرى او کمک کنیم. وقتى ال کارنیتین به صورت دارو وارد بدن مى شود، سطح پلاسمایى آن بالا مى رود، در نتیجه انتظار داریم که ال کارنیتین بیشترى وارد سلول شود، اما شواهدى نداریم که نشان دهد این مسئله باعث مى شود که چربى بیشترى در سلول هاى بدن بسوزد و از بین برود.

ال کارینیتین بدون کربوهیدرات اثربخش نیست

دکتر زهرا علیزاده، متخصص پزشکى- ورزشى:

 

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین

در حال حاضر مصرف ال کارنیتین به صورت خودسرانه با هدف کاهش وزن و چربى سوزى، چه بین افراد عادى و چه میان ورزشکاران به شدت افزایش پیدا کرده است، اما نکته اصلى که همه باید بدانند، این است که اصلاً چربى سوزى این ترکیب، اثبات نشده است. البته ممکن است این دارو به دلایلی دیگر براى گروهى از ورزشکاران تجویز شود، ولى در این صورت نیز بهتر است همراه آن مقدارى کربوهیدرات هم مصرف شود تا میزان اسیدهاى چربى که به دنبال ورود ال کارنیتین به بدن آزاد مى شوند، افزایش پیدا کند.

 

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

ال کارنیتین زیر ذره بین

1 .ال کارنیتین به صورت طبیعى در غذاهاى با منشأ حیوانى مانند انواع گوشت ها و شیر و لبنیات وجود دارد. البته در بعضى مواد غذایى گیاهى از جمله کره ی بادام زمینى نیز مى توان این ترکیب را یافت.

2 .میتوکندرى (mitochondria) یکى از اجزاى سلولى است که وظیفه تنفس سلولى را بر عهده دارد. ورود ال کارنیتین به بدن باعث مى شود اسید چرب آزاد بیشترى وارد میتوکندرى سلول شده و بعضى ها عقیده دارند که این مسئله باعث مى شود سوخت وساز این چربى ها افزایش پیدا مى کند اما هنوز شواهد علمى کافى در این زمینه وجود ندارد.

3 .ال کارنیتین نیروى ورزشکاران به خصوص آن هایى را که تمرینات استقامتى دارند، افزایش مى دهد و خستگى آن ها را به تأخیر مى اندازد.

4 .مصرف بیش ازحد ال کارنیتین باعث مى شود بدن بوى ماهى بگیرد.

اطلاعات تکمیلی راجع به اال کارنیتین مایع :

پزشکان بدون مرز

ال کارنیتین (L-carnitine)

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

●  منابع تامین

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد.

غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی‌باشند.L – کارنیتین یک دارو هم می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

●  موارد مصرف دارویی

کمبود کارنیتین در بره‌های بدنسازی (تقویت عضلانی ) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب.

●  میزان مصرف: بهترین زمان مصرف ال کارنیتین

برای فرد ۵۰ کیلویی ۱ تا ۳ گرم همراه غذا به صورت قرص و شربت هم وجود دارد. مصرف ایزومر D کارنیتین بسیار محدود و فقط تحت نظز پزشک است.

کارنیتین را طبق دستور پزشک و یا دستور زیر مصرف کنید:

کمبود کارنیتین در افراد بالغ: 99 میلی‌گرم، دو یا سه بار در روز

درمان اثرات مصرف والپروئیک اسید: 5 تا 1 میلی‌گرن در روز در سه یا چهار وعده

●  نازایی مردان:

2 گرم ال کارنیتین به همراه 1 گرم ال – استیل- کارنیتین در روز

●  اثرات جانبی مصرف کارنیتین

مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتاً کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگر این ماده بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

●  مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

●  مزاياي مصرف ال – كارنيتين:

ال کارنیتین  دو نوع تاثیر مهم در بدن دارد که یکی اثر چربی سوزی آن است و دیگری اثرات فیزیولوژیکی آن می باشد .

– اثر چربي سوزي

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حد داشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

●  موارد منع مصرف :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

●  مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

●  اشکال کارنیتین به عنوان مکمل

ال–کارنیتین رایج‌ترین نوع کارنیتین است و به صورت مکمل در داروخانه‌ها یافت می‌شود. فرم‌های دیگر کارنیتین به استیل- ال- کارنیتین و پروپینول – ال – کارنیتین نیز در بعضی موارد توسط پزشک تجویز می‌شود.

●  احتیاط

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

قیمت ال کارنیتین مایع در داروخانه

ال کارنیتین مایع
ساخت کشور ایتالیا
هر بسته شامل 1 عدد ویال خوراکی 1 میلی گرمی ال کارنیتین
قیمت هر بسته 24 تومان

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

علائم اولیه بارداری چیست؟ آیا می دانستید، هنگامی که عادت ماهانه تان به تاخیر می افتد، ممکن است چند هفته از بارداری تان گذشته باشد؟ حاملگی با بارور

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

علائم اولیه بارداری چیست؟ آیا می دانستید، هنگامی که عادت ماهانه تان به تاخیر می افتد، ممکن است چند هفته از بارداری تان گذشته باشد؟ حاملگی با بارور

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

استعلام خلافی خودرو

متخصصین امر ورزش و تناسب اندام، بارها با این سوال از طرف شاگردان مواجه شده اند كه ال – كارنیتین چیست و زمان و مقدار مصرف آن به چه شكل می باشد؟  آیا ال – كارنیتین برای بدن ضرر هم دارد؟

 

این مقاله، سعی بر این دارد تا اطلاعات لازم در این زمینه را به شما خواننده گرامی انتقال دهد.

 

عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

کارنیتین یا ال کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

 

کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. وظیفه اصلی آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

 

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد.

 

از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد.

 

عرضه کنندگان این مکمل معتقدند مصرف مکمل کارنیتین موجب افزایش ذخایر این ماده درعضلات گردیده و در نتیجه انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری با سهولت بیش تری انجام شده و اکسیداسیون چربی ها با کفایت بیش تری انجام می شود.

 

بر این اساس، مصرف مکمل کارنیتین را عاملی جهت افزایش کاتابولیسم چربی ها و در نتیجه کاهش وزن و افزایش توان فعایت های هوازی معرفی می نمایند. 

 

کارنیتین از ریشه ی لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است که این انتخاب به دلیل آن است که منابع غذایی این ماده انواع گوشت و لبنیات می باشند.

 

سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند.

 

ال- کارنیتین یک دارو نیز می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

 

معمولا، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

 

کارنیتین در واقع مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول، جایی که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند .ا ل – کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد وسلامت قلب شما ر ارتقاء  ببخشد.

 

ال – کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند.

 

همچنین می تواند هوس های شما را  کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران  برای ارتقاء استقامت درورزش ها استفاده می شود.

 

 

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

 

 

– اثر چربی سوزی

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو 

 

 

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت .

 

با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حدداشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید.

 

این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

 

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

 

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

 

 

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

 

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

 

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

 

 

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل:

 

آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل

 

منابع: ویكلی پدیا، نهال فیتنس، انجمن بدنسازی و تناسب اندام ایران

 

گردآوری مطالب: تحریریه آنلاین سلامت | بهناز محمدی

 

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از الو دکتر، هر فردی برای لاغری روش خودش را دنبال می کند. ولی آیا این روش ها صحیح و اصولی هستند؟ آیا خوردن قرص برای لاغری کار صحیحی است؟ چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده نخورند؟

ال کارنتین چیست؟

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی می شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می شود.

در کدام عضو بدن یافت می شود

عوارض مصرف ال کارنیتین بدون ورزش

کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

چه کاری انجام می دهد؟

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می توان موتورخانه یاخته های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته ها تولید می شود.

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

آیا بدن ال کارنتین تولید نمی کند؟

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می دهد که میزان نیاز بهال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد کمی بالا می رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود.

چه مزایایی دارد

همچنین به نظر می رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی های قلبی و رگی رنج می بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل های ال-کارنیتین استفاده می نمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده را نخورند؟

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

به گفته ی موسسه ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی(anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

جایگزین های طبیعی ال کارنتین

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی کهکارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

به شدت احتیاط کنید

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتینتداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

نکات جالبی در مورد ال کارنتین

1. ال کارنتین بدون کربوهیدرات اثربخش نیست.

۲ .میتوکندرى (mitochondria) یکى از اجزاى سلولى است که وظیفه تنفس سلولى را بر عهده دارد. ورود ال کارنیتین بهبدن باعث مى شود اسید چرب آزاد بیشترى وارد میتوکندرى سلول شده و بعضى ها عقیده دارند که این مسئله باعث مى شود سوخت وساز این چربى ها افزایش پیدا مى کند اما هنوز شواهد علمى کافى در این زمینه وجود ندارد.

۳ .ال کارنیتین نیروى ورزشکاران به خصوص آن هایى را که تمرینات استقامتى دارند، افزایش مى دهد و خستگى آن ها را به تأخیر مى اندازد.

۴ .مصرف بیش ازحد ال کارنیتین باعث مى شود بدن بوى ماهى بگیرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *