عوارض مصرف الکل در بارداری

عوارض مصرف الکل در بارداری

محققان می‌گویند شواهد موجود برای اثبات این که نوشیدن مشروبات الکلی به مقدار کم از سوی مادر باردار ممکن است برای نوزاد خطر داشته باشد، “به طرز شگفت‌انگیزی محدود و ضعیف” است.

این پژوهشگران مطالعاتی را که در دهه ۱۹۵۰ میلادی در این زمینه انجام شده بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ شاهدی بر این مدعا که یک یا دو بار نوشیدن مشروبات الکلی در هفته زیان‌بار است وجود ندارد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول بریتانیا تاکید کرده که همه اینها به این مفهوم نیست که نوشیدن الکل در طول مدت بارداری کاملا بی‌خطر و بلااشکال است. محققان می‌گویند به هر حال زنان برای پیروی از دستورالعمل‌های رسمی و صرفا برای پیشگیری از تاثیرات نادانسته و غیرقابل پیش‌بینی الکل، نباید در طول مدت بارداری مشروبات الکلی بنوشند.

سال گذشته پروفسور سالی دیویس مشاور ارشد دولت بریتانیا در امور پزشکی گفت که طرفدار نظریه پرهیز کامل زنان باردار از نوشیدن مشروبات الکلی است. تا قبل از آن به زنان باردار گفته می‌شد که می‌توانند در هفته یک یا دو واحد یا دو یونیت نوشیدنی الکلی بنوشند.

هر نوشیدنی حاوی ده میلی‌لیتر الکل یک واحد یا یک یونیت محسوب می‌‍‌شود. به عنوان مثال هر یک گیلاس کوچک شراب معادل یک یونیت یا یک واحد است.

محققان و پزشکان، خطرات زیاده‌روی در نوشیدن مشروبات الکلی در دوران بارداری را به خوبی می‌دانند اما هنوز مشخص نیست که نوشیدن دقیقا چه میزان الکل در طول مدت بارداری بدون اشکال است و به سلامت مادر و جنین لطمه نمی‌زند.

زیاده‌روی در نوشیدن مشروبات الکلی در مدت بارداری، خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات فیزیکی و جسمی در کودک شود. این در حالی است که خطرات ناشی از نوشیدن الکل به میزان کم هنوز روشن نیست.

دکتر لوئیزا زوکولو و همکارانش ۲۶ پژوهش در این حوزه یافته‌اند. بررسی این پژوهش‌ها هیچ نتیجه خاصی در مورد آسیبی که الکل ممکن است به مادر و جنین بزند، عایدشان نکرد.

در مقام مقایسه بین مادرانی که اصلا الکل ننوشیده بودند و مادرانی که به میزان کم از مشروبات الکلی استفاده کرده بودند، تنها ۷ مورد از این پژوهش‌ها نشان داده کهبه طور متوسط در ۸ درصد موارد، مادرانی که به شکل سبک از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کرده بودند، نوزادانی با جثه کوچکتر به دنیا آورده‌اند.

این بررسی‌ها همچنین نشان داد که خطر زایمان زودرس هم ممکن است با نوشیدن الکل رابطه مستقیم داشته باشد.

امید می‌رود که یافته‌ها بالاخره به مادران کمک کند که بتوانند در حوزه نوشیدن مشروبات الکلی انتخابی آگاهانه داشته باشند.

پروفسور دیوید اسپیگل‌هارتر از دانشگاه کمبریج می‌گوید هنوز منطقی است که در این زمینه رویکرد احتیاطی داشته باشیم اما اگر شانس یارمان باشد، یافته‌ها می‌توانند باعث شوند مادران باردار، دیگر از نوشیدن گاه به گاه نوشیدنی‌های الکلی احساس عذاب وجدان نداشته باشند.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *