عوارض مصرف الکل در ماه اول بارداری

عوارض مصرف الکل در ماه اول بارداری

محققان می‌گویند شواهد موجود برای اثبات این که نوشیدن مشروبات الکلی به مقدار کم از سوی مادر باردار ممکن است برای نوزاد خطر داشته باشد، “به طرز شگفت‌انگیزی محدود و ضعیف” است.

این پژوهشگران مطالعاتی را که در دهه ۱۹۵۰ میلادی در این زمینه انجام شده بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ شاهدی بر این مدعا که یک یا دو بار نوشیدن مشروبات الکلی در هفته زیان‌بار است وجود ندارد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول بریتانیا تاکید کرده که همه اینها به این مفهوم نیست که نوشیدن الکل در طول مدت بارداری کاملا بی‌خطر و بلااشکال است. محققان می‌گویند به هر حال زنان برای پیروی از دستورالعمل‌های رسمی و صرفا برای پیشگیری از تاثیرات نادانسته و غیرقابل پیش‌بینی الکل، نباید در طول مدت بارداری مشروبات الکلی بنوشند.

سال گذشته پروفسور سالی دیویس مشاور ارشد دولت بریتانیا در امور پزشکی گفت که طرفدار نظریه پرهیز کامل زنان باردار از نوشیدن مشروبات الکلی است. تا قبل از آن به زنان باردار گفته می‌شد که می‌توانند در هفته یک یا دو واحد یا دو یونیت نوشیدنی الکلی بنوشند.

هر نوشیدنی حاوی ده میلی‌لیتر الکل یک واحد یا یک یونیت محسوب می‌‍‌شود. به عنوان مثال هر یک گیلاس کوچک شراب معادل یک یونیت یا یک واحد است.

محققان و پزشکان، خطرات زیاده‌روی در نوشیدن مشروبات الکلی در دوران بارداری را به خوبی می‌دانند اما هنوز مشخص نیست که نوشیدن دقیقا چه میزان الکل در طول مدت بارداری بدون اشکال است و به سلامت مادر و جنین لطمه نمی‌زند.

زیاده‌روی در نوشیدن مشروبات الکلی در مدت بارداری، خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات فیزیکی و جسمی در کودک شود. این در حالی است که خطرات ناشی از نوشیدن الکل به میزان کم هنوز روشن نیست.

دکتر لوئیزا زوکولو و همکارانش ۲۶ پژوهش در این حوزه یافته‌اند. بررسی این پژوهش‌ها هیچ نتیجه خاصی در مورد آسیبی که الکل ممکن است به مادر و جنین بزند، عایدشان نکرد.

در مقام مقایسه بین مادرانی که اصلا الکل ننوشیده بودند و مادرانی که به میزان کم از مشروبات الکلی استفاده کرده بودند، تنها ۷ مورد از این پژوهش‌ها نشان داده کهبه طور متوسط در ۸ درصد موارد، مادرانی که به شکل سبک از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کرده بودند، نوزادانی با جثه کوچکتر به دنیا آورده‌اند.

این بررسی‌ها همچنین نشان داد که خطر زایمان زودرس هم ممکن است با نوشیدن الکل رابطه مستقیم داشته باشد.

امید می‌رود که یافته‌ها بالاخره به مادران کمک کند که بتوانند در حوزه نوشیدن مشروبات الکلی انتخابی آگاهانه داشته باشند.

پروفسور دیوید اسپیگل‌هارتر از دانشگاه کمبریج می‌گوید هنوز منطقی است که در این زمینه رویکرد احتیاطی داشته باشیم اما اگر شانس یارمان باشد، یافته‌ها می‌توانند باعث شوند مادران باردار، دیگر از نوشیدن گاه به گاه نوشیدنی‌های الکلی احساس عذاب وجدان نداشته باشند.


مصرف مشروبات الکلی در 4-3 هفته اول بارداری یعنی زمانی که خیلی از زنان نمیدانند که آبستن هستند میتواند موجب تغییراتی در مغز جنین شود که آسیب های دائمی را در مغز نوزاد به دنبال خواهد داشت.

این مطالعه که نتایج آن در مجله منتشر شده است نشان داده که مصرف الکل در این دوران در عملکرد ژن ها در بافت های دیگر بدن نیز تغییراتی را موجب میشود.

این مطالعه به توسط محققان فنلاندی و در دانشگاه هلسینکی و در فاز حیوانی بر روی موش ها صورت گرفته و نشان داده است که مصرف الکل در یک هفته اول بارداری موش ها که معادل 4-3 هفته اول در انسان است میتواند بر روی قسمت هیپوکامپ مغز که مسئول حافظه و یادگیری است تاثیر بگذارد.

محققان به توسط ام آر آی مغز این موش ها موقعی که بالغ شدند را بررسی کرده و متوجه تغییراتی در قسمت های هیپوکامپ و بطن های مغز شدند.

عوارض مصرف الکل در ماه اول بارداری

مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که مصرف الکل در دوران بارداری میتواند موجب نقائص مادرزادر در قلب نوزاد شود.

مادراني که طي دوران بارداري خود هفته‌اي 4 تا 5 ليوان مشروبات الکلي مي‌نوشند پسران خود را نابارور خواهند کرد.

گرچه اين موضوع به اثبات رسيده است که مصرف الکل در دوران بارداري بسيار مضر بوده و مي تواند آسيب هاي فراواني به جنين بزند تحقيقات اخير نيز بار ديگر جنبه اي ديگر از اين مشکلات را رو نمايي کرده است.

تحقيق‌هاي پژوهشگران دانمارکي نشان داده است که مصرف 4 تا 5 ليوان مشروب در هفته طي دوران بارداري “کشنده اسپرماتوزوييدها در جنين پسر” است و ميزان اسپرم اين افراد در 2 سالگي کمتر از ميزان اسپرم‌ها در ديگر افراد بوده و کمتر از يک‌سوم است و بنابراین میزان ناباروری در این مردان است.

طبق اين تحقيق‌ها که مشروح آن در مجله Human Reproduction منتشر شده است، بررسي روي 347 پسر 18 تا 21 ساله نشان داده است آناني که مادرانشان عادت به مصرف الکل در طول بارداري داشته‌اند در مقايسه با آن دسته که مادرهايشان مصرف الکل را کنار گذاشته بود، ميزان اسپرم و کيفيت اسپرماتوزوييدهايشان پايين‌تر بود.

در هیچ دوره دیگری در طول بارداری نمی توان نوشید. هیچ مقدار بی خطری از مصرف الکل در دوران بارداری و زمان اقدام به بارداری وجود ندارد.

همه انواع مختلف الکل ها به یک میزان مضرر هستند چه شراب باشد چه آبجو. وقتی یک خانم بارداری الکل می نوشد به این معنیست که کودک او هم در حال نوشیدن الکل است.

خانم ها همچنین زمانی که رابطه جنسی دارند و پیشگیری نمی کنند نباید الکل استفاده کنند. بخاطر اینکه ممکن است بادار شوند و قبل از آنکه متوجه شوند کودک خود را در خطرات ناشی از خوردن الکل قرار دهند. بیاری از بارداری ها ناخواسته هستند و خیلی ها تا هفته چهارم و ششم متوجه بارداریشان نمی شوند.

چرا مصرف الکل در دوران بارداری خطرناک است؟
الکل در خون مادر از طریق بند ناف وارد بدن کودک می شود. مصرف الکل در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین، مرگ جنین و طیف وسیعی از ناتوانی های فیزیکی، رفتاری و شناختی در تمام طول عمر شود.

این ناتوانی های ب سندرم جنین الکلی شناخته می شود.کودکان با این سندرم ممکن است علایم و مشکلات زیر را نشان دهند:

ویژگی های خاص چهره
اندازه کوچک سر
قد کوتاهتر از حد متوسط
وزن کم
هماهنگی ضعیف
بیش فعالی
مشکل در توجه
حافظه ضعیف
اختلالات یادگیری
تاخیر گفتار و ارتباط
هوش و هوش هیجانی پایین
منطق و قضاوت ضعیف
مشکلات خواب و مکیدن در نوزادی
مشکلات بینایی و شنوایی
مشکل در قلب، کلیه و استخوان ها

چه مقدار الکل در دوران بارداری بی خطر است؟
هیچ مقداری از الکل در دوران بارداری بی خطر نیست.

چه زمانی خوردن الکل در حاملگی خطرناک است؟
هیچ محدوده زمانی در دوارن بارداری وجود ندارد که خوردن الکل بی خطر باشد. الکل می تواند به جنین قبل از اینکه حتی او بداند باردار است آسیب بزند.

خوردن الکل در سه ماهه اول بارداری باعث می شود که کودک دچار ویژگی های غیر نرمالی در صورتش شود.

آسیب سیستم عصبی و تکامل آن با خوردن الکل در هر زمان از دوران بارداری می تواند اتفاق بیافتد. مغز کودک در کل دوران بارداری در حال رشد است و می تواند با الکل آسیب ببیند.

اگر خانمی در دوران بارداری الکل نوشیده است به هیچ عنوان برای ترک و قطع آن دیر نشده است. هر چه زودتر مادر نوشیدن الکل را قطع کند به برای هر دوی آنها بهتر است.

کمک بگیرید
اگر شما بارداری هستید یا در حال اقدام به بارداری هستید ولی نمی تواند الکل را ترک کنید حتما از متخصصین کمک بگیرید.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.


 با یک بار شراب خوردن جنین ناقص میشه؟!

سلام ببخشید من ماه اول بارداری هستم و تازه متوجه بارداری ام شدم. متاسفانه در یک مهمانی کمی شراب با آبمیوه خوردم و بسیار پشیمانم.. خیلی از این بابت نگرانم که خوردن شراب هر چند برای یکبار باعث ناقص شدن جنین بشود؟!


پاسخ مشاور نی نی نما:

نگران نباشید. هر چند خوردن شراب در بارداری مخصوصاً در 3 ماه اول بارداری عوارض زیادی دارد. اما به نظر می رسد خوردن یک بار شراب به میزان کم و به همراه آبمیوه به جنین آسیب نزند.

وقتی مشروب الکلی می نوشید، الکل از خون شما به خون بچه منتقل می شود و عوارض را برای هر دوی شما می کند. امن ترین گزینه برای زنان باردار و زنانی که سعی می کنند حامله شوند این است که هیچ مشروب الکلی نخورند.

عوارض مصرف الکل در ماه اول بارداری

مصرف زیاد الکل در دوران بارداری به خطر سقط جنین، زایمان بچه مرده و زایمان بچه نارس ارتباط داده شده است.

نوشیدن الکل زیاد بطور مرتب، خطر سندروم جنین الکلی را نیز زیاد می کند. نوزادانی که با سندروم الكل جنین متولد می شوند مشکلات ذهنی دارند؛ مشکلات در هماهنگی و تحرک، نقص عضو در صورت، قلب و استخوانها؛ و رشد جسمی آهسته و کند.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

“),t.close},t.write(‘

دوبار مصرف بسیار کم الکل و داروهای مختلف از جمله لووتیروکسین، رزوواستاتین، استامینوفن و ژلوفن داشتم. میخوام بدونم اینها چه اثراتی بر جنین داره؟ ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

عوارض مصرف الکل در ماه اول بارداری

من سابقه کیست تخمدان و جراحی رو داشتم به علت کیست تخمدان .قبلا هم بهتون پیام دادم.این ماه برای بارداری اقدام کردم .اندازه فولیکولم 25 بود میخام بدونم ایا با این فولیکول باردار میشم یا ممکنه ب کیست تبدیل بشه؟اندازه مناسب فولیکول برای بارداری باید تو چ محدوده ای باشه؟البته من پریودام نظمه و گاهی تا 5 الی 6 روز هم عقب انداختم.با این وجود چندروز باید از پریودم بگذره ک بدونم باردارم؟؟؟یه چیز دیگه ک

دست خودم نبودم. حتی یک هفته در بیمارستان بستری شدم و دارو مصرف می کردم. اما عمده مشکلم این بود که شب ها نمی خوابیدم. حتی با قرص هم خوابم نمی برد. شاید باورنکنید اما من 2سالی است که شب ها نمی توانم بخوابم حتی با قوی ترین قرص های خواب آور. روزها هم خوابم نمی برد. تمام اینها به من فشار آورده بود. از زندگی ات راضی بودی؟ زندگی بدی نداشتم، خانه داشتم، 2 تا ماشین داشتیم اما این

سوال مخاطب نی نی بان: شروع پریود من 1 اسفند بوده و 22 اسفند بدون پیشگیری رابطه داشتم. و از سه ماه قبل قرص تلفست12 برای خارش و کهیر استفاده می کنم. 4 روز قبل تست بیبی چک مثبت بود من حالا باید چکار کنم .آیا خوردن تعداد 1 تا تلفست و یک قرص کلداکس روی جنین تاثیر بدی داره یا من باید اقدام به سقط جنین کنم؟ پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:

امانت باشید رهبرانقلاب: رئیس جمهور محترم و برادران و خواهرانی که در بخشهای مختلف با ایشان همکاری خواهند داشت، این مسئولیّت را، این توانایی را، امانت بدانند همچنان که امیرالمؤمنین فرمود: این در گردن تو یک امانتی است؛ وَ اِنَّما هِیَ فی عُنُقِکَ اَمانَة؛ این مسئولیّت، امانت الهی است در اختیار من و شما؛ امانت داری باید کرد؛ حفظ امانت باید کرد. این آیه ی شریفه ی اِنَّ اللهَ

. بشینید پای میز من و با ابزارهای من،قبل از اینکه هزینه کنید چون هم ابزار هزینه داره و هم آموزش. اگر توانستید با این کار ارتباط برقرار کنید بعد واردش شوید. چون این کار،کار سختی است. نمیگم کار راحتی است چون جواهر سازی کلا هم حوصله خیلی زیادی میخواد چون با چیزهای خیلی ظریف کار دارید و هم اینکه شما باید تحمل و حوصله ات زیاد باشد و هم اینکه خلاقیت داشته باشید هم اینکه بتوانی زمان خالی داشته باشید که

سوال مخاطب نی نی بان: من27 ساله اولین بارداری در هفته 16 بارداریم هماتوم 5سانت داشتم و حدود 1 ماه استراحت کردم. سونوگرافی آنومالی دارم. دکتر گفت تو همون میگن که هماتوم رفته یا نه. از کجا بدونم جنین من سالمه قلبش می زنه؟ پاسخ دکتر سمیه یگانه، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: هماتوم در واقع به این دلیل در شما ایجاد شده است که یک تکه از جفت شما در حال کنده شده بوده ولی با ایجاد

سوال مخاطب نی نی بان: من هفته 26 بارداری هستم می خواستم بدونم انداختن کش ساپورت زیر شکم برای جنین ضرر داره؟2- من در هفته 23 یک دفعه از حالت خوابیده بلند شدم و این باعث شد چشمام سیاهی بره. سریع نشستم ولی وقتی به خودم اومدم دراز کشیده بودم فکر کنم چند دقیقه بیهوش شدم. از لحاظ قلبی چک شدم مشکلی نبود می خواستم بدونم این بیهوشی روی مغز جنین تاثیر نمی زاره؟ پاسخ دکتر زینب توکل، دکترای تخصصی

سوال مخاطب نی نی بان: من از این ماه برای اولین بار برای بارداری اقدام کردم و سیکلم نظمه یعنی از 3 روز تا 35 روز متغییره و گاهی 37 روز میشه. من از روز 12 ام سیکلم بطور مرتب نزدیکی داشتم و حتی بعضی روزا روزی دو دفعه نزدیکی داشتم. طبع خیلی گرمی داریم الان نزدیک دو هفته از اقدامم می گذره. یجا توی یک سایتی خوندم که بعد از شیش روز از لقاح گرفتگی عضلات پیش میاد که یکی از علائم بارداری هستش. و من

کارای دیگه. این نکته رو هم بگم که قبل از سفر باید یکسری کارها رو انجام بدید. اول از همه باید یه براورد هزینه داشته باشید که بعدا در مسافرت به مشکل مالی برخورد نکنید. وضعیت خودروتون رو چک کنید. اینکه روغن موتور، روغن ترمز، و آب رادیاتور و آب باتری ماشین مناسب باشه. باد تایرها رو حتما قبل از راه افتادن چک کنید چون هم در مصرف سوخت تاثیر داره هم در کنترل ماشین در سطح جاده. اگر قصد دارید در

سوال مخاطب نی نی بان: ببخشید من با زدم رابطه داشتم که با کاندوم محافظت می کردیم. در انتهای کار بعد از خالی شدن کامل در رحم متوجه شدیم کاندوم پاره شده (البته قابل ذکر می باشد پوزیشن ایستاده بود و مقداری از می بیرون ریخت و بعد با آب شستشو شد) بعد از حدود 1 ساعت یک قرص لونژیل 1٫5 میلی گرم مصرف شد و حدود 24 ساعت بعد برای اطمینان یک عدد دیگر از این قرص مصرف شد. (قابل ذکر می باشد 16 اسفند دچار

سوال مخاطب نی نی بان: من 33 سالمه و یکسال و نیمه برای بارداری اقدام می کنم. تنبلی تخمدان دارم و باید دارو مصرف کنم تا فولیکول مناسب داشته باشم. پریودهام هم همیشه منظم و سی روزه است. ماه قبل 12 اسفند پریود شدم با مصرف سینال اف و لتراکس فولیکول 18 و 19 داشتم. این ماه از 4 فروردین یعنی 8 روز قبل از موعد پریودی خونریزی داشتم که زیاد هم شبیه پریودی نبود. الان پنج روزه یه خونریزی خیلی کم اما مستمر دارم

سوال مخاطب نی نی بان: سلام من 18 سال دارم، 16سالگی باردار شدم ماه های آخر بارداریم در خواب به شدت دچار درد پا می شدم به شکلی که می خواستم فریاد بکشم و متاسفانه تا الآن ادامه داره و همینطور دست و پاهام در طول روز زیاد خواب می روند درد پاهام در خواب و خواب رفتگی دست پاهایم در طول روز به شدت اذیتم می کنند چه باید بکنم؟ پاسخ دکتر زینب توکل، دکترای تخصصی سلامت باروری: دوست عزیز

سوال مخاطب نی نی بان: سلام خدمت همه دوستان عزیز. 28سالمه هفته 2 و 1روز بارداری هستم. مدت یک ماه هست که از مچ هر دو دست به سمت انگشتان دچار درد و بی حسی شدم طوری که انگشت وسط دست راستم کاملا بی حس شده( منظور از بی حسی آینه که مثل حالتی که دست خواب میره و داره از حالت کرخی در میاد ) بقیه انگشتام کمتر هستن ولی نسبت به اوایل شدن تشخیص پزشک عمومی سندروم کارپال بود که هیچ تجویزی انجام نداد

: من به طور طبیعی باردار دوقلو شدم بعد از زایمانم خونریزی قطع نشد و الان بعد گذشت 5 ماه هنوز لکه بینی دارم دو دوره قرص ضد بارداری یاسمین خوردم اما در طول این مدت هم لکه بینی داشتم سونوگرافی واژینال دادم در جواب سونوگرافی همه چیز را نرمال زده بود ، فقط طبق نوشته اندومتر نازک حدود 3 میلیمتر ضخامت دارد/در حفره اندومتر وتاسرویکس مختصری ترشحات ویا خونریزی دیده می شود/تعدادی ذرات اکوژن کلسیفیه کوچک

تلفن همراهم روشن بود، گفتم: خانم شما سقط جنین هم انجام می دهید. دکتر دست و پایش را جمع کرد و گفت نخیر خانم کی گفته؟ من خونسردی خودم را حفظ کردم چون انتظار چنین جوابی را هم داشتم. کمی بعد گفت شما برای چی آمده اید؟ می خواهید معاینه بشوید؟گفتم: بله؛ اما قبل از آن باید موضوعی را به شما بگویم. راستش به من گفته اند شما سقط جنین انجام می دهید. من یک فرزند دارم و دیگر نمی خواهم فرزندی داشته باشم و یک جنین

سوال مخاطب نی نی بان: من دو بار سقط در 23 و 17 هفته داشتم. الان 8ماه از سقط دوم من می گذره. همیشه پریود نظمی داشتم حتی پیش میاد یک ماه هم پریود نشم. اما با اینکه پریودم نظم بود هر دو بار با اقدام اول باردار شدم. میخوام برای بارداری سوم اقدام کنم. سوالم اینه قبل بارداری حتما پریودیم منظم بشه یا اینکه چون مشکلی در باردار شدن ندارم پیگیری نکنم و اینکه آیا نظم بودن پریود ربطی به سقط داره

کمی وهم و تعلیق داشته باشد ولی نمی توان آن را در ژانر وحشت گنجاند. من به دنبال فیلمه خوب بودم. چون در حال حاضر مشکل سینما، قصه است. خیلی از فیلمسازان خوب ما به دلیل قصه های خوب شان است که فیلم هایشان مطرح می شود. در همین راستا با آقای آبکنار طرح های مختلف را مرور می کردیم تا به این سوژه رسیدیم. فیلمه مالیخولیا چندین بار نوشته و بازنویسی شد تا به مرحله ساخت رسید. ازهمان ابتدا فرم و نوع روایت

“),t.close},t.write(‘

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *