عوارض قرص کوتریموکسازول در کودکان

%PDF-1.4
%
33 obj
&gt
stream

213-1-1T11:1:9Z
Nitro Pro 7 (7. 3. 1. 6)
213-1-1T11:1:1Z
213-1-1T11:1:1Z

application/pdf

yousefi

Nitro Pro 7 (7. 3. 1. 6)

uuid:7b3f6599-1dc-44ff-95a-373d17c25c

endstream
endobj
32 obj

کوتریموکسازول چیست؟
کوتریموکسازول در واقع ترکیبی از دو داروی ضد میکروب از دسته ی سولفوید ها، به سولفامتوکسازول و تری متوپریم می باشد.
با وجود اینکه در گذشته در موارد بسیار متنوعی از عفونت ها تجویز می شد، اما عوارض مختلف بسیاری در اثر مصرف این دارو مشاهده شده به همین دلیل آنتی بیوتیک های دیگر به مرور زمان جایگزین کوتریموکسازول در درمان عفونت های ساده تر شدند و کوتریموکسازول به عنوان انتخابی برای عفونت های جدی و در صورت لزوم،شناخته شد.
این دارو خصوصاً برای عفونت های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در افراد، مورد استفاده قرار می گیرد و با از بین بردن باکتری ها مانع از گسترش عفونت می شود و علائم ناشی از عفونت رفته رفته بهبود می یابد.
منع مصرف کوتریموکسازل در فاوویسم 
پیش از مصرف کوتریموکسازول
_در صورت بارداری،اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
_در صورت سابقه ی مشکلات کبدی یا کلیوی، آسم، مشکلات خونی و حساسیت دارویی(خصوصاً به آنتی بیوتیک ها، داروهای ادرار آور، برخی داروهای ضد دیابت مانند گلی بنگلامید) پزشک خود را مطلع نمایید.
_در صورتی که مبتلا به بیماری فاویسم هستید، مصرف این دارو برای شما مناسب نمی باشد.
_در صورت کمبود میزان اسیدفولیک خون، پزشک خود را در جریان بگذارید.
_از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
نحوه ی مصرف کوتریموکسازول
-آنتی بیوتیک ها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت ميكروبی را افزایش می دهد.
مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و ناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.زماني كه اين داروها بدون تجويزپزشك ،با مقدار ناسب يا طول درمان ناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب براي خود فرد ندارند بلكه منجر به عدم ريشه كن شدن باكتري هاي موجود در بدن آن فرد مي شوند و علاوه بر اين،باكتري هايي كه در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بين نرفته اند، نسبت به اين دارو مقاومت پيدا مي كنند.اين مسأله منجر به ايجاد نسل جديد و مقاومي از ميكروب ها مي شود كه ديگر به سادگي به داروهاي آنتي بيوتيكي موجود ،پاسخ نمي دهند.
از آنجا كه عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بي رويه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها براي خود فرد بيمار بلكه براي ساير افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.
_مقدار مصرف این دارو با توجه به اینکه برای درمان عفونت تجویز شده است یا پیشگیری از عفونت ،متفاوت است و توسط پزشک با در نظر گرفتن کلیه ی شرایط محاسبه می شود.
اما به طور معمول این دارو بصورت ۲ قرص در روز (هر ۱۲ ساعت ۱ عدد) جهت درمان عفونت ها تجویز می گردد.
_در صورتی که دارو برای کودک شما تجویز گردیده است، فرم مایع خوراکی ارجح می باشد که مقدار مصرف آن در هر نوبت با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تعیین می گردد لذا در اندازه گیری صحیح داروی مصرفی در هر نوبت توجه بسیار نمایید.
-جهت ایجاد یک سطح پایدار از دارو در بدن خود، باید دارو را به صورت منظم و در ساعتی مشخص مصرف نمایید.
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
_بهتر است کوتریموکسازول را همراه غذا و آب مصرف نمایید.
_لازم است در مدت درمان با این دارو، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.
_در صورتی که چند روز پس از شروع درمان با کوتریموکسازول علائم شما کمی بهتر نشد، ضمن ادامه ی مصرف دارو به پزشک خود مراجعه نمایید زیرا در بعضی موارد باکتری عامل عفونت به دارویی که مصرف می کنید مقاوم می باشد.
_دوره ی درمانی را حتی با احساس بهبودی، کامل نمایید تا از عود مجدد عفونت جلوگیری شود و بیماری ریشه کن شود. طول دوره ی درمان توسط پزشک شما تعیین می شود با این حال عموما درمان با این دارو ۵ تا ۷ روز طول می کشد و برای عفونت های جدی تر ممکن است این مدت طولانی تر گردد.
-در برخی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش در دهان یا واژن ایجاد می شود در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورتی که قصدجراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، درمان گر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید، چون این دارو اثر داروهای ضد انعقاد خوراکی و عوارض متوتروکسات را تشدید می کند، درمانگر خودرا از مصرف کوتریموکسازول آگاه نمایید.
_تداخل این دارو با داروهای کاهنده ی قند خون ممکن است منجر به بروز علائم افت قند خون شود لذا فرد دیابتی باید نسبت به علائم آگاه باشد.
عوارض شایع کوتریموکسازول
_احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه کمتر می شود.
_اسهال خفیف در ابتدای درمان از عوارض شایع کوتریموکسازول می باشد که خود به خود برطرف می شود .در صورت وقوع آن مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید اما در صورت ادامه دار شدن اسهال از ۲۴ ساعت و شدید تر شدن یا حاوی خون بودن آن به پزشک خود مراجعه کنید.
_سردرد عارضه ایست که ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد، در این موقعیت آب به مقدار کافی در روز مصرف نمایید و از داروساز خود جهت انتخاب ضد درد مناسب مشاوره بگیرید.با این حال در صورتی که سردرد شدید و طولانی شد به پزشک مراجعه نمایید .
_در صورت بروز لکه های قرمز روی پوستی در مدت درمان با این دارو فورا به پزشک مراجعه نمایید.
عوارض خاص اما مهم:
_در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم و بروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
_در صورتی که ۲ تا۳ هفته پس از مصرف این دارو دچار اسهال آبکی ادامه دار شدید به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورت رنگ پریدگی، تب، علائم شبیه آنفولانزا، درد یا مشکل هنگام دفع ادرار، هرگونه خونریزی غیر عادی یا کبودی روی پوست پیش از مصرف دوز بعدی دارو فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

برای مقابله با عفونت، آنتی بیوتیک های زیادی تجویز می شود. کوتریموکسازول یکی از آنتی بیوتیک های تجویز شده در درمان عفونت و میکروب است. لطفاً با اطلاعات دارویی شربت کوتریموکسازول همراه ما باشید.

شربت کوتریموکسازول از دو داروی ضد میکروب به سولفامتوکسازول و تری متوپریم تشکیل شده است. این دارو در گذشته در موارد بسیاری از عفونت ها استفاده می شده است. با گذشت زمان متوجه عوارض های زیادی از این دارو شدند. به همین خاطر از تجویز این دارو برای درمان عفونت های ساده از اجتناب و از آنتی بیوتیک های دیگری استفاده شد.

شربت کوتریموکسازول(Co-trimoxazole) برای درمان عفونت هایی که از ضعف سیستم ایمنی بدن ناشی می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت با از بین بردن باکتری ها، از گسترش عفونت جلوگیری می کند. در نتیجه کم کم علائم عفونت از بین می رود.

برای جواب گرفتن از مصرف آنتی بیوتیک، باید آن را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. دوره درمان را با دیدن نشانه های بهبودی، همچنان ادامه دهید و کامل کنید. چون ممکن است هنوز باکتری ها ریشه کن نشده باشند و این امر بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

عوارض قرص کوتریموکسازول در کودکان

توجه داشته باشید مقاومت میکروبی مسئله جهانی که ممکن است در دراز مدت به یک بیماری نیز تبدیل شود. افرادی که بدون دستور پزشک با طول دوره علوم، شروع به خوردن آنتی بیوتیک می کنند، افرادی هستند که این بیماری را گسترش می دهند. این افراد میکروب هایی را در بدن خود پرورش داده اند که به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. ممکن است با شیوع این میکروب ها، بشر به امراض جدیدی مبتلا شود. از آن جا که عفونت ها مسری هستند، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نه تنها برای خود فرد، بلکه برای کل جامعه مشکل آفرین می باشد.

مقدار  شربت و قرص کوتریموکسازول با توجه به میزان عفونت یا پیشگیری از آن متفاوت است. به طور معمول این دارو به صورت 2 بار در روز (هر 12 ساعت یک عدد قرص) تجویز می شود. در صورتی که برای کودک شما شربت کوتریموکسازول تجویز شده است، مقدار مصرف آن با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تعیین می گردد.

بهتر است شربت کوتریموکسازول با آب و غذا مصرف شود. دوره درمانی این دارو را تا پایان کامل کنید. معمولاً طول دوره درمانی 5 تا 7 روز است. برای اینکه سطح پایداری از دارو در بدن برقرار شود، باید دارو را در ساعت های مشخص و به طور منظم مصرف کنید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف کنید اما از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت اجتناب کنید. در حین مصرف و در طی دوره، آب کافی همراه قرص کوتریموکسازول  استفاده شود.

در صورت اینکه پس از چند روز علائم بهبودی پیدا نشد، به پزشک مراجعه کنید. چون گاهی باکتری ها نسبت به دارو مقاوم می باشند.

در بعضی افراد با مصرف این دارو، ضایعات قرمزی به همراه خارش داخل واژن یا دهان ایجاد می شود. در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید.

تداخل این دارو با داروهای کاهنده قند خون ممکن است منجر به افت شدید قند خون شود. لذا فرد دیابتی باید به این علائم آگاه باشد.

اگر قصد جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا مصرف این دارو، اثر داروهای ضد انعقاد خوراکی و عوارض متوتروکسات را تشدید می کند.

قبل از مصرف این دارو، لیستی کامل از داروهایی که مصرف می کنید، در اختیار پزشک قرار دهید.

امیدواریم اطلاعات دارویی ذکر شده در زمینه شربت کوتریموکسازول مورد توجه شما بزرگوران قرار گرفته باشد و بتوانید از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

یکی از آنتی بیوتیک ها که اغلب برای عفونت های دستگاه گوارشی، گوش و دستگاه تنفسی تجویز می گردد قرص کوتریموکسازول می باشد. در این مطلب به طور کامل و جامع موارد مصرف و احتیاط های لازم در مصرف این دارو را ارائه می دهیم.

قرص کوتریموکسازول آنتی بیوتیک پر مصرفی است که در درمان عفونت های ادرار، دستگاه گوارشی و تنفسی کاربرد دارد. در این مطلب موارد کاربرد و دوزهای مناسب مصرف این قرص را برای شما گردآوری نموده ایم که ضمن مطالعه آن و آشنایی با این دارو، عوارض جانبی و احتیاط های لازم برای مصرف این قرص را نیز ملاحظه می فرمایید.

قبل از استفاده از یک دارو بهتر است اطلاعاتی کامل در مورد موارد مصرف و منع مصرف آن بدست آورید. دقت کنید قرص کوتریموکسازول برای شرایط فعلی شما تجویز شده است پس از تجویز آن به دیگران و مصرف آن در موارد مشابه خودداری کنید. در ادامه مهم ترین اطلاعات در رابطه با کوتریموکسازول برای شما آورده شده است، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

    

قرص کوتریموکسازول برای درمان چند بیماری مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از دو داروی سولفامتوکسازول و تری متوپریم می باشد که گاهی اوقات آنتی بیوتیک یده می شود. برای درمان عفونت های ایجاد شده در اثر باکتری ها در بخش های مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این دارو برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی، گوش میانی، مجاری ادراری و شرایطی مثل توکسوپلاسموز و نوکاردیوز مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای استفاده از این دارو عبارتند از: ریشه کن کردن و رفع عفونت های باکتریایی، تسکین علایمی مثل درد یا خارش ایجاد شده توسط عفونت که در صورت تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض قرص کوتریموکسازول در کودکان

معمولا دو بار در روز همراه با غذا مصرف می گردد. این قرص ها باید همراه با یک لیوان آب خورده شوند. این دارو همچنین به صورت سوسپانسیون خوراکی و مایع برای تزریق داخل وریدی در دسترس می باشد. برای کسب بیشترین تاثیر آن بهتر است آن را در طول مدت تجویز شده مورد استفاده قرار دهید و دوره استفاده از آن را کامل کنید. به یاد داشته باشید که در زمان مشخصی در روز مصرف کنید مگر اینکه پزشک معالج تاکیدی به این نکته نکرده باشد. گاهی ممکن است قبل از تمام شدن دوره اثرات مطلوب خود را بگذارد. شرایط پزشکی خاصی ممکن است به دوزهای مختلف کوتریموکسازول نیاز داشته باشند بر این اساس لازم است که این دارو طبق نظر پزشک و برای درمان بیماری فعلی مورد استفاده قرار بگیرد.

میزان دوز مصرفی  آن به سن، جنس، شرایط پزشکی، واکنش به درمان و استفاده از دیگر داروهای خاص که ممکن است با این دارو واکنش داشته باشد بستگی دارد که اغلب توسط پزشک تشخیص داده شده و به بیمار ابلاغ می گردد.

ممکن است هر یک از علایم بالا مشاهده گردد که در اینصورت بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.  البه در صورتی که هر یک از علایم: مشکلات قلبی، زرد شدن پوست یا چشم و حساسیت بالا به نور را احساس کردید فورا پزشک خود را مطلع کنید. به خاطر داشته باشید که دکترتان این دارو را به این دلیل برای شما تجویز کرده است که مزایای آن از عوارض آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده کرده اند با عوارض جدی روبرو نشده اند. احتمال واکنش های حساسیتی به این دارو کم می باشد اما اگر دچار حساسیت شدید فورا به پزشک خود اطلاع داده و از توصیه های وی استافده نمایید. علایم حساسیتی جدی این دارو عبارتند از: خارش و ورم( صورت، زبان و گلو) سرگیجه و مشکلات تنفسی که ممکن است در برخی از افراد بعد از مصرف این دارو به وجود آید.

قبل از مصرف کوتریموکسازول اگر به آن یا دیگر آنتی بیوتیک ها حساسیت دارید دکتر خود را در جریان قرار دهید. همچنین اگر مبتلا به اختلال خونی پورفری هستید قبل از استفاده از دارو با پزشک خود مشورت کنید. قبل از استفاده از دارو سابقه بیماری های خود را بگویید: سابقه آسم، هر نوع مشکل کلیوی یا کبدی، اختلالات خونی، کمبود آنزیم گلوکز فسفات دی هیدروژن که هر یک از این موارد می تواند تاثیر زیادی در روند درمان شما داشته باشد.

افراد مسن باید با احتیاط از این قرص استفاده کنند زیرا ممکن است عوارض جانبی آن در افراد مسن نسبت به افراد جوان تر شدید تر باشد و عوارض در افرادی که سن بالا تری دارند خود را نشان دهد.

این دارو برای زنان باردار و یا افرادی که قصد بارداری دارند و همچنین زنان شیرده مناسب نیست. لازم است که بدانید استفاده از اغلب  داروها در دوران بارداری محدود می گردد که در صورت نیاز به استفاده باید طبق نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

این قرص نباید با داروهای زیر مصرف گردد زیرا ممکن است واکنش های کشنده یا خیلی جدی با یکدیگر داشته باشند.

توجه داشته باشید مصرف زیاد قرص کوتریموکسازول ممکن است باعث ایجاد این موارد گردد: حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه. اگر شما یا فرد دیگری تصادفا از دوزهای بالای این دارو استفاده کردید با نزدیک ترین بیمارستان در مجاورت خود تماس بگیرید و در صورتی که یک دوز آن را از دست دادید و این دارو را در زمان تعیین شده مصرف ننمودید، اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک بود از آن دوز چشم پوشی کنید و دوز معمول آن را استفاده نمایید.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *