عوارض سیگار کشیدن برای زن باردار

همه ما از خطرات و عوارض سیگار کشیدن آگاه هستیم، اما سیگار کشیدن در دوران بارداری علاوه بر تاثیرات که بر مادر دارد، برای نوزاد هم خطرات زیادی دارد که به آن می پردازیم.

سیگار کشیدن و بارداری با هم جور در نمی آیند. سیگار کشیدن در دوران بارداری هم مادر و هم نوزاد متولد نشده را در معرض خطر قرار می دهد. سیگار حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است، از جمله نیکوتین، مونوکسید کربن و تار* tar.

* تار یا قطران tar: ترکیبی صمغ مانند، قهوه ای و چسبناک است و از صدها ماده شیمیایی مختلف که بسیاری از آنها سمی، سرطانزا و جهش زا می باشند، تشکیل یافته است. تار از سوختن تنباکو و سایر مواد گیاهی حاصل می شود. تار ذرات ریزی می باشد که هنگام پک زدن به سیگار وارد ریه ها شده و در آنجا تجمع می یابد.

اگر سیگار می کشید و قصد باردار شدن دارید، ترک سیگار باید در اولویت قرار بگیرد. در درجه اول سیگار کشیدن می تواند مانع بارداری شما شود. حتی در سه ماهه اول بارداری سیگار کشیدن سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. طبق گفته انجمن پزشکی باروری در امریکا American Society for Reproductive Medicine، هم زنان و هم مردان سیگاری تقریبا دو برابر غیر سیگاری ها دچار مشکلات باروری می شوند.دود سیگار درجه دوم، یعنی دود سیگار دیگران، هم به همان اندازه برای جنین خطرناک است. آژانس حفاظت محیط زیست دود سیگار دیگران را به عنوان یک عامل سرطان زا طبقه بندی کرده است. به این ترتیب حتی اگر خودتان سیگاری نیستید، دود سیگار دیگران هم می تواند عامل ایجاد سرطان در شما باشد.

عوارض سیگار کشیدن برای زن باردار

از دست دادن بارداری در هر مرحله ای یک اتفاق غم انگیز است.سقط جنین معمولا در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد. در موارد نادر، سقط جنین بعد از هفته بیستم بارداری رخ دهد که در این شرایط تولد نوزاد مرده یده می شود.طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در امریکا Centers for Disease Control and Prevention (CDC)، سیگار کشیدن احتمال بروز سقط جنین و تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد. مواد شیمیایی موجود در سیگار معمولا عامل بروز این مشکل هستند. دیگر پیامدهای سیگار کشیدن در بارداری ممکن است منجر به بروز مشکل در جفت یا رشد جنین شود. این پیامدها نیز می تواند منجر به سقط جنین یا تولد نوزاد مرده شود.

براساس تحقیقات منتشر شده در مجله PLoS One نیکوتین می تواند منجر به انقباض لوله های فالوپی* fallopian tubes شود.این انقباضات می توانند مانع انتقال جنین شوند که نتیجه احتمالی این رویداد حاملگی خارج رحم است. اتفاق زمانی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده خارج از رحم ، یا در لوله فالوپ و یا در شکم، کاشته می شود. در این وضعیت جنین باید برداشته شود تا از بروز مشکلات تهدید کننده برای مادر جلوگیری شود.

* لوله رحم یا لوله فالوپ Fallopian tube :بخشی از دستگاه تناسلی زنانه است. این عضو دو لوله ساده است که در دو طرف انتهای فوقانی رحم قرار دارند. انتهای این لوله از طرف تخمدان باز است. تخمک پس از تخمک‌گذاری و خروج از تخمدان از طریق لوله‌های فالوپ وارد رحم می‌شود.

جفت ساختاری برای خط زندگی است که در دوران بارداری تشکیل می شود تا اکسیژن و مواد مغذی جنین را فراهم کند. سیگار کشیدن مهم ترین عامل خطر ساز برای بروز عوارض مختلف مرتبط با جفت است. یکی از این مشکلات کنده شدن جفت Placental abruption است. در این شرایط جفت قبل از تولد نوزاد از رحم جدا می شود.کنده شدن جفت ممکن است باعث خونریزی شدید شود و زندگی مادر و فرزند را در معرض خطر قرار می دهد. هیچ جراحی یا درمانی برای اتصال مجدد جفت وجود ندارد. اقدامات فوری پزشکی می تواند کمک کند علیرغم کنده شدن جفت نوزاد سالم به دنیا بیاید.

سیگار کشیدن عامل خطرساز شرایطی به جفت سر راهی placenta previa هم هست. در دوران بارداری جفت به طور طبیعی در رحم و به سمت بالای رحم رشد می کند. به این ترتیب گردن رحم برای زایمان باز می ماند. جفت سر راهی زمانی بروز می کند که جفت در قسمت پایین رحم باقی می ماند و به طور جزئی یا کامل دهانه رحم را می بندد. جفت معمولا پاره می شود و منجر به خونریزی شدید شده و جنین از مواد مغذی حیاتی و اکسیژن محروم می ماند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سیگار کشیدن در دوران بارداری ممکن است باعث تولد زودرس شود، به این معنا که نوزاد خیلی زودتر از زمان مقرر به دنیا می آید. خطرات سلامتی زیادی در ارتباط با تولد زودرس وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم.

سیگار کشیدن می تواند باعث شود نوزاد در زمان تولد وزن کمی داشته باشد. این مسئله فقط به معنای وزن کم نوزاد نیست. وزن کم در زمان تولد ممکن است منجر به بروز مشکلات سلامتی و ناتوانی هایی شود. پیشرفت های مربوط به مراقبت های پزشکی توانسته میزان مرگ و میر ناشی از وزن کم در زمان تولد را کاهش دهد، اما این مسئله همچنان یک شرایط جدی است که می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

در موارد شدید وزن کم نوزاد در زمان تولد می تواند منجر به مرگ نوزاد تازه متولد شده شود.به گفته انجمن سرطان امریکا American Cancer Societyخانم هایی که سیگار کشیدن را قبل از بارداری ترک می کنند،خطر تولد نوزاد کم وزن را کاهش می دهند. حتی خانم هایی که سیگار کشیدن را در دوران بارداری ترک می کنند، کمتر از خانم هایی که سیگار کشیدن را ادامه می دهند، در معرض تولد نوزاد کم وزن هستند.

سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر تولد نوزاد ناقص را افزایش می دهد. از شایع ترین نقص ها در هنگام تولد عبارتند از نقص قلبی مادرزادی یا مشکلات ساختاری قلب. دیگر مشکلاتی که با سیگار کشیدن در دوران بارداری در ارتباط هستند، عبارتند از شکاف لب و شکاف کام.

بسیاری از خانم های باردار علیرغم اطلاع از خطراتی که سیگار کشیدن برای آنها و نوزادشان به دنبال دارد، هنوز سیگار می کشند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 1 درصد خانم ها گزارش داده اند که در سه ماه آخر بارداری سیگار کشیده اند. تنها روش واقعی برای جلوگیری از پیامدهای مربوط به سیگار کشیدن در دوران بارداری، ترک آن است.

اگر می خواهید بدانید : تاثیر سیگار کشیدن مادر برروی فرزندان!؟

اگر می خواهید بدانید : مضرات سیگار کشیدن زنان

اگر می خواهید بدانید : خطرات سیگار کشیدن برای زنان!

اگر می خواهید بدانید : نگرانی های مهم در زمینه بارداری

اگر می خواهید بدانید : مادران سیگاری بخوانند

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغwww.seemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

ریه یکی از مهم ترین اندام های داخلی است، بنابراین سلامت ریه اهمیت زیادی دارد که در ادامه خوراکی هایی معرفی می شوند که به سلامت ریه کمک می کنند

كاهو یكی از پرمصرف‌ترین سبزی‌ها در میان ایرانی‌هاست؛ آن هم به شكل سالاد كاهو كه از بقیه سالادها متداول‌تر است.اما چه فوایدی دارد ؟

اگر در زمینه مشکلات خانواده و تربیت فرزندان نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

راهنمای بارداری هفته به هفته

سیگار کشیدن در تمام دوران‌های زندگی می‌تواند اثر مخربی بر سلامت و وضعیت جسمانی شما داشته باشد، اما سیگار کشیدن در دوران بارداری نه تنها به سلامت شما بلکه به سلامت جنین هم آسیب می‌رساند و خطر به دنیا آمدن نوزادان نارس را افزایش می‌دهد.

متاسفانه سیگار کشیدن دردوران بارداری علاوه بر افزایش احتمال ناباروری، خطر سقط جنین را هم افزایش می‌دهد و باعث افزایش ۲۵ درصدی احتمال مرگ کودکان در ماه‌های ابتدایی تولد هم می‌شود. بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت خود و جنین، همین امروز مصرف سیگار را ترک کنید.
علاوه بر موارد گفته شده، سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث افزایش احتمال بروز مشکلات زیر هم می‌شود:
• حاملگی خارج از رحم
• انقباض جفت و جدا شدن جنین از جفت
• خونریزی واژینال
• زایمان زودرس
• به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم
نوزادانی که مادران آن‌ها در طول دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، به طور معمول وزنی کمتر از سایر نوزدان دارند و از نظر اندازه هم کوچک‌تر هستند. وزن کودک در زمان به دنیا آمدن یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی او در بقیه زندگی است و علاوه بر این نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند، به طور متوسط خیلی کوچکتر از سایر نوزادان هستند. وزن کم هنگام تولد یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی در نوزادان است و همچنین خطر به دنیا آمدن نوزادان مرده را هم افزایش می‌دهد. اگر به محض بروز نشانه‌هایی حاکی از اینکه جنین رشد بسیار کمی دارد و آرام تر از حالت معمول رشد می‌کند سریعا سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر عادت دارید به پشت بخوابید بهتر است خیلی سریع این عادت را ترک کنید و سعی کنید به طرفین خود بخوابید، خوابیدن به کمر باعث افزایش احتمل خفگی جنین و پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین می‌شود.

سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث می‌شود که کودک شما در معرض بروز نواقصی مانند شکاف لب و کام یا همان لب شکری شدن قرار گیرد. علاوه بر این، خطر ابتلا به دیابت در نوزدان را هم افزایش می‌دهد و بر رفتارها، هوش و ذهنیت نوزاد هم تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش ضریب هوشی یا بیش فعالی کودک می‌شود.
سیگار کشیدن در اوایل بارداری خطرات بیشتری را متوجه سلامت شما و جنین می‌سازد. اگر در نیمه اول بارداری سیگار نکشید احتمال دارد که کودک شما با وزن طبیعی به دنیا بیاید. اما اگر بدون بره‌ریزی قبلی باردار شده‌اید و در همان هفته‌های اول متوجه شدید، بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید. هر سیگاری که در دوران بارداری نمی‌کشید نشانه یک پیروزی بزرگ برای شما و جنین است و سلامت آینده هردو نفر شما را تضمین خواهد کرد.
در صورتی که دوست دارید سیگار را ترک کنید اما نمی‌توانید، با پزشک یا ماما مخصوص خود مشورت کنید و کمک حرفه‌ای برای ترک سیگار بگیرید. حتی می‌توانید با مراکز مشاوره رایگان تماس گرفته و از آن‌ها برای ترک سیگار کمک بگیرید.

برای نوشتن وارد حساب کاربری خود شوید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *