عوارض ساختمانی شهرداری تهران

HOAC+RksZ2jRu9u

به استناد ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری ، مصوب 7/9/1347 و اصلاحات بعدی آن در شهر تهران از تاریخ اول فروردین ماه 1348 برای کلیه اراضی ، ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر عوارض نوسازی طبق مقررات این قانون تعیین خواهد شد و برقرار می گردد. طبق ماده 1 قانون نوسازی عوارض هر سال در اول فروردین ماه آن سال تحقق می یابد و باید حداکثر تا پایان همان سال به شهرداری پرداخت گردد و تبصره 1 ماده 1 از عوارض مودیانی که ظرف مدت مذکور عوارض متعلق به هر ملک را بپردازند 1% عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد. طبق ماده 14 قانون نوسازی عمران شهری اعلام میدارد: مودیانی که تا پایان هر سال عوارض مقرر در این قانون را نپردازند از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی نه (9%) زیان دیر کرد در سال به نسبت مدت تاخیر خواهند بود.

به استناد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، میزان عوارض هر یک از واحدهای صنفی در رسته های مختلف بر اساس پارامترهای گوناگون، مانند: قیمت پایه، ارزش منطقه ای و مساحت، محاسبه می گردد.پرداخت عوارض واحدهای کسبی به عهده صاحب پروانه و یا کسی که سند و اجاره ه به او تنظیم شده می باشد، مگر اینکه مالک شخصاً تصدی واحد مذکور را عهده دار باشدکه دراینصورت پرداخت عوارض به عهده اوخواهد بود.متصدیانی که نوع فعالیت فعلی آنها با نوع فعالیت مندرج در قبوض ارسالی به محل کسبشان مطابقت ندارد، می بایست جهت اصلاح آن به همراه مدارک ومستندات به اداره درآمد منطقه مربوطه مراجعه نمایند

بهای خدمات مدیریت پسماند براساس مفاد ماده 8 قانون مدیریت پسماند مصوب 2/2/1383 مجلس شورای اسلامی و آئین­ه اجرایی مصوب 1/5/1384 هیات محترم دولت و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند شهری ، ابلاغی مورخ 17/7/1385 وزیر محترم کشور ، توسط شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 12/4/1386 تصویب و در بهمن ماه 1391 اصلاح و پس از طی مراحل قانونی ، جهت اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد .

پرداخت حضوری : مراجعه به یکی از بانکهای شهر – سپه –ملی- ملت – تجارت – صادرات – مسکن – پارسیان- اقتصاد نوین – سامان – سینا و پست بانک واقع در سطح شهر تهران و دستگاههای خود پرداز ATM – مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر – پرداخت غیر حضوری: پرداخت از طریق( اینترنت بانک ، تلفنبانک ، موبایل بانک )، کلیه درگاههای غیر حضوری بانکهای طرف قرارداد شهرداری تهران – سامانه تلفنی 137 شهرداری تهران و یا از طریق پرتال اینترنتی شهرداری تهرانعوارض ساختمانی شهرداری تهران

عوارض خودرو یکی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران بوده و مقرر است مالکین محترم هر ساله نسبت به پرداخت آن براساس شاخص های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.سامانه ملی عوارض خودرو به منظور وصول عوارض خودرو بصورت کاملا مکانیزه با امکان اتصال به پایگاه های اطلاعاتی مرتبط از ابتدای سال 1394 در پرتال اینترنتی شهرداری تهران راه اندازی گردیده است.این پروژه بزرگ یکی از اقدامات تحقق شهر و دولت الکترونیک است و شهرداری تهران پیشگام در توسعه و اجرای این سامانه در سطح ملی است و با توجه به اتصال آن به سامانه های اطلاعاتی و عملیاتی مرتبط، امکان پرداخت و وصول الکترونیکی عوارض وصدور غیر حضوری مفاصاحساب پرداخت عوارض مهیا گردیده است و شهروندان محترم می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق این درگاه نسبت به پرداخت و اخذ مفاصاحساب اقدام نمایند و مفاصاحساب موتور در زمان نقل و انتقال خودرو قابل استناد می باشد . کلیه مالکان و شهروندان محترم می توانند با وارد کردن شماره شناسناسه خودرو ( VIN) نسبت به مشاهده پرداخت عوارض سالیانه خودرو اقدام نموده و مفاصاحساب اینترنتی اخذ نمایند . ضمن اینکه جهت اطمینان از اتصال مفاصاحساب های صادره شهروندان می توانند با مراجعه به وب سایت www.etax.ir و وارد نمودن کد پیگیری مندرج بر روی مفاصاحساب از اصالت آن اطمینان حاصل نمایند . تذکر: در صورت عدم پرداخت بموقع عوارض سالیانه خودرو، مالکین مشمول 2% جریمه دیرکرد بصورت ماهیانه خواهند شد که به مبلغ عوارض اضافه می گردد .

نکته مهم : درصورتیکه پس از ورود به سامانه،اطلاعات نمایش داده شده و یا میزان مبلغ بدهی اعلامی مغایر با اطلاعات وسیله نقلیه شما بود و یا با پیام خطا روبه رو شدید و اطلاعات و میزان بدهی وسیله نقلیه شما نمایش داده نشد ،با دردست داشتن مدارک مالکیت و اسناد پرداختی گذشته به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه فرمائید .همچنین در صورت وجود مشکل در سامانه شهروندان می توانند با مراجعه حضوری به یکی از نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک در سطح شهر تهران نسبت به مشاهده و پرداخت عوارض وسیله نقلیه خود اقدام نمایند .

سامانه جدید پرداخت الکترونیکی عوارض موتورسیکلت به منظور تحقق شهر الکترونیک ، از شنبه مورخ 18 مهر ماه 94 در شهرداری تهران به روز رسانی شد. سامانه مکانیزه نمودن پرداخت عوارض موتوسیکلت در راستای تحقق شهر الکترونیک ورفاه حال دارندگان موتورسیکلت به منظور تسهیل در پرداخت عوارض به صورت غیر حضوری بوجود آمده است وشهروندان، می توانند با مراجعه به پرتال اینترنتی شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir و با در اختیار داشتن یکی از کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به پرداخت عوارض موتورسیکلت ودریافت مفاصاحساب الکترونیکی اقدام نمایند.
براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران اخذ عوارض سالیانه موتورسیکلت ها در محدوده شهرتهران از ابتدای سال 1383 اجرایی گردید و مالکان محترم موتورسیکلت می توانند به صورت غیر حضوری نسبت به پرداخت عوارض موتورسیکلت اقدام نمایند.چنانچه مشخصات موتورسیکلت مربوطه در سامانه موجود نباشد مالکان محترم می توانند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایند.

شهروندان محترم می توانند پس از پرداخت موفق کلیه قبوض عوارض ( اعم از مسکونی و مشاغل ، خودرو و.. ) با روش های حضوری یا غیر حضوری در صورت بروز هرگونه اشکال پس از انجام موارد فوق از طریق تماس با واحد قبوض مکانیزه عوارض به شماره تلفنهای 96176-961761و 961762 و یا پست الکترونیک این اداره کل به نشانی daramad@tehran.ir و سامانه پیامک به شماره 137821و یا  تلفن روابط عمومی اداره کل در ذیل  همین پرتال موضوع را پیگیری نمایند.

 

آدرس: تهران-خیابان وحدت اسلامی-خیابان بهشت(پارک شهر جنوبی) بعد از تماشاخانه سنگلج-ساختمان معاونت مالی و اقتصاد شهری
  روابط عمومی:9617465-9617467
Daramad@Tehran.ir 
137821 
1114794311

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به اداره کل تشخیص و وصول درآمد میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است


ورود کاربر

به استقبال بهار با 7 نکته برای خانه تکانی راحت‌تر

نوشته‌شده توسط تیم محتوای کیلید در تاریخ
23 آذر 1397

نوشته‌شده توسط تیم محتوای کیلید در تاریخ
23 آذر 1397

متاسفانه بسیاری از مردم شهر به دنبال فرار کردن از پرداخت عوارض شهرداری ساختمان یا ملک خود هستند. در حالی که در تمام دنیا هر ساختمانی که ساخته می‌شود شامل یک عوارض شهرداری ساختمان می‌شود. این عوارض باید ابتدا توسط سازنده ساختمان به طور تمام و کمال پرداخت شود. هر واحد که در شهر ساخته می‌شود قانونا باید مشمول دریافت عوارض شهرداری ساختمان باشد. خواه آن ملک یک ملک تجاری باشد یا یک ملک مسکونی.

سازندگان محترم ساختمان‌ها باید به این نکته دقت داشته باشند که پیش از شروع به فعالیت ساخت وساز ابتدا هزینه عوارضی که باید پرداخت شود را در نظر بگیرند تا شاهد این همه ساختمان نیمه کاره در شهر زیبای خود نباشیم.عوارض ساختمانی شهرداری تهران

برخی از سازندگان پیش از ساخت ساختمان به مبلغ این عوارض شهرداری ساختمان دقت نکرده و این امر باعث می‌شود در حین کار در صورت عدم پرداخت عوارض، ساختمان آن‌ها نیمه کاره بماند و ظاهر زیبای شهر را از بین ببرد. همچنین یک ور شکستگی بزرگ رخ، که مدت‌ها نیاز دارد تا مشکل رفع شود به بار بیاورد. عوارض، یکی از مهم ترین منابع مالی و درآمدی سازمان شهرداری است که مبلغ آن توسط شهرداری به مردم ابلاغ می‌شود و این مقدار تعیین شده را باید بپردازند.

 

 

شاید برای شما جالب باشد این قوانین موجود در شهرداری توسط چه ارگانی ثبت و به سازمان شهرداری ابلاغ می‌شود. در این جا باید به شما بگوییم دو سازمان به طور مستقیم روی سازمان شهرداری تاثیرگذار هستند و قوانین را برای این سازمان وضع می‌کنند و این سازمان موظف به ابلاغ و اجرای این قوانین است. آن دو بخش مهم و تاثیر گذار بر شهرداری عبارتند از مجلس شورای اسلامی، مجلس تشخیص مصلحت نظام.

 

 

انواع مجوزها که برای ساخت مسکن به آنها نیاز دارید!

 

 

 

 

 

 

مراحل صدور پروانه ساختمان

 

 

هنگام تعیین عوارض شهرداری ساختمان باید به یک سری نکات مهم دقت و بر اساس آن ها عمل شود. از جمله نکاتی که در تعرفه عوارض شهرداری ساختمان باید به آن دقت شود موارد زیر هستند:

 

 

همه آنچه که باید درباره حق کمیسیون بنگاه بدانید

 

 

طبق ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهر مصوب سال 1347 اجرا ابتدای سال 1348 کلیه اراضی و محدثات و ساختمان‌های واقع در محدوده قانونی شهر  باید عوارض نوسازی ملک خود را تمام و کمال در مدت تعیین شده پرداخت کنند.
مثال:

عوارض نوسازی یک قطعه زمینی که با ابعاد 2×1 به مساحت 2 متر مربع وجود دارد را محاسبه کنید.

مرحله اول :

جهت محاسبه عوارض نوسازی یک ملک باید به دنبال پیدا کردن چند متغیر باشید. زیرا این قطعه زمین فقط عرصه بوده و فاقد اعیانی است. به همین علت شما باید فقط ارزش زمین آن بخش ‌را بدست آورید جهت انجام این امر باید ارزش منطقه ای آن (p)که بالاتر آن را برای شما شرح دادیم را مشخص کنید.

ارزش منطقه ای: آخرین قیمت اعلامی برای عرصه و اعیانی طبق دفترچه ارزش معاملاتی دارایی موضوع تبصره ذیل ماده 64 قانون مالیات های مستقیم تعیین و مشخص می‌شود.

دقت داشته باشید برای سال‌های متفاوت طبیعتا دفترچه‌های متفاوت ارزش معاملاتی وجود دارد.

فرض کنید ارزش منطقه ای یا همان p آن قطعه زمینی که بالتر ذکر کردیم بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی 15 ریال است.(15P)

مرحله دوم:

جهت تعیین و بدست آوردن عوارض نوسازی ارزش ملک که شامل ارزش زمین، ارزش ساختمان و ارزش تسهیلات می‌شود برای ملک خود باید بدست آورید و چون این ملک فاقد اعیانی است بدین جهت فقط ارزش زمین آن را را حساب کنید.
ارزش زمین مساحت ملک مورد نظر × ارزش منطقه ای (p)عوارض ساختمانی شهرداری تهران

3 2 × 15

45 1.5٪ × 3
عوارض نوسازی ملک مذکور برای یک سال قبل شامل کسر 1درصد جایزه خوش حسابی می‌شود.

در معادله بالا منظور از  1.5٪ چیست و از چه راهی به دست می‌آید؟
*طبق ماده 2 نوسازی، محاسبه عوارض نوسازی از ابتدای سال 1348 -1381 سالانه ماخذ 5در 1 است.

* ازابتدای سال 1382 لغایت سال 1388 بر اساس قوانین تجمیع عوارض (تبصره 2 ماده 5) و مالیات بر ارزش افزوده (تبصره 2 ماده 5) عبارت 5 در 1 به  1 درصد تبدیل شده است .

* از ابتدای سال 1389 براساس بند « د » جدول شماره 25 قانون بودجه سال 1389 عبارت یک درصد به یک و نیم درصد تغییر یافته است.

مرحله سوم:

طبق تبصره یک ماده ده قانون نوسازی و عمران شهری از عوارض مودیانی که عوارض متعلق هر ملک را ظرف مدت مشخص شده در قانون پرداخت عوارض نمایند 1 درصد عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد.
(توضیحات: هدیه ذکر شده به بدهی‌های سال های قبل ملک شما تعلق نمی‌گیرد و اگر مودیان محترم عوارض عقب افتاده خود را تا پایان هر سال نپردازند، بر اساس ماده 14 قانون نوسازی از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی 9 زیان دیر کرد در سال بعد نسبت به مدت تاخیر خواهند بود.)

مقدار جایزه خوش حسابی 1٪ × عوارض نوسازی قبل از کسر هدیه خوش حسابی
45 1٪ × 45
عوارض نوسازی قابل پرداخت یک سال با احتساب 1٪ جایزه خوش حسابی جایزه خوش حسابی – عوارض نوسازی قبل ازکسر جایزه خوش حسابی

45 45 – 45

 

همان طور که در مقاله ذکر شد جهت پرداخت عوارض شهرداری ساختمان از فرمول خاصی استفاده می‌شود. شما موظف هستید عوارض شهرداری ساختمان را در مدت زمانی که برایتان تعیین می‌شود پرداخت کنید. میزان عوارض سالانه شهرداری را سازمان شهرداری تعیین می‌کند که آن‌ها هم از مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام دستور می‌گیرند. یک سری اصطلاحات مخصوص در این امر وجود دارد که بهتر است قبل از هر چیز با آن ها آشنا شوید سپس به دنبال یادگیری فرمول محاسبه عوارض شهرداری ملک خود باشید. همچنین یک سری نکاتی بسیار مهم جهت تعیین مبلغ ملک شما وجود دارد که در بخش  نکاتی که باید در تعرفه عوارض شهرداری رعایت شود می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

3 Comments on “عوارض شهرداری که به ساختمان تعلق می‌گیرد چگونه محاسبه می‌شود؟”

سلام.بصورت انلاین و بدون حضور میشه با دادن اطلاعات از میزان مفاصاحساب و عوارض شهرداری و همیچنین دارایی ملک با خبر شد ؟؟

سلام. سوالم اینه که پرداخت عوارض شهرداری تا زمان صدور پایانکار و صدور سند مالکیت با سازنده هست یا مالک؟

مقالتون بسیار ساده و روان اطلاعات خوبی و انتقال میده، ممنون از شما

تهران ، کیلومتر 2 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کلان داده شهر فناوران می‌باشد

 

 

 

عوارض ساختمانی شهرداری تهران

 

 

«دنیای‌اقتصاد» از ظاهر و باطن رابطه مالی جدید شهرداری با سازنده‌ها گزارش می‌دهد

پرداخت قسطی عوارض ساختمانی از آبان مشمول هزینه ۹ درصدی می‌شود

دنیای اقتصاد : رابطه مالی شهرداری تهران با فعالان ساختمانی از ابتدای آبان‌ماه با هدف شارژ نقدی بودجه شهر تغییر می‌کند. براساس فرمول جدید نحوه پرداخت عوارض ساختمانی، تسویه حساب‌های نقدی مشمول تخفیف ۱۵ درصدی می‌شود که در مقایسه با فرمول فعلی، میزان تخفیف اسمی- تشویقی بابت پرداخت نقدی به شهرداری- ۸ واحد درصد کمتر اعمال خواهد شد. اما آنچه در شکل جدید، محرک پرداخت نقدی محسوب می‌شود و از تمایل سازنده‌ها نسبت به تقسیط مطالبات شهرداری خواهد کاست، تعیین سود ۹ درصد برای تقسیط عوارض است.

 

فرمول جدید برای عوارض ساختمانی

شهرداری تهران از ابتدای آبان‌ماه سال جاری رابطه مالی جدیدی با سازنده‌ها و فعالان ساختمانی برقرار می‌کند. براساس فرمول جدید مالی میان شهرداری و سازنده‌های ساختمانی، پرداخت قسطی عوارض ساختمانی برای اولین بار مشمول هزینه می‌شود و نرخ واقعی تخفیف برای پرداخت نقدی عوارض ساختمانی نسبت به سال گذشته معادل یک واحد درصد افزایش پیدا می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» رابطه مالی جدید شهرداری با فعالان ساختمانی به وضعیت ورودی و خروجی بودجه اداره پایتخت بازمی‌گردد. براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیران شهرداری، طی ماه‌های اخیر نسبت درآمد یا ورودی بودجه شهرداری به خروجی یا هزینه‌کرد تقریبا سربه‌سر شده است. طبق اطلاعاتی که مدیران شهرداری طی هفته‌های گذشته در مورد وضعیت تامین منابع مالی در شهرداری تهران به صراحت ارائه کرده‌اند: در ماه‌های گذشته از سال جاری فقط ۵۰ درصد از رقم درآمدی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۷ که باید در سه ماه ابتدایی سال محقق می‌شد، کسب شده است. این گزارش نشان می‌دهد: جریان وصول نقدی درآمدی شهرداری به کمترین حد رسیده طوری که گفته می‌شود وضعیت فعلی بودجه فقط کفاف بودجه جاری شامل حقوق و نگهداشت را می‌دهد و اگر وضعیت درآمدزایی برای شهرداری تهران با وضعیت فعلی ادامه پیدا کند با توجه به احتمال شروع دوره رکود ساختمانی و کاهش ساخت و ساز، تامین بودجه جاری نیز برای ماه‌های آتی سخت خواهد شد.

 

از همین رو شهرداری تهران تصمیم گرفته رابطه مالی خود با سازنده‌ها و البته تمامی مودیان شهری را (تمامی افرادی که به هر دلیلی باید پولی تحت عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند) بازنگری کند چراکه این رابطه مالی میان شهرداری و سازنده‌ها تاکنون بیش از آنکه به نفع بودجه شهر باشد، به نفع پرداخت‌کننده بود. بررسی‌ها از پروسه عملیات پرداخت قسطی عوارض ساختمانی از سال ۹۴ تاکنون نشان می‌دهد: این پروسه به شکل ناسب طی سال‌های گذشته تعریف شده است چراکه پرداخت اقساطی عوارض ساختمانی را مشمول هزینه نمی‌کند. طی سال‌های گذشته مطابق با فرمول تعریف شده، سازنده‌ها برای پرداخت عوارض ساختمانی دو راه پیش رو داشتند. مسیر نخست، پرداخت نقدی بود. در این مسیر سازنده‌ها در مقابل پرداخت نقدی عوارض ساختمانی معادل ۲۳ درصد مشمول تخفیف (این تخفیف طی سال‌های گذشته به‌عنوان جایزه خوش‌حسابی شناخته می‌شد) می‌شدند اما اگر سازنده‌ها مسیر غیرنقد را انتخاب می‌کردند عملیات تقسیط که حداکثر تا سه سال مجاز شناخته می‌شد، مشمول هیچ هزینه‌ای برای مودیان نمی‌شد.

 

این در حالی است که با توجه به سطح نرخ سود بانکی و عرفی که در بازارها وجود دارد و با توجه به اینکه پولی که سازنده‌ها باید به شهرداری بدهند درآمد شهر محسوب می‌شود؛ باید هزینه پرداخت قسطی از سوی سازنده‌ها پرداخت می‌شد اما تاکنون این موضوع در رابطه مالی شهرداری و سازنده‌ها تعریف نشده بود. در رابطه با گذشته، سازنده‌ها برحسب سطح ریالی عوارض ساختمانی (مجموع پولی که باید به شهرداری تهران پرداخت می‌شد) ۲۰ تا ۵۰ درصد را به‌صورت نقدی و مابقی را در اقساط ۲ تا ۳ ساله پرداخت می‌کردند اما در رابطه مالی جدید، اگرچه طول دوره اقساط و میزان پرداخت نقدی تغییری نکرده اما پرداخت قسطی مشمول نرخ سود ۹ درصد (نرخ سود به مبلغ تقسیط شده اعمال می‌شود) می‌شود. علاوه بر این، در صورتی که راه تسویه نقد را سازنده‌ها انتخاب کنند مشمول ۱۵ درصد معافیت یا تخفیف در پرداخت می‌شوند.

 

ظاهر رابطه مالی جدید این است که تخفیف نقدی در فرمول جدید، ۸ واحد درصد از رابطه فعلی کاهش پیدا کرده است. بنابراین ظاهر این فرمول این طور تعریف می‌شود که به نفع سازنده‌ها است که پرداخت غیرنقدی داشته باشند چراکه در مسیر پرداخت نقدی تخفیف زیادی نصیب آنها نسبت به گذشته نخواهد شد اما باطن رابطه جدید و فرمولی که شهرداری برای پرداخت مبلغ عوارض سازنده‌ها و بدهی مودیان تعریف کرده نشان می‌دهد: عایدی سازنده‌ها در پرداخت نقدی به شهرداری دست‌کم یک واحد درصد از فرمول قبلی افزایش پیدا کرده است و در عین حال پرداخت غیرنقدی برخلاف رویه گذشته در شکل جدید مشمول سالانه ۹ درصد سود می‌شود که به این ترتیب پرداخت غیرنقدی یک روش هزینه‌زا برای سازنده‌ها جهت تسویه مالی با شهرداری می‌شود. در فرمول گذشته تخفیف در نظرگرفته شده برای سازند‌گانی که مسیر نقدی را برای پرداخت بدهی خود به شهرداری انتخاب می‌کردند معادل ۲۳درصد بود و در فرمول جدید این تخفیف به ۱۵درصد رسیده است اما با توجه به اینکه در پرداخت غیرنقدی سود در نظر گرفته می‌شود؛ نرخ واقعی برای تسویه نقدی عملا معادل ۲۴ درصد خواهد بود. این رابطه مالی جدید که شهرداری بنا دارد از آبان ماه سال جاری آن را اجرایی کند و از آنجا که پولی که شهرداری تهران بابت عوارض ساختمانی اخذ می‌کند درآمد شهر محسوب می‌شود بنابراین شهرداری مسوولیت دارد که در صورت تقسیط عوارض دریافتی، هزینه‌ای را بابت نرخ سود تقسیط اعمال کند. از طرف دیگر اقدام شهرداری برای کاهش نرخ تخفیف منجر به ایجاد یک رابطه معنادار میان سطح تخفیف با نرخ سود بانکی شده است. طی سال گذشته با وجود کاهش نرخ سود بانکی، نرخ تخفیف پرداخت نقدی به شهرداری همچنان در سطح بالای ۲۰درصد باقی مانده بود. به این ترتیب رابطه مالی جدید میان شهرداری و سازنده‌ها باعث شارژ نقدی بودجه پایتخت می‌شود، چراکه بودجه پایتخت به‌ویژه در سال‌جاری از ضعیف شدن جریان ورودی نقدی رنج می‌برد. اما فرمول جدید می‌تواند یک نوع محرک برای تقویت جریان ورود نقدینگی به بودجه پایتخت باشد چراکه سازنده‌ها بابت پرداخت عوارض ساختمانی بخش قابل‌توجهی از درآمد شهر را تامین می‌کنند بنابراین با افزایش میزان پرداخت نقدی از این مسیر، نقدینگی بودجه شهرداری تقویت خواهد شد. در فرمول جدید چهار سطح براساس میزان مطالبات تعریف شده است. به این‌صورت که اگر یک سازنده مجموع پولی که باید به شهرداری تهران پرداخت کند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان باشد، حداقل درصد پیش‌پرداخت نقدی معادل ۲۰ و سقف اقساط باقی‌مانده به‌طور مساوی ماهانه تا ۳۶ ماه است. نرخ سود سالانه اقساط نیز معادل ۹ درصد خواهد بود.

 

در سطح دوم، درصورتی میزان عوارض پرداختی به شهرداری از ۱۰۱ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد، حداقل درصد پیش‌پرداخت نقدی معادل ۳۰ درصد و مابقی به‌صورت اقساطی تا سقف ۳۶ ماه و با نرخ سود سالانه معادل ۹ درصد قابل‌پرداخت است.

 

در سطح سوم نیز مودیانی که باید از ۲۰۱ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت کنند، حداقل درصد پیش‌پرداخت نقدی معادل ۴۰ درصد و الباقی با نرخ سود سالانه ۹ درصد تا سقف ۳۶ ماه به‌صورت اقساطی قابل پرداخت است و نهایتا سطح چهارم به بدهی‌های ۳۰۰ میلیون تومان به بالا اختصاص دارد که در این سطح حداقل درصد پیش‌پرداخت نقدی معادل ۵۰ درصد و مابقی با نرخ سود معادل ۹ درصد تا سقف ۳۶ ماه به‌صورت اقساطی قابل‌پرداخت است. در روند گذشته چهار سطح تعریف‌شده با تفاوت ۵۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان قرار گرفته بود و در عین حال میان حداقل درصد پیش‌پرداخت نقدی میان مودیان مختلف، تفاوتی در نظر گرفته شده بود. با وجود آنکه رابطه مالی جدید میان شهرداری و سازنده‌ها می‌تواند به تزریق جریان نقدینگی به بودجه پایتخت کمک کند اما برخی کارشناسان معتقدند این تصمیم شهرداری با لحاظ دو شرط می‌تواند از اثرگذاری بیشتری برخوردار باشد. اول آنکه از کارشناسان اقتصاد شهری، تغییرات سطح تخفیفات و هزینه‌های وارد بر روند پرداخت غیرنقدی باید برحسب شرایط منعطف و محدود به یک دوره زمانی ویژه باشد. به این معنی که در برخی از ماه‌های سال که شهرداری با درآمد کم مواجه است و بازار ساخت وساز با رکود مواجه است، این شکل از فرمول پرداخت عوارض ساختمانی می‌تواند اثرگذارتر باشد. در عین حال از کارشناسان این رابطه مالی جدید به‌صورت کامل تعریف نشده و برای اثرگذاری این تصمیم مناسب است که نرخ اسمی تخفیف که هم‌اکنون معادل ۱۵ درصد برای پرداخت‌های نقدی تعریف شده است، برحسب زمان پرداخت شناور و متغیر باشد. به این معناکه پس از اعلام زمان پرداخت فیش، سازنده‌ای که در به هر دلیل در پرداخت نقدی تاخیر کند، نرخ اسمی تخفیف کاهش پیدا کند.


نظرتان را درباره این مطلب بنویسید:

دارایان: داشته های اقتصاد ایران

 

 

 

اقتصاددانان

علم اقتصاد

اقتصاد روز

* اقتصاددانان ایرانی در دانشگاه های ایران

* گرایش های علم اقتصاد

* اخبار و تحلیل اقتصادی

عوارض ساختمانی شهرداری تهران

* اقتصاددانان ایرانی در مراکز پژوهشی ایران

* کتاب اقتصادی

* نظرات اقتصاددان روز

* اقتصاددانان ایرانی خارج از کشور

* مقالات علمی – پژوهشی اقتصادی

* نظرات اقتصاددان دارای مسئولیت

* اقتصاددانان بزرگ جهان

* ترجمه مقالات اقتصادی

* گزارش پژوهشی اقتصاد

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *