درمان تب کریمه کنگو در انسان

درمان تب کریمه کنگو در انسان
درمان تب کریمه کنگو در انسان

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

درمان تب کریمه کنگو در انسان

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. اعلام شده که این بیماری در ایران امسال دست‌کم ۲۸ نفر را مبتلا کرده است. در باره این بیماری چه باید بدانیم؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس حیوانات را مبتلا می کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

این بیماری در ایران اولین بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰ توصیف شد و در سال ۱۹۷۰ وجود بیماری در ایران ثابت شد.

در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

شیوع بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.

علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.

درمان بیماری در انسان هم درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بخصوص در بیمارستان‌ها.

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان از رشد ۱۷.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از اقامت بیش از ۳۱ هزار نفر در استان طی نخستین روز فروردین خبر داد.
به

رئیس سازمان اورژانس لرستان گفت: این سازمان از بیست و پنجم اسفند 97 تا اول فروردین، 63 مأموریت را انجام داده است.
به گزارش

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: لرستان با داشتن جاذبه‌ها و مردم مهمان‌نوازش یکی از اهداف گردشگری خیلی خوب در

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: 734 وسیله بازی در شهربازی‎های
لرستان بازرسی شدند.درمان تب کریمه کنگو در انسان

یک
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:
بُرساق یکی از نان‌ها یا شیرینی‌های سنتی استان‌ است.

فرمانده انتظامي دورود از توقيف يك دستگاه كاميون و كشف 95 راس دام مولد قاچاق خارج از شبكه در اين شهرستان خبر داد.

در اولین روز سال ۹۸، نماینده ولی فقیه در لرستان و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با تعدادی از خانواده‌های شهدای لرستانی دیدار کرد.

رئیس کل دادگستری لرستان، در ه‌ای به اداره کل بازرسی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواستار تحقیق در خصوص پروژه‌های ناتمام شده است.

معاون
بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید 99 تن تخم‌مرغ در استان
خبر داد.

مدیرعامل
شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از طلب 12 میلیارد ریالی این شرکت از مشترکین خبر
داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از بازدید ۲۹۵۱ نفر از قلعه فلک‌الافلاک خبر داد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان گفت: طرح نظارتی ویژه ایام نوروز تا شانزدهم فرودین ۹۸ ادامه دارد.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: واحدهای صنفی متخلف استان از ابتدای
امسال، یک


هزار و 9 میلیارد ریال جریمه شدند.

رئیس سازمان صمت لرستان از
توزیع 44 تن برنج در استان خبر داد.

فرمانده انتظامي لرستان از توقيف يك دستگاه كاميون و کشف 12 تن چوب قاچاق در دلفان خبر داد.

فرمانده انتظامي لرستان از كشف 15 رأس گوسفند مولد قاچاق در كوهدشت خبر داد.


سید رحیم سید پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در یک هفته گذشته 2 دامدار و 2 روستایی بخش کجور شهرستان نوشهر که علایم تب کریمه کنگو داشتند در بیمارستان طالقانی نوشهر بستری شدند.وی گفت : سه مرد و یک زن در کمترین زمان تحت مداوا قرار گرفتند و تمامی این چهار نفر بعد از بهبودی و بازیافتن سلامتی کامل از بیمارستان مرخص شدند.سیدپور افزود : منطقه کجور به دلیل وجود دام یکی از کانون های تب کریمه کنگو در استان محسوب می شود و به این لحاظ بیمارانی که نشانه های تب ، شکم درد، سر درد، تهوع، استفراغ، کوفتگی و خونریزی دارند باید در اسرع وقت به مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان مراجعه کنند و تحت مداوا قرار گیرند.مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت : در حال حاضر هیچ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان وجود ندارد و با توجه به اقدامات مراقبتی کارشناسان و مراکز بهداشتی و درمانی و همکاری دامپزشکی در سم پاشی کانون های این بیماری تحت کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد.وی از مردم خواست گوشت مصرفی خود را از قصابی ها و مراکز مجاز تهیه و به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده کنند.بر اساس دستورالعمل بهداشتی ، شهروندان در صورت الزام به استفاده از گوشت تازه حتما باید به مدت بیش از نیم ساعت آن را در دمای 56 درجه سانتیگراد بپزند.تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تبدار حاد است که از طریق کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد و دامداران ، کشاورزان ، کارگران کشتارگاهها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها در معرض خطر قرار دارند.پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود که وجود دامداری های سنتی و جدی نگرفتن مبارزه با بیماری تب کنگو باعث شده تا این خطه شمال کشور همچنان در معرض تهدید این بیماری باشد.دکتر محسن اعرابی ، شهرستان های کلاردشت ، نوشهر ، چالوس و نور در غرب مازندران را به دلیل استقرار دامداری های سنتی کانون اصلی این بیماری کشنده اعلام کرده است.بیماری تب کریمه کنگو به دلیل مشکلاتی که در قرنطینه دام وجود داشت از برخی کشورهای همسایه وارد ایران و استان مازندران شد و عدم سم پاشی بموقع گسترش این بیماری را به دنبال داشت.** کشتار غیرمجاز دام و خطر ابتلا به بیماری تب کنگو در همین حال مدیر کل دامپزشکی مازندران هم با بیان اینکه هیچ موردی از تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده ، گفت که کشتار غیرمجاز دام خطر ابتلا به بیماری تب کنگو را افزایش می دهد به همین خاطر قصابان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه خودداری کنند. دکتر سیدحسین رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : احتمال خطر انتقال بیماری تب کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می دهد.وی گفت : با توجه به این که این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان وجود دارد ، از مردم خواست برای تهیه گوشت قرمز از مراکز فروش که تحت پوشش نظارتی دامپزشکی هستند، تهیه کنند. بخش کجور با جمعیتی دست کم 12 هزار نفر درقالب 64 روستا و 2شهر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.1295/ 162/1654

اجتماعی

تب کنگو

کجور

نوشهر

درمان تب کریمه کنگو در انسان

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

دیدن نظرات

نسخه چاپی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به بیماری تب کنگو در ایران از ابتدای سال جاری خورشیدی و مرگ یک نفر بر اثر این بیماری خبر داد.

محمدمهدی گویا این موضوع را در تشریح آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایران بیان کرده‌است.

به گفته آقای گویا، سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در ایران شناسایی می‌شود و این بیماری معمولاً از فصل بهار آغاز می‌شود.درمان تب کریمه کنگو در انسان

وی دربارهٔ شمار مبتلایان به این بیماری در سال جاری نیز گفته که «امسال تا کنون ۱۰ مورد ابتلا شناسایی کرده‌ایم که یک مورد هم منجر به فوت فرد شده‌است.»

به گفته این مقام مسئول، با آنکه تب کریمه کنگو درمان دارویی دارد، اما اثرگذاری آن در گرو «مرحله تشخیص بیماری» است، ضمن اینکه درمان دارویی هم «قطعی و ۱۰۰ درصد نیست.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شیوع این بیماری، با آغاز زمان «زایمان دام‌ها» شدت پیدا می‌کند، از افرادی که با دام سر و کار دارند، خواسته مراقبت‌های ویژه‌ای در این زمینه انجام دهند.

به گفته وی، در صورتی که کنه موجود روی بدن دام، روی بدن انسان قرار گیرد و انسان را بگزد، فرد را به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می‌کند و این نوع ابتلا معمولاً در کسانی دیده می‌شود که به‌طور مستقیم با دام‌ها سروکار دارند.

گویا، شکل دوم انتقال این بیماری را نیز از طریق ترشحات آلوده دام عنوان کرده و بیشترین موارد ابتلا به این مورد را در میان افرادی دانسته که دام را ذبح می‌کنند.

آن‌طور که وی گفته، انتقال بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان هم می‌تواند رخ دهد و به همین دلیل، فرد مبتلا «باید در شرایط بسیار ایزوله نگهداری شود.»

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از شهروندان ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت شدند. این در حالی است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران پیشتر اعلام کرده بود که تب کریمه کنگو در ایران کاملاً مهار شده‌است.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت ایران، از سال ۷۹ تاکنون یعنی طی ۱۸ سال گذشته، بیش از هزار مورد ابتلای انسانی به بیماری تب کریمه کنگو در ایران وجود داشته که بیش از ۱۵۰ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان یا به صورت مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود.

تب، سرگیجه، سفتی گردن، درد پشت، سردرد و نورهراسی، تهوع، استفراغ و گلودرد همراه با اسهال و درد عمومی شکم از علائم این بیماری است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا

نمایش نظرات

© 219 تمام حقوق این ، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

درمان تب کریمه کنگو در انسان
درمان تب کریمه کنگو در انسان
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *