درمان تب کریمه کنگو چیست

درمان تب کریمه کنگو چیست
درمان تب کریمه کنگو چیست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

درمان تب کریمه کنگو چیست

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. اعلام شده که این بیماری در ایران امسال دست‌کم ۲۸ نفر را مبتلا کرده است. در باره این بیماری چه باید بدانیم؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس حیوانات را مبتلا می کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

این بیماری در ایران اولین بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰ توصیف شد و در سال ۱۹۷۰ وجود بیماری در ایران ثابت شد.

در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

شیوع بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.

علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.

درمان بیماری در انسان هم درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بخصوص در بیمارستان‌ها.

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان از رشد ۱۷.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از اقامت بیش از ۳۱ هزار نفر در استان طی نخستین روز فروردین خبر داد.
به

رئیس سازمان اورژانس لرستان گفت: این سازمان از بیست و پنجم اسفند 97 تا اول فروردین، 63 مأموریت را انجام داده است.
به گزارش

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: لرستان با داشتن جاذبه‌ها و مردم مهمان‌نوازش یکی از اهداف گردشگری خیلی خوب در

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: 734 وسیله بازی در شهربازی‎های
لرستان بازرسی شدند.

درمان تب کریمه کنگو چیست

یک
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:
بُرساق یکی از نان‌ها یا شیرینی‌های سنتی استان‌ است.

فرمانده انتظامي دورود از توقيف يك دستگاه كاميون و كشف 95 راس دام مولد قاچاق خارج از شبكه در اين شهرستان خبر داد.

در اولین روز سال ۹۸، نماینده ولی فقیه در لرستان و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با تعدادی از خانواده‌های شهدای لرستانی دیدار کرد.

رئیس کل دادگستری لرستان، در ه‌ای به اداره کل بازرسی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواستار تحقیق در خصوص پروژه‌های ناتمام شده است.

معاون
بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید 99 تن تخم‌مرغ در استان
خبر داد.

مدیرعامل
شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از طلب 12 میلیارد ریالی این شرکت از مشترکین خبر
داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از بازدید ۲۹۵۱ نفر از قلعه فلک‌الافلاک خبر داد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان گفت: طرح نظارتی ویژه ایام نوروز تا شانزدهم فرودین ۹۸ ادامه دارد.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: واحدهای صنفی متخلف استان از ابتدای
امسال، یک


هزار و 9 میلیارد ریال جریمه شدند.

رئیس سازمان صمت لرستان از
توزیع 44 تن برنج در استان خبر داد.

فرمانده انتظامي لرستان از توقيف يك دستگاه كاميون و کشف 12 تن چوب قاچاق در دلفان خبر داد.

فرمانده انتظامي لرستان از كشف 15 رأس گوسفند مولد قاچاق در كوهدشت خبر داد.


بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تب کریمه کنگو یا CCHF، نوع بیماری ویروسی ناشی از گزِش کَنه است که در آفریقا، آسیای شرقی و اروپا رخ می‌دهد. این بیماریِ خونریزی‌دهنده، همراه با تب و به‌شدت مسری است و خطر مرگ دارد. ویروسِ عامل این بیماری، تعادل بدن یا هوموتازیست را از بین می‌برد. بنابراین یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌ها به شمار می‌رود.

درمان تب کریمه کنگو چیست

روسیه در سال ۱۹۴۵ میلادی این بیماری را به‌طور مستقلی با عنوان تب خونریزی‌دهنده‌ی کریمه ثبت کرد و جمهوری دموکراتیک کنگو (زئیر سابق) در سال ۱۹۵۶ آن را با عفونت ویروسی کنگو به ثبت رساند. پژوهشی که در سال ۱۹۶۹ صورت گرفت، نشان داد که هر دو بیماری مشابه هستند و عوامل ایجادکننده‌ی آنها ویروسی یکسان است. بنابراین، از آن پس، این بیماری در جهان با عنوان کلی «تب خونریزی‌دهنده‌ی کریمه کونگو» شناخته می‌شود.

تب کریمه کنگو در آفریقای جنوبی شایع است و سالانه بین ۵ تا ۲۵ نفر را درگیر می‌کند. از سال ۱۹۸۱ تا اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی، تقریبا ۱۷۱ نفر در آفریقای جنوبی، مبتلا به این ویروس تشخیص داده شدند. مبتلایان به این تب، از کارو، ایالت آزاد غربی، کِیپ شمالی و نورث‌وست پرووانس بوده‌اند. افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند، اغلب جزو کشاورزان، کارگران مزارع، شکارچیان و افرادی هستند که در کشتارگاه‌های دامی مشغول به فعالیت هستند.

برای مثال؛ شیوع تب کریمه کنگو در یک کشتارگاه شترمرغ باعث بیماری ۱۷ تن شده بود. از نمونه‌های دیگر شیوع این بیماری مهلک می‌توان به بیمارستانی در کیپ غربی اشاره کرد که شیوع ویروس در آن باعث مرگ یک پزشک و آلوده شدن ۵ پرستار شد. البته پرستاران زنده ماندند و درمان شدند. این بیماری از فردی مشکوک به زخم معده که درواقع به تب کریمه مبتلا بود، به پزشک و پرستاران مزبور سرایت کرد و آنها را به عواقب حاد این بیماری دچار نمود. نمونه‌های مختلف دیگری از این بیماری نیز در نواحی مذکور رخ داده است. مثلا کارمند کشتارگاهی در جانِنزبرگ و همچنین کارگری که در کارخانه‌ای غیرقانونی در ایالت آزاد غربی دچار گزش کنه‌ای موسوم به هیالوما شده‌ بودند، به تب کریمه کنگو دچار شدند.

این بیماری از طریق گزش کنه‌ی آلوده و تماس با خون تازه و بافت‌های آلوده‌ی دام و انسان ایجاد می‌شود. عامل اصلی انتقال این بیماری گزِش کنه هیالوماست. این حشره دارای بندهای مشخصی روی پاهاست و در آفریقای جنوبی با عنوان «بی‌پا» یا به زبان محلی‌ «بونت‌‌پوتبوس‌لوییز»، شناخته می‌شود. این حشره به‌طور گسترده‌ای در آفریقای جنوبی وجود دارد، اما در مناطق خشک‌تری مانند بخش‌هایی از نورث‌وسترن، کارو، ایالت آزاد غربی، کیپ شمالی و نورث‌وست پرووانس به وفور یافت می‌شود. به‌طور کلی این کنه در مناطق روستایی وجود دارد.

این ویروس، جوندگان و پستانداران کوچک، گوزن و برخی از احشام نظیر بز، گاو و گوسفند را آلوده می‌کند. علاوه‌بر احشام، برخی از پرندگان همچون شترمرغ و مرغ شاخدار نیز به این ویروس آلوده می‌شوند. ویروس برای مدت کوتاهی (کمتر از ۱ هفته) از طریق خون در بدن حیوان آلوده می‌چرخد تا اینکه سیستم ایمنی بدن، آن را نابود کند. به‌طور کلی، حیوانات جوان به این ویروس مبتلا می‌شوند. این ویروس در بدن پرندگان و سایر انواع حیوانات موجب بیماری نمی‌شود.

کنه‌ی هیالوما نیز با گزیدن حیوانات آلوده، دچار این ویروس می‌شود. لاروها و کنه‌های جوان از خون پستانداران و پرندگان کوچک تغذیه می‌کنند و کنه‌های بزرگ‌ترغذای خود را از حیوانات بزرگ‌تر تأمین می‌کنند. کنه‌های آلوده، حامل و ناقل ویروس هستند و می‌توانند آن را به نسل‌های بعد از خود نیز انتقال دهند، آنها با گزیدن سایر حیوانات و پرندگان به ادامه یافتن چرخه‌ی آلودگی دامن می‌زنند. خوشبختانه این نوع از کنه، از خون انسان تغذیه نمی‌کند و غذای خود را از گزیدن حیوانات و خوردن خون آنها به دست می‌آورد.

انسان می‌تواند به یکی از روش‌های زیر آلوده شود:

سایر افرادی که در معرض گزیدگی کنه‌ی هیامولا هستند:

علائم این عفونت ۱ تا ۱۳ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز پیدا می‌کند. درواقع می‌توان گفت که نشانه‌های بیماری ۱ تا ۳ روز بعد از گزیدگی یا ۵ تا ۶ روز پس از قرار گرفتن در معرض خون آلوده نمود پیدا می‌کنند. شروع ناگهانی علائم و دوره‌ی کوتاه نهفتگیِ این عفونت باعث شده است تا تب کریمه زودتر از تب ناشی از گزیدگی کنه‌ی معمولی شناسایی شود.

علائم اولیه‌ی بیماری شبیه به آنفولانزا است؛ سردرد، تب، درد عضلانی به‌ویژه در ناحیه‌ی پشت کمر، تب‌ و لرز، استفراغ، اسهال و دردهای شکمی. به‌طور کلی، حال عمومی بیمار بسیار بد می‌شود. هذیان و گیجی نیز از سایر علامت‌های این عفونت است. بعد از چند روز نیز خارش و تحریک پوستی، همانند بیماری سرخک، در فرد بیمار ایجاد می‌شود. تحریک پوستی به‌شکل خون‌مردگی که به پِتشی موسوم است، ظاهر می‌شود.

امکان خونریزی در هر یک از ارگان‌های بدن فرد مبتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد. مثلا ممکن است که روده‌ها خونریزی داشته باشند یا خون با استفراغ دفع شود که در این حالت، احتمال دارد که تب کریمه با خونریزی معده اشتباه گرفته شود. سایر اندام‌ها مانند لثه و بینی نیز ممکن است دچار خونریزی شوند. در بعضی از موارد در مدفوع فرد خون تازه و تیره‌رنگ دیده می‌شود و در نواحی مختلف بدن کبودی‌هایی به چشم می‌خورد. هماتوم و ترشح خون از نقاطی که محل تزریق بوده‌اند نیز محتمل است.

علت این خونریزی‌ها، اثراتی است که ویروس با کاهش میزان پلاکت‌های خونی در مکانیزم انعقاد خون ایجاد می‌کند. شُش‌ها، کبد و کلیه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ممکن است که فرد به اغما فرو برود. بیش از ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو، جان خود را از دست می‌دهند. به‌طور عمومی، بعد از ۵ تا ۱۴ روز که از بیماری می‌گذرد، خونریزی و از کار افتادن اندام‌های مختلف موجب مرگ فرد می‌شوند. اما بیمارانی که نسبت به درمان، پاسخ مناسبی نشان می‌دهند، از روز دهم بیماری علائم بهبود را تجربه می‌کنند.

فراموش نکنید که موارد مشکوک به تب کریمه کنگو، درواقع به این بیماری مبتلا نیستند. پزشکان باید برای تشخیص این بیماری با پزشکانی که به‌طور تخصصی در حوزه‌ی تب ویروسی خونریزی‌دهنده فعال هستند، مشورت نمایند. تمام افرادی که علائم مزبور را دارا هستند، در تماس با حیوانات، پرندگان یا خون و مایعات آلوده بوده‌اند و باید به‌دقت مورد معاینه قرار بگیرند. هرگونه تطابق علائم با نشانه‌های بیماری تب کریمه کنگو باید به‌دقت بررسی شود.

آزمایش‌ خون در افراد مبتلا به این بیماری، نشان از کاهش شدید پلاکت‌های خونی و گلبول‌های سفید دارد. ضمن اینکه درهنگام بروز علائم ابتدایی عفونت، عملکرد کبد نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. برخی دیگر از بیماری‌ها نیز علائمی مشابه با بیماری تب کریمه کنگو دارند. بنابراین باید در تشخیص دقت زیادی به خرج داده شود. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

تشخیص تب کریمه کنگو از طریق انجام آزمایشات خونی خاص ممکن است و باید متخصصان این بیماری در آزمایشگاه‌های تخصصی و با کمک تجهیزات خاصی به تشخیص بیماری بپردازند. در آفریقای جنوبی، تشخیص این بیماری در واحد آزمایش‌های پاتوژنی در مرکز ملی بیماری‌های ساندرینگامِ جانینزبرگ (که سابقا با عنوان مؤسسه‌ی ملی ویروس‌شناسی شناخته می‌شد) صورت می‌گیرد.

آزمایش‌های انجام‌شده به مرحله‌ی پیشرفت بیماری وابسته هستند و می‌توانند شامل شناسایی آنتی‌بادی‌ها در خون بیمار، تلقیح خون در موش‌ها، کاشت سلول‌های خاص و برخی از آزمایش‌های فوریِ موسوم به واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) باشند. این آزمایش‌ها می‌توانند مقدار کمی از ویروس‌ها را شناسایی کنند و در درمان بخش‌ها و مراحل مختلف بیماری مؤثر واقع شوند.

اگر فردی به این بیماری مبتلا یا مشکوک به داشتن بیماری باشد، باید اقدامات مختلفی برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایر افراد، به‌ویژه پرسنل بیمارستان صورت گیرد. بیمار باید قرنطینه شود و افراد باید برای ملاقات با او از روپوش‌، دستکش‌، ماسک، عینک و تجهیزات محافظتی استفاده کنند.

کسانی که با بیمار تماس داشته‌اند نیاز به قرنطینه ندارند، اما باید تا ۱۴ روز بعد از تماس با بیمار تحت نظارت و بررسی باشند. هرگونه تماس با خون و سایر ترشحات بیمار باید ممنوع شود. برای جلوگیری از گزیدگی کنه‌ها، نیازی به قرنطینه‌ی مزارع نیست. زیرا محوطه‌ای که این حشرات در آن وجود دارند، بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر از آن است که بتوان مزرعه‌ای خاص را برای عدم شیوع بیماری قرنطینه کرد.

اقدامات مختلفی برای درمان این بیماری لازم است. برای نمونه؛ تزریق وریدی مایعات و اکسیژن ضروری است و جایگزینی خون و مؤلفه‌های خونی که به انعقاد کمک می‌کنند نیز امری واجب است. داروی ریباویرین به‌صورت آزمایشی روی تعدادی از بیماران امتحان شده است و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است. درمان دارویی به‌شکل خوراکی برای بیمارانی که وضعیت بهتری دارند یا رو به بهبود هستند ممکن و ساده‌تر از درمان‌های وریدی در سطح شدیدتر بیماری است. بیش از ۳۰ درصد از مبتلایان به تب کریمه کنگو جان خود را از دست می‌دهند، اما در ۷۰ درصد باقی‌مانده، تشخیص به موقع و پیش‌بینی بیماری می‌تواند نجات‌دهنده باشد.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

درمان تب کریمه کنگو چیست

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

درمان تب کریمه کنگو چیست

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

http://www.iribnews.ir/fa/video

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

دانشگاه علوم پزشكي قم همزمان با استان شدن قم در سال 1375 و با ارتقاي شبكه بهداشت و درمان قم كه تا آن زمان، به عنوان يكي از مراكز تابعه دانشگاه علوم پزشكي تهران فعاليت مي‌كرد و متولي امور بهداشتي و درماني قم بود، به عنوان دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم شكل گرفت.
همزمان، موافقت اصولي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي با ايجاد دانشكده‌هاي پرستاري و بهداشت اعلام گرديد، تا اينكه در سال 1376 با پذيرش دانشجو در رشته كارشناسي پرستاري، فعاليت آموزشي دانشكده رسماً آغاز شد.
پس از آن، در سال 1377، شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با پذيرش دانشجو در رشته كارداني بهداشت محيط موافقت نمود و نخستين گروه از اين دانشجويان در بهمن‌ماه 1378 مشغول به تحصيل شدند.
مرحله بعد، آموزشي شدن شش بيمارستان تابعه دانشكده، شامل بيمارستان‌هاي حضرت زهرا (س)، كامكار عرب‌نيا، نكويي هدايتي، كودكان فاطمي سهاميه و ايزدي، حضرت معصومه و تبديل آنها به مراكز آموزشي درماني بود كه در سال 1379به تصويب وزارت متبوع رسيد. سپس، پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارداني اتاق عمل و كارداني بهداشت حرفه‌اي در سال 1381 مورد موافقت شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي قرار گرفت.

تاريخچه

سازمان و تشکيلات دانشگاه

منشور اخلاقي

چارت سازماني

درمان تب کریمه کنگو چیست

رياست دانشگاه

دفتر رياست

هيات امناء

کميته تحول اداري

طرح تکريم

اداره بازرسي و پاسخگويي به شکايات

دبيرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان

دبیرخانه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان و بلایا

حراست

مدیریت آمار و فناوري اطلاعات

روابط عمومي

اداره گزينش

مجمع خیرین سلامت استان قم


معاونت غذا و دارو


معاونت درمان


معاونت آموزش


معاونت توسعه مديريت و منابع


معاونت بهداشت


معاونت تحقيقات و فناوري


معاونت دانشجویی و فرهنگی

دانشکده پزشکي

دانشکده بهداشت

دانشکده پرستاري و مامايي

دانشکده پيراپزشکي

دانشکده دندانپزشکي

دانشکده طب سنتی

دانشکده سلامت و دین

کامکار – عرب نيا

نکوئي، هدايتي، فرقانی

شهدا

حضرت فاطمه معصومه (س)

شهيد بهشتي

ايزدي

فاطمیه (سلامت)

کلینیک ویژه

درمان تب کریمه کنگو چیست

حضرت زهرا (س)

مرکز تحقیقات آلاينده هاي محيطي

مرکز تحقیقات علوم اعصاب

واحد توسعه تحقيقات باليني شهید بهشتی

مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد

مرکز تحقیقات سلولی ملکولی

مرکز تحقیقات سلامت معنوی

واحد توسعه تحقیقات بالینی کودکان

نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

آموزش ضمن خدمت کارکنان

مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي

بهداشت حرفه اي

بهداشت محیط

مرکز بهداشت شهرستان قم

مرکز رشد فناوری های سلامت

 

 

درمان تب کریمه کنگو چیست
درمان تب کریمه کنگو چیست
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *