درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. اعلام شده که این بیماری در ایران امسال دست‌کم ۲۸ نفر را مبتلا کرده است. در باره این بیماری چه باید بدانیم؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس حیوانات را مبتلا می کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

این بیماری در ایران اولین بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰ توصیف شد و در سال ۱۹۷۰ وجود بیماری در ایران ثابت شد.

در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

شیوع بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.

علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.

درمان بیماری در انسان هم درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بخصوص در بیمارستان‌ها.

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

شبکه بهداشت و درمان شهریار

$(document).ready(function(){

$(‘#yw_slider_2679’).bxSlider({

mode: ‘fade’,

auto: true,

captions: true,

speed: 1,

pause: 3

});

});

$(document).ready(function(){

$(‘#yw_slider_311’).bxSlider({

mode: ‘fade’,

auto: true,

captions: true,

speed: 1,

pause: 3

});

});

$(document).ready(function(){

$(‘#yw_slider_2682’).bxSlider({

mode: ‘fade’,

auto: true,

captions: true,

speed: 1,

pause: 3

});

});

بیماری تب خونریزی­دهنده کریمه کنگو(CCHF) یک بیماری حاد ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان می‌ باشد که به صورت ناگهانی شروع شده و می تواند منجر به مرگ در بیماران گردد. این بیماری در دامها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند. مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه سخت از خانواده هیالوما می باشد، ویروس درتمام مراحل تکامل کنه در بدن کنه باقی می‌ماند و از طریق تخم به نسلهای بعد منتقل می شود.  در طی سالهای اخیر بیماری تب خونریزی­دهنده کریمه کنگو در استانهای مختلف کشور مشاهده گردیده، ولی بیشترین موارد از سیستان و بلوچستان، اصفهان و گلستان گزارش شده است. در صورت شروع ناگهانی تب، سردرد، درد عضلانی و خونریزی به همراه یک یافته اپیدمیولوژیک در دو هفته قبل از شروع علائم (تماس با دام یا ذبح دام، تماس با خون و ترشحات لاشه دام، گزش کنه یا دستکاری کنه، تماس با بیمار مشکوک به CCHF و مسافرت به یک منطقه روستایی) افراد می بایست به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود جهت بررسی های مراجعه نمایند.

درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

در راستای اطلاع رسانی به جمعیت تحت پوشش و افزایش آگاهی پرسنل بهداشتی، کلاس آموزشی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در تاریخ 24 تیرماه با حضور پرسنل محیطی واحد بهداشت خانواده در ستاد شبکه بهداشت و درمان شهریار برگزار شد. در این جلسه خانم حسن دوست، کارشناس بیماری­های قابل انتقال بین انسان و حیوان شبکه در خصوص اهمیت بیماری، راه های انتقال، روش برخورد با فرد مشکوک، نحوه نمونه گیری و ارسال آن به انستیتو پاستور ایران و مطالب مهمی را در اختیار کارشناسان قرار دادند.

 

شهریار،میدان جهاد،شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار
shahriar@iums.ac.ir
مرکز تلفن شبکه بهداشت ودرمان شهریار : 652455-21
3351738998


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت و درمان شهریار می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | شبکه بهداشت و درمان شهریار




 


 

صفحه فوق یافت نشد

درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

Page not found.

درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *