عوارض راکوتان بر چشم

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

همین‌که در حال مطالعه این مطلب هستید نشان می‌دهد که تا حدی با این دارو آشنا هستید و درباره عوارض راکوتان چیزهایی شنیده‌اید اما می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید. به این منظور، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عوارض راکوتان بر چشم

آکوتان یا راکوتان، تجاری داروی ایزوترِتینوئین است. این دارو در برخی کشورها مانند آمریکا با این تجاری تولید نمی‌شود؛ اما با ‌های تجاری دیگری مانند ابزوریکا هنوز در دسترس است. ایزوترتینوئین برای درمان نوعی آکنه، موسوم به آکنهٔ گره‌ای تجویز می‌شود. این نوع آکنه در پوست، برآمدگیِ قرمز و ملتهبی ایجاد می‌کند و اگر به‌موقع درمان نشود، جای جوش و آکنه برای همیشه روی پوست باقی می‌ماند. پزشکان، فقط زمانی، آکوتان تجویز می‌کنند که درمان‌های دیگر مانند مصرف آنتی‌بیوتیک نتیجهٔ مثبتی در پِی نداشته باشند. هرچند که راکوتان به درمان جوش‌ها کمک می‌کند اما عوارض متعددی هم به همراه دارد. برخی از این عوارض، به‌ویژه در دوران بارداری، جدی و خطرناک هستند. در ادامه از عوارض راکوتان گفته‌ایم.

عوارض خفیف‌تر و رایج مصرف ایزوترتینوئین شامل موارد زیر است:

احتمال دارد که این عوارض به خودیِ خود رفع شوند؛ اما چنانچه همچنان ادامه داشته باشند باید به پزشک مراجعه کرد.

عوارض راکوتان به‌شکل دائمی و در بلندمدت هم ظاهر می‌شود. البته به‌جز مشکلاتی که راکوتان در ناحیهٔ ماهیچه و مفاصل ایجاد می‌کند و افزایش میزان کلسترول، عوارض شدید دیگری نیز دارد که بسیار نادر هستند.

ایزوترتینوئین، کلسترول و چربی خون را افزایش می‌دهد. بنابراین، در دورهٔ درمان، پزشک با تجویز آزمایش خون، می‌کوشد تا سطح کلسترول و چربی خون بیمار را کنترل کند. در صورت ابتلا به موارد زیر، امکان افزایش کلسترول و چربی در هنگام مصرف راکوتان، می‌شود:

این عوارض جانبی، معمولا در پایان دورهٔ درمان از بین می‌روند.

اگر در طول دورهٔ درمان، فعالیت‌های جسمانی شدیدی دارید، باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. مصرف ایزوترتینوئین باعث بروز مشکل و درد در ناحیهٔ مفاصل، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رباط‌ها می‌شود. از عوارض راکوتان می‌توان به جلوگیری از رشد طولی استخوان‌ها در نوجوانان هم اشاره کرد. احتمال دارد که چنین عارضه‌ای به‌طور دائمی روی بدن فرد اثر بگذارد. اگر با مصرف راکوتان، دچار یکی از عوارض زیر شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

در صورت بروز شکستگی در استخوان‌ها حتما به پزشک معالج خود دربارهٔ مصرف راکوتان، اطلاع بدهید. اگر ماهیچه‌های‌تان هم با مصرف این دارو، همراه با درد یا بدون درد، ضعیف شد، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید. ضعف ماهیچه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از تخریب جدی این بخش از بدن باشد و تا آخر عمر شما را آزار دهد.

یکی از عوارض راکوتان، واردشدن فشار به مغز است که البته به‌ندرت رخ می‌دهد. چنین عارضه‌ای، ممکن است به ازدست‌رفتنِ قوهٔ بینایی یا حتی در مواردی نادر به مرگ منجر شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر هم باید به‌سرعت با پزشک تماس بگیرید:

اگر به هر یک از موارد زیر دچار شدید، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

معمولا آزردگی و ناراحتی پوستیِ ناشی از مصرف راکوتان خفیف است؛ اما در صورت بروز هر یک از موارد زیر، مصرف ایزوترتینوئین را سریعا قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید:

مصرف ایزوترتینوئین ممکن است به تخریب اندام‌های داخلی مانند روده‌ها، مِری، لوزالمعده یا کبد بینجامد. حتی با توقف مصرف این دارو، باز هم تخریبِ حاصل‌شده، بهبود نخواهد یافت. بروز چنین عوارضی هم بسیار نادر است؛ اما در صورت بروز، مصرف دارو را قطع کرده و چنانچه شاهد یکی از نشانه‌های زیر در بدن خود هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

ایزوترتینوئین ممکن است در مواردی بسیار اندک باعث بروز مشکلات شنوایی شود. اگر با مصرف این دارو دچار مشکل در شنوایی شدید یا مشکلاتی نظیر پیچیدن صدای زنگ در گوش‌ها احساس کردید، مصرف ایزوترتینوئین را قطع کنید و نزد پزشک بروید. امکان ضعف یا ازدست‌دادن شنوایی به‌شکل دائمی هم وجود دارد.

مصرف ایزوترتینوئین می‌تواند موجب مشکلات بینایی مانند تاری چشم، دوبینی و دید تونلی شود؛ ضمن اینکه دید در تاریکی و شب را هم دشوار می‌کند. احتمال دارد که مشکلات بینایی با قطع مصرف این دارو از بین بروند ولی امکان دائمی‌شدن آنها هم در برخی موارد وجود دارد. یکی از عوارض راکوتان افزایش میزان اشک چشم، از حد طبیعی است. در طول مصرف راکوتان هم استفاده از لنز کمی دشوار می‌شود. مانند دیگر مشکلات بینایی، با قطع مصرف دارو، این موضوع یا از بین می‌رود یا به‌شکلی دائمی با شما همراه خواهد بود.

بروز عوارض راکوتان بر چشم و بینایی بسیار نادر است. در هر حال، اگر با مصرف این دارو، دچار مشکلات بینایی شدید، میزان اشک چشم‌ها به‌شکلی غیرعادی افزایش یافت یا در ناحیهٔ چشم دچار درد و خشکی دائمی شدید، دارو را فورا قطع و به پزشک مراجعه کنید.

در مواردی بسیار اندک، مصرف ایزوترتینوئین باعث بروز آلرژی و حساسیت در بدن می‌شود. اگر دچار حساسیت و قرمزیِ بخش‌بخش روی پوست شدید یا روی پاهای‌ خود کبودی دیدید و به تب گرفتار شدید، مصرف این دارو را قطع و درمان را نزد پزشک پیگیری کنید. در صورت بروز هر یک از موارد زیر هم سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

ایزوترتینوئین باعث بروز مشکلاتی مانند دیابت و تغییراتی در قند خون هم می‌شود. در صورت تجربهٔ هر یک از موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

این عوارض راکوتان می‌تواند علائم بروز دیابت باشد. البته ناگفته نماند که این عوارض هم به‌ندرت در افراد گوناگون بروز می‌کند.

یکی دیگر از عوارض شدید و جدی راکوتان، کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون است. این موضوع می‌تواند موجب کم خونی شود. در صورت مشاهدهٔ علائم زیر هم باید به پزشک مراجعه کنید:

کاهش گلبول‌های سفید خون باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت می‌شود. در صورت بروز نشانه‌های زیر نیز باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

البته گفتنی است که این عوارض راکوتان هم نادر هستند.

در برخی از موارد بسیار نادر، مصرف ایزوترتینوئین باعث بروز برخی مشکلات و اختلالات روانی هم می‌شود. برای نمونه، افسردگی، روان پریشی (ازدست‌دادن ارتباط با واقعیت) و فکرکردن و اقدام به خودکشی از جمله عوارض راکوتان بر روان است. با مشاهدهٔ هر یک از علائم زیر، مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید:

اگر باردار هستید یا قرار است که باردار شوید، باید از مصرف راکوتان بپرهیزید. مصرف این دارو در دوران بارداری با عوارض شدید و جدی برای نوزاد همراه است. مصرف راکوتان در این دوران حتی به‌مقدار اندک و برای دوره‌ای کوتاه‌مدت هم موجب بروز نواقص مختلف در نوزاد خواهد شد. اگر در حین مصرف راکوتان، باردار شدید، ادامهٔ درمان را فورا قطع کنید. پس از قطع مصرف، متخصصان زنان می‌توانند به شما در زمینهٔ درمان کمک کنند. از جمله نواقصی که با مصرف این دارو برای نوزاد ایجاد می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

سقط جنین و زایمان زودرس یا نارس هم از جمله عوارض مصرف راکوتان در دوران بارداری است.

چنان‌که می‌بینید، عوارض راکوتان بسیار زیاد است. پس بهتر است پیش از مصرف، با پزشک گفت‌وگو کرده و پرسش‌های زیر را مطرح کنید:

پزشکان می‌توانند دربارهٔ مصرف این دارو به شما مشاوره بدهند و بگویند که این دارو برای‌ شما مفید است یا خیر؛ ضمن اینکه در مدیریت عوارض مصرف راکوتان هم به شما کمک می‌کنند.

این دارو در گروه داروهایی موسوم به رتینوئید قرار می‌گیرد. عملکرد دقیق این دارو در بدن کاملا مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد با کاهش تولید چربیِ برخی از غدد پوستی موجب کاهش آکنه می‌شود. زیرا باکتری‌های آکنه‌زا در تغذیه دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه از بین می‌روند. ایزوترتینوئین از مسدودشدن منافذ پوستی از طریق سلول‌های مرده هم جلوگیری می‌کند. با کاهش منافذ مسدود پوستی، باکتری‌ها هم امکان کمتری برای رشد خواهند داشت.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

عوارض راکوتان بر چشم

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

چطور شکایات و بازخوردهای منفی را مدیریت کنیم؟

کتاب اعتماد به نفس؛ معرفی ۸ کتاب پرفروش برای افرایش اعتماد به نفس

میوه کاکتوس؛ خواص، عوارض و نحوه مصرف آن

خواص خیار برای پوست؛ ۱۲ خاصیت خیار برای شادابی و زیبایی پوست

سبزه عید؛ ایده‌ها و روش های درست کردن سبزه هفت سین


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

 

عوارض راکوتان بر چشم

داروي راکوتان و چشم

 

 

 

راکوتان ROACCUTANE® يا ايزوتره تينوئين (Isotretinoin) از نطر شيميايي (2Z, 4E, 6E, 8E)-3,7-dimethyl-9-(2,6,6-trimethylcyclohex-1-enyl)nona-2,4,6,8-tetraenoic acid  است و همچنين ب 13_سيس_رتينوئيک اسيد نيز يده مي شود. ايزوتره تينوئين هم با رتينوئيک اسيد و هم با رتينول (ويتامين آ ) مربوط است. فرمول مولکولي آن C2H است.

ايزوترتينوين يک دارو براي درمان آکنه شديد است. اين دارو به صورت کپسول خوراکي، بيشتر با هاي تجاري راکوتان (Roaccutane) و آکوتان عرضه مي شود. ايزوترتينوين از مشتقات ويتامين آ است که به صورت طبيعي با ميزان خيلي کم در بدن انسان وجود دارد. اين دارو از طريق کاهش چربي پوست (وادار کردن غده هاي چربي پوست به کم کردن توليد چربي) باعث کم شدن آکنه در پوست مي‌شود. 

راکوتان به شکل کپسول هاي ژلاتيني خوراکي 1 و 2 ميلي گرمي موجود است. و همچنين مواد زير نيز در آن بکار رفته است: روغن سويا,موم زرد,روغن نباتي هيدروژنه, ژلاتين, گليسرول, آب, سوربيتول, مانيتول, نشاسته ذرت فراوري|فراورده‌شده, تيتانيوم دي اکسيد و 

ايزوتره تينوئين، رتينوئيدي است که عملکرد غدد چربي و کراتينيزاسيون (شاخي شدن و پوسته پوسته شدن) را مهار مي کند؛ گرچه مکانيسم دقيق آن علوم است.

 

      عوارض چشمي

 

عوارض چشمي در ارتباط با مصرف راکوتان (ROACCUTANE) شامل: خشکي چشم، کدورت قرنيه، کنژنکتيويت(التهاب ملتحمه)، بلفاريت(التهاب لبه پلکها)، کاهش ديد شب و کراتيت(التهاب قرنيه) است که معمولا با قطع دارو بهبود مي يابد. 

خشکي چشم با مصرف پماد هاي نرم کننده يا قطره هاي اشک مصنوعي بهتر مي شود. به علت احتمال بروز کراتيت، بيماران مبتلا به خشکي چشم بايد پيگيري شوند. بيماراني که دچار مشکلات چشمي مي شوند، بايد توشط چشم پزشک باتجربه معاينه شده و قطع دارو مد نظر قرار گيريد. 

ممکن است عدم تحمل لنز تماسي بوجود آيد که در اين صورت لازم است بيمار در طي درمان از عينک استفاده کند. 

کدورت قرنيه نيز ممکن است در مصرف کننده گان راکوتان ايجاد شود که بيشتر زماني ديده مي شود که دوز بالاي دارو در بيماران با اختلالات کراتينيزاسيون(بيماري هاي پوسته ريزي دهنده) استفاده شود. 

همه بيماراني که دچار مشکلات چشمي مي شوند، بايد دارو را قطع کرده و تحت معاينه چشم پزشکي قرار گيرند.

 

موارد مصرف  

معمولآ اين دارو در جوش هاي نوع شديد و در مواردي تجويز مي‌شود که داروهاي معمول آکنه (مانند بنزوييل پروکسايد) مؤثر واقع نشده اند.اما در موارد معمولي نيز قابل استفاده است.

 

موارد عدم مصرف  

·   هنگام بارداري و يا شيردهي: زيرا باعث سقط جنين و يا عقب ماندگي نوزاد مي‌شود و عوارض طلوبي روي طفل برجا ميگزارد. 

·   حساسيت نسبت به ويتامين آ رواکوتان و داروهاي مشابه آن 

·   مصرف هم‌زمان با پادزيست (آنتي بيوتيک) ها بويژه تتراسيکلين 

·   داشتن نارسايي کبدي ويا کليوي 

·   مبتلايان به چربي خون (گليسرول و تري گليسريد) بالا 

·   وجود سطح بالاي ويتامين آ در بدن 

·   مصرف در کودکان و کهنسالان

 

درمان

 

پيش از آغاز درمان 

عوارض راکوتان بر چشم

اين دارو بايد حتمآ تحت نظر پزشک متخصص پوست استفاده شود.لذا از مصرف سر خود جدآ خودداري کنيد. 

پزشک خود را در خصوص هرگونه سابقه حساسيت، بيماري قبلي و استفاده از داروهاي ديگر آگاه کنيد. 

يک آزمايش براي تعيين سطح کلسترول خون توصيه مي‌شود.

 

نحوه درمان و مقدار مصرف

ميزان مصرف دارو بستگي به نظر پزشک معالج شما دارد. مصرف روزان? دارو .5 تا 1 ميليگرم براي هر کيلوگرم وزن بدن مي‌باشدکه بسته به شدت بيماري تعيين مي‌گردد. به عنوان مثال يک فرد 8 کيلوگرمي با شدت آکنه متوسط روزانه بايد دو کپسول 2 ميليگرمي مصرف کند. 

کپسول ها بايد بلافاصله بعد از غذا ميل شود.در صورت فراموش کردن يک وعده،اگر وعده بعد نزديکتر بود از وعد? بعدي آغاز کنيد و هيچگاه دو کپسول را با فاصل? زماني کوتاه نخوريد.

 

طول دوره درمان

طول دوره درمان نيز با نظر پزشک تعيين مي‌گردد. طول درمان آکنه بوسيل? رواکوتان بين 4 تا 8 ماه متغير است.

 

تأثير دارو 

در هفته‌هاي آغازي درمان احتمالآ جوش هاي شما شديدتر مي‌شود. اين به خاطر آنست که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان مي‌دهد و با توليد چربي بيشتر سعي در تعديل شرايط دارد که افزايش ترشح چربي منجر به توليد جوش هاي بيشتر مي‌گردد. در اين باره نگران نباشيد. اين امر نشان دهند? آنست که دارو مؤثر واقع شده است. 

پس از اين (حدودآ از هفته سوم به بعد) ميزان آکنه بطور شگفت آوري کاهش مي‌يابدو اين بهبودي حتي پس از پايان يافتن دارو نيز ادامه پيدا مي‌کند.

 

توصيه‌هاي طول درمان 

·  اگر در طول درمان حامله شديد، فورآ دارو را قطع نموده و پزشک خود را در جريان قرار دهيد.توصي? من اينست که در طول در از داروهاي پيشگيري کننده استفاده کنيد. 

·  در طول درمان همواره با جلسه‌هاي منظم پزشک را از حال خود مطلع کنيد.همچنين سطح کلسترول خون نيز بايد بطور ماهيانه آزمايش شود. 

·  بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنيد و ميزان مصرف را نيز تغيير ندهيد. 

·  دارو را در موارد مشابه مصرف نکنيد و مصرف آنرا به ديگران توصيه نکنيد. 

·  بدون مشورت پزشک هم‌زمان از داروهاي ديگر استفاده نکنيد. 

·   در طول دوره درمان و يک ماه پس از آن از اهداي خون اجتناب کنيد. 

·   تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد دوري کنيد و از کرم هاي ضد آفتاب استفاده کنيد.در طول درمان حساسيت پوست شما نسبت به آفتاب افزايش مي‌يابد. 

·   از کيسه کشيدن پوست اجتناب کنيد؛ زيرا به علت حساس شدن پوست احتمال ايجاد   گودال (scar) روي پوست افزايش مي‌يابد. 

·   از مصرف مشروبات الکلي در طول درمان خودداري کنيد؛زيرا باعث عوارض کبدي خواهد شد. 

 

ساير عوارض جانبي 

هر دارويي داراي يک رشته فوايد و يک رشته عوارض طلوب است. رؤاکوتان نيز از اين قاعده جدا نيست. 

تمام اين عوارض در يک فرد ديده نمي‌شود ولي احتمال وقوع هر يک وجود دارد. 

·   خشکي لب: بارزترين عارضه اين داروست که با استفاده از کرم هاي چرب کننده مثل کرم وازلين مرتفع مي‌شود. 

·    خشکي دهان،بيني،چشم:دراين موارد در صورت تمايل مي‌توانيد از قطره چشمي و کرم داخل بيني استفاده کرد.با توجه به خشکي چشم استفاده از لنزهاي چشمي توصيه نمي‌شود. 

·    خونريزي بيني:معمولآ در هفته‌هاي دوم يا سوم که خود به خود مرتفع مي‌شود. 

·    درد خفيف مفاصل و ماهيچه ها بويژه زانو 

·    احساس خستگي و سردرد خفيف 

·    حساس شدن پوست به آفتاب و آفتاب‌سوختگي 

·    افزايش ريزش مو: اکثرآ زودگذر ولي در موارد بسيار نادر ممکن است دائمي‌شود. 

اين عوارض عمومآ ملايم و زودگذرند. اکثر آنها پس از اتمام دوره درمان رفع مي‌شوند.

 

در صورت مشاهده اين عوارض فورآ دارو را قطع کنيد و پزشک خود را در جريان بگذاريد:

 

·    حالت تهوع 

·    استفراغ 

·    سردرد شديد و مزمن 

·    تاري چشم و اختلال در بينايي 

·    احساس افسردگي شديد

 

نشانه‌هاي افسردگي اينها هستند: 

احساس غمگين بودن دائمي,بي علاقگي نسبت به کارهايي که قبلآ به آنها علاقه مند بوده ايد,خوابيدن بيش از حد و خواب هاي پريشان, تغييرات اشتها و وزن بدن,احساس اضطراب دائمي, گريز از دوستان و آشنايان,احساس بي حوصلگي هميشگي , احساس پوچي و گناه. 

البته نشانه‌هاي افسردگي همواره در حد زياد ودائمي افسردگي را اثبات مي‌کند. 

مطالب مرتبط

در باره دکتر نادری

عناوین سایت

ساختمان چشم

بیماری های چشم 

جراحی های چشم 

جراحی اصلاح عیوب انکساری

آب مرواریدیا کاتاراکت

قوز قرنیه 

پرسش و پاسخ های چشم پزشکی

کلیپ ها و فیلم های چشم پزشکی 

 بیمه های طرف قرارداد

دانستنی های چشم  

 معاینه چشم   

اهمیت معاینه چشم 

تست بینایی  

عیوب انکساری

معاینه چشم اطفال 

میانسالی و چشم  

کهولت و چشم  

کور رنگی 

کم بینایی 

شب کوری  

قطره های چشمی 

بهداشت پلک

تاریخچه عینک    

اصول اصلاح بینایی       

طرز خواندن نسخه عینک    

عینک طبی مناسب  

مختصات فریم عینک

انواع فریم عینک 

انتخاب فریم عینک   

اندازه ها در فریم عینک 

عدسی های عینک   

عینک چند کانونی

عینک تدریجی 

عینک فوتوکرومیک

عینک رانندگی

عینک کامپیوتر  

پوشش های عدسی عینک  

انتخاب عینک کودکان 

نور خورشید و چشم

حفاظت چشم در آفتاب

عینک آفتابی مناسب

عینک آفتابی کودکان 

لنز های تماسی

ارتوکراتولوژی

 روز جهانی بینایی 

گواهیه رانندگی

کامپیوتر و چشم 

چهارشنبه سوری و چشم 

  باورهای نادرست و چشم 

 سربازی و چشم  

سردرد و چشم  

سیگار و چشم  

الکل و چشم

راکوتان و چشم

حاملگی و چشم 

تغذیه و چشم

ورزش و چشم

ادبیات و چشم

چشم پزشکی در ایران 

دکتر خدادوست 

دکتر غلامعلی پیمان 

راکوتان به شکل کپسول
های ژلاتینی خوراکی 1 و 2 میلی گرمی موجود است. و همچنین مواد زیر نیز در
آن بکار رفته است: روغن سویا,موم زرد,روغن نباتی هیدروژنه, ژلاتین,
گلیسرول, آب, سوربیتول, مانیتول, نشاسته ذرت فراوری|فراوردهشده, تیتانیوم
دی اکسید وایزوتره تینوئین، رتینوئیدی است که عملکرد غدد چربی و
کراتینیزاسیون (شاخی شدن و پوسته پوسته شدن) را مهار می کند؛ گرچه مکانیسم
دقیق آن علوم است.

عوارض چشمیعوارض چشمی در
ارتباط با مصرف راکوتان (ROACCUTANE) شامل: خشکی چشم، کدورت قرنیه،
کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه)، بلفاریت(التهاب لبه پلکها)، کاهش دید شب و
کراتیت(التهاب قرنیه) است که معمولا با قطع دارو بهبود می یابد.خشکی چشم با
مصرف پماد های نرم کننده یا قطره های اشک مصنوعی بهتر می شود. به علت
احتمال بروز کراتیت، بیماران مبتلا به خشکی چشم باید پیگیری شوند. بیمارانی
که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید توشط چشم پزشک با تجربه معاینه شده و
قطع دارو مد نظر قرار گیرید.

ممکن است عدم تحمل لنز تماسی بوجود آید
که در این صورت لازم است بیمار در طی درمان از عینک استفاده کند.کدورت
قرنیه نیز ممکن است در مصرف کننده گان راکوتان ایجاد شود که زمانی
دیده می شود که دوز بالای دارو در بیماران با اختلالات کراتینیزاسیون (
بیماری های پوسته ریزی دهنده ) استفاده شود.همه بیمارانی که دچار مشکلات
چشمی می شوند، باید دارو را قطع کرده و تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند.

موارد مصرفمعمولآ
این دارو در جوش های نوع شدید و در مواردی تجویز میشود که داروهای معمول
آکنه ( مانند بنزوییل پروکساید ) مؤثر واقع نشده اند. اما در موارد معمولی
نیز قابل استفاده است.

موارد عدم مصرف- هنگام بارداری و یا شیردهی: زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد میشود و عوارض طلوبی روی طفل برجا می گزارد.- حساسیت نسبت به ویتامین آ رواکوتان و داروهای مشابه آن- مصرف همزمان با پادزیست ( آنتی بیوتیک ) ها بویژه تتراسیکلین- داشتن نارسایی کبدی و یا کلیوی- مبتلایان به چربی خون ( گلیسرول و تری گلیسرید ) بالا- وجود سطح بالای ویتامین آ در بدن- مصرف در کودکان و کهنسالان

عوارض راکوتان بر چشم

پزشک آنلاین

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

داروی معمول درمان آکنه بنزوییل پروکساید می باشد که برای درمان آکنه و جوش های خفیف به کار می رود. در صورتی که بنزوییل پروکساید موثر واقع نشود به عنوان مثال در جوش های بزرگ و چرکی، معمولا راکوتان تجویز می شود. هر چند راکوتان برای درمان آکنه های خفیف هم موثر است اما بدلیل هزینه زیاد و عوارض جانبی، از جایگزین های بی خطر آن استفاده می کنند.

در صورت وقوع هر یک از علائم زیر فورا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

داروها و عوارض جانبی احتمالی آنها ممکن است به روش های مختلف بر افراد تاثیر بگذارد. موارد زیر برخی از عوارض جانبی است که شناخته شده است و با ایزوترتینوئین همراه است. فقط به این دلیل که عارضه جانبی در اینجا بیان می شود، به این معنا نیست که همه افرادی که قرص راکوتان مصرف می کنند، این عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد.

بسیار شایع (بیش از یک نفر در 1 نفر)

عوارض راکوتان بر چشم

 راکوتان برای آکنه متوسط تا شدید که با درمان های دیگر برطرف نشده است، استفاده می شود. این ماده باید برای آکنه شدید استفاده شود. ویتامین A در دوزهای زیاد اثرات مشابهی با آکوتان دارد، اما به سرعت مضر می شود زیرا در بافت ایجاد می شود.

 کاهش وزن به عنوان عارضه جانبی آکوتان ذکر نشده است. همچنین افزایش وزن نیز در اثر مصرف آکوتان ایجاد نمی شود. طبق گزارش کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، گاهی اوقات آکوتان برای درمان سایر بیماری های پوستی یا حتی برخی از انواع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان یک داروی کاهش وزن (8 رژیم و موثر ) استفاده نمی شود.

 در آکنه. بنابراین متخصص پوست توصیه میکند برای آکنه ابتدا از ایزوترتینوئین (AKA Accutane) استفاده کنید. اما شما عصبی هستید، زیرا گفته می شود داروهای ایزوترتینوئین باعث افسردگی و ایجاد افکار خودکشی می شود.

 یک دوره استاندارد درمان 16 تا 2 هفته است. در پایان هفته 16، حدود 85٪ از بیماران درمان می شوند. هنگامی که دارو قطع شود، اثرات مفید ایزوترتینوئین متوقف نمی شود. پس از توقف درمان، کاهش ضایعات آکنه و زخم ها دیده می شود.

 قرص راکوتان سیستمیک تنها دارویی است که بر روی تمام مکانیسم های اتوپاتوژنیک آکنه عمل می کند. ایزوترتینوئین دارای عوارض جانبی شناخته شده است. علاوه بر این، یک سوء ظن وجود دارد که آیا باعث ناباروری می شود یا نه.

در هنگام مصرف آکوتان، از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A از جمله ماهی، روغن ماهی و غذاهای غنی شده اجتناب کنید و مصرف غذاهایی مانند طالبی، هویج، سبزیجات برگ سبز تیره، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، که منابع غنی بتا کاروتن هستند را نیز کاهش دهید.

آکوتان همچنین به عنوان ایزوترتینوئین شناخته شده است، اگر زنان در حین بارداری آن را مصرف کنند، باعث نقص های زایمان، از جمله مغز، قلب و شکل ظاهری صورت می شود. به همین دلیل توصیه می شود که زنان سنین بارور قبل از شروع مصرف دارو آزمایش بارداری انجام دهند.

قرص راکوتان مانند ویتامین A است. بنابراین در هنگام مصرف ایزوترتینوئین، نباید قرص های ویتامین A یا مولتی ویتامین هایی که حاوی ویتامین A هستند مصرف کنید.

همیشه قرص راکوتان را با یک لیوان آب کامل بنوشید تا از ذوب شدن کپسول در مری و سوزش جلوگیری شود. کپسول را مک نزید و نجوید.

ایزوترتینوئین ممکن است باعث مشکلات استخوانی یا عضلانی شود، از جمله درد مفاصل یا سختی عضلات. ممکن است در طول ورزش های خشن راحت تر آسیب ببینید.

رتینول موضعی نوعی از ویتامین A است که می توانید برای پاک کردن پوست از جوش ها استفاده کنید و اثرات آسیب پیری و خورشید را کاهش می دهد. در حالی که این محصول به طور معمول ممکن است هیچ اثری به جز قرمزی پوست نداشته باشد، اگر باردار باشید، رتینول ممکن است بر جنین شما تاثیر بگذارد.

زنانی که قرص آکنه ایزوترتینوئین (آکوتان) مصرف می کنند باید از بارداری جلوگیری کنند. اما اغلب آنها اطلاعات دقیقی در مورد روش های پیشگیری از زایمان ندارند. طبق مطالعات انجام شده چهار تا پنج ماه مصرف ایزوترتینوئین معمولا آکنه های شدیدی که به وسیله روش های دیگر درمان نمی شوند را از بین می برد.

 آکنه شدید: ایزوترتینوئین ( تجاری راکوتان) می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و استفاده از آن باید توسط متخصص پوست نظارت شود. این دارو برای درمان آکنه شدید است که با درمان استاندارد شامل آنتی بیوتیک های خوراکی و داروهای موضعی بهبود نمی یابد.

هنگامی که اولین بار قرص راکوتان را مصرف می کنید، آکنه شما ممکن است بدتر شود، اما معمولا در طی 7 تا 1 روز ادامه درمان بهبود می یابد. در اکثر موارد، پاکسازی کامل یا تقریبا کامل آکنه در یک دوره 16 تا 24 هفته ای انجام می شود، و پس از آن احتمالا به مدت طولانی آکنه ای دیده نمی شود. تکرار دوره معمولا توصیه نمی شود. تکرار دوره نباید تا حداقل هشت هفته پس از توقف درمان شروع شود، زیرا ممکن است در این زمان، آکنه شما بهبود یابد.

منبع: سایت آسمونی و اوما

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *