مجازات صادر کننده چک بلامحل

خواص دارویی و گیاهی

مجازات صادر کننده چک بلامحل
مجازات صادر کننده چک بلامحل


«چک» برگه‌ای است که به موجب آن، صادر کننده به بانک دستور می‌دهد تا تمام یا بخشی از وجوهی که نزد بانک سپرده است را به دارنده چک پرداخت کند.

اگر شخصی با علم به اینکه در حساب بانکی‌اش پول ندارد، یا به هر دلیلی امکان پرداخت چک وجود ندارد، اما بازهم اقدام به صدور چک کند، از نظر قانون مجرم بوده و قابل تعقیب کیفری است.

چک یک سند تجاری و معرفی بدهی فرد است اما قانونگذار برای حمایت از گردش اقتصادی چک، پرداخت چک‌های بلامحل یا پرداخت ناشدنی را جرم‌انگاری کرده و برای صادرکننده چک بلامحل، مسئولیت کیفری در نظر گرفته است. ایوب میلکی، حقوقدان به تشریح جنبه‌های مختلف مدنی و کیفری در صدور چک پرداخت ناشدنی پرداخته است.

وی در خصوص چک بلامحل اظهار کرد: صدور چک بلامحل یکی از جرایم شایع است که مشمول قانون جزایی خاص بوده و مستند قانونی آن، قانون صدور چک و اصلاحات بعدی آن است. این جرم اصطلاحا یکی از جرایم مادی صرف تلقی می‌شود و صرف صدور چک به نحوی که قابلیت صدور نداشته باشد، بدون نیاز به احراز قصد و سوء‌نیت مجرمانه، مشمول این عنوان کیفری می‌شود؛ به عبارتی، صدور چک بلامحل نیاز به رکن روانی ندارد و صرف احراز اراده صادرکننده چک در صدور آن و عدم وصول مبلغ چک در موعد مقرر برای تحقق جرم کافی است.مجازات صادر کننده چک بلامحل

وی با اشاره به اینکه برای آنکه چکی واجد جنبه مجرمانه یا کیفری باشد، قانونگذار شرایط مختلفی را پیش‌بینی کرده است، گفت: تنها چک‌های عادی که اشخاص عهده بانک‌ها از حساب جاری خود صادر می‌کنند، مشمول عنوان جرایی قرار می‌گیرند و چک‌های اصطلاحا تضمین‌شده یا مسافرتی یا تاییدشده از قلمرو صدور چک بلامحل خارج هستند، زیرا چک‌های عادی، تضمینی جز اعتبار صادر‌کننده آن ندارند اما پرداخت وجه سایر چک‌ها معمولاً توسط بانک‌ تضمین می‌شود.

این حقوقدان با بیان اینکه چک سندی عادی است که قانونگذار پاره‌ای امتیازات اسناد لازم‌الاجرا را برای آن قائل شده و آن را در حکم اسناد لازم‌الاجرا تلقی کرده است، افزود: نکته مهم اینکه ذی‌نفع یا دارنده چک اعم از کسی است که چک در وجه او صادر شده یا به نام او پشت‌نویسی شده است؛ صدور چک توسط صادر‌کننده، وی را مکلف می‌سازد در تاریخ مندرج در آن، معادل مبلغ مذکور را در بانک محال‌علیه تامین کند و نباید بخشی از وجه را از حساب خود خارج کرده یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد.

میلکی با اشاره به اینکه صادر‌کننده نباید چک را به صورتی تنظیم کند که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم‌خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری کند، افزود: چنانچه در متن چک، شرطی برای پرداخت ذکر شده باشد، بانک‌ها به این شرط توجهی نمی‌کنند و مبادرت به صدور گواهی عدم پرداخت یا اصطلاحا برگشت زدن چک به درخواست ذی‌نفع می‌کنند البته چک‌های تاریخ‌دار صرفا در تاریخ مندرج در آن یا پس از تاریخ مذکور قابل وصول هستند.

وی با بیان اینکه لفظ چک بلامحل شامل هر نوع چکی است که به هر علتی قابلیت وصول نداشته باشد، گفت: بلامحل بودن اعم از آن است که فاقد موجودی بوده یا چک به دلایلی نظیر کسر موجودی، عدم مطابقت امضاء و غیره قابلیت وصول نداشته باشد.

این حقوقدان با اشاره به اینکه دارنده چک برای محفوظ ماندن حق شکایت کیفری خویش مکلف است در ظرف حداکثر ۶ ماه از تاریخ مندرج در چک به بانک مراجعه و گواهی عدم پرداخت دریافت کند، البته یک مرور زمان شش ماهه دیگر نیز از تاریخ دریافت گواهی عدم پرداخت برای طرح شکایت کیفری وجود دارد، گفت: برخی از چک‌ها فاقد جنبه کیفری هستند و از طریق طرح شکایت کیفری قابل ‌تعقیب نیستند. در این راستا حسب صراحت ماده ۱۳   قانون چک، چک‌های سفید امضای تضمینی (چک بابت تضمین معامله)، چک‌های مشروط و چک‌های وعده‌دار و نیز چک‌های بلامحلی که بابت معاملات نامشروع یا بهره‌‌وری صادر می‌شوند، قابل تعقیب کیفری نیستند و صرفا ماهیت حقوقی دارند.

وی با اشاره به اینکه چک‌های بدون تاریخ جنبه کیفری ندارند، اظهارکرد: چک وعده‌‌دار اصطلاحاً چکی است که به روز صادر نشده است و تاریخ واقعی صدور چک، مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک است. در رویه قضایی، برخلاف آنچه در عرف بازار رایج است، محاکم قضایی اصل را بر به روز بودن یا غیر وعده‌دار بودن چک قرار می‌دهند و این صادر‌کننده چک است که باید تقدم و تاخر تاریخ واقعی صدور چک و تاریخ مندرج در آن را با ارایه دلیل برای رفع اتهام از خویش ثابت کند.

میلکی با اشاره به اینکه در پاره‌ای از موارد مثل ادعای بدون تاریخ بودن چک یا سفید امضا بودن آن، اثبات ادعا با مدعی است که معمولاً باید مدارک یا قرارداد یا نوشته‌ای که حکایت از این تقدم و تاخر داشته باشد به مرجع قضایی ارایه دهد یا حسب درخواست وی، مرجع قضایی می‌تواند موضوع را به کارشناسی و متخصص خط و تحریر ارجاع دهد، گفت: چک از جرایم قابل گذشت است و نیز از جرایم خصوصی تلقی می‌شود و بدون شکایت دارنده چک، قابلل تعقیب نیست و در صورتی که دارنده چک تا ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پراخت، شکایت نکنند دیگر حق شکایت کیفری نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه منظور از دارنده چک در این ماده (ماده ۱۱ قانون صدور چک) شخصی است که برای نخستین‌بار چک را به بانک ارایه داده است، افزود: کسی که چک پس از برگشت از بانک به وی منتقل شده، حق شکایت کیفری ندارد مگر آنکه انتقال قهری باشد. مثل ورثه دارنده چک.

این حقوقدان عنوان کرد: چنانچه دارنده چک بخواهد چک را به وسیله شخص دیگری به نمایندگی از طرف خود وصول کند و حق شکایت کیفری نیز محفوظ باشد، باید هویت و نشانی خود را با تصریح نمایندگی شخص مذکور در ظهر چک، قید کند و در این وضعیت بانک، گواهی مذکور را به نام صاحب چک صادر می‌کند. (دارنده اصلی چک)

میلکی با بیان اینکه چنانچه بعد از شکایت کیفری، شاکی چک را به دیگری انتقال دهد یا حقوق خود نسبت به چک را به هر نحو به دیگری واگذار کند، تعقیب کیفری موقوف خواهد شد، افزود: نکته مهم این است که وجود چک در دست صادرکننده، دلیل پرداخت وجه آن و انصراف شاکی از شکایت کیفری است مگر اینکه خلاف این امر ثابت شود. بدیهی است مسئولیت کیفری تنها شامل صادرکننده است و ظهرنویسان چک، صرفاً مسئولیت مدنی مطابق ضوابط مربوطه را دارند.

وی بیان کرد: صرف نظر از بزه صدور چک بلامحل که مجازات آن، بر حسب مبلغ مندرج در متن چک در ماده ۷ قانون صدور چک در نوسان ۶ ماه تا ۲ سال حبس پیش‌بینی شده، صدور چک از حساب مسدود نیز حسب صراحت ماده ۱۰ قانون چک در حکم صدور چک بلامحل است و هر کس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود به هر علتی مبادرت به صدور چنین چکی کند به حداکثر مجازات مندرج در ماده ۷ یعنی ۲ سال حبس و ممنوعیت از داشتنن دسته چک به مدت ۲۲ سال محکوم خواهد شد.

این حقوقدان بیان کرد: مجازات صدور چک از حساب مسدود قابلیت تعلیق نیز ندارد همچنین برخلاف صدور چک در حالت عادی که مستلزم احراز سوء‌نیت مجرمانه نیست، صدور چک از حساب مسدود یک جرم عمدی است و سوء‌نیت مرتکب یا علم و آگاهی وی به بسته بودن حساب بانکی خود در زمان صدور چک باید ثابت شود و بر فرض عدم اثبات این جرم محقق نمی‌شود.میلکی عنوان کرد: نکته مهم دیگر این است که اشخاصی که مدعی هستند چک آنها به روش مجرمانه‌ای نظیر سرقت و خیانت در امانت تحصیل شده است، می‌توانند مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک به بانک محال‌علیه دستور عدم پرداخت صادر کنند و حداکثر باید ظرف یک هفته از مرجع قضایی نتیجهه اقدامات خود را وصول و به بانک ارایه دهند و چنانچه خلاف ادعای آنها ثابت شود عمل آنها مشمول مجازات صدور چک بلامحل موضوع ماده ۷۷ قانون مزبور خواهد بود.


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


مواد ۳ و ۱۰ قانون صدور چک، بیانگر رکن قانونی صدور چک بلامحل هستند؛ به این شرح که صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده، به صورتی از بانک خارج کند یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم کند که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم‌خوردگی در متن چک، یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری کند. از طرف دیگر، هرکس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صدور چک کند عمل وی در حکم صدور چک بی‌محل خواهد بود.

لذا مشاهده می‌شود همین‌که صادرکننده چک مطلع باشد حساب او مسدود است یا در زمانی که چک را صادر می‌کند موجودی او به اندازه مبلغ مندرج در چک نیست، جرم اتفاق می‌افتد. مجازات این جرم نیز برابر با ماده ۷ همان قانون می‌تواند تا دوسال حبس تعیین شود.اما در این یادداشت می‌خواهیم به گونه دیگری به این جرم بپردازیم. سوال این است که چرا غالبا دادگاه‌ها فردی را که گویی مرتکب این جرم بوده تبرئه می‌کنند؟ به عبارت دیگر، اما و اگرهای زیادی در خصوص ارتکاب این جرم وجود دارد که در صورت وجود داشتن هریک، دیگر جرم محقق نمی‌شود. این شرایط هم شکلی هستند و هم ماهوی؛ هم می‌توانند مربوط به رعایت زمان خاصی باشند و هم اینکه به سهولت مرتکب بری از جرم می‌شود.

اولین مطلب اینکه جرم بدون شکایت دارنده‌ چک قابل تعقیب نیست. بنابراین دادستان نمی‌تواند به عنوان نماینده عموم جامعه اعلام جرم کند. دومین نکته مهم اینکه در صورتی که دارنده چک تا ۶ ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک‌ مراجعه نکند، یا ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی‌ عدم پرداخت شکایت نکند، دیگر حق شکایت کیفری ‌نخواهد داشت‌. لذا در صورت نبود شرایط زمانی، جرم مشمول مرور زمان است. این میزان، از کمترین مرور زمان‌هایی است که قانون‌گذار ما پذیرفته است. علت آن هم این است که تا حد ممکن چنین جرمی در دادسراها اعلام نشده و متهمان کمتری در این خصوص تعقیب شوند.

مورد بسیار مهم دیگر وجود شرایطی است که در صورت محقق بودن هریک از آنها دیگر چک وجه کیفری خود را از دست می‌دهد. با یک بررسی ساده کاملا مشخص و عیان است که قریب به اتفاق چک‌ها حداقل یکی از این شرایط را دارند و قابل تعقیب کیفری نخواهند بود:

• در صورتی که ثابت شود چک سفید امضا داده شده باشد.مجازات صادر کننده چک بلامحل

• هرگاه در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.

• چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

• هرگاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

• در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد.

همان‌طور که می‌توان دریافت، تقریبا غالب چک‌ها در ایران تاریخ واقعی صدورشان مقدم بر تاریخ مندرج در چک هستند. برای مثال فردی کالایی را امروز می‌خرد و در قبال آن چهار فقره چک به فروشنده تحویل می‌دهد. تاریخ چک‌ها را نیز به فاصله یک ماه از هم قرار می‌دهد. اگر به هر علتی هر یک از این چک‌ها وصول نشوند، اگر چه دارنده چک و فروشنده متضرر از بدعهدی خریدار شده است، نمی‌تواند به علت وقوع صدور چک بلامحل به دادسرا مراجعه و اعلام جرم کند. بلکه تنها می‌تواند برای ارائه دادخواست به محکمه حقوقی عریضه ببرد.

از سوی دیگر صدور چک بلامحل از جرائم قابل گذشت است. حدود تفسیر این قابل گذشت بودن نیز کاملا موسع و باز است. به این شرح که در صورتی که صادرکننده چک قبل از تاریخ ‌شکایت کیفری‌، وجه چک را نقدا به دارنده آن پرداخته یا با موافقت شاکی خصوصی ترتیبی برای پرداخت آن داده‌ باشد یا موجبات پرداخت آن را در بانک فراهم ‌کند، قابل تعقیب کیفری نیست‌. از طرف دیگر، هرگاه قبل از صدور حکم قطعی، شاکی گذشت ‌کند یا اینکه متهم وجه چک و خسارت تاخیر تادیه را نقدا به دارنده آن پرداخت کند، یا موجبات پرداخت وجه‌ چک و خسارات مذکور را فراهم کند یا در صندوق دادگستری یا اجرای ثبت تودیع کند، مرجع رسیدگی، ‌قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد کرد، بنابراین دیگر جرم قابل مجازات نخواهد بود.

نکته بسیار جالب دیگر این است که هرگاه پس از صدور حکم قطعی‌، شاکی گذشت کند یا اینکه محکوم‌ علیه به ترتیب فوق موجبات پرداخت وجه ‌چک و خسارات تاخیر تادیه و سایر خسارات مندرج در حکم را فراهم کند، اجرای حکم متوقف می‌شود و محکوم ‌علیه فقط ملزم به پرداخت مبلغی معادل یک‌سوم ‌جزای نقدی مقرر در حکم خواهد بود که به دستور دادستان به نفع دولت وصول خواهد شد.

بنابراین مشخص است چرا می‌گوییم ارتکاب این جرم با اما و اگر‌ها و استثنائات فراوانی روبه‌رو است. قانون‌گذار علاقه‌ای نداشته بی‌جهت زندان‌ها را با مجرمان صدور چک بلامحل پرکند. نکته قابل اشاره دیگر این است که هرگاه بعد از شکایت کیفری شاکی چک را به ‌دیگری انتقال دهد یا حقوق خود را نسبت به چک به هرنحو به دیگری واگذار کند، تعقیب کیفری متوقف خواهد شد. البته چنانچه انتقال قهری باشد، حق شکایت کیفری سلب نمی‌شود. برای مثال اگر فردی در موعد مقرر چک را برگشت زده باشد ولی قبل از طرح شکایت فوت کند، ورثه او حق دارند تا ۶ ماه از زمان برگشت شدن چک به دادسرا مراجعه و علیه متهم شکایت کنند.

 

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

کلید واژه ها:
تعدد جرمصدور چک پرداخت نشدهمجازات اصلیمجازات تکمیلیعذر معاف‌کننده

یکی از معضلات رایج در معاملات امروزی، موضوع چک برگشتی و یا همان چک بلامحل است. شاید زمانی که نمایندگان مجلس در سال ۱۳۱۱ در قانون تجارت ایران قوانینی در خصوص چک را به‌تصویب رساندند، فکر نمی‌کردند که صدور چک و تخلفات و جرائم مرتبط، آنقدر زیاد شود که این قوانین بارها مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. در قانون اولیه حتی نامی از چک برگشتی یا چک بلامحل وجود نداشت اما درست یک سال بعد ماده‌ای به این قانون اضافه شد که بر اساس آن، صدور چک برگشتی از مصادیق کلاهبرداری به‌حساب می‌آمد. این قوانین دستخوش تغییرات قرار گرفتند تا امروز که دو واژه‌ی کیفری و حقوقی در رابطه با چک برگشتی (بلامحل یا پرداخت‌نشدنی) متداول شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی چک‌های کیفری پرداخته و ابعاد مختلف آن را مطرح می‌کنیم و سپس به بررسی چک‌های حقوقی پرداخته‌ایم.

قبل از هر چیز باید بدانیم که چه زمانی می‌توان یک چک را برگشت زد. هرگاه دارنده‌ی چک با یکی از موارد زیر رو به رو شد، می‌تواند چک را برگشت بزند:

بر طبق ماده‌ی ۱۱ قانون صدور چک، مهلت شکایت کیفری علیه صادرکننده‌ی چک، دو دوره‌ی شش ماهه است. منظور از این دو دوره، ابتدا حداکثر تا شش ماه پس از تاریخ صدور چک است که دارنده‌ی چک می‌تواند آن را برگشت زده و گواهی عدم پرداخت دریافت کند.بنابراین مهلت برگشت زدن چک برای شکایت کیفری ۶ماه از تاریخ چک است. پس اگر در این مدت، دارنده‌ی چک آن را به بانک ارائه نداده و مقدمات شکایت را فراهم نکند، این مهلت از بین می‌رود و دیگر قابل تعقیب کیفری نیست. شش ماه دوم از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت است، بدین منظور که اگر دارنده‌ی چک در مهلت شش ماه پس از تاریخ صدور، چک را به بانک برده و در صورت نبود وجه نقد در حساب، آن را برگشت زده و گواهی عدم پرداخت از طرف بانک صادر شود، از این تاریخ وی نیز شش ماه وقت رسیدگی کیفری در محاکم دادگستری را خواهد داشت؛ ولی اگر دارنده‌ی چک در مهلت‌های یاد شده اقدامی نکند، دیگر امکان شکایت کیفری و محکوم کردن صادرکننده‌ی چک به مجازات‌هایی که در قانون ذکر شده است، وجود ندارد. برای مثال تاریخ صدور چکی ۱۵ اردیبهشت ۹۵ است؛ دارنده‌ی چک برای تعقیب کیفری فقط شش ماه فرصت دارد که چک را برگشت بزند؛ یعنی تا تاریخ ۱۵ آبان ۹۵. حال اگر در این مدت چک را برگشت زد، می‌تواند تا شش ماه پس از این تاریخ (برگشت زدن چک یا دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک) به مراجع صالح برود و اقامه دعوای کیفری کند؛ اما اگر تا ۱۵ آبان ۹۵ چک را برگشت نزند، دیگر نمی‌تواند تقاضای تعقیب کیفری کند و از مهلت شش ماهه‌ی دوم خود استفاده کند.

به موجب ماده‌ی ۱۳ قانون صدور چک، در موارد زیر صادرکننده‌ی چک قابل تعقیب کیفری نیست:

همچنین لازم‌به‌ذکر است که شکایت کیفری تنها در اختیار فردی است که چک را به بانک ارائه کرده و گواهی عدم پرداخت به نام او صادر شده باشد. بنابراین در صورتی‌که چک بعد از برگشت خوردن به شخص دیگری منتقل شود، قابلیت شکایت کیفری توسط این شخص را ندارد.مجازات صادر کننده چک بلامحل

در صورتی که دارنده‌ی چک (منظور از دارنده‌ی چک شخصی است که برای اولین بار چک را به بانک ارائه داده است) متوجه شود که در حساب صادرکننده به میزان کافی پول وجود ندارد، ابتدا بایستی چک را برگشت زده و سپس گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت نماید. پس از آن دارنده‌ی چک می‌تواند با در دست داشتن شناسنامه و اصل چک برای طرح دعوا به دادسرای محل مراجعه و شکوائیه‌ی خود را به مراجع قضائی تقدیم نماید. ( جهت آگاهی از چگونگی طرح شکایت کیفری می‌توانید به مقاله‌ای که در این‌رابطه در وب‌سایت ما قرار گرفته است، مراجعه نمایید. )

مجازات چک برگشتی در ماده ۷ قانون از یک روز تا دوسال حبس عنوان شده است. البته با توجه به قوانین دادگاهها می بایست حبس کمتر از ۹۱ روز را تبدیل به جزای نقدی کنند. به موجب ماده‌ی ۷ قانون صدور چک، صادرکننده‌ی چک برگشتی به شرح ذیل محکوم خواهد شد:

تا به اینجا به بررسی چک‌های کیفری پرداختیم اما باید توجه داشت در صورتی‌که صادرکننده‌ی چک برگشتی را نتوان به صورت کیفری تعقیب کرد، به‌معنای از اعتبار ساقط شدن و بی‌ارزش شدن چک نیست. این‌گونه چک‌ها را می‌توان به صورت حقوقی طرح دعوی کرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

برخی از افراد که از چک در تعاملات تجاری خود بهره می‌گیرند، تصور می‌کنند حقوقی شدن چک برگشتی به معنی از اعتبار افتادن و بی‌ارزش شدن آن است. در حالی‌که این‌گونه نیست. در چک برگشتی حقوقی فقط صادرکننده قابل تعقیب و مجازات کیفری نیست؛ اما می‌توان تقاضای توقیف اموال و دارایی صادرکننده را کرد و دادگاه نیز حکم به پرداخت مبلغ چک خواهد داد مگر آن‌که با دفاعیات خوانده (صادرکننده) ثابت شود که به طور کلی طلبی وجود ندارد یا آن‌که چک بابت ربا صادر شده است و یا به هر دلیل دیگر دارنده‌ی چک (خواهان) استحقاقی ندارد. در واقع تعقیب کیفری از آن جهت بهتر است که اغلب اوقات صادرکننده به علت ترس از مجازات، خود مبادرت به پرداخت مبلغ چک می‌کند و معمولاً دارنده‌ی چک در زمان کوتاه‌تری می‌تواند طلب خود را وصول کند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی چک‌های حقوقی پرداخته و ابعاد مختلف آن را مطرح می‌کنیم.

در تمام شرایط می‌توان چک را در قالب دعوای حقوقی مطرح کرد. اما در موارد زیر به‌دلیل عدم امکان تعقیب کیفری الزاماً می‌بایست دعوا به‌شکل حقوقی مطرح گردد:

در این روش که هم در خصوص چک‌های کیفری و هم در خصوص چک‌ حقوقی قابل اجراست، دارنده‌ی چک می‌تواند اقدام به توقیف اموال صادرکننده‌ی چک کند؛ چرا که بر طبق ماده‌ی ۲ قانون صدور چک، “چک در حکم سند لازم‌الاجرا است”. برای این منظور دارنده‌ی چک پس از مراجعه به بانک و اطلاع از غیرقابل پرداخت بودن چک، با دریافت گواهینامه‌ی عدم پرداخت برای صدور اجراییه، عین چک را به انضمام گواهی مبنی بر مطابقت امضای چک با نمونه‌ی موجود آن در بانک که از سوی بانک صادر می‌شود، به اجرای ثبت اسناد محل تسلیم و تقاضای صدور اجراییه می‌کند. البته قبل از صدور اجراییه، متقاضی باید مبلغ حق‌الاجرا را در صندوق اجرای ثبت تودیع نموده و نیز اقدام به معرفی اموال متعلق به صادرکننده‌ی چک به‌غیر از مستثنیات دین (مثلا فرش یا یخچال) که از موارد ضروری برای زندگی است، کند.

دارنده‌ی چک می‌تواند به منظور مطالبه‌ی مبلغ چک، اقدام به تنظیم و تقدیم دادخواست علیه صادرکننده به دادگاه عمومی محل انجام معامله یا اقامتگاه صادرکننده‌ی چک (خوانده) کند. دارنده‌ی چک باید با مراجعه به سایت قوه قضاییه در تهران و شهرستان‌هایی که سامانه الکترونیک قوه قضاییه راه‌اندازی شده است و با مراجعه به دادگاه در حوزه‌هایی که این سامانه راه‌اندازی نشده است و الصاق تمبر قانونی به آن، مراحل اولیه را تکمیل و طرح دعوا نماید.
البته دارنده‌ی چک‌هایی که مبلغ آن‌ها تا ۲۰۰ میلیون ریال است، می‌بایست همراه با مدارک به واحد ارجاع حل اختلاف واقع در شهر یا استان مربوطه مراجعه کند تا بعد از ارجاع مدارک به شعبه‌ی صالح ( اقامتگاه خوانده)، رسیدگی توسط شعبه‌ی حل اختلاف آغاز شود.

بارها این سوال از وکلا پرسیده می شود که “آیا چک حقوقی زندان دارد؟” یا “مجازات چک حقوقی چیست؟” که در پاسخ باید عنوان نمود که طبق قانون جدید ۹۴ (قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۹۴) اگر حکم دادگاه به نفع دارنده صادر شد ابتدا بایستی اموال محکوم علیه بررسی گردد تا در صورتی که صادرکننده یا ظهرنویسان اموالی دارند به نفع دارنده توقیف شود. در صورتی که اموالی یافت نشود دارنده می تواند حکم جلب محکوم علیه را دریافت نماید مشروط بر اینکه دارنده ظرف یک ماه از صدور اجراییه دادخواست اعسار ندهد. در صورتی که دادخواست اعسار بدهد جلب ایشان تا زمان صدور حکم به تعویق می افتد. در صورت صدور حکم اعسار، جلب محکوم علیه امکانپذیر نیست و بایتی مبلغ را به شکل اقساط پرداخت نماید و در غیر اینصورت می توان تا زمان پرداخت وجه یا صدور حکم اعسار، محکوم علیه را جلب نمود.
همان‌طور که اشاره شد در صورتی‌که شرایط شکایت کیفری محقق باشد، دارنده‌ی چک راحت‌تر می‌تواند طلبش را وصول کند. اما فارغ از بحث حقوقی و کیفری بودن چک برگشتی و چگونگی وصول طلب در این موارد، به‌نظر می‌رسد سیستم‌های بانکی و قضایی کشور دارای خلأ‌هایی هستند که منجر به بازدارندگی پایین نسبت به صدور چک بلامحل شده است. درصد بالای چک‌های برگشتی مؤید این مسئله است. امید است که با اصلاح نظام و ساختار پولی و بانکی و همچنین تقویت قوانین متناسب با آن، مشکلات فراوانی که این ابزار کارآمد ایجاد کرده است، برطرف گردد.

سلام
اگر یک چک به مبلغ ۳ میلیون تومان برگشت بخوره و طرف بیوفته زندان و پولی نداشته باشه که بدهیشو بده تا کی باید زندان بمونه؟

سلام
تا زمانی که اعسار ایشان ثابت شود.

سلام ما میخوایم یه سهام بفروشیم به مبلغ ۴۶۰میلیون و خریدار چک بانکی میده میخواستم ببینم همون لحظه چه جوری میشه فهمید که حسابش پر هست یانه اولین بار هست که این کار را انجام میدیم میشه راهنمایی کنید ممنون

سلام
شما می توانید چک بین بانکی و یا تضمین شده یا رمزدار از طرف مقابل دریافت کنید که حتما دارای حساب می باشد

سلام خسته نباشید من یه چک از شخصی دارم و تاریخ وصول چک در روز تعطیل افتاده. حال من یک روز بعد از تاریخ چک بخوام اون چک رو ببرم بانک و در حالی ک داخل حساب پول نباشه وضعیت برگشت زدن چک کیفری هستش یا حقوق؟ و من چند روزه میتونم به پولم برسم؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام
موضوعی که مطرح کردید ارتباطی به کیفری یا حقوقی بودن چک ندارد.و در صورتی که سایر شرایط فراهم باشد می توانید شکایت کیفری نمایید. زمان رسیدن شما به پول هم بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد با ما تماس بگیرید.

عرض سلام و خسته نباشید.سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.سه فقره چک به مبالغ 21میلیون تومان 10 میلیون تومان و 4 میلیون تومان در وجه حامل بدون تاریخ مربوط به سال 87 از یک شخصی دارم.میخواستم بدونم با قوانین جدید ایا قابل پیگیری هست و چقدر ارزش پیگیری داره؟هنوز هم برگشت نخورده.ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
قوانین جدید در رابطه با چک های قدیمی صادق نیست شما باید در اسرع وقت خود را از طریق دادگاه اقدام نماید. با ما تماس بگیرید.

سلام
یک چک از مشتریم دارم که دوستش هم پشت چک رو امضا کرده.
چک رو خرج کردم و شخص دیگری برگشت کرده، چون خودم برگشت نکردم نمیتونم کیفری شکایت کنم دیگه؟

سوال دیگه اینکه حقوقی که شکایت کنم میتونم تقاضای تامین خواسته ««همزمان»» برای هر دو نفرشون بکنم و حساب هر دو رو مسدود کنم و ماشین اگر به نامشون باشه توقیف کنم؟ یا فقط درخواست تامین خواسته برای صادرکننده چک رو میتونم بدم؟

ضمنا تو برگشتی چک نوشته عدم موجودی و عدم تطابق امضا
ممنون

سلام
شما نمی توانید شکایت کیفری نماید اما کسی که برگشت زده میتواند.راه دیگر نیز این است که از یک وکیل دادگستری برای طرح شکایت کیفری استفاده نمایید تامین خواسته نیز می توانید علیه هر دو نفر بگیرید.

سلام خسته نباشد
من برای کسی کار کردم و آخر کار ۳ تا چک بابت تسویه به من داده تا الان ۲ تا چکش رو برگشت زدم اولین چک رو چند روز بعد از تاریخ صدور چک برگشت زدم و دومین چک رو خوابوندم به حساب که همون روزش برگشت بخوره الان رفتم دفتر خدمات قضایی شکایت کردم میخوام بدونم الان شکایتم حقوقی شده یا کیفری.؟

سلام
چک دوم قطعا حقوقی است ولی برای چک اول با شرایطی می توانید شکایت کیفری نماید.

سلام خواهش میکنمممم راهنماییم کنید. من با شوهر خالم شراکت داشتم اخر کار یک چک پنجاه میلیون تومنی به اسم من داد. الان ده روز از مهلت وصول چک گذشته. حسابش رو پر نکرده. من میخوام چک رو برگشت بزنم و حکم جلب بگیرم خواهش میکنم به من بگید چقدر طول میکشه تا جلبش کنن و این که جلبش کنن من کی به پولم میرسم؟

سلام
حکم جلب در موضوع چک قطعی نیست و ممکن است هیچگاه شما نتوانید حکم جلب بگیرید ولی معمولا بین ۴ماه تا یک سال می تواند دعوای حقوقی تا اجرای حکم زمان ببرد.

با سلام کارهای ساخت وسایل منزل با چوب به یک نفر داده و هیچ قراردادی نداریم و شفاهی بوده فاکتور از طریق واتساپ فرستاده 8 میلیون که پرداخت شده و یک چک 2 میلیونی بعنوان تسویه که در چک قید نشده اما پرداختی ها مشخص هست فاکتور با این چک تسویه میشود اما کارش تمام نکرده و چک را فرم زده ایا میتواند ادعا کند ؟

سلام
بله می تواند شما هم می توانید دعوای متقابل مطرح کنید.

سلام من با یک نفر شراکنی مغازه زدم بعدش از هم جدا شدیم و ایشون برای بدهیش به من یه چک سیزده میلیونی داده که چک مالکش یکی دیگس و چک در وجه این کسی که به من چک داده صادر شده و خودش پشت نویسی کرده حالا سوالم اینه من این چک و برگشت بزنم شکایتم کیفری میشه یا حقوقی و چه زمانی طول میکشه چک پاس بشه؟

سلام
حقوقی یا کیفری بودن چک به مواردی که شما گفتید ارتباطی نداره در زمینه سوال شما مقاله ای در سایت موجود است که موارد چک حقوقی و کیفری کاملا توضیح داده شده است.

سلام مبلغ 200 میلیون چک دارم که به مرحله تعدیل رسیده چطور میتونم اعتراض یا جلو گیری کنم؟؟ هیچ چیز از بول هم نداده تا حالا

سلام
بهتر است با یک وکیل دادگستری اقدام به دفاع نمایید. می توانید با ما تماس بگیرید.

با سلام و عرض ادب
چک حقوقی دارم که بدهکار آن را از شخص دیگری گرفته و بدهکار پشت آن چک را دو امضا نموده.
در تاریخ سررسید چک برگشت خورده. در کاغذی جداگانه بدهکار متعهد شده در صورت پاس نشدن چک روزی دو ملیون اضافه پرداخت نماید .
امضای پشت چک تضامنی و هر دو نفر متعهد به پرداخت می باشند.بدهکار می گوید چک را بیاور تا با چند چک مشتریهایم (پیش فروش آپارتمان) آن را تعویض کنیم.با شکایت زودتر به نتیجه می رسم یا تعویض چک؟لطفا راهنمایی کنید.
در متن چک هیچگونه قید و شرطی وجود ندارد.
با تشکر

سلام
توافق همیشه بهتر از طرح دعوا می باشد اما در صورتی که طرف مقابل شما قصد اتلاف وقت را دارد بهتر است طرح دعوا نمایید.

با سلام
برج ۱۲سال گذشته متوجه شدم که کلیه حسابهام مسدود شده.و گفتن که از اجرای احکام شهری که قبلا ساکن بودم حکم دادن.حدود ۱۲ملیون به صورت چهار فقره چک به مبلغ سه ملیون.به دلیل ورشکستگی امکان پرداخت تا الان نداشتم.
حالا سوال اینجاست که آیا به خاطر چک کلیه حسابها رو مسدود میکنن
و سوال بعدی اینکه اگر در محل دادگاه حاضر بشم برای پرسیدن جریان امکان اینکه همونجا جلب بشم وجود داره
و یا اینکه میتونم برای پیگیری کس دیگه یا وکیل بفرستم دادگاه؟
سپاسگذار میشم کمکم کنید

سلام
شما می توانید برای بررسی وضعیت پرونده تان فقط به یک وکیل دادگستری وکالت دهید یا خودتان حاضر شوید که در صورت حضور خودتان احتمال صدور حکم جلب وجود دارد.

باسلام
اگر یک شرکت پخش چک مشتریان خود را دریافت ولی جهت وصول به شرکت تامین کننده واگذار نماید (خرج کند) آیا مشکلی پیش می آید ؟مجازات صادر کننده چک بلامحل

سلام
خیر مشکل حقوقی ندارد و چک با ظهرنویسی قابل انتقال است.

سلام من برج 7سال 97یه قرارداد شراکت با کسی بستم به مدت 5 سال به مبلغ 40 میلیون بلاخره برج 10 با با ترفندی از من چک گرفتن برای برج 11 ولی من چک بنام کسی که توی قرارداد بنام حاکم معرفی شده بود بابت طلب شریکم صادر کردم خلاصه نتونستم چک پاس کنم بلاخره مجبور شدم کارم جمع کنم تا الان 24 میلیون دادم رسید دارم ایا اونا میتونن جلب خانم من یه طرفه بدون اینکه به ما بگن بگیرن چون الان همش تهدید اینکارو میکنن

سلام
در صورتی که چک همسر شما باشد با طرح دعوا امکان صدور حکم جلب وجود دارد اما در غیر این صورت امکان جلب همسر شما وجود ندارد.

سلام یه چک برگشتی معادل 30 میلیون تومان دارم که حقوقی شد و بعد از کلی دوندگی الان در مرحله صدور حکم جلب هستم ولی میدونم که طرف حکم اعسار داره هیچی بنام خودش نزده در حالیکه میدونم پول داره و ماشین و همه چی. میگن احتمال قوی دادگاه قسطی میکنه و اون هم یک ماه میده 10 ماه نمیده و همش دوباره باید بری دادکاه. این درسته؟

سلام
در صورتی که قسط بندی توسط دادگاه انجام گیرد و محکوم علیه اقساط را پرداخت ننماید شما باز هم قادر به دریافت حکم جلب هستید.

باسلام من یه چک 20 تومنی دارم که کارای شکایتیشو انجام دادم رای دادگاه هم اومده حالا دوماه میگذره هنوز اجرا نشده میخواستم بدونم باید چیکار کنم بعدشم رایش زده 1سال حبس تعزیری یعنی بعد 1سال حبس اززندان درمیاد پول منم نمیده یه راهنمایی بکنید منو ممنون

سلام
شما ابتدا می بایست فردی را که از ایشان شکایت کرده اید پیدا نمایید و توسط مامورین کلانتری و حکم دادگاه ایشان را جلب نمایید. بله پس از گذراندن یک سال حبس بدون پرداخت پول شما امکان آزاد شدن وی وجود دارد. مگر اینکه طرح دعوای حقوقی نیز بنمایید.

سلام من چهارتا چک دارم که تاریخش مال یک سال قبل و دوسال قبله البته برگشتشون زدم چطوری باید حقوقیش کنم؟

سلام
چک ها حقوقی می باشد و شما باید از طریق یک وکیل دادگستری یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طرح دعوا نماید.

سلام من بابت بدهی مشتریان شرکتی چک مدت دار دادم از همین چک های صیاد البته با شرط شروطی الان شرکتی که در وجه ش چک کشیدم دارن رویه شون رو تغییر میدن یعنی زیر حرفاشون میزنن
من اگر چک رو تامین نکنم این قوانین مسدود شدن حسابها شاملم میشه ؟

سلام
خیر شامل صدور دستور عدم پرداخت نمی گردد اما اگر نتوانید دلبل خود را اثبات نمایید مجرم محسوب خواهید شد. با ما تماس بگیرید ۰۲۱۴۴۴۷۸۰۷۰

سلام. بنده یه باغ فروختم به شخصی که یه چک ۵۰میلیونی داد زمان تاریخ چک چند بار به بانک مراجعه کردم ولی حساب خالی بود طرف هم جای حساب پر نمیکنه. حالا چک برگشت زدم و طرف حساب اهل استان یزد و من اهل استان گیلان هستم لطفا راهنمایی کنید که بعد از برگشت زدن چک چه کاری باید انجام بدم چون بار اوله که این اتفاق برام پیش اومده . با تشکر

سلام
اگر در شهر خودتان چک را برگشت زدید می توانید در همان محل به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. مقاله ما در خصوص طرح دعوای حقوقی و شکایت کیفری را مطالعه کنید. حتما با یک وکیل دادگستری اقدام به طرح دعوا نمایید.

سلام
من ضامن کسی بودم و طرف قسط رو نداده چک من رو برگشت زدن و سه سال از اون گذشته اقدامی نکردن
و بانک تعطیل شده آیا من میتونم کاری کنم تا مشکل حل شود

سلام
منظور شما از اینکه بانک تعطیل شده چیست؟یکی از شعب بانک تعطیل شده یا تمامی شعب آن؟

با سلام بنده چند وقت پیش یک معامله با یک مغازه دار کردم ک بابت فروش گردو ب شخص مبلغ ۱۸ میلیون چک برای چند روز بعد بهم داد چک مال شخص دیگریس ک ب گفته خود مغازه دار چک مشتریه ولی خودش پشت چکو امضا و مهر کرد موقع وصول چک متوجه شدم موجودی نداره حالا من باید شکایت کیفری کنم یا حقوقی؟آیا میشه از خود مغازه دارم شکایت کرد؟

سلام
بله می توانید از صادرکننده و پشت نویس شکایت کنید. کیفری یا حقوقی بودن شکایت باید بررسی شود. با ما تماس بگیرید۴۴۴۷۸۰۷۰

سلام- وقت بخیر
باتوجه به قانون جدیدچک که امروز دولت ابلاغ کرده است لطفا
1- این قانون شامل چکی(چکهای قدیمی ) که برای ضمانت وام دوستم به بانک دادم وشاید بعلت عدم پرداخت منظم اقساط بانک برگشت بزند ؟
2- چکی قدیمی (منظور غیرصیادی) که قبلا برگشت خورده است شامل این قانون میشود؟
3- بابت چک برگشتی قدیمی که بانک شکایت کرده است الان هم میتواند از این قانون جدید استفاده کند؟
بسیار ممنونم از پاسخ شما به هموطنانم

سلام
چکی که بابت ضمانت باشد و روی چک ذکر شده باشد بابت ضمانت با شرایطی خاص مشمول این قانون می شود. یعنی از بعضی از امتیازات قانون جدید بهره مند می شود. با ما تماس بگیرید ۰۲۱۴۴۴۷۸۰۷۰

سلام من درسال ۹۴ بابت خرید سهام شرکتی در خارج از ایران علاوه برپول نقدو وکالت فروش یک آپارتمان یک چک مدت دارمشروط دادم ولی بعد ازاینکه متوجه نداشتن اموالی در آن شرکت شدم وکالت راباطل کردم متاسفانه آن شخص فردای عزل وکالت آپارتمان را به نام و مدتی بعد فروخته و بعد از ۱۶ ماه درسال ۹۶ چک را برگشت زده است البته در این مدت من شکایت کیفری فروش مال غیر و کلاهبرداری کردم که متاسفانه دادگاه شکایت را کیفری ندانست. برای شکایت حقوقی مشکل مالی دارم و آپاراتمان هم چون زمان معامله به نام اخوی بنده بوده و ایشان هم فوت نموده وشکایتی هم ایشان کرده که پرونده باز است . اکنون از چه طریقی میتوانم ابتدا مسئله چک و سپس برگشت آپارتمان و خسارت این مدت را طلب کنم.

سلام
می بایست مدارک و پرونده شما مطالعه و ملاحظه گردد. با ما تماس بگیرید ۰۲۱۴۴۴۷۸۰۷۰

سلام وقت بخیر.من یک چک مبلغ یکو ششصد دلشتم که پنج ماه برگشت خورده.هیچ چک برگشتی ندارم.حال دارنده چک گفته که حکم جلب و توقیف اموال گرفته.و چک دست در اصطلاح شرخره.من اطلاعاتی درباره قانون ندارم و این فرد هم راضی به دریافت پول نیست و هدفش به گفته خودش فقط آبروریزیه.میخاستم بدونم اصلا ادعاش منطقیه و من چیکار کنم.ممنون بابت وقتی که میزارید

سلام
به محض اینکه پول را به حساب دادگستری واریز کنید حکم جلب شما لغو می شود.

سلام. يك چك به مبلغ 65 ميليون تومان از فردي دارم كه بابت ضمانت همين ميزان مبلغ گرفته ام و مبلغ بيست ميليون تومان آن را قرار بوده تا 1 آبان 97 بدهد كه نداده است و بابت اين تعهد اخير از ايشان دست خط دارم. چك تاريخ ندارد. بنابر مقاله بالاي شما، اين چك فقط حقوقي ميشود دنبال بشود. اولين كاري كه من بايد بكنم چيه؟ آيا بايد بروم بانك و چك را برگشت بزنم؟
ممنون از راهنمايي شما

سلام
ابتدا باید چک را تاریخ بزنید و سپس برگشت بزنید.

سلام من درستا ۹۳یک ماشین خریدم ویک فقره چک به مبلغ۱۱۵۰۰۰۰۰توماندادم یک ماهه من ماشینو۲۰روزه فروختم ومجبور به پرداخت شدم تاسندوبزنه بعدازپرداخت مبلغ سندرو زدوگفت چک من خرج شده میارم برات دیگه نیاورد ومتوجه شدم بعداز ۴سال طرح دعوا درشورای حل اختلاف کرده من اردویتان آجزانه تقاضا دارم کمکم‌کنید من واقعا خیلی بهم ریختم خواهش می‌کنم کمکم کنید ممنون

سلام
اگر خود همان کسی که ماشین را به شما فروخته چک را برگشت زده می توانید در شورا دلایل خود را ارائه نمایید و حتی به جرم خیانت در امانت در دادسرا از ایشان شکایت کنید.

سلام
یکی از آشنایان مبلغی معادل ۷۰ میلیون در تاریخ مرداد ماه قرض گرفته ، و معادل آن چک برای ۱ ماه جلوتر یعنی شهریور داده، اما در زمان موعد چک اعلام کرد که فعلا پولی در حساب ندارم و تقاضای مهلت ۱ هفته ای خواست و تا الان پولی فراهم نشده است، می خواستم بدونم الان برای برگشت چک و اینکه بتونم به پولم برسم وارد دعوای حقوقی بشم بهتر است یا کیفری ؟ ویااینکه بعد از اقامه دعوا آیا ممنوع الخروج و یا توقیف اموال می شه گرفت یا نه؟ مرسی

سلام
چکی کیفری است که به روز صادر شده باشد و برای چک کیفری می توان بلافاصله ممنوع الخروجی گرفت. اما در طرح دعوای حقوقی هم می توانید بلافاصله توقیف اموال را بگیرید.

ممنون از پاسخگوييتون،يك سوال ديگه هم داشتم كه چك برگشتي را حقوقي پي گيري كنيم چقد زمان ميبره به پولمون برسيم؟و اينكه با اينكه خريدار ملكمون وضع مالي خوبي داره و داراي ملكهاي زيادي و حتي يه رستوران بزرگ كنار ملكي كه ازمون خريده داره،امكان داره درخواست قسط بندي كنه و دادگاه قبول كنه؟

سلام
اگر باشرایط حقوقی مثل تامین خواسته یا دستورموقت اشنا باشید می توانید خیلی سریع به مبلغ خود برسید. با یک وکیل اقدام کنید . در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

سلام. من در یک بانک جهت ضمانت وام دوستم ، پشت چکی که خود وام گيرنده (دوستم) به نام خودش به بانک ارائه کرده بود را امضا و قراردادهای بانکی رو هم امضا کردم و دوستم وام را پرداخت نکرد و فراری هست . راهنمايی ميفرماييد که چگونه خود را از اين دردسر نجات دهم

سلام
دوست عزیز زمانی وارد دردسر شدید که به عنوان ضامن چک ها را امضا کردید. حال نهایتا با دیدن مدارک بتوان کاری کرد که بانک خسارت کمتری از شما دریافت کند. با ما تماس بگیرید.

با سلام آیا میشه استعلام اموال منقول یا غیر منقول رو گرفت یا حتما باید پلاک ثبتی یا خودرو رو داشته باشم؟ با تشکر

سلام
با شرایطی می توان استعلام اموال را بدون داشتن پلاک ثبتی یا پلاک خودرو گرفت.

با سلام و خسته نباشيد
ما يك ملك فروختيم كه مبلغش رو خريدار در ٢قسط پرداخت كرد ،در قسط اخر كه در بنگاه امضاي نهايي قرار بود بشه خريدار ٢تا چك هر كدام به مبلغ ٤٠٠ ميليون واسه تاريخ ٣روز بعد نوشت كه بعد اينكه قرداد نهايي امضا شد خريدار همان لحظه در بنگاه با برنامه ريزي قبلي تاريخ چك رو مخدوش كرد ،در صورتي كه در داخل قردادي كه امضا كرده بوديم مشخصات كامل با تاريخ اصليش قيد شده بود و وقتي كه به بانك مراجعه كريم گفتن علاوه بر مخدوش بودن يكي از امضاها تطبيق نداره و حتي موجودي نداره حسابش و خريدار گفته نميدم از اول هم نيتم اين بوده ندم رفتيم چك رو برگشت زديم بعد ٢ماه و در گواهي عدم پرداخت هر سه مورد قيد شده ،بخوايم شكايت كنيم كيفري ميشه يا حقوقي؟
ممنون ميشم كمكم كنين

سلام
با توجه به اینکه شماره چک در قرارداد ذکر شده است و مشخص است که چک روز نیست چک حقوقی است.

با سلام
من کارمند هستم و دسته چکم دست برادرم بود،برادرم ورشکست میشه و شروع میکنه با جعل امضا و نوشتن جک‌ها به خرج کردن چک ها و بابت خریدهایی که میکنه برای مغازه ش چک میده،پول تعدادی از چک ها رو پرداخت میکنه اما چون تسویه نمیکرده طلبکارا همه چک ها رو نگه میداشتن تا همه بدهی پرداخت بشه و من هیچ اطلاعی از این قضیه نداشتم. تا اینکه برادرم فوت میکنه و با برگشت زدن چک ها من از کل ماجرا با اطلاع میشم،برای حفظ ابروی داداشم اقدامی نکردم والان بعد از یکسال طلبکارا فشار آوردن و تهدید میکنن.همشون هم میدونن که امضا چک ها جعلیه ولی گفتم اگر صبر کنن کم کم بدهی رو با کمک فامیل پرداخت میکنم.اگر طلباشون رو یک جا خواستند در خصوص جعل امضا با توجه به اینکه جعل کننده هم فوت کرده و همینطور بی اطلاعی من از معامله هاشون میتونم کاری انجام بدهم یا خیر؟در ضمن روی چک هایی که بیش از شش ماه از تاریخ برگشتیشون گذشته باشه میتونن اقدام کیفری کنن یا خیر؟

سلام
شکایت کیفری فقط ظرف ۶ماه از تاریخ برگشت زدن امکانپذیر است.در مورد جعل هم باید مدارک را دید و سوالاتی از شما پرسید تا اطلاعات ما تکمیل شود و بتوانیم جواب دقیق بدهیم. با ما تماس بگیرید.

با سلام و عرض ادب
سوالی دارم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
من نه تا چک از یک نفر دارم.سررسید اولین چک تاریخ24/1/97 بود و برگشت زدم چکهای دومی سومی چهارمی پنجمی و ششمی هم تا الان برگشت زدم هنوز سه تا چک سررسیدش نرسیده که برگشت بزنم
سوال اینکه الان میخوام شکایت کنم بابت هر چکی که برگشت زدم باید جداگانه شکایت کنم یا طی یک شکایت 6عدد چک را ضمیمه کنم و برگشت بزنم؟

سلام
می توانید یکجا طرح شکایت کنید ولی باید بدانید که از تاریخ برگشت اولین چک برای شکایت کیفری فقط ۶ماه وقت دارید. البته برای طرح دعوای حقوقی هیچ مهلت خاصی ندارید و می توانید هرزمان علیه صادرکننده طرح دعوا نمایید.

سلام
منقراربود با یکی از دوستان وارد کار بشم ازش یک چکه ضمانت 20 ملیونی که نوشت شده بابت ضمانت و چک برای یکی دیگه از دوستان مشترک است واین آقا پشتشو دو امضا زده باید از دست کدم یکی شکایت کنم وایا چکم نقد میشه هزینه وکیل چجوری راستی چک بدون تاریخ برای شراکت بود اما بعدا 7ماه یک هزارتومن دست ما نداده لطفا راهنمایی کنید من به وکیل نیازدارم

سلام
از هردو می توانید شکایت کنید به شرطی که چک را به موقع برگشت زده باشید. برای هزینه ها و روند کار با ما تماس بگیرید.

سلام
سال ٨٠ به كسي چك دادم و برگشت زدم همون سال كه اين مبلغ باعث شد نزول كنم و زندگيم پاشيد .
حال چطور ميتونم اقدام به دريافت پولم بكنم ايا ميتونن ضرر و زيان هم دريافت كنم .
ممنون

سلام
شما به کسی چک دادید یا چک کسی را برگشت زدید؟ اگر از کسی چک گرفتید با شرایطی می توانید خسارات دریافت کنید. با ما در تماس باشید.

سلام . من بعنوان ضامن در یکی از بانکها پشت چک وام گيرنده را که به اسم خود وام گيرنده هست امضا کردم و وام گيرنده بدهی های خود را به بانک پرداخت نکرد و به همين خاطر وکيل بانک حکم جلب اينجانب رو گرفته چه راهکاری ميتونيد پيشنهاد کنيد تا من از اين قضيه خلاصی پيدا کنم . با تشکر از شما . لطفا منو راهنمايی بفرماييد

سلام
ساده ترین کار طرح دعوای اعسار است. راههای دیگر بعد از دیدن مدارک می تواند ارائه شود. با ما تماس بگیرید.

با سلام
این جانب یک چک داشتم که برگشت خورد. چک من حقوقی شد تقریبا در دی ماه ۹۶ طرف محکوم شد پرونده من مخدومه شد طرف هم که فراری بود هیچ‌اعتراضی نداشت . حالا بعد ۹ ماه هنوز نتونستیم حکم جلب طرف بگیریم ، وکیل من هم میگه مشخص نمیشه کی حکم جلب طرف دادگاه بده ، ایا واقعا مدت زمان ‌خاصی نداره حکم جلب گرفت ، چون چند روز طرفی که ازش چک‌دارمو‌ چند نفر از طلبکارانش گرفتن تو زندان منم به علت اینکه حکم جلب ندارم نمی تونک بزارم اجرا

سلام
بعد از صدور حکم و دریافت نامه برای استعلام اموال می توان حکم جلب دریافت کرد.

سلام من ۳ عدد چک از یکی داشتم که ماش نشدن حکم جلبم هم گرفتم .طرف حقوق میگیره از بنیاد شهید چگونه جلوی حقوقش بگیرم.ایا کل حقوقشو میتونم برای خودم بگیرم

سلام
اگر طرف شما مجرد باشد تا یک سوم و اگر متاهل باشد تا یک سوم حقوق قابل توقیف است

سلام من ۳ عدد چک از یکی داشتم که ماش نشدن حکم جلبم هم گرفتم .طرف حقوق میگیره از بنیاد شهید چگونه جلوی حقوقش بگیرم

در اجرای احکام مطرح کنید تا برای بنیاد شهید نامه توقیف بزنند.

سلام
اقا ما چند ماهه پیش به یه شرکتی پول دادیم اونم یه سودی به ما میداد الان پولارو برداشته رفته یه کلاهبرداری اساسی کرده در عوضه پولمون به ما چک داده بدون تاریخ و حدود شش هزار نفر بهش پول دادن و شرایطی شبیه من دارن.میخوام بدونم اگه تاریخ بزنم برگشت بزنم چی میشه و اینکه کلا چه داستانی برای ما در نظر گرفته.
با تشکر

سلام
باید شکایت کنید اگر اموالی داشته باشد توقیف میشود درغیراینصورت حکم جلب صادر میشود

با سلام چک برگشتی که بعد پانزده سال شکایت کیفری بشه به غیر از آن مبلغ درخواست خسارت کنه ممکن هست ؟ راه چاره آن چیه لطفا

سلام
شکایت کیفری ممکن نیست. ادعای خسارت را نیز می توانید دفاع نمایید. برای راهنمایی های بیشتر با ما تماس بگیرید.

با سلام بنده معامله دلار با یک خانمی کردم که ادعا میکرد دکتر هستش و میخواد دلار رو ازم بخره که بره خارج یه مدرک فوق بگیره و خلاصه هفت هزار دلار بهش دادم و بهم چک روز داد اما متأسفانه موجودی نداشت بهم گفت دو روز صبر کن منم صبر کردم اما بعد دو روز هم پاس نشد و برگشت زدم و هزینه دادگاه اعسار رو خودم دادم ولی اون زن الان مدعی شده که چک رو بابت ضمانت به من داده بنده حتی نوشته دارم از ایشون که همچین معامله انجام شده و ایشون این مبلغ رو دلار ازم گرفته و بهم چک داده و امضا کرده با دست خط خودش هم نوشته شده. خواستم بدونم اگر به کسی پول بده و شاهد بخره و بیاد شهادت بده من چکار باید کنم ؟شاهدی ندارم

سلام
ادله شما برای محکومیت طرف مقابل کافی به نظر می رسد.

باسلام وعرض ادب
من یک چک دارم از یه نفر ۱۱۳۰۰۰۰۰تومان که ۵۰۰۰۰۰۰۰تومان واریز کرده ولی الباقی را نداده از تاریخ چک هم حدودادوماه گذشته میتوانم چک را برگشت بزنم وروی کل مبلغ چک اقدام کنم؟؟

سلام
اگر طرف شما اثبات کند که واریزی ایشان بابت همین چک بوده شما فقط به میزان باقیمانده چک می توانید طرح دعوا نمایید.

سلام من یه دوستی دارم که سال 94 یه مشکلی براش بوجود اومد و واسه اینکه خونوادش در جریان قرار نگیرن من یه اپارتمان داشتم و فروختم و مبلغ 70 میلیون بهش پول دادم و هیچ قراردادی هم ننوشتیم و قرار شد با رفع شدن مشکلش با همون متراژ و در همون منطقه برام یه اپارتمان بگیره و تو این مدت قرار شد تو یکی از واحد های پدرش بنشینم و ماهیانه مبلغ 600 تومن هم بده و حتی چند بار خواست که این واحد رو به من بده که چون سند به اسم پدرش بود من قبول نکردم و در عوض پولی که من بهش دادم یه چک سفید امضای زنش رو به من داده و تا 6 ماه پیش هم 600 تومن و میداد ولی الان با گرون شدن قیمت خونه کلا زده زیر همه چی و میگه همچین چیزی رو قبول ندارم و با توجه به اینکه من پول رو تو چند مرحله بهش دادم که هم تو مغازش کارت کشیدم و نزدیک 50 تومنشم دستی دادم که هیچ سندی ندارم الان میتونم تو چک مبلغ بنویسم و اگه بنویسم چطور میتونم ثابت کنم در ضمن الان همون اپارتمان 350 تومن پولشه و من اگه مبلغ بنویسم باید چه مبلغی بنویسم

سلام
بله می توانید مبلغ ذکر کنید و چک را برگشت بزنید. برای مشاوره بیشتر با ما تماس بگیرید.

سلامیه فقره چک به مبلغ ۱۴میلیون تومان از خریدار اقلامی که داشتم وبه ایشان دادم برای ۹۷/۰۸/۱۰ به من داد که چک مال دوستش بود خودش هم پشت چک را دوتا امضا زد گفت خیال راحت اگر یک زمان سر تاریخ پول تو حساب نداشت چکار کنم .در ضمن از این آقا هم میلغ ده میلیون سفته هم دارم با امضا ولی اثر انگشت نداره

سلام
اگر چک ها پاس نشد باید همانند دیگران شکایت کیفری یا حقوقی نمایید.

سلام بزرگوار
کارمند ساده یک شرکت خصوصی هستم که مدیر عاملش از دوستان قدیمی منو چهار سال قبل استخدام کرد،به پاس زحمت ایشان واصرا خودش دوست دیگری را به ایشان معرفی وکار اقتصادی با گرفتن ۷۰۰میلون تومان چک در برابر ۴۰۰میلون کار اقتصادی با هم دیگه انجام دادن،اما متاسفانه بخاطر شرایط بد اقتصادی کشور وگیر افتادن پول در شرکت نفت،مدیر عامل درخواست کناره گیری با دوست ما کرده،که دوست ما گفته باید صبر کنه ومدیر عامل منو مجبور به گرفتن چک ۵۰۰میلونی کرده،حالبدون یک ریال ذینفع بودن حال من داغونه،راهنمایی میفرمایید چیکار کنم،البته هنوز چک ندادم

سلام
ما در این سایت مشاوره حقوقی میدهیم و سوال شما باید حقوقی باشد. تنها پیشنهاد ما ندادن چک است.

سلام اگر صاحب چک ،چک رو امضا کنه و بده شخص دیگری چک و بنویسه ، بعد تاریخ چک‌ برگشت بخوره و وصول نشه به شکایت برسه کار ،میخواستم بدونم کسی که چک رو گرفته میتونه علاوه بر صاحب چک از شخصی که فقط مبلغ رو نوشته هم شکایت کنه(چک توسط صاحب چک‌امضا شده فقط تاریخ و مبلغ توسط شخصه دیگه بوده)

سلام
خیر

باسلام چک منو یکی برگشت زده و دوسال ازون تاریخ گذشته
بعدش طرف فوت کرده و من دسترسی به وراث و چک برگشتیم ندارم
خواستم بدونم باید چطوری رفع اثر کنم و دسته چک جدید بگیرم باتشکر

سلام
مبلغ رو در بانک بلوکه کنید تا از چک شما رفع سواثرشود.

با سلام.به شخصی من طی ۶فقره به مبلغ سی میلیون به کسی بدهکارم و طرف چکهارو برگشت زده و اقدامات قانونی انجام داده و حتی حکم جلب نیز گرفته.ولی در توانم نیست که سی میلیون را یکجا پرداخت کنم.آیا میتوان با این شرایطی که پیش آمده مبلغ را قسطی پرداخت کنم؟

سلام
باید اعسار مطرح کنید تا شرایط شما بررسی شود.

با سلام من مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان چک از یکی دارم که برگشت خورده والان بیست روز گذشته و موندم چیکار کنم از هر جا پرسیدم گفتن باید دادخواست طلب وجه بدهی نمی دونم حالا دادخواست بدم بعد ش قراره چی بشه.د ر ضمن پدرش هم پشت چک رو امضا کرده.

سلام
چون در مهات قانونی چک را برگشت نزدید علیه پشت نویس نمی توانید طرح دعوا کنید. ولی برای دریافت پول از صاحب حساب حتما باید طرح دعوا کنید. با ما تماس بگیرید.

سلام همسرمن چنتا چك برگشتي داره كه بين سال هاي ٩١تا٩٥ بوده و شريكش سرش كلاه گذاشته وهيچ پولي براي پرداخت چك ها نداره اين چك ها هنوز قابل پيگيري هست؟و چطور از سابقش پاك ميشه؟

سلام
بله چک الی الابد قابل پیگیری هست. تا ایشان اقدام به پرداخت وجه چک نکند یا حکم قضایی دریافت نکند از سوابق پاک نخواهد شد.

سلام خسته نباشید یکی از اقوام ما دوسال پیش از یه نفر ۹۰ میلیون پول گرفت و هر سه ماه قرار دادشو تمدید کرد و دسنویس از اون طرف داره که این پول تو این دوسال بهره خورده و ۳۰۰ میلیون شده منم چک پشتیبان‌ بهش دادم حالا می خواد بره شکایت کنه تکلیف من چیه کیفریه یا حقوقی

سلام
اگر از تاریخ چک دوسال گذشته نمی تواند شکایت کیفری کند.

سلام خسته نباشید.
عرضم ب حضورتون ما۴سال پیش واسه یه شرکت کار میکردیم که کارش گرفتن وام بوده،ولی در اصل شرکت کلاهبرداری بوده که ما وقتی فهمیدیم که توسط پلیس امنیت دستگیر شدن،یه روز یه آقایی با حکم جلب که طلب ۴۵میلیونی از مدیر عامل ما داشته وار دفتر شد ؛مدیر ما ام یه خانوم بود ،ما بخاطر اینکه بچه کوچیک داشت و خیلی جاهاهم کمکمون کرده بود از طرف خواستیم فرصت چند روزه بده ولی طرف راضی نشد ،از ما طلب یه چک ۱۰۰میلیونی در وجه حامل کرد که ما چکو بدیم فردا مدیرمونو با پول ببربم کلانتری چکو پس بگیریم،ما هم چکو دادیم،یک نفر از اعضای شرکت که بازنشسته ارتش بود پشت چکو امضا کرد،ما فردا بردیم این خانومو ولی ،طرف رو چک ۱۰۰میلیونی اقدام کرده بود همون روز ماهم بعد ۴سال نتونستیم ثابت کنیم چک بابت ضمانت بوده ،توقیف اموال گرفت ۲تا ماشین ب اسم خودم بوده که مصادره شده،جلو حقوق اون کسی که پشت چکو امضا کردهم گرفتن،الان حکم قطعی برام صادر شده که موظف شدم چکو پاس کنم،از شما سوال داشتم که بعد ۴سال مبلغ ۱۰۰میلیون برای من چقدر حساب میشه سود این مدتو دادگاه چطوری حساب میکنه،ماشینایی که خوابوندنو مناقصه میزاره یا خودم میتونم بفروشم،این مبلغم ندارم من ،حکم جلبمو میگیره،طرف خودش باید رضایت بده که قسط بندی بشه یا دادگاه حکم میده که قسط بندیش کنن،اگه قسط بندی نشه باید برم زندان،ممنون میشم راهنماییم کنین،با تشکر

سلام
بعد از فروش اموال توقیفی هر میزان از بدهی شما باقی بماند باید یا پرداخت کنید یا دادخواست اعسار بدهید تا قسط بندی شود.

من به شخصی دستی پول داده ام یک چک قدیمی به من دادع که بعدا مشخص شد مال خودش نیست . ایا میتونم از اون فرد شکایت کنم

سلام
فقط می توانید چک را به اجرا بگذارید. البته اگر چک سرقتی باشد قابل شکایت خواهد بود.

با سلام یک چک ۱۵ میلیون تومان معامله کردم یک ماهه اما پاس نشده شکایت کردم ابلاغیه رفته آدرسش اشتباه بوده معلوم نیست خونش کجاست معارف چکشو پیدا کردم میشه رو معارف اقدام کنم شکایت معارفشو کنم با تشکر

سلام
فقط علیه کسی می توانید شکایت کنید که چک را امضا یا پشت نویسی کرده است.

سلام خسته نباشید.من در یک شرکت پخش کار میکنم برج 3یه بار رب کوچه به ارزش 4700میلیون به شهرستان شهرمون بردم ودرقبال بار مغازه دار چکی از دوستشون به من تحویل دادن به تاریخ 22/5/97حالا چک موجودی نداره و به مغازه دار که زنگ میزنم میگه برو مبلغ رو از صاحب چک بگیر به صاحب چک میگم چکت رو پاس کن میگه من چک رو به درخواست دوستم دادم ومن موظف به پرداخت نیستم وخودش باید مبلغ رو به حسابم واریز کنه تا چک پاس بشه الان شرکت جلوی حقوقمو گرفته و صاحب چک ودوستش که بار رو بهش دادم جواب گوشیمو نمیدن من الان باید چکار کنم وضمن این که هنوز چک رو برگه نکردیم ایا کیفری میشه یا حقوقی ایا میتونم از اون کسی که بار رو بهش دادم شکایت کنم چون هم پای فاکتور رو امضأ کرده وهم مهرمغازش پشت چک هست و چون الان قیمت هر رب کوچه 2برابر شده وشرکت میخواد تفاوت قیمت رو به حساب من که راننده هستم بزنه من میتونم علاوه بر مبلغ چک تفاوت قیمت رو هم از صاحب چک بگیرم وچند وقت طول میکشه که به نتیجه برسم چون شرکت جلوی حقوقمو گرفته وشرمنده زن وبچم شدم ممنون میشم جوابمو بدین

سلام
شما می توانید خسارات خود را فقط به میزان شاخص بانک مرکزی دریافت کنید و باید از صاحب حساب و کسی که پشت چک را امضا کرده شکایت کنید. به وسیله فاکتورها هم می توانید طرح دعوا نمایید. حتما با وکلای دادگستری اقدام کنید. می توانید با ما تماس بگیرید تا راهنمایی های بیشتری دریافت کنید.

با سلام من یه چک ۲۰ میلیونی دارم ۳ ماه گذشته طرف کرمانه بابت جنسی که فروختم این چکو گرفتم الانم رفتم شورای حل اختلاف تا به کاراش رسیدگی کنم،میخواستم ببینم به پولم میرسم؟ازش آدرس دارم همه چی دارم اگر همه اطلاعاتش دروغ باشه میشه بهش رسیدیعنی قانون میتونه پیداش کنه؟

سلام
پیدا کردن اموال یا طرف دعوا در دادگستری به عهده شماست و دولت کمک چندانی در این رابطه به شما نخواهد کرد.

با سلام شرکتی را با یکی داریم و سهامی خاص قرار بود با یک دستگاه دولتی مشارکت کنیم قرارداد نوشته و شریک ما به دلیل اینکه مدیرعامل بود حسب شرایط ان موسسه چک شخصی خود را در وجه ان موسسه نوشت و ما دو نفر با توجه به عضویت در هیئت مدیره پشت چک را امضا کردیم بعد از مدتی قرارداد منعقد نشد و شریک ما که مدیر عامل بود چک را بدون حضور ما پس گرفته و الان قصد دارد با تزویر ان را توسط به احتمال یکی از رفقایش ورقه بزند و وجه در چک که مبلغ 4 ملیارد تومان است و عنوان ضامن را داریم ازما کلاهبرداری کند ضمنا ایا اگر ان موسسه دولتی حرف ما را تایید کند جای امیدی هست که بشود ثابت کرد این چک امانت جای دیگری بوده است در هر دو صورت چه اتفاقی می افتد با تشکر

سلام
اگر علیه شما طرح دعوایی شود شما می توانید همان دعوا را علیه صادرکننده مطرح کنید. ضمنا می‌توانید با اثبات این امر که چک از طریق مجرمانه در ید دارنده است از پاس کردن آن خودداری نمایید.

سلام
من ۱۵ میلیون به دوستم دادم که به قول خودش باهاش کار کنه و در سودش شریک باشیم الان بعداز شش ماه خبری از سود نیست و اصل پولم برنمیگردونه منم مجبور شدم چکی که بهم داده بود بابت ضمانت رو تاریخ بزنم و همون روز برگشت بزنم البته چک در وجه حامل بود نه وجه ضمانت الانم که کارمون تو شورای حل اختلاف هست طرف برای جلسه دادگاه نمیاد میگن ۲۰ روز مهلت داره اعتراض بده..سوالم اینه الان اگه حکم جلب بدن و من جلبشو بگیرم طرف بگه ندارم براش قسط بندی میکنن؟؟یا میره زندان؟؟ چقد زمان میبره

سلام
اگر دادخواست اعسار بدهد دادگاه رسیدگی کرده و ممکن است بدهی او تقسیط شود. زمان بسته به شرابط متفاوت است.

سلام خسته نباشین . چک 30 میلیونی برادر شوهرم پاس نمیشه و شوهرم چک دیگری رو واسهدچند ماه بعد ب طلبکار میده تا در این مدت برادشوهرم پول رو جور کنه اما الان موعد چک شده و برادر شوهرم پول نداد وشوهرم هم پولی نداره در ضمن 5 تومن از این پول طلبکار بابت دیرکرد پول گرفته . (طلبکار چک رو ب شخص دیگری داده و پشت چک روهم امضا کرده) الان اگه شخص دوم بره چک رو برگشت بزنه چی میشه آیا شوهرم زندان میره یا اموالش مصادره میشه ؟ممنون میشم هرچه زودتر پاسخ رو بدین .

سلام
بله دارنده چک می تواند توقیف اموال و احیانا حکم جلب بدهکار را از دادگاه تقاضا کند.

سلام؛
شریک بنده سر اینجانب کلاه گذاشت، و با کش و قوس های فراوان یک چک صد میلیون تومانی شش ماهه داد که متآسفانه این چک هم پاس نشد و برگشت خورد، بعد از گذشت دو ماه امروز و فردا کردن باز هم چک را پاس نکرد ، الان میخوام ازش شکایت کنم ، میخواستم بدونم هزینه های شکایت تقریباً چقدر میشه و اگر وکیل بگیرم هزینه وکیل را هم درصورت محکوم شدن او باید بدهد، ضمناً علاوه بر چک از شریکم دستنویس دارم که بهم بدهکاره.
زمان به نتیجه رسیدن تقریباً چقدره؟

سلام
بله هزینه های وکیل طبق تعرفه بر عهده محکوم علیه است. زمان بسته به شرایط متفاوت است.

با سلام
بنده دو سال پیش یک چک 8 میلیونی از کسی طلب داشتم و انرا برگشت زدم گواهی برگشت چک هنوز پیشم موجود است ولی طرف یک چک 2 میلیونی داد و چک 8 تومنی را از من گرفت و مابقی پولم را نداد.ایا با همان گواهی برگشتی چک و بدون چک میتوانم در دادگاه شکایت کنم؟
آیا امیدی هست موفق شوم
با تشکر از راهنماییتان

سلام
خیر برای شکایت نیاز به اصل چک دارید

چكي به تاريخ سه خرداد دارم( حدود سي تومن)برگشت نزدم چون موجودي نداشت. الان ديگه ميخام برم برگشت بزنم. حقوقي ميشه يا كيفري؟قانون جديد چك شامل حالش ميشه؟

سلام
چک‌کیفری شرایطی دارد که می توانید آن را در مقالات سایت مطالعه نمایید یا با ما تماس بگیرید.

علی برقی
با سلام خدمت شما
یک نفر از من دو سال پیش وسایل خریده و بابتش 32 میلیون چک حامل خودش و یک چک 32 میلبونی بنام دیگه که خودش ضامن چک بوده به من داده در این مدت چک ها برگشت خورده و من وکیل گرفتم وکیل چک خود طرف را در ثبت احوال توقیف اموال کرده و چک دیگه را که ضامن بود در دادگاه بر علیه طرف شکایت کرده .الان طرف به من شکایت کرده که خیانت در امانت چک انجام دادم و قاضی میگه این جرم داره .من حقم رو می خوام و این ها به بهانه هایی شش ماه می خوان منو مقصر بدانند.الان من نمی دونم چکار کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام
حتما با همکاری وکیلتان می توانید در پرونده پیروز شوید چون طرف مقابل شماست که باید امانت بودن چک را اثبات نماید.

با سلام ، بنده حدود پنج سال پیش یه چک ده میلیونی رو برگشت زدم ، خودم اهل ارومیم ولی صادر کننده اهل اردبیل برا کارای برگشت قانونی یه وکیل گرفتم حتی خودم از طریق دادگاه توقیف اموالم گرفتم که متاسفانه چیزی نداشت حالا وکیلم حق حلب صادر کننده رو گرفته ولی اقدام عملی نمیکنه اونم بعد پنج سال میگه صادر کننده میگه به ده تومن هفت تومن میدم ولی من تموم پولمو میخوام امکان داره خونشم عوض کرده باشه ، راهمم دوره خودم برم پیگیری کنم خواستم یه راهنمایی یه راه کاری بگید،،چجوری به پولم برسم

سلام
راه حلی جز پیگیری وجود ندارد.

با سلام. من یک کارمندم و پس اندازی که داشتم به مبلغ 8میلیون رو به یک کاسب مغازه دار دادم که با اون پول کار کنه و براش سرمایه بشه، در عوضش قرار شد به من صدی 3درصد سود پول بده که میشه 240تومن ماهانه، ولی بعد از گذشت چند ماه سودها رو دیگه نمیریزه و میگه ندارم ، ما 6ماه پیش بهش گفتیم که اصل پول رو آماده کنه تا بگیریم ولی 6ماه مهلت خواست. ولی الان بعد گذشت 6ماه باز هم میگه اصل پول رو ندارم بدم ولی مغازش رو پر بار کرده و رفته تو همین مدت باغ شریکی خریده. من هم بابت این پولی که بهش دادم دو تا چک در وجه حامل ازش دارم که امضا داره ولی تاریخ نزدیم.یکیش 3تومن.یکیش 5تومن. حالا هم میگه پول رو ندارم بدم و ببر چکا رو برگشت بزن هر غلطی دوست داری بکن ، تهش اینه که برم زندان. حالا میخاستم بدونم من که این همه مدت پولم دستش بوده و هر بار سودا رو یا کم داده یا اصلا نداده ، حالا اگه برم شکایت کنم ، باید برم شورا یا دادگستری؟؟ کیفری میشه یا حقوقی؟؟ توقیف اموال میشه گرفت یا نه ؟؟ سود این همه مدت که ضرر کردم با خرجایی که قراره بکنم با حق الوکاله و دادرسی و تادیه و اینا رو میتونم بگیرم؟؟ حدودا چقدر میشه.
ممنون از شما

سلام
مبلغ چک ها در صلاحیت شورا است و چک های شما حقوقی است و اگر طرف مقابل مالی داشته باشد قابل توقیف است.

با سلام یه چک داشتم از شهرداری که براش کار انجام دادم و توسط شریکم بدون اطلاع من پشت نویسی کرده و مهر شرکت هم زده و به حساب خودش واریز کرده آیا میتونم از ایشون شکایت کنم یا از بانک شکایت کنم که چرا چک به حساب شرکت واریز نشده لطفا راهنمایی کنید

سلام
با شرایطی می توانید دادخواست مطالبه وجه یا خیانت در امانت علیه شریکتان بدهید

سلام
من یه چک حقوقی دارم از یه نفر که برگشت خورده رفتم برگشت زدم پارسال که یه مقدار زمانش طولانی شد قاظی حکم رو به نفع من داد و صاحب چک رفت تجدید نظر خواهی زده و میگه من چیزی ندارم که بخوام بدم در صورتی که بعد از برگشت چک من چک های دیگه رو پاس کرده ایا میتونم این رو تو دادگاه برای رد کردم اعسارش مطرح کنم؟

سلام
بله از هر دلیلی برای رد اعسار می توانید استفاده کنید.

با سلام خسته نباشید.بنده با ۲۲ سال کار دیسک کمر و پا درد مجبور شدم از کارم دست بکشم و بیکار شدم و مغازه ام رو بفروشم و پس ا نداز که با قناعت و سختی که این چند سال داشتم رو با بی تجربه گی توسط یکی از آشنایان که خود او هم قربانی مثل من شده و پیشنها به من داد که یک نفر کاری میخواهد شروع کنه سود بالایی داره و خودش مسعول پروانه و کارمند این کار میباشد ما هم دیدیم کارمنده و کارش تو این رشته اعتبار کردین وهیچ تحقیقی نکردیم.این کلاه بردار با صاحب کارخانه ای که فامیل خودش است مارو به دام انداخته و با وعده و سود اوری بالا چند نفری قراردادی تنطیم و برای خرید دستگاه امضاه کردیم و قرار شد نفد اصل کاری که کلاهبرداره همه کاره و خرید و فروش همه چی با اون باشه.خوشبختانه در قرار داد ذکر کردیم هر کس واریزی به حساب این اقا داشته باشد شریک تلقی میشود که من هم کل واریزی از خودم دارم. حال بعد چند وقط متوجه شدم دستگاه خریداری شده چندین برابر برای ما حساب کرده وبا سرمایه ما کارخانه راه اندازی کرده و سود بالیی که میبره هیچ؟پولی هم به ما نداده جز اندک ناچیزی من هم بلافاصله بدون اینکه متوجه بشوند اعلام جدایی کردم و پولمو ازش درخواست کردم آنها هم که منتطر همچین روزی بودن دوباره قراردادی نوشتم چند ماهه و با ضر وزیان ولی چک تطمین به من ندادن گفتن قرارداد از چک مهم تره. انه حتی پول اولیه منو خرد خورد ندادن با بدبختی گرفتم و دیدم که اینها پول اصلی من دیگر هیچ نمیدن رفتم شکایت کردم با تمام مدارک که داشتم وقتی متوجه شدن انقد واسطه فرستادن که بیا چک بهت میدیم که نرو شکایت کن.من هم از ترس رفت امد و هزینها که نداشتم قبول کردم و دوباره قراردادی نوشتیم و دو فقره چک ازشون گرفتم و دادسرا اعلام رصایت کردم .بعد چند ماه پیغام شخص میفرسته که نمیتونم پولشو پاس کنم و اگر برگشت بزنه به پولش نمیرسه و آخرش بیاد سهم خودشو بهش میدم و ضر و زیان هم میدم که نمیده؟ حالا دوباره منو فریب داده و امیدی به این کلاه بردار ندارم که طلب خودمو ازش بگیرم ولی چیزی که هست همدستش که فامیلشه و شریک ماست پشت چک امضا وتایید واثر انگشت زده. چک های داده شده ۷ماه داده و در زیر امضاه چک تاریخ زده؟ لازم به ذکر است تاریخ چک و شماره های چک با تحریر قرارداد یکی میباشد ودر قرارداد ذکر شده است.از لحاظ روحی خو و خانواده ام دچار سدمه شدیدی شده ایم. شرمنده ام پوزش میخوام کمکم کنید چکار کنم

سلام
با توجه به توضیحات شما چک کیفری نیست و فقط می توانید طرح دعوای حقوقی نمایید.

بنده ضامن وام (300 میلیونی)یک نفر شدم و آپارتمانمو را رهن بانک کردم که طرف مقابل ظرف یکسال سند خونه ی خودش را جایگزین کنه و سند ما آزاد بشه یک چک هم به مبلغ وام به عنوان تضمین به من دادند و پدرشون هم پشت چک را دو امضا زد حالا سه سال گذشته و هیچ قسطی را پرداخت نکردند قرارداد کامل هم داریم و شهود نیز امضا کردند متاسفانه سند خونه شون که آماده شده خلف وعده کرده و باسند خودشون در بانک دیگر وام گرفته اندبانک هم سند آپارتمان ما را قیمت گذاری کرده که برای مزایده بفروش برسونه من هم چک تضمین را برگ کردم وکلیه حسابهای پدر و پسر را بستم
حالا آیا اینها چون خونه شون بیش از یک و نیم میلیارد ارزش داره و وامشون 200 میلیونه میتونن اعسار بدن و که توان پرداخت ندارن
سوال دوم خسارتی بابت این مدت که به قرار داد عمل نکردن به من تعلق میگیرد یا خیر

سلام
باید قرارداد مطالعه بشه تا بتوان در مورد خسارت قراردادی صحبت کرد. اعسار هم می بایست با بررسی اموال و مطالبات اظهارنظر شود.

سلام من در آژانس اجاره دهی اتومبیل کار میکنم شخصی از من برای دو سال خودرویی کرایه کرد یک چک کشید که رفتم بانک پول نداشت فقط در قسمت در وجه نوشته از بابت کرایه خودروی آقای وحیدی آیا چک رو برگشت بزنم کیفری میشه یا حقوقی

سلام
حقوقی یا کیفری بودن به بروز بودن چک مرتبط است اگر چک را به روز دریافت ننموده اید چک حقوقی است.

دقیقا در قرارداد نوشته شده است که در صورتیکه ظرف مدت یکسال نتوانند وام را تسویه کنند یا بانک اقدام به گرفتن آپارتمان کند من میتوانم چک را به اجرا بگذارم و جبران کلیه خسارت وارده با طرف مقابل است

سلام
کالایی یه مغازه ای فروخته شده است و در قبال آن چکی دریافت شده است چک برگشت خورده و کسی که از او چک دریافت شده در مغازه حضور ندارد و متواری است ( چک مربوط به صاحب مغازه نیست ولی از کارمندان آنجا بوده است )
آیا میتوان از صاحب مغازه شکایت کرد و وجه چک را مطالبه نمود یا میبایست ابتدا از صاحب چک شکایت کرد ؟
ضمنا فاکتورهای صادر شده بنام صاحب مغازه صادر نشده و بنام صاحب چک صادر شده است .
تشکر

سلام
چک را فقط می توان علیه صادرکننده و پشت نویس آن طرح دعوا نمود.

سلام مبلغ 16 ملیون به صورت دستی به یکی ازدوستانم دادم وبابتش یک چک ضمانت گرفتم بدون تاریخ وبعد به مشکل خوردیم آیا چک ضمانت وصول میشه یانه گرفتارم کمکم کنید با تشکر

سلام
چکی که در بانک وجه داشته باشد وصول می شود حال ضمانت باشد یا غیرآن. وگرنه می بایست به دادگاه مراجعه کنید.

باسلام واحترام
من چکم برگشت خورده از شرکت سایپا نتونستم قسطمو بدم الان خودرو توقیف شده بردنش پول هم ندارم قسط بدم تکلیف چک برگشتی چی میشه آیا مجازات داره خیلی میترسم هیچ پولی هم ندارم

سلام
خودروی شما فروخته شده و به میزان بدهی و خسارات از مبلغ فروش کسر می شود.

ببخشید تکلیف چک چی میشه مجازات داره

باسلام.با کابینت سازی قرارداد بستم.در حال بستن از من برای خرید ورق 5000000 تومان نقد خواست.کناره مغازه ای که قرار داد بستیم بانک سینا بود رفتم 3 میلیون کارت به کارت به حسابش کردم. بقیشو خواست گفتم 12 شب به بعد میریزم.وریختم.شروع قرارداد 2/2/97 بود وپایان وتحویل کامل 30/2/97 در طول قرار داد اصلا نیامد کار کند.یک ماه بعد هم با مراجعه مکرر به مغازه ای که قرار داد را بستیم اومد سه روز ،هر روز 2 ساعت کار کرد و یه کاری خراب که شامل یه سری فرم کمد بدون در وغیر استاندارد انجام داد و کاملا ناقص وحتی برای کابینت هیچ کاری انجام نداد وشبانه همه وسایلشو بردو منو بلک کرد که من نتونم باش تماس بگیرم.من 1/5 ماه اتحادیه مربوطه می رفتم تا اتحادیه کارشناس فرستاد تا کارشو قیمت گزاری کنند.به هر حال با توجه به اینکه کار را خراب کرده بود و برای کارشناس محرض بود گفت یک میلیون متریال برای کمد ها اورده و جمعا 2 میلیون کار است.و مبلغ 3 میلیوم به شما بدهکار میشود در دو جلسه اینده تشریف اوردند واتحادیه چکی به مبلغ 3 میلیون امضا کردو20 روز پیش وبه تاریخ 5/5/97 به من داد که این تارخ جمعه بود ووقی امدم خانه متوجه شدم.از 6 مرداد که بانک بردم گفت موجودی نداره وقبلا هم برگشتی داشته هرچی زنگ میزنم امروز فردا بعضی وقتا هم مثلا 3 شنبس میگه شنبه دارم برو بانک بگیر.من باید چکار کنم.اگه شنبه 20/5/97چکشو برکشت کنم تاچه زمان فرصت دارم دادگاه ببرم تا درصدی از چک را بابت هزینه از من نگیرند.
ایا من میتونم بعنوان کلاهبردار شکایت کنم چون پول را از من برای خرید ورق خارجیکابینت ودکور گرفت اما هیچ خریدی برام انجام نداد وورقهای کمدها که ایرانی بود رو چکی خرید وچکهای اونرو هم به قول ورق فروش پاس نکرد.
و پولی که من براش کارت به کارت کردمو چکار کرده که بقیه پول خودمو نمیده بعدی چند ماه.و ایشان با گرفتن فرصت از من باعث شده من الان مجبور بشم حداقل 2 برابر ورقهارو گرونتر بخرم.وهزینه هام بالا بره. التماس میکنم یک راهنمایی کامل بفرمایید. با سپاس فراوان.

سلام
موضوع شما قابلیت شکایت کیفری مثلکلاهبرداری ندارد و فقط می توانید چک را برگشت بزنید و در شورای حل اختلاف محل طرح دعوا نمایید.
موفق باشید

با سلام
من بابت بهم زدن معامله فروش مسكن خودم چكي به مبلغ 75000000 ريال به خريدار كه بابت ضرر و زيان بود داده ام و چون فعلا به كس ديگه ايي نفروختم اين چك پاس نشده و برگشت خورده ايا اگر شكايت كند من ميتوانم به شوراي حل اختلاف اعلام نمايم كه اين پول رباست و پرداخت نكنم و بابت ضرر و زيان از من چك گرفته است

سلام
خیر شما باید مبلغ چک را پرداخت کنید و هیچ ربایی هم صورت نگرفته است.

سلام.
سال گذشته من یک فقره چک درازای خرید لوازم خانگی به یک فروشنده دادم.. ایشان این چک رابقول خودشان گم کردند. بعداز گیرودارفراوان درمورد لوازم خریداری شده ازایشان، ایشان اقدام به شکایت درمورد این چک کرده اند.
آیا باتوجه به مفقودشدن چک توسط ایشان، بنده بایدمبلغ چک راپرداخت کنم؟

منظور از شکایت چیست؟ اگر منظور طرح دعوی در خصوص پرداخت چک مفقود شده است با شرایطی می توانند چنین دعوایی مطرح کنند و بعد از طی مراحل قانونی شما ملزم به پرداخت وجه آن چک هستید البته اگر ادعای ایشان اثبات شود.

اگه حکم اعسار ثابت بشه قسط بندی میکنن؟اگه فرد توانایی قسطی دادن بدهیو رو هم نداشته باشه چی؟

بدهی باید پرداخت شود و هیچ راهی جز تقسیط وجود ندارد

سلا خسته نباشید
من یه فقره چک به مبلغ ۵۲ میلیون از خانمی دریافت کردم به صورت درصدی و تا الان حدود ۲۵ میلیون رو سود بهش پرداخت کردم
از شانس بد من ورشکست شدم و دیگر توانایی پرداخت ندارم
رسید انتقال وحه و شاهد هم موجوده که سودی بوده
بعد ۱۱ ماه چک منو دست شر خر داده و به نام شخص دیگری برگشت خورده و برام نامه از دادگاه حقوقی با هنر اومده

چیکار کنم که ثابت کنم از ۵۰ میلیون نصفشو دادم بقیشم قسط بندی کنم
ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
بستگی به شرایط چک دارد و باید وضعیت حامل بودن چک بررسی شود.

سلام آیا در حساب چک برگشتی مبلغی کمتر از وجه مندرج واریز شود می توان آن مبلغ را وصول کرد و مابقی وجه چک را گواهی عدم پرداخت گرفت؟

سلام بله

سلام بنده در خرداد ماه امسال یک فقره چک به تاریخ ۵ مرداد مبلغ ۱۰ میلیون تومن در وجه حامل خرج کردم و قرار بود برادرم پولشو واریز کنه ولی واریز نکرده چک برگش خورده الانم کسی که برگشت زده میگه اگه چک رو پاس نکنی شکایت میکنم اونوقت باید ۱۴ میلیون پرداخت کنی.
ایا درست میگه؟

سلام
اگر وجه چک را پرداخت نکنید و منجر به طرح دعوا شود می بایست هزینه های دادرسی و حق الوکاله و خسارت تاخیر را پرداخت کنید

با سلام.همسر من حدود ۳۵ عدد چک سفید امضا و چند عدد سفته به مادرشون دادن که کمکی ب مادرش بکنه بدون اینکه اطلاعی داشته باشه از مبلغی ک مادرش مینویسه و این ک به کی میده.الان مادرشون ورشکست شدن و زندانی هستن.الان ۲۵ تا چک ها ک ب نام همسرمه برگشت خورده و ده تاش پاس شده.مجموع مبلغ چکها حدود ۴۰۰ میلیون تومنه.سفته ها هم مشخص نیس دست کیه.از این ۴۰۰ میلیون دوتا چک که حدودا ۵۰ میلیون میشه دست مردمه و بقیه چک ضمانت وام قرض الحسنه هست.همه ی اموالشون الان مصادره شده و همسرم از خودش هیچی نداره.و الان سرباز هست.میخاستم بدونم ممکنه حکم جلبش صادر بشه و زندانی بشه؟چه راهی شما پیشنهاد میکنید؟درضمن خیلی از بدهیای مادر شوهرم بهره ی ربا هست

سلام
می توانند درخواست اعسار دهند تا به اعسار ایشان رسیدگی شود در صورت اثبات اعسار حکم جلب صادر نمی شود.

سلام خسته نباشید.منم یه چک از صاب کارم گرفتم که امروز رفتم بانک گفت حسابش خالیه و دو تا دیگه هم چک برگشتی داشته. میخواستم بپرسم اگه من برگشت بزنم مراحل کارش خیلی طولانیه و هزینه بر است؟؟چون به من گفتن برگشت بزنی به پولت نمیرسی و کلی هزینه باید بدی تو شورای حل لاف و دادگاه.درسته؟

سلام
چون راه حل دیگری ندارید باید صرفا از طریق دادگستری اقدام کنید.
موفق باشید

سلام از یه نفرده میلیون طلب داشتم تنها چیزی که تونستم ازش بگیرم یه چک ده میلیونی برگشت خورده که مال یه شخص دیگه بوده گرفتم طرف مقابل داخل شهردیگه زندگی میکنه چطوری میشه روی این چک بدونه اینکه به شهردیگه بروی داخل شهرخودم اقدام بکنم ممنون

سلام
بابد در محل ادرس خوانده یا محل برگشت اقدام نمایید

سلام بنده۴سال است که ازهمسرم جداشده,همسرم درطول زندگی مشترک ازدوستش طلبکارمیشودودوستش مبلغ۱۰میلیون چک میکشدکه همسرم به دلیل رودربایستی بادوستش چک رادروجه من مینویسد,دوست همسرم مبلغ رابه شوهرم برنمیگرداندوشوهرسابقم چک اورابرگشت میزند ومغازه اورپلمپ میکندومبلغ ده میلیون رانقدمیکند,حال بعداز۴سال دوست همسرم ازبنده شاکی شده که چک دروجه من است وبایدمن پول رابه اوبرگردانم,وحال ثابت شده که اصل امضااون باچک مغایرت دارد,ومبلغ ریالی چک یک میلیون نوشته شده ومبلغ حروفی ده میلیون,,,دوست همسرم ازمن شکایت کیفری کرده,حال من بایدچه اقدامی انجام دهم,درضمن روی چک اسمی ازامانت نوشته نشده ودوست همسرم به من لقب خیانت درامانت داده,؟لطفامراکامل راهنمایی کنید,دوجلسه شورابرگزارشده وبنده تقاضای مغایرت امضاکردم,

سلام
همانگونه که در کامنت قبلی شما پاسخ داده شد باید مدارک شما ملاحظه شود تا بتوانیم کمکتان کنیم. ضمنا خیانت در امانت در شورا قابل طرح نیست . بنابراین مشخص است که ایشان علیه شما طرح دعوای حقوقی کرده نه کیفری

سلام,مدت۴سال هست که ازهمسرم جداشده ام,درطول زندگی دسته چک داشتم که همسرم چک میکشیدودربازارخرج میکرده,حال تعداد۷عددازچک هادردست همسرسابقم مانده واوازدادن انهابه بنده امتناع میکند,چندبارشکایت کرده اماهرباربهانه ای دادگاه میاوردکه بایدنوعی دیگرشکایت کنم که همسرسابقم لاشه چکهارابه من برگرداند,لطفاراهنمایی کنیدمن چه اقدامی بایدانجام دهم,ودرضمن یکی ازچکهاسفیدبوده که همسرم بنده راتهدیدمیکند,

سلام
باید از طریق وکیل دادگستری اقدام نمایید. شکایت های قبلی شما هم باید ملاحظه شود. با ما تماس بگیرید

سلام . من زمینی قولنامه کردم و بابتش دوتا چک ( در وجه : آقای x بابت خرید زمین پلاک …..) دادم که قرار بود چک اول سر تاریخ خودم پاس کنم و چک دوم ، دوستم به صورت صبر و ساخت پرداخت کنه ، که چک اول پاس ولی متاسفانه چک دوم تا الان که ۵ ماه از تاریخش گذشته در دست فروشنده هست و با توجه به چندین مرحله پرداخت دوستم که تقریبا نیمی از مبلغ چک هست و البته بدقولی کرده ، فروشنده تصمیم به برگشت زدن چک دوم دارد (درضمن چکی هم از دوستم بابت مبلغ باقیمانده گرفتند که اون رو فرم زدند ) . سوال : چک من حقوقی است؟ شکایت خیانت در امانت میشه کرد؟ تکلیف قانونی من چی میشه؟ ممنون از پاسخگویی شما

سلام
اگر بتوانید ثابت کنید مبلغی که پرداخت شده بابت چک بوده است با شرایطی می توان گفت که لازم نیست کل مبلغ را پاس کنید و فقط به مابقی مبلغ محکوم میشوید

سلام حدودا دو سال پیش از یه نفری بار میخریدم که بابت بار به او چک میدادم ولی بنا به دلایلی نمیتونستم یکسره در روز تاریخ چک .چک رو پاس کنم.وبا هماهنگی با اون شخص طی چند روز بعد به صورت مرحله ای پول رو کارت به کارت میکردم چند بار این اتفاق افتاد وبه دلیل اعتمادی که داشتم چک ها پیش اون موند و پس نداد.مشکلی پیش اومد و دیگه از اون خرید نکردم العان بعد گذشت ۲ سال شاید هم بیشتر از ۲ سال تهدید به اجرا گذاشتن چک ها میکنه البته تمام پرداختی ها تو پرینت حسابم هست لطفا راهنمایی کنید که چه کتری باید بکنم تا چک رو پس بگیرم یا اگه اون اینکارو کرد حکم من چیه

سلام
شما باید به طرفیت ایشان دادخواست استرداد چک مطرح نمایید یا صبر کنید ایشان طرح دعوا نموده و دفاع کنید.

با سلام. بنده برای برگزاری مجلس برادرم به فاصله ۳ روز مانده به روز مجلس چکی به مدیریت تالار دادم. به فاصله ۱۵ روز مانده به روز عروسی، پدر عروسمان فوت شدند و ما موضوع را به تالار اطلاع دادیم و قرارداد را بطور موقت فسخ کردیم. از تالاز خواستیم تا بعد از مراسم چهلم برای تعیین تاریخ جدید مهلت دهند. در مورد چک اعلام کردند گه چک را خرج نموده و به دارنده اعلام می کنند که به بانک مراجعه نکند. بعد از گذشت یک ماه متوجه شدیم چک در روز مقرر روی چک، توسط خود تالار به بانک برده شده و برگشت خورده است. حالا در پس دادن چک برگشتی، امروز و فردا می کنند. باید چیکار کرد؟

سلام
اگر قرارداد را به طور کتبی فسخ نموده اید می توانید طرح دعوا نمایید درغیر اینصورت اثبات فسخ قرارداد دشوار است.

با سلام من تو سه تا واریزی ک برا ی نفر (راننده ماشین سنگین)داشتم مبلغ ۵۱۰۰۰۰۰واریز کردم ک قرار بود کار کنه و پول منو بده و گفت ک ماهی ۳۰۰۰۰۰بابت دیرکرد بهت میدم الان از اون موقع دقیقا ۵ ماه گذشته و اون یه چک بدون تاریخ با مبلغ۵۱۰۰۰۰۰ بعنوان مثلا ضمانت ب من داده ولی در چک قید نشده چک هم تاریخ نداره الان هم جواب منو نمیده تو ی شهر دیگه هم هست بنظرتون من چیکار کنم الانم بخاد بده بادیرکرد ۶۶۰۰۰۰۰باید بده لطفا راهنمایی کنید باتشکر

سلام
میتوانید اصل مبلغ چک و خسارت تاخیر تادیه را براساس محاسبه قانونی دریافت کنید

سلام من چهار تا چک به صورت امانتی به دوستم دادم تا خرجش کنه و خودش پر شه. اما بعد از اینکه خرج کرد پر نشده. الان بیشتر از شش ماه از تاریخ چک ها گذشته. طذف هم زنگ زده می گه که فلانی به من سه و نیم بدهکاره اما هشت تومن چک شما دستمه. اگر اون سه و نیم رو بدی که هیچ ، اما اگر ندی میرم برای هشت تومن شکایت کنم و تاخیر و تادیه رو هم می گیرم. می خواستم ببینم راهی هست که تو دادگاه بگم ایشون کل مبلغ چک رو نباید از من بگیرن/ صدای ضبط شده اش رو دارم تو گوشیم که وقتی باهام حرف می زنه تمام این قضایا رو می گه آیا می تونم از اون به عنوان مدرک استفاده کنم؟ چون هیچ مدرکی بر این قضیه نیست و فقط من و خود دوستم و اون طرف این رو می دونیم.

سلام
صدای ضبط شده فقط یک اماره است نه دلیل
می توانید شانس خود را امتحان کنید.

سلام من مبلغ ۲۰ میلیون وام گرفتم که یه نفر هم ضامن شد هم وام وخودش برداشت و در عوض یه قول نامه بهم داد با یک چک که بابت ضمانت قسط نوشته شده حالا هفتا قسط عقب افتاده و بانک چک منو برگشت زده حالا من چکار باید بکنم ممنونم از راهنماییتان

سلام
چک را به اجرا بگذارید و در رابطه با قولنامه هم اقدام کنید.

سلام
چکی بتاریخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۱ برای قرارداد خرید دستگاهی صدر کردم ولی به دلیل اینکه ان شخص دریافت کننده چک برای من مشکلاتی ایجاد کرده (عضو هیات مدیره همان شخص حقوقی بودم که به دلیل عدم پرداخت مالیات اینجانب ممنوع الخروج شدم وآن شرکت به دلیل مشکلات ایجاد شده چک رو اقدام نکرد وبعد ۵سال اقدام به برکست کرده است تکلیف چه میشود حتی درخواست جریمه تاخیر شده است

سلام
اصولا شما موظف به پرداخت وجه چک هستید مگر اینکه با دفاع مستدل اثبات نمایید وجه چک را پرداخت نموده یا ملزم به پرداخت نیستید.

سلام،خسته نباشید.
بنده ۳ سال پیش به یکی از دوستانم ۲۵ میلیون پول دادم که یه مغازه بزنه و از سودش یه مبلغی به من بده،بعد از یک سال مغازرو جمع کرد،هیچ قراردادی بینممون بسته نشده.فقط یک چک ۲ امضا. بدون تاریخ به مبلغ ۲۵ میلیون دارم.میتونم چک تاریخ بزنم بعد برگشت بزنم؟
لطفا راهنمایم کنید

سلام
بله می توانید

سلام و درود
بنده یک چک دادم به یک دانشگاه برگشت خودده شکایت کیفری کردندو امروز از دادیاری تماس گرفتند که فردا صبح دادیاری باشم جهت اخذ توضیحات میخوام ببینم میخوان جلب کنن یا واقعا جهت توضیحات هست
سپاس

سلام
در دادسرا بعد از احضار بازپرس یا دادیار می تواند تفهیم اتهام نموده و از شما درخواست کفالت یا وثیقه نماید اگر فراهم نکنید بازداشت خواهید شد

عرض ادب وسلام
یک فقره چک بمبلغ پنج میلیون ریال به شخصی بابت خرید لوازم خانگی بسرسید ۱۳۹۰/۴/۰۱ دادم سررسید موجودی نداشته برگشت زده الان هم چک گم شده هم شخصی ک بهش چک دادم نیست معلوم نیست کجاست رفتم برای گرفتن وام بهم گفتن ۶سال بگذره تا چک ازاعتبارساقط بشه حالا پس از گذشت ۷سال بازرفتم مراجعه میکنم بانک ادعا میکنه اون قانون لغو شده الان جکارکنم وام نمیتونم بگیرم میگن چک برگشتی داری

مبلغ چک‌را در حساب خود مسدود کنید تا هر زمان که کسی ادعا کرد چک‌ پرذاخت شود و حساب شما فعال گردد

با سلام خدمت شما
من چک ۳۵/۰۰۰/۰۰۰ به کسی دادم وا نتونستم پاس کنم حالا طرف میخوات شکایت کنه میخواسم بدونم از طریق کلانتری شکایت میکنه یا از طریق دادگاه شکایت میکنه
آیا مبلغ ۳۵/۰۰۰/۰۰۰ زندانی یا بازاش دارد؟

سلام
چک می تواند حقوقی یا کیفری باشد و می تواند اگر شما پرداخت نکنید حکم جلب یا توقیف اموال شما را دریافت نماید.

سلام من ۵۴۰ میلیون تومن سفته و ۸۰ میلیون چک دارم از یه نفر و یه ساالی هست دنبال پولم هستم ولی تاریخ چک مال برج دوازده و سفته برای برج سه هست میخوام شکایت کنم ولی پول تمبر باطل کردنم ندارم از طرفی هم همین فردی که به من بدهکاره چند نفر دیگه هم هستن که با همین ترفند بهش پول دادن و میخوام بدونم چجوری شکایت کنیم ؟؟ کلاهبرداری میتونه کاری کنه که پول تمبر باطل کردن و حذف کنه؟؟ چون واقعا پول اینکارو نداریم
و اینکه برامون مسجل شده که داره کلاهبرداری میکنه

سلام
می توانید بعد از طرح دعوا درخواست اعسار از هزینه دادرسی بدهید تا شاید پذیرفته شده و از پرداخت هزینه معاف شوید. کلاهبرداری شرایطی دارد که باید دید ایا ان شرایط موجود است.

با سلام
ببخشید من قصد خروج از کشور رو داشتم و هنگام خروج از کشور چک رو به دوستم که همکارم بود سپردم و همه چک ها فقط امضا شده بود.وقتی کارم حل نشد و ایران برگشتم دوستم متواری شده بود و من موندم و تعداد زیادی چک برگشتی.۲ تا از چکها اقدام شده و حساب من مصدود شده.چطور میتونم حساب ها رو دوباره فعال کنم .چطور میتونم اوضا رو سرو سامون بدم

سلام
با پاس کردن چک ها یا شکایت خیانت در امانت و اثبات آن می توانید اوضاع را سر و سامان دهید

سلام،
من در ازای یک طلب مبلغ ۸۵ ملیون تومان چک گرفته ام. از این مبلغ ۷۰ ملیون تومان رو گرفتم اما ۱۵ میلیون از چک مونده. که دوسال از موعد چک گذشته. میخواستم بپرسم که آیا امکان شکایت برای من من وجود داره یا نه؟

سلام
بله امکان طرح دعوای حقوقی وجود دارد

سلام خسته نباشید.من سه تا چک به سه نفردادم که بعلت گرفتاری نتونستم هیچکدوموپاس کنم وسه تاشون فرم زدن سرتاریخش.یکیشون برام ابلاغیه اومدکه برم شوراحل اختلاف ونرفتم ولی اون دوتاهنوزشکایت نکردن بعدازیکماه که فرم زدن.منم پولی ندارم که بدم بهشون.بنظرتون مسیله من چجورمیشه که یه وقت زندان نرم بابت چکها.چکاربایدبکنم

سلام
باید یا مبلغ چک ها را پرداخت نمایید یا دادخواست اعسار دهید.

سلام؛ چکی داشتم به مبلغ ۵۷۰۰۰۰۰ که بعد از سه سال برگشت نخورده،
آیا شخص جدیدی که چک الان به نحوی دست اون شخص هست میتونه چک رو برگشت زده و اقدام کنه؟ با تشکر

سلام بله می تواند

با سلام
سه فقره به مبلغ نه میلیون از ده سال قبل مانده اگر اقدام شود برای شکایت الان که سال نود وهفت است میتوان همان مبلغ را گرفت؟ یا کمتر و بیشتر میشود؟ از ده سال پیش هیچ شکایتی نشده

سلام
مبلغ چک را که صددرصد می توان گرفت. اگر شرایطی وجود داشته باشد خیارت تاخیر را نیز می توان گرفت

با عرض سلام
چند وقت پیش دفتر چه چکی مفعود شد و بلافاصله اعلام مفعودی آن انجام پذیرفت. اما امروز یک حکم قضایی از شهری بسیار دور تر با عنوان تصمیم نامه آمده است و ده روز مهلت اعتراض داده شده که البته با توجه به دوری و … بسیار سخت و هزینه بردار می باشد آیا راه حلی دارد .

سلام
جز حضور و اعلام اعتراض توسط شما یا وکیل شما راه حل دیگری متصور نیست.

سلام ، من خریدار ملکی بودم و بابت قسمتیش ملک دادم و بقیشو چک ،چون در قسمت شروط نوشته بودیم اگه جواز ملک توسط فروشنده بنام خریدار نشه تا قبل از تاریخ سر رسید چک ، قرارداد فسخ میشه و فروشنده باید همه چیزو برگردونه ، نه تنها برنگردونده و به اظهارنامه بنده پاسخ نداده بلکه چک بنده رو هم خرج کرده و شخص ثالث توقیف اموال منو از طریق اجرای ثبت گرفته ، من چکار کنم ؟ چک قرارداد فسخ شده منو خرج کرده ، به هر کی میگم میگند بهم ، هم تحصیل مال از طریق نامشروعه هم خیانت در امانته هم فروش مال غیره . ولی میخام بدونم فروشنده جرمش واقعا کیفریه یا حقوقی ؟

سلام
با شرایطی ممکن است خیانت در امانت باشد. البته بعد از دیدن قرارداد شما می توان پاسخ دقیق داد. ولی قطعا می توانید اقدام حقوقی انجام دهید.

سلام
من براى انجام کارى به برادر خود مبلغ۵٠٠/٠٠٠/٠٠٠ تومان پول نقد دادم و قرار شد بعد یک سال همان مبلغ پول رو به من بر گرداند
و او براى ضمانت ٣ فقره چک ١۵٠/٠٠٠/٠٠٠ تومانى و ١ فقره چک ۵٠/٠٠٠/٠٠٠ تومانى بدون تاریخ من داد
آیا این اسناد براى بازگشت پول من بعد یک سال کافیست؟
اگر نیست تضمین بهترى براى بازگشت پول من هست؟

سلام
بهترین وقیقه ها وقیقه های غیرمنقول می باشند که در رهن شما قرار گیرند.

باسلام بنده فردی کارگرم که مبلغ ۱۲میلیون پس اندازداشتم که باواسطه یکی پولمودادم یه سنگ فروشی که باهاش کارکنه بمدت اسال چک ۲۲میلیون بهم داددوفقره چک که بانک بردم گفت برگشتی زیادداره بی ارزشه چک وعوض کرداونم تاریخ پاس نشدبرگشتشون زدم نمی دانم چکارکنم توروخداراهنمایم کنیدبه پولم می رسم یانه ادم حیله گروحقه بازیه حریفش اصلا نمی شم بابدبختی ۵میلیون ازکل پولموگرفتم

سلام
تنها راه طرح دعوا و شکایت در دادگستری می باشد

بهروز فیضی سلام خواستم بپرسم من چهارتاسفته ازکسی گرفتم بابته کاردم اماپاس نکردمنم شکایت کردم رفتیم دادگاه به توافق رسیدیم که دوتاچک به من بده برای تاریخ ۱۵چهاره ۹۶اماپرداخت نکرد رفتم دونبالش بعدازیک سال جلبش کردم افتادزندان که به من یه برگه دادن که این شخص تازمانی پولونده یارضایته منوجلب نکنه بایدتوبازداشت بمانداماشنیدم که بعداز۲۰روزبدونه هیچ اطلاعاتی اومده بیرون بعدیه برگه برایه من اومده که ده روزدیگه برم جهته رسدگی خواستم بدانم داستانش چی هست

سلام
احتمالا به رای اعتراض کرده است.

با سلام

پدر من حدود ١۵ سال پیش چکی را از یک اژانس مسفرتی برای کار مهاجرتی (به عنوان تضمین)دریافت میکند ولی ان اژانس معلوم شد که کلاه برداری بوده و بسته شد. پدرم دنبال چک نرفت والان می خواهد اقدام کند اگر فرد کلاه بردار در ایران باشد میشه ای چک رو به جایی رسوند؟ و بعد از این همه سال چیزی به مبلغ چک اضافه میشه؟ چون من شنیدم که هر سال یا هر چند سال یه درصدی به پول اضافه میشه

سلام
بله قابلیت پیگیری دارد و می توانید خسارت تاخیر تادیه را هم با شرایطی دریافت کنید.

سلام خسته نباشید.من کارمندم و چند سال پولم رو جمع کردم و به درخواست یکی از دوستان دادم بهش تا باهش کار کنه و به من ۲ درصد سود بده.چند چک برای سود ماهیانه بهم داد و یک چک کل هم تاریخ سه ماه بعد زد….بعد سه ماه گفت پولت باشه تا کار کنم و من قبول کردم اما اینبار چک نداد.سود هر ماه رو هم برام کارت به کارت کرد و من کلا چکی وصول نکردم…حالا پولم لازمم شده و هربار میگم میگه نمیتونم بدم هرکاری دوس داری بکن…۳ ماه از تاریخ چک کل مبلغ گذشته.اگر بخوام برگشت بزنم اگه بگه پول ربا بوده و بهش سود دادم من به پولم نمیرسم؟چیکار کنم؟

سلام
می توانید طرح دعوا نموده و مبلغ چک را به علاوه خسارت تاخیر دریافت نمایید.

سلام
سال ۹۴ چک به تاریخ همان سال بابت بدهی از دوستم گرفته ام حالا بعد چند سال بدهی خود را نمیدهد ایا می توانم این چک را برگشت بزنم و توقیف اموال دربیاورم با تشکر

سلام
بله می توانید

سلام وقتتون بخیر
من آذر ٩۶ چکی ب مبلغ ٣٠ میلیون تومان ب یه شرکت بابت انجام پروژه دادم،پولشون نقدا از طریق دستگاه پوز شرکتشون پرداخت کردم آنها چک بهم پس ندادن وگفتن پیش رئیسمون هستش،فردا بیاد ببریدش،بعدش چک بردن بانک برگشت زدن،من الان از چه طریقی میتونم ازشون شکایت کنم؟و اثبات کنم ک کلاهبرداری کردن؟آیا بازم میتونن از من ٣٠ میلیون دیگه هم بگیرن؟!!!

سلام
شمااشتباه کردید ولی با طرح دعوا باید استرداد چک را بخواهید.

سلام،بنده سال ۹۵ با یکی از دوستانم در زمینه پخش مواد غذایی به مدت ۶ماه شریک بودم و دارای حساب مشترک بودیم و یک فقره چک بعنوان ضمانت بدون تاریخ که در متن قرار داد هم ذکر شده بابت ضمانت به یک نفر دادیم ، بعد از پایان شراکت چون چک سررسید نشده از حساب مشترکمان داشتیم بنده فقط یک تعهد محضری از ایشان گرفتم که پرداخت کلیه چکهای صادره از این حساب بعهده ایشان است ، بعد ۲سال با طرفی که چک ضمانت دادیم به مشکل خورده و با اینکه بابت بدهی به ایشون از خودشون چک دادند ولی بدلیل برگ شدن چکهای ، طرف مقابل چک ضمانت را هم تاریخ زدند و شکایت کردند و کلیه حسابهای بنده نیز مسدود کردند و توقیف اموال گرفتند ، من باید چکار کنم؟

سلام
یا باید اثبات نمایید که شرایط ضمانت رعایت نشده است یا باید چک را پاس کرده و به شریکتان مراجعه کنید.

سلام.من کارمند پیمانی هستم و سه چک ۱۰میلیونی به مجموع ۳۰ میلیونی به برادرم امانی جهت حل مشکل اش داده بودم که متاسفانه بدون اطلاع خرج کرده! الان چک ها برگشت خورده.آیا حکم جلب بدون اطلاع به من و تشکیل دادگاه صادر میشه؟ زندان و جرم داره؟ با ادعای اعسار میتونم موضوع رو حل کنم؟

سلام
احتمال صدور حکم‌جلب بدون اطلاع شما وجود داره ولی به هرحال می توانید به حکم اعتراض نموده یا دادخواست اعسار دهید

با سلام.
سال۹۳ یک دستگاه پژو ۲۰۶ فروختم و بابت ضمانت نقل و انتقال سند آن یک چک ضمانت به مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ در وجه خریدار بدون تاریخ صادر کردم.پس از آنکه خودرو مذکور چندین دست گشته و معامله شده ، سال ۹۶یکی از آن صاحبان بوسیله آدرسی که داشت نزد من آمد و پس از مراجعه به راهنمایی رانندگی تعویض پلاک کرده و برگ سبز خودرو را بنامش زدم.ولی سند قطعی بنامش زده نشد و ماند.۵ ماه پس از آن چک من توسط شخص دیگری که گویا صاحب قبلی خودرو میباشد برگشت زده شد..
حالا تهدید کرده که بوسیله وکیل حسابت را میبندم و …

خواستم بدانم مجازات من در رابطه با صدور این چک ضمانتی که تقریبا نصفه و نیمه به تعهدم عمل کردم چیست…
نکته های مهم:
چک در وجه خریدار بابت ضمانت نقل و انتقال سند و بدون تاریخ به مبلغ ۱۵میلیون صادر شده

پلاک و برگ سبز را بنام آقای x، آخرین شخصی که صاحب ماشین بوده زدم ولی چک من را فروشنده ماشین به آقای x بعد از تعویض پلاک فرم زده

الان صاحب اصلی سند حاضر نیست که قطعی بزنیم بنامش.چون ماشین دست به دست گشته و دیر اقدام کردن

ممنون میشم اگه جواب کامل بدید..

با سلام
اگر بر روی چک ذکر کرده اید که بابت ضمانت بوده می توانید با اثبات انجام تعهد از پاس کردن چک خودداری نمایید.

باسلام. من ضامن یک نفر شدم به مبلغ ۲۳ ملیون تومان اما وام گیرنده فرار کرده خودم فقط چک بازاری دادم ولی یک ضامن دیگه با من است که فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق دارد و حقوقش بالا است حالا دادگاه فرستاده دنبالم جریان چی میشه. باتشکر

سلامشما می بایست وجه چک را پرداخت کرده و به کسی که ضامن او شده اید مراجعه کنید.

امیر
سلام.خسته نباشید.
پدرم ۷سال قبل چکی به سه میلیون وهفتصد به یکی خرج کرده بود.موقع سررسید موجودی نداشت چک دست نفردوم بود که برگشت زد.ما نصف مبلغ به حساب برگشت زننده زدیم بعد چند روز الباقی مبلغ رو هم زدیم به حساب ایشان.قرارشدچک رو بفرستندبعداز وصول طلبشون که فرستادن به نفر اول که به ایشان خرج کرده بودیم.نفر اول اظهار داشتندکه چک گم شده ونگران نباشید هیچکس بجز شخص برگشت زده نمیتواند ادعا یا شکایت کند.حالیکی بعداز ۷سال پیدا شده وباجعل امضا شخصی که برگشت زده برای ما شکایت کرده پولشو میخواد میگوید از طرف وکالت پشت نویسی دارم. جالب اینجاست شخصی که ان زمان چگرابرگشت زده میگوید وکالتی به کسی نداد واین جعل امضا شده.من از شما شکایت ندارم.ایا با امدن شخص دوم به داداگاه ما میتوانیم حق خودرا بگیریم؟با تشک

سلام
شما باید از دارنده میخاستید که اعلام مفقودی چک را نماید. الان هم شما می بایست با جلب ثالث از کسی که چک را برگشت زده و شما نیز پول را به حساب ایشان واریز نموده اید شکایت کنید.

سلام .من دسته چکم تو گاو صندوق خونه مونده و حدود ۳ ماه هستش که بخاطر مشکلی که با همسرم پیدا کردم خانه رو ترک کردم .حالا با اس ام اس هایی که همسرم بهم داده متوجه شدم که احتمالا از چکها سو استفاده کرده حالا من چطور متوجه بشم که ایا خیانت در امانت کرده یا نه ؟ میترسم یه موقع با حکم جلب بیان و منو ببرن و چطور ثابت کنم که این چکها رو من صادر نکردم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید ؟

سلام
راهی برای اینکه شما متوجه شوید چک ها استفاده شده با نه ندارد مگر اینکه چک ها برگشت بخورد. در اولین فرصت دسته چک خود را از خانه خارج نمایید و یا حداقل اعلام مفقودی یا سرقت نمایید.

سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من یک چک ۱میلون هشتصدتومان دارم این باید برم شورای حل اختلاف یا دادسرا ؟ واسه شکایت کیفری

سلام
برای شکایت کیفری باید به دادسرا مراجعه کنید

سلام من یه زمین با چک خریداری کردم بعد از مدتی فسخ این معامله را زدیم که مبلغ ۵۵۰۰۰۰۰تومان را به عنوان ضرر زیان پرداخت کردیم که قرار بود طرف همه چک ها را پس بدهت و همه چک ها حامل بودن ور در قولنامه درج شده بود این چک ها به عنوان امانت نزد این شخص میباشد ولی متاسفانه طرف چک ها به بازار خرج نموده و چک های من برگشت خورده و رومن شکایت کردن .الان برای من در مورد این چکها زندان صادر میشه یا نه ؟

سلام
چون چک ها خرج شده و اشخاص ثالث چک ها را برگشت زده اند شما می توانید با مشکل مواجه شوید. از کسی که چک ها نزد وی امانت بوده شکایت کنید.

سلام
ایا وقتی چک برگشت بخورە تمام حساب های صادر کننده مسدود میشود یا فقط حسابهای جاری؟

سللم
دارنده چک می تواند همه حسابهای شما را تا میزان بدهی تان مسدود نماید.

سلام
بنده به فردی مجموعا طی چند فقره چک بانکی و حواله موسسه حدود۲۸میلیون تومن بدهکارم.و در آن شهر دیگر سکونت ندارم.بعد دوسال حساب یک بانک دیگم که موجودی هم نداره مسدود شده۲۸م.
سوال:بنده با هماهنگی صاحب چک,چک ها را دونه دونه در بانک عامل هر چک پاس کنم بهتر است یا یکجا در حساب دادگستری
البته توان پرداخت یکجا را ندارم و احتمالا حکم جلبم هم صادر شده است.تشکر

سلام
فرقی ندارد. هرطور که بتوانید رضایت دارنده را جلب کنید از چک های شما رفع سو اثر می گردد.
موفق باشید

سلام
مدیر عامل شرکتی که پدرم در آن کار می‌کنه ، معامله ای با یه شرکت پخش مرغ گوشتی کرده، که قرار بود ۷۴۰ تن مرغ بین هم رد و بدل شود
قرار شد یه چک به صورت امانت به شرکت پخش بدهند، مبلغ چک یک میلیارد شصت میلیون تومان بود
به پدر من گفتند پشت چک امضا کن، این چک به صورت امانته و خطری تهدیدت نمیکنه
متاسفانه پدر من امضا کرد، و بعد چند سال دادنامه ای میاد که پدر منم محکوم کردن
خواستم بدونم آخه همچین مبلغ زیادی چطور می‌شود یه شرکت به امضا یه شخص ثالث اعتماد کنن، در صورتی که میدونن بابای من راننده و هیچ سرمایه ای ندارد
الان ینی هرچی اموال به نام بابامو میگیرن ؟! یه واحد مسکن مهر داریم، با یه ماشین
و اینکه میبرن زندان ؟! تا چه مدتی ؟! اگه واسه دادگاه ثابت شد هیچ سرمایه ای نداریم آیا بازم زندان نگه میدارن؟!

سلام
متاسفانه عدم اگاهی از قوانین چنین مشکلاتی را برای افراد ایجاد می کند. پدر شما موظف به پرداخت می باشد چون ضامن بدهی گردیده و هرمالی از ایشان به جز مستثنیات دین قابل توقیف است. سایر موارد سوال را باید با توجه به حکم و حقوقی یا کیفری بودن ان پاسخ داد.

سلام.
اگه یه چک با مبلغ ۲۰ میلیون تومان برگشت بخوره و بعد طی واریز به حساب شخصی دارنده چک ، چک رو بده به خودم میتونم اون چک رو ببرم بانک و خودم شخصا با واریز و برداشت با همون چک اون رو رفع سو اثر کنم. حالا سوال من اینجاست که آیا اون مبلغی که چک برگشت خورده رو میتونم پشت نویسی کنم و با مبلغ کمتر واریز و برداشت کنم. یعنی مثلا چک ۲۰ میلیونی که برگشت خورده رو پشت نویسی کنم و مبلغش رو یه میلیون کنم بعد یه میلیون رو واریز کنم به حساب و دوباره با اون چک برداشت کنم. آیا میشه؟

سلام
در صورتی که شما لاشه چک را به بانک ارایه نمایید از چک رفع سواثر می شود و نیاز به اقدام دیگری ندارید.

بآسلام
چک به مبلغ ۱۰۰ ملیون از یه نفر دارم به تاریخ اردیبهشت
۹۷ ؛ تا این تاریخ چندین مبلغ به حساب من کارت به کارت کرده آیا میتواند ادعا نماید از بابت چک پرداخت نموده است
ضمنا یه امصا ازش گرفتم که مبلغ فوق را نقدا در تاریخ مذکور نقدا در قبال چک دریافت نموده است (در قبال دریافت مبلغ فوق در همان روز چک به تاریخ همان روز داده)

سلام
بله می تواند و شما هم می توانید منکر این امر شوید.

با سلام
زمان اجرای حکم کیفری در شهرستان چه مدت طول میکشد( در مورد چک)

سلام
اگر حکم شما صادر شده باشد پس از قطعی شدن بلافاصله باید اجرا گردد و اجرای حکم کیفری زمان ندارد.

باسلام
مورخ ۲۴/۵/۹۴ یک فقره چک بابت تضمین بدهی تتمه حساب فاکتور خرید به یکی از دوستان دادم به مبلغ ۴۸ ملیون تومان به تاریخ ۲۰/۱/۹۵ ولی اجازه نوشتن بابت تضمین رو به من ندادن قرار شد چک در گاوصندوق بماند تا طی ۸ ماه مبلغ چک را خورد خورد پرداخت و چک را تحویل بگیرم در این مدت یک فقره چک به مبلغ ۲۰ ملیون تومان بایت چک ۴۸ ملیون تومانی پرداخت کردم که شماره چک امانی (۴۸ملیونی)برروی چک قید کردم و پاس گردیده ودوباره با همین شرایط یک فقره چک پنج ملیون تومانی بابت چک شماره (۴۸ملیونی) و ۳ ملیون وجه نقد با رسید که بعد از چهار ماه متوجه شدم که ۱۴ ملیون تومان جنس گران فروختن واز بازرگانی فاکتور گرفتم و مابقی را که ۲۰ ملیون تومان بود پرداخت نکردم تا مشکل گران فروشی حل گردد حال دارنده چک باوجود اینکه ۲۸ ملیون تومان از مبلغ کل چک را از طریق ۲فقره چک که شماره چک ۴۸ ملیون تومانی در آن قید شده و ۳ملیون وجه نقد بارسید تحویل گرفته و وصول کرده شکایت حقوقی مطرح کرده و مجددا ۴۸ ملیون تومان بنده را محکوم کردن با گواهی عدم پرداخت جعلی چون گواهی عدم پرداخت که در دست دارندوبه مرجع قضایی ارائه دادند به نام کسی دیگر و شکل مختلف با گواهی عدم پرداخت اصلی ونام کسی که گواهی عدم پرداخت صادر گردیده دارد از بانک استعلام گرفتم و گواهی عدم پرداخت اصلی را به اینجانب تحویل دادند که از لحاظ فرم و اسم دارنده تفاوت دارد.

سلام
شما می بایست در دادگاه حاضر شده و با ارایه مدارک از خود دفاع نمایید و مبالغی را که پرداخت نموده اید ارائه کنید.در صورت نیاز می توانید با ما تماس بگیرید.

سلام.باعرض ادب واحترام
بایکی ازمشتریام چندوقت هست که به مشکل خوردم. دوفقره چک ازش دارم به مبلغ۲میلیون و۳میلیون.چک دومیلیون که جنس بهش دادم تاریخش۲۵/۱۲/۹۶بوده که دیروزبرگشت خورده که قول داده بوددیروزپاس میکنه که نکرد. چک٣میلیون بدون تاریخ دست من بود. ایشون یه کاری به من معرفی کردکه قرارشداین وسط۳میلیون سودبه ایشون برسه.بعدازچندروزگیرداد که بی پولم گرفتارم سودمنوجلو جلو به من بده. چون قرارگزاشته بودیم اون جایی که به من معرفی کرده حساب منو دادمن ۳میلیون ایشونو بدم.اشتباه کردم۳میلیون دادم چک۳میلیون بدون تاریخ ازش گرفتم. حالا ازاون جایی که معرفی کرده پولمونمیتونم بگیرم. بهش میگم این جایی که معرفی کردی پول منونمیدن اون ۳میلیونو بیاربده یا بروپیگیری کن پول منوبدن میگه به من ربطی نداره برو هرکاری دوست داری بکن.چکودیروزخودم تاریخ زدم برگشت زدم. چکم برای خانومش هست هردوفقره نه خودش.میگه چک امانت پیش من بوده هیچ کاری نمیتونی بکنی. میخاستم راهنماییم کنیدکه چیکارکنم. کیفری میتونم پیگیری کنم یاحقوقی. ممنون

سلام
چک بدون تاریخ حقوقی است و چک دیگر در صورتی که چک روز باشد می توانید کیفری مطرح کنید.
موفق باشید

سلام.من یک فقر چک دارم که هم مبلغ و هم تاریخ ان را پشت چک اصلاح و توضیح دادم .مبلغ قبلی کمتر ا میلغ اصلاحی می باشد و تاریخ اصلاحی ۵ ماه دیر تر از تاریخ اول چک هستش آیا دارنده چک میتواند جلب من را بگیرد یا اینکه ابن چک کیفری ست یا حقوقی ؟

پاسخ دادن

سلام
اینکه چک حقوقی است یا کیفری ربطی به اصلاح تاریخ و مبلغ چک ندارد و ممکن است این چک هم، قابلیت شکایت کیفری را داشته باشد.

سلام مجدد
ث ـ در صورتیکه ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد.
چک با این شرایط کیفری است یا حقوقی؟

سلام
با شرایط مذکور چک حقوقی است

باسلام سوالی کردم فرمودیدنامفهوم است موضوع از این قراراست ملکی خریدم که مبلغ ۲۰میلیونش چک بوده بعد متوجه شدم که ایشان کلاه سرم گذاشته بابت چک شکایت حقوقی کردم که هنوز دادگاه تشکیل نشده وتاریخ سررسید چکرسیده ایا میتواند چک رابرگه بزند ودعوی حقوقی کند

سلام دوست عزیز
سوال شما در کامنت دیگری که خود شما مطرح کرده بودید پاسخ داده شد.بله می تواند.

باسلام ایا چکی که شکایت حقوقی رویش باشد میتوانند برگه بزنند وشکایت بکنند

سلام
سوال شما نامفهوم است. چکی که در دادگاه حقوقی طرح دعوا شده حتما قبلا برگشت خورده است وگرنه امکان طرح دعوا وجود ندارد

باسلام ببخشید سوال دیگه داشتم تشکر میکنم بابت پاسخ گویی و همکاریتون. ایا چکی که شکایت حقوقی رویش انجام شده باید پاس شود یا منتظر رای دادگاه باشیم

علی الاصول هر چکی باید پاس شود مگر اینکه از طریق سرقت یا مفقودی یا جرایم دیگر تحصیل شده باشد یا براساس حکم قطعی دادگاه از اعتبار افتاده باشد

باسلا م زمینی خریدم به مقدار ۷ هکتار ومبلع ۵۴ میلیون راچک دادم بعد از ۲۰ روز متوجه شدم که ایشان کلاه سرم گذاشته وبه دادگاه شکایت حقوقی کردم ولی هنوز وقت دادگاه نرسیده ولی سررسید چک رسیده ایا باید چک را پاس کنم یا منظر رای دادگاه باشم وشاهد هم دارم کایشان خود رامالک جا زده وبجای ۷هکتار ۴هکتار زمین که سند هم باسم شخص دیگری بوده به بمن انتقال داده وان ۳هکتار متعلق به اموال دولت مباشد شاهد هم دارم که ایشان پول ۷هکتار ازمن گرفته من باید چکار کنم لطفآ راهنمائی بفرمائیدضمنآ در چک ورسید قید شده بابت خرید زمین لطفآ راهنمائی بفرمائید با سپاس

با سلام
بعد از دیدن شرایط قولنامه می توان دقیقتر اظهارنظر نمود اما به طور کلی می توان گفت که نیازی به پاس کردن چک نیست و البته که شما دارای یک چک برگشتی خواهید بود. بهتر است با وکلای ما مشورت نمایید.

سلام ممنون از راهنمایتون یه سوال دیگه داشتم . من پول رو برای یکی از دوستان اون شخص ریختم یعنی خودش با کارت من کارت به کارت کرد و من هیچ شناختی از اون شخص ندارم و کسی که چک رو داده میگه که شما پولی به من ندادی و اون چک هم به عنوان امانت از من گرفتی. احتمال داره این موضوع برای حق و حقوق من مشکل ایجاد کنه؟لطفا راهنماییم کنید

این موارد همگی بستگی به نحوه دفاع شما در دادگاه دارید.

سلام.من به یه شخصی پول دستی دادم و بابت پولی که دادم یه فقره چک گرفتم ولی الان اون شخص ادعا میکنه که چک رو امانت دادم.ممکنه راهنماییم کنید

سلام
ایشان می بایست ادعای خود را اثبات نمایند و کسی که چک را دریافت نموده نیازی به اثبات ندارد.

سلام ،بنده دو فقره چک شرکتم رو به مبالغ ١۴۶ میلیون و١٠٠ میلیون به یکی بابت شراکتمون دادم که هر موقع شهرداری مبلغ قرارداد رو واریز کرد ،شرکت هم پول اون اقا رو بده ،من مبلغ ٨٠ تومن به حساب اون اقا واریز کردم تا یکی از چکها رو بیاره واسم و بقیه اش رو چک بگیره ولی الان رفته واسه جفت چکها شکایت کرده در حالی که یک کم از مبلغش رو گرفته ،چیکار میتونم بکنم؟

سلام
شما می بایست در مقابل طرح دعوای ایشان دعوای متقابل طرح‌کنید که بهتر است این کار با همراهی یک وکیل دادگستری باشد. در صورت تمایل می توانید با ما تماس بگیرید.

سلام و عرض خدا قوت
اواآخر سال ۹۵ یکی از دوستان بنده که بازاری بود گفت برای کارش سرمایه بیشتری نیاز داره و منم گفتم تنها چیزی که دارم پول رهن خونه ای هست که میشینم که دست صابخونه هست ، اون هم پیشنهاد داد پولت رو از صابخونه بگیر بده من به صدی ۳ درصد ، درست مثل جریان رهن و اجاره بهت میدم و تو به صابخوت بده ، منم که دیدم فرقی نداره پول دست دوستم باشه یا صابخونه و هدفم کمک بهش بود قبول کردم.
فقط بنده بابت پولم دوبرابر ضمانت گرفتم یعنی یک برابر پولم رو چک در وجه حامل و تاریخ یکسال بعد و یک برابرپولم رو سفته بدون تاریخ گرفتم که پشت چک و سفته رو یکی از اقوامشون که توی شهرمون خونه و ماشین و کار داره مشخصات نوشت و امضا و انگشت زد و تعدادی چک ریز هم بابت هر ماه گرفتم که نقد کنم و به صابخونه بدم
تا یکسال جریان خوب پیش رفت ، موقع سررسید چک در اوآخر سال ۹۶ گفت یک سالا دیگه هم پولت دستم باشه ، من هم قبول کردم و اون چکی رو که فامیلشون پشتش رو برام امضا و انگشت کرده بود رو برام برای اوآخر سال ۹۷ پشت نویسی کرد و تعدادی چک ریز برای ۸ ماه بهم داد و گفت دسته چکش تموم شده برای اون چهار ماه بعدا میده و منم قبول کردم اما متاسفانه چک های ریز در وجه حامل که برای سال یک سال دیگه بهم داد تا به امروز که خرداد ۹۷ هست هیچ کدومش پاس نشده و حدود هفت ماه از آخرین چک ریزش میگزره
سوالات بنده : الان اون چکی رو که مبلغ بالاست فامیلشون پشتش رو امضا کرده و خود صاحب چک تاریخش رو برام پشت نویسی کرده بخوام برگشت بزنم در زمان سررسید ، آیا کسی که به عنوان ضامن امضا کرده هم پاش گیره و می تونم ازش بگیرم چون چندماه بعد از اینکه ضمان پشتش رو امضاء کرد صاحب چک تاریخش رو برام پشت نویسی کرد؟؟؟
برای سفته واخواست بردم میتونم از ضامن بگیرم؟؟
و از همه مهمتر چون چک های مدت داره حقوقی حساب میشه آیا می تونم به پولم برسم یعنی می تونم توقیف اموال ضامن یا صاحب چک رو بگیرم با توجه به اینکه بابت پولم به من سود میداده تا من بجای اجاره به صاحب خونم بدم ؟؟ یعنی می تونه ثابت کنه اون چک های ریز بابت سود بوده ( باتوجه به اینکه تمام چک و سفته ها در وجه حامل هست و هیچ قرار دادی بین ماه امضا نشده ؟؟

سلام
شما می توانید تمام چک های خود را از ایشان طلب کنید. همچنین با واخواست سفته ظرف ۱۰ روز از تاریخ ان می توانید علیه پشت نویس هم اقدام کنید و هر مالی داشته باشند قابل توقیف خواهد بود. در مورد چک مبلغ بالا هم ابتدا باید پشت نویسی ملاحظه شود تا بتوان اظهارنظر نمود.

سلام طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق
برادر من با شناسنامه و مدارک بنده بدون اجازه رفته از سه تا بانک دسته چک کشیده و تعداد زیادی از چکها حدود ۱۰۰ م برگشت خوردند.
عکس خودشو زده رو شناسنامم و امضاء منم جعل کرده 🙁
من که سرم از چک و چک بازی در نمیاد
حالا تکلیف من چیه؟ آش نخورده و دهن سوخته… من باید چیکار کنم؟ شکایتمو به کی بگم؟
نفسم داره بند میاد ؛ تورو خدا راهنماییم کنید

سلام
می بایست با طرح شکایت جعل از برادرتون شکایت کنید.

سلام من دو سال پیش چکی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادرم دادم تا دوستش بدهد به نام آن شخص ولی بابت شراکت و ضمانت خرید و فروش جنس ولی اجناس فروش نرفت و دوست برادرم چک را پارسال برگشت زد . الان شخص دیگری به نام وکیل تماس گرفتند که چک را دوستتون خرج کرده اند به موکل بنده و من دادخواست زده ام . من باید چکارکنم . آیا میتواند جلب بگیرد .وبرای اعسار باید چکار کنم و چقدر وقت دارم .
ممنونم . امیر حسین

سلام
اگر دعوای حقوقی مطرح کرده باشد جلب پس از صدور رای ممکن است رخ دهد و شما می توانید ادعای اعسار نمایید.

سلام
برایدچک برگشتی اقدام کردم ولی الان بعد از یک ماه اقدام از طریق دفتر خدمات قضایی هنوز جوابی نگرفتم مدت زمان برای رفتن شکایت به شورای حل اختلاف چقدر زمان میبره

سلام بستگی به شورای حل اختلاف ان منطقه دارد ولی شما می توانید از طریق دفاتر یا کافی نت پیگیری دادخواست خود را نمایید.

سلام من یه چک امانت به دوستم دادم۱،۲۵۰،۰۰۰تومان مبلغشو پرداخت نکرده چک برگشت خورده تقریبا یه ماهم از تاریخ چک گذشته طرفم هی زنگ میزنم میدم به وکیلو فلان میکنم.میخواستم بدونم تا بده وکیل شکایت کنه چه وقت طول می‌کشه یا اگه شکایت کرد من از دوستم پولو گرفتم دادم بهش،باز جرم محسوب میشه و برام درد سری داره یا نه ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام
زمان طرح دعوا بستگی به شهر و دادگاه شما دارد اما اگر طرح دعوا نماید شما می بایست علاوه بر مبلغ چک هزینه دادرسی و‌حق الوکاله را نیز پرداخت نمایید.

سلام
برادر من دوتا چک صادر کرده بوده برای خرید جنسی ولی اون جنس نمیرسه و قرار میشه که فروشنده چک رو برگردونه اما اینکارو نمیکنه و خرج میکنه.. یک سری کارها صورت میگیره میفهمن دست کیه و بهش میگن نبر بانک و دیگه از تاریخ ۶/۹۶ دیگه برادرم خبری از اینها نداشته. هیچ ابلاغیه و اجرائیه ای به دستش نمیرسه (شاید چون خطشو عوض کرده) و پنج شنبه آخروقت میان جلبش میکنن. (گویا حکم صادر شده و احتمالا قطعی شده) مبلغ دو چک روی هم ۱۱۰میلیون تومنه‌ و امروز قاضی اجرا به ما گفت که هیچ کاری نمیشه کرد و فقط باید بیاین نقد بدین. با کلی خواهش قبول کرده درخواست اعسار بدیم اما انگار که میخواد اذیت کنه یسری کارا رو به ما‌نگفت و طول کشید و وقت اداری تموم شد. با توجه به اینکه هدف فعلی ما فقط درومدنش از زندان هست به نظرتون فردا جز پیگیری درخواست اعسار کار دیگه ای هم باید بکنیم؟ میترسیم دوباره اذیت کنن و یه روز دیگه طول بکشه. وثیقه کارشناسی شده هم آماده هست.

سلام
اگر در دادگاه حاضر نشده اید می بایست واخواهی نمایید تا به اعتراض شما رسیدگی شود و نباید دادخواست اعسار میدادید.

با سلام
بنده منزلی رو خریداری کردم وبابت تخلیه منزل مقداری از مبلغ (۲۲میلیون)رو چک دادم ولی مستاجر منزل رو تخلیه نکرده و طرف هم (فروشنده)گفته چک برگشت میزنم
البته من هم در چک قید کردم بابت تخلیه منزل
حالا اگه چک برگشت بزن چکار کنم در ضمن چک مربوط به حساب حقوقی من هستش
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام باید قرارداد ملاحظه شود اما می توانید با طرح دعوای تقابل یا دفاع در مقابل دعوای مطروحه از خود دفاع کنید. بهتر است با یک وکیل دادگستری مشورت نمایید. با ما تماس بگیرید.

با عرض ادب و احترام
من دو فقره چک ۳ میلیون تومانی از مشتری خودم گرفتم و چک ها حدودا ۱ ساله که دست منه اما به روز،برگشت خورده اما چک مشتریم برای هرات یزده و خودم در شهرستان آبیک واقع در قزوین هستم و برام سخته تا اونجا برم شکایت کنم میخواستم ببینم از همینجا میتونم اقدام کنم و شکایت کنم

سلام چک های حقوقی را می توان در ادرس خوانده یا آدرس موجود در گواهی عدم پرداخت و ادرس بانکی که چک را در انجا برگشت زده اید مطابق رای وحدت رویه طرح دعوا نمایید.

با سلام خدمت شما بنده یه چک دارم به مبلغ ۷۵ملیون که ۲سال پیش گوسفند فروختم و چک در تاریخ همان روز برگشتم زدم تا حالا قاضی ۴بار به نفع ما رای داده اون اعتراض کرده همش هم الکی بوده حالا اعساردا ده که قصطی کنه ایا قاضی میتونه اعسارش را رد کنه چون الان گوسفند ۲برابرشده ومال من از دستم رفته لطفن راهنمایم کنید چیکار کنم که لااقل بتونم پولم را یک جا بگیرم ممنونم

سلام
بله قاضی می تواند اعسار ایشان را رد کند و این بستگی به شرایط طرف مقابل دارد

سلام
من مشهدم ، شخصی از شهرستانی در سیستان بلوچستان بابت خرید جنس بمن ۳فقره چک ( هرکدام ۱۵میلیون) داد و چکها بتاریخ خودش برگشت خورد و من یکی از چکها را در شهر اونا بصورت کیفری اجرا گذاشتم و دوسال رفتم و اومدم ، چکها واسه خواهرش بود که مشکل تشنج داره . دادگاه اونا رو محکوم کرد ولی بدلیل بیماری تشنج حبسش را یکسال تعلیق نمود تا چنانچه در طول یکسال جرمی مرتکب شود اونموقع اول حبس این پرونده را متحمل گردد. حالا سوالاتم اینه که
۱. اون دوفقره چکی رو که اقدام نکرده بودم رو الان میتونم در مشهد اجرا بگذارم یا باید باز ببرم شهر اونا؟ (معامله در مشهد صورت پذیرفته) .
۲. به چه صورت الان میتونم اقدام کنم؟ کیفری یا حقوقی ؟ (از تاریخ برگشت چکها حدود دوسال میگذره) .
۳. اگر حقوقی اجرا بگذارم آیا حبسی که در حکم چک اول تعلیق شده به اجرا گذاشته میشه؟

سلام
چک ها حقوقی است و آدرس خوانده هرکجا باشد می بایست همونجا طرح دعوا کنید و چک حقوقی تاثیری در حذف تعلیق چک کیفری ندارد و اون مجازات همچنان معلق میماند مگر اینکه شکایت کیفری جدیدی مطرح شود.

باسلام و ضمن قبولی طاعات و عبادات
باید خدمتتون عرض کنم من مربی فوتبالم که سال پیش یه چک از پدر یه بازیکن به دلیل حضورش در تیم و هزینه خوابگاه و ایناش به مبلغ دو میلیون گرفتم . من چک رو دادم به آقایی تا برام خورد کنه ایشون چهارصدتومان از این پول کم کرد و بهم پول داد . بعد از چند وقت من با پدر بازیکنه به مشکل خوردم و پسرش دیگه نیومد و اوناهم سرموعد چک ،چک را پاس نکردند و من موندم و کسی که یک و ششصد بهم پول داد . بعد از دوسه ماهی هی این آقا می اومد و داد و بیداد میکرد و شروع به آبرو ریزی میکرد تا روزی پدر و مادرم حالشون. بخاطر این کاراش بد شد و راهی بیمارستان شدند و منم دیدم طرف شرخر و بی آبرویی هست . یروزدیگه بهم زنگ زد و گفت بیا کارت دارم بامن دم منزل پدرومادرم قرارگذاشت و من که اومدم دوباره شروع به آبرو ریزی کرد و من و برد دادگاه حل اختلاف من هی گفتم درحال حاضر پولی ندارم بدم ولی تو دادگاه به زور منو موجاب کردند که تعهد بدهم تا ۳۰ اردیبهشت دومیلیون آقا رو بدم هی گفتم ایشون یک و ششصد داده ولی قبول نکردن و تعهد دوتومانی گرفتند . موند تا ۳۰ اردیبهشت که بازم نتونستم پولشون رو بدم و الان از دادگاه زنگ زدن که اگه تا پنجشنبه هفته بعد پولشو ندم جلب و زندانم میکنند من چیکار کنم به خدا بیکارم راهنماییم کنید تروخدا

سلام
دادخواست اعسار دهید تا بدهی شما تقسیط شود.

سلام.بنده پنج تا چک که جمعا به مبلغ پنج میلیون میشه به یه نفر بابت خرید جنس مغازه دادم به علت اینکه وام داشتم بانک جلوی پولهامو گرفته وحسابم مسدود شد به خاطر همین چکها برگه شد طرفی که چک دستش داشتم ازم شکایت کرد الان احضاریه برام اومده باید برم شورا حل اختلاف لطفا راهنماییم کنید جوان ۲۹ ساله هستم دستم خیلی خالی

سلام
شما ملزم به پرداخت هستید. یا مبلغ چک را پرداخت نمایید یا دادخواست اعسار دهید.

با عرض سلام من دو فقره چک سه میلیون به تاریخ ۲۵/۱۲/۹۶ و ۲۵/۱۱/۹۶ تومانی دارم به مجموع شش میلیون تومان که به روز برگشت خورده و سر حساب خانمم بوده آیا من بهتر است حقوقی اقدام کنم یا کیفری و باید طرح دعوی از طرف من باشد یا خانمم؟

سلام
کسی که چک را برگشت زده می تواند طرح دعوا یا شکایت کند و اگر چک شرایط چک کیفری را دارد بهتر است به شکل کیفری طرح نمایید.

سلام وقت بخیربنده ازیکی جنس واسه مغازه خریدکردم به علت مشکلات اقتصادی ونبودبازارچک زده برگه تازه امروزاصرار کرده یک چک دیگه بهش بدهم تا ازشکایت صرف نظربکند.آیا وقتی خواست شکایت بکندکیفری میشه یاحقوقی یا میشه دادگاه ۳۰میلیون قسطی بکند.

در صورتی که چک به روز باشد چک کیفری خواهد بود و چک کیفری قابل تقسیط نیست و‌محکوم به مجازات خواهید شد اما برای پرداخت مبلغ می توانید اعسار بدهید تا بدهی تقسیط شود

باعرض سلام و خسته نباشید.من ۱۳ملیون تومن چک دادم از تاریخ سی ام برج۱تا سی ام برج ۹.ورشکست شدم ندارم بدم کسی ام نیستم کمکم کنه بیکار هم هستم چیکار باید بکنم توروخدا یه راهنمایی بکنین

سلام
دادخواست اعسار به دادگاه ارائه دهید تا بدهی شما تقسیط شود

سلام پدرم برای دو تا چک ۳۰میلیونی جلب شد میخاستم بدونم چند سال درون زندان میماند اون مریض و توانایی کار را ندارد

با سلام
بستگی به این دارد که شکایت کیفری بوده یا حقوقی و باید اطلاعات بیشتری به ما بدهید.

سلام یه چک به تاریخ روز گرفتم وقتی به بانک مراجعه کردم موجودی نداشته دادگاه کیفری شکایت کردم بعد از چند جلسه دادگاه واسم پیام اومده قرار نهایی صادر شد به دادگاه مراجعه نکردم بعد وکیل صاحب چک بهم میگه چک از کیفری در اوردم میخواستم بدونم الان باید چکار کنم ایا میشه من شاهد داشتم ولی قاضی ازم هیچی نخواست یعنی میشه چک برگشت زده ای من از دادگاه کیفری به حقوقی تبدیل بشه ممنونم منتظر جوابتونم

سلام
بله ممکن است شکایت کیفری شما رد شده باشد. شما می توانید به رای اعتراض نموده و همچنین میتوانید از دادگاه حقوقی مطالبه وجه نمایید

باسلام، من دوسال پیش یک فقره چک به مبلغ سه میلیون تومان به شخصی امانت دادم، چک همان دوسال پیش برگشت خورد، یکماه پیش تمام حساب‌های من مسدود شد و احضاریه دادگاه برای چند روز دیگه بدستم رسیده، امکان اثبات امانتی بودن چک رو ندارم، حالا امکانش هست در دادگاه حاضر شوم و درخواست پرداخت اقساطی کنم؟ چه زمانی حساب من باز میشه؟ چک حقوقی شده درسته؟

سلام
اگر موجودی حساب شما به اندازه بدهی شما باشد همان مقدار توقیف شده و شما نمی توانید درخواست پرداخت اقساطی نمایید. در مورد سوال دوم هم بله اگر چک بعد از دوسال اقدام شود حقوقی است

سلام بنده با یه شرکتی حدود ۶۰۰ م تومان معامله داشتم ولی الان به علت خوابیدن بازار یه سری چک هام به مبلغ ۱۰۰ م در همان روز برگه خورده راهنمایی کنید چک حقوقی یاکیفری

سلام
باید دید ایا چک‌های شما شرایط چک کیفری را دارد یا خیر؟ اینکه در همان روز برگشت خورده دلیل بر کیفری بودن یا حقوقی بودن نیست. می توانید با گروه ما تماس بگیرید

سلام و عرض ادب
بنده در سال ۱۳۸۵ ضامن یکی از دوستان برای خرید خودروی لیزینگی شدم که متاسفانه مبالغ اقساط را پرداخت ننمودند و خودرو را هم فروختند. شرکت در سال ۱۳۹۲ چک بنده را به مبلغ ۱۱ میلیون تومان برگشت زد ولی شکایتی تنظیم ننمود. حال مدعی هستند که بنده باید مبالغ (اصل بدهی و جریمه دیرکرد روزشمار) را پرداخت کنم وگرنه طرح شکایت خواهند کرد. چک بدون تاریخ بوده ولی شرکت با دستگاه تاریخ زده و بعد چک را برگشت زد. سوالات بنده این است:
۱- با توجه به نداشتن تاریخ و اینکه شرکت چک را تاریخ زده، آیا حق شکایت دارند؟
۲- اگر جواب مثبت است، با توجه به اینکه اصل و فرع بدهی بالای ۲۰ میلیون تومان شده، سهم بنده فقط مبلغ ضمانت چک (۱۱ میلیون تومان) است یا اصل و فرع؟
۳- وقتی بدهکار کارمند می باشد و حاضر است، خودرو هم قابلیت توقیف دارد، آیا می توانند از بنده بعنوان ضامن شکایت کنند؟
۴- با توجه به اینکه ۵ سال از زمان تاریخ برگشت چک گذشته و آنها بنده را تهدید کرده اند تکلیف چیست؟
با تشکر

سلام
بله می توانند علیه شما طرح دعوا نمایند و شما به میزان چک پرداختی و خسارات تاخیر تادیه از تاریخ چک مسئول هستید.
البته درباره خسارات تاخیر تادیه در شرایطی ممکن است بتوان دفاع نمود که می توانید با گروه ما تماس بگیرید.
موفق باشید

باسلام وخسته نباشید.من یک فقره چک از پییمانکاری دارم به مبلغ ۳۵میلیون تومان ولی تاریخش مال چهار سال قبله منتها بخاطر روابطمون برگشت نزدم وقرارشد که بهم بده پولو و چکاشو بگیره ولی این اتفاق هیچوقت نیافتاد، یهو چشمو بازکردم دیدم چهارسال گذشته، حالا میتونم شکایت کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
بله شما می توانید چک را برگشت زده و علیه صادر کننده طرح دعوای حقوقی انجام دهید.

باسلام خدمت مسعولین این سایت یک خدا نشناس از من گاو خریده مبلغ ۶۰ملیون تومان چک مادرش را داده الان نزدیک ۲سال است به روز چک را هم برگشت زدیم شکایت کردیم به ما رای میده غاضی محترم اون طرف میاد اعتراض میزنه تا حالا ۴بار اعتراض کرده اخرش چی میشه این پرونده ایا من به پولم میرسم یا بیخیال پولم بشم ممنونم اگه راهنمایم کنین ایا به بازرسی برم نتیجه میگیرم

سلام
روند رسیدگی در دادگاهها طولانی است و اگر با این روند اشنا نباشید و از وکیل هم استفاده نکنید روند طولانی تر هم می شود. امیدواریم که بتوانید به حق خود دست پیدا کنید.

سلام ببخشید
من سه فقره چک دادم بعد از یک سال برگشت زده الانم به خاطره خرابی بازار توان یک جاپرداخت ندارم چطوری میتوانم که قسطی پرداخت کنم ممنون

سلام
می توتنید با ارائه دادخواست اعسار و ارائه صورت اموال خود درخواست تقسیط بدهی را نمایید.

سلام چک ۴۰میلیون بنام شرکت است رفتم دادگاه. قاضی فقط نظرش رو شرکت بود براش توضیح دادم شرکت تعطیل شده شرکت در کار نیست. ولی همش گفت من با شخص کاری ندارم تو گواهی چک هم اسم شرکت هم اسم شخص دیگر ولی قاضی هر چی گفتم قبول نکرد گفتم شرکت شهرداری بلوک کرده اصلن شرکت وجود نداره ولی فایده نداشت در حال حاضر چی کار کنم صاحب چک مجهول مکان.فقط میدونم اصفهان پسرش محصله

با سلام
اگر دادخواست حقوقی داده اید باید دادخواست شما بررسی شود تا بتوانیم پاسخ دقیقتری به شما بدهیم

سلام خسته نباشید
برادر من بخاطره چک بیمحل به مبلغه ۳۷ میلیون امروز بردن زندان و شاکی حالا به ما میگه باید ۵۵ میلیون بدین با سودش تا رضایت بدم ، میخواستم بدونم اگه ما تا دوماه دیگه این پول جور کنیم و برادرم از زندان بیرون بیاریم باز دولت ۳۷ میلیدن کلا به شاکی میده یا هزینه زندان و …. از پوله شاکی کم میکنه ؟
ممنونم

با سلام
محکوم‌علیه موظف است تمام هزینه های دادرسی و حق الوکاله و خسارت تأخیر تأدیه را به محکوم له پرداخت نماید.

سلام. من یه چک دارم به تاریخ وصول ۹۷/۰۲/۱۳که دیروز بود ولی صاحب حساب که شرکت است حسابش خالی بود باید وکیل بگیرم برای شکایت؟ و مدت زمان شکایت تا وصول چک چقدره؟ روی چکم نوشته بابت فسخ قرارداد

سللم
برای امور مربوط به دادگاه همیشه بهتر است از طریق یک وکیل اقدام نمایید.

سللم
برای امور مربوط به دادگاه همیشه بهتر است از طریق یک وکیل اقدام نمایید. مدت زمان رسیدگی به دعوای چک با توجه به حقوقی یا کیفری بودن آن تفاوت می کند

سلام یه چک داشتم دعوا شد طرف شکایت کرده دو دفعه احضاریه اومد نتونستم برم شورا حالا مسج رای صادر شد اومده خواستم ببینم میتونم اعلام اعسار کنم

سلام بله می توانید دادخواست اعسار بدهید.

با سلام
بنده به یکی از ضامن های بانکی خودم یه چک سفید امضا دادم. بانک بابت ضمانت ۱۰ ملیون از حساب ایشان کسر کرده ولی ایشان چک را به مبلغ ۶۰ ملیون برگشت زده چگونه رفع سوء اثر چک بگیرم؟

سلام
اثبات این گفته کار دشواری است اما می توانید از ایشان شکایت خیانت در امانت نمایید و علاوه بر آن می توانید با طرح دعوای حقوقی درخواست مطالبه مابقی وجه را نمایید

باسلام بنده پارسال(۱۹مهر۹۶)یه فقره چک به مبلغ ۵ونیم ملیون به یه اقایی بابت اخذرتبه ۵ شرکت خودم بتاریخ ۲۵فروردین۹۷تحویل دادم. البته قراربودکه دوماهه کارمن راانجام بده که هنوز هم انجام نداده ولی چک منو خرج کرده ایامیتونم پرداخت نکنم. درضمن مباغ ۱۲ملیون هم کارت به کارت کردم. خلاصه سادگی کردم وگولم زد تورو خدا بگیدکه چکارکنم. حسابم هم خالیه.ایاکیفری میشه یاحقوقی اگه برگشت بزنه.

سلام شما اگر قرارداد جداگانه ای دارید می توانید به آن استناد نموده و درخواست مطالبه وجه نمایید و حتی از ایشان به عنوان خیانت در امانت شکایت نمایید اما در غیر این صورت اثبات گفته شما کار دشواری است می توانید با مراجعه به وکلای ما مستندات خود را ارائه نموده تا به شما کمک نمایند.

با عرض ادب و احترام
من بهمن ۹۶ از شرکت یه چک گرفتم به مبلغ ۱۴ میلیون تومان و تاریخ چک تیر ۹۷ هست
میدونم که چک پاس نمیشه
ممنون میشم منو راهنمایی کنین که چیکار کنم که به پولم برسم
بهترین روش کدام است؟
میشه از طریق حقوقی و توقیف اموال پولم رو بگیرم؟
آیا درسته که به مبلغ چک های زیر ۲۰ میلیون تومان حکم توقیف اموال رو نمیدن؟
واقعا ممنون میشم منو راهنمایی کنین

سلام دوست عزیز
دوست عزیز شما میتوانید با طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه نموده و اموال صادرکننده یا ظهر نویسان چک را توقیف نماید تفاوتی نمی کند مبلغ چک ۵۰۰ هزار تومان یا ۵ میلیارد تومان باشد.

سلام
وقت بخیر
من به ضمانت شفاهی دوست پدر خانمم پولی به دوست دوست پدرخانمم قرض دادم و یه چک به تاریخ ۶ ماه آینده گرفتم
الان چک به تاریخش رسیده ولی برگه خورده
طرف هم مغازش رو جم کرده ولی بعضی روزها میاد تو بازار
پول و جنساشم دست یه کسی دیگه تو بازاره
به نظر شما بهترین کار چیه
از کجا باید اقدام کنم
با وکیل یا خودم
لطفا راهنماییم کنید
ممنون

سلام
حتماً با یک وکیل دادگستری مشورت نموده و با همراه ایشان طرح دعوا نمایید. می توانید با ما تماس بگیرید

سلام چک حقوقی داشتم پس از ۲ سال حکم جلب گرفتم و صادر کننده ی چک را دستبند زده در دادگاه حاضر شد با دادن یک واخواهی آزاد شد مجددا حکم جلب گرفتم اگر ایشان دستگیر و در دادگاه حاضر نمایم آیا باز هم ایشان آزاد خواهد شد؟

با سلام
در دعوای حقوقی پس از اعتراض خوانده از وی هیچ ضمانتی نگرفته و آزاد می شود. اگر مهلت تجدیدنظرخواهی ایشان گذشته باشد اینبار صرفا با صدور حکم اعسار می تواند ازاد شود.

بابت دو فقره چک ازم شکایت شده الان چک را از طرف گرفتم باید چه کار کنم

سلام
باید با مراجعه به دادگاه و ارائه اصول چک ها اعلام کنید که رضایت خواهان را جلب نموده اید.

با سلام.من دو فقره چک مربوط به یک سال پش از یه نفر گرفتم وتا الان نتونستم چک را وصول کنم پول تو حسابش نبوده الان میتونم چک را برگشت بزنم و شکایت کنم این شکایت حقوقی میشه یا کیفری

سلام بله می توانیود و دعوا حقوقی است

سلام
ی سوال داشتم
من ی چگ داشتم ب مبلغ سه میلیون ب تاریخ ٩٧/١/١٢
چون تعطیل بود دوروز بعد بردم موجودی نداشت
و زنگ زدم طرف گفت یک شنبه میریرزه ک باز نریخت و برگشت زدم
الان من کیفری میتونم شکایت کنم و علاوه براون تاخیر در تادیه هم بخوام؟؟

سلام
بله اگر شرایط دیگر چک کبیفری موجود باشد می توانید شکایت کیفری کنید و در تمامی حالات هم می توانید خسارت تاخیر تادیه را دریافت نمایید.

با سلام و خسته نباشی
یکسال پیش چکی بعنوان مهریه گرفتم به تاریخ ۲۵ اسفند ۹۷ اما چک پاس نشد و چک برگشت خورد میخواستم بدونم این چک کیفری؟من برای شکایت باید دادگاه برم یا شورا؟و اینکه من میتونم در دادگاه خانواده هم شکایت کنم؟

سلام
اگه مبلغ چک زیر ۲۰میلیون باشد باید به شورا مراجعه کنید در غیر اینصورت دادگاه حقوقی و نه دادگاه خانواده
شما نمی توانید شکایت کیفری مطرح نمایید چون چک شما وعده دار بوده است.

سلام و درود
یه سوال داشتم؟؟
چکی که تاریخ آن روز تعطیل باشد… مثلا ۹۷/۱/۲۵ و فردای آن روز برگشت شود کیفری هست یا حقوقی؟؟

سلام چکی که ظرف شش ماه از تاریخ صدور برگشت بخورد می تواند شرایط چک کیفری را داشته باشد بنابراین برگشت زدن چک یک روز بعد از تعطیلی هیچ ایرادی ندارد به شرطی که سایر شرایط شکایت کیفری مهیا باشد موفق باشید

باسلام .بنده چکی به مبلغ ۷۳ میلیون را برگشت زده و شکایت کیفری کردم ودر حال حاضر کیفر خواست هم صادر شد و پرونده از دادسرا رفت دادگاه برای رسیدگی به صاحب چک هم احضاریه دادند چندبار نیامد حتی جلب سیار هم داشتم منتها پیداش نکردم سوالم اینه که اگر چک من در دادگاه به هر طریقی حقوقی شود از نظر قاضی ایا پرونده من در همان شعبه رسیدگی میشه یا بدلیل حقوقی شدن باید بره شورا و سوال دوم اینکه هزینه دادرسی را بریزم بهتر است یا نریزم ممنون میشم جواب بدهید

سلام
چک شما به شکلی کیفری رسیدگی شده و رای صادر شده است اما اگر واخواهی شده و در حال رسیدگی مجدد بود می توانید دادخواست حقوقی خود را هم ارائه کنید تا در همان دادگاه رسیدگی شود و می بایست هزینه دادرسی را واریز نمایید.

سلام من مرداد سال ۹۶ به یه نفر ۳۵ میلیون تومان قرض دادم ،اون هم یه چک ۳۵ میلیون تومانی بهن داد برای ۲ ماه بعد
چک حامل و بدون شرط ، من در تاریخ سرسید چکو برگشت نزدم و دو هفته بعدش برگشت زدم اما وقتی شکایت کردم وکیلم گفت حقوقی شده
اما طبق توضیحات اینجا باید کیفری میشد الان ۱۵ ماهه گذشته و من هنوز نتونستم جلب بگیرم
اصن میشه امیدی داست؟

سلام
با توجه به توضیحات شما به شما چه که حقوقی می باشد و قابلیت شکایت کیفری را ندارد چراکه چک به تاریخ ۲ ماه بعد صادر شده است اما شما با طرح دعوای حقوقی نیز می توانید به توقیف اموال خوانده یا حکم جلب برسید موفق باشید.

با سلام طرح دعوا چک به نتیجه اجراییه رسیدم وحال اجراییه دادم واعسار خوانده هم رد شده وحال که به اجراییه رسیدم بعداز چند سال چکار کنم که زود به پولم برسم در ضمن دادگاه از سررسید چک روزی صد هزار تومان به من خسار داده و حساب کردم حدود ۷۰۰ روز که حساب کنم که من ۱۱۵۰۰۰۰۰ هزار تومان طلبکار بودم راهنمایی کنید تشکر

سلام
بعد از صدور اجراییه و ابلاغ ان و رد اعسار تگر مالی از محکوم علیه می شناسید اعلام کنید تا توقیف شود در غیراینصورت حکم جلب وی صادر می شود و شما می تواتید ایشات را جلب نمایید.
موفق باشید

با سلام در مهرماه ۹۶ دسته چک من در داخل ماشین بسرقت رفت ومراتب به آگاهی ودادگاه وشورای حل اختلاف و همچنین با نامه اداگاه به بانک را گفتم واعلام مفقودی کردم در اسفندماه یک فقره از چک ها با امضای جعلی در شهرستان دیگری برگشت خورد وطرف حساب بانکی مرا هم مسدود کرده در جلسه دادگاه هم حاضر نشد تا اورا ببینم . در جلسه گفتند که این برگه ها فاقد ارزشه وتنها اعلام مفقودی است باید شکایت می کردی و شکایت نامه می داشتی بنابراین ترتیب اثر ندادند . لطفا بفرمائید چه اقدامی باید انجام دهم از چه کسی باید شکایت کنم. من که سارق را نمی شناسم .متن شکوائیه را خطاب به چه کسی بنویسم

با سلام خدمت شما مخاطب محترم
شکایت کیفری می تواند بدون ذکر نام متهم هم انجام گردد و نیازی به ذکر نام نمی باشد. اگرچه در مورد سوال شما می‌توان گفت اعلام سرقت و این که چک مذکور بدون امضای شما صادر شده است و امضای روی چک با امضای بانک مطابقت ندارد می‌توانند اماره ای بر سرقتی بودن چک باشد فلذا در صورتی که سایر شرایط فراهم باشد دادگاه می تواند حکم به برائت شما یا رد دعوا نسبت به شما صادر نماید.
موفق باشید

سلام
من ی چک دارم بابت کاری که انجام دادم ازپیمکار گرفتم چک برای ی شرکت معتبر بود ولی موقع سررسیدش برگشت خورد
چک هم به نام پیمانکار صادر شده آیا می تونم از پیمانکار شکایت کنم چون شرکت اعلام ورشکستگی کرده
با تشکر

سلام
اگر شرکت ورشکسته شده و‌ اعلام ورشکستگی نموده و چک برای شرکت می باشد فقط می توانید در هیات غرما وارد شوید. اما اگر چک از شخص یا شرکتی گرفته اید که ورشکسته نشده است می توانید طرح دعوا نمایید.
روزگار خوش

با سلام سفته به مبلغ صد و پنجاه میلیون ریال با امضا و اثر انگشت چگونه پیگیری کنم از یکی دارم به عنوان ضمانت وام

سلام
باید طرح دعوای حقوقی در شورای حل اختلاف نمایید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات ما تحت عنوان چگونگی طرح دعوای حقوقی مراجعه کنید.
موفق باشید

سلام و خسته نباشید- بنده خریدار یک واحد هستم و یک عدد چک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان با امضا و بدون تاریخ نزد بنگاه تا زمان اجرای تعهدات فروشنده به امانت گذاشتم ولی بعد از یک مدت بنگاه دار چک رو تاریخ زده و بدون اطلاع من به فروشنده داده و پول توی حسابم نبوده و چکم رو برگشت زدن- آیا میتونم از کسی شکایت کنم و اینکه چک برگشتی کیفری هست یا حقوقی؟
ممنون

سلام
موضوع مذکور می تواند تحت عنوان خیانت در امانت طرح شکایت شود ولی باید مدارک شما توسط یک وکیل رویت شود تا بتوان جواب دقیقتری داد.
موفق باشید

سلام . اگر چک کیفری باشد در چند روز میشود طرف رو ممنوع الخروج کرد ؟

سلام
بستگی به شرایط دارد ولی ممکن است بین یک هفته تا یک ماه زمان لازم باشه

سلام و عرض احترام. یک بنگاه داری ده سال پیش پول نقد از من گرفت و جای من چک به ایرانخودرو داد. چک ها پاس نشدند و ایرانخودرو چک ها را برگشت زد و پیگیری کرد ولی مجددا” پاس نشد. با توجه به اینکه با گذشت زمان چک ها سود میگفتند خودم مجبور شدم ماه گذشته به ایرانخودرو بروم و سود و اصل چک ها را پرداخت کنم و در نتیجه ایرانخودرو نیز چک های آن بنگاه دار را یک مهر باطل شد زد و تحویلم داد. حالا جسارتا” سوالم این است که آیا من میتوانم از طریق این چک ها شاکی بنگاه دار شوم ؟؟؟

با سلام
اگر دلیلی برای اینکه بنگاه دار این چک را از شما به امانت گرفته دارید می توانید طرح دعوا نمایید در غیراینصورت با توجه به اینکه شما صادر کننده هستید نمی توان طرح دعوی نمود
موفق باشید

سلام و خسته نباشید من ده ماه پیش به یک نفر دومیلیون و پونصد هزار تومان پول دادم کار ت به کارت کردم قرار بود ده روزه برگردونه که الان از اون موقع امروز فردا میکنه میشه راهنمایی کنید که چطور طلبم را از ایشون بگیرم!؟؟؟؟؟؟چگونه شکایت کنم؟؟ موضوع شکایتم چه باشه؟؟
ممنونم از زحمات شما

سلام
باید از طریق شورای حل اختلاف مطالبه طلب کنید. به بخش طرح دعوای حقوقی در سایت ما می توانید مراجعه کنید.

سلام. بخاطر چک برگشتی تو چن روز کاری میشه طرف رو ممنوع الخروج کرد که از فرارش مطمین بود.

سلام
در صورتیکه چک کیفری بوده یا حقوقی باشد و یا در صورتی که شما از اجرای ثبت اقدام نموده یا از طریق دادگاه اقدام نمایید موضوع متفاوت است بنابراین باید شرایط چک را کردید و اظهار نظر نمود.
موفق باشید

چک به روز برگه خورده باشه و همچنین از تاریخ برگه زدن یک هفته گذشته باشه. از طرفم میترسم ولی سر رسید چک نیومده .ولی در جا میخوام ممنوعالخروجش کنم .در بهترین حالت چن روز طول میکشه ؟

اگر چک شما کیفری باشد و با یک وکیل اقدام نمایید احتمالا بتوانید ظرف دوهفته ممنوع الخروجی را دریافت نمایید

سلام یکی از مشتریای من یه چک هفتصد هزار تومانی یه ماهه داد که بعد از یه ماه مراجعه کردم بانک گفت چک اعلام سرقتی شده چطور میتونم طرفو محکوم کنم؟؟؟

سلام
به دادسرای محل مراجعه نموده و شکایت کیفری تنظیم نمایید اگر صادر کننده خود ایشان باشد با زمانی که ایشان فقط پشت چک را امضا کرده باشند متفاوت است.

ممنونم از شما

سلام خسته نباشید من ادرس کسی روکه ازش چک گرفتم وبرگشت خورده روندارم وبانک هم ادرس وتلفن قبلی طرف روداده شکایت کنم چی میشه راهنمایی بفرمایید

سلام
برای شکایت کیفری صرفاً آدرسی که در گواهی عدم پرداخت ذکر شده است کافی است اما در دعوای حقوقی بعضی از شعب دادگاه ها آدرس مذکور را قبول کرده ولی بعضی از شعب الزام به آدرس جدید خوانده می نمایند شما اگر آدرسی از طرف ندارید می‌توانید ایشان را مجهول المکان معرفی نمایید
موفق باشید

سلام خوب هستین
خدا قوت
من ی چک دادم بعد تاریخ وصول چک رو یادم رفته بود حساب خالی بود
و طرف برگشت زده بود
بعد چن روز من ک باهاش تماس داشتم گفتم یادم رفته بود
چکو ازش گرفتم پولشو دادم الان با این چک برگشتی چیکا کنم. باید ب بانک مراجعه کنم
راهنمایی لطفا ؟؟؟
ممنون

سلام
بله شما با چک به بانک مراجعه کنید از چک مزبور رفع سوء اثر می گردد.

با سلام و عرض خسته نباشید:یک فقره چک به مبلغ ۵میلیون تومان مربوط به ۱۵/۱۰/۱۳۹۴مربوط به یکی از مشتری هایم دارم و در طی این دو سال هر وقت به بانک مراجعه کردم حساب صادر کننده چک موجودی نداشته باتوجه به اینکه دو سال از سر رسید چک گذشته و تاکنون اقدامی نکرده ام اگر الان بخوام از طریق دادگاه پیگیری کنم چک کیفری محسوب میشه یا حقوقی؟و آیا دادگاه در این مورد حکم جلب هم میدهد؟از طریق دادگاه باید اقدام بشه یا شورای حل اختلاف با توجه به مبلغ ان؟لطفا راهنمایی بفرمایین از چه راهی سریعتر میتوانم به حق خودم برسم
ممنون از همکاری شما

سلام
چک شما حقوقی است و از طریق شورای حل اختلاف قابل طرح دعوا هست.
موفق باشید

سلام چکی بابت خرید کالا به شرکت به مبلغ ۵۰میلیون تومن درتاریخ ۹۶/۰۳/۰۹ صادر نمودم که تاریخ سررسید ان ۹۶/۰۷/۲۷ بوده و به علت کسر موجودی برگشت خورده ، چک مذکور کیفری است یا حقوقی؟

سلام
اگر موردی که به ما اعلام نمودید را بتوانید ثابت کنید چک.کیفری نیست

سلام خسته نباشید مابابت خرید یک پیکان ۳فقره چک به شخصی دادیم دوتاشو پاس کردیم قراربود قبل ازوصول چک سوم ماشینو بنام بزنه حالا میگه چکو باید پاس کنید و۱میلیون و۶۰۰هزارتومن دیگه باید بمن بدید تابنام بزنم وچک رو برگشت زده وشکایت کرده واحضاریه برای شورای حل اختلاف برامون اومده روی برگه های چک هیچ شرطی نوشته نشده وهیچ قراردادی هم ننوشتیم الان باید چکار کنیم وچه اتفاقی برای ماپیش میاد

سلام
دفاعیات خود را در دادگاه ارایه کنید و چک های قبلی که پاس شده را ارایه کنید.

سلام خسته نباشید ، من ١ سفته ١٠ میلیونی از ١ نَفَر دارم ، ٣ روز از موعد تاریخی که باز پرداخت زده میگذره ، الان واخاست کردم سفته رو ، فردا باید ببرم شورای حل اختلاف، میخام بدونم چقدر زمان میبره حکم ضبط أموال به من بدن؟ و من خودم بسیجی فعال هسم میتونم با حکمی که دادگاه میده خودم طرف رو بازداشت کنم ببرم دادگاه ؟

سلام
چون سفته را واخواست کردید می توانید تامین خواسته درخواست نموده و ظرف یک هفته توقیف اموال را دریافت نمایید. ولی شما حق جلب افراد را ندارید و در این خصوص فقط نیروی انتظامی ضابط دادگستری محسوب می شود.

سلام من الان نزدیک پنج ساله طی یه اظهار گمرکی کالای قاچاق پرونده تعزیرات برای صاحب کارت بازرگانی دارم.
که صاحب کالای قاچاق یه چک ۱۰ میلیون بابت ضمانت پرداخت جریمه در وجه حامل یا خودم (یادم نیست چون دست طرفمه) نوشتش.
پشت چک برای وصولی امضا بدون تاریخ و فامیل زدم
طرف کارت بازرگانی از من بابت چک شاکی شده
از تاریخ برگشت چک الان نزدیک ۲ سال گذشته
میتونه طرف از من شکایت کنه یا باید از صاحب چک مطالبه کنه.ممنون میشم

سلام
اگر چک ظرف ۱۵ روز از تاریخ مذکور در روی چک برگشت خورده باشد دارنده می تواند هر زمانی علیه صادرکننده یا ظهرنویس طرح دعوا نماید.
موفق باشید

سلام علیکم بنده به یک نفری هشت میلیون تومان پول قرض دادم و او یک فقره چک طلای که بنام برادر خودش بوده را به مبلغ هفت میلیون تومان به تاریخ چند ماه دیگه بهم داد وحالا فهمیدم که خودش بجای برادرش چک را امضا زده و حالا فهمیدم که اون نفر قصد پس دادن پول منو نداره و میگه برو چک رو برگشت بزن و با برادر خودش هم شریک و همدست هستش حالا من چطوری میشه هم پولمو پس بگیرم و شکایت کیفری بکنم آیا قبل از تاریخ درج شده در چک هم میشود شکایت کیفری کرد و آیا این دو برادر هر دو مجرم هستن یا یکی از اونها مجرم است با تشکر

سلام
وقتی که قصد دریافت چک از کسی را دارید حتما باید نام شخص صاحب حساب با کسی که چک را امضا میکنه یکی باشه و باید چک را جلوی شخص شما امضا کنه در غیر اینصورت کسی که چک را به شما واگذار میکنه خودش باید پشت چک را امضا کنه در غیر اینصورت به مشکلات اینچنینی ممکنه دچار بشید
ضمنا تا زمانی که چک برگشت نخوره قابل شکایت نیست و بانک هم فقط در تاریخ مندرج در چک گواهی عدم پرداخت صادر میکنه
در صورتی که بانک در گواهی مذکور ذکر کنه که امضای چک منطبق نیست می توانید علاوه بر شکایت کیفری چک در مورد جعل نیز شکایت کنید.
موفق باشید

سلام وقت بخیر
بنده ۱سال پیش ی چکی به مبلغ ۱۵ میلیون دست یک نفر داشتم و قرار بوده قسطی بهشدن بدم ولی شکایت کردن و بهم زنگ زدن گفتن حکم جلب گرفتم قرار بوده چک رو بدن تا من قسطی پرداخت کنم حالا بهم زنگ زدن ک حکم جلب گرفتیم بعد هیچ نامه ای برای من ارسال نشده و حکم کیفری هست
این چک مدت دار بوده ک به شخص دادم مثلا امروز دادم برای ۳ ماه بعد و برگشت خورده میتونم اعتراض کنم بخاطر مدت دار بودن چک ک حقوقی بشه و بنده هیچ دارایی ندارم و بتونم قسطی کنم مبلغ چکو ممنون میشم جواب بدین

سلام
اگه شما در دادگاه حاضر نشدید و حکم علیه شما صادر شده این حکم قابل اعتراض یا واخواهی و تجدیدنظرخواهیدمی باشد.
موفق باشید

با سلام
بنده دو فقره چک شش میلیون بتاریخ ٧/٢/٩۴
٧/۴/٩۴
به کسی دادم
درتاریخ ١٠/٨/٩۴
برگشت زده است در این مدت چک مفقود شده بوده و نتونستند ببرن بانک بقول خودشون
الان این دوفقره چک را به کسی واگذار کرده و طرف شکایت کرده احضاریه اومده
ایا برای جلسه اول ضمانت میخواهند
ممنون

با سلام
باید دید از شما شکایت کیفری شده یا دعوای حقوقی؟اگر کیفری باشد ممکن است در جلسه اول به ضامن یا وثیقه نیاز باشد در غیراینصورت نیازی به کفیل یا وثیقه در دعوای حقوقی نیست.

من یک سوال دارم خواهشآ جواب دهید ؟
من دو عدد چک از کسی گرفتم که چک برگشت زدم یکی از چکهاشو همون تاریخ برگشت زدم ولی کیفری دنبالش نرفتم هر دفعه میگفت میدم میدم پول و اخرش هم گذشت تا یک سال شد میتوانم کیفری اقدام کنم چون تاریخ برگشتی که زدم همون موقعه هست ؟
بعد چک بعدی بعد از یکسال زدم برگشت حال حقوقی جفتشو اقدام کردم میشود اون یکی را کیفری اقدام کنم چون همون موقعه برگشت زدم ؟
راهنمایی میکنید؟
جریمه دیر کرد میخورد ؟
بابت فروش ملکی بود ؟ بعضی چکهایش را خورد خورد داد تا اینکه دیگه اینهارو اعتماد کردیم میدهد که نداد . امروز و فردا کرد ؟

با سلام خدمت شما دوست عزیز
نخیر قابلیت شکایت کیفری را ندارد چون شما از تاریخی که چک را برگشت زده اید ۶ماه فرصت داریو که اقدام به شکایت کیفری کنید که فرصت شما گذشته است و فقط میتوانید طرح دعوای حقوقی نموده و خسارات دیرکزد و دادرسی را نیز دریافت نمایید. البته در صورتی که خسارات مذکور را در دادخواست خود مطالبه نمایید.
موفق باشید

ممنون از راهنماییتون
درضمن شکایتی که کردم
تعیین خواسته که زدم :
مطالبه خسارات دادرسی
مطالبه خسارت تاخیر تادیه زدم
مطالبه وجه چک
و تامین خواسته (صدور قرار تامین خواسته به مبلغ ۳۰ و اجرای آن قبل از ابلاغ نیز مورد استدعا میباشد)
آیا با این شکایت کافی هست و نیازی به وکیل هست یا نه ؟

سلام.
استفاده از تخصص یک وکیل همیشه میتونه کار شما را سریعتر و بدون مشکل تر پیش ببره چرا که طرح دعوا و پیگیری اون ظرایفی داره که وکلا از اون اگاه هستن
موفق باشید

ببخشید سوال دیگه ای که دارم اینکه منظور از تاریخ صدور چک که فرمودین برای برگشت زدن و۶ماه نگذره چه تاریخی هست؟من چکم برای تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۱ نوشته شده ولی خب این چک در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱تنظیم شده ینی روزی که قرارداد فروش خونه رو نوشتیم الان کدوم تاریخ رو من باید در نظر بگیرم؟

دوست عزیز
تاریخ ۶ماه برای شکایت کیفری است.که در مورد شما با توجه به توضیحاتی که ارایه کردید چک.کیفری نیست. بنابراین شما لازم نیست موعد خاصی را رعایت کنید و هرگاه چک را برگشت بزنید قادر هستید که علیه صادرکننده طرح دعوا کنید. در صورتی که چک ظهرنویس نیز دارد باید ظرف ۱۵ روز از تاریخ ۱/۱۲ برگشت بخورد که قابل طرح دعوا علیه ظهرنویس نیز باشد

ببخشید چرا چکی که من دارم کیفری نیست؟خوب این شخص از من خونه خریده و الان ۶۰میلیون از پول معامله رو به من بدهکار است با این حساب کیفری نمیشه مگه؟یعنی من نمیتوانم شکایت کنم و اون شخص رد به زندان بندازم؟

سلام
چون چکی که چک روز نباشه کیفری محسوب نمیشه برای مشاوره بیشتر با گروه ما تماس بگیرید.

سلام.یک واحد مسکونی داشتم که فروختم مقداری از پول رو نقد دادن و ۶۰میلیون تومان هم چک دادن.الان چکی که برای من صادر کردن برای روز تعطیل بوده و من متوجه نشدم و بخاطر همین روز بعدش به بانک مراجعه کردم و بانک گفت که حساب شخص خالی است و من هم تماس گرفتم با اون شخص که گفت فعلا پول ندارم تا چند ماه دیگه واین حرفا و منم الان۴ روز گذشته و هنوز اقدامی نکردم.ایا هنوز میتونم چک رو برگشت بزنم وگواهی عدم پرداخت از بانک دریافت کنم؟ایا با این کار به پولم میرسم؟لطفا راهنمایی کنین چه کاری انجام بدم که به پولم برسم؟

سلام
بله شما هنوز هم فرصت برگشت ردن چک را دارید

سلام
من چک ١۵٠ میلیونی رو بدون تاریخ در ازای تحویل گرفتن اجناس یک شرکت واقع در استانبول رو که قرارداد سه ماهه با شرکت مادر ( در ایران ) بسته بودم رو به کارفرما دادم و در قرارداد شماره چک رو قید کردم که در ازای تحویل گرفتن اجناس هست بعد از دو ماه مشخص شد در ترکیه نمی تونه کارفرما واسم اجازه کار بگیره درخواست جدایی اعلام کردم ( بصورت مسیج ) ولی کارفرما اصرار داشت اجناس رو تحویل کارمندم بده و چک رو در ایران تحویل بگیر من از دادن اجناس بدون مبادله چک امتناع کردم و اجناس شرکت رو در استانبول به جای دیگه جابجا کردم تا در ازای تحویل چک تحویل دهم کارفرما با دیدن شرکت خالی ، در ترکیه شکایت خیانت در امانت باز کرد و در ایران هم چک را برگشت زده و توقیف اموال و ممنوع الخروج واسم گرفت . در ترکیه توسط پلیس منو گرفتند و اجناس رو با حضور پلیس تحویل دادم لیست رو کمتر از اقلام تحویلی نوشته بود و پلیس بعد از گرفتن امضا از من قول داد فردای اون روز اجناس رو دقیق بشمارد ولی متاسفانه مرا بازداشت کردند و در اظهارات خسارت و کسری جنس رو ادعا کردند بعد از دو سال از دادگاه برائت گرفتم مبنی بر اینکه مستندات شاکی برای اثبات جرم ناکافی بود و برائت گرفتم حال با حکم برائت ترکیه چطور میتونم چکم رو در ایران مطالبه و ممنوع الخروجی رو لغو کنم ؟ آیا در ترکیه هم میتونم شکایت باز کنم که چک رو مطالبه کنم و ادعای شرف و درخواست خسارت کنم ؟

با سلام
برای رفع حکم ممنوع الخروجی باید به دادگاهی که چنین حکمی صادر نموده مراجعه کنید.
با گروه ما تماس بگیرید تا بتوانیم بیشتر کمکتان کنیم.

سلام خسته نباشید.من از یک نفر طلب دارم.که می‌خواد پول من رو در دوازده ماه پرداخت کنه.یعنی هر ماه یک مبلغی رو بده.و می‌خواد چکی به مبلغ کل ، به من بدهد.من میخوام برای چک تاریخ روزی که چک رو تحویل میگیرم بزند که چک کیفری شود. اما یک سوال دارم،اگر تا ۶ماه اول پول من رو داد ولی ماه هفتم پولی رو پرداخت نکرد چک من هنوز ارزش کیفری دارد؟

با سلام
اگر از تاریخ صدور چک ظرف ۶ ماه چک برگشت نخورد قابل شکایت کیفری نیست.

باسلام ببخشید من چند وقت پیش یه چک بابت نصب دوربین مدار بسته در وجه حامل از مشتری گرفتم بعد چند ماه قبل از رسیدن سررسید چک طرف تماس گرفت و گفت دوربیناش مشکل داره و وقتی رفتم بررسی کردم واقعا هیچ مشکلی نداشت وطرف گفت که چک و پاس نمیکنه و نکرد مبلغ چک ۷۰۰هزار و بیش از ۷ماه برگشت شده ایا با شکایت به حقم میرسم یا سر کارم؟؟تشکر

سلام
بله طرح دعوا نموده و پیگیر حقوق خود در شورای حل اختلاف باشید.

سلام خسته نباشید بنده یک فقره چک در وجه هادی از بابت خرید سهام ۲۵ % شرکت خصوصی در متن قید کرده و جهت وصول دادن یک دستگاه اپارتمان به مبلغ یک میلیارد تومان جهت وصول دادن چک به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در دفتر خانه وکالت بلاعزل اپارتمان موقع برگشت چک از تضمین چک استفاده کند و هادی هم متعهد شد در دفاتر اسناد ثبت شرکتها حاضر شود تا سهام رو انتقال بدهد در قرارداد هم تعهد طرفین و ضمانت هم قید شده بود چک یک ماهه دادم و بعد از اینکه ۲۰۰ میلیون وصول دادم باید سهام رو انتقال میداد( سهام شرکت منظور این بودکه هزینه برای مجتمع هزینه کرذه بود از بابت انتقال سهام باید هزینه هادی رو میدادم) بعد از یک ماه چک رو برکشت زده از ماده ۷۰ استفاده کرده جهت نقد شدن چک شکایت کیفری کرذه و بدون اطلاع خونه رو فروخته است

با سلام
پیام شما نامفهوم است و پیام شما را متوجه نمی شویم. با ما تلفنی تماس بگیرید.

با سلام و خسته نباشید
دوباره مزاحم شما شدم من چکی که بابت ضمانت پرداخت اقساط دادم (۴۰ میلیون ) هم در خود چک و هم در قولنامه درج شده که بابت ضمانت پرداخت اقساط هستش ولی طرف من رفته چک و به خاطر ۵۰۰ هزار تومان دیرکرد اقساط برگشت زده آیا می تونه اینکار و بکنه در مقابل من چکار می تونم بکنم

سلام
همانطور که در پاسخ قبلی گفته شد در صورتی که چک بابت ضمانت عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت بوده و شما به تعهد خود عمل ننموده اید هزار تومان یا یک میلیارد فرقی نمی کند و طرف مقابل شما حق برگشت زدن چک را دارد

در خصوص چک های بلامحل
چک مربوط به یک شرکت خصوصی هست
چک دو امضایی است
از زمان صدور بیش از دو سال گذشته و هیچ اقدامی طی این مدت نشده برای وصول
امکان پرداخت از محل اموال ممکن نباشد
باید از صاحبان امضا شکایت کرد
آیا صاحبان شرکت تعهدی ندارند

با سلام
شما هم علیه شرکت و هم علیه امضاکنندگان چک می توانید طرح دعوای حقوقی نمایید.
موفق باشید

باسلام بنده کامیونی در نمایشگاه خریداری نمودم چون کامیون در نمایشگاه نبود یک فقره چک دادم وقرار براین شد که کامیون تحویل دهد وچک راپاس کند کامیون تحویل نداده ولی چک رافرم کرده وبصورت غیابی حکم گرفته وبنده وقت اعتراز هم ندارم لطفا راهنمایی کنید

با سلام
در صورتی که شما در دادگاه حاضر نشده اید و رای عیابی بوده شما ۲۰ روز از تاریخ اطلاع فرصت اعتراص و واخواهی را خواهید داشت.
موفق باشید

سلام ،خسته نباشید،یک سال قبل طبق شراکتی که بدوستم داشتم درساختمان کار می کردیم مبلغ ۹میلیون طلب کارشدم ،صاحب ساختمان چکی به این مبلغ ازجانب دوستم به من داد اما دروجه دوستم نوشته شده بود دوستم پشت نویسی کرد وبه من داد شریکم با صاحب خانه به مشکل برخورده اند وچک پاس نشد بااینکه شکایت کرده ام هیچ کدام از دونفر حاضر به پرداخت نیستند لطفأراهنمایی کنید باتشکر

با سلام
با طرح دعوا می توانید اموال ایشان را توقیف نموده یا حکم جلب ان ها را بگیرید.
موفق باشید

سلام بنده ۲فقره چک کشیدم که یک سال از تاریخ ان گذشته که مبلغ ۲چک ۹میلیون است وتا به حال مبلغ ۶تومان ان را پر داخت کردم متأسفانه رسید ندارم وحالا که در خواست جمع حساب را میکنم ایشان رد میکنن وباز هم طلب پول می کنند و تحدید ایا میتواند حکم جلب من را بگیرد راهنمایی لطفا

سلام
بله ممکن است در صورت عدم حضور شما برای ارایه دادخواست اعسار حکم جلب شما صادر شود.

سلام
خسته نباشید
بنده از شرکتی طلب داشتم وحکم توقیف اموال گرفتم
اما بامیانجیگری بزرگان دست نگه داشتم وچک یه ماهه گرفتم به مبلغ ۸میلیون
اما الان میبینم که حساب۲سال است که مسدوداست با مبلغ بالایی
حالا باید چکار کنم.
ممنون

با سلام
اگر نسبت به حکمی که گرفتید در دادگاه رضایت نداده اید می توانید همان توقیف اموال را پیگیری کنید.
موفق باشید

سلام میخواستم بدونم کسی که چک برگشتی داره آیا میشه اگه کسی از طلبکاراش ازش شکایت نکرده یا به دلیل اینکه از جایش خبر ندارند سراغش نیامده‌اند به پلیس معرفی کرد و مکان او را خبر داد تا او را دستگیر کنند؟
و در این موارد با استعلام مشخص میشه چک برگشتی داشته نگهش میدارن؟ یا با طلبکاراش تماس گرفته میشه؟ یا خودشون باید اول شکایت کنن؟

با سلام
چک از جمله جرایم خصوصی است و جنبه عمومی ندارد و صرفا دارنده چک می بایست شکایت کرده و پیگیری نماید.
موفق باشید

یه سوال دیگه چکی که دوتا امضا داشته باشه و مال شرکت باشه حقوقیه؟

مواردی که شما مطرح کردید ارتباطی با حقوقی یا کیفری بودن چک ندارند و چنین چک هایی نیز می توانند کیفری باشند.

مبلغ چک۱۳میلیون تومن بوده و من پولم رو دادم دست بنگاه دار

سلام ومن خونه ای رو رهن کردم چکی از بنگاه دار دریافت کردم و قرار بر این شد که او مبلغ اجاره رو پرداخت کنه الان موعد چک رسیده و چون تو حسابش پولی نبوده به شورای حل اختلاف مراجعه کردم و آیا میشه که بنگاه دار با شاهد بیاد بگه من پولی ندارم و مبلغ چک قسطی بشه؟. چه کنم که قسطی نشه؟لطفا کمک کنین گرفتار شدم.

با سلام
بله امکان تقسیط وجود دارد ولی اگر شما اموالی از ایشان معرفی کنید یا در استعلام دادگاه اموالی کسب شود همان اموال توقیف شده و به فروش میرسد.
موفق باشید

با سلام
یک فقره چک ۴۰ میلیونی بدون تاریخ بابت تضمین پرداخت اقساط به فروشنده منزل دادم ولی اون بعد از عقب افتادن دو قسط به مبلغ ۵۲۰ هزار تومان برگشت زده و خودش هم تاریخ روز روی چک نوشته چکار می تونم بکنم و آیا اون می تونه شکایت کنه

سلام
دوست عزیز شما چک را بابت ضمانت پرداخت اقساط داده اید؟اگر اینطور باشد ایشان می تواند چک را برگشت زده و از شما طلب ۴۰ میلیون تومان را نیز بکند. باید قرارداد فی مابین شما و فروشنده ملاحظه گردد.
موفق باشید

باسلام وخسته نباشید بنده نیز چکی رو از اشنایی گرفته ام ب مبلغ ۱۴میلیون بطور امانت ودرقبالش یک رسیدی داده ام ک دررسید توضیح داده شده این رسیدبابت چک بطورامانت میباشدوچک چون برگشت خوردرفتم چک اش را گرفتم وتحویلش دادم ورسیدمو میخواستم ک گفت گم کردم الان دوسالی میشه ک خبری ازش نیس میخواستم بدونم میتونه کاری کنه یا رسید دیگرارزشی ندارد لطف میکنید اگرراهنمایی کنید مرسی از سایت خوبتون

با سلام
در تمامی مواردی که ادعای فقدان رسیدی می گردد بهتر است یک رسید مجدد با نام و امضای کسی که رسید در ید ایشان بوده اخذ شود و ایشان اقرار نمایند که رسید مذکور فاقد اعتبار می باشد. با این حال چون لاشه چک در دست خود شما می باشد احتمال پیروزی در صورت طرح دعوای احتمالی کم است.
موفق باشید

سلام من باغی اجاره کردم طبق قولنامه یک فقره چک برای اجاره باغ دادم چکم برگشت خورده البته باغی اجاره کردم برایم سودی نداشت ایاچک من جنبه کیفری داردیاحقوقی ممنون میشم راهنمایم کنید

با سلام
چک با شرایطی چک کیفری محسوب می شود که اولین شرط این است که چک روز باشد به این معنا که واقعا در تاریخی که روی چک قید شده است نگاشته شده باشد و تحویل دارنده شده باشد. برای اطلاع از سایر شرایط به مقالات ما مراجعه کنید یا از مشاورین ما کمک بگیرید.
موفق باشید

سلام من ویزیتورم مبلغ هشت میلیون بار داده بودم به یه مغازه داری که سه تا چک به من داد که یکیشم موسسه بود حالا مغازه دار جمع کرده و فرار کرد کلاه چتد نفر رو برداشته منم چکارو خرج کردم و پشت چکارم به عنوان ضمانت امضا کردم حالا چک برگشت خورده تکلیف چیه ممنون میشم جواب و به جیمیلم بفرستید

با سلام
در صورتی که علیه شما طرح دعوا بشه شما می بایست مبلع مذکر را پرداخت نمایید و بعد از پرداخت علیه صادرکننده طرح دعوا کنید.
موفق باشید

سلام وقت بخیر
من چند سری بار از یک شرکت خریداری کردم و چک دادم در وجه برند ان شرکت نه بنام شرکت بعد چکها ۱۰فقره اش توسط کارمند شرکت برگشت شده حالا شکایت کردن از من الان ندارم بدهم چکار میشه کرد. درضمن برند شرکت ثبت نشده و خودشون پشت چک را امضای الکی کردن بردن بانک و شرکت سراسری و دارای اساسنامه است ولی برند نه. ممنون

با سلام
اینکه چک ها را در وجه چه کسی دادین اهمیتی نداره و شما ملزم به پاس کردن وجه چک ها هستین درصورت عدم پرداخت در ارتباط با شما توقیف اموال و اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اجرا خواهد شد مگراینکه بتوانید اعسار خود را ثابت کنید.

ممنون از پاسخگویی سریع و صریح شما
حالا جهت اعسار باید چکار کنم چون چیزی ندارم
ماشین و… را فروختم سال قبل بابت بدهیم به همین شرکت دادم الان چیزی ندارم سرکارم نیستم حتی بیمه ام را آزاد رد میکنم.چند روز پیش از شرکت اومدن گفتن حلش کنیم و از شکایت چیزی نگفتن قرار شد چک بدم بابت بدهی ام چکها را اماده کردیم اما امروز و فردا میکنند.
سپاسگذارم

با سلام
تا وقتی علیه شما طرح دعوا نشده است امکان ادعای اعسار را نخواهید داشت. پس باید منتظر بمانید تا طرح دعوا صورت بگیرد و بعد از محکومیت یا در حین آن ادعای اعسار کنید. البته توافق بهترین راه حل است.

سلام.
یک برگ چک بابت طلب گرفتم که اون پشت چک امضا کرد وبه من داد رفتم بانک‌گفتند موردی ندارد.ولی تاریخ چک که رسید رفتم بانک گفتند صاحب چک اعلام مفقودی کرده.زنگ زدم به کسی که چک گرفته بودم گفت چک برگشت نزن اگر میخوای پولت میخوای چند روز دیگه بیا چیه چک دیگه بگیر.و صاحب چک‌با کسی که چک داده به من دستشون یکی بود من الان یاید چی کار کنم؟

با سلام
شما می بایست چک را برگشت بزنید و علیه صاحب حساب و امضاکننده چک طرح دعوا کنید.
موفق باشید

سلام شرمنده اگه کسی چک ضمانت تاریخ بزنه و برگشت بزنه و از دادگاه به صورت کیفری اقدام کنه و دادگاه بفهمه که چک برگشتی حقوقی بوده و فردی که چک برگشت زده به دروغ و نقشه درخواست کیفری کرده مجازات طرفی که چک برگشت زده چیه؟
لطفاً کمکم کنید دارن سرم کلاه می‌زارن.

درود
در صورتی که بتوان اثبات کرد که چک به ضمانت به فرد سپرده شده و موضوع ضمانت هم انجام شده است چک مذکور را می توان مسترد نمود. از لحاظ کیفری نیز در شرایطی ممکن است با عنوان خیانت در امانت قابل پیگیری و شکایت باشد.
با ما به شکل تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

با سلام
من یه فقره چک بابت طلب از یه شرکتی داشتم که برگشت زدم و حکم انسداد حسابها رو گرفتم چک جنبه حقوقی داره ولی حسابهایی که مسدود کردم ماهانه نزدیک ۲۷ میلیون ورودی دارن مبلغ طلب من نزدیک ۶۰ تومنه آیا صادر کننده چک میتونه رفع انسداد بگیره و مبلغ رو قسطی کنه یا نه و اگر میتونه من چطوری از این کار جلوگیری کنم ؟؟ با تشکر

با سلام خدمت شما مخاطب محترم
شما فقط قادر به توقیف حسابهای بدهکار تا مبلغ بدهی خود هستید و در صورت توقیف مازاد بدهکار می تواند نسبت به مبلغ مازاد رفع توقیف دریافت نماید. ضمنا بدهکار نمی تواند در صورت داشتن مال بدهی خود را تقسیط نماید و مبلغ مذکور بعد از صدور رای به شما پرداخت می گردد.
موفق باشید

با سلام
من یک چک را بعد از چهار روز از تاریخ صدور آن برگشت زدم دادگاه میگه چک حقوقی باید در نظر گرفته شود در صورتی که طبق قانون کیفری است.لطفا منو راهنمایی کنید چطور جلوی حقوقی شدن چک رو بگیرم و بصورت کیفری پیگری شود

با سلام خدمت شما مخاطب محترم
چکی که بعد از ۴ روز برگشت خورده است نمی تواند به این دلیل از شمول چک های کیفری خارج گردد. چرا که شما تا ۶ ماه پس از صدور چکونیز اگر ان را برگشت بزنید حق طرح شکایت کیفری را دارید اما دلایل دیگری مثل سفید امضا بودن یا سایر دلایل ممکن ایت موجب حقوقی شدن چک شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه کنید یا برای مشاوره با ما تماس بگیرید.
موفق باشید

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به گروه خدمات حقوقی آی‌خدمت می‌باشد.

مجازات صدور چک بلامحل نسبت به صادر کننده آن قابل اعمال بوده و نسبت به ظهر نویسان ( پشت نویسان ) چک ، قابل اعمال نیست .

به موجب ماده 7 ( اصلاحی 1382,6,2 ) قانون صدور چک:

« هر کس مرتکب بزه صدور چک بلامحل گردد به شرخ ذیل محکوم خواهد شد :

الف – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ( 10,000,000 ریال )  باشد به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد .

ب – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ( 10,000,000 ) ریال تا پنجاه میلیون ( 50,000,000 ) ریال باشد از شش ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد .مجازات صادر کننده چک بلامحل

ج – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون ( 50,000,000 ) ریال بیشتر باشد به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد و در صورتیکه صادر کننده چک اقدام به اصدار چک های بلامحل نموده باشد ، مجموع مبالغ مندرج در متون چک ها ملاک عمل خواهد بود . . .  »

به موجب ماده 10 ( اصلاحی مصوب 1372,8,11 )  قانون صدور چک:

« هر کس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صدور چک نماید عمل وی در حکم صدور چک بی محل خواهد بود و به حداکثر مجازات مندرج در ماده 7 محکوم خواهد شد و مجازات تعیین شده غیر قابل تعلیق است . »

و ماده 19 قانون صدور چک مقرر داشته که : « در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد ، صادر کننده چک و صاحب حساب متضامناً مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجرائیه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو صادر می شود . به علاوه امضاء کننده چک طبق مقررات این قانون مسئولیت کیفری خواهد داشت مگر اینکه ثابت نماید که عدم پرداخت مستند به عمل صاحب حساب یا وکیل یا نماینده بعدی او است، که در این صورت کسی که موجب عدم پرداخت شده از نظر کیفری مسئول خواهد بود . »

بنابراین در خصوص چکهایی که از سوی شرکت صادر میگردد ، امضاء کننده و یا امضاء کنندگان متن چک ( حسب مورد مدیر عامل یا دارندگان حق امضاء ) دارای مسئولیت کیفری می باشند مگر اینکه ثابت نمایند که عدم پرداخت وجه چک مستند به عمل صاحب حساب و یا وکیل یا نماینده ( مدیر عامل یا دارندگان حق امضاء ) بعدی اوست که در این صورت کسی که موجب عدم پرداخت چک شده از نظر کیفری مسئول می باشد .

 

کلیه حقوق برای «اتاق خبر 24» محفوظ بوده و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

پنجشنبه 3 تير 1389همانطور كه مي‌دانيد چك داراي فوايد اقتصادي است زيرا چك به صادركننده امكان مي‌دهد كه هر وقت بخواهد از موجودي خود در بانك خودش و يا توسط شخص ديگري كه نماينده او است برداشت كند. چك قابليت گردش دارد و مي‌تواند به اشخاص مختلف با ظهرنويسي يا بدون آن در چك‌هاي حامل منتقل شود. چك استفاده از پول را در معاملات كاهش مي‌دهد و اشخاص مجبور نيستند براي انجام معاملات خود همواره پول نقد همراه داشته باشند. در نتيجه خطر حمل و نقل پول از ميان مي‌رود و در سرعت دادن به معاملات نقش مهمي دارد.

در مقابل فوايد ذكر شده، در صورتي كه اطلاعات ما درباره قوانين و مقررات مربوط به چك كم باشد، با مشكلاتي مواجه مي‌شويم. مهمتر از همه اينكه شخصي كه چك به نفع او صادر شده است را در معرض خطر دريافت چك بلامحل قرار مي‌دهد. به اين علت قانونگذار براي صادركننده چك بلامحل مجازات‌هايي را درنظر گرفته است كه در نوشتار حاضر با آنها آشنا مي‌شويم.

راهنماي واژه
تعليق مجازات: هر گاه مجرم سابقه ارتكاب جرم نداشته باشد، به او اين امتياز داده مي شود تا زماني كه جرم ديگري مرتكب نشود آزاد باشد ولي اگر جرم ديگري مرتكب شود،‌ حكم هر دو مجازات درباره او اجرا مي‌شود و ديگر نمي‌تواند از امتياز تعليق مجازات استفاده نمايد.
كيفرخواست: تقاضاي كيفر(مجازات) از دادگاه براي متهم از طرف دادستان.

1-مجازات صدور چك بلامحل چيست ؟
مطابق قانون هر كسي مرتكب جرم صدور چك بلامحل گردد، به شرح ذيل محكوم خواهد شد:
الف) چنانچه مبلغ مندرج در متن چك كمتر از ده ميليون ريال (يك ميليون تومان) باشد به حبس تا حداكثر شش ماه محكوم خواهد شد.
ب) چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از ده ميليون ريال (يك ميليون تومان) تا پنجاه ميليون ريال (پنج ميليون تومان) باشد از شش ماه تا يك سال حبس محكوم خواهد شد.
ج) چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از پنجاه ميليون ريال (پنج ميليون تومان) بيشتر باشد به حبس از يك سال تا دو سال و ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت 2 سال محكوم خواهد شد و در صورتي كه صادركننده چك اقدام به صدور چك‌هاي بلامحل متعدد نموده باشد، با بالاترين ميزان مجازاتي كه قانونگذار براي صدور چك بلامحل درنظر گرفته است، محكوم خواهد شد ولي براي هر چك به طور جداگانه مجازات نمي‌شود، اما اگر پس از صدور حكم و اجراي مجازات چك بلامحل ديگري صادر نمايد به مجازات صدور چك بلامحل ديگر محكوم مي‌شود.
تبصره: اين مجازات‌ها شامل مواردي كه ثابت شود چك‌هاي بلامحل بابت معاملات نامشروع و يا پرداخت بهره ربوي صادر شده است‌ نمي‌شود زيرا اينگونه معاملات حرام هستند و قانون از فعل حرام حمايت نمي‌كند.

2-مجازات صدور چك با علم به مسدود بودن حساب
طبق قانون هر كس با علم به بسته بودن حساب بانكي خود مبادرت به صدور چك كند، عمل وي در حكم صدور چك بي‌محل خواهد بود و به حداكثر مجازات ذكر شده در قانون چك محكوم خواهد شد و مجازات تعيين شده غيرقابل تعليق است. پس براي شخصي كه با علم به بسته بودن حساب خود، چك صادر نمايد سه مجازات تعيين شده است:
1-حداكثر مجازات ذكر شده در قانون چك (يعني دو سال حبس)
2-ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت دو سال
3-اجراي حتمي مجازات يعني اينكه قاضي نمي‌تواند اين مجازات‌ها را تعليق نمايد و به محكوم عليه امتياز داده شود تا يك مدت از زندان را به شرط عدم ارتكاب جرم ديگر آزاد باشد.
طبق قانون صدور چك، بانك‌ها مكلف هستند كليه حساب‌هاي جاري اشخاصي را كه بيش از يك بار چك بي‌محل صادر كرده و تعقيب آنها منتهي به صدور كيفر خواست شده باشد بسته و تا سه سال به نام آنها حساب جاري ديگري باز ننمايند.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است سوابق مربوط به اشخاصي را كه مبادرت به صدور چك بلامحل نموده‌اند به صورت مرتب و منظم ضبط و نگهداري نمايد و فهرست اسامي اين اشخاص را در اجراي مقررات اين قانون در اختيار كليه بانك‌هاي كشور قرار دهد.
لازم به توضيح مي‌باشد در صورتي كه صادركننده مرتكب عملي شود كه جرم ديگري غير از صدور چك بلامحل محسوب شود به مجازات آن جرم ها نيز كه در قانون آمده است محكوم خواهد شد. اگر دو يا چند نفر كه صاحب حساب مشتركي هستند با امضاء چك، مبادرت به صدور چك بلامحل نمايند همگي آنها مسئوليت كيفري خواهند داشت و مجازات هر يك مجازات فاعل مستقل آن جرم خواهد بود ولي شريكي كه چك را امضاء نكرده است مسئوليتي نخواهد داشت.

تقاضاي خسارت و هزينه دادرسي در چك مشروط
دارنده چك در صورت بلامحل بودن يا نبودن موجودي در حساب بانكي صادركننده مي‌تواند ضرر و زيان ناشي از عدم پرداخت و هزينه دادرسي اعم از مخارج وكيل، باطل كردن تمبر و … را از دادگاه مطالبه كند. لازم به يادآوري مي‌باشد كساني كه قصد دارند به دادگاه‌ها مراجعه كنند قبل از هر اقدامي در مورد اينكه چگونه طرح دعوا كنند به واحد ارشاد و معاضدت قضايي واقع در مراجع قضايي مراجعه و اطلاعات لازم را دريافت كنند يا از طريق سايت اينترنتي معاونت آموزش قوه قضاييه و همچنين تلفن به مركز مشاوره الكترونيك قوه قضاييه 129 اطلاعات لازم را دريافت نمايند زيرا اگر طرح دعوا صحيح باشد و نحوه پيگيري دعوا را بدانند رسيدگي زودتر به پايان خواهد رسيد و نتيجه بهتري خواهد داشت و قانونگذار نيز تمام مراحل رسيدگي به بحث چك را فوري و بدون نوبت اعلام كرده است.
و اما يك توصيه: پيشگيري از جرم بهتر از درمان است،‌ زيرا هزينه كمتري دارد، موجب حفظ حرمت افراد مي‌شود و از همه مهمتر از تبعات و پيامدهاي منفي زندان بر خود و خانواده در امان خواهيم ماند.

صدور چك مشروط
گاهي صادركننده چك پرداخت وجه چك را مشروط به تحقق شرطي مي‌نمايد مثلاً در متن چك مي‌نويسد شرط سكونت در فلان شهر يا … در اين صورت بانك به شرط توجهي نمي‌كند و در صورت مراجعه دارنده چك به بانك اگر پول در حساب بانكي صادركننده موجود باشد بانك بدون توجه به شرط به اندازه مبلغ چك پول را پرداخت مي‌كند و اگر پول در حساب بانكي صادركننده موجود نباشد بانك مكلف است گواهي عدم پرداخت صادر كند ولي دارنده چك نمي‌تواند اقدام كيفري نمايد و فقط از طريق اجراي ثبت محل يا تقديم دادخواست به دادگاه وجه چك و خسارت‌هاي وارده و هزينه دادرسي را مطالبه كند.

تأثير شكايت و گذشت شاكي
رسيدگي به اتهام صدور چك بلامحل منوط به شكايت شاكي است و اعلام گذشت شاكي در هر مرحله موجب توقف تعقيب يا اجراي مجازات مي‌شود. گذشت بايد قطعي و صريح باشد و به گذشت مشروط و معلق ترتيب اثر داده نخواهد شد و همچنين شاكي بعد از اعلام گذشت نمي‌تواند پشيمان شود،‌ بنابراين رسيدگي به چك با اعلام شكايت شاكي و توقف تعقيب و رسيدگي با رضايت و اعلام گذشت شاكي است.

پیوند های عمومی

پیوند های بانک

محاسبات

شرکت های تابعه

مجازات صادر کننده چک بلامحل

ارتباط با ما

مجازات صادر کننده چک بلامحل
مجازات صادر کننده چک بلامحل
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *