عوارض بعد از عمل فتق

پیوندهای فوری دانشکده پزشکی مجلات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

 

عوارض بعد از عمل فتق

آخرین به روزرسانی

1397/4/5


ناصرقلی صفرنژاد


مهدی فشارکی‌زاده


دیانا طاهری


سارا افضل‌زاده

لینک مفید جهت داوران

سرقت ادبی و علمی لاتین سرقت ادبی علمی فارسی

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4. Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.

در عصر امروز مردم به بیرون‌زدگی کشاله ران «فتق یا باد فتق» می‌گویند. فتق ممکن است در هرجایی از بدن ایجاد شود. به جابجایی  اعضای بدن از جایگاه طبیعی خود فتق گفته می‌شود.

 

شايع‌ترين انواع فتق عبارتند از:فتق مغبني و راني (بافت هم‌بند ناحيه‌ی كشاله ران درگير است)فتق شكافي (از لابه‌لاي عضلات ناحيه‌اي كه تحت عمل جراحي قرار گرفته است)فتق نافي (در نوزادان رخ مي‌دهد و مشكل در عضلات اطراف ناف است)فتق اپي گاستريك (در قسمت فوقاني شكم و بين جناغ سينه و ناف رخ می‌دهد)فتق اطراف ناف (در اطراف ناف و بيشتر در خانم‌ها رخ مي‌دهد)

 

علايم شايع تورمي كه معمولاً با فشار ملايم يا درازكشيدن به جاي خود بر مي‌گردد.گاهي ناراحتي يا درد خفيف در محل بيرون زدگيتورم در كيسه بيضه، با يا بدون درديبوست، سوءهاضمهندرتاً استفراغ، علامت خطرناكي است.عوارض بعد از عمل فتق

 

علل سرفه و برونشیتسیگارچاقیحاملگیآسیت (اب آوردن شکم)زور زدن (یبوست ، بزرگی پروستات)وزن تولد کم‌تر از ۱۵۰۰ گرمسابقه‌ی خانوادگی فتق (هشت برابر)برش جراحی

 

وجود يك ضعف در بافت هم‌بند يا ديواره عضلاني. اين ضعف ممكن است از همان آغاز زندگي وجود داشته باشد يا بعداً به‌وجود آيد. فتق‌های برشی پس از عمل جراحي به‌وجود مي‌آيند.

عوامل افزايش‌دهنده خطرنوزادان و شيرخواران زودرس سن بالاي ۶۰ سالسرفه مزمنچاقيحاملگيزور زدن، مثلاً در اثر يبوست مزمن

 

پيش‌گيريجلوي اكثر فتق‌ها را نمي‌توان گرفت، اما حفظ وزن مناسب و ورزش منظم براي حفظ قوام عضلاني ممكن است باعث پيشگيري از بروز بعضي فتق‌ها شوند.اگر يبوست يا سرفه مزمن وجود دارد، بايد براي درمان به پزشك مراجعه شود.

 

درمان فتقاز آنجایی‌که عوارض فتق می‌تواند سلامتی و حیات بیمار را تهدید کند در اولین فرصت پس از تشخیص اقدام به درمان الزامی است.

اساسی‌ترین درمان فتق ترمیم به روش جراحی است. جراحی به روش سنتی (باز) و یا لاپاروسکوپی (بسته) انجام می‌شود.

 

جراحی لاپاروسکوپی خصوصا در مواردی‌که جراحی باز با شکست مواجه شده و فتق بیمار عود کرده هم‌چنین در افراد چاق و در مواردی فتق دو طرفه‌ی کشاله‌ی ران توصیه می‌شود.

امروزه استفاده از یک وصله (مش) باعث کاهش عود پس از عمل جراحی فتق شده است.

در مورد افراد مسن که فتق بزرگ و مزمن دارند، که به‌راحتی جا می‌رود و ریسک عمل جراحی از خطر گیر افتادن بیشترباشد از جراحی صرف نظر می‌شود.

فتق نافی کم‌تر از یک سانتی‌متر موقع تولد، معمولا طی چهار سال خود به خود بسته می‌شود.

 

داروهابراي ناراحتي خفيف مي‌توان از داروهايي مثل استامينوفن استفاده نمود.

 خون‌ریزی و بزرگ شدن منطقه از عوارض دیررس جراحی ممکن است باشد که عموما کار خاصی احتیاج ندارد و با درمان علامتي (کمپرس آب گرم و مصرف مسکن) بهتر می‌شود.

 

 نکته اینجاست که فعالیت‌های سنگین را بیمار نباید بلافاصله بعد از جراحی شروع کند و احتمال عود فتق را زیاد می‌کند. عفونت‌های زخم هم مانند هر زخم دیگر ممکن است اتفاق بیافتد. اصولا بعد از عمل جراحی فتق نباید تا ۴۸ ساعت به زخم آب بخورد ولی بعد از آن بیمار می‌تواند حمام برود.

 

 از عوارض دیگر جراحی فتق سوزش و خارش ناحیه است که نکته مهمی نیست. در جراحی فتق‌ها دو طرفه در مواردی‌که تکنیک غلط باشد عقیمی نیز دیده می شود که بسیار نادر است.

 

در کل ورزیده بودن عضلات شکم از عود فتق‌ها جلوگیری می‌کند. اصولا فتق‌های کشاله ران در افرادی‌که عضلات شکمی شلی دارند دیده می‌شود.

 

آیا بعد از عمل جراحی فتق عود می‌کند؟ بله. فتق‌ها ممکن است بعد از جراحی دوباره عود کنند که بستگی به تکنیک عمل جراحی دارد. ما گاهی در جراحی فتق از مش یا یک توری مصنوعی استفاده می کنیم تا مانند یک پشتیبان از فتق جلوگیری کند که گاهی باز هم عود می‌کند.

 

آیا فتق بند باعث بهبود فتق می‌شود؟خیر. در موارد فتق‌های کشاله ران برای مدت محدودی که بیمار جهت جراحی وقت ندارد اشکالی ندارد ولی باعث درمان آن نیست و استفاده‌ی دراز مدت از فتق بندها باعث چسبندگی لایه‌های فتق و مشکل‌تر کردن جراحی می‌شود.

 

عوارض جراحی فتق چیست؟شایع‌ترین عارضه جراحی فتق درد ناحیه است که گاهی تا یک سال باقی می‌ماند و آزاردهنده است. که مصرف مسکن‌ها و پوشیدن شورت‌های محکم که بیضه‌ها را بالا ببرد می‌تواند کمک کننده باشد.

 

آیا پس از عمل جراحی فتق مردان قادر به برقراری روابط زناشویی هستند؟روابط زناشویی بعد از عمل فتق ربطی به عمل نداشته و هر وقت‌که بیمار درد نداشته باشد می‌تواند رابطه جنسی برقرار کند.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

برای کسب اطلاعات در مورد زمان آمادگی برای داشتن رابطه جنسی پس از جراحی فتق و راحت تر بودن شما یا شریک زندگی تان این مقاله را مطالعه کنید.

نبض ما– مهم نیست چه نوع فتقی داشته اید یا چه نوع جراحی برای اصلاح آن انجام داده اید، تا حداقل چند روز پس از عمل درد و ورم دارید. اثر بیهوشی ممکن است برای یک یا دو هفته باقی بماند. اگر برای مدتی نیاز به برقراری رابطه جنسی را احساس نمی کنید، طبیعی است.

پزشک ممکن است توصیه کند تا چند روز یا حتی چند هفته از نزدیکی بعد از عمل فتق اجتناب کنید. این مساله به موارد زیر بستگی دارد:عوارض بعد از عمل فتق

پس از جراحی لاپاروسکوپی برای فتق معمولا محدودیتی برای فعالیت جنسی وجود ندارد. تنها شاید برای مدت یک یا دو هفته در اطراف محل بریدگی ناراحتی داشته باشید.

در مردان ممکن است پوست بیضه تغییر رنگ داده یا به طور قابل توجهی پس از جراحی متورم شود. این ورم باید در عرض یک هفته کاهش پیدا کند.

ممکن است بتوانید پس از یک هفته فعالیت های طبیعی خود از جمله برقراری رابطه جنسی را از سر بگیرید، اما ممکن است زمان بیشتری برای بهبود لازم باشد.

اگر به برقراری رابطه جنسی پس از جراحی فتق تمایل دارید و این کار شما را اذیت نمی کند، مشکلی برای انجام آن وجود ندارد. اما در صورتی که درد داشتید و احساس ناراحتی کردید، این کار را متوقف کنید و زمان بیشتری را برای بهبودی بدن خود بگذارید.

فتق ممکن است در نواحی زیر رخ دهد:

محل فتق ممکن است در مدت زمان بهبود نقش داشته باشد.

اگر ترمیم فتق در عمل جراحی باز انجام شود، پزشک احتمالا برش بزرگی در نزدیکی فتق به وجود می آورد تا منطقه ضعیف را اصلاح کند.

اگر فتق شما با روش لاپاراسکوپی ترمیم شود، پزشک چندین برش کوچکتر در نزدیکی فتق ایجاد می کند تا نقاط ضعف را اصلاح کند. این روش کمتر تهاجمی است.

هر دو روش را می توان بدون استفاده از مش جراحی یا با استفاده از آن انجام داد. جراحی باز در برابر عمل جراحی لاپاروسکوپی ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز داشته باشد.

در این مقاله با علل فتق کشاله ران در دختران آشنا شوید.

اگر فتق کشاله ران دارید، احتمالا با عمل جراحی لاپاراسکوپی و با استفاده از مش، ترمیم انجام می شود. در مردان، ناحیه فتق کشاله ران نزدیک به ساختارهای بیضه و اعصاب مهم برای عملکرد جنسی است.

ممکن است در روزهای پس از عمل آلت تناسلی و بیضه ها کبود و متورم شوند. با این حال، خطر کمی هم وجود دارد که به عروق خونی، اعصاب یا لوله اسپرم متصل به بیضه آسیب برسد.

این عمل نباید مشکلی در توانایی نعوظ ایجاد کند به همین دلیل نگران نزدیکی بعد از عمل فتق نباشید.

این علائم معمولا با سایر جراحی های ترمیم فتق مرتبط نیستند. هیچ جراحی دیگری برای ترمیم فتق وجود ندارد که باعث ایجاد اختلال در توانایی نعوظ شود.

وجود درد بعد از عمل جراحی فتق طبیعی است و دلیل آن برش ها و سازگار شدن بدن شما با مش کاشته شده است.

مردانی که پس از عمل علائمی مانند ورم آلت تناسلی و بیضه ها را دارند، ممکن است تمایل زیادی برای برقراری رابطه جنسی پس از جراحی فتق نداشته باشند. این مساله ممکن است بیش از حد دردناک یا حداقل برای مدت زمان کمی ناراحت کننده باشد. فاکتور دیگر محل فتق و عضلات درگیر با آن است.

توصیه های پزشک خود را دنبال کنید. هنگامی که شما آماده اید، موقعیتی را انتخاب کنید که به شکم خود فشار و تحریک تحمیل نکنید.

آماده باشید که اگر درد یا احساس کششی در محل برش یا نزدیک آن احساس کردید، متوقف شوید. اگر حتی درد کمی داشتید، بهتر است منتظر بمانید تا کاملا بهبود پیدا کنید.

احتمالا به شما توصیه می شود که برای مدتی از فعالیت های شدید و رابطه جنسی پس از جراحی فتق اجتناب کنید. در این مورد از توصیه های پزشک پیروی کنید.

در زمان مناسب در مورد محدودیت هایی که دارید، کارهایی که به راحتی انجام می دهید و کارهایی که از عهده شما خارج است، با شریک زندگی خود صحبت کنید.

– ناحیه برش و هر ورمی که ممکن است داشته باشید را در نظر بگیرید. موقعیتی را انتخاب کنید که وزن شما بر روی آن ناحیه نباشد، در جهت مخالف آن اصطکاک ایجاد یا کشش نشود. خلاق باشید. راه اشتباهی وجود ندارد.

– از همسر خود بخواهید که رابطه را هدایت کند.

– با حرکات آرام شروع کنید و به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید تا اعتماد به نفستان را به دست آورید.

– یک بالش نزدیک شکم خود بگذارید تا در طول رابطه جنسی از آن حمایت کند.

– از یک بالش فوم برای ایجاد زاویه مناسب استفاده کنید تا به بدنتان فشار وارد نشود.

– خطوط ارتباط را باز نگه دارید و در صورت تمایل موقعیت را تغییر دهید یا اگر لازم بود آن را متوقف کنید.

– به علائم بدن خود توجه داشته باشید. این کار باعث می شود که فشار را درک کنید. درد و ورم پس از جراحی موقتی هستند و احتمالا بسیار زود همه چیز به روال عادی برمی گردد.

آیا می دانید فتق مغبنی در مردان چه تفاوتی با فتق کشاله ران در دختران دارد؟

فتق مغبنی در مردان

روند بهبودی یک مساله فردی است. به همین دلیل صحبت با پزشک تان درباره انتظاراتی که از خود دارید، اهمیت دارد.عوارض بعد از عمل فتق

در صورتی که هریک از علائم زیر را دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید:

احتمالا چند هفته بعد از عمل فتق باید برای پیگیری به پزشک مراجعه کنید. اگر به دلیل درد نتوانسته اید رابطه جنسی پس از جراحی فتق برقرار کنید یا از برقراری رابطه می ترسید، این مساله را با پزشک خود مطرح کنید.

تیم ترجمه نبض ما

چند دلیل ساده کاهش میل جنسی زنان

بهترین مواد غذایی برای تقویت قوای جنسی مردان

روش های تشخیص هرپس تناسلی یا HSV

علائم و شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان و مردان

علت کمردرد و درد مفاصل بعد از انزال

مراحل تولید اسپرم در مردان چگونه است؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

معلومات خوب بود

سلام خسته نباشیدمن عمل فتق کشاله ران انجام دادم و الت و بیضه ام کبودهته بیضم یه چیزی گرد و سفت میباشدایا این مشکل نگران کننده است ؟؟

سلام من عمل فتق داشتم وبعد از سیزده روز الت تناسلیم خارش میده وورم کرده میشه رهنمایم کنید با تشکر

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

زمينه و هدف:. جراحي باز و جراحي به روش لاپاراسكوپيك دو روشي هستند كه امروزه براي درمان اين بيماري به كار مي روند، اما انتخاب اين دو روش به جهت عوارض پس از عمل در هر كدام هنوز مورد بحث واقع است. هدف اين مطالعه بررسي مقايسه عوارض پس از عمل در دو روش فوق مي باشد.روش بررسي: در اين مطالعه كارآزمايي باليني تصادفي شده تعداد 1 نفر بيمار مبتلا به فتق اينگوينال (توسط يك تيم جراحي) به دو روش جراحي باز (گروه (A و لاپاراسكوپيك (گروه (B تحت عمل جراحي قرار گرفته و از نظر بروز عوارض با يكديگر مقايسه شده اند (هر گروه 5 نفر). بيماران تا3 ماه بعد از نظر هيدروسل، آتروفي بيضه و درد مداوم مورد ارزيابي قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از تست آماري مجذور كاي و t-test مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.يافته ها: در گروه جراحي باز (A ) تعداد 46 نفر مرد و 4 نفر زن و در گروه جراحي لاپاراسكوپيك 44(B) نفر مرد و 6 نفر زن حضور داشتند (5). ميانگين سني افراد در گروه جراحي باز 17.6 سال (حداقل 2 روز و حداكثر 84 سال و انحراف معيار 24.9) و در گروه جراحي لاپاراسكوپيك 16.3 سال (حداقل يك ماه، حداكثر 75 سال و انحراف معيار 18.5) بود (5/P&gt). يك هفته پس از عمل در دو گروه مورد بررسي هيچ موردي از عفونت وجود نداشت. در گروه جراحي باز (A)4 مورد ادم و تورم خفيف، دو مورد متوسط و يك مورد شديد وجود داشت، در حالي كه در گروه لاپاراسكوپيك(B)  يك مورد ادم خفيف و يک مورد ادم متوسط و يک مورد نيز هيدروسل ديده شد (P&gt.5) .هيچ موردي از آتروفي بيضه در هر دو گروه مشاهده نگرديد.نتيجه گيري: به طور كلي بر اساس نتايج مطالعه حاضر هيچ تفاوت آماري معناداري از نظر عفونت زخم و ادم و تورم و همچنين بروز هيدروسل، آتروفي بيضه و درد مداوم 3 ماه بعد از عمل بين دو روش جراحي باز و لاپاراسكوپيك فتق اينگوينال مشاهده نگرديد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

عوارض بعد از عمل فتق

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *