عوارض بعد از سقط جنین عمدی

سقط جنین عمدی يكی از رايج‌ترين اعمال پزشكی در سراسر جهان است. در دنیا يك‌ سوم بارداری ها ناخواسته اتفاق می افتد و از اين تعداد دو پنجم بانوان تصميم می گيرند سقط عمد انجام دهند. البته اين عمل در برخی كشورها قانونی و در برخی ديگر غير قانونی است، اما حتی غير قانونی بودن آن نیز تاثيری در کاهش سقط جنین عمدی نداشته است. از هر 46 ميليون سقط عمدی كه سالانه در سراسر جهان انجام می شود 2 ميليون مربوط به كشورهايی است كه در آن سقط غيرقانونی است.

در حال حاضر 25 درصد جمعيت جهان در 54 كشوری (آفريقا، آمريكای لاتين و آسيا) ساكن هستند. در این کشورها بر اساس قوانين سخت، سقط عمد تنها زمانی جايز است كه جان مادر در خطر باشد.

در این کشورها بانوان مجبورند به روش‌هايی غير از روش‌های پزشكی معمول روی بياورند، در نتیجه در هر 9 دقيقه یک خانم در اثر عوارض ناشی از سقط پر خطر جان می بازد.

 

عوارض بعد از سقط جنین عمدی

گر چه قانونی شدن سقط عمد می تواند جلوی مرگ و مير ناشی از آن را بگيرد اما به هر حال این عمل به خودی خود عوارض بسياری دارد كه به برخی از آنها اشاره می كنيم. 

 

1- خون ريزی شايع‌ ترين عارضه جانبی سقط جنين است. گر چه خون ريزی بعد از سقط طبيعی محسوب می شود، اما گاهی در اثر سوراخ شدن رحم يا دهانه رحم خون ريزی بسيار شديد می‌ شود به نحوی که تنها به كمك جراحی و انتقال خون می توان از مرگ‌ مادر پيشگيری كرد.

2- بروز عفونت بعد از سقط جنین مساله‌ای رايج است. گاهی به دلیل سقط ناقص و باقی ماندن قسمت‌ هايی از جنين یا ابزار جراحی در رحم اين اتفاق رخ می دهد. استفاده از قرص‌های سقط‌ كننده نيز می تواند باعث عفونت كلی بدن شود. اين نوع از عفونت بسيار خطرناك بوده و عامل مرگ مادر است.

3- در صورتی كه سقط جنين با بيهوشی عمومی همراه باشد ممكن است باعث تشنج و حمله قلبی شود. در اين شرايط خطر عوارض ديگر نيز افزايش می يابد.

4- گاهی در طول روند سقط، دهانه و گردنه رحم به شدت آسيب می بيند. استفاده از برخی ابزارها عامل زخم، پارگی و آسيب‌های دهانه رحم است كه منجر به خونريزی و عفونت می شود.

5- در برخی شرایط در اثر استفاده از دستگاه‌های مكنده، زخم‌های دائمی روی جداره رحم ايجاد می شود.

6- گاهی در اثر سقط جنين و استفاده از ابزار جراحی، رحم به شدت صدمه می بيند به طوری كه لازم است تا با كمك جراحی رحم را كاملاً خارج كنند.

7- سقط جنين عمدی در برخی موارد باعث آسيب‌ ديدگی ساير ارگان‌ ها از جمله روده و مثانه نیز می شود.

 

1- ناباروری نيمی از ناباروری ها به علت سقط جنين است. دليل این موضوع می تواند عفونت لوله‌های فالوپ، چسبندگی رحم به دليل ايجاد زخم پس از كورتاژ يا باز شدن بيش‌ از حد دهانه رحم باشد. نوجوانان و بانوانی كه برای نخستين مرتبه باردار می شوند و سقط انجام می دهند بيش از سايرين در معرض ناباروری قرار می گيرند به نحوی كه حتی گاهی ناباروری دائمی می شود.

2- بارداری خارج رحمی سقط جنين عمدی خطر ابتلا به بارداری خارج رحمی را در بارداری های بعدی افزايش می دهد به نحوی كه گاهی برای نجات جان مادر انجام عمل جراحی ضروری خواهد بود. آمار نشان می‌دهد طی 2 سال اخير و به دنبال افزايش ميزان سقط‌های عمدی جنين، تعداد بارداری های خارج رحمی نيز در كشورهای صنعتی 3-2 برابر شده است. اين موضوع خود يكی از دلايل مرگ و مير مادران در 3 ماهه نخست يا ناباروری دائمی در آنهاست. طبق مطالعات انجام گرفته، جراحی رحم و لوله‌های رحمی (در پی سقط عمدی جنين) از جمله مواردی است كه احتمال خطرات جانی را افزایش می‌دهد.

3- زايمان زودرس  متخصصان می‌گویند: به دنبال يك سقط عمد جنین، احتمال زايمان پيش از موعد يا سقط غيرعمدی افزايش می يابد و دليل آن آسيبی است كه به رحم وارد آمده است.

4- بی نظمی در قاعدگی، افزايش ترشحات رحمی، روابط دردناك جنسی، عفونت‌های رحمی كه معمولاً عامل خونريزی و دردهای شديد هستند، سوراخ شدن قسمت پايينی رحم يا مثانه يا روده، تهوع، استفراغ، خستگی های مداوم،‌دردهای شكمی، سرگيجه، سردردهای مداوم، حساسيت شديد پستان‌ها، خونريزی های قطع نشدنی و از جمله عوارضی هستند كه حتی بعد از انجام موفق سقط عمد،همچنان ادامه می‌ یابند.

5- مرگ بررسی ها نشان داده حتی در سقط قانونی و به كمك روش‌های پزشكی نیز احتمال مرگ 2 برابر زمانی است كه مادر زايمان طبيعی انجام می دهد.

 

سقط عمدی جنين باعث آسيب‌های روانی می شود. بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می كند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده‌اند، اما اين‌طور نيست. این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعيتی می شود كه در پزشكی اصطلاحا به آن ” انكار ” می گويند.

اين حالت در برخی كوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت 1 سال همچنان ادامه می‌یابد. اکثر بانوان معمولا برای فرار از درد عاطفی و مجازات خود تصميم می گيرند خود را به فعاليتی سرگرم كنند و برای رهايی از احساس گناه، شرم و اضطراب اقدام‌های نيكوكارانه و خيرانه انجام می‌دهند. اما گاهی به نوشيدن الكل يا كشيدن مواد مخدر يا جدايی از همسر منجر می‌شود.

 

از جمله دیگر عوارض روانی بعد از سقط می توان به موارد زير اشاره كرد:

در صورت تشديد عوارض روانی، ممكن است فرد به خودكشی دست زده يا مرتبا دچار فلش‌ بك به آغاز روند سقط شود. گاهی نيز فرد معتاد به الكل يا سوء مصرف مواد مخدر می شود يا اختلال عملكرد جنسی پيدا می كند. كمبود خواب و اختلالات غذاخوردن نيز از ديگر عوارض مربوط به سقط جنين است.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: سميه مقصودعلی

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

دانشه جنین

سقط جنین

این بخش در حال طراحی می باشد


سقط های عمدی چه آنها که مطمئن انجام می شوند و چه آنها که طمئن و پرخطرند، دارای عارضه هستند. منظور از سقط های عمدی، یعنی ختم بارداری که با میل و رضایت خود مادر انجام می شود.




عوارض بعد از سقط جنین عمدی

سقط جنین به معنای پایان یافتن دوران بارداری و تولد نوزاد پیش از زمان موعود است.

به سقط جنین عمدی های متعددی می دهند مانند سقط جنایی، سقط پرخطر یا غیرقانونی.

 

یک زن به دو صورت اقدام به انجام سقط می کند:

1- می تواند در یک محل استریل و سالم و به وسیله فرد دارای مهارت کافی جنین را سقط کند.

 

2- گاهی در شرایط بد بهداشتی و به وسیله افراد ناوارد جنین خود را سقط می کند که در واقع علاوه بر عوارض و تهدید جان مادر، خطرات بسیاری دارد.

البته عارضه در شرایط مطمئن به حداقل می رسد، اما صفر نمی شود.

 

در دنیای امروز، آمار سقط جنین عمدی رو به افزایش است و زنان سقط جنین را بهترین و آسان ترین راه برای پیشگیری از تولد نوزادان ناخواسته می دانند، در صورتی که این عمل خطرات و عوارض متعددی را در برخواهد داشت.

 

عوارض زودرس می تواند شامل خون ریزی و عفونت باشد و عوارض دیررس مانند از دست دادن رحم، نازایی و از دست دادن تخمدان، چسبندگی به دنبال عفونت ها و درد و حتی انسداد روده هاست.

 

اکثر بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شوند، با خونریزی همراه بوده و گاهی اوقات خونریزی ها تا ماه ها بعد ادامه پیدا می کند و مشکلاتی مانند ضعف، کم خونی و افسردگی به دنبال دارد.


همچنین احتمال ابتلا به عفونت در مواردی که به سقط منجر می شود به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند که ممکن است در آینده به ناباروری منجر شود.


 

تحقیقات نشان می دهد، از دست دادن فرزند اگرچه به صورت عمدی باشد، بر روحیه اکثر زنان تأثیر منفی گذاشته و احتمال ابتلا به افسردگی و برخی بیماری های روحی افزایش پیدا می کند.

 

از طرف دیگر روانشناسان معتقدند: از بین بردن جنین، به نوعی وظیفه شناسی و حس مسئولیت پذیری والدین را خدشه دار می کند و قطعاً در بره ریزی های آینده و رفتارهای آنها تأثیرگذار خواهد بود.

 

محققان سقط جنین را عامل مهمی در افزایش آمار ناباروری و مرگ و میر مادران می دانند.

 

عوارض مصرف داروهایی که به منظور سقط جنین تجویز می شوند، کم نیست.

 

مشکلاتی مانند تب، خستگی، حالت تهوع، درد، انقباضات عضلانی، استفراغ، گر گرفتگی، سردرد و.‎.‎. در اکثر مواقع گریبانگیر زنی می شود که به سقط جنین اقدام کرده است.

 

مطابق با تحقیقات احتمال مرگ زنان در بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود، تا سه و نیم درصد افزایش پیدا می کند.

 

همچنین احتمال خودکشی در زنانی که به سقط جنین عمدی اقدام می کنند، شش برابر از سایر زنان است.

 

از طرف دیگر سقط جنین یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان را افزایش می دهد و با افزایش تعداد دفعات سقط، میزان این احتمال نیز بالاتر می شود.

 

سقط جنین مجاز و ممنوع

عوارض بعد از سقط جنین عمدی

آماری که در سال 26 طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی روی سقط های پرخطر و برای یافتن راه حل مناسب در زمینه پیشگیری از آنها انجام شده، بسیار جالب است.


طبق این آمار، تعداد سقط های پرخطر سالانه که در کشورهای ممنوع انجام می شود، 2 میلیون سقط و در حدود آمار همان کشورهایی است که سقط را مجاز دانسته اند.


 

از این آمار متوجه می شویم قانونی کردن انجام سقط راه حلی برای جلوگیری از این مشکل (سقط های پرخطر) نیست.

 

در دو کشور مشابه که هر دو سقط را مجاز می دانند، مانند ویت و هلند در یک آمارگیری دیده اند، پایین بودن سطح آگاهی و اطلاع مردم چقدر در این امر موثر است. در ویت از هر هزار زن، 83 نفر اقدام به سقط های عمدی و پرخطر با انواع روش ها می کنند، در حالی که می توانند به مراکز مجاز بروند و سقط را مطمئن و کم عارضه تر انجام دهند، اما در هلند از هر هزار نفر، تنها 3 زن تن به سقط پرخطر می دهند.

 

پس حتی آزاد کردن سقط مشکل را حل نمی کند.

 

افرادی که مشکل اصلی شان ناآگاهی است، بدون رضایت خاطر باردار می شوند و ناآگاهانه تر اقدام به سقط می کنند، آن هم از نوع طمئن و پرخطر که جان مادر را تهدید می کند.

 

این سقط های پرخطر سالانه 8 هزار زن را در دنیا به کام مرگ می کشد. 9 درصد این تعداد مرگ ها در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما رخ می دهد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزه ایران – فاطمه امینی

هفته ه سلامت

 

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

علل و علائم سقط جنین

بارداری؛ چند ماه پس از سقط ؟

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

سقط به دفع جنین از بدن مادر گفته می شود که علل مختلفی دارد. گاهی افراد راه حل بارداری ناخواسته را سقط جنین می دانند.  روش های مختلفی برای سقط جنین وجود دارد که هرکدام از آن ها بستگی به زمان بارداری فرد دارد.

اگر شما به صورت آگاهانه تصمیم به سقط جنین داشته باشید لازم است که شما و دکترتان در مورد این که در چه زمانی از بارداری قرار دارید اطلاع کافی داشته باشید. از این رو در این مقاله به بررسی خطرات سقط جنین در ماه اول و خطرات استفاده از روش های دارویی برای سقط جنین اشاره می شود.

سقط جنین در سه ماهه اول شامل یک عمل جراحی کوچک است. سقط جنین در ماه اول خطر بروز عوارض در این دوره برای زنان با افزایش سن حاملگی آن ها می شود.

عوارض بعد از سقط جنین عمدی

در ادامه به برخی از عوارض سقط جنین در ماه اول اشاره می شود.

لخته های خونی که سبب گرفتگی شدید می شود در حدود ۱ درصد از سقط جنین ها رخ داده است. لخته ها معمولا با یک مکش کورتاژ مجددا حذف می شوند.

مقداری خونریزی در هر سقط جنین معمول است اما خونریزی شدید معمول نیست و با مکش مجدد، دارودرمانی یا، به ندرت جراحی، درمان می شود. از دکتر بخواهید در این مورد توضیح دهد و بگوید اگر این اتفاق بیفتد چه باید کرد.

در حین این که دهانه رحم کشیده می شود تا ابزار پزشکی بتواند از طریق آن به رحم منتقل شود، ممکن است دهانه رحم پاره شود. این اتفاق ممکن است در یک درصد موارد از سقط جنین ها پیش آید.

یک ابزار پزشکی ممکن است باعث سوراخ شدن دیواره رحم شود. میزان گزارش شده در این باره ۱ مورد از هر ۵۰۰ سقط است. بسته به شدت آن، می تواند منجر به عفونت، خونریزی شدید یا هر دو شود. ممکن است جراحی برای ترمیم بافت رحم ضروری باشد و در موارد شدید ممکن است هیسترکتومی نیز مورد نیاز باشد.

همانند سایر روش های جراحی، بیهوشی، خطر عوارض ناشی از سقط جنین را افزایش می دهد. خطرات گزارش شده از عوارض ناشی از بیهوشی حدود ۱ مورد در هر ۵۰۰۰ سقط جنین است.

سقط های اولیه که با عوارض ناشی از عفونت همراه نباشد، باعث ناباروری یا مشکل تر شدن حاملگی بعد از زایمان نمی شود. این عوارض ناشی از سقط جنین و یا داشتن سقط جنین های زیاد است که ممکن است بارداری را در آینده با مشکل مواجه کند.

همچنین در برخی موارد اگر یک زن و جنینش عوامل Rh متفاوت داشته باشد، باید داروهایی را برای جلوگیری از رشد آنتی بادی هایی که حاملگی های آینده را به خطر می اندازند، دریافت کند. (مواد ژنتیکی موجود در سطح سلولهای قرمز خون به عنوان عامل Rh شناخته می شوند)

تمام علل سقط جنین و راههای جلوگیری از افتادن بچه را در این ویدئو ببنید

علل سقط مکرر جنین

روش های سقط جنین دارویی برای سقط در هفته های ابتدایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای این افراد پیش از انجام هرکاری سونوگرافی برای تعیین اینکه آیا حاملگی قابل قبول است یا خیر (بارداری غیرعصبی) و این که در چه زمانی از بارداری قرار دارند توصیه می شود.

دو روش مورد استفاده به صورت دارویی عبارتند از :

MTX یک روش سقط دارویی است که تا ۷ هفته اول (۴۹ روز حاملگی) مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش، متوترکسات به صورت خوراکی یا تزریق در طی مراجعه اول داده می شود. همچنین آنتی بیوتیک نیز برای جلوگیری از عفونت داده می شوند. پ

قرص های میزوپروستول نیز سه تا ۷ روز بعد به صورت خوراکی یا به صورت شیاف مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش معمولا باعث انقباضات و بیرون راندن جنین می شود. این فرآیند ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

متوترکسات عمدتا در درمان سرطان و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، زیرا به سریع ترین سلول های بدن از نظر رشد حمله می کند. در مورد سقط جنین نیز باعث جدایی جنین از جفت می شود. استفاده از این دارو برای برای سقط، توسط FDA تایید نشده است.

از عوارض ناشی از استفاده از این قرص ها به صورت تزریقی، خوراکی و یا شیاف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– گرفتگی، تهوع، اسهال، خونریزی شدید، تب

– این روش حدود ۵٪  وفق است و ممکن است نیاز به یک جراحی برای تکمیل سقط باشد.

– این روش برای زنان مبتلا به کم خونی، اختلالات خونریزی، بیماری کبد یا کلیه، اختلال تشنج، بیماری التهابی حاد یا افرادی که از دستگاه داخل رحمی استفاده می کنند توصیه نمی شود.

چگونه با افسردگی پس از سقط جنین کنار بیایم؟ برای اطلاعات کلیک کنید

درمان افسردگی بعد از سقط جنین

در این روش پس از انجام آزمایشات، میفپریستون در اولین جلسه ویزیت به صورت خوراکی داده می شود. این دارو پروژسترون را از پوشش رحم جدا می کند و باعث می شود بارداری متوقف شود.

قرص های میوزوپروستول به صورت خوراکی یا شیاف داخل واژن به مدت ۳۶ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف میفپریستون مصرف می شوند.

در صورتی که یکی از موارد زیر را داشته باشید نمی توانید از این روش استفاده کنید:

حاملگی خارج از رحم، توده تخمدان، استفاده از کورتیکواستروئید، نارسایی قلبی، کم خونی، اختلالات خونریزی یا استفاده از رقیق کننده های خونی، آسم، مشکلات کبدی یا کلیه، بیماری قلبی یا فشار خون بالا.

– گرفتگی، تهوع، استفراغ، اسهال، خونریزی شدید، عفونت

– این روش حدودا ۸ تا ۱۰ درصد از زمان وفق است و احتمال پیگیری سونوگرافی اضافی و جراحی برای پایان دادن به حاملگی را دارد.

– توصیه نمی شود که زنان مبتلا به کم خونی، اختلالات خونریزی، بیماری کبد یا کلیه، اختلال تشنج، بیماری حاد التهابی روده یا کسانی که از دستگاه رحمی داخلی استفاده می کنند از این روش استفاده کنند.

سقط جنین تا چند ماهگی مجاز است؟

عوارض بعد از سقط جنین عمدی

منبع:dhh.louisiana

علت مرگ جنین در ماههای مختلف بارداری

11 علت طولانی شدن پریود بیش از 1 روز

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

چه چیز باعث لکه بینی در دوران بارداری می شود؟

مسمومیت در بارداری چه علائمی دارد؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *