عوارض سقط عمدی جنین برای مادر

سقط جنین عمدی يكی از رايج‌ترين اعمال پزشكی در سراسر جهان است. در دنیا يك‌ سوم بارداری ها ناخواسته اتفاق می افتد و از اين تعداد دو پنجم بانوان تصميم می گيرند سقط عمد انجام دهند. البته اين عمل در برخی كشورها قانونی و در برخی ديگر غير قانونی است، اما حتی غير قانونی بودن آن نیز تاثيری در کاهش سقط جنین عمدی نداشته است. از هر 46 ميليون سقط عمدی كه سالانه در سراسر جهان انجام می شود 2 ميليون مربوط به كشورهايی است كه در آن سقط غيرقانونی است.

در حال حاضر 25 درصد جمعيت جهان در 54 كشوری (آفريقا، آمريكای لاتين و آسيا) ساكن هستند. در این کشورها بر اساس قوانين سخت، سقط عمد تنها زمانی جايز است كه جان مادر در خطر باشد.

در این کشورها بانوان مجبورند به روش‌هايی غير از روش‌های پزشكی معمول روی بياورند، در نتیجه در هر 9 دقيقه یک خانم در اثر عوارض ناشی از سقط پر خطر جان می بازد.

 

عوارض سقط عمدی جنین برای مادر

گر چه قانونی شدن سقط عمد می تواند جلوی مرگ و مير ناشی از آن را بگيرد اما به هر حال این عمل به خودی خود عوارض بسياری دارد كه به برخی از آنها اشاره می كنيم. 

 

1- خون ريزی شايع‌ ترين عارضه جانبی سقط جنين است. گر چه خون ريزی بعد از سقط طبيعی محسوب می شود، اما گاهی در اثر سوراخ شدن رحم يا دهانه رحم خون ريزی بسيار شديد می‌ شود به نحوی که تنها به كمك جراحی و انتقال خون می توان از مرگ‌ مادر پيشگيری كرد.

2- بروز عفونت بعد از سقط جنین مساله‌ای رايج است. گاهی به دلیل سقط ناقص و باقی ماندن قسمت‌ هايی از جنين یا ابزار جراحی در رحم اين اتفاق رخ می دهد. استفاده از قرص‌های سقط‌ كننده نيز می تواند باعث عفونت كلی بدن شود. اين نوع از عفونت بسيار خطرناك بوده و عامل مرگ مادر است.

3- در صورتی كه سقط جنين با بيهوشی عمومی همراه باشد ممكن است باعث تشنج و حمله قلبی شود. در اين شرايط خطر عوارض ديگر نيز افزايش می يابد.

4- گاهی در طول روند سقط، دهانه و گردنه رحم به شدت آسيب می بيند. استفاده از برخی ابزارها عامل زخم، پارگی و آسيب‌های دهانه رحم است كه منجر به خونريزی و عفونت می شود.

5- در برخی شرایط در اثر استفاده از دستگاه‌های مكنده، زخم‌های دائمی روی جداره رحم ايجاد می شود.

6- گاهی در اثر سقط جنين و استفاده از ابزار جراحی، رحم به شدت صدمه می بيند به طوری كه لازم است تا با كمك جراحی رحم را كاملاً خارج كنند.

7- سقط جنين عمدی در برخی موارد باعث آسيب‌ ديدگی ساير ارگان‌ ها از جمله روده و مثانه نیز می شود.

 

1- ناباروری نيمی از ناباروری ها به علت سقط جنين است. دليل این موضوع می تواند عفونت لوله‌های فالوپ، چسبندگی رحم به دليل ايجاد زخم پس از كورتاژ يا باز شدن بيش‌ از حد دهانه رحم باشد. نوجوانان و بانوانی كه برای نخستين مرتبه باردار می شوند و سقط انجام می دهند بيش از سايرين در معرض ناباروری قرار می گيرند به نحوی كه حتی گاهی ناباروری دائمی می شود.

2- بارداری خارج رحمی سقط جنين عمدی خطر ابتلا به بارداری خارج رحمی را در بارداری های بعدی افزايش می دهد به نحوی كه گاهی برای نجات جان مادر انجام عمل جراحی ضروری خواهد بود. آمار نشان می‌دهد طی 2 سال اخير و به دنبال افزايش ميزان سقط‌های عمدی جنين، تعداد بارداری های خارج رحمی نيز در كشورهای صنعتی 3-2 برابر شده است. اين موضوع خود يكی از دلايل مرگ و مير مادران در 3 ماهه نخست يا ناباروری دائمی در آنهاست. طبق مطالعات انجام گرفته، جراحی رحم و لوله‌های رحمی (در پی سقط عمدی جنين) از جمله مواردی است كه احتمال خطرات جانی را افزایش می‌دهد.

3- زايمان زودرس  متخصصان می‌گویند: به دنبال يك سقط عمد جنین، احتمال زايمان پيش از موعد يا سقط غيرعمدی افزايش می يابد و دليل آن آسيبی است كه به رحم وارد آمده است.

4- بی نظمی در قاعدگی، افزايش ترشحات رحمی، روابط دردناك جنسی، عفونت‌های رحمی كه معمولاً عامل خونريزی و دردهای شديد هستند، سوراخ شدن قسمت پايينی رحم يا مثانه يا روده، تهوع، استفراغ، خستگی های مداوم،‌دردهای شكمی، سرگيجه، سردردهای مداوم، حساسيت شديد پستان‌ها، خونريزی های قطع نشدنی و از جمله عوارضی هستند كه حتی بعد از انجام موفق سقط عمد،همچنان ادامه می‌ یابند.

5- مرگ بررسی ها نشان داده حتی در سقط قانونی و به كمك روش‌های پزشكی نیز احتمال مرگ 2 برابر زمانی است كه مادر زايمان طبيعی انجام می دهد.

 

سقط عمدی جنين باعث آسيب‌های روانی می شود. بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می كند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده‌اند، اما اين‌طور نيست. این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعيتی می شود كه در پزشكی اصطلاحا به آن ” انكار ” می گويند.

اين حالت در برخی كوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت 1 سال همچنان ادامه می‌یابد. اکثر بانوان معمولا برای فرار از درد عاطفی و مجازات خود تصميم می گيرند خود را به فعاليتی سرگرم كنند و برای رهايی از احساس گناه، شرم و اضطراب اقدام‌های نيكوكارانه و خيرانه انجام می‌دهند. اما گاهی به نوشيدن الكل يا كشيدن مواد مخدر يا جدايی از همسر منجر می‌شود.

 

از جمله دیگر عوارض روانی بعد از سقط می توان به موارد زير اشاره كرد:

در صورت تشديد عوارض روانی، ممكن است فرد به خودكشی دست زده يا مرتبا دچار فلش‌ بك به آغاز روند سقط شود. گاهی نيز فرد معتاد به الكل يا سوء مصرف مواد مخدر می شود يا اختلال عملكرد جنسی پيدا می كند. كمبود خواب و اختلالات غذاخوردن نيز از ديگر عوارض مربوط به سقط جنين است.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: سميه مقصودعلی

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

دانشه جنین

سقط جنین

این بخش در حال طراحی می باشد


سقط های عمدی چه آنها که مطمئن انجام می شوند و چه آنها که طمئن و پرخطرند، دارای عارضه هستند. منظور از سقط های عمدی، یعنی ختم بارداری که با میل و رضایت خود مادر انجام می شود.




عوارض سقط عمدی جنین برای مادر

سقط جنین به معنای پایان یافتن دوران بارداری و تولد نوزاد پیش از زمان موعود است.

به سقط جنین عمدی های متعددی می دهند مانند سقط جنایی، سقط پرخطر یا غیرقانونی.

 

یک زن به دو صورت اقدام به انجام سقط می کند:

1- می تواند در یک محل استریل و سالم و به وسیله فرد دارای مهارت کافی جنین را سقط کند.

 

2- گاهی در شرایط بد بهداشتی و به وسیله افراد ناوارد جنین خود را سقط می کند که در واقع علاوه بر عوارض و تهدید جان مادر، خطرات بسیاری دارد.

البته عارضه در شرایط مطمئن به حداقل می رسد، اما صفر نمی شود.

 

در دنیای امروز، آمار سقط جنین عمدی رو به افزایش است و زنان سقط جنین را بهترین و آسان ترین راه برای پیشگیری از تولد نوزادان ناخواسته می دانند، در صورتی که این عمل خطرات و عوارض متعددی را در برخواهد داشت.

 

عوارض زودرس می تواند شامل خون ریزی و عفونت باشد و عوارض دیررس مانند از دست دادن رحم، نازایی و از دست دادن تخمدان، چسبندگی به دنبال عفونت ها و درد و حتی انسداد روده هاست.

 

اکثر بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شوند، با خونریزی همراه بوده و گاهی اوقات خونریزی ها تا ماه ها بعد ادامه پیدا می کند و مشکلاتی مانند ضعف، کم خونی و افسردگی به دنبال دارد.


همچنین احتمال ابتلا به عفونت در مواردی که به سقط منجر می شود به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند که ممکن است در آینده به ناباروری منجر شود.


 

تحقیقات نشان می دهد، از دست دادن فرزند اگرچه به صورت عمدی باشد، بر روحیه اکثر زنان تأثیر منفی گذاشته و احتمال ابتلا به افسردگی و برخی بیماری های روحی افزایش پیدا می کند.

 

از طرف دیگر روانشناسان معتقدند: از بین بردن جنین، به نوعی وظیفه شناسی و حس مسئولیت پذیری والدین را خدشه دار می کند و قطعاً در بره ریزی های آینده و رفتارهای آنها تأثیرگذار خواهد بود.

 

محققان سقط جنین را عامل مهمی در افزایش آمار ناباروری و مرگ و میر مادران می دانند.

 

عوارض مصرف داروهایی که به منظور سقط جنین تجویز می شوند، کم نیست.

 

مشکلاتی مانند تب، خستگی، حالت تهوع، درد، انقباضات عضلانی، استفراغ، گر گرفتگی، سردرد و.‎.‎. در اکثر مواقع گریبانگیر زنی می شود که به سقط جنین اقدام کرده است.

 

مطابق با تحقیقات احتمال مرگ زنان در بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود، تا سه و نیم درصد افزایش پیدا می کند.

 

همچنین احتمال خودکشی در زنانی که به سقط جنین عمدی اقدام می کنند، شش برابر از سایر زنان است.

 

از طرف دیگر سقط جنین یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان را افزایش می دهد و با افزایش تعداد دفعات سقط، میزان این احتمال نیز بالاتر می شود.

 

سقط جنین مجاز و ممنوع

عوارض سقط عمدی جنین برای مادر

آماری که در سال 26 طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی روی سقط های پرخطر و برای یافتن راه حل مناسب در زمینه پیشگیری از آنها انجام شده، بسیار جالب است.


طبق این آمار، تعداد سقط های پرخطر سالانه که در کشورهای ممنوع انجام می شود، 2 میلیون سقط و در حدود آمار همان کشورهایی است که سقط را مجاز دانسته اند.


 

از این آمار متوجه می شویم قانونی کردن انجام سقط راه حلی برای جلوگیری از این مشکل (سقط های پرخطر) نیست.

 

در دو کشور مشابه که هر دو سقط را مجاز می دانند، مانند ویت و هلند در یک آمارگیری دیده اند، پایین بودن سطح آگاهی و اطلاع مردم چقدر در این امر موثر است. در ویت از هر هزار زن، 83 نفر اقدام به سقط های عمدی و پرخطر با انواع روش ها می کنند، در حالی که می توانند به مراکز مجاز بروند و سقط را مطمئن و کم عارضه تر انجام دهند، اما در هلند از هر هزار نفر، تنها 3 زن تن به سقط پرخطر می دهند.

 

پس حتی آزاد کردن سقط مشکل را حل نمی کند.

 

افرادی که مشکل اصلی شان ناآگاهی است، بدون رضایت خاطر باردار می شوند و ناآگاهانه تر اقدام به سقط می کنند، آن هم از نوع طمئن و پرخطر که جان مادر را تهدید می کند.

 

این سقط های پرخطر سالانه 8 هزار زن را در دنیا به کام مرگ می کشد. 9 درصد این تعداد مرگ ها در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما رخ می دهد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزه ایران – فاطمه امینی

هفته ه سلامت

 

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

علل و علائم سقط جنین

بارداری؛ چند ماه پس از سقط ؟

وبلاگ زن امروزی – سبک زندگی، آموزش تخصصی و اخبار

سقط جنین عمدی يكی از رايج‌ترين اعمال پزشكی در سراسر جهان است . در دنیا يك‌ سوم بارداری ها ناخواسته اتفاق می افتد و از اين تعداد دو پنجم بانوان تصميم می گيرند سقط عمد انجام دهند. البته اين عمل در برخی كشورها قانونی و در برخی ديگر غير قانونی است. سقط جنین عمدی دارای عوارضی برای مادر است از جمله:

بر اثر سقط عمدی جنین گاهی مادر دچار خونریزی، عفونت، آمبولی، بیهوشی و حاملگی خارج رحم می شود که به مرگ مادر منجر می گردد .

با سقط جنین خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می شود .

سقط عمدی جنین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم ، تخمدان و کبد را در زنان می کند . افزایش ابتلا به سرطان به دنبال سقط، با تغییرات هورمونی غیرطبیعی که بارداری را خاتمه می بخشد و تخریب درمان نشده دهانه رحم مرتبط است . سقط جنین، خطر جفت سرراهی (پایین آمدن جفت در رحم مادر) در بارداری های بعدی را 7 تا 15 برابر می کند .

عوارض سقط عمدی جنین برای مادر

سقط جنین خطر سوراخ شدن رحم را 2 تا 3 درصد زیاد می کند که این خطر برای زنانی که قبلا زایمان کرده اند، یا هنگام سقط بیهوشی عمومی داشته اند، افزایش می یابد . بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند، مگر این که معاینه لاپاراسکوپی انجام شود . آسیب رحم ممکن است باعث بروز عوارضی در بارداری های بعدی گردد و حتی نیاز به هیسترکتومی (درآوردن رحم از بدن) شود که خود تعدادی از عوارض دیگر مانند پوکی استخوان را در بر دارد .

در حداقل یک درصد سقط های سه ماهه اول بارداری خطر پارگی های دهانه رحم که نیازمند بخیه زدن هستند وجود دارد . پارگی های کوچک تر نیز که درمان نمی شوند ، در دراز مدت به تخریب سیستم باروری منجر می شوند . آسیب دائمی دهانه رحم ممکن است به شل شدن دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود . خطر تخریب دهانه رحم در سقط های سه ماهه دوم بارداری و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شود، می گردد .

سقط جنین، خطر جفت سرراهی (پایین آمدن جفت در رحم مادر) در بارداری های بعدی را 7 تا 15 برابر می کند که خود تهدیدکننده زندگی مادر است .

8 راهکار برای از بین بردن استرس بارداری!

درمان آلرژی در بارداری

مهم‌ترین علل ناباروری در زوج‌های جوان

بیماری‌های خطرناک دوران بارداری

تشکیل غیرطبیعی جفت به علت تخریب رحمی ، خطر بروز بدشکلی های جنینی، مرگ قبل از زایمان و خونریزی بیش از حد طی زایمان را افزایش می دهد .

سقط جنین با تخریب رحم و دهانه رحم همراه است که خطر زایمان زودرس ، عوارض زایمان و تشکیل غیر طبیعی جفت در بارداری های بعدی را افزایش دهد . این عوارض از جمله علل معلولیت نوزادان است .

سقط به طور ویژه احتمال حاملگی های خارج رحم را افزایش داده که خود تهدیدکننده زندگی مادر بوده و ممکن است منجر به نازایی گردد.

بعضی از زنانی که در زمان سقط ، عفونت کلامیدیا دارند، طی چهار هفته دچار بیماری های التهابی لگن می شوند که ممکن است به افزایش خطر حاملگی نابجا و کاهش باروری منجر گردد . حتی کسانی که عفونت کلامیدیا هم ندارند طی چهار هفته پس از سقط سه ماهه اول، دچار بیماری های التهابی لگن می شوند . به همین دلیل، زنان باید قبل از سقط جنین ، برای غربالگری و درمان چنین عفونت هایی به پزشک متخصص مراجعه کنند .

اندومتریوز بیماریی است که در آن، بافت داخل رحم که آندومتر خوانده می شود، به اشتباه در جایی خارج از رحم رشد می کند که از خطرهای بعد از سقط برای همه زنان است . زنان کم سن دو و نیم برابر زنان 2 تا 29 ساله مستعد ابتلا به اندومتریوز بعد از سقط هستند .

عارضه دیگری است که دارای علائمی مثل درد شکم ، تب و افزایش خونریزی می باشد . در واقع انتظار می رود که این مسئله در حدود نیم درصد کورتاژ با ساکشن ، علی رغم پیشگیری آنتی بیوتیکی اتفاق بیفتد .

بروز عفونت و زخم های عفونی در خارج و داخل رحم به دلیل دستکاری های انجام شده در حین ختم حاملگی می تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی دائم زن شود .

مطلب قبلی

چه عواملی باعث سقط جنین می شود ؟

مطلب بعدی

علل ناباروری در زنان

8 راهکار برای از بین بردن استرس بارداری!

درمان آلرژی در بارداری

مهم‌ترین علل ناباروری در زوج‌های جوان

بیماری‌های خطرناک دوران بارداری

برای نظر سنجی بعدی، ، ، و وب سایت خود را در این مرورگر ذخیره کنید.

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *