عوارض افراط در مصرف قهوه چیست

نیازی نیست که جذب کافئین را که قدرت زیادی در بهبود وضعیت روحی و جسمی دارد به طور کلی از رژیمتان حذف کنید. یک فنجان قهوه صبحگاهی یا یک استکان چای خواب را از سر می گرداند و انرژی بخش است. همین اثرات باعث شده است که قهوه به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان تبدیل شود؛ اما مشکل زمانی به وجود می آید که پای افراط به میان می آید.

 

 

ترک کافئین سخت است

نمی توان این مساله را کتمان کرد که کافئین مانند یک ماده مخدر عمل کرده و اعتیادآور است. یعنی اینکه تلاش برای قطع مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار دشوار است. تا جایی که ننوشیدن قهوه صبحگاهی باعث عصبانیت، تحریک پذیری و حساسیت فرد می شود. در برخی افراد حتی سردرد نیز ایجاد می شود. تمام این علائم نیز نشان می دهند که به کافئین معتاد شده اید و ترک آن کار ساده ای نخواهد بود. برای جلوگیری از اعتیاد به کافئین کافی است روزانه مصرف قهوه یا چای را محدود کنید و از زیاده روی بپرهیزید.

عوارض افراط در مصرف قهوه چیست

 

باعث افزایش استرس می شود

خیلی از افراد به یک دلیل واحد قهوه می خورند: اینکه هر ساعتی)۸ صبح، ۲ بعد از ظهر یا نیمه شب) نوشیده شود باعث سرزندگی می شود. اما همین حالت محرکی قهوه باعث ایجاد احساس استرس و اضطراب نیز می شود. در نتیجه فرد هر مشکل جزئی و کوچکی را بزرگ می بیند. اگر احساس می کنید که بی دلیل مضطرب و دل نگران شده اید مصرف کافئین را کاهش دهید.

 

باعث سرعت دادن به پیری می شود

کافئین باعث بیداری و سرزندگی می شود و فرد را به فعالیت جسمی و ذهنی ترغیب می کند. اگر شما به کافئین اعتیاد پیدا کرده اید بهتر است نسبت به پیری زودهنگام نیز هوشیارتر باشید. نتایج پژوهشی که در Livestrong به چاپ رسیده است نشان می دهد کافئین می‌تواند باعث کاهش چشمگیر ترشح هورمون های ضدپیری شود. کافئین همچنین باعث دهیدراته شدن بدن می شود یعنی اینکه آب بدن از بین می رود. در این صورت نیز خشکی، حاصل شده و سروکله چین و چروک پیدا می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که کافئین زیاد باعث بروز آکنه نیز می شود.

 

 

باعث کاهش تراکم استخوانی می شود

درست است که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه مشکلی بروز نمی‌دهد اما در طولانی مدت و به میزان زیاد باعث ضعیف تر شدن و دردناک شدن بدن می شود. چون کافئین کلسیم بدن را کاهش می دهد. این ماده معدنی برای سلامتی استخوان ها لازم و ضروری است. به همین دلیل نیز متخصصان به افرادی که از مشکلات استخوانی و مفصلی رنج می‌برند توصیه می کنند که مصرف کافئین را کاهش دهند. این توصیه برای افراد سالمند و به خصوص خانم هایی که از پوکی استخوان رنج می برند جدی تر است.

 

باعث بدخلقی می شود

در حالت کلی یک فنجان قهوه غلیظ باعث تحریک و حتی سرخوشی می شود. اما همیشه به این شیوه نیست. کافئین زیاد باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خوی می شود. به این ترتیب که حس سرخوشی تغییر کرده و به وضعیت اضطراب آلود، افسردگی، تحریک‌پذیری و استرس ختم می شود. چون کافئین باعث کاهش جریان خون به سمت مغز می‌شود و در نتیجه روی قدرت حافظه و خلق و خوی تأثیر منفی دارد. بعد از اینکه اثر محرکی کافئین محو می شود یعنی حدود دو ساعت بعد از مصرف فرد دچار بدخلقی و بی حوصلگی خواهد شد.

 

خواب را برهم می زند

شب ها به سختی به خواب می روید؟ اگر جزو قهوه خورهای قهار هستید این مساله چندان عجیب نیست. افرادی که شب ها دیروقت قهوه، چای و یا نوشیدنی های کافئینه می نوشند در معرض بی خوابی و بدخوابی قرار می گیرند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد: شما قهوه می خورید تا سرحال شوید اما در عوض شب بدی پشت سر می گذارید و بی خواب می شوید. صبح روز بعد و در طول روز احساس خستگی می کنید و مجبور می شوید قهوه یا چای بیشتری بنوشید و این دور باطل همچنان ادامه پیدا می کند.

 

 

برخی افراد نسبت به کافئین حساس هستند

در حالت کلی، بدن اکثر افراد بعد از مصرف یک فنجان نوشیدنی کافئین دار در اول صبح واکنش مشابهی نشان می دهد: کسب انرژی به مدت چند ساعت که آن ها را از خواب آلودگی و کسالت نجات می دهد. اما این مساله در خصوص همه صادق نیست. برخی افراد واکنش دیگری نشان می دهند. در واقع برخی افراد نسبت به کافئین حساسیت دارند. یعنی اینکه با مصرف کافئین با سرعت در معرض استرس و عصبانیت قرار می گیرند. حتی امکان دارد که این افراد بعد از مصرف کافئین دچار فشارخون بالا، سردرد شدید، تپش قلب و بالا آمدن اسید معده شوند.

 

برای خانم های باردار دردسرساز است

پزشک زنان به خانم هایی که باردار می شوند توصیه های غذایی داده و آن ها را از مصرف برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها برحذر می‌کند. این مواد غذایی شامل برخی پنیرها، نوشیدنی های الکلی و گوشت پخته نشده است. علاوه بر این خانم های باردار باید مصرف کافئین را به شدت کاهش دهند و حتی قطع کنند. بر اساس گزارش Web MD زیاده روی در مصرف کافئین باعث بروز مشکلات جدی در باروری می شود. در واقع کافئین می تواند باعث کاهش فعالیت های عضلانی مجاری رحم شده و خطر بروز عوارض بارداری را بالا ببرد. خانم های بارداری که در مصرف نوشیدنی های کافئین دار زیاده روی می کنند در معرض سقط جنین و تولد نوزادانی با وزن کم قرار می گیرند.

کلیه حقوق برای «اتاق خبر 24» محفوظ بوده و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
عادت نادرست در نوشیدن قهوه موجب کاهش انرژی ، افزایش استرس ، افزایش فشار خون و دیابت می‌شود.

حدود نود درصد بزرگسالان در آمریکا قهوه می‌نوشند و بیش از پنجاه درصد آنها روزانه بیش از سه فنجان قهوه مصرف می‌کنند.

موسسه ملی سلامت آمریکا در تحقیقاتی اعلام کرد ظرفیت تحمل افراد ، در برابر نوشیدن قهوه و کنار گذاشتن آن متفاوت است.

این موسسه افزود: نوشیدن صد میلی‌گرم قهوه معادل یک فنجان در روز و سپس کنار گذاشتن آن ، ممکن است موجب بروز علائمی چون سر‌درد ، افسردگی ، تهوع و درد ماهیچه‌ها شود. کافئین می‌تواند تا حدودی برای بدن مفید باشد اما تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته ، کامل نبوده است.

عوارض افراط در مصرف قهوه چیست

برخی سر دردها موجب می‌شود رگ‌های خونی گشاد شوند که کافئین به طور موقت آنها را تنگ می‌‌کند.

قهوه نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد اما قهوه‌ای که به عنوان یک نوشیدنی به همراه شکر در وعده صبحانه مصرف شود ، ممکن است موجب کاهش مقادیر زیادی از انرژی بدن شود.

موسسه ملی سلامت آمریکا همچنین تاکید کرد کافئین فشار خون را بالا می‌برد و موجب افزایش استرس ، اضطراب و واکنش‌های عصبی می‌شود.

کافئین موجود در قهوه موجب می‌شود فرد دوازده تا شانزده ساعت پس از نوشیدن آخرین فنجان ، احساس بیقراری و عصبانیت کند و خواب خوبی نداشته باشد. قهوه همچنین با افزایش میزان قند خون ، موجب بروز دیابت می‌شود. رئیس دانشگاه کورنل و همچنین متخصص روانشناسی و عادت‌های غذایی گفت : برای ترک عادت‌های بد در نوشیدن قهوه ، هر روز پس از بیدار شدن از خواب ، مقداری آب بنوشید که این کار موجب می‌شود مصرف قهوه کاهش یابد. استاد بخش روانکاوی و علوم رفتاری دانشکده پزشکی دوک هم گفت : افرادی که روزانه هشت فنجان قهوه می‌نوشند، می‌توانند با کنار گذاشتن تدریجی این عادت بد از بروز سر دردهای شدید جلوگیری کنند. وی افزود: اما اگر روزانه دو فنجان قهوه مصرف می‌کنید، علائم کنار گذاشتن قهوه به احتمال زیاد ظرف دو تا سه روز از بین می‌رود.

این متخصص تاکید کرد: بنابراین کاهش تدریجی مصرف قهوه ، رفته رفته میزان کافئین را در بدن کاهش می‌دهد.

وی همچنین جایگزین کردن چای به ویژه چای سبز را به جای قهوه که میزان کافئین کمتری دارد توصیه کرد و گفت آب میوه نیز جایگزین سالمی برای قهوه به شمار می‌رود ، اما باید از مصرف زیاد نوشیدنی‌های قندی خودداری کرد.

www.salamatnews.com

نیروگاه حرارتی خورشیدی شیلی نماد رویای بلندپروازانۀ شیلی برای جایگزین کردن انرژی‌های نوین به جای سوخت‌های فسیلی است

همشهری آنلاین:
یک دادگاه فدرال، پل منافورت، رئیس پیشین کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ را به جرم دو مورد تبانی در پرونده تخلفات سازمان‌یافته در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ۷۳ ماه زندان محکوم کرد.

همشهری آنلاین:
دو نوجوان روز چهارشنبه با حمله به یک مدرسه شش نفر را با سلاح گرم به قتل رسانده و پس از آن خودکشی کردند.

همشهری آنلاین:
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران گفت: ترافیک در کلیه مسیرهای جنوبی استان به سمت بهشت زهرا (س) سنگین است.

همشهری آنلاین:
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به ورود سامانه ای ناپایدار به جو استان گفت: باد و بارانی که اکنون نقاط مختلف کرمانشاه را در بر گرفته تا ابتدای هفته آینده ادامه یافته و در این مدت بارش هایی برای تمام مناطق استان شاهد خواهیم بود.

همشهری آنلاین:
معلمان و دانشجویان بر ضد عبدالعزیر بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر که از انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری کنار کشیده در الجزیره پایتخت این کشور تظاهرات می‌کنند.

همشهری آنلاین:
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به باز کردن آب رودخانه زاینده‌رود در ایام نوروز، گفت: امیدوارم همانگونه که آب زاینده‌رود در ایام نوروز باز می‌شود، درهای میدان مشق و سردر باغ ملی هم در این ایام به روی مردم باز شود.

همشهری آنلاین:
کاردینال جورج پل، خزانه‌دار سابق واتیکان به شش سال حبس محکوم شد. پل که ۷۷ سال دارد در پرونده سوءاستفاده جنسی از دو کودک در سال ۱۹۹۶ در کلیسایی در استرالیا گناهکار شناخته شده است.

همشهری آنلاین:
تنازع و اختلافات در ایده و آرا میان فرانسه و آلمان ممکن است تا انتخابات پارلمانی اروپا شکاف بیشتری پیدا کنند. این تقابل را می‌توان در دو رویکرد چپگرایانه و راستگرایانه دید.

همشهری آنلاین:
ده‌ها شهروند نیجریه‌ای از جمله دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی از صبح روز چهارشنبه زیر آوار ساختمانی واقع در مرکز تجاری این شهر گرفتار شدند.

همشهری آنلاین:
یکی از مقامات ناسا اعلام کرد سازمان وی در نظر دارد یک زن را به سیاره مریخ اعزام کند.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

© 218 HamshahriOnline, All rights reserved

روغن های گیاهی چگونه برای حفظ سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند؟ در چند سال اخیر استفاده و محبوبیت روغن های گیاهی رشد چشم گیری داشته است. برند های زیادی این گونه روغن ها را تولید می کنند که خواصی مانند ضد اضطراب و ضد میکروب بودن، آنتی اکسیدان، ضد التهابی، تقویت ایمنی بدن، خواب آور و کاهش استرس نیز دارند. در این مقاله از بخش طب سنتی و داروهای گیاهی دکتر سلام، به فواید روغن های گیاهی برای کاهش وزن می پردازیم. یکی از

در مورد اسب درمانی چه می دانید؟ آیا با فواید و کاربردهای اسب درمانی آشنایی دارید؟ می دانید که با کمک این روش میتوان بیماری های روانی را درمان کرد؟ حیوانات به میزان فوق العاده ای می توانند حمایت احساسی ارائه دهند. فراتر از رابطه با حیوانات خانگی که بسیاری از ما آن را  تجربه کرده ایم، گاهی اوقات حیوانات از طریق به چالش کشیدن تجربیات عاطفی درمان جویان در تنظیمات درمانی شان، به آن ها کمک می کنند. در این مقاله از بخش روانشناسی

کودکان و نوجوانانی که درگیر اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) هستند، گاهی تا بزرگسالی با این علائم زندگی می کنند بدون این که حتی متوجه آن ها شوند. اگر چه SAD سومین اختلال سلامت ذهن رایج است، بسیاری از والدین و معلمان با علائم و نشانه های آن در کودکان و نوجوانان آشنا نیستند. اختلال اضطراب اجتماعی شامل ترس یا فوبیای شدید از موقعیت های اجتماعی یا عملکردی است. اگرچه بسیاری از نوجوانان اضطراب های نرمال ناشی از تغییرات بلوغ را تجربه می کنند، افرادی که

می دانید فیتوتراپی چیست؟ آیا می دانستید که واکنش نسبت به برخی از داروها چهارمین علت مرگ و میر در آمریکا است؟ با توجه به تحقیقات منتشر شده توسط دانشگاه هاروارد، احتمال واکنش نسبت به داروهای تجویزی حتی پس از آزمایش آن ها یک پنجم است. حتی داروهایی که به درستی تجویز شده بودند نیز باعث بستری شدن ۱.۹ میلیون نفر در هر سال می شدند، از این میان حدود ۸۴۰,۰۰۰ نفر تحت تاثیر عوارض جانبی دارو در بیمارستان بستری می شدند. تمام این ها

حملات پانیک اتک (وحشت زدگی) یا  از علائم اصلی اختلالات پانیک هستند، اما می توانند به علت سایر عارضه های سلامتی و بهداشتی نیز اتفاق بیفتند. این عارضه ها با علائم متنوع فیزیکی، احساسی و شناختی همراه هستند که طاقت فرسا و غیر قابل تحمل هستند اما برای کنترل آن ها راه های زیادی وجود دارد. کسب اطلاعات درباره نشانه های رایج پانیک می تواند سودمند باشد. به علاوه درباره علت وقوع آن و استراتژی های کنترل آن باید تحقیق کنید. در این مقاله از

عوارض افراط در مصرف قهوه چیست

در مورد لیفت باسن یرزیلی چقدر اطلاعات دارید؟ آیا این روش همان بالا کشیدن باسن است یا مزایای دیگری هم برای فرد کاندید دارد؟ در مقاله لیفت باسن

بسیاری از مردان و زنانی که تغییر جنسیت می ­دهند و در اصطلاح ترنس جندر هستند، به داشتن فرزند، به طور بیولوژیکی علاقه مند هستند. اینکه چقدر دشوار

سایکوپاتولوژی چیست؟ چه کسانی ممکن است به بیماری های روانی مبتلا شوند؟ منشأ اصطلاح آسیب شناسی روانی به سال 1913 برمی گردد، زمانی که این رشته علمی

اینرسی خواب چیست؟ در مورد آن چه می دانید؟ ممکن است هر روز صبح با بیدار شدن از خواب اشتياق شديدی را براي برگشتن به رختخواب تجربه کرده

آیا تکان دادن مچ پا برایتان دشوار است، شما تنها نیستید. بیش از یک میلیون انسان هر ساله به علت آسیب به مچ پا به اورژانس مراجعه می

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

چگونه میتوان با ورزش به بهبودی رابطه جنسی پرداخت؟ همه ما می دانیم که مزایای ورزش کردن برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله

تمرین اسکات با تکیه به دیوار برای تقویت ران ها، مفاصل ران، ماهیچه های ساق پا و پایین تنه مناسب است. این تمرین ها

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

عوارض افراط در مصرف قهوه چیست

آرایش

مدل مو

مدل لباس

 

 

شما هم جزو قهوه خورهای این سرزمین هستید یا اینکه یک استکان چای را به آن ترجیح می‌دهید؟

شاید باورتان نشود اگر بگوییم که در سال‌های اخیر بر شمار افرادی که به خوردن قهوه یا نسکافه عادت کرده‌اند، افزوده شده است! در زمان‌های قدیم در میان خانواده‌های خاص و در مراسم ویژه قهوه تهیه می‌شد، اما این روزها با واردات انواع آن، این نوشیدنی به خصوص در میان قشر جوان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، به ویژه در  روزهای سخت کاری. اما مهم‌ترین نکته آن است که هر روز ما تأثیرات جدیدی را در زمینه عادت به نوشیدن قهوه می‌شنویم. البته در برخی از خبرها از فواید آن صحبت می‌شود، اما در برخی دیگر از مضرات آن می‌گویند، مانند خبری که اخیراً از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد.

بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد قهوه سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.در این خبر که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شد، بر این موضوع تأکید شده بود که نوشیدن قهوه به شدت برای سلامت دندان ها مضر‌ ‌است. ‌به گزارش این خبرگزاری، بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد این‌ ‌نوشیدنی‌ سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. ‌ بر اساس این تحقیقات، قهوه فرآوری شده(نسکافه) 3 برابر بیش از نوع عادی آن(به علت اسید سیتریک موجود)، سبب‌ ‌خوردگی مینای دندان می‌شود و به این ترتیب پوسیدگی دندان ها را به همراه خواهد داشت. در ادامه، دلایل کامل و توضیحات درباره این تحقیق به چشم نمی‌خورد، اما شما درباره خواصی که بارها و بارها تحقیقات، آنها را به اثبات رسانده اند چیزی می‌دانید؟‌ ‌

بهتر است بدانید که بیش از یک‌سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می‌کنند. واژه قهوه، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک‌کننده و زایل‌کننده اشتهاست. برخی از مورخان، پیشینه این واژه را به کشور اتیوپی نسبت می‌دهند.  درخت قهوه بین 7 تا 1 متر بلندی دارد و درهوای گرم و مرطوب رشد می‌کند. این درخت گل‌هایی کوچک و سپید دارد که بوی آن شبیه به بوی گل یاسمن است.

جالب است بدانید که دانه های آن در آغاز، رنگ سبز و پس از رسیدن، رنگ گیلاس به خود می‌گیرند. از این رو، در بعضی کشورها به درخت گیلاس هم شهرت دارد. دانه‌های قهوه دو به دو به یکدیگر چسبیده اند و پرده نازکی میان آنها وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند. تهیه قهوه در کشورهای گوناگون، متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می‌کنند.

بهترین قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته ای به Arabica به دست می آید که در برزیل به خوبی رشد می کند و از آنجا به سراسرجهان صادر می شود .

تا به حال از خودتان پرسیده اید که اسپرسو چه تفاوتی با قهوه معمولی دارد؟ باید بگوییم که این نوع قهوه را با بخار آب درست می کنند و این روش تهیه قهوه در ایالات متحده بسیار رایج است.

اما سؤالی که همیشه در میان مصرف کنندگان این نوشیدنی وجود دارد آن است که “مقدار مجاز نوشیدن قهوه چه‌قدر است؟” 

جالب است بدانید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.

اما درباره میزان کافئینی که از طریق این نوشیدنی به بدن می‌رسد باید بگوییم که با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی، 115 میلی گرم کافئین و با یک فنجان نسکافه، 65 میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم معادل 3 میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که کافئین در هیچ شرایطی به طور کامل از قهوه جدا نمی‌شود، بلکه مقدار آن به حداقل می‌رسد.

حتماً خواص فراوانی را از گوشه و کنار درباره این نوشیدنی شنیده‌اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.

به این ترتیب که کافئین موجود در قهوه به میزان 1 درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌شود.

به علاوه دیده شده است که از این نوشیدنی می‌توان در کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده کرد. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد.

اما به این موضوع توجه کنید که نباید بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مصرف کنید.

طی مطالعه ای در آمریکا و ایتالیا، دیده شد که نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی‌ در آنها می شود.

البته مهم ترین نکته‌ای که باید در مورد این نوشیدنی در نظر داشت، رعایت اعتدال در مصرف آن است، زیرا دریافت بیش از اندازه کافئین باعث بی‌قراری، بی خوابی ، تعریق و تپش قلب می شود. به علاوه، قهوه های معمولی که به شکل سنتی یعنی به روش دم کرده تهیه می‌شوند، اگر بیش از اندازه به مصرف برسند، می‌توانند کلسترول خون را نیز بالا ببرند.‌

سارا حسنلو

 

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *