عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

همه آن چه که باید درباره سوما بدانیم
این ماجرا یک هشدار بزرگ است برای ورزشکاران جوانی که ممکن است در معرض این ماجرا قرار بگیرند و قربانی شوند. البته ماجرا وقتی دردناک تر می شود که پای پدر و مادرها هم وسط کشیده می شود. یعنی پدر و مادرها باعث می شوند فرزندانشان سراغ یک پدیده به سوما بروند. البته سوما تنها مربوط به فوتبال نیست. بلکه به رشته های دیگر هم می تواند سرایت کند و اخباری که ما داریم نشان می دهد که سرایت هم کرده است و ظاهرا نه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و نه کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برای آن فکر نکرده اند.

سوما چیست؟

قبل از این که بخواهیم بگوییم سوما چیست، فقط بدانید که سوما از سوماتروپین یا هورمون رشد، هورمون طبیعی بدن انسان که در رشد و سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد، گرفته شده است. این هورمون در افزایش سنتز پروتئین و توده عضلانی و کم شدن چربی بدن یا افزایش لیپولیز یا شکسته شدن چربی ها برای مصرف نقش موثر دارد.

گفته می شود ترشح این هورمون تحت تاثیر خواب، ورزش، تغذیه و استرس است و تحقیقات نشان داده که دو فاکتور اول یعنی خواب و روزش عوامل اصلی در ترشح هورمون رشد هستند. اما حالا شنیده شده که بسیاری از ورزشکاران و به ویژه بازیکنان فوتبال ایران در حال استفاده از این هورمون به صورت افراطی هستند. البته مصرف این مواد که جزو مواد ممنوعه هستند، باعث می شود که دوپینگ بازیکنان در صورت تست مثبت شود. جدا از همه خطرهایی چون گشادشدن دریچه قلب، بزرگ شدن قلب و اختلال ریوی از عوارض استفاده از سوماست.

لیونل مسی هم سوما مصرف کرده

عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

اتفاقا کسانی که می خواهند جوانان را فریب بدهند، از ماجرای لیونل مسی حرف می زنند، چرا که مسی هم با سوما به این مسی که حالا می بینید تبدیل شده است. سوم به صورت تزریقی وارد خون می شود و البته پزشکان باشگاه ها و آکادمی ها در سنین نونهالی و نوجوانی زمانی که می بینند بازیکنان نونهال با مشکل رشد مواجه هستند، پس از انجام آزمایش هایی به آن ها هورمون تزریق می کنند که لیونل مسی هم یکی از آن بازیکنان بود که در لاماسیای اسپانیا مورد درمان آکادمی بارسلونا قرار گرفت.

اما در ایران این ماجرا افراط شده و اگر به زودی رسیدگی نشود، آن وقت ممکن است اتفاقات بدی در فوتبال ایران بیفتد. برخی کارشناسان ین پدیده را سوی ای می دانند که ورزش و به خصوص فوتبال ایران را فراگرفته است. درواقع تزریق این مواد برای افرادی که از کمبود هورمون های طبیعی بدنشان هم چون کمبود هورمون رشد رنج می برند، فقط زیر نظر پزشک متخصص و متخصص غدد باید صورت بگیرد، اما در ایران پدرها و مادرها خودشان پزشک شده اند و می خواهند بچه هایشان به لیونل مسی تبدیل شوند.

بازیکنان بزرگ سال سوما مصرف می کنند

البته نکته درناک ماجرا این است که بازیکنان بزرگ سال هم سوما مصرف می کنند و می خواهند به این دلیل که جبران کمبود خواب و استراحتشان را بکنند و البته گردش خونشان شود، این کار را انجام می دهند. دردناک تر این است که بازیکنان فوتبال بدون توجه به عوارض در حال مصرف سوما هستند و البته کمیته پزشکی فیفا به محض این که متوجه شد چنین اتفاقی در حال رخ دادن است، دستور داد تا از حدود دو سال پیش تست خون از بازیکنان فوتبال جهان گرفته شود.

تستی گران قیمت که برای ایران هم حسابی هزینه بر است. انجام دادن این آزمایش در فوتبال ایران یک میلیارد تومان برای فدراسیون فوتبال آب می خورد و به همین دلیل است که کمیته پزشکی این آزمایش را انجام نداده است.

باید دو روزه به آزمایشگاه برسد

با دکتر توحید سیف برقی، رئیس کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال صحبت کرده ایم و او در این باره گفت: «استفاده از سوماتروپین در رده های پایه دیده شده است. سوما برای افرایش قد و بزرگ شدن هیکل تزریق می شود و اتفاقا در کسانی است که اختلال رشد دارند، منتها در آن هایی که اختلال رشد هم ندارند مصرف می شود که می تواند عوارض زیادی از جمله سکته قلبی، فشار خون و تغییر اندازه قلب داشته باشد. که بره هایی برای گرفتن تست خون در کمیته پزشکی وجود داشته که سال گذشته علی کفاشیان با واگذاری همه اختیارات به ستاد ملی کنترل دوپینگ اختیار نمونه گیری را به آن ها سپرده است و آن ها باید بتوانند که در این زمینه تست بگیرند.

ما از گسترش سوما باخبر هستیم و آن را به اطلاع ستاد ملی مبارزه با دوپینگ رسانده ایم و باید دید آن ها در این زمینه چه خواهندکرد.» البته با توجه به این که از 11 دی ماه 93 دیگر کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تست نمی گیرد و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تست می گیرد، با دکتر رامین طباطبایی، قائم مقام ستاد کنترل دوپینگ حرف می زنیم و از وی می پرسیم که آیا برای مبارزه با سوما چه کاری انجام شده است که طباطبایی پاسخ می دهد: «سعی می کنیم از این به بعد تست بگیریم؛ با توجه به این که شما می گویید کم کم ماجرا جدی شده است، این کار را انجام می دهیم.

البته تست خون باید در 48 ساعت به آزمایشگاه کلن آلمان برسد که کمی پرهزینه است، اما خبر خوب این است که این هورمون در ادرار موادی را آزاد می کند که قابل تشخیص و کشف است و از امسال می توانیم با تست ادرار متوجه شویم که چه کسانی سوما مصرف می کنند.» این می تواند یک خبر خوب برای کسانی باشد که با سوما مبارزه می کنند.

حمله سوما به فوتبال پایه

اما خبر بدتر این است که مربیان هم به خاطر سودجویی بازیکنان فوتبال پایه را به تزریق سوما تحریک می کنند و بازیکنان جوان و نوجوان دست به مصرف سوماتروپین می زنند و البته هیئت های فوتبال و فدراسیون و سازمان لیگ باید در این میان وارد شوند و اجازه ندهند سوما وارد فوتبال ایران شود. بازیکنان نوجوان و جوان در دوزهای بسیار بالا و خطرناک به مصرف این هورمون ها روی می آورند، بدون آن که از خطرات و عوارض آن آگاهی داشته باشند.

ظاهرا تا 15 سال پیش هیچ گونه درخواستی درباره مصرف چنین موادی دیده نمی شد، اما امروز متاسفانه مصرف این گونه از مواد به ویژه مصرف هورمون سوماتروپین در میان بازیکنان جوان بسیار شایع شده است. یکی از مربیان فوتبال پایه که نمی خواهد ش فاش شود، می گوید: «یکی از دلایلی که بازیکنان به سمت مصرف این مواد می روند، علاقه مندی مربیان پایه در انتخاب بازیکنانی با فیزیک بدنی درشت و بدون توجه به تکنیک، مهارت، خلاقیت، هوش و دیگر فاکتورهاست.»

چه باید کرد؟

حالا خطر سوما باید حس شود. شاید چیزی شبیه به یک اپیدمی که اگر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال نجنبند، فاجعه ای به بار می آید که در آینده ممکن است همه بازیکنان فوتبال ایران را دوپینگی کند. نداشتن اطلاعات کافی مربیان، عدم آموزش صحیح بازیکنان درباره این موضوعات، خواسته های عجولانه و بدون منطق بازیکنان جوان که متقضای سن آن هاست.

تبلیغات گسترده در باشگاه های بدن سازی و برخی باشگاه ها باعث شده مصرف این مواد در میان بازیکنان جوان به شدت شایع شود و البته در این میان فوتبال ایران در همه رده ها ضرر می کند. فرض کنید که در آینده از بازیکنان تیم ملی ایران تست بگیرند و تست های سومای آن ها مثبت شود. در فوتبال روز جهان و در آکادمی ها بازیکنان از کودکی با فایده ها و ضررها و عوارض مکمل ها و داروهای غذایی ورزشی آشنا می شوند، اما در فوتبال ایران خبری از این آکادمی ها نیست./ هفته ه چلچراغ

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

استفاده از هورمون‌ رشد یا سوماتروپین که به سوما نیز در میان ورزشکاران و بدنسازان شناخته می‌شود در طول سال‌های گذشته افزایش یافته است. امروز در سایت جیمیتو همراه شما خواهیم بود تا نگاهی به هورمون رشد یا سوماتروپین داشته باشیم و با خواص، دوز مصرفی و اثرات جانبی آن آشنا شویم.

 

در دورانی که تلاش برای داشتن عضلانی قدرتمند و حجیم در میان مردان اوج گرفته بود، استفاده از هورمون رشد (GH) یا سوماتروپین به عنوان دارویی معجزه‌آسا عمل می‌کرد و بدنسازان را از پله اول تا میانه‌های راهرو داشتن اندامی قوی انتقال می‌داد.عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

 

بدنسازی و جدال با آهن سرد را می‌توان به قبل از پیدایش استروئیدهای انابولیک و قبل از آن در سال ۱۹۶۰ تقسیم کرد. استروئید انابولیک ها داروهایی بودند که اغلب برای درمان بیماری‌های عادی استفاده می‌شدند اما بدن‌سازان از عوارض مصرف این داروها برای بدن‌سازی خود بهره می‌گیرند. یا درک قدرت این داروها، استفاده از آن‌ها به فاکتور حیاتی برای بدن‌سازی تبدیل شد.

سال ۱۹۷۰، دوران جدیدی برای موفقیت‌های ورزش و رقابت‌های بین بدن‌سازان بود که با ظهور قراردادهای سودآور و حرفه‌ای توانایی ورزشکاران را تحت تأثیر گذاشته بود. ترکیب جدیدی در این زمان وارد بازار شد که نگاه همه را به خود جلب کرده بود: هورمون رشد یا سوماتروپین (GH).

هورمون رشد، هورمونی حیاتی برای بدن و سلامتی عمومی افراد است و همواره مقادیر طبیعی و مفید آن برای انجام فرایندهای مختلف در بدن به ویژه کودکان لازم است از جمله وظایف هورمون رشد، افزایش و رشد بافت‌های بدن به مانند عضلات است. هورمون رشد نتایجی طبیعی و قابل قبول از خود در بدن دارد؛ اما افزایش تولید آن در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات حاد نیز شود.

افزایشش تولید هورمون رشد، همان‌طور که در افراد مبتلا به اکرومگالی شاهد هستید منجر به بروز رشد بی‌رویه بافت‌ها و مشکلاتی به مانند مقاومت بدن در برابر انسولین و ضعف عضلانی می‌شود.

اختلال در ترشح هورمون رشد در کودکی به وجود می‌آید و در پی آن بیماری‌هایی به مانند گیتیزیم هیپوفیز یا پدیده غول‌پیکری به وجود می‌آید. غول‌پیکری در افراد مشهوری به مانند آندره گایتان کشتی‌گیر غول‌پیکر دیده می‌شد. این بیماری تا مرگ همچنان ادامه پیدا می‌کند و راه درمان قطعی وجود ندارد.

همان‌طور که ترشح بیش از حد هورمون رشد یا سوماتروپین برای بدن مشکل‌ساز است، ترشح کم آن به واسطه مشکلات مادرزادی نیز موجب بروز اختلالاتی به مانند کوتوله شدن در کودکی می‌شود. البته کاهش تولید سوماتروپین در دوران بزرگ‌سالی نیز باعث کاهش توده‌های عضلانی، کیفیت زندگی و انرژی بدن می‌شود.

افزودن مکمل‌های هورمون رشد به رژیم غذایی افرادی که دچار مشکلات کمبود سوماتروپین بودند نتایج امیدوارکننده‌ای در مورد کاهش وزن چربی‌ها، افزایش بافت ماهیچه، تراکم استخوانی بهتر، کاهش عوامل سکته قلبی و افزایش سلامت روانی به دنبال داشت.

 

به زودی بدن‌سازان متوجه شدند که با افزودن سوماتروپین به رژیم دارویی خود می‌توانند رشد عضلانی و حجم عضلات بیشتری تجربه کنند. از این رو شروع به مصرف این ماده به عنوان حجم دهنده عضلات کردند. اندام‌هایی که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از بدن‌سازان دیده می‌شود همگی حاکی از مصرف سوماتروپین و هورمون رشد برای رسیدن به اندامی تراشیده و کاملاً ورزیده است.

با گسترش روزانه سوماتروپین به عنوان مکمل دارویی در بین ورزشکاران نظرات متفاوتی در مورد آن شکل گرفت. عده‌ای آن را کاملاً خطرناک می‌خواندند و برخی دیگر مصرف آن را به همراه عوارض می‌دانستند. با این وجود اکثر کسانی که آن را مصرف می‌کردند از اثراتش راضی بودند.

می‌توان گفت از زمانی که هورمون رشد به رژیم دارویی ورزشکاران اضافه شد، شبهات زیادی برای استفاده کردن از سوماتروپین نیز همراه آن بود که امروز ما در جیمیتو به برخی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد؛ اما ابتدا به سراغ علی امینی، یکی از بدن‌سازان مشهور خواهیم رفت تا نظر او در مورد مصرف سوماتروپین را بدانیم.

علی امینی در طول سال‌های بدن‌سازی و پرورش اندام خود از سوماتروپین به عنوان تقویت کننده رشد عضلات و حجم دهنده استفاده کرده و همیشه در مورد اثرات و تأثیر عملکرد این مکمل دارویی بر روی بدن خود واقع‌بین بوده است.

امینی در مورد پیدایش سوماتروپین این‌گونه می‌گوید که این ماده در از ۱۹۱ آمینواسید تشکیل شده است و در بدن توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود. منبع اولیه انسان برای تزریق مصنوعی و دارویی آن، هیپوفیز اجساد انسانی بود اما با توجه به مشکلات رخ ‌داده، گونه سنتزی آن در طول سال‌های اخیر وارد بازار شده است.

علی معتقد است که استفاده از داروهایی به مانند سوماتروپین در بدن‌سازان موجب بروز خاصیت‌هایی همانند سوختن چربی، افزایش وزن بدون چربی بدن، کاهش زمان بهبودی، تقویت عضلات و رباط‌ها به هنگام بازسازی عضلانی می‌شود. با توجه به اینکه در طول سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی سوماتروپین تولید می‌کنند، دسترسی ورزشکاران به این دارو نیز افزایش یافته و مصرف آن نیز گسترش یافته است؛ اما نکته اساسی، شیوه صحیح استفاده از آن است.

استفاده از سوماتروپین به هنگامی مؤثر است که در مقدار معین و زمان تعیین شده مصرف شود در غیر این صورت مشکلات سلامتی به دنبال خواهد داشت.

 

هورمون رشد نیز به مانند همه هورمون‌های بدن وظایف کلیدی در بدن بر عهده دارد که کمبود آن موجب بروز مشکلاتی به مانند:

لذا اگر پزشک، مطمئن باشد که دلایل مشکلات شما کاهش تولید هورمون رشد به واسطه ژنتیک یا افزایش وزن باشد، برای شما مصرف دارویی را تجویز می‌کند.

مصرف سوماتروپین نمی‌تواند معجزه کند. با این وجود می‌توان از آن به عنوان افزایش دهنده بازده حرکات ورزشی استفاده کرد؛ اما باید در نظر داشت که مصرف سوماتروپین بدون بره و زمان هیچ فایده‌ای برای بدن‌ساز ندارد و اغلب کسانی که خودسرانه از آن استفاده می‌کنند با این مشکل مواجه‌اند. فواید مصرف هورمون رشد را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

 

مصرف سوماتروپین به عنوان عاملی برای افزایش قدرت عضلانی به واسطه افزایش تولید کلاژن در بدن شناخته شده است. کلاژن باعث تحریک عضلات استخوانی و تاندون‌ها و در نتیجه بهبود قدرت آن‌ها می‌شود. از جمله ویژگی‌هایی که ورزشکاران از آن به عنوان دلیل مصرف سوماتروپین یاد می‌کنند، افزایش قدرت عضلانی است.

بر اساس مطالعاتی که روی انسان انجام گرفته است، تزریق و دریافت هورمون رشد به صورت مصنوعی نیز موجب بهبود قدرت عضلانی در مقابل کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند می‌شود. مصرف و دریافت هورمون رشد در کسانی که به طور طبیعی با مشکل کمبود ترشح هورمون رشد متولد شده‌اند، نشان داد که درمان طولانی مدت با تزریق سوماتروپین موجب بهبود قدرت عضلانی و افزایش عملکرد ورزشکاران نسبت به همتایان خود شده است.

 

بسیاری از هورمون‌های درون بدن مسئولیت تنظیم سوخت و ساز و تأمین مواد معدنی مورد نیاز استخوان‌ها را بر عهده دارند که تأثیر در عملکرد آن‌ها، اثر مستقیمی بر روی بهبود مشکلاتی به مانند شکستگی استخوان است. مطالعات روی انسان نشان داده است که مصرف هورمون رشد می‌تواند باعث بهبود عملکرد غدد و هورمون‌های مرتبط با رشد استخوان و در نتیجه درمان شکستگی‌های آن شود. مصرف هورمون رشد برای افزایش سرعت رفع شکستگی استخوان بدون عوارض جانبی است.

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا، مصرف هورمون رشد در انسان موجب بهبود سریع‌تر زخم و جراحت‌های وارد شده می‌گردد. عمده دلیل این بهبودی سریع را می‌توان در تأثیر هورمون رشد بر تحرک کلاژن دانست. با افزایش فعالیت کلاژن، سلول‌های بدن علاقه زیادی به رشد و تکثیر خواهند داشت و به همان نسبت بهبود زخم‌ها، تسریع پیدا می‌کند.

از جمله مشکلاتی که افراد چاق با آن درگیر هستند، کاهش ظرفیت پاسخ‌دهی به هورمون‌های رشد توسط سلول‌های بدن است. این اثر ممکن است پس از کاهش وزن از بین برود یا به صورت جزئی باقی بماند. هورمون رشد در بدن موجب افزایش لیپوفیز می‌شود. لیپوفیز وظیفه اصلی تجزیه ‌تری گلیسیریدها به گلیسرول و اسیدهای چرب را دارد. کاهش عملکرد و تولید هورمون رشد باعث بروز اختلال در چربی سوزی و افزایش چربی مضر در بدن می‌شود.

مطالعات بر روی انسان نشان داده است که مصرف هورمون رشد در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌تواند باعث لاغری و رسیدن به تعادل در تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف هورمون رشد در کنار روش‌های لاغری موجب ثابت ماندن و در برخی موارد افزایش توده بدنی نیز شده است. می‌توان گفت هورمون رشد علاوه بر کاهش توده چربی، به افزایش توده عضلانی نیز کمک می‌کند. لذا اگر به دنبال لاغری با انجام ورزش و افزایش توده عضلانی خود هستید، مصرف آگاهانه سوماتروپین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

غدد هیپوفیز عامل اصلی تولید هورمون‌های رشد در بدن هستند، در نتیجه ترشح هورمون رشد در دوران بلوغ، استخوان‌های بدن شروع به رشد کردن و استحکام می‌کنند. هورمون رشد یا سوماتروپین در کبد ترشح و وارد خون می‌شود. با افزایش سن و کاهش رشد، تولید این هورمون نیز کاهش پیدا می‌کند که موجب مشکلاتی به مانند شکستگی‌های غیرقابل بهبود در دوران کهن‌سالی می‌شود. مصرف هورمون رشد به صورت مصنوعی و دارویی موجب تحریک سلول‌های استخوانی و افزایش توده استخوانی می‌شود.

عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

افزایش سن و ورود به کهن‌سالی و بزرگ‌سالی زنگ خطری برای کاهش هورمون رشد در بدن و بروز بیماری‌های مختلفی به مانند سکته‌های قلبی و گرفتگی عروق است. مطالعات نشان داده است که کاهش تولید هورمون رشد رابطه مستقیم با افزایش احتمال بروز سکته قلبی دارد. بیمارانی که هورمون رشد کافی ندارند، غلظت تری گلیسیرید و گرفتگی عروق بیشتری نشان داده‌اند. لذا مصرف هورمون رشد به صورت دارویی می‌تواند به میزان زیادی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مطالعات نشان داده است که مصرف هورمون رشد در بزرگسالانی که دارای کمبود ترشح هورمون رشد و مشکلات سلامت روانی بودند باعث بهبود در خلق و خو و افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شده است. البته مصرف هورمون رشد در طولانی مدت اثربخشی دارد و نمی‌توان به چشم معجزه به آن نگاه کرد.

 

بر همین اساس بزرگسالانی که دارای مشکلات سلامت روانی و عدم ترشح کافی هورمون رشد هستند می‌توانند در طولانی مدت با مصرف هورمون‌های رشد به مانند سوماتروپین به میزان زیادی به بهبودی خود سرعت ببخشند.

 

ترشح اکثر هورمون‌های بدن و مخصوصاً هورمون رشد بعد از خواب اتفاق می‌افتد و در ساعت‌های اولیه خواب اوج می‌گیرد. اکثر افرادی که شبانه بیدار هستند یا خواب کمی دارند دارای مشکلات ترشح هورمون رشد نیز هستند. مشکلات خواب و کاهش میزان خواب موجب کاهش عملکرد غدد درون‌ریز و در نتیجه اختلال در زمان عملکرد آن‌ها می‌شود.

محققان با آزمایش کاهش خواب به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر ساعت خواب طبیعی بدن به میزان زیادی ترشح هورمون رشد را تغییر می‌دهد. لذا کسانی که کم خواب هستند می‌توانند از هورمون رشد به عنوان راهی برای درمان اثرات کم بود خواب استفاده کنند.

استفاده از هورمون رشد یا سوماتروپین در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به صورت جهانی ممنوع شده است. سوماتروپین یا سوما بر اساس آنچه که گفته شد، بدون بره‌ریزی دقیق و استفاده حرفه‌ای دارای اثرات مطلوب بر روی ماهیچه و عضلات نیست. لذا اغلب ورزشکاران از آن به عنوان مکمل دیگر استروئید ها استفاده می‌کنند.

برای دست‌یابی به بره دقیق استفاده از سوماتروپین می‌توانید از مربی خود کمک بگیرید. معمولاً سوماتروپین در دو هنگام صبح و شب تزریق می‌شود. تزریق صبحگاهی قبل از غذا است و تا چند ساعت می‌بایست از خوردن غذا پرهیز شود. صبحانه مصرفی در روزی که سوماتروپین تزریق کرده آید می‌بایست کم‌چربی، کالری و کربوهیدراتی باشد. برای تزریق شبانگاهی، ۳ ساعت قبل از خواب می‌بایست تزریق انجام شود. رژیم غذایی شبانه نیز می‌بایست کم‌چربی، کالری و کربوهیدراتی باشد.

 

استفاده نادرست از هورمون رشد ممکن است باعث بروز مشکلات هیپوگلیسمی ‌شود. در این حالت بدن با مشکل کمبود گلوکز مواجه می‌شود. از دیگر مشکلات مصرف بی‌رویه و ناسب هورمون رشد، درد شدید در مفاصل از جمله مچ دست و پا است. از دیگر مشکلاتی که برای بدن‌سازان به ویژه بدن‌سازانی که روی ماهیچه‌های شکمی تمرکز دارند به وجود می‌آید، دردهای شکمی ‌شدید است. عوارض جانبی و عمومی نیز به مانند حالت تهوع، استفراغ، زردی پوست و چشم، افزایش تشنگی، تشدید ادرار، سوزش در دست و پا و تورم صورت گزارش شده است.

برای رسیدن به رشد عضلانی و چربی سوزی توصیه شده است که سوماتروپین به همراه تستسترون مصرف شود. برای مواردی که دچار آسیب‌دیدگی استخوانی و عضلانی شده آید، مصرف هورمون رشد به تنهایی می‌تواند چاره‌ساز باشد.

 

همواره در مصرف مکمل‌های دارویی احتیاط لازم را داشته باشید و بدون توصیه مربی متخصص و پزشک اقدام به تزریق و مصرف ننمایید و هر آنچه که گفته شد برای افزایش آگاهی شما عزیزان بوده است.

 

بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام من ۱۶ سالو ۲ ماهمه قدم ۱۷۰ اگه امپول سوما بزنم قدم واقعا افزایش پیدا میکنه؟؟؟

باسلام
حتما و حتما با پزشک مشورت کنید و سر خود تزریق انجام ندهید
باتشکر

سلام من ۱۳ سالمه قدم ۱۵۳ و وزنم ۴۰ کیلو هست به نظرتون سوما تزریق کنم چقدر رصد میکنم

هرگز بدون مشورت پزشک اقدام به استفاده از هیچ دارویی نکنید
مطمئنا پزشک شما می تواند بهترین تمیم را برای شما بگیرد

سلام در کل برای افزایش قد چند واحد سوماتروپین باید تزریق کرد؟؟؟؟

چرا اطلاعات الکی میدین

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

قوانین فنگ شویی آینه چیستند؟ اگر آینه ها به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند، شگفتی می سازند، که به اصطلاح آسپرین فنگ شویی یده می شود. استفاده

آیا مدام به شما گفته می شود که خسته به نظر می رسید؟ رگ های عنکبوتی زیر چشم یکی از علل رایج هستند که ممکن است افراد به

خونریزی نظم خسته کننده است مخصوصاً زمانی که قصد بارداری داشته باشید. اما ناامید نشوید زیرا این خونریزی می تواند علامت یک خبر خوب برای شما باشد. این

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

قوانین فنگ شویی آینه چیستند؟ اگر آینه ها به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند، شگفتی می سازند، که به اصطلاح آسپرین فنگ شویی یده می شود. استفاده

آیا مدام به شما گفته می شود که خسته به نظر می رسید؟ رگ های عنکبوتی زیر چشم یکی از علل رایج هستند که ممکن است افراد به

خونریزی نظم خسته کننده است مخصوصاً زمانی که قصد بارداری داشته باشید. اما ناامید نشوید زیرا این خونریزی می تواند علامت یک خبر خوب برای شما باشد. این

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

 سوماتروپین somatropin یا هورمون رشد دارویی است که برای افزایش رشد تزریق می شود. این دارو دارای عوارض جانبی نیز است که در ادامه به هر آنچه باید در مورد این دارو بدانید اشاره می شود

سوماتروپین somatropin شکلی از هورمون رشد انسانی است که برای رشد هورمون ها و عضلات مهم است. سوماتروپین برای درمان نارسایی رشدی در کودکان و همچنین بزرگسالانی که فاقد هورمون رشد طبیعی هستند، استفاده می شود. این افراد عبارتند از کسانی که مبتلا به نارسایی مزمن کلیه هستند، کسانی که دچار سندروم نونان* Noonan یا سندروم ترنر* Turner، سندروم پرادر ویلی Prader-Willi، کوتاهی قد در هنگام تولد و مشکلات زیاد دیگر هستند.همچنین سوماتروپین برای درمان سندروم روده کوچک یا پیشگیری از کاهش وزن شدید ناشی از ایدز در بزرگسالان استفاده می شود. این دارو ممکن است با اهداف دیگری نیز مصرف شود که در این لیست به آنها اشاره نشده است.

بدانید : برای قد بلند شدن کودک و افزایش ترشح هورمون رشد چه کنیم

بدانید : افزایش قد و عوامل موثر بر افزایش قد

* سندروم نونان Noonan syndrome : سندروم نونان یا نشانگان نونان یک مشکل مادرزادی است که از رشد طبیعی بخش های مختلف بدن جلوگیری می کند. این بیماری به روش های مختلف بر روی فرد مبتلا تاثیر می گذارد، به عنوان مثال ممکن است رشد اعضای صورت یا عضلات قلب دچار مشکل شوند. عوارض استفاده از هورمون سوماتروپین

* سندروم ترنر Turner Syndrome: بیماری فقط نوزادن دختر که به جای داشتن دو کروموزوم جنسی X تنها یک کروموزوم X یا دو کروموزومیکه یکی از آنها ناقص است متولد می‌شوند.

* سندرم پرادر ویلی Prader-Willi syndrome :یک ناهنجاری ژنتیکی پیچیده است که بخش‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کودکان این سندرم بصورت ضعف‌های عضلانی، مشکلات تغذیه‌ای، رشد ضعیف و تأخیر رشدی ظاهر می‌شود.

اگر مبتلا به سرطان یا رتینوپاتی دیابتی هستید و یا تحت درمان سندروم پرادر ویلی قرار دارید و یا دچار اضافه وزن هستید و یا مشکلات شدید تنفسی دارید، نمی توانید داروی سوماتروپین مصرف کنید. به علاوه اگر به دلیل نارسایی ریه دچار بیماری جدی هستید یا به تازگی به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی جراحی داشته اید، نباید از سوماتروپین استفاده کنید.

اگر به سومتاروپین یا الکل بنزیل حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. به علاوه اگر به هر یک از موارد زیر مبتلا هستید، مصرف داروی سومتاروپین توصیه نمی شود:

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که سوماتروپین برای شما بی  خطر است، حتما هر یک از موارد زیر را (اگر به آن مبتلا هستید) به پزشک اطلاع دهید:

برخی از برندهای سوماتروپین به نوزاد متولد نشده آسیب نمی زنند، از جمله Genotropin، Omnitrope، Saizen و Serostim. مشخص نیست که آیا دیگر برندهای سوماتروپین هم به نوزاد آسیب می زنند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا سوماتروپین وارد شیر مادر می شود یا خیر یا اینکه به نوزاد آسیب می زند یا خیر. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

میزان مصرف سوماتروپین، برند تجویز شده و تعداد دفعات مصرف بستگی به شرایطی دارد که تحت درمان هستید. تمام دستورات مصرف دارو را درست طبق دستور پزشک یا توضیحات روی دارو دنبال کنید. از این دارو به مدت طولانی یا به مقدار زیاد استفاده نکنید.در برخی موارد سوماتروپین نباید برای کودکان مصرف شود. برخی برندهای سوماتروپین حاوی ترکیباتی هستند که می توانند باعث عوارض جانبی جدی یا حتی مرگ در کودکان کم سن و سال شوند. بدون مشورت با پزشک از داروی سوماتروپین برای کودکان استفاده نکنید. سوماتروپین به عضله یا به زیر پوست تجویز می شود. ممکن است چگونگی تزریق این دارو در خانه به شما آموزش داده شود. به هرحال اگر طریقه تزریق را نمی دانید، به تنهایی از آن استفاده نکنید. بطری دارو را تکان ندهید، تکان دادن آن باعث خراب شدن دارو می شود. تنها زمانی که آماده هستید، دوز مصرفی دارو را نیز آماده کنید. اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن می بینید، از آن استفاده نکنید.در زمان مصرف سوماتروپین نیاز به آزمایش خون مکرر دارید. میزان رشد شما باید تست شود. چشم ها و پوست تان نیز ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند. اگر مبتلا به سندروم Prader-Willi باشید، بره درمانی شما نیاز به کنترل وزن نیز خواهد داشت.در صورتی که یک وعده دارویی را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن دارو را مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به وعده بعدی است، بهتر است وعده فراموش شده را نادیده بگیرید. به خاطر جبران وعده فراموش شده نباید در یک وعده از میزان توصیه شده مصرف کنید.اگر در خود علائم واکنش حساسیتی مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش حساسیتی عبارتند از: کهیر، مشکل تنفسی، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو.مشکلات تنفسی جدی در افرادی بروز می کند که مبتلا به سندروم Prader-Willi هستند و از سوماتروپین نیز مصرف می کنند. بنابراین اگر به سندروم Prader-Willi مبتلا هستید، در صورت بروز هر گونه علائم ریوی و مشکل تنفسی، مانند تنگی نفس، سرفه یا افزایش میزان خر و پف، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.به علاوه در صورت بروز هر یک از این علائم فورا به پزشک اطلاع دهید:

رایج ترین عوارض مربوط به سوماتروپین عبارتند از:

موارد بیان شده لیست کامل عوارض داروی سوماتروپین نیست و این دارو ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد. در صورت بروز هر گونه عارضه عجیب سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

هر دارویی که در حال مصرف آن هستید یا مصرف آن را به تازگی متوقف کرده اید، حتما به پزشک اطلاع دهید، به ویژه هر یک از داروهای زیر:

هر دارو در کنار تاثیرات اولیه دارای عوارض جانبی نیز می باشد که رایج ترین عوارض مربوط به سوماتروپین عبارتند از:

بدانید : افزایش ترشح هورمون رشد به چه روش هایی امکان پذیر است؟

بدانید : عوارض مصرف نادرست هورمون رشد در کودکان

بدانید : مصرف هورمون رشد بعد از این سن صحیح نیست!

بدانید : استفاده از هورمون رشد برای افزایش قد، خوب یا بد؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

وجود پروتئین در ادرار اگر گاهی اتفاق بیفتد نگران کننده نیست، اما اگر به طور مداوم بروز کند ممکن است ناشی از وجود بیماری های جدی و خطرناک باشد. در این مقاله به مهم ترین علل وجود پروتئین در ادرار اشاره می کنیم

سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است. زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *