علل ابتلا به سرطان پوست

علل ابتلا به سرطان پوست
علل ابتلا به سرطان پوست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

ارسال به تلگرام

ارسال به واتس‌اپ

ارسال به توئیتر

ارسال به فیسبوک

ارسال به گوگل پلاس

علل ابتلا به سرطان پوست

آدرس لینک

پوست یکی از مهمترین بخش های بدن هست و نقش حفاظتی ارزشمندی رو برای بدن ما ایفا می کنه . آمار نشان دهنده افزایش سریع سرطان پوست در جوامع انسانی است و تحقیقات نشان دهنده این هستند که نسبت به 40 سال پیش ( سال 1970 ) تعداد مبتلایان 8 برابر بیشتر شده است . ولی چه عواملی باعث سرطان پوست ( ملانوم ) میشوند ؟ در این مطلب 5 عامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به بیماری رو بررسی خواهیم کرد .

» اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری سرطان پوست

1- تاریخچه خانوادگی

اگر مادر ، پدر ، برادران و یا خواهران شما به بیماری سرطان پوست یا ملانوم مبتلا شده باشند ، احتمال اینکه شما هم به این بیماری مبتلا بشید نسبت به سایرین 50 درصد بیشتر خواهد بود . با بیشتر شدن این رابطه های خویشاوندی ( برای مثال پدربزرگ یا پسرعمو و … ) احتمال ابتلا کمتر خواهد شد . پس خویشاوندی و وراثت تاثیر بسیار مهمی در این بیماری دارد .

 

2- تاول های آفتاب سوختگی

حتی یکی از این تاول ها در دوران کودکی و یا نوجوانی ، احتمال مبتلا شدن رو در دوره های بعدی زندگی فرد تا دوبرابر افزایش خواهد داد . حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب امری ضروری است و سعی کنید تمام قسمت های بدن رو که پوست با نور مستقیم آفتاب در تماس هست با استفاده از کرم های ضد آفتاب محافظت کنید .

3- تماس با پوست دباغی شده

پوست حیوانات به صورت دباغی شده به خصوص در رخت خواب ( تخت هایی که با چرم پوشانده میشوند ) میتونه تا 74% احتمال ابتلا به ملانوم رو در افراد نسبت به کسانی که از این پوست ها استفاده نمی کنند افزایش بده . تحقیقات جدید حتی نشان دهنده این موضوع هستند که این پوست ها عامل ایجاد سایر سرطان ها نظیر کارسینوم سلولهای پایه ی بینی هم میشوند و تا 69% عامل خطر محسوب میشوند .

 

4- پوست سفید و بور و چشمان روشن

افرادی که پوست سفیدتر دارند و بورتر هستند ، ملانین ( رنگ دانه ) کمتری دارند . نقش ملانین حفاظت از پوست به صورت طبیعی در برابر نور و اشعه خورشید هست . همچنین افرادی که چشمان آبی و سبز دارند هم نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند ، به خصوص در نواحی اطراف چشم و پلک ها ، این بیماری در افرادی که چشم قهوه ای و تیره دارند بسیار کمتر دیده میشه .

 

5- زندگی در مکانهای جغرافیایی با ارتفاع بالا و آفتاب تند و مستقیم

آب و هوای استوایی که آفتاب به صورت مستقیم به اون نواحی تابیده میشه ، باعث میشه تا اشعه فرابنفش بیشتری در تماس با بدن و پوست قرار بگیره . همچنین به ازای هر 300 متر ارتفاع از سطح زمین ( سطح آبهای آزاد ) بین 4 تا 5 درصد بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار خواهید گرفت و لزوم استفاده از لباسهای آستین بلند و کرم های ضد آفتاب و همچنین استفاده از عینک های آفتابی بیشتر خواهد شد .

 

در کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ، درصد اشعه فرابنفش بسیار بیشتر از حد استاندارد هست ، حد استاندارد این اشعه حدود 3 واحد هست که در ایران در برخی مناطق این میزان به 12 واحد هم میرسه و برای همین مساله هم هست که درصد ابتلا به سرطان پوست در ایران چندین برابر متوسط آمار جهانی است .

مطالب بیشتر در همین رابطه

فقط گزینه‌ی وسط را تیک بزنید. »مشاهده قوانین

محصولات و کتابهای آموزشی عصرعلم را در این بخش مشاهده کنید.

ورود به فروشگاه

با دوره‌های آموزشی کاربردی عصرعلم مهارت کسب کنید و برای خودتان کار و درآمدزایی ایجاد کنید!

لیست دوره ها

راهنمای لغو عضویت

© ۱۳۹۸-۱۳۸۸ تمامی حقوق مادی و معنوی بر اساس موارد ذکر شده در مرام‌نامه‌ی عصرعلم محفوظ می‌باشد.

دکتر رضا یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانش پزشکی تاکنون به عوامل اصلی ایجاد سرطان‌های پوست پی نبرده است، اما چندین عامل عمده می‌تواند در ایجاد سرطان‌های پوست نقش بسیاری داشته باشند.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین عوامل ایجاد سرطان‌های پوستی، خورشید است. نور خورشید به عنوان یکی از عوامل موثر در بسیاری از سرطان‌ها شناخته شده است. افرادی که ساعت‌ها در معرض تابش مستقیم آفتاب کار می‌کنند، در صورت، پشت دست‌ها و بخش‌های رو باز بدن، مبتلا به سرطان پوست می‌شوند. در کشاورزان، دریانوردان و کارگران و افرادی با پوست، مو و چشم‌های روشن شانس ابتلا به سرطان‌های پوست بیشتر است.

یعقوبی عنوان کرد: تماس با مواد شیمیایی نیز می‌تواند دومین عامل ایجاد سرطان‌های پوستی تلقی شود. افرادی که در مشاغل صنعتی از جمله پالایشگاه‌های نفت کار می‌کنند، در صورت تماس با مواد شیمیایی در معرض ابتلا به سرطان هستند.

این متخصص پوست با اشاره به دیگر عوامل ایجاد سرطان‌های پوستی، بیان کرد: آرسنیک که ممکن است به عنوان دارو در یک مقطع زمانی استفاده شود یا از طریق مصرف آب چاه‌های آلوده وارد بدن شود، می‌تواند یکی از دلایل ایجاد سرطان‌های پوست باشد. در برخی موارد نیز ویروس‌ها، سابقه ضربه یا تروما و عوامل ژنتیکی از دیگر فاکتورهای ایجاد سرطان‌های پوست محسوب می‌شوند.

یعقوبی با اشاره به نقش عوامل ژنتیکی در ایجاد سرطان‌ها، اظهار کرد: نوع خطرناکی از سرطان پوست به نام ملانوم وجود دارد که با ابتلای یکی از افراد خانواده به این نوع سرطان، دیگر افراد خانواده نیز ممکن است به ملانوم مبتلا شوند.علل ابتلا به سرطان پوست

وی با اشاره به نقش ضعف سیستم ایمنی بدن در ایجاد انواع سرطان‌های پوست، عنوان کرد: هر چه سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر باشد، شانس ابتلا به سرطان‌های پوستی افزایش می‌یابد و در سنین بالا که شانس ابتلا به سرطان پوست بیشتر است، کهولت سن، مصرف داروهای سرکوب‌گر ایمنی بدن و دیگر بیماری‌ها می‌توانند شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

این متخصص پوست با اشاره به نقش سیگار در ایجاد سرطان پوست، گفت: سیگار یکی از عواملی است که در ایجاد سرطان پوست نقش دارد، اما میزان نقش آن در ایجاد سرطان به درستی مشخص نشده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین علایم هشداردهنده سرطان‌های پوستی، بیان کرد: در صورتی که وضعیت زخم ایجاد شده روی بدن، پس از سه ماه درمان و استفاده از دارو بهتر نشد؛ به دلیل مشکوک بودن به سرطان پوست، نیازمند انجام نمونه‌برداری است. گاه نیز برخی زخم‌ها استعداد خون‌ریزی دارند که پس از مشاهده باید به پزشک مراجعه شود.

یعقوبی با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد سرطان‌های پوست بدون درد هستند، گفت: با ایجاد هر ضایعه غیرمعمول و حتی بدون درد بر روی پوست، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد و نسبت به آن ضایعه بی‌تفاوت نبود. زیرا این ضایعه بدون درد می‌تواند یکی از دلایل سرطان پوست باشد.

وی با اشاره به خطر تبدیل برخی از خال‌ها به سرطان پوست گفت: برخی از خال‌ها می‌توانند به سرطان‌های پوستی از جمله ملانوم که یکی از سرطان‌های پوستی کشنده است، تبدیل شوند. خال‌هایی که دور آن لکه‌های قهوه‌ای و نامرتب وجود دارد یا دچار خون‌ریزی هستند و در زمان کوتاه سایز و اندازه آنها به سرعت افزایش پیدا می‌کند، از علائم هشداردهنده تبدیل شدن به سرطان ملانوم هستند که باید به این علائم توجه کرد.

وی درباره پیشگیری از ایجاد انواع سرطان پوست نیز عنوان کرد: دوری از تابش مستقیم آفتاب به مدت طولانی، استفاده از عینک آفتابی، چتر، دستکش مشکی، کلاه، کرم‌های ضدآفتاب و لباس‌های آستین بلند می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های پوست موثر باشد.

یعقوبی افزود: همچنین جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی در محل کار، استفاده از لباس کار، دستکش، کفش ایمنی و عینک محافظ می‌تواند از نفوذ مواد شیمیایی به بدن و در نهایت ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کند. جلوگیری از وارد شدن ضربه‌های شدید و ضعیف به بدن و عدم تنبیه بدنی که علاوه بر روح به جسم نیز آسیب وارد می‌کند نیز می‌تواند درصد ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

وی گفت: در صورت وجود استعداد خانوادگی در ابتلا به سرطان لازم است که افراد مستعد جهت انجام آزمایش‌های به موقع در راستای شناسایی سرطان پیشقدم شوند، زیرا سرطان به تدریج به وجود می‌آید و داشتن آگاهی لازم در این زمینه جهت پیشگیری ضروری است.

این متخصص پوست توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده ضایعه‌ای پوستی از جمله زخم، ضایعه، برجستگی و برآمدگی که مدتی است به وجود آمده، نباید بی‌تفاوت باشند و باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند؛ با مراجعه زود هنگام، درمان بهتر انجام خواهد شد و در مواردی که روند درمان به خوبی پیش نمی‌رود، بیشتر به دلیل مراجعه دیرهنگام بیمار است.

انتهای پیام

پوست یکی از مهمترین بخش های بدن هست و نقش حفاظتی ارزشمندی رو برای بدن ما ایفا می کند.

– “: بالاترین درصد ابتلا به بیماری سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ی نور خورشید می باشد که باید به راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عمل کرد، پرشین وی در ادامه ی این مطلب روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را توصیه می کند.

واژه ی سرطان این روزا دیگر زیاد چیز عجیبی نیست و این بیماری مزمن هر روز و هر روز در حال رشد و تکثیر است و درمان قاطعی برای آن یافت نشده است.

سرطان پوست یکی از انواع سرطان می باشد که عامل اصلی ابتلا به آن خورشید می باشد.

با توجه به این که پوست بیشترین عضو در بین سایر اعضای بدن است که تماس بیشتری با نور خورشید دارد، قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرابنفش خورشید می تواند سلامت پوست را به خطر اندازد و اصلی ترین ابتلا به این بیماری می باشد.علل ابتلا به سرطان پوست

پرشین وی در ادامه این مطلب روشی برای پیشگیری از سرطان پوست ارائه می دهد.

گوجه فرنگی در این زمینه بسیار موثر است چون حاوی سه آنتی اکسیدان مهم ضد سرطان است: بتا کاروتین، ویتامین C و لیکوپن.

گوجه فرنگی را به هر شکلی میتوانید استفاده کنید: خام، پخته یا حتی به شکل سُس.

اگر می خواهید جذب لیکوپن را در بدنتان بالا ببرید، گوجه فرنگی را در مقدار کمی روغن زیتون بپزید.

پوست یکی از مهمترین بخش های بدن هست و نقش حفاظتی ارزشمندی رو برای بدن ما ایفا می کند.

آمار نشان دهنده افزایش سریع سرطان پوست در جوامع انسانی است و تحقیقات نشان دهنده این هستند که نسبت به 40 سال پیش ( سال 1970 ) تعداد مبتلایان 8 برابر بیشتر شده است.

  1- تاریخچه خانوادگی اگر مادر ، پدر ، برادران و یا خواهران شما به بیماری سرطان پوست یا ملانوم مبتلا شده باشند ، احتمال اینکه شما هم به این بیماری مبتلا بشید نسبت به سایرین 50 درصد بیشتر خواهد بود .

با بیشتر شدن این رابطه های خویشاوندی ( برای مثال پدربزرگ یا پسرعمو و … ) احتمال ابتلا کمتر خواهد شد .

پس خویشاوندی و وراثت تاثیر بسیار مهمی در این بیماری دارد .

  2- تاول های آفتاب سوختگی حتی یکی از این تاول ها در دوران کودکی و یا نوجوانی ، احتمال مبتلا شدن رو در دوره های بعدی زندگی فرد تا دوبرابر افزایش خواهد داد .

حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب امری ضروری است و سعی کنید تمام قسمت های بدن رو که پوست با نور مستقیم آفتاب در تماس هست با استفاده از کرم های ضد آفتاب محافظت کنید.

کلید واژه ها: سرطان پوست – بیماری – پوست – سرطان – گوجه فرنگی – خورشید – بیماری سرطان – پیشگیری – فرنگی – پیشگیری از سرطان – افزایش – گوجه – آفتاب سوختگی – بیماری مزمن – سلامت پوست – درصد – بالاترین – نشان – ضد سرطان – خواهران – ویتامین – زیتون – سلامت – توصیه – انواع – جوامع – رابطه – زندگی – درمان – آمار

علل ابتلا به سرطان پوست
علل ابتلا به سرطان پوست
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *