علایم کمبود پتاسیم در گیاهان

علایم کمبود پتاسیم در گیاهان
علایم کمبود پتاسیم در گیاهان

چنانچه در زمینه کشاورزی نیاز به مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید. 

شماره های تماس: 02156538412

02156538413 – 02156538414

مدیر فروش: 09127696306

علایم کمبود پتاسیم در گیاهان

 

جهت آشنایی بیشتر با محصولات شرکت آرکا کود پردیس میتوانید کاتالوگ محصولات این شرکت را دانلود کنید.

+

+

+

+

+

+

+

+

+

پتاسیم

پتاسیم از مهمترین عناصر پرمصرف در گیاهان است که درصد بالایی از مقدار کل مواد مورد نیاز گیاه را به خود اختصاص داده است. میزان پتاسیم در خاک های مناطق مختلف ، متفاوت و بیشتر از حد مورد نیاز گیاه است ولی بخش بزرگی از آن به صورت تثبیت شده در خاک و غیر قابل استفاده توسط گیاه است. در نتیجه تنها مقدار کمی از آن توسط ریشه قابل جذب است. پتاسیم در اسید های آمینه برای تشکیل پروتئین ها همانند یک کاتالیزور عمل میکند. به طوری که همواره رابطه فشرده ای بین ازت و ذخیره و تمرکز آن در اندام های ذخیره ای گیاه ، وجود پتاسیم لازم است. وجود پتاسیم کافی در برگها عمل فتوسنتز و جذب کلروفیلی را بهبود می بخشد. همچنین در برگها به طولانی شدن عمر آنها کمک کرده و میزان تعریق را در گیاه کاهش میدهد. بالطبع در دوره کم آبی از پژمردگی سریع گیاه جلوگیری میشود. پتاسیم در حالت فعال اغلب در اثر شست و شو از دسترس گیاه خارج میشود و به آبهای زهکشی می پیوندد. در نتیجه گیاه قادر به تامین پتاسیم مورد نیاز خود نخواهد بود و با کمبود پتاسیم رو به رو میشود. کمبود پتاسیم فوراً به نشانه های قابل دیدن منجر نمی شود بلکه ابتدا فقط کاهشی در میزان رشد ایجاد میشود. با ادامه کمبود یا شدیدتر شدن آن ، زردی و سوختگی در برگ رخ میدهد. این نشانه ها معمولاً در برگهای پیرتر شروع میشود زیرا این برگها یون پتاسیم را در اختیار برگهای جوان تر قرار میدهند. در اغلب گونه های گیاهی زردی و سوختگی از حاشیه و نوک برگها شروع میشود. گیاهانی که کمبود پتاسیم دارند معمولاً از شادابی کمتری برخوردار هستند و در شرایط کم آبی به سهولت پژمرده میشوند. لذا مقاومت به خشکی در آنها ضعی است و همچنین حساسیت بیشتری نسبت به شوری ، آسیب به سرما و حمله بیماری های قارچی نشان میدهند.

تغذیه مناسب پتاسیم در درختان میوه سبب افزایش طعم، رنگ و کیفیت میوه ها شده در نتیجه بازارپسندی این محصولات را افزایش میدهد . همچنین وجود پتاسیم در سلولهای گیاهی باعث افزایش غلظت شیره سلولی شده که این افزایش غلظت ، مانع متلاشی شدن سلول در دماهای پایین شده در نتیجه امکان مقاومت به سرما را در گیاهان افزایش میدهد.

عنصر پتاسیم در تنظیم آب سلولی نقش اصلی را بازی میکند از این رو باعث مقاومت به خشکی و کم آبی در گیاه میشود.

از اثرات مهم پتاسیم در گیاهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آرکا کود پردیس ، واردکننده و تولید کننده انواع کودهای ارگانیک و شیمیایی کشاورزی در ایران

میزبان صدای گرم شما هستیم.

شماره های تماس: 

02156538412 / 02156538413

02156538414 / 02156538415

مدیر فروش:

09127696306

تلفکس: 

02156538391

ایمیل:

pardisarka@gmail.com

info@arka-fertilizer.com

عضویت در خبرنامه:

عضویت

به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

گیاهان برای رشد سالم و شاداب به ترکیبی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و سایر مواد مغذی نیاز دارند. بسیاری از این مواد مغذی بطور طبیعی در خاک وجود دارند، اما در طی سال های متمادی بدلیل کاشت گیاهان مختلف، مواد مغذی خاک کاهش و یا از بین می روند و نیاز به مواد جایگزین دارند. با انتخاب یک کود مناسب و مصرف آن کود در زمان مناسب، می توانید براحتی به برداشت چشمگیری دست پیدا کنید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام کودها

برای داشتن یک عملکرد مناسب در برداشت، مهمترین عامل بعد از خاک و آب، انتخاب یک بذر مناسب است.بنابراین سعی کنید هزینه های سنگین کاشت داشت و برداشت را روی یک بذر مطمئن انجام دهید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام بذرها

علایم کمبود پتاسیم در گیاهان

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

فرم قابل جذب پتاسیم به صورت کاتیون است. +K

از مهمترین کودهای پتاسیم دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علایم کمبود پتاسیم در گیاهان
علایم کمبود پتاسیم در گیاهان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *