علائم کمبود کلسیم و ویتامین د

علائم کمبود کلسیم و ویتامین د
علائم کمبود کلسیم و ویتامین د

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده نمود. اگر بدن شما این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی مواجه خواهد شد که برخی از آن‌ها را در این مقاله ذکر کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا با عوارض کمبود ویتامین D و راه‌های درمان آن آشنا شوید.علائم کمبود کلسیم و ویتامین د

ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود ویتامین D می‌تواند منتهی به دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید. شدت این درد از نسبتا ملایم تا شدید متغیر است و اگر کمبود ویتامین دی جبران نشود، در طول زمان بدتر می‌شود.

سردرد و سرگیجه به‌عنوان یکی از علائم فشار خون بالا رایج است و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از «قاتلان خاموش» نامیده می‌شود، زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشداردهنده‌ای وجود ندارد و آنها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه‌ی کافی قوی نباشد. یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن کمبود ویتامین D است که در سلول‌های سیستم ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آنها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن آنها وجود دارد، کمتر است.

اگر وضعیت پزشکی خاصی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهاب روده (IBD) در مورد شما تشخیص داده شده است، یا اگر مشکلاتی مانند سوزش معده یا یبوست دارید، ویتامین D می‌تواند موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در بدن شما شود. همچنین به خاطر داشته باشید که میان بیماری های گوارشی مانند سلیاک و سایر مشکلات سلامت، رابطه‌ای قطعی وجود دارد.

یکی از علایم کمبود ویتامین دی عرق کردن است. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد عرق می‌کنید، و هیچ دلیل واضحی مانند تب، هوای گرم یا تمرین ورزشی شدید، برای آن وجود ندارد، این مسئله را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود ویتامین D منجر به این مشکلات می‌شود، ولی با این حال، این مسئله در تحقیقات پزشکی، تثبیت شده و قطعی است.

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D، افسردگی است. از علائم افسردگی می‌توان به وجود احساس ناراحتی، بی‌ارزش بودن یا صرفا افسردگی ساده اشاره کرد. اما خبر خوب این است که با جبران کمبود ویتامین دی در بیشتر موارد این مشکلات از میان می‌روند و می‌توانید دوباره به زندگی عادی بازگردید.

بین کمبود ویتامین D و ریزش مو ارتباطی قوی وجود دارد. اگر سطوح ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی مورد نیاز برای طی شدن یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسد. کمبود این مواد غذایی باعث می‌شود موهای شما شکننده و حساس شوند یا دچار ریزش شوند، چرا که بدن شما توانایی کامل کردن چرخه‌ی رشد موها را ندارد.

ویتامین دی یکی از مواد مغذی است که روی رشد مو تاثیر می‌گذارد. اما در کنار آن ویتامین C و بیوتین هم نقش مهمی در تغذیه مو دارند و باعث می‌شوند مو قوت خود را حفظ کند و ریزش موها کاهش یابد. به طور خلاصه،‌ نگه داشتن سطح این ویتامین‌ها در اندازه‌ی طبیعی خود، یکی از بهترین راه‌های مبارزه با ریزش مو بنا به دلایل تغذیه‌ای است.

اگر تردید دارید که شاید دچار کمبود ویتامین دی باشید، این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. با یک آزمایش خون ساده متوجه خواهید شد که آیا کمبود ویتامین D موجب مشکلات شما شده است یا خیر. خبر خوب این است که با تغییراتی ساده‌ در سبک زندگی، می‌توانید سطح این ویتامین خود را بالا ببرید، از جمله:

اگر می‌خواهید با عوارض کمبود ویتامین D به شکل تصویری آشنا شوید، می‌توانید ویدیوی زیر را ببینید.

به طور خلاصه، کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین موارد کمبود ویتامین است که می‌تواند عواقبی جدی برای سلامتی داشته باشد. خبر خوب این است که داشتن رژیم غذایی غنی از این ویتامین، و چند بار در هفته قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اغلب می‌تواند به بازیابی سطح این ویتامین کمک کند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

فارغ‌التحصیل رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی و عاشق ترجمه و نوشتن هستم.

من خودم بخاطر کمبود این ویتامین دچار مشکلات زیادی شدم بعد از چند آزمایش متوجه شدم دچار پیش دیابت، کبدچرب، رماتیسم و آرتروز مهره های ۴و۵ شده ام، گویا ویتامین دی همانند یک دیواره محکم در مقابل بیماریهاست که با کمبود آن، انواع بیماریها به بدن حمله میکنند ، توصیه من به دوستان و همکاران این بوده و هست که حتما در آزمایشات خود بخصوص در فصل زمستان آزمایش ویتامین دی گنجانده شود، ممنون

خیلی ممنون از بیان تجربیات و نظرات مفیدتون. کاملا درسته این ویتامین، اهمیت زیادی برای بدن داره.

با سلام من چهار ساله ریزش مو دارم و نمیتونستم دلیلش رو پیدا کنم . که در نهایت در ازمایش تون معلوم شد ک ویتامین دی کم دارم و الان ک در حال بهبود هستم موهام به حالت عادی برگشته خیلیم خوب مرسی مقاله خوبی بود

عالی بود با توجه به اینکه دیابت دارم لطفا تاثیر ان روی این بیماری بیان کنید.

عالی و بی نظیر

علائم کمبود کلسیم و ویتامین د

خیلی ممنون. خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته.

خیلی هم بدرد ام خورد ممنونم ازتون .

من به شخصه تشکر میکنم. امیدوارم که هیچ کس مریض نشه و برای شما نیز ارزوی موفقعیت میکنم.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

آخرین مطالب


آیا پول خوشبختی می آورد؟

گلاب گیری کاشان؛ ثبت رایحه‌ی بهشت در بهار

محاسبه نقطه سر به سر با مثال؛ مزایا و محدودیت‌ها

درمان سرطان پوست و پاسخ به سؤالات رایج درمورد آن

خواص نارنگی یافا برای سلامتی و استفاده از روغن یافا

ترین های جهان

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

ویتامین د که به نام ویتامین نور خورشید نیز شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های بسیار مهم است که تأثیر بسیار زیادی روی چندین سیستم در سرتاسر بدن دارد. ویتامین D برخلاف سایر ویتامین‌ها همانند یک هورمون عمل می‌کند و هر سلول در بدن انسان دارای یک گیرنده برای آن است. زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن این ویتامین را با استفاده از کلسترول تولید می‌کند.

البته ویتامین د در برخی از مواد غذایی نیز وجود دارد. به هر صورت بهترین روش تأمین ویتامین D بدن، قرار گرفتن پوست بدن 2 تا 3 بار در هفته و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه در معرض نور خورشید است. باید توجه داشت که این ویتامین با سرعت نسبتاً زیادی در بدن از بین می‌رود و همواره، خصوصاً در فصل زمستان، باید مراقب کم شدن ذخیره‌ی آن در بدن بود. در ادامه در مورد این ویتامین صحبت خواهد شد. علل، علائم و عوارض کمبود آن مورد بحث قرار خواهند گرفت و در آخر به مقدار مورد نیاز ویتامین D در بدن پرداخته خواهد شد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین د هستند. تخمین زده می‌شود که میزان ویتامین D در خونِ حدود 1 میلیارد نفر در سراسر دنیا، کمتر از مقدار نرمال باشد. برخی از علل کمبود میزان ویتامین د در بدن شامل موارد زیر هستند:

بسیاری از افراد از کمبود میزان ویتامین د در بدن خود آگاه نیستند، چرا که این کمبود علائم جزئی‌ای دارد. برخی از علائم کمبود ویتامین د در بدن عبارتند از:

یکی از مهم‌ترین نقش‌های ویتامین D تقویت سیستم ایمنی بدن است. مطالعات، نشان‌دهنده‌ی وجود ارتباط بین کمبود ویتامین د و انواع عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و … هستند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف 4000 IU مکمل ویتامین د در روز خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.علائم کمبود کلسیم و ویتامین د

یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که هر روز 1200 IU ویتامین د، به مدت 4 ماه در طول زمستان مصرف کرده‌اند، 40 درصد کمتر به آنفولانزای نوع A مبتلا شده‌اند.

یکی از علل احساس خستگی مدام، کمبود ویتامین د است که متأسفانه اغلب به عنوان یک علت بالقوه نادیده گرفته می‌شود. مطالعه‌ی بزرگی در خصوص ارتباط بین خستگی و کمبود ویتامین د در زنان جوان صورت گرفته است. این مطالعه نشان داد که میزان ویتامین د در خون آن‌ها کمتر از 29-21 نانوگرم بر میلی‌متر بود و این افراد نسبت به زنانی که میزان ویتامین D در خون آن‌ها بیش از 30 نانوگرم بر میلی‌متر بود، بیشتر از خستگی مدام شکایت داشتند.

ویتامین د از طرق مختلف، مانند بهبود بخشیدن به جذب کلسیم، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. درد استخوان و پشت‌درد می‌توانند علائمی از کمبود ویتامین D در بدن باشند. مشاهدات بسیاری بین کمبود ویتامین د و کمردرد مزمن ارتباط پیدا کرده‌اند. مطالعه‌ی دیگری نشان داد، افرادی که دارای کمبود ویتامین د هستند، دو برابر افرادی که دچار این کمبود نیستند در طول فعالیت‌های روزانه دچار درد در ناحیه‌های پا، دنده یا مفاصل می‌شوند.

محققان بین کمبود ویتامین د و افسردگی، خصوصاً در بزرگسالان، ارتباط پیدا کرده‌اند. این در حالی است که برخی از محققان دریافته‌اند که زمان زیادی برای مشاهده‌ی تأثیر دریافت مکمل ویتامین د بر خلق و خو نیاز نیست. ویتامین د خصوصاً به افرادی که به افسردگی فصلی، در ماه‌های سرد سال، دچار می‌شوند، کمک بیشتری می‌کند.

بهبود کند زخم‌ها و جراحات پس از بروز حوادث یا جراحی‌ها می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین د باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین د در تولید ترکیبی که باعث التیام زخم‌ها می‌شود، نقشی حیاتی دارد.

بسیاری از بزرگسالانی که دچار پوکی استخوان هستند، نیازی به مصرف کلسیم بیشتر ندارند، چرا که مشکل آن‌ها در واقع کمبود ویتامین د است. پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری استخوانی در بین زنان یائسه و مردان مسن است. محققان در یک تحقیق در بین بیش از 1100 خانم میان‌سال که نزدیک به سن یائسگی بودند، ارتباطی قوی بین سطح پایین ویتامین د و کم بودن تراکم استخوان پیدا کردند. اگرچه تحقیق دیگری نشان داد که با افزایش مصرف مکمل ویتامین د باز هم بهبودی در تراکم استخوان ایجاد نمی‌شود، با این وجود باز هم می‌توان مصرف کافی ویتامین د را به عنوان راهکاری مناسب برای محافظت از توده‌ی استخوانی و کاهش خطر شکستگی استخوان در نظر گرفت.

ممکن است ریزش مو با سطح پایین ویتامین د در خون در ارتباط باشد. کچلی سکه‌ای، که نوعی بیماری خودایمنی است، با راشسیتیسم، بیماری‌ای ناشی از کمبود ویتامین د در کودکان، در ارتباط است. کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به کچلی سکه‌ای را افزایش می‌دهد.

برخی شواهد مؤید این نکته هستند که کمبود ویتامین D علت بالقوه‌ی درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان است. در یک تحقیق نشان داده شد که 71 درصد از افراد دارای درد مزمن عضلانی دارای کمبود ویتامین د هستند.

علاوه بر این چنان‌چه کمبود ویتامین د در بدن برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند سبب ایجاد مشکلات و بیماری‌های زیر شود:

کمبود ویتامین د هم‌چنین می‌تواند در ابتلا به برخی از انواع سرطان خصوصاً سرطان پستان، پروستات و روده‌ی بزرگ تأثیر داشته باشد.

مقدار ویتامین د مورد نیاز بدن به سن فرد بستگی دارد. این مقدار می‌تواند با استفاده از دو نوع واحد اندازه‌گیری محاسبه شود: میکروگرم (mcg) و واحد بین‌المللی (IU). یک میکروگرم ویتامین د برابر است با 40 IU از این ویتامین. مقدار توصیه شده‌ی ویتامین د مورد نیاز بدن، در هر دوره‌ی سنی، که توسط موسسه‌ی پزشکی ایالات متحده (IOM) در سال 2010 به روز شده است، عبارت است از:

باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین د ممکن است باعث هیپرویتامینوز دی شده و کلسیفیکاسیون، یا تجمع کلسیم در یکی از بافت‌های بدن، و نیز سفت شدن رگ‌های خونی، کلیه، ریه‌ها و قلب شود. علائم شایع هیپرویتامینوز دی شامل سردرد و حالت تهوع هستند اما کاهش اشتها، خشکی دهان، احساس طعم فلز در دهان، استفراغ، یبوست و اسهال نیز ممکن است ناشی از زیاد بودن میزان ویتامین د بدن باشند.

 بهتر آن است که ویتامین د مورد نیاز بدن با استفاده از منابع طبیعی تأمین شود. چنان‌چه این ویتامین را با مصرف داروهای مکمل تأمین می‌کنید، دقت داشته باشید که برند داروی مکمل را با دقت انتخاب کنید چرا که معمولاً FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) و دیگر نهادهای نظارتی مشابه، خلوص و ایمنی این داروها را بررسی نمی‌کنند. استفاده از سایت‌های اینترنتی فروش مکمل‌های دارویی‌ای که در آن‌ها نظرات متعدد کاربران در مورد یک داروی خاص وجود دارد، می‌تواند روش مناسبی برای انتخاب یک مکمل دارویی مناسب باشد. اما به هر صورت بار دیگر توصیه می‌شود که این ویتامین و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و متنوع دریافت کنید، چرا که رژیم غذایی مناسب کلید سلامتی بدن است.

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

آرش شمسی هستم. فلسفه می‌خوانم و می‌نویسم‌. ولی پیش از هر فلسفیدنی، بر سلامت می‌بایست متمرکز بود. چه آن‌که به قول شوپنهاور: «یک شاه بیمار از یک گدای سالم بدبخت‌تر است». امیدوارم آن‌چه که ترجمه می‌کنم، به کارتان بیاید.

I’m Arash Shamsi. A Writer. I write philosophy and live with philosophers. But health is more important than philosophy. In here, I translate the best articles about health, fitness and etc.

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

علائم کمبود کلسیم و ویتامین د
علائم کمبود کلسیم و ویتامین د
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *