علائم بالا رفتن قند خون در کودکان

علائم بالا رفتن قند خون در کودکان
علائم بالا رفتن قند خون در کودکان

اگر علائم دیابت به موقع شناسایی نشده و بیماری تشخیص داده نشود و بچه ها انسولین مورد نیاز را دریافت نکنند، برایشان خطرناک خواهد بود. بنابراین بهتر است نسبت به علائم این بیماری آگاهی های لازم را داشته باشید تا در صورت مشاهده آنها در بچه ها به موقع اقدام شود. حتما می دانید که ژنتیک در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد، اما بهتر است نسبت به این شش علامت هوشیارتر باشید.

کار ساده ای نیست که متوجه بشوید فرزندتان بیش از حد طبیعی به دستشویی می رود یا نه! اما اگر متوجه شده اید که فرزندتان زیاد به دستشویی می رود و یا مدام شکایت می کند که نیاز به دستشویی دارد بهتر است کمی هشیارتر باشید.

به عقیده ی متخصصان بالا بودن میزان گلوکز یا همان قند در کلیه ها که توسط بدن جذب نمی شوند، باعث افزایش نیاز به دستشویی و دفع ادرار می شوند. در واقع کلیه ها تلاش می کند تا از مازاد قند موجود خلاص شوند، برای همین میزان ادرار بیشتر می شود.

البته بچه زیاد شیطنت می کنند و به همین دلیل نیز طبیعی است آب بیشتری مصرف کنند. اما بچه ای که بیش از حد طبیعی دستشویی می رود، بیشتر احساس تشنگی می کند، چون بدن وی نیاز به تامین آب لازم دارد.

متخصصان معتقدند که علاوه بر ادرار بیشتر، تشنه شدن مداوم نیز می تواند جزو علائم ابتلا به دیابت باشد. در واقع یک دور باطل نیز شکل می گیرد. هر چه کودکی زیاد آب بنوشد نیاز به ادرار کردن نیز در وی بیشتر می شود. به عقیده ی محققان مایوکلینیک این چرخه می تواند هشدار دهنده باشد. علائم بالا رفتن قند خون در کودکان

بنابراین اگر کودک شما به طور منظم و مداوم آب یا آب میوه می خواهد، نباید آن را صرفا به دلیل علاقه وی به نوشیدنی دانست. بلکه بهتر است کمی هشیارتر باشید و بررسی های لازم را انجام دهید، چون تشنگی بیش از حد در کودکان می تواند نشان دهنده ی علائم ابتلا به دیابت باشد.

اگر در خون کودکی به میزان کافی انسولین وجود نداشته باشد، بدن وی شروع به استفاده از دیگر منابع انرژی (علاوه بر قند) می کند. در نتیجه بدن وی چربی و قند بیشتر می سوزاند و این مسئله می تواند منجر به بروز تغییراتی در ظاهر وی شده و کاهش وزن چشمگیری حاصل شود.

به گفته ی محققان زمانی که بدن از چربی ها به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده نکند، اسیدهایی در خون تولید می کند. این پدیده اسیدوکتوز نام دارد و نیاز به دفع سریع دارد. اگر در کودکتان علائمی مانند حالت تهوع، خستگی یا دل درد مشاهده می کنید که دلیل موجهی ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

انجمنCanadian Diabetes Association  عنوان کرده است که دیابت دلیل اصلی کاهش دید و بیماری های چشمی در آمریکای شمالی است. بیماری دیابت روی شبکیه ی چشم و رگ های خونی تغذیه ی کننده ی این عضو را تحت تاثیر قرار می دهد و در طولانی مدت منجر به از دست دادن بینایی می شود.

به عقیده ی محققان این عارضه ی بیماری دیابت به شیوه های مختلفی خود را نشان می دهد و بر حسب شرایط هر فردی شدت و ضعف دارد، یعنی از تاری دید شروع شده و حتی امکان دارد باعث نابینایی شود. به گفته ی محققان این مشکل حدود 23 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع یک را تهدید می کند.

اگر متوجه تغییرات زیادی در خلق و خوی فرزندتان شده اید، کمی هشیارتر باشید. احتمال دارد تغییر خلق و خوی بچه ها و بداخلاقی آنها علامت این باشد که میزان قند خون آنها ثابت نیست.

بر اساس در مقاله ای که HealthCentral در سال 2011 منتشر کرده است تشخیص نوسانات خلقی در کودکانی که تا حدودی عصبی نیز بوده اند کار چندان ساده ای نیست. به عقیده ی محققان میزان قند خون بالا یا پایین می تواند روی کودکان اثرات متفاوتی بگذارد. بالا بودن قند خون در کودکان باعث می شود که احساس بیماری و بی حوصلگی داشته باشند و همان کودکان عاقل و خوب همیشگی نباشند.

خستگی غیرقابل توجیه و طولانی مدت در بچه ها می تواند نشان دهنده ی افت قند خون آنها باشد تا جایی که حتی امکان دارد دچار لرزش شوند.

نتایج پژوهشی که در خصوص بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شده است نشان می دهد افرادی که میزان قند خون شان در طول شب دچار افت می شوند، در طول روز احساس خستگی زیادی دارند. به نظر می رسد که افت قند خون اثرات طولانی مدتی داشته باشد، چون افراد مبتلا در انجام کارهای روزمره نیز دچار خستگی زودهنگامی می شوند.

اما حواستان باشد که نوروپاتی دیابتی یا آسیب دیدن عصب ها به دلیل قند خون بالا نیز یکی دیگر از علائم خستگی در افراد مبتلا به دیابت است. زمانی که قند خون به مدت زیادی بالا باشد، مشکلاتی مانند سوزن سوزن شدن دست و پا، کرختی و همچنین کاهش حجم عضلات و ضعف در اعضای بدن بروز می کند. با این حال این مشکل بیشتر در افراد بزرگسال دیده می شود و با مصرف الکل و عوامل دیگر تشدید می شود.

در هر حال لازم است که هر نوع تغییر غیرعادی در بچه ها جدی گرفته شده و مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.


در مطالب گذشته با انواع دیابت از جمله دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری آشنا شدیم. دیابت در کودکان که دیابت نوع 1 یا دیابت وابسته به انسولین نیز نام دارد، بیماری است که در آن پانکراس که به طور طبیعی انسولین ترشح می کند، به طور ناگهانی تولید انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمون مهمی برای بدن است چرا که میزان قند (گلوکز) خون را تنظیم کرده و به انتقال قند خون به سلول ها برای افزایش انرژی کمک می کند. اگر بدن انسولین ترشح نکند، در نتیجه گلوکز در خون باقی مانده و سطح قند خون بسیار بالا می رود. دیابت نوع 1 به طور کلی در هر سنی ممکن است به وجود آید اما معمولا در افراد زیر 30 سال دیده شده و شایع ترین نوع دیابت در کودکان است. علائم دیابت در کودکان معمولا سریع شروع می شوند. علائم دیابت در کودکان باید هر چه سریعتر تشخیص داده شوند چرا که به سرعت بدتر شده و ممکن است منجر به مشکلات جدی مانند نارسایی کلیه، کما و حتی مرگ شود.

 

 

همه علائم دیابت در کودکان یا دیابت نوع 1 ناشی از قند خون بالا است و بدن سعی می کند تعادل را برقرار کند. تشنگی زیاد یکی از رایج ترین علائم دیابت در کودکان به شمار می رود. تشنگی زیاد به این دلیل به وجود می آید که بدن سعی می کند قند اضافی در خون را حل کند و به سلول ها ببرد که البته موفق نخواهد شد چون هیچ انسولینی برای بردن آن به سلول ها وجود ندارد. کودک ممکن است در تمام طول روز احساس تشنگی کند یا مقدار خیلی زیاد و غیر طبیعی آب بنوشید که بسیار بیشتر از مقدار طبیعی مصرف مایعات در طول روز است.علائم بالا رفتن قند خون در کودکان

 

تکرر ادرار در واقع نشانه تلاش بدن برای خارج کردن قند اضافی از بدن توسط ادرار است. البته می تواند به دلیل افزایش تشنگی و نوشیدن زیاد مایعات نیز باشد. همانطور که کودک بیشتر آب می نوشد، ادرار بیشتری در بدن تولید می شود که منجر به تکرر ادرار در کودک خواهد شد.

حتما شب ها در زمان خواب به تعداد دفعات دستشویی رفتن کودک توجه کنید تا متوجه شوید این دفعات عادی بوده یا مشکلی وجود دارد.

 

دیابت در کودکان معمولا به دلیل اختلالات متابولیک ناشی از افزایش سطح قند خون، منجر به افزایش وزن ناگهانی می شود. معمولا این کاهش وزن سریع می باشد البته گاهی این روند به تدریج انجام می شود.

از جمله علائم دیابت در کودکان لاغری و ضعیفی کودکان است. همچنین به همراه کاهش وزن ناگهانی کودک توده عضلانی نیز از بین می رود. به طور کلی در صورتی که متوجه کاهش وزن کودک شدید به دکتر متخصص مراجعه کنید تا این کاهش وزن زیر نظر او نیز تشخیص داده شود.

 

از بین رفتن چربی و توده عضلانی، همراه با از دست دادن کالری که ناشی از دیابت نوع 1 است منجر به از دست دادن انرژی و در نتیجه افزایش اشتهای کودک می شود.

در نتیجه می توان گفت یکی از علائم دیابت در کودکان کاهش وزن با وجود افزایش اشتهای آن هاست.

گرسنگی زیاد زمانی اتفاق می افتد که بدن سعی دارد گلوکزی که سلول ها به آن نیاز دارند را از خون بگیرد. برای به دست آوردن گلوکز به منظور تامین انرژی، بدن کودک به مقدار بیشتری غذا نیاز دارد. اما در نهایت موفق نمی شود چرا که بدون انسولین، هر چقدر هم که کودک غذا بخورد، گلوکز در اطراف جریان خون شناور شده و به سلول ها نمی رسد.

 

از دست دادن کالری و قند که برای تولید انرژی مورد نیاز است، همراه با از دست دادن چربی و عضلات بدن، می تواند منجر به خستگی و بی میلی نسبت به بازی و فعالیت های روزانه در کودکان شود.

همچنین به دلیل این افزایش خستگی کودکان ممکن است بداخلاق شوند و بهانه گیری کنند.

 

سطح بالای قند خون مقدار آب موجود در عدسی چشم را تغییر داده و منجر به تورم عدسی و تاری دید می شود. اگر کودک در مورد تاری دید شکایت می کند و مراجعه به چشم پزشک نیز فایده ای ندارد، حتما برای تشخیص دیابت نوع 1 به دکتر متخصص مراجعه کنید.

درمان تاری دید معمولا با تثبیت سطح قند خون انجام می شود.

 

سطح قند خون و گلوکز در خون و ترشحات واژن افراد دیابتی بالا است. این محیط برای رشد سلول های قارچی بسیار مناسب بوده و در نتیجه منجر به عفونت قارچی از جمله عفونت واژن می شود. در نتیجه کودک ممکن است از عفونت های قارچی پوستی عود کننده رنج ببرد.

توجه کنید که آیا کودک در ناحیه تناسلی دچار خارش شده است یا خیر. در دختران علائم عفونت قارچی شامل خارش اندام تناسلی و ناراحتی در این قسمت همراه با ترشحات واژن زرد رنگ با بوی ناخوشایند می باشد.  

بعدی

قبلی

زمانی که بیمار به دیابت مبتلا می‌شود، چنانچه نوسانات قند خون را کنترل نکند دچار عوارض زودهنگام می‌شود. همچنین طبیعی است که با افزایش سن و ورود به میانسالی و سالمندی، خطر دیابت در صورت عدم کنترل قند خون به سراغ شخص آید.

یکی از سازمان های مردم نهاد در حوزه ی دیابت، انجمن دیابت گابریک است که علاوه بر آموزش به کلیهء بیماران، امکانات متنوعی را برای کسانی که با این بیماری درگیر هستند فراهم کرده است.

علائم بالا رفتن قند خون در کودکان

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا

علائم بالا رفتن قند خون در کودکان
علائم بالا رفتن قند خون در کودکان
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *