راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر
راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

شوره سر به پوسته های مرده پوست سر گفته می شود که ممکن است با کمی خارش همراه باشند، شوره سر یک بیماری پوستی مزمن ناشی از یک قارچ طبیعی در پوست سر انسان ایجاد شده و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در سنین مختلف با هر جنس و قومیتی درگیر می کند.
شوره سر معمولا در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا بدتر شده و در تابستان بهبود می یابد.

پوست خشک : علت اصلی شوره سر در واقع پوست خشک می باشد.

پوست چرب : شایعترین علت شوره سر پوست چرب می باشد که با عنوان درماتیت سبوروئیک شناخته می شود، در این حالت پوست سر قرمز و چرب می شود و شوره هایی به رنگ سفید یا زرد ایجاد می کند. در این حالت ابرو ها، دو طرف بینی و پشت گوش هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

شرایط پوستی : افرادی که مبتلا به اگزما و پسوریازیس هستند اغلب دچار شوره سر می شوند.

مخمر مالاسزیا : قارچ مالاسزیا ممکن است پوست سر را برای تولید بیشتر سلول های پوستی تحریک کند و همین باعث می شود که سلول های پوستی اضافی بر روی لباس ها بریزند.

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

محصولات مراقبت از مو : از آنجا که اکثر محصولات مراقبت از مو حاوی مواد شیمیایی هستند می توانند باعث قرمزی و خارش پوست سر شوند و همین شوره سر را ایجاد می کند.

بیماری ها : برخی بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون و عفونت اچ آی وی ایجاد شوره سر را تشدید می کنند.

دانه های پوستی کوچک سفید و زرد رنگ

لکه های پوستی که بر روی پوست و یا ابرو، در اطراف موی سر، گوش و بینی ظاهر می شوند

بسیاری از شامپوهای تجاری حاوی مواد شیمیایی هستند که مضر بوده و شوره سر را بدتر می کنند، از شامپوهایی استفاده کنید که پارابن، سدیم لورث یا لوریل سولفات نداشته باشد.

میزان مصرف شکر خود را کاهش دهید و از غذاهای فرآوری شده و روغن های فرآوری شده مانند ذرت، سویا، کلزا، گلرنگ و روغن آفتابگردان خودداری کنید.

برای درمان شوره سر شدید می توانید از شامپوهای زینک پیریتونی، شامپو کتوکونازول، سلنیوم سولفید و اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

روغن نارگیل به علت خواص ضد قارچی که دارد شوره سر و خارش را درمان می کند.

مقداری روغن نارگیل را با آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید و برای چند دقیقه بر روی پوست یر و موها خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس موها را با آب بشویید.

این روش را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی بوده که می تواند شوره سر را درمان کند.

مقداری روغن زیتون را گرم کنید و آن را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، سپس مو های خود را در یک حوله گرم بپوشانید، بگذارید 45 دقیقه بماند و سپس موها را با آب و شامپو بشویید.

این روش را چند بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی قوی بوده و درمان خوبی برای شوره سر می باشد.

هنگام شستن موهای خود چند قطره روغن درخت چای را به شامپو معمولی خود اضافه کنید.

شما همچنین می توانید چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل اضافه کرده و آن را روی موهایتان بمالید، بگذارید 30 دقیقه یا یک شب بماند و سپس موهای خود را بشویید.

این روش را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

سرکه سیب برای درمان شوره سر بسیار مفید است، سرکه سیب پوست سر را ترمیم و بازسازی کرده و رشد مخمر ها را مهار می کند.

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب و 15-20 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید، آن را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید و پس از 10 دقسقه موها را با آب بشویید.

این روش را دو یا سه بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

جوش شیرین به حذف سلول های مرده پوست کمک کرده  و با جذب چربی اضافه پوست و جلوگیری از رشد قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند، آن را درمان می کند.

موهای خود را مرطوب کنید و مقداری جوش شیرین را بر روی موها و پوست سر بمالید، بعد از چند دقیقه موهای خود را با آب گرم بشویید.

این روش را دو بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

توجه: بعد از این درمان از شامپو استفاده نکنید.

سرکه سفید یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر محسوب می شود، سرکه دارای اسید استیک است که مانع از رشد قارچ ها در پوست سر شده و خارش را کاهش می دهد.

نصف فنجان سرکه سفید را به دو فنجان آب اضافه کنید و بر روی موها و پوست سر خود بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب بشویید.

در روش دیگر دو قسمت سرکه سفید را با یک قسمت روغن زیتون و سه قسمت آب ترکیب کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید.

این روش ها را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

آب لیموترش تازه حاوی اسیدهایی است که با قارچ هایی که می توانند باعث ایجاد شوره سر شود، مبارزه می کند و خارش پوست سر را کاهش می دهد.

آب نصف لیموترش تازه را در یک چهارم فنجان ماست ساده بریزید و آن را بر روی مو و پوست سر خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

این روش را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

آب سیب دارای پروسیانیدین B-2 می باشد که برای درمان شوره سر بسیار مفید است.

دو قاشق غذاخوری آب سیب را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

درمان شوره سر با نمک یکی از بهترین روش های درمانی برای خارش و شوره سر می باشد.

قبل از حمام مقداری نمک معمولی را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه با آب و شامپوی ملایم بشویید.

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

سیر دارای خواص ضد میکروبی می باشد که برای درمان شوره سر بسیار مفید است.

چند حبه سیر را له کرده و با مقاداری عسل ترکیب کنید، آن را بر روی موها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو ملایم بشویید.

پوست پرتقال یکی دیگر از روش های طبیعی برای درمان شوره سر می باشد.

پوست پرتقال را با آب لیموترش تازه در مخلوط کن ترکیب کنید، همیر به دست آمده را بر روی موها و پوست یر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید.

این روش را حداقل سه بار در هفته انجام دهید.

حنا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان شوره سر می باشد.

مقداری حنا را با آب نصف لیموترش تازه مخلوط کنید، بگذارید 8 ساعت بماند و سپس آن را بر روی موها و پوست سر بمالید پس از 2 ساعت آن را با آب خوب بشویید.

خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی چریش برای درمان شوره سر و همچنین بسیاری از مشکلات مو مانند جوش سر و سرگیجه مفید می باشد.

مقداری از برگ های چریش را در چهار فنجان آب جوش بریزید تا عصاره آن به دست آید، از این عصاره برای شستشوی موی سر دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

شنبلیله دارای خواص ضد قارچی بوده که می تواند برای پیشگیری و درمان شوره سر مفید باشد.

دو تا سه قاشق غذا خوری تخم شنبلیله را در آب بریزید و بگذارید یک شب بماند، روز بعد با کمی ماست در مخلوط کن بریزید و آن را بر روی موها بمالید، بگذارید چند ساعت بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید.

این روش را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

آلوئه ورا علاوه بر درمان شوره سر خارش پوست سر را به شدت کاهش می دهد.

مقداری ژل آلوئه ورا بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید چند ساعت بماند و سپس با آب بشویید.

8 قطره روغن نارگیل را با 8 قطره روغن رزماری، 6 قطره روغن درخت چای، 1 قاشق چای خوری عسل و 100 گرم روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه یا یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپوی ملایم بشویید.

این ماسک مو را 10 روز بر روی موها بمالید تا نتیجه بگیرید.

منابع : top10homeremedies – rd – draxe – rewardme


فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله بسکتبال و فوتبال و همچنین کسانی که ورزش اسکی انجام می دهند. اما باور کنید یا نه، طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد آمریکا، اکثر آسیب ‌های ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، از طریق مکانیزم‌ های غیر تماسی ایجاد می شوند. در این مقاله از بخش بیماری ها و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی پارگی …

بوتاکس یکی از رایج ‌ترین روش ‌های درمان چین و چروک صورت است، اما این بدان معنی نیست که این روش لزوما گزینه مناسبی برای شما است. هزینه، آلرژی‌های بالقوه، اثرات جانبی، ترس از سوزن، و این واقعیت که در هنگام بارداری یا شیردهی نمی تواند تجویز شود، تنها دلایلی هستند که چرا بوتاکس ممکن است برای برخی از بیماران خاص، توصیه نشود. خوشبختانه، تعدادی جایگزین برای بوتاکس وجود دارد که به کاهش ظاهر چین و چروک و مقابله با علائم پیری کمک می کنند. …

ژل رادیس (Radiesse) یک ماده پرکننده پوستی آرایشی است که می تواند چین و چروک پوست را  با جایگزین کردن حجم از دست رفته و صاف کردن لایه‌های پوست، اصلاح کند. ماده فعال در ژل رادیس، کلسیم هیدروکسی لاپاتایت (CaHA) می باشد که یک ترکیب بیولوژیک است و باعث تحریک بدن برای تولید کلاژن طبیعی می شود. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA  )، ژل رادیس را برای درمان چین و چروک ‌های خفیف تا شدید صورت، در سال ۲۰۰۶ ، مورد تایید قرار داد. …

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

در مورد خیریه کودکان فرشته‌اند چه می دانید؟ آیا می خواهید با فعالیت های نوروزی این خیریه بیشتر آشنا شوید؟ برای یازدهمین سال متوالی خیریه کودکان فرشته اند …

پوسته پوسته شدن سر معمولا جزو عوارض جانبی عارضه های سلامتی جدی می باشد، به علاوه پوسته پوسته شدن سر در نتیجه خاراندن پوستی که می سوزد هم …

در مورد بلوترو  چه می دانید؟ آیا با عوارض و فواید تزریق بلوترو آشنایی دارید؟ چه کسانی می توانند از این فیلر استفاده کنند. بلوترو یک فیلر بر …

کفیر آب یک نوشیدنی تخمیر شده و گازدار است که به لطف طعم خوشمزه، مواد مغذی زیاد و داشتن فوایدی برای تقویت روده، در میان مصرف کنندگانی که …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان …

چگونه میتوان با ورزش به بهبودی رابطه جنسی پرداخت؟ همه ما می دانیم که مزایای ورزش کردن برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است




اگرچه دلایل اصلی ایجاد شوره سر همچنان نامعلوم است، اما راه های زیادی برای درمان و یا کاهش و یا جلوگیری از آن وجود دارد.

 

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

در این مطلب هشت راهکار برای کاهش شوره سر را بیان می کنیم.

 

1- شامپوی مناسب مو

شامپویی را انتخاب کنید که حاوی روی (زینک) باشد. این را می توانید از برچسب ترکیبات روی شامپو متوجه شوید. روی دشمن سرسخت شوره ها است. خوشبختانه در حال حاضر انواعی از شامپوهای حاوی زینک در داروخانه ها وجود دارد. حتما دستور مصرف شامپو را بخوانید. معمولا لازم است شامپو را به موهای خود بزنید و پنج تا ده دقیقه آن را روی سر خود نگه دارید.

 

اگر این شامپو موثر نبود، می توانید شامپوی دیگری را امتحان کنید. شامپو های قوی تری برای درمان شوره وجود دارند که معمولا داروخانه ها در مرحله اول آن را به افراد توصیه نمی کنند. برای مثال شامپوهای دارویی وجود دارند که حاوی کتوکونازول هستند. این شامپوها معمولا برای درمان شوره های ناشی از عفونت های قارچی توصیه می شوند. البته بسته به درصد کتوکونازول موجود در شامپوها ممکن است تهیه آنها نیازمند نسخه پزشک باشد، زیرا این شامپوها در حقیقت یک نوع دارو هستند.

 

توجه کنید خیلی وقت ها برای رسیدن به تاثیرات واقعی شامپو چند روز زمان کافی نیست. خیلی از شامپو ها بعد از یک تا دو هفته تاثیر واقعی خود را نشان می دهند.

 

2- آسپیرین

آسپیرین حاوی همان ترکیب فعالی است که در خیلی از شامپوهای دارویی وجود دارد، یعنی اسید سالسیلیک.

 

برای این کار دو عدد آسپیرین را به خوبی خرد کنید تا به صورت پودر درآید. بعد از مخلوط کردن آن با مقداری شامپو، آن را به موهای خود بزنید. بعد از یک تا دو دقیقه موهای خود را بشویید و برای بار دوم، موهای خود را با شامپو و بدون آسپیرین بشویید.


3- روغن درخت چای


روغن درخت چای می تواند به طور موثری شوره سر را کاهش دهد. همه چیزی که شما احتیاج دارید یک فنجان شامپوی مخلوط شده با قطره های روغن درخت چای است.

 

4- جوش شیرین

موهای خود را خیس کنید و کمی جوش شیرین را به موهای خود بمالید. به آرامی موهای خود را چنگ بزنید، طوری که پوست سر کاملا با جوش شیرین تماس پیدا کند. سپس موهای خود را با آب بشویید. جوش شیرین در رفع قارچ هایی که ممکن است متهم اصلی ایجاد شوره سر باشند، جدا موثر است.

 

البته در روزهای اول ممکن است موهای شما خشک و بد شود. اما بعد از چند هفته پوست سر بهبود یافته و چربی های طبیعی را تولید می کند.

 

5- سرکه سیب

سرکه سیب می تواند برای تنظیم pH پوست سر که علت بسیاری از شوره هاست، مفید باشد. سرکه سیب و آب را به میزان کاملا یکسان ترکیب کرده و آن را به ریشه موها اسپری کنید. برای پانزده دقیقه بگذارید محلول روی سر شما بماند. سپس آن را با آب بشویید.

 

6- روغن نارگیل

روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوسته خشک سر بسیار مفید است. این رطوبت باعث کاهش شوره سر می شود. پس سه قاشق چایخوری روغن نارگیل را به پوست سرتان بمالید و بگذارید برای حداقل یک ساعت بماند. سپس موهای خود را با یک شامپوی مناسب و آب بشویید.

 

7- کم کردن استرس

استرس تمام سیستم بدن را به چالش می کشد. پس آسیب پذیری بدن از بیماری ها بیشتر خواهد شد، از جمله شوره سر. پس سعی کنید استرس را از خودتان دور کنید. نه فقط به خاطر شوره، به خاطر تمام خطراتی که استرس برای شما دارد.

 

8- به موهای خود هر ماده آرایشی بهداشتی را نزنید.

اسپری های مو، موس ها، ژل ها و حتی نرم کننده ها و رنگ موها می توانند باعث شوره سر شوند. علت کاملا واضح است. این مواد باعث خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن می شوند. خیلی وقت ها هم شوره به دلیل واکنش های آلرژیکی پوست سر به این مواد آرایشی است.

 الهه گودرزی

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

شوره سر؛ علل و درمان آن

شوره سر طبیعی است؟

تشخیص شپش سر از شوره سر

درمان طبیعی شوره سر

علل خارش سر چیست؟

چرا سرتان می‌خارد؟

موها نشان‌دهنده سلامتی بدن‌اند؟

راه هایی برای جلوگیری از شوره سر
راه هایی برای جلوگیری از شوره سر
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *