راههای درمان لوزه سوم در کودکان



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

راههای درمان لوزه سوم در کودکان

 

 

 

لوزه‏ها در دو طرف حلق قرار داشته و در مقابله با عفونت های تنفسی و دیگر عفونت ها نقش مؤثری دارند. اما گاهی خود لوزه‏ها تبدیل به محلی برای ایجاد عفونت های حاد و مزمن می‏شوند.

دانشمندان معتقدند لوزه ها در تكامل دستگاه ایمنی بدن كودك نقش دارند. لوزه ی كودكان به طور طبیعی بزرگ تر از افراد بالغ است و با افزایش سن از حجم آن كاسته می‏شود.

 

هر چند بزرگی لوزه معمولا ناشی از عفونت است، ولی در بسیاری از موارد نیز ممكن است لوزه كودكی بزرگ تر از حد طبیعی باشد، ولی هیچ گونه عفونتی در آن وجود نداشته باشد

.

در بسیاری از كودكان، لوزه‏های دو سمت حلق ممكن است چنان بزرگ باشند كه در خط وسط به هم برسند، بدون این كه كودك مشكل خاصی داشته باشد. بر عكس این حالت هم امكان پذیر است، یعنی در مواردی لوزه با اندازه كوچك، دارای عفونت قابل ملاحظه ای است. بنابراین بر اساس حجم لوزه نمی توان به طور مستقیم به عفونت آن پی برد. وجود ترشحات سفید پنیرك مانند روی لوزه نیز همیشه دال بر عفونت آن نیست.

 

قرمزی و پرخونی لوزه همراه با تورم غدد لنفاوی زیر گلو بهتر می‏تواند نشان دهنده ی عفونت ‏ باشد.

 

بسیاری از والدین سرماخوردگی‏های مكرر كودك، گرفتگی بینی، عفونت مكرر گوش، بی‏اشتهایی، لاغری یا تب مكرر را در اثر بزرگی و عفونت لوزه می‏دانند و اصرار در برداشتن لوزه كودك دارند. ولی این مساله احتیاج به معاینه و بررسی از سوی پزشك متخصص دارد و چون لوزه در ایمنی بدن مؤثر است، همواره سعی می‏شود تا حد ممكن از برداشتن آن خودداری شود.

لوزه‏ها در جریان عفونت حلق یا اصطلاحا گلودرد چرکی كه در كودكان بسیار شایع است عفونی و بزرگ می‏شوند كه اكثرا با بهبود عفونت، مجددا كوچك می‏گردند

در بعضی از خردسالان لوزه دچار عفونت مزمن می‏شود كه علایم آن شامل گلودرد مكرر، درد در هنگام بلع غذا، اشكال در تنفس، خشكی، تحریك گلو و بوی بد تنفس است. گاهی در این موارد بزرگی لوزه به حدی است كه باعث انسداد قابل ملاحظه جریان هوای تنفسی می‏شود و منجر به تنفس سخت و كمبود اكسیژن خون می گردد و در صورت عدم درمان، عوارض ریوی قابل ملاحظه خواهد داشت. در این موارد بهتر است با جراحی لوزه انسداد تنفسی برطرف شود.

 

در كودكان با افزایش سن، تعداد و شدت عفونت های لوزه كم می‏شود.

 

لوزه سوم در قسمت پشت و بالای حلق قرار دارد و بافت نرم و پهنی است كه عفونت و بزرگ شدن آن معمولا از لوزه‏های دو سمت حلق تبعیت می‏كند، اما گاهی نیز به تنهایی بزرگ می‏شود. بزرگی لوزه سوم باعث انسداد جریان هوای بینی و بسته شدن شیپور استاش كه گوش میانی را به حلق متصل می‏سازد، می‏شود.

 

تنفس دهانی

علایم بزرگی لوزه سوم شامل گرفتگی بینی، تنفس از دهان و ترشح مداوم بینی است. این كودكان معمولا صدای گرفته و تودماغی دارند. تنفس دهانی گاهی فقط در هنگام خواب بروز می‏كند، به خصوص اگر فرد به حالت درازكش خوابیده باشد. اما اگر لوزه سوم خیلی بزرگ باشد، كودك در هنگام روز هم با دهان نفس می‏كشد و لب و دهان او خشك می‏شود.

 

از دیگر علایم بزرگی لوزه سوم، عفونت مكرر یا مزمن حلق است. ورود ترشحات چركی به حلق به خصوص در هنگام شب و نیز خشكی گلو در اثر تنفس دهانی، منجر به سرفه‏های شدید می‏شود. لوزه سوم باعث بسته شدن شیپور استاش و عفونت مكرر یا مزمن گوش میانی همراه با كاهش شنوایی می‏شود.

 

در بعضی از كودكان كه لوزه‏های آنها بسیار بزرگ است، در هنگام خواب انسداد موقت جریان هوا روی می‏دهد كه منجر به خرناس كشیدن، تنفس سخت، كاهش اكسیژن خون و بالا رفتن گاز كربنیك آن و مشكلات ریوی قابل ملاحظه خواهد شد.

 

 

چه لوزه هایی را باید درآورد؟

لوزه‌ها یك عضو دفاعی بدن به شمار می‌روند كه گلبول سفید می‌سازند، از این رو كودكانی كه لوزه سوم دارند، نباید بی ‌دلیل تحت عمل جراحی قرار گیرند. اما در موارد زیر برداشتن لوزه الزامی است :

 

– در كودكانی كه به علت عفونت های شدید و مكرر، ترس از افزایش ابتلا به تب روماتیسمی وجود دارد.

 

راههای درمان لوزه سوم در کودکان

– بزرگی لوزه باعث انسداد قابل ملاحظه ی راه هوایی کودک می‏ شود.

 

– عفونت مكرر گوش و كاهش شنوایی بروز می كند.

 

– در لوزه، آبسه پدید می آید.

 

برداشتن لوزه تأثیری در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی و سینوزیت ندارد

توصیه های ضروری

* کودکان را شب حمام نکنید. سرماخوردگی‌‌‌های مكرر یكی از عوامل تشدید و برگشت لوزه سوم در كودكان است. استحمام كودكان در شب یكی‌ از عوامل ابتلای‌ آنها به سرماخوردگی است، زیرا در شب درجه حرارت بدن پایین می آید و از طرفی به خاطر كنار زدن رو انداز توسط كودك، كودك مستعد ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

 

* كودكی كه تحت عمل جراحی لوزه سوم قرار گرفته است نباید از غذاهای آماده استفاده كند، زیرا ادویه‌های موجود در این غذاها موجب تحریك و حتی برگشت لوزه می‌شود.

 

* در كودكان دارای حساسیت (آلرژی) عمل جراحی لوزه نباید در ماه های تابستان انجام شود. ولی برای كودكان سالم و بدون حساسیت، ماه های خرداد تا شهریور، زمان مناسبی برای برداشتن لوزه است.

 

* جراحی لوزه نسبت به سایر جراحی هایی كه توسط بیهوشی عمومی صورت می گیرند، خطری ندارد و باید مراقب عوارض پس از عمل بود.

 

* نكته مهمی كه در مورد لوزه های دائم الچركی وجود دارد این است كه نباید تصور كرد لوزه كودك بدون جراحی، التیام پیدا می كند. عفونت مزمن لوزه هایی كه دائماً چرك می كنند، خطرناك است و حتماً باید جراحی شود تا كودك، درمان شود، زیرا تكرارعفونی شدن لوزه می تواند منجر به انسداد راه تنفسی، تغییر وضعیت صورت، دردهای پیاپی گلو و عفونت گوش شود.

 

 

منابع:

روزه ایران

فارس – دکتر احمد هاشمی ، فوق تخصص اطفال


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

خرید بلیط زیر قیمت بازار

داستان طلایی / آموزش موفقیت آسان

ولنتاین ایرانی-*-

تجهیزات مراکز بازی تا 35 درصد تخفیف

خرید انلاین محصولات زناشویی،6 درصد تخفیف

شامپو،مایع دستشویی،مواد خوراکی (زیر قیمت بازار)

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .


لوزه‏ها می‏توانند بزرگ شوند. این بزرگی لوزه‏ ها به قدری شایع است و در بچه‏ ها زیاد دیده می ‏شود که صرف بزرگی آنها را یک بیماری نمی‏دانیم، بخصوص در کودکان سه ‌تا‌ شش سال به وفور لوزه سوم بزرگ می‏ شود.




راههای درمان لوزه سوم در کودکان

«فرزند دوم من پسری است هفت ساله که بسیار لاغر است، اصلا از بینی نفس نمی‌کشد. بینی او مشکل دیگری ندارد غیر از این‌که خلط بینی او بسیار در عقب جمع می‌شود و تخلیه آن مشکل است. از غذا نیز متنفر است. از شیرینی و بسیاری از تنقلات هم گریزان است. چه کنم؟» این عبارات را شاید بارها از زبان اطرافیان و والدینی که کودک زیر هفت‌سال دارند، شنیده باشید. اینها همگی علائم لوزه سوم است.

 

عضوی از بدن که بزرگ‌شدن بیش از حد آن بر نیاز کودک به درمان تاکید می‏کند. برای همین است که متخصصان گوش و حلق و بینی همیشه تاکید می‏کنند اگر کودک شما در اثر بزرگی لوزه، برای مدت طولانی از راه دهان نفس بکشد، تغییراتی در شکل ظاهری صورت او ایجاد می‏شود که دیگر قابل درمان و جبران نیست.

 

لوزه سوم کجاست؟

لوزه سوم یکی از قسمت‏ های سیستم لنفاوی بدن است که جزو سیستم دفاعی محسوب می‏ شود و محل قرارگیری آن در ناحیه پشت بینی است؛ جایی که آن را به عنوان حلق بینی گذاری می‏ کنیم و در معاینه معمولی قابل رویت نیست.

 

بزرگی لوزه‏ ها بیماری است؟

لوزه‏ها می‏توانند بزرگ شوند. این بزرگی لوزه‏ ها به قدری شایع است و در بچه‏ ها زیاد دیده می ‏شود که صرف بزرگی آنها را یک بیماری نمی‏دانیم، بخصوص در کودکان سه ‌تا‌ شش سال به وفور لوزه سوم بزرگ می‏ شود.

چرا کار به تنفس دهانی می‏ کشد؟

اما والدینی که مدام شاهد این هستند که کودکشان حتی شب‌ها هنگام خواب از دهان نفس می‏کشد، خوب است بدانند به هر حال رشد غیرطبیعی لوزه سوم سوراخ ‏های پشت بینی را تنگ کرده و موجب تنفس دهانی خواهد شد.

 

این مهم‌ترین علامت بزرگی غیر‏طبیعی لوزه سوم است. به طوری که وقتی تنفس مشکل پیدا کرد، ممکن است صدادار شود و خرخر در خواب نیز اضافه شود.

 

گاهی این خرخر، والدین را نگران می‏کند در صورتی که حتی اگر خرخر هم وجود نداشته باشد، همین که تنفس از راه دهان صورت می‏گیرد، یک مورد غیر‏طبیعی است.

 

قیافه‏ های لوزه سومی

نکته مهم دیگر در کودکان با لوزه سوم بزرگ، این است که صدایشان اغلب تودماغی می‏شود. تغییرات دیگری هم در این افراد ایجاد می‏ شود به طوری که در دراز‏مدت قیافه این کودکان جوری تغییر می‏ کند که در اصطلاح پزشکی به آنها قیافه لوزه‏ سومی یا آدنوئید ‌فیس می‏ گویند. دهان این کودکان نیز همیشه باز است.

لب‏ های بالایشان به طرف بالا برگشته و موجب نمایان‌شدن دندان‏ های جلویی‏شان می‏ شود. روی چشم‏هایشان هم گاهی اوقات کبود است.

 

لوزه سوم به جنگ همه ارگان‏ها می‏ رود

علاوه بر مشکل تنفسی، لوزه سوم روی سایر قسمت‏های بدن و ارگان‏ها هم تاثیر می‏گذارد. یکی از آنها، ارگان‏های مجاور با لوزه سوم است.

 

در این کودکان، غدد لنفاوی گردن در ناحیه زاویه فک بزرگ می‏شود که این حالت در پاسخ به التهاب و عفونت‏های طولانی لوزه‏هاست.

مشکل دیگر، بیماری‏های بینی و سینوس‏های اطراف آن است. بینی این کودکان مدام ترشحات چرکی دارد. به طوری که خیلی اوقات والدین مجبورند مدام به آنها آنتی‏بیوتیک بدهند.

 

مشکل دیگر اختلالات رشد فک و صورت این کودکان است، بخصوص فک بالا. در این کودکان فک به صورت طبیعی رشد نمی‏کند. به طوری که مشکل فک بالا به صورت عمیق‌شدن کام بروز می‏ کند.

فک بالای این کودکان به صورتی است که رشد طولی آن صورت کودکان را دراز و کشیده می ‏کند.

همچنین این کودکان اختلال جفت‌شدن دندان‏ها را دارند و لثه آنها نیز مشکل پیدا می‏ کند.

 

لوزه سومی‏ ها بیش ‏فعال و از غذا متنفرند

فراموش نشود کودکان مبتلا به تدریج اشتهای خود‌ را از دست خواهند داد. چون کودک به علت تنفس از راه دهان، نمی‏تواند همزمان هم تنفس کند و هم غذا بخورد برای همین کم‌اشتها شده و به دنبال آن کاهش رشد جسمی پیدا می‏ کند.

 

راههای درمان لوزه سوم در کودکان

همچنین سیستم ایمنی بدن این کودکان چون ضعیف‏تر می‏شود، نسبت به عفونت‏ها حساس‏تر خواهد شد.

 

نکته دیگر اثرات لوزه سوم بر هوش و رشد ذهنی کودکان است. فعالیت ذهنی این کودکان با کاهش اکسیژن هنگام خواب و عفونت‏های مکرر کم می‏شود، به طوری که آنها معمولا در انجام تکالیف مدرسه و در درسشان عقب‏تر هستند و گاهی مبتلا به بیش ‏فعالی و عدم تمرکز نیز می‏ شوند.

 

علاوه بر همه اینها مساله دیگر، اختلال خواب است. این کودکان خوابشان منقطع است. چون هنگام خوابیدن مشکل تنفسی دارند و مجبور می‏شوند شرایط خود را در خواب مدام تغییر دهند.

 

این مساله در کودکان کوچک‏تر عاملی است که آنها را مستعد شب‏ادراری هم می‏کند. در موارد خیلی شدید حتی این مشکل روی سیستم قلبی عروقی آنها هم می‏ تواند تاثیر بگذارد.

 

شعار همیشگی: اول پیشگیری

حالا می‏ بینیم لوزه سوم که ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‏رسد، در صورت بیماری چقدر می‏ تواند عواقب داشته باشد. برای همین است که متخصصان همیشه پیشگیری را در این اختلال مقدم بر درمان می‏دانند. چون به طور مثال در کودکی که دچار اختلال رشد فک و صورت شده و دندان‏هایش جفت نمی‏ شود، با بزرگ‌شدن کودک با این که لوزه سوم از بین می‏رود، ولی آثاری که در رشد فک و صورت است، به شکل دائمی با او می‏ ماند.


لوزه سوم را چطور تشخیص دهیم؟


تشخیص این اختلال خیلی مهم است، چون متاسفانه بزرگی لوزه سوم در بعضی موارد با سایر بیماری‏ ها اشتباه گرفته می‏شود.

 

علائم بزرگی لوزه سوم گرفتگی بینی و ترشحات آن است. کودکی هم که دچار عفونت‏های سینوسی مزمن است، مهم‌ترین علامتش گرفتگی و ترشح بینی است. این علائم در کودکی هم که دچار آلرژی مزمن است، دیده می‏شود. بنابراین ما نیاز داریم که برای افتراق این علائم اقدامات تشخیصی انجام دهیم.

 

اولین قدم معاینه ساده است که شامل معاینه بینی و حلق و گوش می‏ شود. بعد از آن برای این که دقیقا ارزیابی را کامل کنیم، معاینه دقیق‏تر به کمک آندوسکوپ از راه بینی است.

 

به این ترتیب تمام مشکلاتی را که شامل سینوزیت، آلرژی، پولیپ، لوزه سوم و بزرگی شاخک‏ های بینی است می‏توانیم افتراق و تشخیص دهیم.

درمان بزرگی لوزه سوم

در صورتی که تشخیص ما بر این بود که مشکل از لوزه سوم است، در وهله اول بزرگی لوزه سوم را بر حسب میزان بزرگی و بر حسب شدت علائم درجه‏ بندی می‏ کنیم. اگر در کودک علائم تازه شروع شده باشد و مدت زیادی از آن نگذشته باشد، با درمان‏های دارویی شروع می‏ کنیم تا از رشد لوزه سوم جلوگیری کنیم.

 

در کودکانی که علائم خیلی شدید است و مشکلات خیلی جدی در تنفس دارند، در صورتی که لوزه سوم هم از نظر درجه‏بندی اندازه بزرگی داشته باشد، درمان‏های جراحی برای خارج کردن لوزه سوم لازم است.

 

درمان بدون تیغ جراحی

البته گروهی از بچه‏ ها هستند که ممکن است آنها را با یک روش جدید که نه دارویی است و نه جراحی، بتوانیم درمان کنیم.

در این کودکان ممکن است بتوانیم حجم لوزه سوم را بدون بیهوشی با روش‏هایی مثل استفاده از امواج رادیوفرکانس کم کنیم.

این کار مزایایی دارد که مثل عمل جراحی خونریزی ندارد، احتیاجی به بیهوشی هم ندارد.

علاوه بر این که بافت‏های طبیعی هم مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد و استرس کودک هم در مورد جراحی و اتاق عمل از بین خواهد رفت.

به این ترتیب تعداد عمل‏های جراحی در مورد لوزه سوم را می‌توانیم به حداقل ممکن برسانیم.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم – دکتر محسن نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی

 

مطالب مرتبط:

آیا لوزه کودک اضافی است؟

لوزه کودک را باید درآورد یا نه؟

لوزه ها هم باعث بوی دهان می‌شوند

مشکلات لوزه در بچه ها

لوزه سوم در كودكان چیست؟

چه موقع لوزه ها را باید درآورد؟

لوزه‌ و بیماری های آن (1) و (2)

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *