راههای درمان سریع ناخنک چشم

ناخنک چشم (Pterygium) که در طب سنتی ظفره یده می شود یک بافت برجسته ، صورتی رنگ و مثلثی شکل است که بر روی قرینه رشد می کند.ناخنک معمولاً بصورت ضایعه ای گوشتی در بخش داخلی ملتحمه چشم نمایان می شود. ناخنک چشم ، یکی از شایع ترین عارضه های چشمی پس از کاتاراکت ( آب مروارید) است که باعث مراجعه بیماران به مراکز چشم پزشکی می شود.

ناخنک چشم تا قبل از تهاجم و ورود به گوشه قرینه ، پنیکولا یده می شود در واقع ناخنک ، فرآیند غیرطبیعی درملتحمه (غشای پوشاننده سفیدی چشم است) که بر روی قرینه رشد می کند.رشد بعضی از ناخنک ها بسیار کند و تا آخر عمر ادامه می یابد. بعضی از انواع ناخنک چشم نیز، پس از اینکه به اندازه خاصی رسیدند، فرآیند رشد در آ نها متوقف می شود. معمولاً به ندرت ، ناخنک چشم آنقدری رشد می کند که جلوی مردمک را بپوشاند و مانع دید کامل آن چشم شود.

ناخنک در شروع پیدایش درچشم ، به شکل یک بافت سفید رنگ در ملتحمه دیده می شود که به مرور زمان به سوی قرینه رشد خواهد کرد و وجود رگ های خونی زیاد باعث مشاهده ناخنک به رنگ صورتی یا قرمز می‌شود. ناخنک چشم در مناطق و شهرهای آفتاب خیز و دارای آب و هوای گرم وخشک شایع تر است و افرادی که در فضا و محیط های باز و غیر مسقف کار می‌کنند به ناخنک چشم مبتلا می‌شوند.

شیوع ناخنک چشم در سن ۲۰ تا۴۰ سالگی است . علت اصلی بروز ناخنک چشم تاکنون مشخص نشده است اما تحقیقات نشان داده است که اشعه فرابنفش خورشید می تواند در ایجاد آن نقش بسزایی داشته باشد .

راههای درمان سریع ناخنک چشم

نتایج برخی از تحقیقات نیز از تاثیر گرد و غبار و آلودگی ها در ایجاد ناخنک چشم حکایت دارند . یکی دیگر از دلایل پیدایش ناخنک درچشم ها، عوامل ژنتیکی می تواند باشد. میزان شیوع ناخنک درآقایان تقریباً دو برابر خانم ها است که شاید علت آن اشتغال به کار درصد بیشتری از آقایان در فضاهای باز نسبت به خانم هاست .

در بین مشاغل، ماهیگیران،کشاورزان و دامداران که عمده فعالیت آنها در معرض آفتاب است به ناخنک چشم مبتلا می شوند.شیوع ناخنک در تابستان از سایر فصول است زیرا شدت تابش نور خورشید در تابستان از سایر فصول و مستقیم تر است.






متاسفانه مشاهده می شود که بسیاری از افراد با مشاهده ناخنک در چشم ها بصورت خود سرانه اقدام به خود درمانی کرده و از قطره های چشمی و ضد التهابی استفاده می کنند و این درحالی است که مصرف آنها بدون بررسی و تجویز چشم پزشک می تواند به رشد سریعتر ناخنک انجامیده و حتی درمان آن را غیر ممکن کند حتی ممکن است باعث ایجاد سایر اختلالات چشمی نیز در چشم بیمار شود لذا توصیه می شود هرگز سلامت بینایی چشم های خود را با درمان های خود سرانه با خطر مواجه نکنید زیرا خود درمانی می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشت.

لازم به ذکر است که برخی از تومورهای چشمی ممکن است در ابتدا با ناخنک اشتباه شوند. پس در مواردی که ناخنک رشد خیلی سریعی دارد و یا مکرراً عود می‌کند حتماً باید با چشم پزشک مشورت کنیم.


بخوانید:


علل، تشخیص، پیشگیری و درمان فوری قرمزی چشم


9 راه ساده برای حفظ سلامت چشم ها

دلیل قرمز شدن چشم چیست و چطور میتوان آن را درمان کرد؟




گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

به پوسته نازکی که در کنار چشم جمع می شود ناخنک می گویند. روش های متفاوتی برای درمان این عارضه چشمی وجود دارد و درمان گیاهی ناخنک چشم یکی از این راه های درمانی سنتی به شمار می آید.

ناخنک چشم معمولا از سفیدی چشم به سیاهی چشم کشیده می شود و این عارضه تورم چشم را به همراه دارد. راه های درمانی متفاوتی برای از بین بردن این مشکل چشمی وجود دارد که درمان گیاهی ناخنک چشم در ادامه این مطلب یکی از همین روش های درمانی است.

قبل از مراجعه به مطب چشم پزشک برای درمان ناخنک چشمتان راه های درمانی ذکر شده در این مقاله را به کار ببندید و نتیجه بگیرید:

راههای درمان سریع ناخنک چشم

البته ناخنک های بزرگی که درون چشم دیده می شود را باید به وسیله عمل جراحی تحت نظر پزشک متخصص از بین برد و انجام پیوند ملتحمه و استفاده از داروهایی مثل میتومایسین در کنار این کار، برای درمانی قطعی بسته به صلاح دید پزشک نیز باید انجام شود.

منبع : آرگا






یک ایده شیک، انتخاب شاه گیوه پاشنه بلند با زیره و‌ پاشنه چرم



یک راهنمای محلی برای گشت و گذار در هانگژو


تور اتوبوس شگفت انگیز دبی، تفریحی متفاوت و جذاب


خدمات خانه تکانی و نظافت عید نوروز با کمترین هزینه!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

برای درمان ناخنک چشم نیاز است در ابتدا با علل ایجاد این عارضه ی چشمی آشنا شوید و سپس روش های درمانی را بشناسید و به درمان آن بپردازید در این مقاله درمان خانگی ناحنک چشم آورده است.

درمان ناخنک چشم و پیشگیری از آن مستلزم دانستن علل ایجاد آن و روش های مختلف درمانی آن است. در این مطلب بیماری ناخنک چشم به طور کامل شرح داده شده و علل ایجاد آن و همچنین روش های درمانی آن به طور کامل بیان می شود. امیدواریم مطالب و توضیحات برایتان مفید واقع شوند.

ناخنک یا پتریژیوم pterygium ، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه)  کشیده می‌شود. معمولا در طرف بینی چشم است. این ضایعه ناشی از رشد خوش‌خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است. ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می‌شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می‌کند. به علت وجود رگهای زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است. ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می‌شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می‌کند و تا وسط قرنیه می‌رسد و جلوی دید را می‌گیرد. به علاوه حتی ناخنک‌های کوچکتر هم می‌توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

ناخنک در آب و هواي آفتابي و در گروه سني 2 تا 4 سال شايع تر است. دانشمندان علت واقعي ايجاد ناخنک را نمي دانند. بهر حال از آنجاييکه اکثر افرادي که ناخنک دارند، زمان زيادي از اوقات خود را در فضاي بيرون مي گذرانند، بسياري از پزشکان معتقدند که اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد ممکن است در ايجاد آن دخيل باشد. لذا در مناطقي که نور آفتاب شديد است؛ استفاده از عينک محافظ، عينک آفتابي و يا کلاه لبه دار توصيه مي شود. در بعضي از مطالعات نيز شيوع ناخنک در مردان بيشتر از زنان گزارش شده که ممکن است بدليل تماس بيشتر مردان با اشعه ماواراء بنفش نور خورشيد باشد.

راههای درمان سریع ناخنک چشم

درمان ناخنک چشم با چهار گروه درمانی ممکن است که ما در اینجا فقط به درمان خانگی آن میپردازیم:

از آنجایی که علت این عارضه به خوبی مشخص نشده برای آن درمان قطعی و خاصی هم وجود ندارد اما در طب سنتی به برخی موارد اشاره و تاکید شده است:
1. شستشوی چشم با عرق رازیانه
2. روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه
3. حجامت سر ( دو هفته بعد از حجامت سر میتوانید حجامت ناحیه گیج گاهی را شروع کنید) در برخی از موارد این حجامت ها باعث بهبودی شده اند.
4. چکاندن یک قطره روغن بنفشه در چشم
5. اگر فرد دچار یبوست است درمان یبوست وی کمک زیادی به رفع ناخنک چشم میکند.

استفاده از عینک آفتابی استاندارد ضروری است . از قرار گرفتن در برابر گرد و غبار گرمای زیاد و هوای خشک نیز پرهیز کنید.

با درمان ناخنک چشم در خدمتتان بودیم امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید واقع شوند برای خواندن مطالب درمان های خانگی به بخش درمان خانگی و طب سنتی  مراجعه کنید.

منبع : آرگا






یک ایده شیک، انتخاب شاه گیوه پاشنه بلند با زیره و‌ پاشنه چرم



یک راهنمای محلی برای گشت و گذار در هانگژو


تور اتوبوس شگفت انگیز دبی، تفریحی متفاوت و جذاب


خدمات خانه تکانی و نظافت عید نوروز با کمترین هزینه!

ممنون،مطلب عالی بود

نشانی شما منتشر نخواهد شد.



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بیماری ناخنک معمولا بیشترگریبان گیر ورزشکاران یا کسانی می شود که زمان زیادی را خارج از منزل می گذرانند.

– اگر توده روی قرنیه -مردمک- بیاید، شکل مردمک را تغییر می دهد و باعث تاری دید یا دوبینی می شود.

ممکن است قبل از ظهور ناخنک، دچار عارضه مرتبطی به پینگوکولا شوید.

این عارضه به صورت لکه یا برآمدگی زرد رنگی است که روی ملتحمه به وجود می آید و اگر تحریک شود، قرمز می شود.

علت ابتلا به ناخنک مواردی که احتمال ابتلا به ناخنک را بالا می برند عبارتند از: مواجهه فراوان با نور فرابنفش –مثلا آفتاب خشکی چشم محرک هایی مانند گرد و غبار و باد اگر در نزدیکی استوا زندگی کنید و مردی 2 تا 4 ساله باشید از همه در معرض ابتلا به ناخنک هستید، اما این بیماری می تواند روی هر کسی که در محلی آفتابی زندگی می کند، تاثیر بگذارد.

راههای درمان سریع ناخنک چشم

به همین طریق امکان ابتلا به پینگوکولا هم وجود دارد – با صرف زمان زیاد در معرض آفتاب بدون استفاده از محافظ چشم یا عینک آفتابی– بهترین عینک آفتابی عینک های محافظ دار هستند که دور چشم را می پوشانند.

اشک چشم به طور یکنواخت پینگوکولا را پوشش نمی دهد و این موضوع باعث می شود چشم ها خشک و قرمز شوند و احساس کنید در آن چیزی وجود دارد.

درمان ناخنک اگر دچار این علایم شدید، به چشم پزشک مراجعه کنید او از طریق یک میکروسکوپ ویژه به قسمت جلویی چشم نگاه می کند و بیماری را تشخیص می دهد.

اگر علایم خفیف باشد، معمولا نیازی به درمان نیست.

اگر ناخنک باعث قرمزی یا سوزش موقت شود، پزشک به روش های زیر به درمان آن خواهد پرداخت: پماد چشمی یا قطره چشمی مرطوب کننده قطره چشمی ضد قرمزی و تحریک قطره استروییدی نسخه ای برای کاهش قرمزی، خارش، تورم و درد آیا نیازی به عمل جراحی است؟ اگر توده باعث حس ناخوشایند شود، بینایی را تحت تاثیر قرار دهد یا در ظاهر فرد نازیبایی ایجاد کند، پزشک در یک عمل سرپایی آن را خارج می کند.

عمل ناخنک مانند هر عمل جراحی عوارضی ایجاد می کند.

این عوارض شامل موارد زیر می شود: بازگشت یک توده تهاجمی تر زخم ها اوقات در موارد زیر پزشکان فقط جراحی را پیشنهاد می کنند: درمان های دیگر شکست خورده باشند بینایی در معرض خطر باشد ظاهر آن آزار دهنده باشد عمل جراحی حدودا 3 تا 45 دقیقه طول می کشد.

یکی دو روز پچی روی چشم خواهید داشت.

پس از چند روز می توانید به کار یا فعالیت های عادی بازگردید.

پس از آن به مدت چند هفته تا چند ماه از قطره های استروییدی استفاده می کنید.

این داروها التهاب را تسکین می دهند و احتمال ایجاد ضایعه جدید را کمتر می کنند.

اگر چنین عملی کرده اید، در یک سال آینده باید مراقب چشمتان باشید.

بیشترین احتمال بازگشت توده در 12 ماه اول پس از جراحی است.

بهتر است پس از جراحی همیشه در خارج از منزل عینک آفتابی بزنید.

آیا ناخنک قابل پیشگیری است؟ بله.

برای پیشگیری هر روز عینک آفتابی بزنید، حتی در روز های ابری یا زمانی که در ماشین نشسته اید.

ابر جلوی نور فرا بنفش -UV- را نمی گیرد.

محافظ هایی انتخاب کنید که 99٪ تا1٪ هر دو اشعه فرا بنفش UVAو UVBرا مسدود می کنند.

عینک های محافظ دار بهترین محافظت را در برابر نور فرا بنفش، گرد و غبار و باد فراهم می کنند.

اگر وقت زیادی در اتومبیل می گذرانید از فیلم های محافظ روی شیشه استفاده کنید تا از شما در مقابل اشعه فرابنفش محافظت کنند.

به نقل از وبمد ، کارشناسان توصیه می کنند برای محافظت چشم در برابر نور فرابنفش از کلاه لبه دار استفاده کنید.

اشک مصنوعی هم کمک خوبی برای مرطوب نگه داشتن چشم در آب و هوای مرطوب است.

کلید واژه ها: درمان – عینک آفتابی – جراحی – بیماری – قطره – پزشک – عینک – بینایی – زندگی – علایم – محافظ – عوارض – ورزشکاران – گرد و غبار – پیشنهاد – تهاجمی – پزشکان – بهترین – احساس – آینده – تشخیص – قرنیه – کاهش – هایی – صورت – جدید – منزل – شکست – برند – تورم1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *