دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان
دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

 

والدين گرامی؛ اگر کودک شما به بيماری تشنج ناشی از تب مبتلا می باشد و یا شما کودک در محدوده سنی 6 ماه تا 7 سال دارید مطالعه این بخش به شما توصیه می شود.

                                   سوالات خود را راجع به این بیماری برای ما بفرستید و پاسخ دریافت نمائید. (کلیک کنید)

تعريف تشنج ناشی از تب:

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

تشنج ناشی از تب بيماری شايع کودکان در سنين 6 ماهگی تا 7 سالگی می باشد که در آن بروز تشنج صرفاً به علت تب بوده و علت ديگری نداشته باشد. بنابراين لازم است حتماً ساير علل تشنج با معاينه وبررسی آزمايشگاهی توسط پزشک رد شود.

چه زمانی اين بيماری بروز می نمايد؟

اين بيماری در جريان افزايش ناگهانی درجه حرارت بدن چه به علت بيماريهای عفونی و چه غير عفونی بروز می نمايد. در بعضی از بيماريهای بثوری که درجه حرارت بدن بطور ناگهانی و درعرض 2-1 ساعت بالا می رود بيشتر ديده می شود. بنابراين تشنج معمولاً در زمان بالا رفتن درجه حرارت ايجاد می شود و ميزان درجه حرارت بدن و مدت بالا ماندن آن تأثير چندانی در بروز اين بيماری ندارد. بنابراين بهترين زمان مداخله برای پيشگيری از اين بيماری در آغاز تب وحداکثر در 48-24 ساعت اول بروز تب می باشد.

شيوع بيماری چه ميزان است؟

اين بيماری يکی از شايعترين بيماريهای کودکان می باشد و حدود 3% کودکان در سنين ياد شده به اين بيماری مبتلا می شوند.

چه عواملی احتمال بروز بيماری را بيشتر می نمايد؟

ü  سرعت افزايش تب

ü  سابقه مثبت بيماری در بیمار، برادر و خواهر بيمار و یا والدین کودک

آيا در صورت يکبار ابتلاء کودک به اين بيماری احتمال تکرار آن وجود دارد؟

بله. در صورت ابتلا يک نوبت کودک به تشنج ناشی از تب احتمال تکرار آن در 5-3% موارد وجو دارد. ولی بايد به خاطر داشت که بعد از سنين 9 سالگی هيچگاه تشنج ناشی از تب اتفاق نخواهد افتاد.

درچه مواردی احتمال تکرار تشنج ناشی از تب بيشتر است؟

ü    در صورتيکه اولين حمله بيماری قبل از يکسالگی اتفاق افتاده باشد.

ü درصورتيکه سابقه تشنج ناشی از تب در والدين بيمار در سنين کودکی و يا در برادر و خواهر بيمار وجود داشته باشد.

ü   در صورتيکه در يک نوبت تب بيش از يک حمله تشنج اتفاق بيفتد.

آيا تشنج ناشی از تب خطرناک می باشد و آيا برروی هوش و يادگيری کودک تأثير خواهد داشت؟

خير. اين بيماری بسيار خوش خيم است و درصورت مراقبت مناسب در زمان تشنج هيچگونه مرگی بدنبال تشنج ناشی از تب گزارش نشده است. همچنين اين بيماری هيچگونه تأثيری برروی هوش و يادگيری کودک در آينده ندارد.

چه بيماريهای ممکن است شبيه اين بيماری باشند و با آن اشتباه شوند؟

ممکن است کودک بيماريهای خطرناکی مانند مننژيت داشته باشد و با اين بيماری اشتباه شود. همچنين ممکن است بيمار به علت عفونتهای ساده تب کرده باشد ولی علت تشنج وی کمبود قند خون ويا کلسيم خون باشد. از طرف ديگر بيماران صرعی نيز ممکن است اولين حمله بيماری ويا يکي از حملات بيماری خود را همراه با تب نشان دهند. بنابراين بايد به پزشک اجازه داد بررسی کامل خود را در مورد علت تشنج خصوصاً علل با خطر بيشتر مانند مننژيت را انجام دهد.

آيا برای بيمار مبتلا به تشنج ناشی ازتب انجام سی تی اسکن و يا گرفتن نوار مغز ضرورتی دارد؟

 

درمان تشنج ناشی از تب چيست؟

با توجه به اينکه اين بيماری يک بيماری خوش خيم وبدون عارضه ای می باشد بجز اقدامات پيشگيرانه هنگام تب و احياناً بروز تشنج به هيچگونه درمان دراز مدتی نياز ندارد. 

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

 

 
آيا می توان از بروز اين بيماری پيشگيری نمود؟
مهمترين اقدامی که برای اينگونه بيماران می توان انجام داد اقدامات پيشگيرانه می باشد که اين اقدامات توسط والدين و با راهنمائی پزشک باشد تاسنين شايع تشنج ناشی از تب انجام شود.

 


URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3451-fa.html

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

© 219 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

سابقه و هدف: با توجه به شیوع نسبتا بالای تشنج ناشی از تب و به لحاظ این که در صورت عدم پیشگیری تشنج ممکن است حالت عودکننده داشته باشد و از طرف دیگر با در نظر گرفتن مشکلات و عوارض ناشی از پیشگیری با فنوباربیتال در این بیماران، جهت ارائه روشی کم هزینه تر، مناسب تر و با عوارض جانبی کمتر برای پیشگیری از عود تشنج ناشی از تب، این تحقیق در بخش اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد.

مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی می باشد که بر روی 1 کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب صورت گرفت. بیماران بعد از همانندسازی به دو گروه 5 نفری تقسیم شدند. به یک گروه در موقع تب دیازپام خوراکی به میزان .8 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم روزانه در سه دوز منقسم تجویز شد (گروه مورد) و در گروه دیگر فنوباربیتال خوراکی به میزان 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم روزانه به طور مداوم تجویز شد (گروه شاهد). بیماران 2 ماه یک بار به مدت 6 ماه از نظر عود تب و تشنج پیگیری شدند.

یافته ها: از 1 بیمار مورد مطالعه 39% مونث و 61% مذکر بودند. میزان عود در گروه تحت درمان با دیازپام 6% و در گروه تحت درمان با فنوباربیتال 14% بود که طبق آزمون های آماری انجام شده اختلاف معنی داری در میزان اثر دو دارو وجود نداشت ( N.S ).

نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به این که اثر دیازپام در جلوگیری از عود تشنج ناشی از تب بیشتر از فنوباربیتال و عوارض جانبی آن کمتر است به نظر می رسد استفاده از این دارو جهت پیشگیری از عود تشنج ناشی از تب مناسب تر باشد. 


دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

 

 

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-299-fa.html

سابقه و هدف: تشنج ناشي از تب، تشنجي است همراه با بيماري تب دار که در آن شواهدي از عفونت سيستم عصبي مرکزي يا اختلال الکتروليتي وجود ندارد. شايع ترين آسيب شناسي مربوط به تشنج ناشي از تب، عود تب و تشنج مي باشد. درمان شامل کنترل تشنج با داروهاي ضد تشنج مي باشد و جهت جلوگيري از عود تب و تشنج نيز دارو تجويز مي شود. هدف از اين پژوهش مقايسه دو داروي ديازپام و کلوبازام از جهت ميزان پيشگيري از عود در بيماران بستري شده به علت تب و تشنج مي باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمايي باليني بوده که در آن 15 کودک مبتلا به تب و تشنج ساده در محدوده سني 6 ماه تا 6 سال بعد از کنترل تشنج به طور تصادفي در دو گروه دريافت کننده کلوبازام (75 بيمار) و يا ديازپام (75 بيمار) قرار گرفتند. 32 بيمار به دليل داشتن معيارهاي خروج از مطالعه خارج گرديدند و در نهايت 118 بيمار (61 مورد در گروه ديازپام و 57 مورد در گروه کلوبازام) بررسي گرديدند. ديازپام با دوز .33 mg/kg/8hQdose و کلوبازام در دوزهاي 2.5، 5، 7.5 و 1mg بر اساس وزن بدن هر 12 ساعت داده شد. نتايج حاصل از مطالعه شامل تعداد موارد تب در هر 3 ماه، عوارض دارو، عود تشنج در چک ليست ثبت و بين دو گروه با استفاده از آزمون Chi-Square مورد مقايسه قرار گرفت.يافته ها: از 118 بيمار مورد بررسي، 62 نفر مذکر و 56 نفر مونث بودند. ميانگين سن در گروه ديازپام، 21.1±1.1 ماه و در گروه دريافت کننده کلوبازام 21.9 ±1.7 ماه و در کل جامعه مورد مطالعه 21.5±1.4 ماه بود. ميزان عود تب و تشنج در طول مطالعه در گروه کلوبازام 5.3 درصد و در گروه ديازپام 9.7 درصد بود (P>.5). هم چنين تفاوت آماري معني داري در عود تب و تشنج بين دو گروه با درنظر گرفتن سن، جنس، سابقه خانوادگي تب و تشنج، سابقه فردي تب و تشنج و فاصله تب با تشنج وجود نداشت (p>.5). دو گروه از نظر بروز عارضه آتاکسي تفاوت معني داري نداشند. تعداد 28 نفر (45.9 درصد) از بيماران دريافت کننده ديازپام دچار خواب آلودگي شدند که اين رقم در گروه کلوبازام 8.8 درصد بود (P>.1). هم چنين بروز عوارض دارويي مانند آتاکسي، خواب آلودگي و ساير عوارض دارويي و ارتباط آن ها با سن و جنس مورد بررسي قرار گرفت که بر اساس آزمون آماري تفاوت معني داري بين دو گروه يافت نشد (P>.5).استنتاج: به طور کلي، درمان با کلوبازام باعث کاهش عود تشنج و هم چنين عوارض کم تري نسبت به ديازپام مي شود. اگرچه حجم نمونه بيش تري براي تاييد اين موضوع مورد نياز مي باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

%PDF-1.4
1 obj
>endobj

2 obj
>endobj

3 obj
>>>/MediaBox [ 595 794 ]/Contents 4 R >>endobj

4 obj
>stream
x^=َ,;RugeyJE`$G-˙v6Bp8tIyϿv>3g6?’ܧ3~ǟ{c>?|gn;cUnokޮϿ~7O”_ǿyy]Em1y}~o{uf/”# P$)JYwǵ¿ƟniWOa㿛3_~N}i[ӗ΂.Ũ:bHB_ip{̗mVbνTf 2;сOwLd]$QjϿD{^OٲJ|}PMP%V;]fM&lӅ/|˼}첷BIЄˬ28_,p/6YO`h]ү{)V:|65={4ep
uZOʍ)yjNdۏB-@+!.H838~l3y7BW>G>c|&Ux>:n.VdDvit’㲪@E^8e/*2(F^ d

%PDF-1.4
%
28 obj
>
endobj
xref
28 8
16 n
56 n
753 n
984 n
113 n
1123 n
579 n
733 n
trailer
]
>>
startxref

%%EOF

29 obj
>
endobj
34 obj
>
stream
Hb“`a“rf`b` Ȁ

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان
دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *