درمان گیاهی سرفه خلط دار

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 15 درمان خانگی برای سرفه بچه ها

هیچ چیز برای والدین ناراحت‌کننده‌تر از شنیدن صدای سرفه بچه‌ها هنگام شب نیست. این مشکل معمولا پدر و مادرها را نگران می‌کند؛ طوری که حاضرند هر کاری انجام دهند تا هرچه زودتر سلامت کوچولویشان را ببینند اما در واقع سرفه رفلاکس طبیعی بدن است که به دلیل تحریک مژه‌های برونش و دستگاه تنفس، تحریک و توسط اعصاب مرکزی و تحریک دیافراگم ایجاد می‌شود. توسط سرفه، مقدار زیادی ترشحات خارج می‌شود تا راه هوایی باز شده و تنفس راحت‌تر انجام شود. سرفه بر اثر مکانیسم تحریک گاهی خفیف و گاهی شدید است اما علت سرفه هرچه باشد راه‌های درمانی خاصی برای آن وجود دارد که والدین باید به آن توجه کنند. از زبان دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان و استاد دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح علل گوناگون سرفه در کودکان و راه‌های درمان آن را می‌خوانید.

درمان گیاهی سرفه خلط دار

سرفه خروسکیفرزندتان با گرفتگی بینی به خواب می‌رود اما فقط چند ساعت می‌تواند بخوابد چون ناگهان با صدای سرفه‌ای شبیه خروس از خواب بیدار می‌شود. علت چیست:   خروسک. این سرفه‌ها معمولا به دلیل التهاب و تورم در قسمت پایین راه تنفسی، حلق، ‌نای و حنجره و معمولا بین کودکان 6 ماه تا 3 سال اتفاق می‌افتد زیرا این کودکان مسیرهای تنفسی باریک‌تری دارند. این مشکل معمولا دلیل ویروسی دارد. این سرفه‌ها معمولا طی روز بهتر می‌شود اما شب‌ها دوباره برمی‌گردد. در این حالت خشونت در صدای کودک به وضوح مشخص است. خروسک می‌تواند والدین را نگران کند اما در  مواقع می‌توان علائم آن را برطرف کرد.

به راهکارهای شماره 1، 2، 4، 5، 7، 8 و13 مراجعه کنید.

سرفه خشک شبانهکوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود. علت چیست:  آسم و سرماخوردگی. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه‌های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی  یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمي زماني بايد مدنظر قرار گيرد که سرفه پايدار (مزمن) به وسيله سرما يا فعاليت تشديد شده يا در شب‌ها بدتر شود.به راهکارهای شماره 1، 2، 3، 6، 7، 8، 9 و12 مراجعه کنید.

سرفه همراه با خس‌خسکودک شما چند روزی است سرما خورده و حالا سرفه‌اش صدادار است. به نظر می‌رسد سریع نفس می‌کشد و تحریک‌پذیر شده است. علت چیست:  برونشیت. برونشیت اصطلاحی است كه به التهاب لوله‌های نایژه‌ای اطلاق می‌شود. زمانی كه این معابر تحریك می‌شوند موكوس ترشح می‌كنند كه باعث ایجاد سرفه می‌شود تا معابر هوایی پاك شود. در عفونت برونش، کودک وقتی آب دهانش را قورت می‌دهد با ترشحات همراه است و تنفس برایش سخت است. گاهی اوقات علت بیماری میکروب‌ها هستند که معمولا با تب و سرفه شدید همراه است. در کودکان کمتر از 4 سال می‌توان انتظار گوش درد هم داشت و در افراد 4 سال به بالا سینوزیت ایجاد می‌شود که تبدیل به سینوزیت برونشی می‌شود.به راهکارهای شماره 1، 2، 7، 8  و 9 مراجعه کنید.

سرفه قطاریفرزند شما یک هفته است سرما خورده و گاهی اوقات بیش از 2 ثانیه پياپي سرفه می‌کند و همین باعث ایجاد مشکل در تنفس او می‌شود. علت چیست:   سیاه سرفه. علت این بیماری نوعی باکتری است که با حمله به راه‌های تنفسی در راه‌های هوایی ایجاد التهاب شدید می‌کند. معمولا به دنبال یک حمله شدید سرفه (که حتی می‌تواند یک دقیقه طول بکشد) کودک یک دم‌ صدادار انجام می‌دهد که به اصطلاح به آن Whoop  می‌گویند که به دلیل ورود هوا به داخل حنجره متورم ایجاد می‌شود. در این بیماری، علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و درد مشاهده می‌شود.به راهکارهای شماره 1، 3، 7، 8، 1 و11 مراجعه کنید.

سرفه‌های خلط‌داروقتی فرزندتان سرفه می‌کند، همراه با خلط‌ است. علاوه بر این، آبریزش بینی، گلودرد،‌ اشک ریزش و بی‌اشتهایی هم کودک را آزار می‌دهد. علت چیست: سرماخوردگی، سینوزیت و التهاب ریه. کودکان مبتلا به سرماخوردگی یا التهاب ریه معمولا سرفه می‌کنند که می‌تواند در بدترین شرایط یک تا 2 هفته طول بکشد. از آنجايي که کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند در اثر تماس با ویروس‌ها مدام بیمار می‌شوند و گاهی برخی خانواده‌ها می‌گویند فرزندشان در سال 3 تا 4 بار دچار سرماخوردگی می‌شود. از آنجا که سرفه‌های کودکان خلط‌دار است، نباید آنها را سرکوب کرد زیرا باقی ماندن ترشحات ممکن است انسداد مجاری هوایی را در پی داشته باشد.به راهکارهای شماره 1، 7، 8، 9، 1، 12 و13 مراجعه کنید.

سرفه مزمنکوچولوی‌ شما از 1 روز است که سرماخورده اما سرفه‌هایش بهبود پیدا نمی‌کند. علت چیست:  سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌تواند یک هفته طول بکشد؛ به خصوص اگر کودک سرماخوردگی قبلی نداشته باشد. آسم، آلرژی یا عفونت‌های مزمن در سینوس‌ها یا مسیر تنفسی می‌توانند باعث سرفه‌های مزمن شوند.به راهکارهای شماره 1، 2، 6، 7، 8، 9، 12، 13 و 15 مراجعه کنید.

سرفه همراه با استفراغفرزندتان آنقدر سرفه می‌کند که درنهایت به استفراغ منجر می‌شود. علت چیست:  سرماخوردگی یا آسم. سرفه زیاد کودکان باعث تحریک حلق می‌شود و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می‌شود که در شب اتفاق می‌افتد و معمولا این دلیل نگران‌کننده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نشود.به راهکارهای شماره 1، 2، 4، 6، 7، 8 و13 مراجعه کنید.

 

سرفه به همراه تبفرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می‌کند. علت چیست: سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب 39 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد.به راهکارهای شماره 1، 3، 4، 7، 8، 13 و14 مراجعه کنید.

راهکار شماره 1مراجعه به پزشکدر تمام موارد سرفه باید علت آن مشخص شود، بنابراین مراجعه به پزشک اولین و مهم‌ترین راهکار است. برخی والدین بدون هیچ اطلاع و آگاهی‌اي اقدام به خوددرمانی برای کودکان‌شان می‌کنند که این بزرگ‌ترین اشتباه است زیرا حتی مصرف استامینوفن هم نباید بدون تجویز پزشک و بدون توجه به وزن و سن کودک باشد. حتی قاشق و پیمانه‌ای که با آن به کودک دارو داده می‌شود بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

راهکار شماره 2استفاده از بخور گرمدر سرفه خشک باید از بخور آب گرم به مدت 5/1 تا 2 ساعت در یک آپارتمان 1 متری استفاده کرد زیرا هوای خشک ممکن است ایجاد سرفه کند. اگر از این زمان از بخور استفاده شود باعث به وجود آمدن مایت‌ها می‌شود و خود ایجاد حساسیت می‌کند. شاید برای بخور از حوله استفاده کنید اما نباید آن را مستقیم روی پوست کودک قرار دهید. استفاده‌ از بخور فواید زیادی‌ دارد و موجب‌ رفع‌ گرفتگی‌ بینی، مرطوب‌ شدن‌ مجاری‌ تنفسی‌ و بهبود سرفه‌های‌ خشک‌ و همچنین‌ تسهیل‌ خروج‌ خلط‌ می‌‌شود. اگر دستگاه‌ بخور ندارید، می‌‌توانید یک‌ ظرف‌ آب‌ را روی‌ شعله‌ بگذارید تا به‌ جوش‌ آید.

راهکار شماره 3استامینوفن به نوزاد زیر 3 ماه بدون اجازه پزشک استامینوفن ندهید. مقدار مصرف مناسب کودک بر اساس وزن او تجویز می‌شود نه سنش. مصرف استامینوفن در کودکان بالای ۲ ماه ایمن است اما مقدار مصرف باید توسط پزشک تعیین شود، زیرا اثرات زیانبخشی را به همراه دارد. در سرفه خشک و سرفه همراه با تب، معمولا با تجویز پزشک استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می‌شود.

راهکار شماره4خوردن عسلیکی از مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، عسل است. این ماده مفید در کودکان یک سال به بالا راهکاري خوب برای تسکین سرفه است. می‌توان یک قاشق مرباخوری عسل را در نصف لیوان شیر حل کرد و روزی 2 بار آن را مصرف کرد. یکی دیگر از راه‌های مصرف عسل، حل کردن آن در چای و لیمو ترش است. تحقیقات متعدد نشان داده است این ماده غذایی با ارزش غذایی بالایی که دارد می‌تواند در تسکین سرفه و بازگرداندن انرژی از دست رفته کودک موثر باشد. این ماده غذایی پرارزش سبب ضدعفونی شدن راه‌های تنفسی می‌شود. پس از بهبود هم می‌توان شیرعسل را در بره غذایی کودک قرار داد.

 

راهکار شماره 5حمام گرمبهتر است كودكتان را براي 15 تا 2 دقيقه در حمام مرطوب نگه داريد و آب گرم را باز كنيد (دقت كنيد ممكن است هواي گرم به‌رغم رطوبت زياد، حال او را بدتر كند) يا او را به فضای بیرون از خانه ببريد. كافي است لباس گرم و كلاه به او بپوشانيد. آنچه كودك شما نياز دارد تنفس هواي سرد و مرطوب است. بهتر است او را به صورت قائم يا ايستاده نگه داريد، چون اين حالت به آسان شدن تنفس‌اش كمك مي‌كند.

 

  راهکار شماره 6آلرژن‌ها را حذف کنیدمواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی و نیز در خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کرده، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر علت سرفه‌ها ناشی از آسم یا حساسیت باشد برای بهبود فرزندتان نباید از مواد شیمیایی پاک‌کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید بنابراین هر چیزی که باعث آلرژی کودک می‌شود باید حذف شود. این می‌تواند شامل برخی مواد غذایی نیز باشد.

راهکار شماره 7استراحت کردناصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و است، فقط و فقط استراحت است. معمولا یک هفته استراحت، هم باعث بهبود سریع کودک می‌شود و هم اگر عامل بیماری ویروس باشد از انتقال آن به دیگر کودکان جلوگیری می‌شود.

راهکار شماره 8مصرف مایعاتهمیشه برای درمان انواع سرفه بسیاری از مایعات تسکین‌دهنده هستند. از جمله این مایعات می‌توان به چای و شیر گرم اشاره کرد. علاوه بر این نباید از سوپ مرغ غافل شد. مصرف غذاهاى آبكى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش‌ و سوپ‌هاى ساده همواره در طول بيمارى سرماخوردگى، سينه‌درد و سرفه ازجمله تجويزهاى پزشكان بوده است، در حال حاضر افزودن ادويه‌جات تند مانند فلفل، پودر سير يا خود سير و پودر كارى به اين غذاها نيز توصيه مي‌شود. اين تركيب به واقع يك اكسپكتورانت طبيعى محسوب مى‌شود زیرا هنگام سرفه‌هاى خلط‌دار اينگونه مواد اخلاط موجود در شش‌ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى‌شود. استفاده از هویج و گشنیز در سوپ نیز توصیه می‌شود چون این مواد آنتی‌اکسیدان دارند، می‌توانند به بهبود سریع کودک کمک کنند.

راهکار شماره 9مصرف آنتی‌بیوتیکآنتی‌بیوتیک‌ها، داروی کشنده باکتری‌ها هستند که در ۹۰ درصد از عفونت‌های مجاری تنفسی از جمله آنفلوآنزا موثر بوده و عفونت‌های سینوسی را بهبود می‌بخشند. از آنجا که آنتی‌بیوتیک‌ها بر ویروس‌ها بی‌اثرند، افتراق عامل به وجود آورنده بیماری توسط پزشک نقش مهمی در استفاده مؤثر از داروها و التیام بیماری‌ها دارد.

راهکار شماره 1استفاده از داروهای استروئیدیبرای جلوگیری از تورم و التهاب حنجره در سرفه‌هایی که اغلب  هستند، پزشك برای كودك داروهای استروئیدی یا كورتونی تجویز می‌كند تا كودك بتواند به راحتی نفس بكشد.

راهکار شماره 11مراجعه به بیمارستاندر سرفه‌های ناشی از سیاه سرفه یا سرفه‌های آلرژیک که کودک به صورت مداوم سرفه a ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی باشد که به این ترتیب کودک باید به بیمارستان برده شود. در سرفه‌های ناشی از جسم خارجی نیز باید به سرعت به بیمارستان مراجعه شود.اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و است، فقط و فقط استراحت است.

راهکار شماره 12استفاده از سرم شست‌وشودر سرفه‌های ناشی از سیاه سرفه یا سرفه‌های آلرژیک که کودک به صورت مداوم سرفه a ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی باشد که به این ترتیب کودک باید به بیمارستان برده شود. در سرفه‌های ناشی از جسم خارجی نیز باید به سرعت به بیمارستان مراجعه شود.

 

 

 

 راهکار شماره 13شلغم بخوریدشلغم، گیاهی با ارزش غذایی بالاست و در درمان آسم و سرفه‌های خلط‌دار موثر بوده و  میکروب‌کش و ضد باکتری قوی‌اي است. در واقع شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. از آنجا که ممکن است بچه‌ها از مزه شلغم خوش‌شان نیاید، والدین می‌توانند این ماده غذایی را داخل سوپ رنده کنند و آن را به فرزندشان بدهند.

راهکار شماره 14واکسن آنفلوآنزااز آنجا که کودکان 6 ماه تا 5 سال ایمنی ضعیفی دارند، می‌توان برای پیشگیری از آنفلوآنزا هر سال کودک را واکسینه کرد. خوشبختانه آنفلوآنزا واکسنی دارد که توسط سازمان جهانی بهداشت تایید می‌شود و با تزریق هر ساله آن می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

راهکارشماره 15ویتامین‌های گروه Bكمبود ویتامین B12 هم گاهی منجر به سرفه‌های مزمن می‌شود. این ویتامین در تشكیل سلول‌های خونی و عملكرد بهینه سیستم مغز و اعصاب تاثیرگذار است. در افرادی كه مبتلا به كمبود این ویتامین هستند، سرفه‌های مزمن به دلیل ایجاد حساسیت زیاد در نایژه‌ها التهاب ایجاد می‌کند. میوه‌‌ها و سبزی‌های تازه از منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند.منبع:bartarinha.ir

 


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

سرفه (Cough) از واکنش های طبیعی بدن هنگام بیماری است که خلط و سایر عوامل محرک زا را از گلو پاک می کند و معمولا به دنبال سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایجاد و پس از مدتی کوتاه خود به خود برطرف می شود. اما گاهی سرفه طولانی مدت و مزمن می تواند نشانه برخی بیماری ها همچون آلرژی، عفونت ویروسی یا باکتریایی و حتی رفلاکس معده باشد.

سرفه های ناشی از سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت های ویروسی معمولا با مصرف داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند و برای درمان سرفه های عفونت باکتریایی نیز نیاز به مصرف آنتی بیوتیک می باشد اما با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی برخی افراد ترجیح می دهند از روش های درمانی خانگی و گیاهی برای درمان سرفه استفاده کنند.

به طور کلی می توان سرفه را به دو نوع خلط دار و خشک تقسیم کرد؛ در این مقاله قصد داریم به تعدادی از درمان های مشهور و موثر گیاهی و خانگی برای انواع سرفه خشک و خلط دار اشاره کنیم. با کوکا همراه شوید.

روغن اوکالیپتوس خاصیت اکسپکتورانت داشته و با فعالیت آنتی باکتریال به درمان سرفه، سردرد، بدن درد و گرفتگی بینی کمک می کند. روغن درخت چای نیز یک ماده ضد میکروبی چند منظوره است که برای درمان عفونت موثر است.

کافیست دو بار در روز (مخصوصا قبل از خواب) چند قطره روغن اوکالیپتوس یا روغن درخت چای روی گردن و سینوس ها و 1 یا 2 قطره از آن را روی سینه بمالید.

درمان گیاهی سرفه خلط دار

توجه : روغن های اکالیپتوس و درخت چای فقط موضعی هستند و استفاده خوراکی از آنها ممنوع است. برای تست عدم حساسیت به آنها نیز ابتدا مقداری را بر روی پوست دست خود بمالید و در صورت عدم واکنش پوست نسبت به آنها می توانید در نواحی ذکر شده نیز استفاده کنید.

شیر گرم (و به طور کلی مایعات گرم) با مرطوب کردن گلوی خشک به کاهش سرفه کمک می کند. شیر خلط سینه را از بین برده و زردچوبه به دلیل خواص آنتی باکتریال برای سرفه مفید است. ترکیب شیر و زردچوبه برای درمان سرفه برای هر دو نوع سرفه موثر است.

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با 1 لیوان شیر گرم مخلوط کرده و هر روز بنوشید، در صورت تمایل می توانید اندکی شکر یا عسل به عنوان شیرین کننده به آن اضافه کنید.

ترکیب عسل و دارچین یک معجون معجزه آسا برای درمان سرفه های طولانی مدت است زیرا سینوس ها را پاکسازی کرده و التهاب دستگاه تنفسی را تسکین می بخشد. این درمان خانگی برای کودکان نیز بی خطر است.

کافیست 1 قاشق غذاخوری عسل را گرم کنید تا ذوب شود، سپس 1 قاشق چایخوری پودر دارچین به آن افزوده و خوب هم بزنید. بعد از خنک شدن آن را میل کنید. از این مخلوط دو یا سه بار در روز برای درمان سرفه استفاده کنید.

زنجبیل برای برای سرفه خشک مفید است و از سوی دیگر مانند یک اکسپکتورانت طبیعی و خلط آور عمل کرده و شدت سرفه خلط دار را نیز کاهش می دهد. زنجبیل التهاب راه های تنفسی و انقباض آن را برطرف می کند و با تقویت سیستم ایمنی برای بهبود سریع بیماری ها مفید است.

مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز کرده و به آرامی بکوبید، سپس 1 قاشق چایخوری زنجبیل را با 1 فنجان آب مخلوط کنید و بعد از جوشیدن، از روی حرارت برداشته و صاف کنید. برای تاثیر بهتر سه بار در روز از این چای بنوشید.

زنجبیل دارای خواص آنتی بیوتیکی قوی است و ترکیب آن با عسل به عنوان ماده ای ضد درد و ضد سرفه طبیعی شناخته شده است. نعناع به درمان عفونت کمک کرده و سینوس ها را آرام و خارش گلو را برطرف می کند.

3 قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده و 1 قاشق غذاخوری نعناع خشک را به 4 فنجان آب اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا نصف آن باقی بماند. بعد از سرد شدن 1 فنجان عسل به آن افزوده و خوب هم بزنید. سپس 1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را میل کرده و بقیه را داخل ظرف درب دار و در یخچال نگهداری کنید. هر 3 یا 4 ساعت یک قاشق از این مخلوط میل کنید.

نکته: این ترکیب به مدت سه هفته در یخچال قابل نگهداری است.

پیاز آلودگی و میکروب های اطراف خود را جذب کرده و از بین می برد. برش های پیاز خام سفید یا قرمز را زیر پاهای خود قرار داده و روی آن را با جوراب بپوشانید. یک یا دو شب به همین حالت بخوابید. پیاز گاز اسید فسفریک آزاد می کند که وارد جریان خون شده و به پاکسازی خون و از بین بردن ویروس و باکتری های عامل سرفه کمک می کند.

غرغره کردن آب نمک روش بسیار ساده اما موثر برای درمان گلو درد و سرفه خشک و همچنین دفع خلط گلو می باشد. آب گرم گلو را تسکین داده و نمک باکتری های عامل عفونت را از بین برده و خلط گلو را کاهش می دهد.

نصف قاشق چایخوری نمک را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. روزی دو یا سه بار و به مدت چند ثانیه آب نمک را در دهان غرغره کنید.

هشدار: کودکان کمتر از 6 سال معمولا نمی توانند آب نمک غرغره کنند و بهتر است از روش های درمانی ایمن برای آن ها استفاده شود.

سرفه خشک ممکن است به علت های مختلف از جمله آسم، رفلاکس معده، ترشحات پشت بینی و برخی انواع عفونت ویروسی ایجاد شود.

عواملی نظیر دود، آلودگی، گرد و خاک، زندگی در نواحی با آب و هوای خشک، مصرف مهار کننده های ACE، سیاه سرفه و گاهی سرطان ریه در بروز سرفه های خشک تاثیرگذار است.

صرف نظر از علت سرفه خشک، می توان از داروهای گیاهی زیر برای درمان سرفه خشک استفاده کرد:

هشدار: از درمان خانگی انواع سرفه در کودکان کمتر از 4 سال خودداری کنید.

نتایج مطالعه ای نشان می دهد عسل برای درمان سرفه خشک از داروهای ضد سرفه حاوی دکسترومتورفان بی نیز موثرتر است و از درمان های خانگی موثر برای گلو درد به شمار می رود.

عسل با تحریک غدد تولید کننده بزاق، مسیر تنفسی را باز کرده و علائم سرفه خشک را کاهش می دهد.

کافیست مقادیر یکسان عسل، آب زنجبیل و آب انار را با هم مخلوط کرده و هر روز 1 قاشق غذاخوری میل کنید. توصیه می شود این درمان را به مدت دو یا سه روز ادامه دهید.

همچنین می توانید روزانه 2 قاشق غذاخوری عسل را به 1 فنجان آب گرم اضافه کرده و میل کنید یا هر روز مقداری عسل را به تنهایی یا با نان به عنوان میان وعده میل کنید.

هشدار: اگرچه این درمان برای کودکان مفید است اما برای نوزادان کمتر از یک سال نباید استفاده شود.

خواص ضد میکروبی سرکه سیب و تاثیر عالی آن در متعادل کردن PH بدن نقش مهمی در درمان سرفه دارد و بخصوص برای درمان سرفه خشک ناشی از ریفلاکس معده یا سوزش سر دل بسیار موثر است.

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید. برای تاثیر بهتر دو بار در روز این ترکیب میل کنید.

همچنین می توانید نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان آب را مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، سپس با قرار دادن حوله ای روی سرتان به مدت 3 تا 5 دقیقه بخور سرکه سیب را از طریق بینی (دهان و چشم ها را ببندید) نفس بکشید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا علائم بهبود سرفه ظاهر شود.

روش دیگر غرغره کردن سرکه سیب است، 3 قاشق چایخوری سرکه سیب و 1/4 قاشق چایخوری پودر فلفل کاین را به 1 فنجان آب گرم اضافه کرده و خوب هم بزنید. دو یا سه بار در روز این محلول را غرغره کنید.

بخور به کاهش التهاب دستگاه تنفسی کمک کرده و سرفه خشک را درمان می کند. برای بخور بهتر است از روغن های ضروری (اسانس) مانند روغن نعناع یا اسطوخودوس استفاده شود.

8 تا 1 قطره روغن ضروری را به 1 کاسه آب داغ جوشیده اضافه کنید. سپس سر خود را با حوله ای پوشانده و روی ظرف بگیرید تا بخار وارد بینی شما شود. این کار را به مدت 5 تا 1 دقیقه و برای دو یا سه روز تکرار کنید.

بخور دادن برای رفع خلط نیز مفید است.

شیرین بیان به عنوان یک اکسپکتورانت طبیعی و تسکین دهنده گلو است که خلط سینه را نرم کرده و سرفه خشک را درمان می کند.

کافیست 2 قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را به 1 فنجان آب گرم افزوده و درب آن را به مدت 1 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. دو بار در روز از این چای میل کنید.

همچنین می توانید نصف قاشق چایخوری پودر شیرین بیان را مقدار کمی عسل مخلوط و چند بار در روز میل کنید. آب نبات شیرین بیان هم برای درمان سرفه خشک مفید است.

مخلوط پودر بادام یا بادام خرد شده با آب پرتقال برای درمان سرفه خشک مفید است.

7 یا 8 عدد بادام را کوبیده و پودر آن را با 1 فنجان آب پرتقال مخلوط کنید و در اوقاتی که سرفه های شدید دارید میل کنید.

درمان گیاهی سرفه خلط دار

برگ نعناع از دیرباز به خواص شفادهندگی مشهور بوده است. منتول موجود در نعناع گلو را آرام کرده و به عنوان یک داروی ضد احتقان عمل می کند که برای شکستن خلط گلو مفید است.

برای درمان سرفه می توانید هر روز چای نعناع میل کرده یا بخور نعناع استفاده کنید. برای تهیه بخور نعناع، کافیست به ازای هر 15 میلی لیتر آب حدود 3 تا 4 قطره روغن نعناع اضافه کنید و حوله ای را روی سر خود کشیده و در بخار نعناع نفس های عمیق بکشید.

ساقه و میوه آناناس حاوی آنزیمی به بروملین است که سرفه را سرکوب کرده و مخاط گلو را نرم می کند. برخی محققان ادعا می کنند آناناس برای درمان سینوزیت و آلرژی ناشی از سینوس ها که به سرفه و مخاط گلو منجر می شود نیز مفید است اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

آناناس برای درمان التهاب و تورم نیز استفاده می شود. توصیه می شود 3 بار در روز یک تکه میوه آناناس یا 1 گرم آب آناناس میل کنید.

همچنین می توانید 1.5 قاشق غذاخوری عسل را با اندکی پودر فلفل سیاه و نمک مخلوط کرده و به 1 فنجان آب آناناس اضافه کنید. 1/4 آن را همان لحظه نوشیده و بقیه را داخل یخچال بگذارید و سه بار در روز از این نوشیدنی میل کنید.

هشدار: مصرف مکمل های بروملین برای کودکان و بزرگسالانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند مضر است. افرادی که آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین استفاده می کنند نیز در مصرف آن احتیاط کنند زیرا بروملین جذب آنتی بیوتیک را افزایش می دهد.

از دوران باستان برگ و ریشه گل ختمی برای درمان گلو درد و سرفه استفاده شده است. گل ختمی نوعی چسبندگی دارد که گلو را پوشانده و عوامل محرک زا را از بین می برد.

برای درمان سرفه همراه گلو درد می توانید از چای ریشه گل ختمی یا مکمل های کپسول ریشه گل ختمی استفاده کنید.

هشدار: مصرف ریشه گل ختمی در کودکان توصیه نمی شود.

سایر نکات

برای درمان سرفه خشک از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای منزل استفاده کنید، خواب کافی داشته و از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده یا دود اجتناب کنید.

برای سرفه های مزمن که از دو یا سه هفته طول می کشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرفه خلط دار یا مرطوب نوع دیگری از سرفه است که با خلط همراه بوده و در اغلب موارد و به خصوص در کودکان نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی می باشد. ترشح مخاط در بدن فرد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از دیگران است و هنگامی که خلط در سینه جمع می شود تنفس را مشکل کرده و خواب شبانه را مختل می کند.

با این حال سرفه خلطی معمولا نگران کننده نیست و بعد از چند هفته و بدون درمان خاصی برطرف خواهد شد. برخی روش های درمان سرفه خلط دار عبارتند از:

لیمو از مواد عالی برای نرم کردن و دفع خلط از دستگاه تنفسی می باشد و به دلیل خواص ضد باکتری و محتوای فراوان ویتامین C از ابتلا به عفونت پیشگیری می کند.

کافیست 2 قاشق چایخوری آب لیمو و 1 قاشق غذاخوری عسل را به 1 لیوان آب گرم اضافه کرده و خوب هم بزنید و حداقل سه بار در روز میل کنید تا گلو تسکین پیدا کرده و خلط سینه دفع شود.

روش دیگر این است که اندکی نمک و فلفل روز تکه ای لیمو پاشیده و آن را مک بزنید، برای کاهش خلط گلو دو یا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

مصرف فلفل به بدن کمک می کند تا خلط و مخاط تولید شده در کانال بینی و گلو را از بین برده و طبیعت گرم و محرک آن برای کاهش درد قفسه سینه و تسکین ناراحتی های گلو مفید است.

فلفل تند و زنجبیل رنده شده (هر یک به اندازه 1/4 قاشق چایخوری) را با عسل و سرکه سیب (هریک به اندازه 1 قاشق غذاخوری) و 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و دو یا سه بار در روز میل کنید. اضافه کردن فلفل به غذا نیز برای دفع خلط دستگاه تنفسی مفید است.

پیاز دارای خواص آنتی بیوتیکی، ضد التهابی و اکسپکتورانت است که گلو را تسکین داده و خلط را برطرف می کند. پیاز با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان سریع بیماری کمک می کند.

1 عدد پیاز کوچک را ریز خرد کرده و با 2 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و به مدت 3 دقیقه کنار بگذارید تا آب بیندازد. هر دو یا سه ساعت 1 قاشق غذاخوری از این ترکیب میل کنید.

این ترکیب را می توان به مدت یک یا دو روز در یخچال نگهداری کرد.

دستگاه بخور و مرطوب کننده در منزل خشکی هوا را برطرف کرده و برای تسکین سرفه های خلط دار بخصوص هنگام شب مفید است زیرا حرکت خلط در دستگاه تنفسی را روان کرده و از التهاب گلو جلوگیری می کند.

حمام بخار نیز به مرطوب کردن دستگاه تنفسی فوقانی کمک کرده و خلط سینه را روان می کند. توصیه می شود هر زمان که سرفه ها شدیدتر می شود حدود 2 دقیقه در حمام بخار بمانید.

ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان انواع عفونت های ویروسی کمک می کند. توصیه می شود مصرف روزانه 2 لیوان آب پرتقال یا میوه پرتقال را فراموش نکنید.

بسیاری افراد از آویشن برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می کنند و نتایج مطالعه ای نشان می دهد اسانس به دست آمده از ترکیب برگ آویشن و گیاه عشقه (پاپیتال) برای درمان سرفه و برونشیت کوتاه مدت مفید است. برگ آویشن حاوی ترکیبات فلاونوئیدی است که عضلات گلو را آرام کرده و التهاب را کاهش می دهد.

میخک نیز دارای خواص ضد میکروبی بوده و برای درمان عفونت های تنفسی و سرفه بخصوص سرفه های خلطی مفید می باشد.

برای تهیه چای آویشن کافیست 2 قاشق چایخوری برگ خرد شده آویشن و میخک را در 1 فنجان آب جوش اضافه کرده و درب آن را بگذارید تا 1 دقیقه دم بکشد.

منبع: healthline – healthline2 – stylecraze – top1homeremedies – top1homeremedies2

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

تقویم ۹۸ pdf ، تقویم ۹۸ در یک نگاه ، تقویم سال ۹۸ در یک نگاه ، تقویم ۹۸ با مناسبت ها ، دانلود تقویم

کامبیز مهدی زاده در گفت وگویی به بیان جزئیاتی از خواستگای و ازدواج با دختر رئیس جمهور پرداخته است. د

بیوگرافی مریم مومن بازیگر نقش فخرالزمان شالچی سریال بانوی عمارت ، عکس های جدید همسر شازده ارسلان (ار

شعبۀ ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به نفع «ستاد اجرایی فرمان امام» رأی داد و حکم ابطال وقف‌ۀ مو

مهمترین عروسی های بازیگران در سال ۲۰۱۸ به روایت تصویر richard gere wife alejandra silva ریچارد تیفان

درمان گیاهی سرفه خلط دار

نظرات

افزایش ناگهانی صفحات با محوریت «رقص» در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

تیفانی، که در مقایسه با ایوانکا، دختر بزرگ ترامپ، حضور کمرنگی در

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

محمد تقوی، سرمربی تیم تراکتورسازی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

شوهر خوب چه خصوصیاتی دارد؟ ظاهر آقایان هنگام ازدواج جزو اولین فاکتورهایی است

نظرات

نظرات

نظرات

۴ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

تقویم ۹۸ pdf ، تقویم ۹۸ در یک نگاه ، تقویم سال

نظرات

درمان گیاهی سرفه خلط دار

نظرات

نظرات

نظرات

۶ نظر

۷ نظر

نظرات

۱ نظر

نظرات

سال ۹۸ نماد چه حیوانی است ، سال خوک چه سالی است

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

۳ نظر

نظرات

نظرات

۳ نظر

نظرات

بهمن ریشه‌ی گیاهی است که بسته به رنگ آن بهمن سفید یا

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

در خصوص خط تولید هان تنگ باید بدانید شرکت عظیم خودرو خط

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

روز یکشنبه بیست و سوم دی ماه شاهد عرضه اولیه شرکت دامپروری

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

مسئول روابط عمومی دادگستری فارس اظهار کرد: صبح امروز یک مجرم ۳۱

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

درخت چنار ١۵٠٠ساله روستای آمره قم ، یکی از کهنسال ترین درختان

نظرات

نظرات

۱ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

در مراسم های آیینی ما ایرانیان، انار از جایگاه خاصی برخوردار است

نظرات

نظرات

۶ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نشست خبری سریال “بانوی عمارت با حضور عزیز الله حمیدنژاد کارگردان، مجید

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

تقی توکلی کار آفرین و بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان صبح امروز (سه‌شنبه)

نظرات

نظرات

نظرات

۳ نظر

نظرات

نظرات

۱۵ دی ۱۳۹۷

۷ دی ۱۳۹۷

۲۶ آذر ۱۳۹۷

۲۶ آذر ۱۳۹۷

۲۶ آذر ۱۳۹۷

۲۶ آذر ۱۳۹۷

۲۹ آبان ۱۳۹۷

۶ آبان ۱۳۹۷

۲۰ شهریور ۱۳۹۷

۱۵ شهریور ۱۳۹۷

۶ شهریور ۱۳۹۷

۶ شهریور ۱۳۹۷

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© 219, All Rights Reserved. | Powered by saten

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سرفه واکنش کاملا طبیعی و سودمند و همچنین یک مکانیزم دفاعی بدن برای محافظت از گلو و مخاط آن در برابر عوامل تحریک‌کننده است. اما حالت مزمن و ادامه‌دار آن که به دلایل گوناگون رخ می‌دهد، آزاردهنده و آسیب‌زاست، مخصوصا در موقع خواب. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به جای مصرف داروهای شیمیایی برای درمان سرفه، از روش‌های درمان خانگی سرفه استفاده کنند. برای همین در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین روش‌ها برای درمان سرفه خشک که به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر است، آشنا کنیم.

درمان گیاهی سرفه خلط دار

سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، حساسیت یا عفونت‌های سینوسی، با داروهای رایج که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند قابل درمان هستند. این نوع سرفه‌ها که ممکن است سرفه خشک یا خلط‌دار باشد، ناشی از ریزش مخاط گلو (به دلیل حساسیت یا سرماخوردگی) است که با تحریک پایانه‌های عصبی باعث سرفه می‌شود. این سرفه‌ها در شب‌ها شدیدتر و با احساس خارش در انتهای گلو همراه هستند و اگر ناشی از حساسیت باشد، با خارش چشم‌ها و عطسه همراه خواهد بود.

اگر گمان می‌کنید منشاء سرفه‌تان حساسیت است، می‌توانید آنتی‌هیستامین مصرف کنید. اگر پس از دو هفته نتیجه‌ نگرفتید به پزشک و در صورت نیاز به متخصص حساسیت مراجعه کنید. اگر سرفه‌تان ناشی از سرماخوردگی خفیف است و تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارید، مواد زیر را به خاطر داشته باشید.

احتما با خواص عسل آشنا هستید. اولین مورد پیشنهادی ما برای درمان سرفه، عسل است.

مصرف عسل به عنوان داروی گلودرد قدمت طولانی دارد؛ و بنا بر مطالعات صورت گرفته، اثر آن در تسکین سرفه خشک از برخی داروهای رایج حاویِ دکسترومتورفان است.
کافیست ۲ قاشق چایخوری عسل را با آبِ جوش یا دمنوش گیاهی و کمی آبلیمو مخلوط کنید تا یک داروی مؤثر داشته باشد. عسل خاصیت تسکین‌‌دهندگی دارد و آبلیمو به رفع گرفتگی کمک می‌کند. میل کردن عسل به تنهایی و یا همراه با نان هم می‌تواند مؤثر باشد.

برای درمان سریع سرفه به سراغ پروبیوتیک هم می‌توانیم برویم. پروبیوتیک‌ها به طور مستقیم در درمان سرفه نقشی ندارند، اما در تنظیم ترکیب باکتریایی روده‌ها مؤثرند.

ترکیب باکتریایی بدن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن دارد. همچنین بر مبنای شواهد علمی لاکتوباسیلوس (از انواع پروبیوتیک) که در لبنیات یافت می‌شود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد و حساسیت نسبت به برخی محرک‌ها را مانند گرده‌ی گیاهان کم می‌کند.
شیر غنی‌شده منبع خوب لاکتوباسیلوس است. هچنین می‌توانید مکمل‌های پروبیوتیک را از داروخانه تهیه کنید. به علاوه برخی ماست‌ های غنی‌شده و نان‌های تهیه‌شده از خمیرِ ترش حاوی پروبیوتیک‌ هستند.

اگر فکرش را نمی‌کردید که آناناس برای تسکین سرفه خشک مفید باشد احتمالا تا به حال درباره‌ی بروملین (Bromelain) نشنیده‌اید.

شواهد علمی نشان می‌دهند آنزیم بروملین که در ریشه و میوه‌ی آناناس یافت می‌شود، به درمان سرفه خشک و روان شدن مخاط گلو کمک می‌کند. برای اینکه بیشترین تاثیر را بگیرید روزی ۳ بار یک تکه آناناس یا ۱۰۰ گرم آب آناناس میل کنید.
اگرچه شواهد کافی در این باره وجود ندارد اما برخی کارشناسان به اثر درمانگر بروملین بر سینوزیت و مشکلات سینوسی ناشی از حساسیت که ممکن است باعث سرفه شوند، باور دارند. همچنین بروملین گاهی برای درمان التهاب و تورم به کار می‌رود.
کودکان و بزرگسالانی که داروهای رقیق‌کننده‌ خون مصرف می‌کنند نباید مکمل‌های بروملین دریافت کنند. همچنین کسانی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین هستند باید در مصرف بروملین دقت کنند؛ زیرا جذب آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد.

به طور کلی، همیشه پیش از مصرف مکمل‌های دارویی جدید یا نا‌آشنا با پزشک مشورت کنید.

برای درمان سریع سرفه، نعناع هم خوب است. نعناع با خاصیت درمانگری‌اش معروف است. منتول موجود در نعناع گلو را تسکین می‌دهد، گرفتگی را رفع و مخاط گلو را نرم می‌کند.

می‌توانید نعناع را به صورت چای میل کنید یا آن را هنگام بخور مصرف کنید. ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع را در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب بریزید و همانطور که احتمالا بارها انجام داده‌اید، حوله‌ای روی سرتان بیاندازید و به طور مستقیم بخار نعناع را تنفس کنید.

ریشه و برگ این گیاه که در تابستان گل می‌دهد، از دوران باستان تاکنون به عنوان داروی خانگی سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. هرچند برای اثبات این مسئله مطالعات علمی قابل اتکایی صورت نگرفته است اما جای نگرانی نیست چون مصرف گل ختمی خطری ندارد.
گل ختمی لعابی تولید می‌کنند که گلو را می‌پوشاند و آثار التهاب را تسکین می‌دهد.

امروزه می‌توانید ریشه‌ی گل ختمی را به شکل چای و کپسول پیدا کنید. چای گل ختمی تسکین‌دهنده‌ی سرفه و گلودرد است. بهتر است کودکان ریشه‌ی این گیاه را مصرف نکنند.

در برخی موارد آویشن برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود. برخی مطالعات نشان داده‌اند مخلوط عرق آویشن و گل پیچک در تسکین سرفه و برونشیت خفیف مؤثر است. برگ آویشن حاوی فلاونوئید است که عضلات گردن و گلو را که در هنگام سرفه درگیر می‌شوند، شل می‌کند و موجب کاهش التهاب می‌شود.

تهیه‌ی چای آویشن ساده است؛ ۲ قاشق برگ آویشن خردشده را در یک فنجان آب جوش بریزید، سرپوشی رویش قرار دهید، پس از ۱۰ دقیقه آن را از صافی گذرانده و بنوشید.

با اینکه پیشِ پا افتاده به نظر می‌رسد، غرغره‌ی آب‌نمک گلوی خراشیده را که باعث سرفه می‌شود، تسکین می‌دهد.

برای این کار ۱/۵ قاشق چایخوری نمک را در ۲۳۰ میلی‌لیتر آب گرم حل کنید.

فراموش نکنید که کودکان زیر ۶ سال نمی‌توانند به خوبی غرغره کنند و بهتر است درمان دیگری را برای آن‌ها به کار بگیرید.

عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلانزا باعث آب‌ریزش سینوسی می‌شوند. تراوشات زیاد باعث خشکی و تحریک گلو و گاهی سرفه می‌شود. نوشیدن مایعات به حفظ مخاط سینوسی کمک می‌کند، همچنین باعث حفظ رطوبت غشای مخاطی می‌شود. این امر به‌ویژه در زمستان که هوا خشک‌تر است مؤثر است.

دوش آب داغ با کاهش تراوشات بینی به تسکین سرفه کمک می‌کند. این روش نه تنها سرفه‌ی ناشی از سرماخوردگی را بلکه سرفه‌های ناشی از حساسیت را تسکین می‌دهد. خشکی ناشی از تراوشات زیاد بینی آزاردهنده است؛ در چنین محیط‌هایی دستگاه‌های رطوبت‌ساز کمک‌کننده هستند. هوای مرطوب در تسکین سرفه مؤثر است اما باید از رطوبت بیش‌ازاندازه هم اجتناب کرد.

فراموش نکنید که تمیز نکردن دستگاه‌های رطوبت‌ساز آنها را تبدیل به منبع تولید انواع قارچ و باکتری می‌کند.

عطرها و خشبوکننده‌ها معمولا بی‌ضرر هستند اما در برخی افراد ایجاد التهاب مزمن سینوس و تولید مخاط اضافی می‌کنند که باعث سرفه می‌شود. بنابراین جانب احتیاط را نسبت به محصولات عطردار رعایت کنید.

بدترین تحریک‌کننده‌ی موجود در هوا دود سیگار است. تقریبا همه‌ی سیگاری‌ها پس از مدتی دچار سرفه، که به سرفه‌ی سیگاری‌ها معروف است، می‌شود. اطرافیان افراد سیگاری هم معمولا از برخی التهاب‌های مجاری تنفسی رنج می‌برند. بهترین راهِ‌حل، ترک سیگار است. (سرفه‌های مزمن شدید در افراد سیگاری ممکن است نشانه‌ی آمفیزم یا سرطان ریه باشد؛ اگر سیگاری هستید و از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید به پزشک مراجعه کنید.)

دانستن روش‌های درمان خانگی سرفه خوب است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بهترین راه، مراقبت و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا است.

برای پیشگیری بهتر، ما به شما نکات زیر را توصیه می‌کنیم:

عفونت‌های تنفسی معمولا همراه با تب و بدن‌درد هستند، اما حساسیت یا آلرژی چنین نشانه‌هایی با خود ندارد. اگر سرفه، نفس کشیدن را برایتان دشوار کرد یا همراه با لکه‌های خون بود، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. اگر سرفه با تب بالای ۳۸ درجه، لرز، از دست دادن آب بدن (ناشی از تعریق، اسهال یا استفراغ) و ضعف و ناخوشی عمومی همراه بود نزد پزشک عمومی بروید.
برای کاهش حساسیت و آثار ناشی از تحریکات آن، بهتر است عوامل حساسیت‌زا را بشناسید و از آن‌ها اجتناب کنید. از رایج‌ترین عوامل حساسیت‌زا درختان، گرده‌ی گیاهان، گرد و غبار، موی حیوانات و حشرات هستند. واکسن‌های ضدحساسیت هم در کاهش تحریک‌پذیری نسبت به عوامل حساسیت‌زا مؤثرند.

درمان گیاهی سرفه خلط دار

اما بهتر است همیشه پیش از هر تصمیمی با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است سرفه‌های شما علت دیگری به جز سرماخوردگی داشته باشد و به مراقبت پیگیری بیشتری نیاز باشد. در ادامه چند علت دیگر سرفه را بررسی می‌کنیم.

سرفه‌‌ی خشک که به خرخر یا خس‌خس ختم می‌شود معمولا نشانه‌ی آسم است. تورم مجاری تنفسی در افراد مبتلا به آسم ممکن است تنفس را دشوار و ایجاد خس‌خس و سرفه کند.

شب‌ها و هنگام ورزش سرفه شدیدتر می‌شود. تنگی نفس، سفتی قفسه‌ی سینه و خستگی از دیگر نشانه‌های رایج آسم هستند.

برای تشخیص آسم پزشک احتمالا تجویز تست دم‌سنجی (اسپیرومتری) می‌کند که عملکرد شش‌ها را می‌سنجد. در درمان آسم دو نوع دارو به‌کار می‌رود؛ داروهای کوتاه‌اثر (مانند نایژه‌گشاهایی (bronchodilators) که تنفس را راحت‌تر می‌کنند) و داروهایی مانند اصلاح‌کننده‌های لکوترین که برای کنترل آسم باید به طور روزانه مصرف شوند.

رفلاکس معده که باعث سرفه‌های خشک و منقطع می‌شود، دومین دلیل شایع سرفه‌های مزمن است. بر مبنای مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله‌ی «نیچر» چاپ شد، دلیل ۴۰ درصد سرفه‌ها رفلاکس معده است.

در حالت درازکش یا هنگام خوردن سرفه شدیدتر می‌شود. یکی از نشانه‌های سنتی، آغاز سرفه در شب به محض دراز کشیدن برای خواب است. در ۷۵ درصد مبتلایان به رفلاکس معده، نشانه‌های دیگر دیده نمی‌شود اما ممکن است برخی دچار گرفتگی صدا و سوزش سر دل بشوند.

ممکن است برای تشخیص عکسبرداری یا آندوسکپی تجویز شود. رفلاکس معده ممکن است با برخی داروهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند درمان شود اما گاهی نیاز به تجویز داروهایی است که کاهش‌دهنده‌ی اسید معده هستند.

سرفه‌های مزمن صبحگاهی همراه با خلط یکی از نشانه‌های انسداد ریوی است. اصلی‌ترین دلیل انسداد ریوی که با برونشیت مزمن و آمفیزم همراه است، سیگار کشیدن است. از نشانه‌های دیگر آن این است که در طول روز سرفه تسکین می‌یابد. تنگی نفس به‌ویژه با فعالیت فیزیکی، خس‌خس، خستگی و سفتی قفسه‌ی سینه نیز از دیگر نشانه‌های انسداد ریه هستند.

آزمایش‌های سنجش عملکرد ریه از جمله تست دم‌سنجی و عکسبرداری از راه‌های تشخیص است. برای درمان داروهایی مانند نایژه‌گشاها (bronchodilators) و استروئیدهای استنشاقی تجویز می‌شود. همچنین به ترک سیگار توصیه‌ی جدی می‌شود. در صورت شدت بیماری ممکن است نیاز به اکسیژن‌درمانی باشد.

برخی داروها از جمله مهارکننده‌ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitors) که برای تنظیم فشار خون تجویز می‌شوند، باعث سرفه‌های خشک می‌شوند. این داروها در ۲۰ درصد بیماران ایجاد سرفه می‌کنند. از دیگر نشانه‌های این نوع سرفه این است که معمولا چند هفته پس از آغاز مصرف دارو سرفه آغاز می‌شود.

از پزشک مشاوره‌ بگیرید؛ اگر سرفه‌هایتان خفیف باشد می‌توانید داروی‌تان با نوع دیگری از مهارکننده‌ها جایگزین کنید. اما اگر سرفه‌ شدید است بهتر است خانواده‌ی دیگری از داروی‌های فشار خون را مصرف کنید.

در آغاز سرفه‌ها خشک است اما پس از چند روز تبدیل به سرفه‌های تَر همراه با مخاط زرد، سبز یا قرمز می‌شود. تب و لرز، مشکل در تنفس، درد هنگام سرفه یا نفس عمیق از دیگر نشانه‌های سینه‌پهلو است.

معمولا پزشک با گوش دادن به قفسه‌ی سینه قادر به تشخیص سینه‌پهلو است اما گاهی ممکن اس عکس‌برداری هم تجویز شود. همچنین برای تعیین ویروسی یا باکتریایی بودن نیاز به آزمایش خون است. اگر سینه‌پهلو باکتریایی باشد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اما تنها درمان سینه‌پهلوی ویروسی استراحت است، همچنین داروهای ضد‌سرفه و البته سوپ مرغ.

در این بیماری سرفه‌های خشک و کوتاه با صدایی خروسک‌مانند در هر دَم همراه هستند. اگرچه به لطف کشف واکسن این بیماری در دهه‌ی چهل میلادی، بروز این بیماری کاهش چمگیری داشته و به‌ندرت گزارش ابتلا به آن دریافت می‌شد، در چند سال اخیر شیوع آن افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۸۰۰۰ مورد ابتلا به سیاه‌سرفه گزارش شد که بیشترین تعداد از سال ۱۹۵۵است. از دیگر نشانه‌های این بیماری است که بیماری در آغاز نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی از جمله آبریزش و گرفتگی بینی، اشک‌ریزش، تب و سرفه دارد. پس از حدود یک هفته سرفه‌های خشک و منقطع آغاز می‌شود؛ سرفه‌ها چنان شدید است که شاید باعث شود به خودتان بپیچید و دچار تهوع بشوید.

سیاه‌سرفه با آزمایش خون و عکسبرداری از سینه تشخیص داده می‌شود. برای درمان آن باید آنتی‌بیوتیک مصرف شود.

می‌توانید به جای خواندن این مقاله، ویدیوی زیر را ببینید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

با
عرض سلام خدمت شما.من الان دو باره که میرم جای دکتر ولی هیچ اثری
نداشته.الان یک ماه که من سرفه می کنم خواهش می کنم یک درمان خانگی موثر ارسال کنید؟خواهش می کنم ابجی؟

سلام.پس هیچی.به هر حال ازتون متشکرم

با
عرض سلام خدمت شما.من الان دو باره که میرم جای دکتر ولی هیچ اثری
نداشته.الان یک ماه که من سرفه می کنم خواهش می کنم یک درمان خانگی موثر ارسال کنید؟خواهش می کنم ابجی؟

باسلام احترام،با مشکلات و گرفتاری های که ما داریم و وقتی وحالی برای اطلاعات عمومی نمی مونه،اطلاعاتی که در سایت می گذاریدخیلی عالی می باشد،

چه خوب همچین نظری به سایت چطور دارید. سپاس که با به اشتراک گذاشتن نظرتون به ما حس خوبی می‌دید!

سلام خوبی دیدگاهت عالی بود

خواص خوراکی ها

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

دیابت بی مزه؛ دلایل، نشانه‌ها، انواع و روش‌های درمان آن

خوشه های خشم؛ فریاد اعتراض کشاورزان فقیر آمریکایی

خواص وانیل؛ ۱۰ خاصیت وانیل برای سلامتی و زیبایی

خود بیمار انگاری چیست؛ علائم، علل، عوارض و راه‌های تشخیص و درمان آن

۵ کلید طراحی تبلیغات آنلاین اثربخش که شما را شگفت‌زده می‌کند

پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *