درمان گیاهی حساسیت فصل پاییز

خواص دارویی و گیاهی

پيامبر اكرم – صلّي الله عليه و آله – فرمود: در حال ناشتا خرما بخوريد، زيرا كرم و انگلهاي (روده و معده) را مي كشد.


 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، حتي اگر دچار سرماخوردگي و حساسيت فصلي نشده ايد بهتر است به مدت ۲۰روز شروع به تقويت سيستم ايمني بدن کنيد. در اين زمينه نياز به مصرف داروي خاصي نيست. مصرف دمنوش هايي که تعداد گلبول هاي سفيد را افزايش دهد و سطح ايمني سيستم بدن را تقويت کند، کافي است.


 

اين که تقويم، روزهاي شهريورماه را نشان مي دهد اما من احساس سرما مي کنم، ته گلويم مي خارد و عطسه و آبريزش بيني دارم. نمي دانم که سرما خورده ام يا نه، راستش حوصله سرماخوردگي ندارم، دوست ندارم هنوز پاييز نيامده سرما بخورم.با خانم دکترفهميه نبي، متخصص گياهان دارويي گفت وگو کردم.درمان گیاهی حساسیت فصل پاییز


 

او معتقد است، با شروع سرما، به لحاظ اقليمي فصل پاييز شروع شده است هرچند تقويم آن را نشان ندهد. وي درباره پيشگيري از حساسيت، سرماخوردگي و تقويت سيستم ايمني بدن توصيه هايي دارد که خواندني است.


 

فصل پاييز با سردي و خشکي همراه است و با ويژگي هاي مزاج سودا و غلبه سودا همخواني دارد، کساني که طبعشان سوداوي است، در اين فصل بايد مراقبت هاي غذايي و دارويي داشته باشند به طور معمول حجامت در اول فصل تجويز مي شود زيرا خون فاسد و رسوبات بدن، غليان مي کند و زمان خوبي است براي زدودن رسوبات.


 

بنابراين فصل پاييز، فصل سم زدايي و تصفيه رسوبات است. خوانندگان محترم بايد به اين نکته توجه ويژه داشته باشند زيرا اگر مراقبت هاي لازم در اين فصل را انجام ندهند، در فصل زمستان دچار بيماري مي شوند. غلبه سودا يا غلبه سردي باعث شروع حساسيت هاي فصلي مي شود.


 

در اين فصل که همزمان با شروع سال تحصيلي است، اگر کودکان درگير بيماري شوند قطعا تمرکز کافي نخواهند داشت و مصرف داروهاي ضدحساسيت نيز عوارض خود را دارد. چنين کودکاني صبح خواب آلوده به مدرسه مي روند و اين عوامل باعث مي شود دچار افت تحصيلي شوند.


 

اگر سرماخوردگي پاييزي طولاني شود تا پايان زمستان همراهشان خواهد بود. بسياري از غذاها و دمنوش هاي گياهي براي پيشگيري از اين موارد به ما کمک مي کند. بيستم شهريور به بعد زمان خوبي براي شروع تقويت ايمني بدن است.


 

در فصل تابستان به دليل گرمي، از شربت ها و دمنوش هاي خنک استفاده مي کرديم اما با شروع فصل پاييز بايد اين نوشيدني ها تغيير کند به ويژه از غروب آفتاب به بعد بايد مصرف سردي ها را کاهش داد.


 

حتي از شير، دوغ و ماست به همراه گرمي استفاده کنيم و يا از غروب آفتاب به بعد مصرف نکنيم زيرا در غير اين صورت باعث غلبه بيشتر سودا همراه با آبريزش بيني، خارش حلق و عطسه مي شود، اين علامت ها فرد را مجبور به مصرف آنتي هيستامين مي کند و بالطبع دچار عوارض آن خواهد شد.


 


پيشنهاد اول:


-اصلاح روش هاي غذايي؛

از غذاهاي پرادويه، تند و تيز، نوشيدني هاي سرد و يخ استفاده نکنيد.


 


پيشنهاد دوم:


-تقويت سيستم ايمني و درمان کم خوني؛


 

حتي اگر دچار سرماخوردگي و حساسيت فصلي نشده ايد بهتر است به مدت ۲۰روز شروع به تقويت سيستم ايمني بدن کنيد. در اين زمينه نياز به مصرف داروي خاصي نيست. مصرف دمنوش هايي که تعداد گلبول هاي سفيد را افزايش دهد و سطح ايمني سيستم بدن را تقويت کند، کافي است.


 

همان طور که مي دانيد، در شروع فصل پاييز با ورود آنفلوآنزاهاي جديد مواجه هستيم بنابراين بهتر است قبل از اين که اين بيماري ما را درگير کند، سيستم ايمني بدن را تقويت کنيم.


 

در شرايط سردي هوا امکان ابتلا به آنفلوآنزاهاي مختلف وجود دارد؛ بنابراين بايد براي تقويت سيستم ايمني بدن بره غذايي مناسبي داشته باشيم. يکي از مواد غذايي مناسب در اين زمينه، عناب است. حتما به جاي تنقلات، عناب در اختيار کودکان بگذاريد اين ميوه علاوه بر تقويت سيستم ايمني مانع از خشکي پوست مي شود.


 

خانم هاي شيرده حتما از اين ميوه استفاده کنند تا از طريق خون مادر وارد بدن جنين و تقويت وي شود. دمنوش هاي حاوي آويشن، مرزنجوش، پرسياوشان، ختمي سفيد و ناخنک نيز باعث تقويت سيستم ايمني مي شود و سطح گلبول هاي سفيد را افزايش مي دهد و بدن را در برابر ورود ميکروارگانيسم هاي جديد مقاوم مي کند.


 


-تهيه پودر مخصوص اين فصل

اين پودر حاوي شقاقل، جوانه ها و جوي دوسر است.مي توان جوانه ها (گندم، يونجه و ) را با جوي دوسر و شقاقل آسياب کرد و همراه ماست يا غذا مصرف کرد. اگر هفته اي ۳بار از اين پودر استفاده کنيد کمتر دچار بيماري و حساسيت فصلي، آبريزش بيني، رخوت و سستي خواهيد شد اين پودر خون ساز هم است. مصرف تره، تربچه و شلغم در اين فصل بسيار ضروري است. روزانه از سبزي تره، مقداري تربچه و شلغم استفاده کنيد تا سيستم ايمني شما مقاوم تر شود.


 

دمنوش بابونه و دارچين نيز بسيار مفيد است؛ سازمان بهداشت جهاني بر خواص اين دمنوش از جمله اکسيژن رساني بيشتر به اندام هاي تنفسي، بهبود آسم و تنگي نفس تأکيد مي کند؛ به ويژه براي کودکاني که به مدرسه مي روند و به دليل حضور افراد زياد در يک محيط در معرض ابتلا به بيماري قرار دارند و ممکن است باعث انتقال بيماري از مدرسه به خانه شوند، بسيار مفيد است.


 

درمان گیاهی حساسیت فصل پاییز

مرباي شقاقل، بهارنارنج و خلال نارنج نيز علاوه بر تقويت سيستم ايمني قدرت بهره وري ذهن را افزايش مي دهد. تخم شنبليله را در حرارت ملايم تفت دهيد و سپس آسياب کنيد و در کنار ادويه هاي ديگر نصف قاشق چاي خوري از آن را در غذا استفاده کنيد تا غلبه سودا رفع شود.


 


ایران مطلب/ 214

همه انسان ها مرتبا دچار فراموشی می شوند خصوصا وقتی که در زندگی مشغله زیادی دارند. کم شدن حافظه ممکن است حتی باعث مختل شدن زندگی روزمره شود. در مواجهه با چنین مشکلات جدی ای، بهترین راه مراجعه به یک متخصص یا پزشک برای تشخیص و درمان است. به علاوه تحقیقات انجام شده نشان می دهد تغییر در نحوه زندگی، رژیم غذایی و درمان های طبیعی تاثیر بسزایی در تقویت حافظه دارند. در این مقاله از بخش طب سنتی و داروهای گیاهی دکتر سلام به

در روزهای اول بارداری زمانی که شما به پزشک خود مراجعه می کنید، لیستی از آزمایشات به شما داده می شود که باید در مراحل مختلف و قبل از زایمان انجام دهید. این آزمایش ها اطلاعات ضروری در مورد سلامتی شما و نوزادتان که هنوز به دنیا نیامده به پزشکان می دهد. این آزمایشات به شناسایی هر گونه مسائلی مانند اختلالات ژنتیکی و نقص های مادر زادی کمک می کند و به شما در بره‌ریزی نیازهای بهداشت و درمانی کمک می کند. اغلب آزمایش خون،

کلمه وزوز گوش از یک کلمه لاتین به معنی “زنگ زدن گرفته شده است. اکثر افراد فکر می کنند که وزوز گوش، باعث زنگ زدن گوش می شود. با این حال، وزوز گوش شامل احساسات و دیگر صداهای غیر طبیعی نیز می شود. در این مقاله از بخش گوش، حلق و بینی دکتر سلام، 9 درمان طبیعی و به اثبات رسیده برای درمان وزوز گوش را به شما نشان می دهد و امیدواریم که با پیدا کردن مناسبترین روش، بهترین نتایج را کسب کنید. وزوز

چگونه میتوان با کمک گیاهان به افزایش سلامتی دست یافت؟ طب گیاهی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و طب سنتی چینی است. گفته شده است که امپراتور شن نانگ 1 گیاه را مورد بررسی قرار داده تا مردم چین بتوانند از آنها در رژیم غذایی و درمان بیماری هایشان استفاده کنند. این گیاهان چینی بسیار عالی به حفظ تعادل بدن کمک می کنند. همچنین چی به عنوان مقدار انرژی که برای سلامت کلی بدن ضروری است و جینگ، به عنوان جوهر و خمیر مایه ما

چگونه میتوان جای جوش را درمان کرد؟ درست است که روش های پزشکی زیادی برای درمان جای جوش وجود دارد، اما آیا می دانید با کمک روش های خانگی و طبیعی هم میتوان آن را درمان کرد؟ آکنه یک مشکل پوستی رایج است که هم بر روی مردان و هم زنان تاثیر می گذارد. آکنه ناشی از انسداد فولیکول های مو است. آکنه ای که  بر روی پوست شما ظاهر می شود گاهی قرمز، دردناک و متورم می شود. در این مقاله از بخش زیبایی، درمان گیاهی حساسیت فصل پاییز

همه انسان ها مرتبا دچار فراموشی می شوند خصوصا وقتی که در زندگی مشغله زیادی دارند. کم شدن حافظه ممکن است حتی باعث مختل شدن زندگی روزمره شود.

در روزهای اول بارداری زمانی که شما به پزشک خود مراجعه می کنید، لیستی از آزمایشات به شما داده می شود که باید در مراحل مختلف و قبل

چگونه میتوان با ورزش به بهبودی رابطه جنسی پرداخت؟ همه ما می دانیم که مزایای ورزش کردن برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله سوزاندن کالری، امّا آیا

کلمه وزوز گوش از یک کلمه لاتین به معنی “زنگ زدن گرفته شده است. اکثر افراد فکر می کنند که وزوز گوش، باعث زنگ زدن گوش می شود.

آیا تولد نوزاد شما نزدیک است؟ آیا دوست دارید بدانید نوزادتان روز آخر زندگی در رحم تان، چه کارهایی را انجام می دهد؟ آیا می دانید هنگام تولد

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه




خانه

موبایل

با شروع فصل بهار درصد زیادی از مردم دچار آلرژی فصلی می شوند

 

درمان گیاهی حساسیت فصل پاییز

در طب سنتی ایران، امکان بروز آلرژی در افرادی که مزاج گرم دارند یا مزاج آنها در اثر بیماری و یا تغذیه نادرست مزاج کل بدن و یا به طور اختصاصی مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد، وجود دارد که با راهکارهایی می توان آن را در مان کرد. با ما همراه باشیدعلائم و علل آلرژیبا شروع فصل بهار درصد زیادی از مردم دچار آلرژی فصلی با علائم اشک ریزش، آبریزش بینی، خارش گلو و خارش‌های پوستی می‌شوند. یکی از علل بروز علائم، گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان در این فصل است.در کتب طب سنتی ایرانی این علائم با علائم بیماری نزله گرم مشابهت داشته و درمان‌های مختلفی برای پیشگیری و کاهش علائم آن توصیه شده است.علت اصلی زکام و یا نزله گرم، ضعف مغز و ریزش فضولات و مواد زائد مغز به سمت بینی است. البته در بعضی موارد، ماده این بیماری به پوست هم نفوذ کرده و موجب خارش پوستی می‌شود.

درمان آلرژی با طب سنتی* یکی از درمان‌های اصلی و مؤثر در درمان این بیماری، کاهش میزان غذاست. در فصل بهار باید از پرخوری اجتناب شود و بیماران مستعد از مصرف گوشت‌های سخت هضم و غذاهای چرب تا حد امکان پرهیز کنند و تحمل گرسنگی و تشنگی و کم خوابیدن را داشته باشد تا ماده این بیماری از بدن دفع شود و در صورت نیاز به مصرف گوشت، گوشت بلدرچین و کبک را در بره غذایی خود بگنجاند. * علاوه بر این، باید از مصرف سبزیجات مانند تره، پیاز، شاهی و سیر و تنقلاتی مانند گردو و مصرف پنیر جدا پرهیز شود.* مصرف غذاهای شور و ترش و میوه های آبکی از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند. * چه خوب است که در این فصل بدن را به تنقیه و روزه‌داری عادت دهیم و از آش‌های ساده با طعم متمایل به ترشی مثل آش آلو و آش سرکه و آش انار به صورت هفتگی حداقل دو تا سه وعده استفاده شود. * ضمن اینکه، مصرف کاهو و شربت سکنجبین که از سنت‌های پیشینیان است در این ایام می‌تواند به رفع خشکی و خارش‌های شدید پوستی کمک کند.* یکی دیگر از توصیه‌های غذایی که بیماران باید رعایت کنند، عدم مصرف ادویه‌جات تند در این ایام بوده و بهتر است کسانی که دچار خارش مزمن پوست هستند، غذاهایی حاوی کدو و اسفناج را مصرف کنند.* بیماران باید از خوابیدن در روز و در معرض باد سرد قرار گرفتن پرهیز کنند و تا حد امکان سر خود را با پوشش مناسب بپوشانند. حتی بهتر است در این ایام هنگام خواب سر نسبت به بدن در موقعیت بالاتری قرار بگیرد تا مواد به راحتی از مسیرهای خروجی دفع شده و در سر نمانند.* معمولاً با شروع آلرژی، در ابتدا میزان آبریزش زیاد است. در حد امکان با مصرف داروهای مختلف نباید مانع خروج ماده شد بلکه پیشنهاد می‌شد به کمک بخور با گیاهانی مانند بابونه رطوبت‌ها را رقیق کرده و به دفع ماده کمک شود. * همچنین بهتر است در ابتدای آغاز حساسیت و آلرژی که علائم عطسه و آبریزش بینی وجود دارد، استحمام صورت نگیرد و کسانی هم که زیاد دچار این بیماری می‌شوند توجه خاصی به تقویت معده و مغز داشته باشند.

معمولاً با شروع آلرژی، در ابتدا میزان آبریزش زیاد است

اگر آلرژی با خارش همراه بود* در مواردی که بیماری با خارش پوستی همراه است، مصرف غذاهایی از جمله سوپ جو، خاکشیر با سکنجبین می‌تواند در کاهش خارش بدن کمک‌کننده باشد. 

سکنجبین* علاوه بر این، استفاده از گلاب به صورت موضعی خارش را کاهش می‌دهد با این حال نباید از این مسئله غافل بود که استفاده از آب سرد برای کاهش خارش، موجب طولانی شدن بیماری می‌شود. 

  طب سنتی و درمان حساسیت هابنا بر نظر متخصصان طب سنتی “گرم مزاجی” سبب بروز واکنش های حساسیتی می‌شود و حجامت به درمان انواع آن کمک می کند.جنبهٔ بیش‌تر آلرژی که برای عموم مردم شناخته شده است، آلرژی فصلی است که در فصل بهار به دلیل معلق بودن گرده‌ها و آلرژی ها در هوا و ورود آن ها به دستگاه تنفسی و یا تماس پوستی با گل‌ها و درختان ایجاد می‌شود که به آن آلرژی فصلی یا آلرژی بهاره گویند اما بر خلاف تصور عموم؛ آلرژی فصلی در تمام فصول سال ممکن است به وجود آید.در طب سنتی ایران یا همان طب مکمل، امکان بروز آلرژی در افرادی که مزاج گرم دارند یا مزاج آنها در اثر بیماری و یا تغذیه نادرست مزاج کل بدن و یا به طور اختصاصی مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد، وجود دارد. برخی مواد غذایی موجب گرمی مزاج می‌شوند که مهم‌ترین آنها ادویه‌های تند که بوی شدید و مزهٔ تندی دارند و برخی مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، بادمجان که هم در طب مکمل و هم در طب مدرن آلرژی زا بودن آن‌ها ذکر شده است، می باشد.

درمان گیاهی آلرژی در طب سنتیدر طب سنتی فردی که واکنش‌های آلرژیک در او بروز کرده است، ابتدا با شناسایی مزاج فرد و بر اساس آن با اصلاح مزاج و یا اگر فرد دارای سوء مزاج شده باشد با اصلاح سبک زندگی و عادت‌های غذایی با مواد غذایی متناسب با مزاج فرد و بررسی فعالیت‌های بدنی و حتی نحوه استحمام فرد شروع به درمان آلرژی می‌گردد.پس از شناسایی مزاج و سبک زندگی فرد مبتلا به آلرژی، نوبت به استفاده از داروهای گیاهی و در قدم آخر پاکسازی و حجامت در درمان آلرژی خواهد بود.در درمان آلرژی و یا حتی زمانی که فرد واکنش های آلرژیک را خود مشاهده نمود، می‌توان از گیاهان با طبع خشک به صورت شربت، عرق و یا دم کرده استفاده کرد. به طور مثال استفاده از شربت‌های خاکشیر و نارنج، آب زرشک، آبغوره، شربت آب لیمو، و دم کرده کاسنی و یا عرق آن توصیه می‌گردد. پس از این مرحله‌ها و درمان با گیاهان در صورت نیاز حجامت آلرژی انجام می‌گیرد.در مورد مصرف گیاهان دارویی جهت تعریق، نوع گیاه متناسب با مزاج فرد و مقدار دلخواه مصرف آن مراجعه به افراد متخصص الزامی است؛ زیرا استفاده خودسرانه گیاهان دارویی بر خلاف تعرفه عموم مردم که داروهای گیاهی ضرری ندارد دارای عوارض و تداخلات شدید می‌باشند.منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *