درمان کورک صورت

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کورک یا فرونکل به ضایعه‌ی ناخوشایند پوستی گفته می‌شود که بسیاری از ما حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌ایم. کورک‌ها جوش‌های قرمزرنگی هستند که زیر پوست ایجاد می‌شوند و می‌توانند بسیار دردناک باشند. کورک آن‌قدر آزاردهنده است که معمولا فرد دلش می‌خواهد به هر طریقی از شر آن خلاص شود، حتی اگر مجبور شود آن را بترکاند. اما بسیاری از روش‌های درمان کورک نادرست هستند و می‌توانند شرایط را بدتر کنند. در این مطلب ابتدا به دلایل پیدایش کورک و روش‌های جلوگیری از ایجاد آن می‌پردازیم و سپس ۷ درمان خانگی کورک را معرفی خواهیم کرد. با «چطور» همراه باشید.

کورک توسط نوعی باکتری به استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. این باکتری فولیکول‌های مو را در سطح عمیق آلوده می‌کند. البته این باکتری به‌جز فولیکول مو می‌تواند در هر جای دیگر بدن نیز سبب ایجاد کورک شود. کورک به‌تدریج پر از چرک و عفونت می‌شود.

وجود باکتری در قسمت‌هایی از بدن که عرق می‌کند و با سوزش و تحریک نیز همراه است، بستر مناسبی را برای ظاهر شدن کورک فراهم می‌کند. گاهی در یک ناحیه چند کورک تجمع می‌کنند که به آن کاربانکل گفته می‌شود.

معمولا کورک در ابتدا به‌اندازه‌ی یک نخودفرنگی کوچک و رنگ آن قرمز است. به‌تدریج که درون آن با چرک پُر می‌شود، رشد می‌کند و دردناک‌تر می‌شود. پوست اطراف آن قرمز و احتمالا متورم است. درنهایت نوک این کورک به رنگ سفید مایل به زرد ظاهر می‌شود که پس از مدتی می‌ترکد و چرک از آن بیرون می‌ریزد. هنگامی که فرد کورک (به‌ویژه کاربانکل) را تجربه می‌کند، ممکن است حال خوشی نداشته باشد و حتی علائم عمومی مانند تب به سراغش بیاید.

در واقع خیر. در بسیاری از موارد واقعا جلوگیری از به‌وجودآمدن کورک غیرممکن است، اما می‌توان کاری کرد که حداقل به نواحی دیگر پوست سرایت نکند و به دیگران منتقل نشود. برای پیشگیری از انتشار کورک به نکات زیر توجه کنید:

برخی کورک‌ها کوچک و برخی بزرگ هستند. کورک‌های کوچک را خودتان می‌توانید درمان کنید. این کورک‌ها پس از چند روز تا سه هفته بهبود می‌یابند.

برای خلاص شدن از شر کورک‌ها نکات زیر را رعایت کنید:

روش‌های خانگی زیر برای درمان کورک بسیار مفید هستند.

یکی از بهترین درمان‌هایی که می‌توانید در منزل برای درمان کورک انجام بدهید، گرما دادن به آن است. گرما سبب می‌شود در ناحیه‌ی کورک‌دار خون بیشتری جریان یابد و درنتیجه تعداد گلبول‌های سفید و پادتن‌ها در محل کورک برای مبارزه با عفونت افزایش می‌یابد. یک کمپرس گرم را به‌مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار بدهید. این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید تا زمانی‌که کورک کاملا از بین برود.

روغن اسانسی درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است که می‌تواند به درمان عفونت باکتریایی ایجادکننده‌ی کورک کمک کند. روغن درخت چای نباید مستقیما روی پوست قرار داده شود زیرا ممکن است اثر سوختگی روی آن بگذارد. ۵ قطره از این روغن را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و با سواپ پنبه روی موضع قرار بدهید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام بدهید و هر روز تکرار کنید تا کورک کاملا از بین برود.

زردچوبه خواص ضدباکتری و ضدالتهابی دارد و می‌تواند به درمان کورک و خلاص شدن از آن کمک کند. هزاران سال است که در طب شرقی از زردچوبه به‌عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی طبیعی خون استفاده می‌کنند.

زردچوبه هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی برای درمان کورک مفید است. یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در آب یا شیر بجوشانید و محلول به‌دست آمده را پس از سرد شدن بنوشید. می‌توانید سه بار در روز آن را مصرف کنید. اگر می‌خواهید از آن به‌صورت موضعی استفاده کنید، پودر زردچوبه را با آب و یا زنجبیل مخلوط کنید و خمیر به‌دست آمده را حداقل دوبار در روز روی کورک قرار بدهید تا درمان شود.

نمک اِپسوم یا منیزیم‌سولفات هم آرامش‌بخش است و هم مزایای زیادی نیز برای سلامتی از جمله درمان کورک دارد. نمک اپسوم می‌تواند به خشک‌شدن چرک‌ها کمک کند و به‌راحتی کورک را تخلیه می‌کند.

نمک اپسوم را در آب گرم حل کنید و یک کمپرس را در آن خیس کنید. حداقل سه‌بار در روز این کمپرس را روی موضع بگذارید تا کورک از بین برود.

برخی از پمادهای آنتی‌بیوتیک که بدون نسخه به فروش می‌رسند و عوارض خطرناکی ندارند، می‌توانند به‌سرعت کورک را درمان کنند و آن را تسکین بدهند. پماد نئوسپورین یکی از گزینه‌هایی است که معمولا در منزل یافت می‌شود. این پماد بسیار خوب عمل می‌کند و مانع از انتشار عفونت می‌شود.

از این پماد (یا پمادهای مشابه دیگر) حداقل دو‌بار در روز روی کورک استفاده کنید.

روغن کرچک خواص ضدباکتری دارد و حاوی ریسینولئیک‌اسید است که یک ضدالتهاب قوی طبیعی است. بنابراین یک درمان طبیعی برای کورک به‌شمار می‌رود.

مقدار کمی از روغن کرچک را مستقیما روی کورک قرار بدهید. این کار را سه‌بار در روز تکرار کنید تا کورک کاملا بهبود یابد.

روغن گیاه نیم که به‌عنوان یاس هندی نیز معروف است، دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضدباکتری و ضدمیکروبی است که برای درمان کورک و عفونت‌های پوستی بسیار مفید و سریع‌الاثر است.

برای درمان کورک با روغن گیاه نیم، آن را مستقیم روی موضع قرار بدهید. می‌توانید سه یا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. حتما قبل و بعد از استفاده از این روغن دست‌هایتان را بشویید.

گاهی‌اوقات داروهای خانگی واقعا مؤثر نیستند و نمی‌توانند شما را از شر کورک‌ها خلاص کنند. در شرایط زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

به یاد داشته باشید درمان‌های خانگی فقط برای جوش‌های کوچک مؤثر هستند. اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه‌ی مورد نیاز از آنها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را ببینید. اگر بعد از ۵ تا ۷ روز بهبودی حاصل نشد یا اگر جوش بزرگتر و دردناک‌تر شده است یا حتی علائم عفونت را در خودتان مشاهده می‌کنید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تخلیه‌ی کورک یا تجویز آنتی‌بیوتیک آن را درمان کند.

چنان‌چه کورک بزرگ است یا از یک کورک روی پوست‌تان وجود دارد (کربونکلوزیس)، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. فقط پزشک باید درون یک کورک بزرگ یا کاربانکل را تخلیه کند. گاهی نیز یک کورک بزرگ نرم می‌شود و خودبه‌خود نمی‌ترکد. این مشکل دیگری است که باز هم فقط پزشک می‌تواند با دقت درون آن را تخلیه کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای از بین بردن عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند. به‌ویژه هنگامی که کورک روی صورت ایجاد شده است و خطر عفونت ثانویه و اِسکار وجود دارد.

اگر کورک‌هایی دارید که بیش از سه‌بار در سال عود می‌کنند، به آن فرونکلوزیس عودکننده می‌گویند. این بیماری معمولا به‌راحتی منتقل می‌شود و از آنجا که بارها عود می‌کند، ممکن است به اعضای خانواده نیز سرایت کند. به‌جز صورت، گردن و شانه‌ها، در بسیاری از موارد کورک‌ها در مناطق چین‌خوردگی یا مناطقی که پوست روی هم قرار می‌گیرد مانند زیر سینه، ناحیه‌ی زیر شکم، زیربغل و کشاله‌ی ران نیز دیده می‌شوند.

فرونکلوزیس عودکننده باید توسط پزشک درمان شود.

کورک‌ها به‌ویژه هنگامی که عودکننده هستند، می‌توانند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشند. پیامد اصلی کورک اِسکار یا زخم است. اسکارها تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌مانند و برخی از آنها تا پایان عمر از بین نمی‌روند. از دیگر پیامدهای کورک می‌توان به بیماری فرونکلوزیس عودکننده و هیدرآدنیت چرکی (سوپوراتیو) اشاره کرد. هیدرآدنیت چرکی ممکن است به کورک عودکننده شباهت داشته باشد، اما حالت مزمن دارد و جدی‌تر است. این بیماری در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است به اِسکار شدید و بدتر شدن کورک‌ها بینجامد.

عفونت ثانویه نیز یکی از پیامدهای نه‌چندان شایع کورک است. این نوع عفونت که پس از بهبود کورک مجددا رخ می‌دهد، در موارد نادر ممکن است به سپسیس (عفونت خون) منجر شود. این عارضه بسیار نادر است و به‌راحتی از طریق روش درمانی مناسب قابل پیشگیری است.

درباره‌ی کورک‌ها سهل‌انگاری نکنید. هرچه سریع‌تر برای درمان آنها اقدام کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
.asynctrue
‘/rg_woebegone/s/1/rg.complete.js’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام وقت بخیر مقاله مفید ی بود.

خواص خوراکی ها


چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

خواص روغن بنفشه برای سلامتی و چگونگی استفاده از آن

خوراکی های انرژی زا؛ ۱۱ خوراکی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خواص کره بادام زمینی؛ ۱۶ اتفاقی که با خوردن این خوراکی در بدن می‌افتد

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

برای درمان اسهال چه بخوریم؛ باید و نباید‌های تغذیه برای درمان اسهال

جاهای دیدنی تبریز؛ ۱۳ جاذبه دیدنی پایتخت گردشگری اسلامی

۳ روش تشخیص عینک پلاریزه و ۷ اصل مهم در خرید عینک آفتابی

کتاب مامان بزرگ جدید؛ ماجراهای بامزه یک مادربزرگ و نوه‌اش

علت جوش روی سینه و ۸ روش درمان خانگی آن

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری کورک آشنا شوید.

جلدی است که فولیکول مو و نسوج اطراف ان را فرا میگیرد . اطباء سنتی درمان کورک را تقریبا همانند باد سرخ میدانند ، بدین طریق که ابتدا روی آن متناسب با سن وبنیه فرد زالو می اندازند ، سپس مخلوطی از کافور و سرکه یا کافور و آبلیمو را روی آن می مالند و این عمل را چند روز ادامه می دهند .

کورک ها بوسیله باکتریی به استافیلوکوک بوجود می آیند. این باکتری از طریق شکاف ها و یا بریدگی های پوستی وارد بدن می شود و به سمت فولیکول های مو حرکت می کند.اگر دارای مشکلات زیر باشید، کورک پوستی در شما شدیدتر می باشد،

این مشکلات عبارتند از: دیابت، مشکلات سیستم ایمنی، سوء تغذیه، بهداشت ضعیف و در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن.علائم کورک :کورک از یک برآمدگی سفت، قرمز و دردناک شروع می شود که در حدود 2/1 سانتیمتر اندازه دارد.در طی چند روز آینده، این برآمدگی نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شود.بعد چرک در بالای کورک جمع می شود.

نشانه های عفونت شدید در کورک عبارتند از:

عواقب بيماري کورک

بدون هيچ اقدام درماني، كورك در عرض 1 تا 2 روز بهبود مي*يابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بين مي*رود، شدت علائم كمتر است و احتمال بروز كورك*هاي جديدتر نيز كمتر مي*شود. توجه داشته باشيد چركي كه به هنگام باز شدن بيرون مي*آيد، امكان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ايجاد كورك*هاي جديد شود.

درمان کورک

کورک یک عفونت عمقی جلدی است که فولیکول مو و نسوج اطراف ان را فرا میگیرد . عامل مولد آن معمولا استافیلوکوکوس و گاهی نیز میکروب های دیگر می باشند . محل بروز عارضه قسمت های مودار بدن مخصوصا مواضعی است که در معرض تحریک ، فشار ، سایش و رطوبت است . این عفونت معمولا قابل انتقال است از این جهت است که در بسیار موارد کورک به صورت متعدد مشاهده می شود .

در افرادی که به صورت گروهی زندگی می کنند گاهی اپیدمی کورک مشاهده می شود ، البته لازم به ذکر است که مساعد بودن بدن و مقدار مقاومت آن در برابر این بیماری نیز در ابتلاء به این بیماری بسیار قابل توجه است اگر چند کورک مجاور یکدیگر با ارتباط فولیکول های انها به صورت یک توده وسیع و عمیق عفونی با چشمه های مترشحه چرکی متعدد تشکیل شود آن را کفگیر می گویند .درد شدید کورک مربوط است به فشار توده عفونی به رشته های انتهایی اعصاب و هرقدر فشردگی و فضای لازم برای انبساط توده عفونی کمتر باشد درد شدیدتر است .

درمان کورک در منزل

درمان کورک راههای متعددی دارد . در کورک علاوه بر درد ممکن است تب و ناراحتی عمومی نیز موجود باشد مخصوصا در کفگیر ، درد و تب و کسالت به مراتب از کورک است . در درمان کورک به این نکته توجه کنید که کورک را قبل از آنکه تورم آن کلا چرکی شود می توان با ضماد دارو و انداختن زالو روی آن و گاهی استفاده از داروهای خوراکی همراه داروهای ضمادی تحلیل برد .

اما در صورت تحلیل نرفتن ، پس از چند روز و گاهی یکی دو هفته طول می کشد تا به چرک تبدیل شده و دهن باز کند و چرک جمع شده در داخل آن به تدریج خارج گردد ، در این موقع لازم است برای درمان کورک داروهایی که چرک را از عمق زخم جذب می کنند بر روی آن گذاشته شود تا چرک را جذب و خارج سازد .

اطباء سنتی درمان کورک را تقریبا همانند باد سرخ میدانند ، بدین طریق که ابتدا روی آن متناسب با سن وبنیه فرد زالو می اندازند ، سپس مخلوطی از کافور و سرکه یا کافور و آبلیمو را روی آن می مالند و این عمل را چند روز ادامه می دهند . اگر ورم تحلیل رفت و کورک بهبودی یافت که هیچ ، ولی چنانچه ورم کورک به چرک تبدیل شود ، یعنی هنگامی که با انگشت دست احساس شود که از زیر نرم شده آنوقت لازم است که داروهایی بگذارند تا دهن باز کند و چرک آن خارج گردد .

در این حالت لواشکی از آرد جو و گل ختمی و اسفرزه و شیر گاو درست کرده و گرما گرم در بالای آن می اندازند تا دهن باز کند . درمان کورک در صورتی که با انداختن این لواشک ، دهان آن باز نگردد می توان یک زرده تخم مرغ را با مقداری نمک مخلوط کرده مقداری در بالای آن بگذارند دهان باز می کند . حال پس از باز کردن دهن باید در بالای آن مرهمی ب مرهم لعابی گذاشته شود که درست می شود از کتیرای گون 4 مثقال و گل ارامنی 12 مثقال که هر دو را پودر کرده و مقداری آب جوش بالای آن ریخته و بهم می زنند و می گذارند سرد شود .

مرهم حاصل را مرهم لعابی می ند . از این مرهم که خوب می تواند چرک زخم های چرکی را جذب نماید در دهانه آن گذاشته می شود . ضمنا اگر اطراف آن سرخی داشته باشد می توان برای درمان کورک در روی سرخیها نیز از مخلوط کافور و سرکه ضماد نمود .

توصيه ها

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


همه افراد می توانند مبتلا به کورک شوند. افرادی که دچار اختلال در سیستم ایمنی می باشند، ببیشترین افراد تحت تاثیرند.






در بین بیماری ها، دیابت و اختلال کلیه ها بیشترین علل ایجاد کورک هستند.

بیماری هایی نظیر، کاهش گاماگلوبولین که با نقص در سیستم ایمنی همراه است، می تواند باعث افزایش جوش گردد.

بسیاری از داروها نیز می توانند سیستم ایمنی را سرکوب کرده و موجب افزایش جوش ها گردند. این داروها شامل: کورتیزون (پردنیزون و پردنیزولون) و داروهای شیمی درمانی می باشند.

 

انواع کورک

1- دمل بزرگ

2- آکنه سیستیک

3- هیدرادنیت چرک دار ( در زیر بغل و کشاله ران دیده شده است)

4- کیست پیلونیدال

5- گل مژه


 

1- دمل بزرگ

یک آبسه پوستی است که در اثر باکتری استافیلوکوک آرئوس بوجود می آید.

معمولا شامل گروهی از فولیکول های مو می باشد، بنابراین بزرگ تر از جوش های معمولی است.

این دمل ها می تواند یک یا چند دهانه بر روی پوست داشته باشد و همچنین ممکن است با تب و لرز همراه باشند.

 


 

2- آکنه سیستیک

نوع دیگری از آبسه می باشد و هنگامی که مجرای چربی بسته و عفونی شود، رخ می دهد.

این نوع آکنه بر بافت های پوستی عمیق تر اثر می گذارد.

آکنه سیستیک بر روی صورت و در سال های نوجوانی شایع است.

 

3- هیدرادنیت (Hidradenitis) چرکی

دارای چندین آبسه می باشد که در زیر بغل و کشاله ران دیده می شود.

به علت التهاب موضعی غدد عرق موجود در این مناطق، این نوع جوش ظاهر می شود.

این نوع عفونت پوست با آنتی بیوتیک به تنهایی درمان نمی شود و غالبا نیاز به جراحی برای برداشتن غدد عرق درگیر دارد.

 

4- کیست پیلونیدال

نوع منحصر به فرد آبسه می باشد.

در نزدیکی شکاف باسن و تقریبا 5 سانتی متر از مقعد ظاهر می شود. این کسیت حاوی مو و بقایای پوستی می باشد.

این نوع کیست، اغلب از یک عفونت کوچک در پیاز مو آغاز می شود.

در اثر فشار، سوزش دارد.

با گذشت زمان بزرگ تر، محکم تر و دردناک تر می شود و باعث سختی نشستن می شود.

این نوع از کورک ها، اغلب بعد از سفرهای طولانی و نشستن طولانی مدت رخ می دهد.

 


5- گل مژه

یک برآمدگی حساس به لمس، دردناک و قرمز می باشد.

گل مژه در پایه مژه ها و یا زیر و یا داخل پلک قرار دارد.

عفونت موضعی غدد و یا التهاب فولیکول های مژه باعث ایجاد گل مژه می گردد.

گل مژه گاهی با شالازیون (توده بالا و پایین پلک) اشتباه گرفته می شود. اما  شالازیون اغلب بدون درد است و در نتیجه التهاب و مسدود شدن غده چربی رخ می دهد.

 

کورک ها مسری هستند؟

کورک ها به تنهایی مسری نیستند، اما باکتری هایی که موجب بروز این کورک ها می شوند، مسری می باشند.

عفونت ها می تواند به قسمت های دیگر بدن پخش شود و یا از طریق تماس پوست به پوست و یا از طریق استفاده مشترک از وسایل شخصی، عفونت می تواند به راحتی گسترش یابد.

اما زمانی که جوش تخلیه گردید و بهبود یافت، دیگر نباید از مسری بودن آن بترسید.

 

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

– اگر جوش در صورت، نزدیک نخاع و یا نزدیک مقعد باشد.

– اندازه جوش بزرگ تر شود.

– درد جوش، بدتر شود.

– تب داشته باشید.

– ناحیه اطراف جوش دارای رگه های قرمز رنگ باشد.

– دچار بیماری قلبی، دیابت و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی هستید و یا داروهای سرکوب‌گر سیستم ایمنی را مصرف می کنید.

– بعد از 5 تا 7 روز درمان در خانه، جوش درمان نشود.

– در طول چند ماه، دارای تعداد زیادی جوش شوید.


درمان کورک


کورک های ساده می توانند در خانه درمان گردند.

درمان باید از ابتدای ظهور جوش آغاز شود.

اولین درمان برای جوش ها، استفاده از کمپرس آب گرم می باشد. این کمپرس، جریان خون را در آن محل بالا می برد و با رساندن آنتی بادی ها و گلبول های سفید، بدن را برای مبارزه با عفونت آماده می کند.

با سوزن، جوش ها را نترکانید، زیرا این کار باعث بدتر شدن عفونت ها می شود.

 

جلوگیری از کورک

رعایت بهداشت و استفاده مداوم از صابون های ضدباکتری می تواند از ورود باکتری به پوست جلوگیری کند.

این کار می تواند التهاب فولیکول های مو را کاهش دهد و از عفونی شدن آنها جلوگیری کند.

هنگامی که فولیکول های مو بر پشت دستان و یا اطراف ران ها ملتهب می شوند، استفاده منظم از برس ساینده در حمام می تواند برای شکستن توده چربی ها و دیگر تجمعات اطراف فولیکول ها موثر باشد.

 

برای جوش های جدی تر چه کاری می توان انجام داد؟

هنگامی که فولیکول های مو ملتهب شده اند، با عدم فشار دادن و یا تحریک نکردن منطقه باسن می توان مانع از رشد کیست پیلونیدال گردید.

شست و شوی روزانه با آب گرم و صابون و خشک کردن نیز می تواند مفید باشد.

برای آکنه و هیدرادنیت چرکی، مصرف منظم آنتی بیوتیک ها تحت نظر پزشک، برای جلوگیری از آبسه مجدد مورد نیاز است.

در نهایت، برای هیدرادنیت چرکی و  کیست پیلونیدال ممکن است جراحی نیاز باشد.

در جراحی کیست پیلونیدال، لایه بیرونی کیست را برمی دارند تا محل جوش را بتوانند ببینند.

جراحی هیدرادنیت چرکی، نیاز به عمل جراحی پلاستیک دارد.

ترجمه : مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان





منبع: medicinenet

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *