درمان پرکاری تیروئید بارداری



متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در دانشه فرزند موجود نیست، البته ممکن
است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب دانشه جستجو کنید.

رجوع به صفحه نخست دانشه

خطرات پرکاری تیروئید در بارداری بسیار جدی است و بسیاری از مشکلات در بارداری بر روی جنین از این عامل ناشی می شود. پیشنهاد می کنیم جهت شناخت بهتر علائم و روش های درمان این بیماری تا پایان مقاله همراه ما باشید.

    پرکاری تیروئید در بارداری سبب سقط در ماه های اول بارداری، زایمان پیش از موقع، جنین کم وزن، مرگ جنین در داخل رحم، مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و نارسایی های قلبی می شود.

غده تیروئید به شکل یک پروانه در وسط گردن و در زیر حنجره واقع شده است و از موقعی که جنین وارد ده هفتگی می شود، شروع به فعالیت می کند. این غده دو هورمن T3 و T4 ترشح می کند. جنین از ده هفتگی به بعد به غده تیروئید خودش وابسته می شود. این دو هورمن تیروئید در مصرف ذخیره انرژی نقش مهمی دارند و چون در بیماری پرکاری تیروئید سطح این دو هورمن بالا می رود، سوخت و ساز بدن افزایش می یابد. حدودا 1/3 درصد از مردم به این مشکل مبتلا هستند و این بیماری در بانوان پنج برابر آقایان می باشد.

درمان پرکاری تیروئید بارداری

پرکاری تیروئید در بارداری می تواند به علت استفراغ های شدید، بیماری Graves2، تیروئیدیت پس از زایمان و پرکاری گذاری نیمه اول بارداری اتفاق بیفتد.

دلایل گفته شده در بالا را یک به یک بررسی می کنیم:

علائم پرکاری تیروئید در بارداری در مادران باردار کمتری خود را بروز می دهد و به شرح زیر می باشد:

برای تشخیص این بیماری در بارداری به سه شیوه علایم بالینی، آزمایش خون و آزمایش تکمیلی با نظر پزشک می توان اقدام کرد.

در درمان پرکاری تیروئید در بارداری به روش های ذیل عمل می کنیم:

قبل از بارداری از سلامت خود مطمئن شوید و با خیال راحت پا در جاده پر پیچ و خم حاملگی و زایمان بگذارید تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، جنینی سالم را برای تولد یک نوزاد سالم پرورش دهید.

منبع : آرگا










قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز


نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سابقه و هدف: تغييرات عملکرد تيروييد مادر در زمان بارداري پيامدهاي مهمي بر جنين / نوزاد خواهد داشت. اختلال هاي بارز در عملکرد تيروييد در 2 تا 3 در صد بارداري ها ديده مي شوند اما موارد تحت باليني آن شايع‌ تر هستند و اغلب بدون تشخيص باقي مي‌ مانند. شيوع پرکاري تيروييد در دوران بارداري حدود .3 درصد بوده که در صورت عدم تشخيص و درمان مناسب به عوارض جدي و غير‌قابل جبران براي مادر و جنين منجر مي ‌‌شود. هدف اين مطالعه مروري، بررسي جنبه ‌هاي تشخيصي و درماني پرکاري تيروييد در دوران بارداري و شيردهي است.مواد و روش ها: از واژگان «پرکاري تيروييد و بارداري»، «داروهاي ضد تيروييد و بارداري»، «يد راديواکتيو و بارداري»، «پرکاري تيروييد و شيردهي» و «داروهاي ضد تيروييدي و شيردهي» به تنهايي و همچنين با اضافه کردن «جنين» و «مادر» و «نوزاد» براي رديابي و جستجو در MEDLINE بين سال هاي 196 تا 21 ميلادي استفاده شد. تمام مطالعات از نوع کار‌آزمايي باليني و مورد – شاهدي که داراي طراحي مناسب بودند و مقالات مروري که کيفيت نگارشي مطلوبي داشته و نويسنده حداقل به چهار مقاله مربوط به خود در فهرست مراجع مقاله اشاره کرده‌ بود، استفاده شد. در جستجوي منابع از کتابدار متخصص در اين زمينه کمک گرفته شد.يافته‌ ها: داروهاي ضد تيروييدي درمان انتخابي پرکاري تيروييد در زمان بارداري و شيردهي مي ‌‌باشند. از تمام انواع داروهاي خوراکي ضد تيروييدي در اين دوران مي ‌توان استفاده کرد. از آنجا که در برخي از مطالعات استفاده از متي ‌مازول در دوران بارداري با عوارضي توام بوده است برخي از صاحب ‌نظران استفاده از پروپيل ‌تيوراسيل را در دوران بارداري توصيه مي ‌‌کنند. يد راديواکتيو براي درمان پرکاري تيروييد در دوران بارداري نبايد تجويز شود. در‌صورتي ‌که درمان دارويي موثر نباشد تيروييدکتومي ‌‌در سه ماهه دوم بارداري راه ديگري براي کنترل پرکاري تيروييد در مادر باردار است. متي‌ مازول داروي اصلي در دوران شيردهي است.نتيجه ‌گيري: تشخيص و درمان پرکاري تيروييد در دوران بارداري و شيردهي از اهميت خاصي برخوردار است. عدم تشخيص و درمان مناسب اين اختلال عوارض مهمي را براي مادر و جنين به همراه خواهد داشت.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

درمان پرکاری تیروئید بارداری

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *