علل حاملگی خارج رحمی

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

گردآوری- نبض ما

بارداری خارج از رحم کاملا از ش پیداست، زمانی رخ می دهد که تخمک در خارج از رحم رشد می کند. رایج ترین مکانی که تخمک در بارداری خارج از رحم انتخاب می کند نیز لوله رحم است. تخمک می خواهد از تخمدان به سمت رحم حرکت کند اما در میانه راه و لوله رحم باقی می ماند و همان جا رشد می کند. به همین دلیل، به آن بارداری لوله ای هم می گویند.

یکی از معمول ترین دلایل ایجاد بارداری خارج از رحم انسداد و باریک شدن دیواره رحم در قسمت انتهایی است که مانع از عبور تخمک به داخل رحم می شود. این انسداد یا باریکی نیز در نتیجه التهاب یا زخم ایجاد شده در اثر عفونت با میکروب های مولد سوزاک یا کلامیدیا (بیمارى تناسلى‌ شبیه‌ سوزاک) است.علل حاملگی خارج رحمی

لوله رحم توسط انواع مختلف باکتری ها دچار عفونت می شود و حتی پس از سقط جنین، تولد نوزاد یا هنگام استفاده از IUD نیز بروز پیدا می کند. اگر این عفونت شدید باشد باعث انسداد یا باریک شدن لوله رحم می شود. از دیگر دلایل بسیار ضعیف انسداد لوله رحم، عفونت های ناحیه شکمی همچون آپاندیس، تومور لگنی و بافت زخمگاهی پس از جراحی های شکمی است.

بارداری خارج از رحم می تواند کشنده باشد مگر اینکه فورا تشخیص داده و به آن رسیدگی شود. اگر این مساله تشخیص داده نشود، باعث پارگی لوله رحم و خونریزی شدید و بیش از اندازه در شکم می شود. آبستنی های خارج از رحم که در جاهای دیگر همچون گردن رحم یا تخمدان شکل می گیرند نیز می توانند به رگ های خونی اطراف خود حمله کنند و موجب خونریزی بسیار زیاد شوند.

در زمان های قدیم که امکان تشخیص بارداری خارج از رحم ممکن نبود، بسیاری از زنان در نتیجه این امر و خونریزی شدید، جان خود را از دست می دادند. اما امروزه با تشخیص های پیشرفته پزشکی و انتقال خون به بیمار، بسیار کم شاهد مرگ در نتیجه بارداری خارج از رحم هستیم.

نشانه های بارداری خارج از رحم تقریبا دو یا ۴ هفته پس از قطع پریود زن، ظاهر می شود. مشاهده لکه های عمول خون از لوله واژن یکی از نشانه های اولیه این مشکل است. این لکه ها اصولا با درد شدید و مداوم در بخش خلفی بدن (بخش داخلی بدن از سینه تا لگن) می شود.

اگر بارداری خارج از رحم باعث پارگی در اندام ها داخلی شده باشد، زن دردهای ناگهانی که بسیار شدید و ادامه دار هستند را در قسمت پایین شکم خود احساس می کنند که منجر به تپش قلب شدید و کمردرد زیاد می شود. در برخی موارد حتی موجب غش کردن نیز می شود. بنابراین، مشاهده هر گونه لکه خون غیرمعمول و ناگهانی می تواند در نتیجه پارگی ارگانهای داخلی باشد.

هنگام معاینات لگنی، پزشک باید ورم نازکی را در یک طرف لگن تشخیص دهد. حرکت تخمدان یا رحم در طول این آزمایش باعث درد می شود. اگر پزشک احتمال زیادی بدهد که بیمار دچار بارداری خارج از رحم شده است، آن خانم باید بلافاصه و فورا بستری شود.

درمان بارداری خارج از رحم درمان این مشکل به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله باید به اندازه جنین و اینکه آیا او باعث ایجاد پارگی شده است یا خیر، توجه کنیم. اگر جنین بسیار کوچک است و زن درد یا خونریزی زیادی را تجربه نمی کند، بارداری خارج از رحم را می توان با استفاده از متوترکسات‌ برطرف کرد. این دارو مانع از رشد جنین و باعث  جذب دوباره آن به بدن می شود.متوترکسات‌ به بدن زن تزریق می شود و در این حالت بیمار باید تحت مراقب و کنترل پزشک باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل خاصی نشود. اگر تزریق با موفقیت انجام نشود، احتمالا اندازه جنین بزرگ است یا زن دچار درد و خونریزی زیاد است که باید فورا مورد جراحی قرار گیرد.

زنانی که دچار بارداری خارج از رحم می شوند، ۱۵ درصد شانس بارداری دوم را دارند. این به این مفهوم نیست که آنها از بارداری دوباره خود نا امید شوند، بلکه باید با مراقب های زیاد و توجه دقیق به انواع نشانه ها شانس خود را دوباره آزمایش کنند. این زنان بهتر است با فاصله های کوتاه به پزشک مراجعه کنند و مورد معاینه قرار بگیرند. اما در مواردی که جنین زیاد رشد کرده است، متاسفانه پایان غم‌انگیزی برای مادر به وجود می آید و جنین او مرده باید به دنیا آورده شود.

یک متخصص زنان و زایمان با هشدار به مادران سیگاری که قصد باردارشدن دارند، گفت: «استعمال دخانیات به دلیل تنگ کردن دهانه رحم تأثیر بدی روی بارداری می‌گذارد و احتمال بارداری خارج رحمی را افزایش می‌دهد.»

دکتر آزیتا صفارزاده کرمانی در گفت و گویی بیان کرد: «کشیدن سیگار باعث کندشدن حرکات روده‌ای و تحرک کم پرزهای روده می‌شود که درنتیجه آن احتمال بارداری خارج رحمی افزایش می‌یابد.»

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پی استعمال زیاد دخانیات که باعث آسیب عروق می‌شود، نتایج برخی تحقیقات مرگ داخل رحمی جنین را نیز گزارش کرده است. این متخصص زنان و زایمان در ادامه عنوان کرد: «البته عوارض استفاده از سیگار فقط محدود به زنان نیست و در مردان، کشیدن سیگار باعث کاهش حرکت اسپرم و حتی ناباروری می‌شود.»

وی در پایان تأکید کرد: «در صورت اعتیاد، مادر باید حتماً چند ماه قبل از به بارداری اقدام به ترک کند و اگر خانمی باوجود اعتیاد، باردار شد، حتماً تحت نظر پزشک اعتیاد را کنار بگذارد چون بازهم می‌توان از میزان عوارض کاست.»

علت مرگ جنین در ماههای مختلف بارداری

11 علت طولانی شدن پریود بیش از 1 روز

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

چه چیز باعث لکه بینی در دوران بارداری می شود؟

مسمومیت در بارداری چه علائمی دارد؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو علل حاملگی خارج رحمی

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


بارداری خارج رحمی یا حاملگی نا به جا، یکی از عوارض حاملگی است که در آن تخمک در جایی به غیر از رحم لانه گزینی می کند. رحم تنها مکانی است که اجازه رشد و تکامل نرمال را به جنین می دهد؛ چراکه می تواند همراه با رشد جنین بزرگتر شود و هم چنین جنین را از طریق جفت تغذیه می کند. در صورتی که تخمک در مکان دیگری به غیر از رحم جایگزین شود، علاوه بر اینکه امکان تبدیل شدن به جنین نرمال را نخواهد داشت، رشد آن می تواند منجر به پارگی نواحی اطراف شود و خونریزی های داخلی ایجاد کند. شیوع حاملگی خارج رحمی حدود 1 در هر 1 حاملگی است و مهم ترین علت مرگ مادر در سه ماهه اول بارداری محسوب می شود. به همین دلیل حاملگی خارج رحمی یکی از اورژانس های پزشکی است و حتما باید به موقع تشخیص داده شود. در این مقاله به توضیح علت حاملگی خارج از رحم و علائم بارداری خارج از رحم می پردازیم.علل حاملگی خارج رحمی

فهرست
علل بارداری خارج رحمی
علائم و نشانه های حاملگی خارج رحمی
برای بارداری خارج رحم چه باید کرد؟
عوارض حاملگی خارج رحمی
پیشگیری از حاملگی خارج رحمی
نکته نهایی درباره حاملگی خارج رحمی 


 

علت ابتلا به بارداری خارج از رحم همواره مشخص نیست. اما در برخی موارد عواملی وجود دارند که ریسک ابتلا به بارداری خارج رحمی را در مادران افزایش می دهند. در ادامه به توضیح این عوامل می پردازیم:

• بیماری التهابی لگن: شیوع بارداری خارج رحمی در خانم هایی که بیماری التهابی لگن دارند، بسیار زیاد است. علت این موضوع به بافت های اسکار موجود در لوله های فالوپ بر می گردد که منجر به آسیب مژک ها شده اند. مژک های موجود درون لوله های فالوپ موجب هدایت تخمک بارور شده به رحم می شوند. هنگامی که عملکرد این مژگ ها به دلیل آسیب وارده به آنها مختل شود، تخمک بارور شده در لوله های رحم مانده و موجب ابتلا به بارداری خارج رحم می شود.

• ناباروری: ناباروری در واقع به معنی سخت بارور شدن است؛ چرا که امروزه با پیشرفت های زیادی که در این زمینه انجام شده، احتمال اینکه فردی کاملا نابارور باشد بسیار کم است. ارتباط بین ناباروری و حاملگی خارج رحمی پیچیده است؛ چرا که هم ناباروری می تواند منجر به حاملگی خارج رحمی شود و هم حاملگی خارج رحمی می تواند علت ناباروری باشد. روش هایی که برای القای بارداری در افراد نابارور استفاده می شوند (مثلIVF ) هم می توانند ریسک بارداری خارج رحمی را افزایش دهند.

• استفاده از آی یو دی: یکی از روش های جلوگیری از بارداری است و در واقع دستگاهی است که درون رحم کار گذاشته می شود تا مانع آزاد شدن تخمک در رحم شود. در موارد نادری ممکن است در هنگام استفاده از این دستگاه لقاح صورت گیرد که موجب افزایش احتمال ابتلا به حاملگی خارج رحمی می شود. این دستگاه نقش اسپرم کُش دارد اما گاهی نمی تواند مانع رسیدن اسپرم به تخمک شود و بارداری رخ می دهد. علت دیگر می تواند به عوامل عفونی برگردد. IUD با ورود خود به داخل رحم ممکن است باکتری هایی را وارد دستگاه تناسلی کند و به عفونت لوله های فالوپ بینجامد که در نهایت ریسک بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد. ریسک ابتلا به بارداری خارج رحمی در افرادی که از IUD استفاده می کنند، تقریبا 1.5 برابر زنانی است که IUD ندارند.


• قرص های جلوگیری از بارداری: این قرص ها هم مشابه IUD برای جلوگیری از بارداری به کار می روند ولی در اصل مانع تخمک گذاری می شوند اما گاهی ممکن است با وجود مصرف این قرص همچنان تخمک گذاری رخ دهد که در صورت وقوع تخمک گذاری ممکن است لقاح در لوله های فالوپ رخ دهد و موجب بارداری خارج رحم شود.

• جراحی لوله ها یا وارد شدن آسیب به آن ها: 96 تا 98 درصد حاملگی های نا به جا، در لوله های فالوپ یا همان لوله های رحم اتفاق می افتد؛ بنابراین یکی از مهم ترین علل حاملگی نا به جا، آسیب لوله ها است. مژک هایی که در دیواره داخلی لوله های فالوپ هستند، تخمک بارور شده را از لوله ها به سمت رحم هدایت می کنند. هر گونه آسیب وارده به لوله های فالوپ و مژک های آن می تواند ریسک حاملگی خارج رحمی را بالا ببرد.

• جراحی و دستکاری های داخل رحمی: چسبندگی داخل رحمی می تواند منجر به حاملگی نا به جا در سرویکس یا همان دهانه رحم شود. یا اگر مسیر لوله به رحم مسدود باشد ، حاملگی داخل لوله ی رحم یا همان لوله های فالوپ رخ می دهد که بسیار خطرناک است و در صورت عدم رسیدگی میتواند منجر به خونریزی شدید و مرگ شود. این چسبندگی ها اغلب به دنبال دستکاری ها و جراحی های رحمی از جمله کورتاژ تشخیصی اتفاق می افتد.

• مصرف دخانیات: سیگار یکی از عواملی است که خطر حاملگی داخل لوله ای و خارج رحمی را در خانم ها افزایش می دهد. سیگار منجر به آسیب یا از کار افتادن مژک ها در بدن می شود. با کاهش فعالیت مژک ها، مدت زمانی که تخمک بارور شده باید به رحم برسد، طولانی می شود؛ اگر تخمک بارور شده به موقع به رحم نرسد، در همان لوله جایگزین می شود و حاملگی خارج رحمی رخ می دهد.

• سابقه قبلی بارداری خارج رحمی: وجود سابقه ابتلا به بارداری خارج رحمی موجب افزایش احتمال وقوع مجدد بارداری نابه جا می شود و ریسک وقوع مجدد حاملگی خارج رحمی در زنان با سابقه ابتلا به بارداری خارج رحمی بسیار از افراد معمولی است. این موضوع به علت زمینه ای بر میگردد که موجب وقوع حاملگی خارج رحمی شده است که می تواند یه دلیل مشکل ساختار بدنی یا هر علت دیگری باشد و تا زمانی که این علت زمینه از بین نرود، ریسک وقوع مجدد بارداری خارج رحمی هم چنان بالا خواهد بود.

• اندومتریوز: بیماری اندومتریوز هنگامی رخ می دهد که بافتی مشابه بافت رحم در جاهای دیگر بدن شروع به رشد می کند و مانند اندومتر رحم هر ماه ریزش پیدا کرده و خونریزی می کند؛ با این تفاوت که راهی برای خروج خون آن وجود ندارد و به همین علت موجب درد های شدید قاعدگی می شود. بررسی ها نشان داده که ریسک بارداری خارج رحمی در افراد مبتلا به اندومتریوز است؛ اما دلیل این موضوع هنوز به خوبی شناخته شده نیست.

• شرکای جنسی متعدد: داشتن رابطه های جنسی محافظت نشده می تواند منجر به عفونت های متعدد ویروسی و باکتریایی در فرد بشود. عفونت دستگاه تناسلی به علت ایجاد التهاب و از بین بردن بافت طبیعی لوله ها و رحم می تواند منجر به حاملگی خارج رحمی گردد.

• بستن هر دو یا یکی از لوله ها به دلایل مختلف: بستن لوله های رحم یا توبکتومی یکی از روش های دائمی جلوگیری از بارداری است. افرادی که به هر دلیل از جمله عدم تمایل به بارداری یا بدخیمی های مربوطه لوله های خود را بسته اند، در معرض ریسک ابتلا به حاملگی خارج رحمی بیشتری هستند. علت این موضوع همان دستکاری و آسیب لوله ای است. اگر به هر دلیلی لوله های بسته شده باز شوند، به علت آسیبی که به آنها وارد شده با احتمال بیشتری حاملگی خارج رحمی ایجاد خواهد شد.

• تماس داخل رحمی جنین دختر با دی اتیل استیلبسترول: دی اتیل استیلبسترول نوعی هورمون استروژن مصنوعی است. این هورمون در گذشته برای مواردی هم چون مشکلات هورمونی، کنترل علائم یائسگی و کمبود استروژن یا در زمان حاملگی برای جلوگیری از سقط جنین در افرادی که سقط های مکرر داشتند و هم چنین در سرطان پروستات در آقایان به کار می رفت. با اینکع مصرف این دارو محدود شده است اما مصرف آن می تواند ریسک ابتلا به حاملگی خارج رحمی و دیگر مشکلات بارداری از جمله زایمان زودرس، سقط جنین و مسمومیت حاملگی را افزایش دهد.

• سقط جنین: سابقه سقط جنین، ریسک بارداری خارج رحمی را افزایش نمی دهد اما در صورتی که منجر به دستکاری رحمی نشده باشد. آسیب به لوله های رحم یا خود رحم در اثر سقط جنین می تواند احتمال ابتلا به بارداری خارج رحمی را افزایش دهد.



 

1 درصد خانم های دچار حاملگی خارج رحمی هیچ علامتی ندارند. هم چنین در بسیاری از موارد علائم این بیماری اختصاصی نیست و ممکن است با بیماری های دیگری هم چون آپاندیسیت، عفونت های ادراری، سقط خود به خودی و پیچ خوردگی تخمدان اشتباه شود. به همین علت برای تشخیص آن نیاز به سونوگرافی و پیگیری های دارد. امروزه حاملگی خارج رحمی با روش های آزمایشگاهی پیشرفته به خصوص بتا hCG سرم مادر و سونوگرافی (اغلب سونوی ترنس واژینال)، به راحتی قابل تشخیص است. علائم مهم آن شامل تاخیر پریود، درد شکم و خونریزی غیر طبیعی رحم است. گاهی خونریزی شدید در مادر منجر به شوک و غش می شود. علائم بالینی حاملگی خارج رحمی به طور میانگین 7 هفته (4 تا 8 هفته) پس از آخرین پریود نرمال بروز پیدا می کند. مهمترین نشانه های بارداری خارج از رحمی عبارتند از: 

• افزایش hCG که همان آزمایش بتای خون است
• خونریزی واژینال (خفیف تا شدید)
• درد پایین شکم به طور ناگهانی که می تواند درد تیز یا مبهم باشد
• درد لگن
• دهانه رحم حساس به لمس و حرکت
• وجود توده در آدنکس ها (به اعضای و بافت های درون رحم از جمله تخمدان ها آدنکس گفته می شود)
• آدنکس حساس به لمس

اگر شما هم نشانه ها و علائم حاملگی خارج رحمی را دارید، می توانید برای دریافت مشاوره با خانم دکتر متین ذاکرین جهت نوبت گیری ویزیت با شماره 2144463475 تماس بگیرید.


 

هر خانم متاهلی که رابطه جنسی دارد، باید به دنبال هر کدام از علائم زیر به پزشک مراجعه کند:
• زمانی که به دنبال تاخیر پریود، دچار هر گونه درد شکمی تیز یا درد مبهم در لگن شود.
• هر گاه در طی حاملگی دچار خونریزی شود.
• هر گاه دچار لکه بینی یا خونریزی پس از تاخیر در پریود شود.
• اگر دچار سرگیجه های شدید یا حالت غش کردن بشود.
در صورتی که از افراد پر خطر برای حاملگی نا به جا هستید و یا سابقه این مورد را در گذشته داشته اید باید با دقت بیشتری به علائم توجه کنید و سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه نمایید. 


 

خوش بختانه با پیشرفت های پزشکی، امروزه به راحتی حاملگی های خارج رحمی تشخیص داده شده و درمان می شوند. اما هنوز هم در کشور های توسعه نیافته مرگ و میر ناشی از این عارضه نسبتا بالاست. حاملگی نا به جا در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، عارضه شدیدی برای مادر ایجاد نمی کند و قابل درمان است. هر چند داشتن سابقه حاملگی خارج رحمی، ریسک بارداری های نا به جای بعدی را در فرد افزایش می دهد. 


 

در واقع اکثر اوقات با داشتن سبک زندگی سالم می توان از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد. حاملگی خارج رحمی هم تا حدودی قابل پیشگیری است. به وسیله عدم استعمال سیگار و نداشتن شرکای جنسی متعدد می توان ریسک ابتلا به این عارضه را کاهش داد یا در صورتی که سابقه ابتلا به بارداری خارج از رحمی را دارید، به هیچ وجه از IUD به عنوان روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده نکنید. 


 

حاملگی خارج رحمی یک اورژانس پزشکی است و باید به موقع تشخیص داده شود. علائم مهم آن شامل خونریزی و درد شکم است؛ هرچند گاهی هیچ علائمی ندارد. لذا با تاخیر پریود و شک به حاملگی بهتر است زودتر برای آزمایش تایید حاملگی اقدام شود و در صورت وجود هر گونه درد و خونریزی غیر طبیعی به پزشک مراجعه گردد.

نشانه ها بارداری خارج رحمی را جدی بگیرید و در صورت مشاهده نشانه ها حتما به پزشک مراجعه فرمایید. اگر پریود شما بیش از حد به تاخیر افتاده است، بهتر است برای مطمئن شدن از عدم ابتلا به بارداری خارج رحمی یا درمان دیگر عللی که موجب تاخیر پریود شما شده است، به خانم دکتر متین ذاکرین برای معاینه و مشاوره مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات و تعیین وقت معاینه با شماره 2144463475 تماس بگیرید.


 

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :



شنبه ها
11 صبح تا 5 عصر

علل حاملگی خارج رحمی


یکشنبه ها
11 صبح تا 8 شب


سه شنبه ها
11 صبح تا 8 شب


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



نوبت دهی با تلفن گویا


21-42198555


تماس با منشی و نوبت دهی فوری


(شنبه تا چهارشنبه ساعت 1 تا 18)


21-44463475


پیجی مفید با بیش از 1 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


تلفن گویا جهت نوبت دهی:         21-42198555


تماس با منشی جهت نوبت دهی فوری:     44463475-21


1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *