درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

خواص دارویی و گیاهی

درمان مزاج سوداوی سرد و خشک
درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

مزاج ها را قبلا برایتان گفتیم و شرح دادیم که توجه و شناخت مزاج ها چقدر برای سلامت جسم و روح تاثیر دارد. در میان مزاج ها بهترین مزاج گرم و تر است و پردردسرترین مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی است. در مطالب مربوط به غذاهای مفید و مضر برای مزاج های مختلف ابتدا به تغذیه سرد مزاج های سوداوی (مزاج سرد و خشک) خواهیم پرداخت.

این افراد اندامی لاغر دارند . کم خواب بوده و بینی خشکی دارند . به شیرینی وگرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری نشان می دهند . بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سردو خشک افرادی دقیق ، منظم ، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.علائم سرد مزاجها یعنی  افسردگی وگریه،سفیده چشم سیاه،سوزش معده،سوزش ادرار،لاغری،رنگ چهره کدر(نامساوی براق)،یبوست شدید، عصبانیت ، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان،کابوس دیدن و خواب های اجق وجق، اینها بایدغذاهای سردوخشگ (سوداوی)راازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

بحث تغذیه برای رساندن تعادل مزاج اهمیت خاصی دارد پی به این مسئله دقت بسیاری کنید.درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

سرد مزاج های سرد و خشک (سوداوی ها ) از خوردن غذاهای چرب , شور , مانده و بیات به خصوص گوشت , ماهی دودی , شیرینی جات مصنوعی , ادویه جات و به خصوص چای و نیز خوردن قرص جلوگیری , خودداری نمایند و در عوض بیشتر از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی , بارهنگ , تخم ریحان و مرو استفاده کنند .

 مصرف پنیر همراه با چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گون افراد فوق العاده زیان اور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند .

بادمجان و غذاهای نمک سود :مانند ماهی دودی ماهی شور خیار شور و ماست و پنیر , چای شیرین , ترشی جات , شیرینی جات قنادی , سرکه , چای , دوغ , برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست.

 در بین غذاها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ و نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند .ماش پلو، گوجه سبز، سنجد، شادونه ، گشنیز، سماق، زرشک ، آب یخ ، غوره،لیموعمانی، ذرت،نارنگی سوسیس وکالباس،عدس،گوشت گاو- گوساله وگوسفندماده،قهوه وچای ونسکافه،میوه کال، ساندویچ، شرینی جات،غذاهای سرخ کرده ،ادویه تند،خیارشورو..، ترشی ولیته، کره گیاهی وخامه،غذاهای نشاسته ای مانندماکارونی ،آب یخ،سس ورب گوجه فرنگی،ساندویچ وپیتزا غذاهای کارخانه ای . خربزه- انگور- طالبی- کدوحلوائی ومسمائی- گیلاس- جگرودل وقلوه- نان پنیرخشگ وسرداست  کشک مانند پنیرسرد وخشگ است ولی کلسیم آن بییش ازپنیراست هرروزاندازه دوبندانگشت مکیده شودبعدازان سیاه دانه باآب قورت داده شود

این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند .

کلیه ی غذاهای گرمی بخش، مانند:گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. سبزیجات گرم، مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران زیره و استفاده از بذرهای ملین، مانند:قدومه ی شیرازی، تخم شربتی و سایر ملین های ملایم از جمله ی خوراکی های مفید برای افراد سوداوی مزاج است.

استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هویج فرنگی پخته نیز بسیار مفید است و همچنین استفاده از سالاد های فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای افراد دارد.تنقیه ی دم کرده جو یا روغن زیتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان یعنی روده ها نقش موثری خواهد داشت . اگر چنین افرادی به فکر اصلاح طبع خود نباشند شدیدا دچار افسردگی و پژمردگی روحی خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکیده تر می شوند و چهره شان گرفته تر می شود.

غذاهای حاوی سدیم که افرادباطبع پائیزی (سوداوی ) بایدمصرف نمایند:لوبیا ها – خربزه – طالبی – شلغم – هویج – کلم قمری – کدوحلوائی – گلابی – انگور- قیسی- زیتون رسیده – موز- آناناس – خربزه درختی(پاپایا)- انبه  .

افراد سوداوی مزاج دارای پوست خشک بوده باید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.10 الی 15 دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.چند قطره آب لیمو ترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند.آب هویج آب سیب را فراموش نکنند.حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن های مناسب مفید می باشد. بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنید.

 افراد سوداوی مزاج بهتر است پیاده روی انجام دهند.حداقل 5 الی 6 ساعت خواب نیاز دارند.خوابیدن درطی روز برای آن ها مضر است.از هوای سرد و خشک (کولر گازی)خودداری کنند.از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند.افسردگی.غم.تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می شوند.

 مداوم تماشای رایانه و زیاد تماشا کردن تلویزیون. سودا را افزایش می دهد.

یه دفعه هیچی نخوریم بمیریم حتی طالبی وخربزه نمیشه که

ما نفهمیدیم بالاخره چی کار کنیم یه جا گفته کدو حلوایی بخورید یه جا گفته نخورید

ممنون مطالب مفیدی بود

بلاخره خربزه وانگور و کدو رو بخوریم یانه؟ ودر کل ما که از گشنگی میمیریم لاغریم لاغر تر میشیم .هیچی که قابل خوردن برا ما نیست.

سلام. منم سردمزاج وسوداوی هستم امابااینکه همیشه کم میخورم بازم اضافه وزن دارم . چرا آخه؟؟؟

شاید مشکلت ارثی باشه

دوست عزیز شما غلبه مزاج داری

سلام میشه مصرف اب رو.افزایش بدیم برای درمان خشکی بدن واینکه شنیدم ماساژ بدن به پایین با روغن هم مفیده میشه بگید چه روغنی?ممنون میشم

سلام طبع من سودا هست هرکاری میکنم سودای بدنم کم نمیشه تغذیه هم رعایت میکنم اما بی فایده هست باید چیکار کنم

عزیزان منم سوداوی هستم به شرطی میشه چیزایی ک گفته نخورین رو بخوریم که خنثی کننده اش رو همراهش بخوریم یعنی مزاجش رو متعادل کنیم از سردی درش بیاریم
من الان صفرا بهم غلبه کرده و کل سیستمم به هم خورده ازین پس باید هرچی بخورم متعادلش کنم.سوداوی ها اگ میخوایید مریض نشید هرچی میخورید مزاحش رو متعادل کنید

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

طب سنتی و مکمل ۱۱۷ دیدگاه 229,115 بازدید

کسانی که دچار مزاج سودا می شوند اکثرا به یاس و نا امیدی و ناراحتی های فکری و روحی مبتلا هستند , مدام در خود فرو می روند , خود خوری می کنند و برای آرامش خود گریه می کنند.

این افراد (مثلا کسانی که احساس گزگز دست و پا می کنند) باید از خوردن غذاهای چرب , شور , مانده و بیات به خصوص گوشت , ماهی دودی , شیرینی جات مصنوعی , ادویه جات و به خصوص چای و نیز خوردن قرص جلوگیری , خودداری نمایند و در عوض بیشتر از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی , بارهنگ , تخم ریحان و مرو استفاده کنند .

مصرف پنیر همراه با چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گون افراد فوق العاده زیان اور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند .

درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هویج فرنگی پخته نیز بسیار مفید است و همچنین استفاده از سالاد های فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای افراد دارد.تنقیه ی دم کرده جو یا روغن زیتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان یعنی روده ها نقش موثری خواهد داشت . اگر چنین افرادی به فکر اصلاح طبع خود نباشند شدیدا دچار افسردگی و پژمردگی روحی خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکیده تر می شوند و چهره شان گرفته تر می شود.

کلیه غذاهای گرمی بخش مانند گوشت گوسفند , شتر , کبوتر برای سوداوی ها خوب است . در صورت مصرف برنج , حتما شوید و زیره سیاه استفاده شود .

سبزی جات گرم مانند نعناع , ترخون , ریحان , جعفری , تره , انواع کلم و… مصرف شود کشمش , انجیر , خرما , زعفران , زیره , آفتیمون و بذرهای ملین مانند خاکشیر , تخم شربتی , قدومه شیرازی برای افراد سوداوی مزاج بسیار مفید است

بادمجان و غذاهای نمک سود مانند ماهی دودی ماهی شور خیار شور و گوشت گاو و گوساله و ماست پنیر , چای شیرین , ترشی جات , شیرینی جات قنادی , سرکه , چای , دوغ , برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست.

در بین غذاها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ و نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند .

این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند .

به امید روزی که همه ی انسان ها در وهله ی اول در مورد طبع و مزاج خود , شناختی جامع و در وهله ی بعد نسبت به غذاهای مناسب ان اطلاعات کافی داشته باشند تا اخلاط اربعه را در بدن خود به حال تعادل نگه دارند و از هر گونه کسالت و بیماری نجات پیدا کنند . مثلا فرض کنید که طبع کسی در ابتدا متعادل و اخلاط او متناسب و از نظر جسمی کاملا سالم است حال مدتی است که شروع به خوردن مرتب ماست و دوغ کرده است , نتیجه این کار ان می شود که دچار پار ستزی و گزگز و خواب رفتگی پا و دستهایش می شود و هر چه به پزشکان مختلف مراجعه می کند علت ان را تشخیص نمی دهند. در طب سنتی کافی است شما بدانید پارستزی اندام ها در اکثر اوقات مربوط به رسوب سودا در اطراف و گلوگاههای اعصاب محیطی شما می باشد و خوردن دائمی ماست , سودای محیط را زیاد کرده و باعث کم خونی موضعی در اطراف اعصاب محیطی شما شده و غذا رسانی و اکسیژن رسانی به اعصاب را نختل می کند و در نتیجه شخص دچار گزگز اندام هایش می شود , و پرهیز دادن بیمار از خوردن ماست و فصد خون مکرر و کم از اندام درگیر یا زالو درمانی به فوریت , سودا را از بدن بیرون کرده و بیمار در زیر فصد احساس سبکی و بهبودی اش را فی الحال حس می کند.

و در کل انسان ها معمولا به طور ارثی و مادرزادی یا بلغمی هستند و یا دموی یا صفراوی یا سودایی و در موارد بسیار نادر دارای اعتدال مزاج .

و گرایش به یک مزاج نشان از مریضی نیست بلکه تمامی این مزاج ها باید به وسیله  تغذیه مناسب با مزاجشان و رعایت تقوای الهی و ترک گناه و انجام واجبات به تعادل نسبی برسند.

تعادل نسبی یعنی بلغمی معتدل , صفراوی معتدل , دموی معتدل , سودایی معتدل .

مثلا شما بلغمی هستید و موهایتان بور است و رنگ پوستتان خیلی سفید و قوای جنسیتان ضعیف و … حال اگر شما مصرف سردی جات را کاسته و یا همراه با مصلح بخورید و … می بینید که به اعتدال می رسید یعنی اعتدال بلغمی , و در این اعتدال ضعف قوای جنسیتان برطرف می شود کسلی و سفیدی مفرط چهره نیز رفع می شود ولیکن انتظار این که چهره شما گندمی یا گلگون شود یا موی سرتان سیاه خالص شود دور از دسترس می باشد زیرا شما مزاج ژنتیکی خود را عوض نمی توانید بکنید بلکه فقط متعادل می کنید و رعایت و پرهیز باید در تمام طول عمرتان انجام شود و صرفا تغذیه در رسیدن به اعتدال مطرح نیست بلکه حتی خواب و بیداری, پوشش , اعتقادات و .. بر مزاج تاثیر دارند .و نتیجه این می شود که بعضا شما فردی را می شناسید با علائم صفراوی ولیکن حتی یکبار هم او را خشمگین و یا پرخاشگر ندیدید (در حالی که در غلبه صفرا افراد زود خشمگین می شوند که البته زود نیز آرام می شوند) که علت آن تقوای الهی و تعادل است و حال انکه هیکل او شاید در حد اعتدال نباشد.

برای حفظ سلامت و درمان بیماری ها لازم است ما گرمی ها و سردی ها را بشناسیم تا با بهره گیری درست و به جا از آنها بدن خود را درحال تعادل نگهداری کنیم و در صورت بروز بی تعادلی و بیماری از آنها برای درمان بهره بگیریم .

دانستن گرمی ها و سردی ها موجب توان تطبیق ما با مزاج تن و روان انسان شده و از عوارض جانبی مصرف غذاها و داروها می کاهد , نیز هر چقدر میزان اطلاعات انسان از این ویژگی ها بیشتر باشد و توانایی فهم دقیق تری از مزاج داشته باشد بر شتاب درمان بیماری ها افزوده می شود.

تنظیم: پارسی طب

با همکاری: www.zaloo.ir

برچسبخاک سودا طب طب سنتی طبع مزاج

۱۳۹۸-۰۲-۰۵

۱۳۹۷-۱۲-۱۹

۱۳۹۷-۱۱-۲۳

دوست عزیز اگر قراره جواب کامنتهارو فقط به دادن شماره خلاصه کنید پس کامنتهارو کلا ببندید وتو سایت اعلام بفرمایید جهت پاسخ به سوالات با این شماره تماس حاصل شود 😐😐😐

تشخیص بیماری و درمان اون پروسه بسیار مهم و در عین حال زمان بری هست که حتما باید به صورت مفصل و البته خصوصی انجام بشه. شما هم اگه سوالی دارید میتونید پیغام بذارید و منتظر جواب همکاران باشید.

سلام من غلبه سودا دارم موخوره دارم همیشه میخوام درمان کنم ولی لاغریمو دوس دارم میگن تاثیر میزاره رو وزن درسته؟

سلام این شماره و ادرس کانالتون غیر فعاله راه دیگه ای نیست؟

سلام. به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ (شماره تلگرام مشاوره پارسی طب) پیام دهید و سوالتون رو مطرح کنید..

با سلام و خسته نباشید . با بررسی هایی که کردم دیدم که همزمان دارای دو مزاج دم و صفرا هستم و این طور که فهمیدم چند مزاجه شدن اصلا خوب نیست. لطفا راهنمایی ام کنید که چجوری یک مزاجه شوم و فقط به همان مزاج دم برگردم

سلام. جهت اصلاح مزاج، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا جهت ویزیت توسط پزشک راهنمایی شوید.

سلام من ۱۸ سالمه و فک میکنم دچار غلبه ی سودا یا صفرا شدم ی مدت هر صبح اب زرد بالا میاوردم و خیلی لاغر شدم در حالی ک قبلا چاق تر بودم وهر کار میکنم نمیتونم چاق شم و پوستم هم خیلیییی جوش میزنه باید چه کار کنم

سلام. نیاز به بررسی بیشتری است. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام خانمی ۳۷ساله هستم دو ماه پیش بر اثر مصرف قرصهای انتی بیوتیک برای عمل جراحی که داشتم دچار یبوست شدید شدم و دچار شقاق به چن دکتر مراجعه کردم و بعد تقریبا دوماه بعد از درد زیاد خیلی بهتر شدم و رژیم غذاییم رو خیلی رعایت میکردم ولی متاسفانه دو روز پیش با خوردن یک عدد شیرینی دچار یبوست شدید شدم و دوباره دچار شقاق شدم با اینکه رژیم غذاییم رو خیلی رعایت میکنم چرا دچار یبوست شدم من فکر میکنم سودایی هستم و اینکه تا دو ماه قبل من مشکلی نداشتم فقط تو تابستون دچار یبوست شدید شدم چون اب و فیبر نمیخوردم خواهش میکنم راهنمایی کنید

این آدرس @moshaverparsiteb که برای سوالات میگین تو تلگرتم پیام بدیم کانال تلگرامه و نمیشه چت کرد یا سوال پرسید لطفا آیدی تلگرام بدین

سلام. به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ (شماره تلگرام مشاوره پارسی طب) پیام دهید و مشکلتون رو مطرح کنید.

سلام خسته نباشد من دچار مشکل واریکوسل هستم خواستم بدونم ایا واریکوسل به سودایی بودن ربط داره؟ من به خاطر سودایی بودن دچار این مشکل هستم؟

باید مزاجتون کاملا بررسی بشه تا علت یابی بشه

با تشکر از سایت عالیتون خدایا انسان هر چقدر بیشتر به راز خلقت پی میبرد ایمانش به خدا بیشتر میشود من در تعجبم چرا دولتها این همه هزینه کلان برای درمان بیماریها میکنند در صورتی که با هزینه های خیلی پایینی میشود جلوی خیلی از بیماریها را گرفت چرا فضای زندگیمان اینقدر دگرگون شده چرا غم ناراحتی بیماری اینقدر زیاد شده خدایا به دادمون برس

سلام…وقت بخیر طبع سوداوی با رژیم غذایی مناسب قابل درمانه؟ واینکه بیماری مزوفونیا به این طبع ربطی داره یانه؟درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

سلام. بله می تونه از عوارضش باشه. به تلگرام مشاوره به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید و بیشتر شرح مشکل کنید.

سلام من مشکل طبع سوادیی راشتم دارو خوردم خوب شدم ولی نمی دانم الان اضافه وزنم مربوط به همین هست یا نه میشه را هنمایی کنید

سلام. می بایستی شرح دقیق تری از وضعیت شما گرفته بشه. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید تا بررسی بشید.

سلام چه دارویی مصرف کردین؟ علاوه بر این که از این طبع رنج میبرم لاغری که دارم هم اذیتم میکنه.

سلام. جهت بررسی وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید تا راهنمایی بشید.

منهم سودایی هستم و هر وقت پنیر مصرف میکنم واقعا حالم بد میشه

سلام.من سودایی هستم و شربت متادون میخورم مزاجم کامل ریخته بهم کمکم کنید؟

ملین مصرف کن، غذا هایی که ملین هستن

با سلام لطفا پذشک حاذق براى مشکلات فوق معرفی فرمایید

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید و شرح مشکل کنید.

سلام مشاور پارسی طب بنده شدیدا از مزاج سودایی رنج میبرم به یک برنامه غذایی نیاز دارم مثلا صبحانه ناهار و شام چی بخورم تو سایتها زیاد گشتم اونجور که تو سایتها نوشتند اصولا باید هیچی نخورم . ممنون از راهنمایی هاتون

سلام. جهت تعدیل وضعیت مزاجیتون، به تلگرام مشاوره به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید تا به صورت ریشه ای بررسی و درمان بشید.

با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم در طب سنتی کسی که مزاجش سودایی هست یا سودایی میشه دچار موی زائد میشه؟من تا دوسال پیش هیچ موی زائدی توی بدن و صورتم نداشتم به حدی کم مو بودم که حتی نیازی به اصلاح صورتم نداشتم و بدنم هم فقط پاهام تا قسمت زیر زانو تعدا کمی مو داشت ولی توی این دوسال اخیر تمهای زائد تمام بدنم را گرفتن خیلی افسرده شدم خیلی دکتر رفتم ولی نه مشکل هورمونی دارم نه کیست در واقع بی دلیل دچار این مشکل شدم لطفا را هنمایی کنید.با تشکر

سلام. بله. در کنار درمان، بایستی موارد تغذیه ای هم رعایت بشه. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید تا به طور کامل بررسی بشید.

سلام من خانم ۲۳ ساله هستم تازه نامزد کردم و با توجه به خصوصیاتی ک راجع به سوداوی فرمودید متوجه شدم مزاج همسرم سوداوی است تمام ویژگی های این مزاج را دارد و متاسفانه برنامه غذایی ناصحیحی هم دارد میشه بگید چجوری این مسایل رو براش تفهیم کنم ک براحتی بپذیره؟؟؟ با توجه به اینکه خیلی سخت عقایدشونو عوض میکنن. و یه رژیم کامل و همه جانبه اگ ممکنه بهم معرفی کنید

واسم عجیبه من گروه خونیم A+ طبق یه جستجوی ساده توی همه سایتا نوشته طبع من سودا یعنی خاکه ولی خصوصیات من کاملا با خصوصیات مطرح شده در مورد طبع سودا متفاوته ، پس چطور متوجه بشم طبعم چیه؟

سلام. امروزه مزاج ها به دلیل شرایط زندگی (غذا، تحرک، وضعیت خواب و بیداری و…) دچار به هم ریختگی هایی شده. جهت بررسی وضعیت مزاجیتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۵۳۴۰ ۹۱۷ ۰۹۱۲ پیام بدید تا بررسی بشید.

سلام من سی سالمه و متاهلم ادم سرحال و شوخی هستم اما وقتایی که تنهام خیلی فکرای بدی تو ذهنم میاد و خیلی حساسم و خیلی هم زود گریم میگیره تو یه تستی گفتن من مزاجم سوداوی حاده ولی من نه پوستم خشک و تیرست و نه لاغرم برعکس حدود ۳۰ کیلو اضافه وزن دارم که سه هفتست رژیم شروع کردم و ۴ کیلو کم کردم میخواستم بدونم من واقعا با این تفاوت ها سوداوی حادم؟ البته من سه سال پیش عمل لاپراسکوپی کردم و کیسه صفری رو دراوردم

سلام. دوست عزیز. به تلگرام پارسی طب به شماره ۵۳۴۰ ۹۱۷ ۰۹۱۲ پیام بدید تا بررسی بشید.

بسم الله الرحمن الرحیم افتیمون برای روده ها ضرر دارد

با سلام اگه میشه بفرمائید بیماری چربی خون با تشدید وضعیت مزاج سوداوی ارتباطی دارد یا خیر

سلام. دوست عزیز نیاز به بررسی دارید. برای ویزیت و درمان، به تلگرام پارسی طب به آدرس moshavereparsiteb@ پیام بدید .. سالم باشید..

سلام.من ۲۹ساله ام.حدودا دو سالی هست که دچار وسواس فکری شدید شدم.دائما تو فکر اینم که انگار قراره اتفاقات بدی برای من یا اطرافیانم بیفته.دائما به بیماری های خطرناک فکر میکنم.الانم ۷ ماهی هست که دچار مشکلات گوارشی شدم،به غذا بی میلم،وزنم کم شده،عضلات شکمم گهگداری منقبض میشه،دردهایی زیر دنده ها و بیشتر سمت چپ شکم دارم.گاهی دچار درد کتف و سمت چپ سر میشم.هر وقتی سرگیجه خفیف و سوت کشیدن گوش ها رو هم دارم.با یک پزشک طب سنتی مشوزت کردم به من گفتند سودای شدید دارم.همین دردها باعث تشدید حالات افسردگی در من شده.اضطراب و استرس فراوان دارم.کف دست و پاهام یخ میکنه و گاهی هم خارش دارم.لطفا راهنمایی بفرمایید.متشکرم.

سلام. بله علایم غلبه شدید سودا هست. بایستی موارد دیگه ای هم کنارش بررسی بشه. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید تا بیشتر بررسی بشید و یا با دفتر مشاوره پارسی طب به شماره ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴تماس بگیرید.

سلام من غلبه بر سودا حاد دارم با با مشاور شما صحبت کردم متوجه شدم سودام واقعااا کلافه ام کرده تاقتممم خیلی کمه عصبی ام زود رنج تنهایی خیلی دوست دارم عجلوم هستم این داروی که معرفی کردید ۹ گیاه ضد سودا واقعا گرونه اصلا به صرفه نیست حداقل چند چیز بگید که ارزون باشه از عطاری بگیرم نه اینکه هی محصولات خودتون معرفی کنید

سلام. مقطرها کاملا گیاهی هستن، هیچ گونه ماده ی طعم دهنده و یا اسانسی به محصولات اضافه نمی شه و ارگانیک هستند.

خانوم رقیه من هم عینه,شما سوداوی هستم. توصیه میکنم از هیچ شربتی استفاده نکنین مثل من مقدار مناسبی گل گاو زبان اسطوخدوس بادرنجبویه سنبلالطیف عناب افتیمون و چوب ریشه یا پودر شیرین بیان بگیرین بجوشونین به عنوان منضج روزی چند بار بخورین. صبح و شب از همه بهتره و زیاد هم بخورین. دو لیوان سه لیوان. از سنا و گل سرخ هم به عنوان مسهل استفاده کنین و رژیم غذایی تون رو هم رعایت کنین. احساس بهتری خواهید داشت.

بسم الله الرحمن الرحیم بررسی کنید که افتیمون برای روده ها ضرر نداشته باشد

سلام من خانمی۲۸ ساله هستم که نمیدونم مزاجم چیه؟یکی بهم گفت چون پوست سفید داری بلغمی هستی و سرد، ازطرفی چون چند سالی هست که دچار وسواس فکری بسیار شدی شده ام و همه اش درون خودم توی تخیلات الکی هستمو بعدشم با ناراحتی و گریه و اعصاب خوردی شاید از فکر بتونم فارغ بشم دیگران گفتن که سوداوی و صفراوی هستی،پزشک اعصاب رفتم یکسال داروهای ضد استرس خوردم تاثیری نداشت،طب سوزنی هم رفتم بازم تاثیر نداشت،اکثر اوقات دست و مخصوصا کف پاهام یخ هستش حتی وسط تابستون،واقعا نمیدونم چیکار کنم،گاهی اونقدر غرق افکارم میشم ویا حرفها و اتفاقاتی که بهم زده شده یاب رام افتاده که با خودم حرف میزنم و تیکهای عصبی گرفتم،از بچگی تیکهای عصبی داشتم ولی هیچ وقت درگیری فکری و باخود حرف زدن نداشتم،لطفا راهنماییم کنید که چطور از این وضعیت نجات پیدا کنم؟

سلام ذوست عزیز لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب (moshaverparsiteb@) پیام بدید.

امکانش هست بهترین دکتر برلی رفع سودا و صفرا به من معرفی کنید لطافا ایمیل بزنید

وبسایت جالبی دارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

افرادی که دارای مزاج سرد هستند، خصوصیات جسمی و روانی متفاوتی نسبت به افراد دارای مزاج گرم هستند. افراد سرد مزاج اگه 40 سال داشته باشند و از وسایل الکترونیکی بیش از حد استفاده کنند دچار مشکلاتی خواهند شد. در این مقاله از دکتر سلام کارهای که افراد سردمزاج نباید آن ها را انجام دهند را جمع آوری کرده ایم. با ما همراه شوید.

پیشرفت فناوری در کنار آثار خوبی که داشته پیامدهای منفی نیز به‌جا گذاشته است؛ از جمله اینکه استفاده مداوم و بیش از حد از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه و تلفن همراه به دلیل امواج الکترومغناطیسی که ایجاد می‌کند، سبب افزایش سودای اندام‌های مختلف بدن و به‌خصوص مغز می‌شود. این افزایش سودا در افرادی که طبع سرد و خشک یا به عبارتی غلبه سودا دارند و همچنین اشخاص بالای 40 سال می‌تواند مشکل‌ساز باشد.درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص ویژگی‌های ظاهری و تمایلات اشخاص سوداوی مزاج (دارای طبع سرد و خشک) بیان می کند: به طور کلی افراد دارای این مزاج اندامی لاغر، قدی کوتاه و گرایش به مصرف مواد غذایی دارای مزاج گرم و شیرینی دارند. همچنین رنگ چهره آن‌ها نیز سبزه است.

فصل بهار و تا حدودی تابستان برای افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، فصل خوبی محسوب می‌شود و فصل پاییز و زمستان برای این گروه از اشخاص نامناسب است.

این گروه از اشخاص در صورتی‌که دچار غلبه سودا نشده باشند، اشخاصی بسیار دقیق، منظم، دوراندیش، محاسبه‌گر و دارای حافظه قوی هستند.

اغلب دانشمندان و فلاسفه دارای طبع سرد و خشک هستند. اشخاصی که این مزاج را دارند باید توجه داشته باشند که بر اثر مصرف غذاهای سوداوی یا تجربه حادثه غم‌انگیز می‌توانند دچار غلبه سودا و علائمی از قبیل افسردگی، گریه کردن، کدر شدن سفیده چشم، سیاهی پوست اطراف چشم، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، کدر شدن رنگ چهره، یبوست شدید، لجبازی، عصبانیت و در موارد شدید وسواس فکری و عملی، توهم، بوی بد دهان، کابوس دیدن و بی‌حالی شوند.

قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی، دیر خوابیدن، انجام کارهای فکری خسته‌کننده مانند استفاده طولانی‌مدت از رایانه از جمله رفتارهایی است که سبب سوق پیدا کردن مزاج مغز به سوی طبع سرد و خشک می‌شود

وی تأکید کرد: مصرف مواد غذایی چرب، مانده و شور، گوشت گاو، غذاهای کنسرو شده، ماهی‌دودی، شیرینی‌های قنادی، چای سیاه و ترش، استفاده از داروهای ضدبارداری در زنان، پنیر (به دلیل اینکه موجب ایجاد رسوبات در خون می‌شود)، خیار شور، نوشابه گازدار، آب یخ، عدس، انواع سس‌ها، غذاهای ساندویچی سرد و گرم و بادمجان سبب بروز سودا در بدن می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی دارای طبع گرم، گوشت گوسفند جوان، شتر، کبوتر و گنجشک، سبزیجاتی از قبیل کرفس و جعفری، عسل، بذرهای ملین مثل قدومه شیرازی، تخم شربتی، لوبیا، شلغم، هویج، کدو حلوایی، گلابی، انگور، خربزه، آناناس، موز، طالبی و انبه در افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، ضروری است.

اشخاص سوداوی مزاج باید برای پخت‌وپز از روغن‌هایی مانند زیتون و کنجد استفاده کنند. همچنین این گروه از افراد باید بدن خود را به وسیله روغن‌های زیتون و کنجد یا بنفشه و بادام ماساژ موضعی دهند.

در شرایط عادی مغز اشخاص دارای طبع سرد و ‌تر است. بر اثر مصرف برخی مواد غذایی یا انجام تعدادی از رفتار‌ها و قرار گرفتن در محیط سودازا مغز از سرد و تری به سمت سرد و خشکی می‌رود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی، دیر خوابیدن، انجام کارهای فکری خسته‌کننده مانند استفاده طولانی‌مدت از رایانه از جمله رفتارهایی است که سبب سوق پیدا کردن مزاج مغز به سوی طبع سرد و خشک می‌شود، یعنی فعالیت‌های سخت جسمانی که بر اثر آن‌ها قوای بدن تحلیل رفته و تعریق زیاد روی می‌دهد.

زندگی در آب و هوای سرد و خشک، غم و غصه و استرس زیاد داشتن از دیگر عوامل مؤثر در گرایش مزاج مغز به سمت سرد و خشکی به شمار می‌آیند. قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی وای فای، تماشای تلویزیون، کار با رایانه و استفاده از تلفن همراه و تبلت سبب شده که سودای افراد افزایش پیدا کند.

وسایل الکترونیکی در زمان روشنایی حتی اگر به کار برده نشوند می‌توانند باعث افزایش سودا در افراد مستعد به سودا شده که تأثیر مخرب و مستقیمی بر روی مغز، عملکرد و متابولیسم بدن می‌گذارد.

اشخاصی که مزاج سرد و خشک دارند، باید روزانه یک لیوان شیر گرم به همراه عسل یا یک لیوان آب هویج با کمی روغن زیتون میل کنند

روشن بودن تلویزیون و تماشای بیش از حد آن، خوابیدن اطفال در کنار تلویزیون، خوابیدن در کنار گوشی همراه روشن، وای فای روشن، نصب آنتن‌های تلفن همراه در پشت‌بام منازل یا ادارات از عوامل تأثیرگذار در افزایش سودای مغز محسوب می‌شوند.

عظمایی با بیان اینکه دستگاه مایکروفر در صورتی که روشن و درب آن باز باشد، امواج مضری از خود ساطع می‌کند، یادآور شد: انجام حالت سجده بر روی خاک مثل حالت نماز یا راه رفتن با پای برهنه بر روی چمن، ساحل دریا، سنگ فرش خیابان‌ها و خاک سبب دفع امواج مضر الکترومغناطیسی از بدن می‌شود. ولی راه رفتن با پای برهنه بر روی آسفالت نقشی در خروج امواج مضر الکترومغناطیسی از بدن ندارد.

دیر خوابیدن و بیدار ماندن در طول شب نیز سبب افزایش سودای بدن می‌شود. بنابراین تنظیم خواب در افراد سوداوی بسیار حائز اهمیت است.

اشخاص بالای 40 سال به خاطر ورود به سن سودا باید از تماشای فیلم‌های غم‌انگیز، حوادث دلخراش و برنامه‌های سیاسی اجتناب کنند، زیرا از یک طرف به دلیل امواج منفی الکترومغناطیسی و از سوی دیگر به خاطر احساس غم و غصه سودا در بدن این گروه از افراد افزایش پیدا می‌کند.

سالمندان باید از تماشای زیاد تلویزیون خودداری کرده و اگر قصد دارند تلویزیون نگاه کنند به تماشای فیلم‌های شاد بپردازند. این گروه از افراد باید در مکان‌های دارای آب و هوای خوب و خوش زندگی کرده تا روحیه‌ای شاداب و بانشاط داشته باشند.

استحمام گرم و معتدل (آب گرم معدنی) و در صورت نیاز و داشتن بنیه بدنی حجامت معمولی برای دفع سودا و غم و غصه از بدن ضروری است. اشخاصی که مزاج سرد و خشک دارند، باید روزانه یک لیوان شیر گرم به همراه عسل یا یک لیوان آب هویج با کمی روغن زیتون میل کنند.

افراد سوداوی باید از ترکیب دم‌کرده‌های اسطوخودوس، سنبل‌الطیب، گل گاو زبان، بادرنجبویه، افنستین، برگ سنا و گل سرخ استفاده کنند. برای این منظور اشخاص باید یک قاشق غذاخوری از نیم پودر شده این گیاهان را به مدت حدود 10 دقیقه دم‌کرده و روزانه چهار تا پنج لیوان از این دمنوش را بنوشند. این دم‌کرده سودا را از بین برده و خواب راحت را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

منبع: تبیان

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

پیشنهاد دکتر سلام

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

کارشناس طب اسلامی تبیین کرد؛

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به روش های درمانی سودا در بدن گفت: سودای غلبه کننده بر مغز را به وسیله گلاب، غذاهای سنتی و میوه هایی مانند سیب می توان درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف، استاد حوزه علمیه خواهران در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه اشاره به روش های درمان غلبه سودا در مغز گفت: استفاده از غذاهای سنتی از دیگر روش های درمان غلبه سودا در بدن است زیرا غذاهای سنتی اکثرا دارای طبع گرم و تر هستند در حالی که پایه غذاهای غربی سرد است بنابراین باید مصرف غذاهای سرد را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم.

وی افزود: خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت بامیه گرم هستند در حالی که غذاهایی مانند ماکارونی، سالاد الویه سرد هستند و باید جای آنها را در رژیم غذایی با غذاهای گرم و تر سنتی عوض کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به روش های درمانی غلبه سودا در بدن تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد سودایی در ابتدای روز دارای حالت یبوست هستند برای همین به آنها پیشنهاد می شود که به مدت چهل روز، روزانه یک قاشق بارهنگ و خاکشیر را با آب جوش دم کنند و بعد از ۲۰ دقیقه با یک قاشق گلاب و آبلیمو به صورت ناشتا میل کنند؛ زیرا این درمان در رفع یبوست بسیار مؤثر است.درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

خانم شریف ادامه داد: همچنین به این بیماران توصیه می شود که بعد از صبحانه از عرقیات گرم و تر که برای مغز مناسب است را استفاده کنند و باید دقت کرد که عرقیاتی مانند بیدمشک با عسل، بهارنارنج با عسل، عرق نسترن با شیره انگور و گلاب از جمله عرقیاتی هستند که به خوبی سودا را از بدن دفع می کنند و می توانند در کنار عسل از شیره خرما نیز استفاده کرد.

وی افزود: دمنوش استخدوس با گل بنفشه و افتیمون نیز از روش های مناسب برای درمان غلبه سودا در مغز بوده و فرد در ابتدا باید استخدوس و گل بنفشه را دم کند و بعد افتیمون را به آن اضافه کند.

خانم شریف با اشاره به خواص گیاه افتیون تصریح کرد: گیاهان افتیمون یک گیاه ضد سودا است و به خوبی سودای مغزی را دفع می کند و در کنار دفع سودا ملین و آرامش بخش است.

وی ادامه داد: افتیمون زیاد نیاز به جوشیدن ندارد و بهتر است که در آخر به دم کرده گل بنفشه و استخدوس اضافه شود.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: دمنوش سنبل الطیب، بهارنارنج، لیمو عمانی نیز برای کسانی که خواب راحتی ندارند بسیار مفید بوده و به فرد کمک می کند که خواب عمیقی داشته باشد که باید یک ساعت قبل از خواب باید میل شود.

خانم شریف اظهار کرد: شربت سنکنجبین یا سرکه انگبین نیز که ترکیب، عسل، آبلیمو و عرق نعناع و ترکیب عسل و آبلیمو برای درمان سودا مفید است و باید دقت کرد که ترکیباتی که حاصل مواد سرد و گرم است برای درمان سودا بسیار مؤثر است زیرا ترکیب سرد، خشکی را از بین می برد و ترکیب گرم سردی را و در درمان سودا یک ترکیب گرم یا خشک به تنهایی مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: در میان میوه ها بهترین میوه ای که ضد سودا بوده سیب است و معمولا کم از آن استفاده می شود و باید دقت کرد که فصل پاییز اوج غلبه سودا در بدن بوده و استفاده از سیب می تواند این سودا را برطرف کند.

استاد حوزه علمیه خواهران روغن مالی را از دیگر روش های درمان سودا عنوان کرد: اظهار کرد: استفاده از روغن های با طبع گرم تر مانند روغن گل بنفشه، روغن بادام شیرین برای درمان سواد مؤثر بوده و با این روغن ها باید ملاج، گونه و شقیقه و در صورت استرس قلب و قفسه سینه را روغن مالی کرده و بهتر است در روز اینکار را انجام داد.

خانم شریف با بیان اینکه استفاده از عطریات و استنشاق آنها مانند عطر گل محمدی، عطر گل یاس و مریم بر سرو صورت نیز در درمان سودا در مغز مناسب است، گفت: البته کسانی که سردرد دارند بهتر است از عطر استفاده نکنند اما استفاده از گلاب قبل از خواب در دین اسلام مستحب است و حتی به افرا سالم توصیه می شود.

وی حجامت سرد را آخرین روش و بهترین روش درمان غلبه سودا در مغز عنوان کرد.

باسلام وتشکر خیلی خوب بود

خیلی خوب بود ممنون

بامعرفت‌ها به مرگ جاهلیت نمی‌میرند!

قانونی به‌نام پوشش

نهم دی‌ماه، روز لگدمال شدن آرزوی دشمنان زیر پای مردم با بصیرت

ورود به بهشت از در باغ بابلان

شاه، عبد، عظیم/ بازخوانی سیره علمی و عرفانی حضرت عبدالعظیم

برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر

طرح شعار آزادی حجاب زنان، خیانت به زن است

هم‌افزایی میان انقلابیون در فضای مجازی دنبال می‌شود

آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/شبستان حضرت زهرا(س) امسال تکمیل می‌شود

انقلاب فرهنگی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با پیروزی انقلاب اسلامی

تولیت حرم حضرت زینب(س) در حرم کریمه اهل بیت(س) حضور یافت+تصاویر

موضع ملت ایران «مرگ بر آمریکا» است/در سایه مقاومت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

اعلام فراخوان نخستین کنگره ملی شعر فاطمی(س)

نظام اسلامی با خون شهیدان استحکام یافت

انعکاس ۵۵ هزار دقیقه برنامه معارفی از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی

آیین شکرگزاری ماه رمضان در حرم بانوی کرامت برگزار شد/تجلیل از خادمان بازنشسته +تصاویر

اجرای قانون نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی است

لزوم مشارکت دستگاه‌ها و مردم قم در جلوگیری از ترویج واژگان بیگانه

مسافران قم انتظار متفاوتی از شهر کریمه اهل‌بیت(س) دارند

ثبت‌نام کلاس‌های تابستانی کودکان و نوجوانان در حرم حضرت معصومه(س) آغاز شد

بانوان الگوی جهان اسلام معرفی شوند

برخوردهای محبت‌آمیز سیل را به یک موهبت الهی تبدیل می‌کند/گلایه از ساخت و سازهای خلاف در جاجرود

آدرس: حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، صحن حضرت صاحب الزمان (عج)

سودا یکی از اخلاط چهارگانه بدن و سرد و خشک است و افرادی که مزاج سودایی دارند، معمولا افراد لاغری هستند(قطعی نیست). افزایش اخلاط ممکن است در  قسمت خاصی از بدن ایجاد شود؛ برای مثال افزایش سودا در مغز منجر به فراموشی و وسواس می شود.

🔹محیط سرد و خشک
🔹غذای سرد و خشک
🔹چغندر و شکر و قند چغندر – لبو
🔹زمینه غم
🔹ترس
🔹غم
🔹کینه
🔹حسد
🔹حرص
🔹بوی تعفن
🔹تنهایی
🔹گوشت گاو
🔹گوشت بز
🔹خوابیدن بین الطلوعین
🔹مرغ
🔹ماهی
🔹غذای فریزری
🔹دوست منفی
🔹بیداری زیاد و دیر خوابیدن
🔹امواج موبایل و وای فای
🔹زیاد گوش دادن موسیقی

✔هرگاه سودا در پوست زیاد شود بیماری کک و مک، لکه های قهوه ای و خال سیاه به وجود می آید.
✔افزایش سودا موجب موی زائد و ضمختی مو نیز می شود.درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

✔باعث بوی بد بدن و دهان بخاطر سردی و یبوست
✔پوست خشک
✔خشکی دست و پا
✔بد خوابیدن و کابوس
✔تیرگی چهره و سیاهی دور چشم
✔اذیت شدن در سرما
✔دوستدار گرما
✔سردرد
✔کمر درد
✔واریس
✔بواسیر

✔باعث خشکی و در نتیجه آرتروز می شود. و آرتروز گردن نیز بروز می کند.

✔باعث رسوب و تنگی کانال نخاع

✔وسواس فکری (افکار منفی)
✔وسواس عملی
✔فکر و خیال زیاد
✔افسردگی
✔استرس و اضطراب زیاد
✔کابوس
✔دائم با خود حرف زدن

✔سردرد سوداوی
✔با خوردن یا بو کشیدن گرمیجات آرام ترمی شوند
✔تاری و ماتی چشم
✔شب کوری
✔وزوز گوش

✔اشتها زیاد می شود اما کاذب است و توان خوردن کم
✔بوی بد دهان

✔باعث یبوست و خشکی و در نتیجه آن بیماریهایی از قبیل بواسیر می‌شود.
✔نفخ شکم زیاد می‌شود.

امام صادق (ع ) می فرمایند: بادمجان، برای مرٌه سوداء خوب و مفید است.(أمالی الطوسی : ۶۶۶)

توضیح اینکه چگونه نوره میتواند موجب درمان سودا می گردد این است که طبق روایات، وقتی موها رشد می کنند و از سوراخ های ریز پوست بیرون می زنند، و یا خارج شدن ناخن ها از سر انگشتان، می تواند منجر به خروج درد نیز شود. به همین خاطر است که استفاده از نوره و تراشیدن سر و نیز گرفتن ناخن ها امر شده است تا رشد افزایش یافته و دردها خارج گردند.

 

داروی شافیه اگر یازده ماهه شود، برای درمان سودا حاد که منجر به وسواس و ترس شدید می گردد، موثر است. کافی است به میزان یک نخود از شافیه یازده ماهه مصرف شود.

 

 

در طب اسلامی، عسل، برای درمان سودا و صفراء توصیه شده است.
هر که ناشتا و به میزان یک قاشق مرباخوری عسل بخورد، بلغم را قطع کرده، صفرا را می شکند و سودا را قطع می کند.(فقه الرضا ع : ۴۷)

هر که اراده بر آن دارد تا سودا را بسوزاند، بر او باد کثرت قی کردن و فصد کردن عروق و استعمال نوره(طب الإمام الرضا ع (الرساله الذهبیه)، النص، ص:۴۲)

امام صادق (ع): تفکر کن در این دواها و داروها و آنچه که هر یک از آنها در بردارد، این یکی در مفاصل نفوذ می کند و فضولات غلیظ را خارج می سازد، مثل گیاه «شیطرج» و یکی دیگر غلبه سودا را پاکسازی می کند مثل گیاه «افتیمون» (توحید المفضل : ۱۰۶)

 

↵مزاج چیست؟،  ↵دموی مزاج ها،  ↵صفراوی مزاج ها،  ↵بلغمی مزاج ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

درمان شدگان طب اسلامی

درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

راهنمای خرید محصولات طب اسلامی

مشاوره تخصصی طب اسلامی مرکزی (09113542821)-پاسخگویی 8 الی 22


کلمه کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

طبع :
سرد و خشک

عنصر :
خاک

فصل :
پاییز

زمان شبانه روز :
عصر

دسته بندی :
محافظین

طعم :
ترش

رنگ :
سیاه

فلز :
آهن

سیاره :
مریخ

سن شیوع :
میانسالی – از ۴۰ تا ۶۰ سالگی

درونگرا
خویشتن دار
کمالگرا
دقیق
با دقت
منظم
رعایت قوانین و مقررات
هوشیار
عاقل
منطقی
واقع گرا
واقع بین
كم احساس
محتاط
محافظه کار
میانه رو
ریسک گریز
دوراندیش
محاسبه گر
حسابگر
صرفه جو
خسیس
کنجکاو
ساکت
کم حرف
غیر اجتماعی
کم معاشرت
منزوی
گوشه گیر
مردم گریز
بیزار از سر و صدا
بی حوصله
کم تحمل
بیقرار
خشک
جدی
سخت گیر
سرسخت
ثابت قدم
پایدار
لجباز
سمج
کینه ای
انتقام جو
منفی نگر
بدبین
بدگمان
شکاک
وسواسی
افسرده
اندوهگین
غمگین
ناامید
بی نشاط
زودرنج
حساس
ترشرو
عبوس
غرغرو
خودخور
بخیل
کم انرژی
نگران
مضطرب
دودل
مردد
دارای هوش ریاضی و فنی
همه جانبه نگر
ریزبین
تیزبین
ایرادگیر
منتقد
پرتوقع
ناراضی
دارای ذهن بیقرار
متفکر
قابل اعتماد
فلسفه باف
خیالپرداز

اغلب ساکت، منزوی و درونگرا هستند
و مایل به تنهایی، گوشه گیرى و گریز از اجتماعند
خشک و جدی بوده و کمتر شوخی می کنند.
از سر و صدا بیزارند.

سوداوی مزاجان افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند.
اهل قانون و حساب و کتاب بوده و به برنامه ریزی در همه کارها معتقدند.
علاقمند به حسابگری و مسائل فنی و برنامه ریزی هستند
و به جزئیات توجه بسیار می کنند،
که این موضوع برای انجام کارهایی که نیاز به موشکافی و دقت و توجه زیاد دارد، مناسب است
و افراد سوداوی در این گونه مشاغل موفقند.
مانند ساعت سازی، تعمیر وسایل، نویسندگی، جراحی چشم و مشاغل حساسی که انرژی کمی نیاز دارند.
اهل توصیف و تفسیر مسائل بوده و داستان نویسان خوبی هستند.
استعداد مفسری و تاریخ نگاری و روزنامه نگاری را دارند.
در ادارات و محیطهای کارمندی، غلبه با سوداوی هاست و معمولا یکدیگر را می پایند.
بازپرسهای خوبی می شوند
و در بین این افراد سیاستمداران زیادی یافت می شود.

افرادی كم احساس و منطقی بوده
و زیاد اهل معنویت نیستند.
کنجکاو و همه سو نگرند و در تصمیم گیریها همه جوانب را در نظر می گیرند.
به اندازه ای ریزبین هستند و در جزئیات غرق می شوند که از کلیات غافل می مانند.
علاقه به کارهای ظریف و هنری دارند.
میانه رو و محتاط و کمی ترسو بوده و ریسک پذیر نمی باشند.
امانت داران خوبی هستند و خیانت نمی کنند.

بی حوصله و كم انرژی بوده
و تاب و تحمل آنان کم است.
زود خسته می شوند و ظرفیت کمی دارند،
به همین دلیل گاه فعال و گاه خاموشند.
کمی عجول بوده،
زود تصمیم می گیرند و سرعت عملشان بالاست،
اما استقامت پایینی دارند.
گاه سریع بودن سوداوی ها به خاطر بی حوصلگی شان است که می خواهند کارها را زود به انجام رسانند.

تردید، دودلی و وسواس زیادی در تصمیم گیری ها دارند
و دائما تغییر عقیده می دهند.
امّا پس از تصمیم گیری، در تصمیمات خود بسیار پایدار، ثابت قدم، لجباز و یکدنده بوده
مداومت و پافشاری در انجام كار داشته
و اصرار دارند که کار را تا آخر به انجام برسانند.

خیلی اهل فكر و خیال بوده
و به جای فعالیت، در خیالات و رویاهای خود سیر می کنند.
اهل فلسفه بافی و خیالپردازی هستند.
اکثر فیلسوفان سوداوی مزاج بوده اند.
سودایی ها افکار و آرزوهای بزرگی در سر دارند
که در صورتی که مزاجشان را معتدل نگه دارند، می توانند به آنها برسند.

سودایی مزاج ها نمی توانند به دیگران اعتماد کافی کنند.
به آسانی مجذوب کسی نمی شوند و دوستی یا کنار آمدن با آنها کار ساده ای نیست.
اهل عاشقی نیستند و حتی وقتی به آنها محبت شود، با سوءظن برخورد می کنند
و در پس پرده مهربانی ها، به دنبال نکات منفی می گردند.
با این حال، در زندگی خانوادگی، اهل طلاق گرفتن هم نیستند
و به زندگی مشترک ادامه می دهند.
خشم خود را خوب کنترل می نمایند،
ولی کینه ای و انتقام جو هستند
و قهرهای طولانی مدت می کنند.

حساس و زود رنجند،
زود به دل می گیرند
و دلخوری آنها از ظاهرشان مشخص است.
پرتوقع و همیشه ناراضی بوده
و اهل انتقاد و ایرادگیری هستند.
بدبین، منفی نگر و منفی بافند.
نگران، بیقرار و ناامیدند
و اهل غصه و خودخوری و مستعد افسردگی هستند.

اگر سودا به سمت
صفرا
پیش رود، فرد استقامتش بیشتر می شود،
کم خواب تر، عجول تر، پرحرف و زورگو شده و کارها را سریع پیش می برد.
همچنین مسایل را بزرگ جلوه داده و از کاه کوه می سازد و توضیحات زیاد می دهد.
اگر فرد سودایی به سمت
بلغم
پیش رود،
ساکت تر، منزوی تر، پرخواب تر و بی میل به دنیا می شود و کارهایش را ناتمام رها می کند.
اصطلاحا این دو را سودای گرم و سودای سرد می نامند.

اگر غلبه سودا زیاد شود،
باعث بدبینی، وسواس، حزن و اندوه شده،
افکار بد و خیالات حزن‌انگیز و فکر خودکشی در آنان شکل می گیرد
و از نظر روحی روانی دچار مشکل می شوند.
باید دقت کرد که این مزاج از حالت اعتدال خارج نشود.

بیماریهای مزمن و مستمر سبب افزایش سودا در بدن می گردند.


درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

شرایط زندگی و غذاهای امروزی باعث شده تعداد افراد سوداوی مزاج زیاد شود.
زندگی شهری و آپارتمان نشینی، آلودگی هوا،
کار کردن زیاد با کامپیوتر و موبایل و تماشای زیاد تلویزیون سودا را افزایش می دهد.
همچنین مصرف بسیاری از فست فودها و غذاهای آماده همراه با مواد نگهدارنده و نیز الکل، سودا را زیاد می کند.
اگر افراد سوداوی، مزاجشان را تعدیل کنند به افراد مفید و موفق و نامداری تبدیل می شوند.
اما اگر سودا در بدن آنان غلبه کند، در زندگی روزمره دچار مشکل می شوند.

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان،غذاهای نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور،خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور
گوشت گاو و حیوانات پیر،گوشت شتر مرغ، غذاهای مانده، بیات و فریز شده
لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره
سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت(بلال)، ارزن ، جو
تمام میوه های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو(در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

(
از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز،حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

گوشت بره،شتر،کبوتر،گنجشک و سار،مرغ محلی فربه،تخم مرغ محلی
گندم،لوبیا،سیب با پوست و دانه، گلابی،طالبی،به،بادام شیرین،خربزه،انگور،آب نارگیل،آلو شیرین
در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود .
سبزی های گرم مانند نعناع،ریحان،ترخون،مرزه،جعفری،تره،ساقه کرفس،کنگر،چغندر،شلغم،ترب،هویج فرنگی
عسل،توت،کشمش،انجیر،خرما،هل،دارچین،زنجبیل،زعفران، زیره 
استفاده از بذر های ملین مانند قدومه شیرازی،تخم ریحان،سالاد فصل با مقداری جوانه گندم
شربت زعفران، فرنی بادام،نخود،نخودآب،کنجد،ارده،عسل،شیره خرما یا انگور،پسته،گردو، فندق 
نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است و….

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات،استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون،آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست،ترک پوست،افسردگی،اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال. درمان مزاج سوداوی سرد و خشک

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  

درمان مزاج سوداوی سرد و خشک
درمان مزاج سوداوی سرد و خشک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *