درمان مزاج بلغمی سرد

خواص دارویی و گیاهی

درمان مزاج بلغمی سرد
درمان مزاج بلغمی سرد

از دیدگاه طب سنتی افراد دارای 4 نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند. هر یک از این افراد باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مخصوص به خود را در پیش بگیرند.

افراد دارای طبع سرد اغلب سفید پوست و ضعیف هستند و کمبود انرژی هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی شوند بنابراین تغذیه آنها باید به صورتی باشد که طبع سرد بدن آنها را کاهش و با تقویت گرمی بدن موجب تعادل دما شود. این بخش از سلامت نمناک را به برنامه غذایی مناسب بلغمی مزاج ها یا همان افراد دارای طبع سرد و تراختصاص می دهیم.

همانطور که پیش از این هم در بخش سلامت نمناک اشاره شد بلغم همان سیستم ایمنی بدن است که مصرف برخی مواد غذایی سبب تضعیف آن می شود بنابراین بدن آدمی در مقابل انواع انگل ها و میکروب ها آسیب پذیر می شود. بنابراین افراد دارای مزاج تر و سرد باید به نوع تغذیه خود توجه کنند و غذاهایی که در زیر آورده ایم را میل کنند.

برای افراد بلغمی مزاج غذاهای با طبع گرم و خشک مناسب است به این شرط که متعادل سازی با مصلحات، رعایت گردد. مثلا گردو برای افراد بلغمی مزاج مفید است به این شرط که مصرف گردو را با پنجاه درصد با پنیر متعادل نماییم.

درمان مزاج بلغمی سرد

نکته : مصلح بسیاری از خوراکی ها عسل می باشد و در صورت استفاده کردن از اینگونه غذاها،بهتر است مصلح یا گرمی به همراه داشته باشد مثلاً صورت خوردن آش جو ،کمی عسل هم میل کنید.

نکته: در پاسخ به سوال یکی از شما کاربران نمناکی باید خاطرنشان کنیم که لبنیات پرچرب برای بلغمی ها خوب نیست و مواردی مثل شیر را بایستی با عسل و ماست را با انیسون میل کنند.

غذاهای با طبع سرد و تر و غذاهای سرد و خشک برای این افراد مضر هستند. طبق آنچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم یکی از مهمترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع غذاها پایین بودن PH آنها است که در بدن ایجاد اسیدوز می کنند .اسیدوز روی اعصاب مرکزی اثر مخربی می گذارد و این سیستم را به مرور فلج می کند . این غذاها نامناسب برای این افرادعبارتند از :

غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج

سبزیجات:

خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ

میوه ها:

هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو

دانه ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه

لبنیات و روغن ها:

شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک

ادویه جات و چاشنی ها:

سماق، غوره، لیمو عمانی

نوشیدنی ها و طعم دهنده ها:

دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب، آب های با درجه حرارت کمتر از دمای بدن مانند آب سرد ، آب یخ، آب یخچال و آبسرد کن، برای طبع بلغم زیان آور است.

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

یکی از مزاج‎های چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگی‎های خاصی داشته و نکات تغذیه‎ای خاصی را باید رعایت کنند.

دکتر «مصطفی اعرج خدایی»، متخصص طب سنتی ایرانی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگی‎‎های هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام می‎شود.

وی در ادامه، با تقسیم انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه گفت: مزاج «جبلی» یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد می‎شود و مزاج «عارضی» یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامه‎ی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک می‎کند.

وی ادامه داد: «مزاج صحی» به مزاج در حالت سلامتی و «سوء مزاج»، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته‎ می‎شود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار می‎گیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاج‎ها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، می‎توان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.

درمان مزاج بلغمی سرد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه‎ی توضیحاتی در خصوص یکی از مزاج‎های شایع گفت: افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده می‎شوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگی‎ها و افتادگی‎ها در برخی نقاط مانند اطراف چشم‎هایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کم‎تری به آب دارند.

وی افزود: آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصله‎شان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام می‎رسانند.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که افراد با مزاج سرد و تر حافظه‎ی ضعیفی دارند، گفت: این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌‏ها با رعایت برخی نکات، می‎توانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

وی افزود: استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویه‎هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه می‎شود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعده‎های غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.

انتهای پیام

طب سنتی و مکمل ۶۹ دیدگاه 327,461 بازدید

برای حفظ سلامتی باید در بدن اخلاط را به تعادل نگه داشت , یعنی برای نگهداری آنها باید اخلاط ( صفرا، سودا، بلغم ، دم ) را تقویت کرد . برای تقویت هر کدام لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند. از این رو به این کار (تقویت به عین) می گویند.

هر گاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری می شود . برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی باید از ضد آن استفاده کرد .

مثلا برای کاهش حرارت (صفرا) باید رطوبت را افزایش داد (از صفرا زدا بهره گرفت) و برای کاهش سردی و خشکی باید از حرارت و رطوبت استفاده کرد ( سودا زدا) . از این رو به این قاعده درمان به ضد و تقویت به عین می گویند .

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات و خوردن ترشی جات و مصرف غذاهای سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذاهای گرمی بخش مانند : ارده , عسل , شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده نمایند.

درمان مزاج بلغمی سرد

همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش , دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند :هل , دارچین و زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند.

روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند , و یک روز در میان به حمام بروند.

از تمام غذاهای گرمی بخش مانند گوشت شتر , گوسفند . کبوتر , سار , بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند و از ادویجاتی مانن هل , دارچین , زنجبیل , زعفران , جوز هندی , فلفل سیاه و سفید , دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر , شلغم , هویج , کلم قمری , ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس , نعناع , ریحان , جعفری , مرزه ترخون , تره و شوید نیز کنار غذاها حتما استفاده کنند .

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر , ماست , دوغ و… بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

 

ترشی جات , سرکه , شوری. برنج سفید , عدس , سیب زمینی , آب یخ , انواع نوشابه های گاز دار , چای , قهوه , نسکافه , سوپ جو , آش جو , میوه های ترش و کال , نارنگی ع کیوی , گرمک , خیار پوست کنده , قارچ , ماش , جو , گوشت گاو و گوساله , انواع گوشت سفید , سس , رب , گوجه فرنگی , پرخوری , غذاهای فریز شده , کدو خورشتی , غذاهای فریز شده , آش رشته , ماکارونی , پفک , ادامس , بیسکویت , چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد .

بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف تر می شود و در نتیجه بدن ادمی در مقابل انواع پارازیت ها آسیب پذیر تر می شود در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل می شود که در اصطلاح پزشکی ان را اتوایمیون می نامند بهترین درمان برای بیمارن بلغمی پرهیز از غذاهای نام برده شده می باشد.

با رعایت مسائل فوق به زودی طبع آنان اصلاح و از کسالت و بیماری نجات خواهند یافت . چنین اشخاصی حتی می توانند از مواد بلغم زا که برایشان مضر است میل کنند!  ولی با کمی تغییر , تبدیل یا همراهی مصلح آن. مثلا خوردن آب یخ برای این افراد بسیار مضر است و کبد چرب ایجاد می کند لذا بهتر است که همواره از آب ولرم و یا حتی آب جوش کمی سرد شده میل نمایند .

یا اینکه هنگام استفاده از ماست که مقادیر کم ان بلغم زا و مقادیر زیادش سودا زاست , بهترین کار آن است که از مصلح مزاجی ماست مثل پونه , نعناع , آویشن , زیره و … و یا حتی از مصلح تخصصی ماست یعنی زنیان استفاده شود .

پس در مجموع بهترین کار  آن است که شما از خوردن مولد تولید کننده بلغم (مثل ماست , دوغ , شیر , سر شیر , خامه , آب یخ دار , شیرینی , مرکبات , جو , آب دم کرده جو و … ) یا به کلی صرف نظر کنید که این امکان تقریبا وجود ندارد و یا اینکه حتی الامکان این گونه مواد را کم تر خورده و هر بار همراه با مصلح ان میل شود ( مصلح ماده ایست خوراکی یا غیر خوراکی که از آن به منظور مرتفع کردن عوارض سایر مواد مصرف شده استفاده می شود ) .

برای مشاوره آنلاین با پزشکان مجموعه پارسی طب در خصوص غلبه بلغم و اصلاح مزاج به سامانه مشاوره آنلاین پارسی طب مراجعه فرمایید.

برچسبافشره ضد بلفم بلغم ضد بلغم طبایع طبع مزاج

۱۳۹۵-۰۶-۳۰

۱۳۹۵-۰۶-۱۴

۱۳۹۴-۰۷-۱۵

میشه لطفا بفرمایید با قرائت قرآن چطوری طبع انسان از سردی به گرمی میره ؟ بدون تغییر در نوع خورد و خوراک روزانه ؟ فقط قرآن بخونیم خودش درست میشه یعنی ؟

من خیلی افکار جنسی تحریک کننده شدید دارم که بیشتر موقعها باعث خو..دا..رضاییم ..این به خاطر چیه چطور و با چه غذاهایی میشه درمانش کرد؟ لطفا راهنماییم کنید

سلام. ممنون از مطالبتون. می خواستم بدونم علت خواب بیش از اندازه من چی می تونه باشه. قد ۱۷۰ و وزن ۷۱ . احساس کرختی و ضعف در پا ها همیشه وجود داره. جدیدا همش حالت تهوع دارم. نسبت به بو ها فوق العاده حساس و قدرت تشخیص بالایی دارم. این خواب الودگی بیش از اندازه روی فعالیت های بدنی من تاثیر گذاشته و برای هیچ کاری تمرکز ندارم. حافظه ام هم بسیار کم شده است.هر کاری هم می کنم وزن کم کنم نمیشه حتی با ورزش. اگه لطف کنید کمکم کنید یه دنیا ممنون می شم.

سلام. جهت بررسی بیشتر، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید…

سلام چند سالی بود که هرازگاهی معده ام یکجوری می شد. بصورت تجربی متوجه شده بودم که خوردن عسل و خرما و کشمش و … در کاهش حالاتم مفیده. در نهایت دوبار مخصوصا زمانی که مدتی در استرس کاری بودم و یک غذای سرد مثل ماهی و یا سالاد الویه خوردم، معده ام تاب نیاورد و غذا رو بالا آوردم و از فرداش اشتهام صفر می شد. به دکتر که رفتم برای دو هفته، هر صبح یک آنتی اسید پنتاپرازول ناشتا می نوشت که بعد ۱۰ روز تمام علائم موجودم از بین می رفت و خوب و خوب میشدم. علائم بصورت یکسری دردهای مبهم در معده و احساس کم اشتهای زیاد و یه جورایی احساس کرختی و بعضا بی قراری. یه حس های بد که حس انجام هیچ کاری رو نداشتم تا خوب بشم. حتی روزای اول نسبت به بوها هم احساس تهوع میکردم که اینا بعدا حذف میشد. تا اینکه این بار بعد خوردن سالاد الویه برای ناهار و شام اونم مفصل، شام استفراغ کردم و تصمیم گرفتم دکتر نرم و با داغ نبات خوددرمانی کنم. اشتها که نداشتم تا چهار پنج روز نتونستم تقریبا چیزی بخورم و یهو فردای پنج روز دیدم معدم میسوزه، رفلاکس میکنم و سوزش سردل ایجاد میکنه و شبها زود زود بیدارم میکنه و فقط باید معده ام پر باشه تا راحت باشم. خیلی ترسیده بودم. تا این سن تقریبا بیمار نشده بودم. دکتر رفتم و علائم رفلاکس و سوزش معده تا حد زیادی خوب شد اما حالات اسپاسم وار معده، بی اشتهایی و … یه جوری شدن همواره بود. رژیم های سختی گرفتم. پیش انواع دکترا رفتم و حتی آندوسکوپی هم کردم که وضعیت معده و اثنی عشر همش نرمال بود. نه زخمی و نه التهابی. فقط کمی رفلاکس و سرخ شدگی جزئی دهانه ی مری. پیش چند تا طب سنتی که رفتم، مزاجم رو صفراوی گفتن (گرچه کمی در خودم خصوصیات سوداوی میبینم) و گفتن معده ام سردی کرده و بلغم درگیرش کرده. بازم رژیم هایی دادن. تقریبا از پنج ماه پیش پنج الی شش کیلو وزن کم کردم که خیلی عصبیم کرده مخصوصا که بدن عضلانی دارم و براش زحمت کشیدم. دمنوش بارهنگ و عرق نعنا و عسل خیلی برام مفید واقع شد و هر روز سعی میکنم سیاه دانه، چای بابونه و گرمیجات بخورم. چهار روزی هم هستش که روزه میگیرم. اکثر اذیت هام بعد خوردن غذاست. معده ام سنگینی میکنه و آروغ که هی میزنم بهتر و بهتر میشه. یکی هم موقع هایی که صبح میشه. نمیزاره بیشتر از ساعت ۶:۳۰ بخوابم هی بیدارم میکنه و وقتی بیدار میشم مدتی طول میکشه تا خودمو پیدا کنم. از طرفی چون گرم و خشک هستم و ظاهرا معده ام سرد و تر شده باید گرمیجات خشک بخورم که خود اینا اشتها بر هستن. دلم سردیجات میخواد. نمیدونم دقیقا چم شده. قبل این اتفاق، ۲ ماه قبلشم معدم به هم ریخت اما با ۲ هفته آنتی اسید یهو کلا خوب شد اما بازم هرازگاهی اذیتم میکرد. احساس میکنم انگاری یه مرزی رو از سردی نباید رد میکردم ولی رد کردم. زندگیم قبلا خیلی روتین بود اما الان خیلی حساس شدم نسبت به خوراکی ها و حالات معده و روده هام. این حساسیت هم ناراحتم میکنه. روزه میگن برای تنظیم اخلاط چهارگانه خیلی خوبه. دست و پاهام خیلی گرمند. مدتی هم هستش که قاروقور شکمم رو میشنوم. میگم شاید بخاطر لاغر شدن دور شکمم هستش. در ضمن در تمام آزمایشات سونوگرافی، نوار قلبی، خون و ادرار همه چیزم نرمال بود جز آلکالین فسفات کبد که در اولین آزمایشم ۴۴۰ بود که بعد یه ماه که دوباره دادم ۴۰۳ بود که حداکثراش باید ۳۰۶ باشه ظاهرا. ببخشید که اینقدر طولانی شد. نمیدونم محصول مقطر گیاهی ضدبلغم شما برای من میتونه مفید باشه یا نه. روزه و حجامت چطور؟ ورزش بدنسازی و والیبال میرفتم، اینا چطور؟ مدتیست پیاده روی میکنم البته. شبها قبلا موقع خواب شیرعسل میخوردم که خیلی در خواب شبانم تاثیر داشت. هم گرسنگی بیدارم نمیکرد و هم شیر خواب آوره، بعد بیماریم گذاشتمش کنار. میتونم دوباره ادامه بدم؟؟؟ چقدر طول میکشه طبع معده ام درست بشه و درستش چیه واقعا؟؟؟ گرم و خشک یا معتدل؟؟؟ این سردی احساس میکنم کمی در روده هام هم هستش اما خوشبختانه یبوست ندارم. شاید بخاطر دمنوش بارهنگ و نعناست. البته مدت چهار سالی هم بود که تو یه منطقه ی سردسیر زندگی میکردم. تا سن ۲۶ سالگی هیچ بیماری و هیچ مشکلی در معده ام و هیچ جای دیگم نداشتم. لطفا راهنمایی بفرمایید

سلام. جهت بررسی بیشتر وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک هستم از تعریق زیاد بدن بخصوص کف دست و پا رنج میبرم بینهایت خسته و خوابالوده ام و نمیتوانم به طور مناسب درسم را بخوانم تمرکز ندارم ریزش مو دارم از درد شانه ها و کمر رنج میبرم قد بلند لاغر و سفیدپوستم میشه لطفا راهنماییم کنید

سلام مشخصات من به شرح ذیل میباشد. ممنون میشم بفرمایید چه نوع طبعی دارم؟ ۱) اشتهای بسیار زیاد و همیشه گرسنه ۲) حدود ۳۰ کیلو اضافه وزن دارم ۳) تعریق زیاد علی الخصوص در قسمت سرو صورت ۴) ترشحات بینی زیاد. به طوریکه همیشه خلط پشت حلق دارم. ۵ ) افزایش ترشحات بینی بلافاصله با خوردن گرمیجات. ۶) علاقه و میل زیاد به خوردن شکلات و شیرینی جات ۷) میل زیاد به خوابیدن. به طوریکه ۱۳ الی ۱۴ ساعت باید در شبانه روز بخوابم. با این وجود بازم خسته ام. ۸) بی حوصلگی و کسالت زیاد ۹) خیلی زود خسته میشم ۱۰) کم انرژی و بیزار از هر گونه فعالیت فیزیکی ۱۱) علیرغم داشتن قاعدگی نامنظم, بدنم بسیار مستعد باروری هست.. به طوریکه طی ۱۰ سال اخیر سه بارداری پشت سر هم , هر یک به فاصله ۱/۵ سال از یکدیگر داشتم. ۱۲) با وجود مراقبت زیاد, با شیوع ویروس آنفولوآنزا, به جرات میتونم بگم جزو اولین نفراتی هستم که مبتلا به بیماری های واگیر دار میشم. ۱۳ ) علیرغم تقویت سیستم ایمنی با مصرف مکمل های گوناگون, اما سالی یک الی دو مرتبه تبخال گوشه لب میزنم

سلام. در شما سوء مزاج وجود دارد. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا جهت بررسی توسط پزشکان هدایت شوید.

منم ۹۰% این علائمی رو گفتین دارم؛ البته من مجردم؛ شما متوجه شدین بلاخره طبعتون چیه و چیکار میتونین بکنین که بهتر بشین؟ اگه میتونین به منم کمک کنین لطفا دریغ نکنین

سلام. به تلگرام مشاوره به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام و خسته نباشید من چند وقتی هست که بدنم میخاره و حرارت بدنم میاد بالا آیا طبع بدنم گرم شده؟

سلام. نیاز به بررسی بیشتر است. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کامل راهنمایی شوید.

قابل توجه دوستانیکه لکه سفید( پیسی – برص ) دارن:

سلام علیکم

من امسال (اوایل سال ۹۶) لکه های سفید داشتم روی دستام. رفتم پزشک پوست گفت که سیستم ایمنی بدنت ضعیف شده . یک قرص داد و یک پماددست ساز. تا دو ماه دقیق مصرف کردم. خوب نشده بود رفتم پیش مشاورطب سنتی گفت غلبه بلغم بر صفراست و => نبایدها: گوشت گاو.گوساله.بز.عدس.لبنیات.ترشیجات.خیارشور.چای.قهوه بایدها: صبحانه= (شیره انگور ۵ قاشق مرباخوری + ۲قاشق مرباخوری حلوا ارده) طی روز = ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز طی روز=چنداستکان ترکیب (استوخودوس+سنبل الطیب+گل گاوزبان+کمی لیموخشک) هر شب = ۵ انجیر در آب خیس شده هرشب= غورت دادن ۱۰ تا ۱۲ دانه اسپند یک ساعت بعد از شام = یک لیوان ترکیب (سرکه انگبین ۱/۳ لیوان + ۲/۳ آب) صبح و شب = ترکیب دوسین = یک قاشق مرباخوری

* من این پرهیزات رو بلافاصله بعد از اجرای ۲ ماهه اون دستورات پزشک صنعتی شروع کردم به مدت حدود ۴ هفته. در کمال تعجب دیدم ۹۷ درصدخوب شدم و ول کردم.

گفتم اطلاعات خودمو در اختیار عزیزانی بذارم که بدردشون بخوره.

الان که حدود ۳ ماه گذشته از اون ماجرا و پرهیزات و … رعایت نکردم. دوباره برگشت.

امیدوارم همیشه خوب و خوش باشین.

درمان مزاج بلغمی سرد

یا الله مدد. یا شافی

سلام ممنون از اطلاع رسانی

باسلام من ۳۰ ساله امه دارای روماتیسم عضلانی که داروها روند کند درمان میکنن طبع هم بلغم سودا است چه غذاهایی باید بخورم چه غذاهایی نه ممنون

سلام کبدى چرب ،ورم معده بر گشت أسید معده به مرى ،کم کارى تیرویید ،و طبعى سرد و تَر دارم لطفا بفرمایید چه کنم

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کامل راهنمایی شوید.

سلام مدت زیادیه بینیم ترشحات نداره.خلط چسبناکی پشت حلقمه زبونم سفید شده و بدبو.همش احساس میکنم مدام باعث میشهدهانم بدبو باشه موذب هستم باید چیکار کنم یه راه حل درمان لطفا بهم میدید حتی روم نمیشه برم دکتر مشکلمو عنوان کنم ایا درمانی داره؟با تشکر

سلام. جهت بررسی دقیق تر وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدهید .

از پیامبر حدیث است که سه چیز بلغم را از بین میبرد ۱_مسواک زدن البته بهتره با چوب اراک باشه ۲_قرائت قرآن ۳_خوردن و یا جویدن کُندر

سلام و خسته نباشید من بلغمی مزاج شدم دو شبانه روز کم خوری کردم و از دم نوش نعناع و دمنوش دارچین استفاده کردم روزه سوم بهبود یافتم به شمام توصیه میکنم اگه بلغمی هستین شمام امتهان کنین نا گفته نماند اگه پر خوری کنین بهبود نمی یابین

برای درمان لکه های سفید چه باید کرد

سلام من باردارهستم و هرازگاهی حس میکنم وی گلویمیه چیزی سففت گرفته .نه میتونم ببلعم نه بیرون بیارم .حتی باعث میشه هوق بزنم چکنم مه خوب شه اصلا درمانش هست؟توماه چهارهستم .خسه شدم دیگه ازش.همش انگارتوی گلویم چیزی گرفته ودارم خفه میشم توروخداکمکم کنید .مامانم میگه بلغم حاملگیه.

با عرض سلام وخسته نباشید اقای هستم ۴۰ساله ازطبع غذایی خود مطمن نبوده وفقط این میدونم که غذاهای باطبع سرد خیلی اذیتم میکندکه از۵سال پیش دچاربیماری رماتیسمی as شده ام که در این مدت ازداروهای شیمیایی استفاده کرده که هیچ فایده ای حاصل نشده،لطفا مرا راهنمایی کنید ؟

سلام. لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

شما پیش طب سنتی برید.غذاهای طبع سرد اگه اذیت میکنه نخور بیماریهای خودایمنی از طبع سرد ایجاد میشه

سلام من قدم ۱۶۰ووزنم ۷۸پوستم روشنه ولک دار موهام یکم مجعدولی نازک ودیر رشد میکنه ناخن هامم زرد میشه وتندمیشکنه کبدم چربه وکیست آندیمتیوزتخمدان دارم دهنم همیشه پرآبه وتشنه نمیشم شکم وپهلوم بزرگه غذاهای شیرین رو خیلی دوست دارم وازترشیجات متنفرم بسختی خواب میرم ولی زیاد میخوابم مدفوعمم همیشه بدون شکل ونرمه و خیلی کمه برای رفع مشکل تخمدانم وکبدوناخنم چکارباید بکنم وآیا طبعم بلغمه یانه

سلام. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

با سلام جواب کامت های دوستان رو فقط با شماره تلفن و آدرس ندهید یخ خورده توضیح بدید ملتم یاد بگیرن

دوست عزیز، برای این آدرس داده می شه تا بررسی بیشتری صورت بگیره و با توجه به وضعیت هر فرد توصیه هایی ارایه بشه.

من نمیدونم بلغمی هستم یا سوداوی یا هر خلط دیگه ولی مشکل من اینه که دهنم و لبام خشک میشه ولی احساس تشنگی ندارم تموم زبونم سفید میشه و دهنم خیلی بو میده هر روز هم این مشکل هست یبوست هم دارم و وقتی که این مواد غذایی را میخورم خیلی بد تر میشم چای نارنگی پرتقال ماست شیر پیاز سیر غذاهای ابدار وسایر مواد غذایی که حضور ذهن ندارم خواهشا خلط منو بگید و راه درمانو بگید

سلام لطفا برای بررسی بیشتر به آدرس تلگرام moshaverparsiteb@ پیام بدید و یا با دفتر مشاوره پارسی طب به شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴ تماس بگیرید.

سلام آقا امیر از قضا منم شرایطم مثل شماست منتهی یبوست ندادم چاره ی پیدا کردید ممنون می شم راهنمایی کنید.

سلام.من بیشتر عوامل بلغمو دارم .لاغرم، شانه هام افتاد ، لخَتم ،خیلی کندم، دارم واقعا زجر میکشم.۲۰ سالم هست هیچ کاری نمیتونم کنم ۱۸۶ سانتم ۵۵کیلو وزن دارم .خوابم هم خیلی زیاده همش خوابم میاد.ابه دهانم هم زیاد هست. لطفا کمکم کنید برای رفعش .خیلی دارم زجر میکشم .اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیجا نمیرم .افسرده شدم. لطفا ایمیل کنید جوابتان را. مرسی

احسان عزیز سلام احتمال دارد همه ی این نشانه ، به دلیل غلبه اخلاط در شما ، ایجاد شده باشد. البته برای راهنمایی شما و ارائه توصیه درمانی نیاز به اطلاعات دقیقتری از شما داریم. پیشنهاد می کنم با دفتر مشاوره پارسی طب تماس بگیرید. تلفن مشاوره رایگان پارسی طب : ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴

با آرزوی سلامتی و بهروزی

سلام دوست عزیز با اجازه مدیر سایت …… به نظرم مزاجتون سودا بلغم باشه به طبیب سنتی حاذق مراجعه کنید من خودم برای جوشهای صورتم درمان شدم هیچ درمان شیمیایی جواب نداد …..

من ۲۷ سالمه و شدیدا بلغمی هستم. از خوردن سبزیجات و میوه‌جات خودداری میکنم چون دستگاه گوارشم فورا واکنش نشوند میده . چه راه حلی پیشنهاد میکنید

مجید عزیز سلام

برای راهنمایی شما و ارائه توصیه درمانی نیاز به اطلاعات دقیقتری از شما داریم. شما می توانید با دفتر مشاوره پارسی طب تماس بگیرید. تلفن مشاوره رایگان : ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴

با آرزوی سلامتی و بهروزی

با سلام دخترم من ۱۷ ساله می باشد بسیار سرمایی است وامسال خیلی بیمار شد خیلی درس می خواند وبا اینکه بچه با هوش است ولی حافظه ظعیفی دارد من به اوغذا سرد نمی دهم اگر استفاده کنم مسهل ان را به او می دهم ولی با این حال باز هم خیلی سرمایی و خیلی خوابش می اید چون برای کنکور می خواهد درس بخواند لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون

با عرض سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتان من مزاجم بلغمی با سوداوی حاد هستم گوشت نرم و سفید و کم مو دارم و درد شدید مفاصل دارم دکتر طب سنتی گفته خولنجان و سورنجان هر روز دم کنم بخورم ولی تو اینترنت نوشتهکه امکان دارد این گیاه سمی باشد لطفا راهنمای بفرمایید چه دارویی مصرف کنم از غذاهای بلغم زا هم سعی می کنم استفاده نکنم

سلام من یه مدته دچار رفلاکس شدم یعنی ممکنه غذاهایی که مناسب طبعم نیس میخورم باشه؟ چن شب چای دارچین خوردم بهتر شدم اینم ویژگیمه اگه ممکنه بگین طبعم چیه؟ لاغرم بیشتر دوس دارم غذاهای تند بخورم کم حوصله زود عصبانی میشم فسنجون و بادمجون خیلی دوس دارم نسکافه قهوه شکلات همیشه اینارو میخورم

سلام، من مزاجم بلغمی است، همیشه بیحال و بی حوصله هستم، دوست دارم فعال باشم ولی اصلا حال ندارم و کلا بدنی سنگین دارم. چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید

سلام . شما از خوردن گوشت گاو ، ماهی ، ماست و دوغ و لبنیات سرد ، عدس میوه های سرد کلا پرهیز کنید. گرمیجات دارچین ، زنجبیل و عسل رو تو رژیم غذاییتون بگنجونید.میتونید از شربت ۵ گیاه پارسی طب هم استفاده کنید. https://fa.parsiteb.com/shop/

اگه مزاج من بلغمی باشه (که تست زدم و بلغمی بود) پس چرا من از غذاهای گرم و شیرینی که نوشتید بدم میاد و گرایشم به غذاهای تر و سرده ؟!!

منم همینجورم خوردنیهایی که طبعشون سرده به نظرم خوشمزه تره

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم .لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟؟؟؟؟

با سلام من بلغم مزاجی هستم و میخواستم درمان داعمی اش را بدونم چون اگه این مواردی رو که گفتید رو رعایت کنم و غذا های سرد نخورم و به جاش غذا های گرم بخورم بعد از اینکه این روند رو قطع کنم بلغمم دوباره بر میگرده…

با سلام. شما حتما باید این موارد رو رعایت کنید تا تعدیل پیدا کنه. برای مشاوره بیشتر با دفتر مشاوره پارسی طب تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم.لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟

عالی بود ممنون

باسلام و خسته نباشید.این مشخصات منه،لطفابفرمایید مزاج من چیه:لاغر-حساس-منظم-عدم تمرکز-مدفوع تیره-دارای یبوست-زودخشم-دیرآرام میشوم-حرکت کند-راه رفتن تند-بدبین-برون گرا-زود جوش-رنگ ادرار زرد-عدم سوزش ادرار-لجباز-پوست گندمی و خشک-رگهاگاهی پنهان وگاهی پیدا-اهل پس انداز-سفیدی چشم روشن-مردمک میشی-موی سر کم-نه خیلی لخت نه خیلی مجعد-کم تشنه میشوم-کم اشتها-دیرهضم-علاقه به سردیجات و ترشیجات-علاقمندشعر-بوی بد دهان-قاروقورشکم ندارم-حالت تهوع ندارم-خارش بدن ندارم-حساس به صدا-میل جنسی بالا(البته چون میل جنسی همسرم صفره)جدیدا بنده هم بی میل شده ام-گذشته نگر-عدم تنگی نفس-راحت میخابم-نیاز خواب بدنم زیاده-بینی خشک-عدم جاری شدن آب ازدهان در خواب-عدم مصرف غذاهای فست فودی-بی دقت-اشتها متوسط-گرفتگی عضلات پشت گردن-بد بهار و بد زمستان(شدیدا سرمایی)خودم اهل زنجانم امامتاسفانه سه ساله ازواج کردم واومدم خوزستان و دچار مشکل ازدیاد آنزیم کبدی و چربی خون شدم.مدتیست(چربی،شیرینی جات،ترشی جات،گوشت قرمز و سردی جات مصرف نمیکنم و(مغزها:گردو-فندق-پسته-بادام-کشمش-انجیر-توت- عسل-ادویه جات گرم-گوشت مرغ(کبابی یا پخته)مصرف میکنم.

دوست عزیز مزاج طبیعی شما سودایی است که بعدها بدلایلی مزاج بلغم نیز به آن اضافه شده که سودایی بلغمی گفته میشود.

سلام مطالبتون جامع بود بالکه های سفیدروی پوستم که به خاطر مزاج بلغمی منه چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

با سلام خسته نباشی از شما، ببخشید من ۳ ساله زخم روده دارم همراه با بلغم خون ریزی قرص کروتن۵۰ با آزورام۵۰ میخورم باید چیکار کنم این بلغم از بین بره سر گیج دارم سنگنی سر دارم دست و پا هام سرده کم خونم هستم استخوان دردم دارم بی حوصله هستم کفتگی بدنم دارم زیاد نمیتونم راه برم خسته میشم با اینکه لاغرم اشتها به غذام خوبه ، دستشویم میرم دیر بیرون میرم باید چه قرصی یا چیکار کنم این بلغم ازبین بر چون الان نکته اصلی من بلغم که چجوری از بین بره با چه قرصی چه کار باید کنم ممنون میشم راهنمایم کیند. دکترم میرم ولی نتونسته بلغمو ازبین ببره سنم ۱۸

تا جایی که من میدونم و تجربه کردم. ساعت خوای مناسب و زود خوابیدن و زود بیدار شدن٬ قبل از طلوع خورشید و در معرض نو خورشید صبخ قرار گرفتن. تاثیر خیلی خوبی داره و بلغمو کاهش میده. امتحان کنید. به امید خدا نتیجه خوب بگیرید.

در بسیاری از سایتها خوانده ام که زیادروی در خوردن ترخون باعث کاهش قوه باء و قوه جنسی میشود . آیا برای افراد سر مزاج (بلغمی یا سودایی) هم این موضوع صحت دارد .

لطفا راهنمایی کنید برای از بین بردن مزاج بلخمی باید چکارکنم ؟

با عرض سلام و ادب پس از مطالعه سایت متوجه شدم که دارای طبع بلغمی مزاج هستم حتی به دلیل بالا بودن فاکتورهای التهابی بدنم مبتلا به روماتیسم مفصل هستم اما چرا بعد از خوردن مواد غذایی که طبع گرم دارند مثل موز و گردو و …. بدنم واکنش نشان میدهد (زدن کهیر و آفت دهان ) با تشکر

با سلام و تبریک سال ۹۲٫ مرسی جالب و کافی بود.لااقل برای ما!

سلام آیا مسائل زناشویی باعث تعدیل مزاج بلغمی میشود؟

با سلام. از شما سوالی داشتم. در یکی از مطالب سایت خواندم که بلغم ممکن است باعث لکه های قهوه ای در سفیدی چشم شود؟ آیا درست است و اگر درست است راه درمان آن چیست زیرا که من دچار این مشکل شده ام وراه درمان آن از طریق پزشکی ممکن نیست. خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید. بسیار ممنونم چون این مشکل برایم ناراحتی روحی ایجاد کرده است.

من فردی هستم سرد مزاج که اخیراً دکتر قند خون مرا لب مرز گزارش کرده و با توجه به توضیحات شما مزاج من بین سودا و بلغمی می باشد در کنار این کوایت روده بزرگ از نوع رونده دارم . دکتر گفته کبد شما نیز کمی کم کار است در این صورت چه نوع مواد غذایی توصیه می کنید تا اینجانب استفاده نمایم . باتشکر از سایت خوبتان

پسری دارم ۱۰ ساله شب ادراری دارد تا به حال دکترهای زیادی برده ام اما تآثیری نداشته خواستم راهنمای کنید چکار کنم وچه داروی گیاهی استفاده کنم

کمرش رو با روغن کنجد یا روغن زیتون محلی ماساژ بدید شبها. طبعش سرده

با سلام ممنون از توضیحات کاملتون.من یک فرد بلغمی مزاج هستم و مدتی است که سرفه خشک ناشی از این طبع را دارم . راهنمایی کنید که چگونه سرفه را درمان کنم . با تشکر

با سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از اطلاعات مفید سایت خوبتان چند سوال داشتم خدمتتان . من یه فرد بلغمی مزاج هستم و باید آب و غذاهای عنوان شده کم مصرف کنم و بیشتر از غذاهای گرمی بخش که شامل گوشتای گرمی بخش هم می شود ! ۱- من دارای سنگ کلیه از نوع اوریک اسیدی هستم اگه آب کم مصرف کنم تشکیل سنک کلیه میدم و با مصرف گوشت قرمز نیز به تشکیل سنگ کمک بیشتری میکنه حال چاره چیه !! ممنون

آب کم مصرف نکنید آب ولرم مصرف کنید. گوشت قرمز هم حتما نباید مصرف کنید

با عرض سلام وخسته نباشید بی نهایت از سایت مفید وارزشمند شما استفاده کرده ام وامیدوارم اجر معنوی آن شامل حالتان شود و خداوند برایتان خیر وبرکت وتندرستی عطا فرماید …. من به دنبال درمان موثر شب ادراری کودکان به سایت شما مراجعه نمودم …خواهش می کنم من را راهنمایی فرمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

یکی از مزاج‎های چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگی‎های خاصی داشته و نکات تغذیه‎ای خاصی را باید رعایت کنند.

دکتر «مصطفی اعرج خدایی»، متخصص طب سنتی ایرانی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگی‎‎های هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام می‎شود.

وی در ادامه، با تقسیم انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه گفت: مزاج «جبلی» یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد می‎شود و مزاج «عارضی» یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامه‎ی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک می‎کند.

وی ادامه داد: «مزاج صحی» به مزاج در حالت سلامتی و «سوء مزاج»، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته‎ می‎شود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار می‎گیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاج‎ها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، می‎توان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.

درمان مزاج بلغمی سرد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه‎ی توضیحاتی در خصوص یکی از مزاج‎های شایع گفت: افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده می‎شوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگی‎ها و افتادگی‎ها در برخی نقاط مانند اطراف چشم‎هایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کم‎تری به آب دارند.

وی افزود: آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصله‎شان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام می‎رسانند.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که افراد با مزاج سرد و تر حافظه‎ی ضعیفی دارند، گفت: این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌‏ها با رعایت برخی نکات، می‎توانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

وی افزود: استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویه‎هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه می‎شود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعده‎های غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.

انتهای پیام

یک پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات، ترشیجات و غذاهای سرد موجب ایجاد تعادل بلغم می‌شود، تاکید کرد: اگر تعادل میان اخلاط، مقدار آنها و کیفیت هر یک از اخلاط بر هم خورد، موجب بروز بیماری در بدن می‌شود یا موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می‌شود که فرد باید مورد درمان قرار گیرد.

دکتر فاطمه زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه برای حفظ سلامتی باید اخلاط بدن را به تعادل رساند و آن را تقویت کرد، گفت: برای تقویت هر کدام از اخلاط بدن لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند، به صورتی که تمام غذاهای گرمی از قبیل گوشت شتر، گوسفند، بوقلمون، همه میوه‌های رسیده و شیرین، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جین سینگ، فلفل سیاه و دانه فلفل، شیرین بیان، دانه خردل، سیر و موسیر از جمله مواد غذایی تقویت کننده بلغم است.

وی افزود: استفاده از این نوع مواد غذایی بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های روماتیسمی، پارکینسون و سایر بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند؛ چراکه اکثر افراد مبتلا به این بیماری‌ها از طبع سرد برخوردار هستند.

درمان مزاج بلغمی سرد

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه تمام مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر، سرشیر، خامه و کشک برای افراد بلغمی مزاج مضر است، تصریح کرد: سفیدی رنگ پوست، نرمی و سردی پوست، کندی حواس، زیاد شدن خواب، مدفوع بدبو، فراموشی و کند فهمی، ترشحات پشت حلق و بلغمی و سرفه زیاد، ضعف هضم و آروغ ترش زدن، افزایش آب دهان، افزایش اشتها، تجمع چربی شکمی، عدم تشنگی، ادرار سفید رنگ و احساس کسلی و بی‌حالی از علایم ضعف بلغم است.

زارعی خاطرنشان کرد: اصلاح کننده بسیاری از مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج‌ها از جمله ترشی‌جات، سرکه شور، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه ، جو، میوه‌های ترش و کال، قارچ، ماش، سس، پفک، شکلات و چیپس که مصرف این نوع مواد غذایی خلط بلغم را فعال‌تر می کند و آن را افزایش می‌دهد، عسل است.

وی افزود: لبنیات پرچرب برای بلغمی‌ها مضر است و مواردی مانند شیر یا ماست باید با عسل، پونه، نعناع، آویشن و زیره خورده شود.

این پژوهشگر طب سنتی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع مواد غذایی، پایین بودن PH است که در بدن ایجاد اسیدوز می‌کند و بر اعصاب مرکزی اثر مخرب می‌گذارد و این سیستم را به مرور فلج می‌کند. با رعایت مسائل فوق به زودی طبع افراد اصلاح و از کسالت و بیماری نجات می‌یابند.


انتهای پیام

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، یکی دیگر از مزاج ها مزاج سرد و تر است. افراد دارای مزاج بلغمی، چهره سفید دارند، پوست آنان سرد و نرم و شفاف است. ولی گاهی اوقات به علت رطوبت زیاد پوست آنان در ناحیه زیر چشم و زیر گلو دچار چین خوردگی می‌شود.

آب دهان زیاد، کمی تشنگی و عطش، نرم بودن گوشت اندام‌ها، تنبلی، آروغ ترش و ریفلاکس (بازگشت مواد و اسید از معده به مری) از علائم دیگر افراد بلغمی می باشد. حرکات این افراد کند است و حوصله انسان از پرحوصلگی آنان سر می‌رود، آرام حرف می‌زنند و در راه رفتن معمولاً عقب می‌مانند و زود خسته می‌شوند.

ماست و دوغ و سردیجات آنان را اذیت می‌کند. خوش خوابی، کند فهمی، افت حافظه، کم رنگی ادرار صبحگاهی و  زبان نرم با پرزهای تحلیل رفته و گاهی پوشیده از بار سفید از علائم افراد این گروه می‌باشد.


در فصل زمستان بیماری‌های بلغمی شدت می‌یابد.


دستورات ویژه بلغمی‌مزاج‌ها

درمان مزاج بلغمی سرد

سعی کنید روزی دو وعده غذا میل کنید؛ زیرا توانایی دستگاه گوارشی افراد بلغمی کم است و لازم است حداقل حدود 12-10 ساعت فاصله بین دو وعده غذا باشد.

این دسته از افراد گوشت‌هایی مثل گوشت گوسفند و بز جوان که با زيره و دارچين و پياز پخته باشد میل نمایند و از ميوه‌های شيرين مانند موز، سیب شیرین، خربزه، انگور و خرما و از سبزي‌هایی مانند ترب، تربچه، نعنا، سیر و پیاز، شاهی، تره و ترخون و از شيرينی‌ها آنچه از شكر و عسل، فندق، گردو و بادام ساخته می‌شود بیشتر استفاده نمایند.

این عده اگر در بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی کردند مقداری میوه یا سالاد میل کنند.

غذاها باید سرشار از پروتئین و فیبر باشد شامل تخم مرغ، گوشت، میگو و جگر. در شب‌های زمستان در مصرف غذاهای سرد احتیاط بعمل آورند.

به حمام گرم بروند و آب گرمي‌ كه در آن بابونه و مرزنجوش جوشانيده شده استفاده کنند و ‌مدتی در آن بنشينند. حمام را زياد طول ندهند كه باعث خشكي بدن شود و بعد از بيرون آمدن از حمام عطرهای گرم مانند بهارنارنج و گل یاس استفاده نمایند. گل نرگس و گل شب‌‌بو و زنبق ببويند و اسفند، کندر و مرمکی دود کنند. پیامبر اکرم (ص) قسمت قابل توجهی از درآمد خود را صرف عطریات می‌نمودند. کورتکس بویایی ارتباطات گسترده‌ای با سایر قسمت‌های مغز دارد و بوی خوش مناسب مزاج، احتمالاً عملکردهای مغزی را افزایش می‌دهد. 

از مصرف آب نیم ساعت قبل از غذا تا 2-1 ساعت پس از غذا خودداری شود.

ورزش و فعالیت جسمی منظم متوسط توصیه می‌شود. بهتر است پيش از ورزش، بدن را بمالند و آماده ورزش نمایند. راه رفتن به مدت 15-10 دقیقه پس از شام مفید است.

8-7 ساعت خواب مناسب است. سعي كنند قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافه خودداری شود.

از هوا، محیط و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب افزایش سردی و تری می‌شود پرهیز نمایند. پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی بخصوص در هوای مرطوب توصیه می‌شود.

از استراحت بیش از اندازه و کم تحرکی خودداری نمایند.

خوابیدن در طی روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب بسیار مضر است و موجب افزایش بلغم می‌گردد و سنگینی سر و التهاب سینوس‌ها و کند شدن رفتارهای مغزی را موجب مي‌شود.

بخصوص غذاهای سرد و تر  و غذاهای سرد و خشک  را کمتر مصرف نمایند.


غذاها و نوشیدنی‌هایی که سرد و تر هستند 


غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج


سبزیجات:


خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ


میوه‌ها:


هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو


دانه‌ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه


لبنیات و روغن‌ها:


شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک


ادویه‌جات و چاشنی‌ها:


سماق، غوره، لیمو عمانی


نوشیدنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها:


دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب


مزاج بلغمی و استعداد بیماری‌ها

افراد بلغمی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

عطسه، سردرد، کاهش حافظه، صرع، پرخوابی، آسم، سینوزیت، التهاب لوزه، ضعف هضم، دردهای مفصلی و ترشحات زنانه

– سعی کنند روزی دو وعده غذا میل کنند زیرا توانایی هضم دستگاه گوارش افراد بلغمی کم است.
– اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی کردند مقداری میوه یا سالاد متناسب با مزاج میل کنند.
– ورزش و فعالیت جسمی منظم توصیه می شود.
– راه رفتن به مدت 10 – 15 دقیقه پس از شام برایشان مفید است.
– حداقل 8 ساعت خواب مناسب لازم دارند.
– سعی کنند قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافه جلوگیری شود.
– از هوا و محیط مرطوب و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب افزایش سردی و تری می شود پرهیز نمایند.
– پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی به خصوص در هوای مرطوب توصیه می شود.
– حمام گرم و خشک (سونای خشک ) برای رفع بلغم مفید می باشد.
– خوابیدن در طی روز و هم چنین یک ساعت قبل از غروب برای آن ها بسیار مضر بوده و موجب افزایش بلغم گشته و سنگینی سر و التهاب سینوس ها و کند شدن رفتارهای مغزی را موجب می شود.

– پرخوری، مصرف بیش از حد و بدون مصلح انواع فرآورده های لبنی، ترشی ها و سرکه، شور، ماش، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، سوپ جو، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، مرکبات، هندوانه، خیار و تخم آن، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، قارچ، گوشت گاو، انواع گوشت سفید، گوجه فرنگی، کدو خورشی، کاهو، اسفناج، غوره، سماق، انواع آلو، آلبالو و …

– از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و تر ( مخصوصا در هوای سرد ) هستند، پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنيد.

– آبگوشت, گوشت شتر, بره, کبوتر, سار, گنجشک, بوقلمون کباب شده, مرغ محلی
– میوه های رسیده و شیرین مانند: سیب با پوست و دانه, گلابی, طالبی, به, نارگیل
– ادویه ها مانند: هل, دارچین, زنجبیل, زعفران, فلفل سیاه و قرمز, آویشن, مقل ازرق, رازیانه, سیر, دانه خردل, موسیر
– ریشه ها مانند: چغندر, شلغم, هویج, کلم قمری, ترب سیاه و سفید
– تمامی سبزی های گرم مانند: ساقه کرفس, نعناع, ریحان, جعفری, مرزه, ترخون, تره شوید, شنبلیله
– حبوبات مانند: نخود, گندم, لوبیا چیتی و لپه
– نوشیدنی های گرمی بخش مانند: دم کرده دارچین و مقداری زنجبیل، گل گاو زبان, اسطوخودوس
– بذرهای ملین مانند: تخم ریحان , خاکشیر , مرو
– خشکبار مانند: بادام, گردو، فندق, پسته, کنجد, ارده, عسل, شیره خرما یا انگور.

– در صورت استفاده از برنج، حبوبات و یا غلات بهتر است از ادویه های گرم مانند زیره سیاه، سبز، زنجبیل، دارچین، هل، زعفران و کمی زردچوبه استفاده کنيد.

درمان مزاج بلغمی سرد

– این افراد در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند: .
عطسه، سردرد، صرع، آسم، سینوزیت، التهاب و بزرگ شدن لوزه ها، ضعف هضم، شب ادراری، درد و التهاب مفصلي، ترشحات رقیق واژینال، تاخیر در قاعدگی

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  



       

غذاهای لبنیات وترشی وسرکه بلغم را زیاد می کند.

الف.خصوصیات جسمی:

درمان مزاج بلغمی سرد

این افراد چاق و پر چربی هستند. پوست سفید و موهای کم پشت دارند. تشنه نمی شوند ، دهان مرطوب ، خواب زیاد دارند، تمایل به مصرف گرمی ها مثل شیرینی و ادویه دارند و تمایل به خوردن سردی ها از جمله ترشی از خود نشان نمی دهند. فصل زمستان فصل بدی برایشان می باشد، سفیدی و بی فروغی رنگ چشم، سفیدی زودرس موها، درشتی بدن.

ب : باز نظر بازتابهای روانی ورفتاری:

گرایش به علوم عقلیو ریاضیات، حسابگر و محتاط، بد بهار و بد زمستان، منطقی و عاقل، میانه رو-محتاطو گاهی ترسو، تجارت پیشه، بدون استعداد ریسک، آرام و صبور-منزوی و دارای حرکات کند، منظم و دقیق، گذشته نگر، ظریف و ریزبین-حساس، کینه توز، دارای استعداد افسردگی، بی علاقه به یادگیری، نیازمند محبت، اهل سازش – متاثر از دیگران-بی اراده، درون گرا-خودخورمنفی باف، فراموش کار،کند ذهن،راحت و بی قید به اکثر مسائل و کمتر عصبانی می شوند.

پ – از نظر سازگاری با غذاها :

 سازگار با غذاهای گرم و لطیف چون نخود آب، آبگوشت، گوشت مرغ و کبوتر، پنیر، گردو، نارگیل، شنبلیله، سیر، دارچین، آویشن، رازیانه، مقل و بالنگو

ج – علایم بیماری دراثر غلبه بلغم:

بدن علیه خودش انقلاب می کند و رماتیسم مفصلی می آورد. مثل کشک و آب یا سفیده تخم مرغ است و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است از جنس آب وسرد وتر است و کسانی که سردی زیاد بخورند (ماست ترش ) بلغم فعال می شود. وزیر چشم پف کرده – مزه دهانشان ترش می شود-پوست شل و ول و سفید و آبکی می شود-پوست مقطعی سفید می شود (برص) و موها زود سفید می شود-لک قهوه ای در سفیدی چشم وسردی دست وپا و پا درد و زانو درد-لرزش دست وپا ( پارکینسون ) دیر هضم شدن غذا-درد معده-تنگی نفس موقع خوردن غذا-قلنج می کنند ودوست دارند ماساژ بدهند-درد کمر وبین شانه ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن – کسل و خواب آلود-جاری شدن آب از دهان در خواب-دچار تپش قلب وقتی از خواب بیدار می شوند-رقیق بودن آب بینی-ترشح بینی-سرفه زیاد- فراموشی-دفع ادرار زیاد همراه با فشار ضعف مثانه ، میلی به غذای صبح، سکته، سفیدی ادرار، درد عقب سر، خواب زیاد(سطحی) خواب دیدن آب باران و برف وادویه.

علت:

غذاهای لبنیات وترشی وسرکه بلغم را زیاد می کند.

د- پیشگیری از بروز غلبه خلط:

 نخوردن غذاهای سرد و تر در فصول سرد سال مانند (ماست، خیار، هندوانه، کاهو، آلو، اسفناج، نارنج، پرتقال، برنج و گوشت گاو و گوساله و بز و ماهی، مرغ و تخم مرغ شهری) خوردن دم کرده استوخدوس یا چای زنجبیلی.

 غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها :لبنیات-ترشی-لیته-شور سیب زمینی-عدس-قارچ-گوشت گاو گوساله گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده ودرد را زیاد میکند )-چای–قهوه-نسکافه–میوه ترش وکال–نارنگی–کیوی –گرمک (سرد است) خیار پوست کنده – لیمو شیرین – سوپ جو با زنجبیل –

درمان:

گوشت (شتر-گوسفند-کبوتر-سار-گنجشک )-ادویه جات ( هل دارچین-زنجبیل-زیره-زعفران-زنیا-سرنجان-خولنجان-سیر-موسیر-خردل )-سبزیجات( کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه ) – کلم – مارچوبه – هویج – کدو حلوایی – لیمو ترش – گندم – نخود – گردو هندی – قدومه شیرازی

مطالب مرتبط :

نکات طلایی برای کنترل مزاج بلغمی

ویژگیهای شخصیتی افراد بلغمی مزاج

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر34 نفر

135280 | 1394/04/13 | طبع سرد و تر طبع سرد

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

درمان مزاج بلغمی سرد
درمان مزاج بلغمی سرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *