درمان لکه صورت در بارداری

درمان لکه صورت در بارداری
درمان لکه صورت در بارداری

در هنگام بارداری میزان استروژن در بدن افزایش پیدا می‌کند تا به بدن در ساخت بافت برای مادر و جنین کمک کند . این افزایش ناگهانی استروژن باعث تولید بیش‌ازحد ملانین شده و باعث لک‌های پوستی بارداری می‌شود . ملانین رنگدانه پوست است و به پوست رنگ می‌دهد که تولید بیش‌ازحد آن باعث لک‌های پوستی در دوران حاملگی می‌شود . این لک‌ها در صورت ، گردن ، شکم و زیربغل ظاهر می‌شوند .

تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید . ماندن در خانه مخصوصاً در روزهای آفتابی می‌تواند به جلوگیری از لک‌های پوستی در بارداری کمک کند . اشعه‌های آفتاب می‌تواند برای پوست مضر باشند . ملانین ( رنگدانه ای که رنگ پوست را تعیین می‌کند ) توسط پوست تولید می‌شود که به‌عنوان سیستم دفاعی پوست در برابر خورشید است .برای اینکه پوست به‌طور مؤثر از خود دفاع کند ملانین بیشتری تولید می‌کند . بنابراین اگر شما در معرض نور خورشید قرار بگیرید پوست به دلیل افزایش تولید ملانین تیره‌تر می‌شود .

درزمانی که آفتاب داغ است که معمولاً بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر است ، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کنید زیرا پوست شما بیشتر مستعد تغییر رنگ است .

درمان لکه صورت در بارداری

از پنجره دور بمانید . حتی اگر در خانه باشید باید از نشستن در کنار پنجره برای مدت زیاد اجتناب کنید زیرا اشعه‌های خورشید می‌توانند از پنجره رد شده و رنگ پوست را تغییر دهند که منجر به بدتر شدن لک های بارداری میشود .

همچنین هنگامی‌که سوار ماشین هستید نیز حواستان باشد تا پرتوهای خورشید روی پوستتان نخورد .

کرم ضد آفتاب استفاده کنید . از کرم ضد آفتاب با حداقل فاکتور محافظتی ( SPF ) 30 استفاده کنید . درصورتی‌که بیرون از منزل می‌روید باید به‌صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و ارتباطی با آب‌وهوا و فصل ندارد . حتی در روزهای ابری اشعه UV آفتاب می‌تواند روی پوست و تولید ملانین تأثیر بگذارد که درنهایت روی لک بارداری تاثیر منفی دارد .

فاکتور محافظتی ( SPF ) نشان‌دهنده مقدار محافظت پوست در مقابل آفتاب است . آفتاب می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست ، آفتاب‌سوختگی ، صدمه به چشم ، پیر شدن پوست و حتی سرطان پوست بشود .

عموماً فاکتور محافظتی ۱۵ می‌تواند به مدت ۲ ساعت ، فاکتور محافظتی ۳۰ به مدت ۴ ساعت و فاکتور محافظتی ۶۰ می‌تواند ۸ ساعت از پوست محافظت کند .

از لوازم و لباس‌های محافظتی استفاده کنید . برای محافظت پوست از شر اشعه‌های مضر آفتاب وسایل زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد :

لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید زیرا رنگ تیره بیشتر اشعه‌های آفتاب را جذب می‌کند و پوست را بیشتر مستعد تغییر رنگ می‌کند .

چتر فقط در روزهای بارانی کاربرد ندارد و می‌تواند محافظ خوبی در روزهای گرم در مقابل آفتاب باشد .

لباسی انتخاب کنید که گشاد و راحت باشد . یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در پوست را تشدید کند ؛ اصطکاک است . اگر لباس تنگ می‌پوشید اصطکاک می‌تواند منجر به تغییر رنگ پوست بشود .

بنابراین اصطکاک و نور آفتاب تاثیر منفی روی لک های بارداری دارند .

چگونه رژیم غذایی و سبک زندگی روی لک‌های بارداری تأثیر دارد ؟ شما باید رژیم غذایی و سبک زندگی خاصی در هنگام بارداری داشته باشید که باعث کاهش هورمون استروژن بشود زیرا استروژن باعث تحریک تولید ملانین خواهد شد .

 

چه موادغذایی را نباید مصرف کنیم ؟ موادغذایی که می‌توانند سطح استروژن را افزایش دهند را نباید مصرف کنید . در هنگام بارداری سطح هورمون استروژن در بدن خانم‌ها بالا می‌رود که باعث کمک به بدن مادر و جنین برای ساخت بافت‌های بدن است می‌شود .

سعی کنید موادغذایی زیر را مصرف نکنید :

سطح پروژسترون را افزایش دهید . ۲ هورمون اصل که توسط بدن خانم‌ها تولید می‌شود استروژن و پروژسترون است . پروژسترون به‌عنوان ضد استروژن است به این معنا که اگر این هورمون افزایش پیدا کند سطح هورمون دیگر کاهش پیدا می‌کند و برعکس .

افزایش سطح پروژسترون می‌تواند به کاهش تولید اضافه استروژن در هنگام بارداری کمک کند و درنتیجه تولید ملانین نیز کاهش پیدا می‌کند و از لک‌های بارداری جلوگیری می‌شود .

مصرف ویتامین B6 را افزایش دهید . سطح ایده آل پروژسترون می‌تواند با مصرف کافی از ویتامین B6 تأمین شود . همچنین B6 باعث تجزیه شدن ( شکستن ) سطح استروژن در کبد می‌شود تا سطح هورمونی متعادلی ایجاد شود . دوز پیشنهادشده ویتامین B6 به‌صورت ۲ میلی‌گرم در روز است .

منابع ویتامین بی ۶ :

مصرف منیزیم خود را افزایش دهید . منیزیم باعث نگه‌داشتن تعادل میان هورمون‌ها و افزایش سطح پروژسترون به‌وسیله تجزیه استروژن اضافی می‌شود . پیشنهاد می‌شود خانم‌های باردار روزانه ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنند .

منابع منیزیم :

موادغذایی غنی از ویتامین C مصرف کنید . ویتامین C یک مهارکننده تیروزیناز محسوب می‌شود . تیروزیناز آنزیمی است که مسئول تولید ملانین است . اگر تولید ملانین در دوران بارداری سرکوب شود ، می‌تواند از لک‌های بارداری جلوگیری کرد .

خوردن حداقل یک وعده از موادغذایی غنی از ویتامین C در هر وعده اصلی غذا مهم است . دوز توصیه‌شده روزانه ویتامین C برای خانم‌ها ۷۵ میلی‌گرم است .

موادغذایی حاوی ویتامین C :

موادغذایی با فیبر زیاد مصرف کنید . اسیدهای صفراوی ( اسیدهایی که ضایعات را از کبد دفع می‌کنند ) توسط کبد ترشح می‌شوند و از طریق روده ( در طول روند هضم ) عبور می‌کنند . فیبر به حذف استروژن از طریق اتصال به اسیدهای صفراوی کمک می‌کند . به‌این‌ترتیب تولید بیش‌ازحد ملانین می‌تواند کاهش پیدا کند . مصرف ایده آل فیبر به‌صورت روزانه ۲۱ گرم است .

موادغذایی غنی از فیبر عبارت‌اند از :

سطح فولات بدن را افزایش دهید . مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین B9 یا فولیک اسید به جلوگیری از لک‌های پوستی کمک می‌کند . بااین‌حال مکانیزم دقیق آن ناشناخته است و معلوم نیست که چگونه این کار انجام می‌پذیرد .

درمان لکه صورت در بارداری

یک تئوری توضیح می‌دهد که ویتامین B9 یا اسیدفولیک آنتی‌اکسیدان هستند . آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌های آزاد در بدن می‌جنگند . این رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA سلول‌های پوست آسیب برسانند و منجر به لک‌های پوستی بشوند . با افزایش سطح اسیدفولیک این رادیکال‌های آزاد سرکوب می‌شوند و منجرمیشود که پوستی سالم‌تر و بدون لک داشته باشید .

مشاهده‌شده است که زنان با سطح پایین اسیدفولیک بیشتر از زنان با سطح بالای اسیدفولیک دچار لک‌های پوستی می‌شوند .

موادغذایی غنی از اسیدفولیک مصرف کنید . بدن انسان نمی‌تواند اسیدفولیک تولید کند بنابراین شما باید آن را از موادغذایی مصرفی تأمین کنید . اگرچه فولات به‌عنوان پیشگیری از نقص‌های زایمان شناخته‌شده است اما می‌تواند برای پوست نیز مفید باشد و از لک‌های پوستی جلوگیری کند . هرروز ۲ الی ۳ بار غذای دارای فولات بالا میل کنید .

موادغذایی غنی از فولات یا اسیدفولیک :

اسیدفولیک بدن را کاهش ندهید . بعضی از کارها هستند که انجام آن‌ها باعث کاهش سطح اسیدفولیک در بدن می‌شود و شما نباید آن‌ها را انجام دهید ، کارهای مانند :

داروهای مصرفی : بعضی از داروها هستند که می‌توانند باعث کاهش سطح اسیدفولیک در بدن بشوند که در صورت مصرف آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید ، بعضی از این داروها عبارت‌اند از : متوتروکسات ، تری متوپریم و فنی توئین .

سیگار : سیگار باعث خالی کردن بدن از اسیدفولیک می‌شود . مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار باعث آسیب به سلول‌های بدن و کاهش قابلیت آن‌ها برای مصرف اسیدفولیک می‌شود .

همچنین مصرف سیگار باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که برای خنثی کردن آن‌ها بدن به مقدار بیشتری اسیدفولیک نیاز دارد .

تا جاییکه امکان دارد از استرس دوری‌کنید . غدد فوق کلیوی مسئول تولید هورمون استرس هستند که بانام کورتیزول شناخته می‌شود . در زمان استرس پروژسترون به کورتیزول تبدیل می‌شود بنابراین باعث می‌شود سطح پروژسترون در بدن کاهش‌یافته و تمایل بیشتری به لک پوستی ( بارداری ) داشته باشید .

با مقدارD کانسیلر لک‌های بارداری را پوشش دهید . استفاده از کانسیلر یک‌راه ارزان برای پوشاندن لک‌های پوستی در هنگام بارداری است . مقدار کمی کانسیلر روی محل لک پوست زده تا کمتر دیده شود .

از کانسیلر نارنجی استفاده کنید . بهترین راه برای مخفی کردن لک حاملگی استفاده از کانسیلر نارنجی‌رنگ است . کانسیلر را باید قبل از پایه استفاده کرد .

عاقلانه نیست که کانسیلری روشن‌تر از ۲ درجه نسبت به پوست خود استفاده کنید زیرا لک‌های پوستی قهوه‌ای و غیرطبیعی به نظر می‌آیند .

وسایل آرایشی تاریخ گذشته را مصرف نکنید . همیشه تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی خود را چک کنید . هرگز از لوازم‌آرایش تاریخ گذشته مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن لک‌های پوستی ( مانند بارداری ) بشوند .

اگر پوستتان تحریک شد استفاده از کانسیلر را قطع کنید . درصورتی‌که تحریک پوستی ، قرمزی ، آلرژی ، جوش و دیگر مشکلات پوستی را شاهد بودید از آرایش کردن امتناع کنید .

نکات مهم

بعد از تولد بچه ، رنگدانه پوست بالاخره از بین می‌رود .

داروهایی که ادعا می‌کنند در هنگام بارداری لک‌های پوست را کاهش می‌دهند را مصرف نکنید و قبل از مصرف هرگونه دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید .

درصورتی‌که پس از زایمان لک‌های پوستی ناشی از بارداری از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید ممکن است علت دیگری وجود داشته باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا…

ویتامین C با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود ، ویتامین C دارای خاصیت …

بعضی از غذاها یا مواد غذایی برای گربه بسیار مضر میباشند و باعث به …

گاستروانتریت که عموما آن را آنفولانزای معده یا دستگاه گوارش می نامند ، موقعیتی …

سوختگی پوست بسیار رایج و همچنین دردناک میباشد . بسیاری از سوختگی ها بدون …

مایکروفر ( ماکروفر یا مایکروویو ) یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه است . …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

pamuh.com – سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

در دوران بارداری بدن زنان دچار تغییرات گسترده ای می شود که می تواند باعث برخی از مشکلات سلامتی و پوستی شود.لک های بارداری صورت و حتی سایر نقاط بدن یکی از رایج ترین مشکلات دوران بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی معمولا در پیشانی ، روی گونه ها ، بینی و اطراف لب مشاهده می شود.این لک ها معمولا به دلیل تولید بیش از حد ملانین اتفاق می افتد که دلیل اصلی آن تغییرات سطح هورمون های زنانه است .

خوشبختانه با استفاده از برخی روش های خانگی و حتی گیاهی می توان از لک های بارداری جلوگیری کرد و در صورت ابتلا ، می توان با استفاده از این روش ها ، لک های بارداری را از بین برد .

فهرست

کلوآسما عبارتی است که برای ملاسما در دوران بارداری استفاده می شود.ملاسما از کلمه یونانی “melas” به معنی سیاه گرفته شده است و نوعی مشکل پوستی است که در آن لک های قهوه ای ، آبی (کبود) ، خاکستری و یا سفید بر روی پوست ظاهر می شود.شیوع این لکه ها در افراد سالم در حدود 1 درصد و در زنان باردار در حدود 50 الی 70 درصد است . البته دلیل اصلی افزایش این لک ها در دوران بارداری ناشناخته است و برخی از متخصصان آن را به تغییرات هورمونی شدید در دوران حاملگی نسبت می دهند.

درمان لکه صورت در بارداری

عوامل متعددی می تواند باعث بروز لک های بارداری شود ولی بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که کلوآسما در دوران بارداری به دلیل تغییرات شدید هورمونی اتفاق می افتد.علاوه بر این ، کلوآسما در بین زنانی که برای پیشگیری از بارداری قرص های هورمونی استفاده می کنند نیز دیده می شود.علاوه بر این مردانی که دچار سرطان پروستات هستند نیز ممکن است دچار لک هایی شبیه به لک های بارداری شوند.

برخی از محققان اعتقاد دارند که افزایش هورمون استروژن می تواند ملانوسیت های تولید کننده ملانین در پوست را تحت تاثیر قرار داده و این سلول ها بیش از حد نیاز ملانین تولید می کنند که همین امر باعث ایجاد لک های بارداری می شود.قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز می تواند دقیقا همین تاثیر را بر روی پوست داشته باشد.

ملاسما در زنان باردار بیشتر از سایر افراد دیده می شود ولی مردان نیز می توانند دچار این مشکل شوند.حدود 10 درصد از کل موارد ابتلا به ملاسما در مردان دیده می شود.میانگین سن ابتلا به این لک های پوستی 20 الی 30 سالگی است و رنگ پوست در ابتلا به این مشکل پوستی تاثیری ندارد.داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به لک های پوستی می تواند احتمال ابتلا به ملاسما را افزایش دهد .این مشکل در نژاد آسیایی و اسپانیایی رایج تر است .

برای درمان این لک های پوستی معمولا از روش های موضعی استفاده می شود که رایج ترین آنها عبارتند از :

یکی از رایج ترین کرم های موضعی برای درمان ملاسما ، کرم هیدروکینون است.از این کرم برای روشن تر کردن لکه های تیره پوست استفاده می شود.استفاده طولانی مدت از کرم هیدروکینون می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند پیگمانتاسیون (سفید شدن بیش از حد پوست) و یا اکرونوز (یا آلکاپتونوری) که نوعی تغییر رنگ پوست است ، شود.

از ژل آزلائیک اسید اغلب به عنوان جایگزین برای کرم هیدروکینون استفاده می شود.

کرم اسید کوجیک که معمولا از نوعی قارچ تولید می شود در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان آرام بخش پوست مورد استفاده قرار می گیرد.در برخی از افراد استفاده از کرم اسید کوجیک  می تواند  باعث درماتیت شده و پوست را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد .

از رتینوئید در درمان فوتوتراپی و برای جلوگیری از پیری پوست استفاده می شود.با این حال در برخی از موارد برای درمان لک های پوستی نیز از رتینوئید استفاده می شود و می تواند عوارضی مانند سوختگی ، خارش ، درماتیت و … ایجاد کند.

از کورتیکواستروئیدهای موضعی به دلیل خواص ضد التهابی آن معمولا برای درمان انواع مختلفی از مشکلات پوستی می توان استفاده کرد.از کورتیکواستروئیدهای موضعی همراه با کرم هیدروکینون برای سرکوب تولید ملانین استفاده می شود.(منبع)

اسید گلیکولیک نوعی پودر ساخته شده از کریستال است و در مواد آرایشی معمولا به عنوان لایه بردار پوستی نیز استفاده می شضود.

بر طبق تحقیقات انجام شده در کشور هند ، رایج ترین درمان مورد قبول میان اکثر متخصصین پوست ، ترکیب کرم هیدروکینون با کورتیکواستروئیدهای موضعی و رتینوئید است . (منبع)

علاوه بر این روش ها ، روش های دیگری مانند لیزر درمانی نیز وجود دارد که بسیاری از آنها در دوران بارداری توصیه نمی شوند.

تغییرات پوستی شما در دوران بارداری به احتمال خیلی زیاد بعد از گذشت چند ماه از زایمان به حالت عادی باز خواهند گشت .توصیه می شود در دوران بارداری برای درمان لک های صورت از روش های شیمیایی و دارویی استفاده نکنید و یا حتما تحت نظر پزشک باشید چرا که می تواند برای شما و جنین عوارض جانبی در پی داشته باشد. با استفاده از برخی روش های ساده خانگی و سنتی می توانید از بسیاری از لک های پوستی دوران بارداری جلوگیری کرده و در صورتی که این لک ها ایجاد شده اند با استفاده از این زوش ها می توانید آنها را از بین ببرید .

از آنجایی که ویتامین C خواص انتی اکسیدانی دارد می تواند به عنوان یک درمان خوب برای لک های پوستی و کلوآسما مورد استفاده قرار گیرد. بر طبق تحقیقات منتشر شده در مجله پوست هند ، ویتامین C می تواند از تولید رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و اثرات اشعه ماوراء بنفش را بر روی پوست کاهش دهد.برای این منظور می توانید از محصولات حاوی ویتامین C استفاده کرده و یا از گیاهان دارویی حاوی این ویتامین استفاده کنید.

در برخی از تحقیقات اشاره شده است که استفاده ترکیبی از ویتامین C همراه با ویتامین E می تواند تاثیرات این ویتامین را در درمان لک های بارداری بسیار افزایش دهد .

فلاونوئیدها ترکیبات پلی فنولی هستند که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب دارند و می توانند تولید ملانین ها را تنظیم کنند.شما می توانید با مصرف میوه ها و گیاهان حوای فلاونوئیدها ، از ایجاد لکه های پوستی تا حد زیادی پیشگیری کنید.

سرکه سیب طبیعی می تواند برای پوست و رنگدانه های پوستی بسیار مفید باشد . سرکه سیب به عنوان نوعی تونر طبیعی عمل کرده و می تواند لکه های تیره صورت در دوران بارداری را کاهش دهد.اگر چه مطالعات زیادی در این مورد انجام نشده است ولی در یک آزمایش در سال 2016 مشخص شد که استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی می تواند برای از بین بردن لکه های پوست صورت در دوران بارداری مفید باشد .

برای استفاده از این خاصیت می توانید مقدار کمی سرکه سیب را با استفاده از پنبه بر روی لکه های صورت خود بمالید و بعد از 5 دقیقه با آب سرد و بدون ماده شوینده ، پاک کنید. برای افزایش خواص سرکه سیب می توانید به آن کمی اسانس لیمو و یا عصاره فندق نیز اضافه کنید.

لوتئین نوعی آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی است که در بدن به مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند.بر اساس تحقیقات اخیر ، لوتئین می تواند برای بهبود زخم های پوستی و همینطور برای درمان لک های دوران بارداری نیز مفید باشد.مصرف مکمل های حاوی لوتئین می تواند تا حد زیادی اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید را بر روی پوست خنثی کند.

با وجود اینکه محدودیت خاصی برای مصرف مکمل های حاوی لوتئین در دوران بارداری وجود ندارد ، پزشکان و متخصصان توصیه می کنند در دوران بارداری و شیردهی سعی کنید لوتئین را از طریق مصرف میوه ها ، گیاهان دارویی و سبزیجات دریافت کنید. (منابع لوتئین : اسفناج ، کلم بروکلی ، لوبیا سبز ، پاپایا و …)

مطالعات جدید در سال 2018 نشان داده است که بین سطوح پایین روی در بدن و ابتلا به ملاسما و لک های پوستی در دوران بارداری ارتباط معنی داری وجود دارد.با استفاده از این شواهد محققان اعتقاد دارند که کمبود روی می تواند در ابتلا به لک های پوستی در دوران بارداری موثر باشد. (منبع)

توصیه می شود در دوران بارداری ، روی مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی مناسب دریافت کنید و در صورتی که به هر دلیلی قادر به این کار نیستید ، تحت نظر پزشک از مکمل های حاوی روی استفاده کنید.

برای جلوگیری از ایجاد لک های پوست صورت در دوران بارداری بسیار مهم است که از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید.برای این منظور در دوران حاملگی می توانید به صورت منظم از کرم های ضد آفتاب مناسب با پوست خودتان استفاده کنید و یا کرم ضد آفتاب خانگی تهیه کنید. در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شده اید می توانید از ژل آلوئه ورا برای درمان سریع تر آن استفاده کنید.

در هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب بسیار دقت کنید و توصیه می شود کرمی را انتخاب کنید که کمترین میزان مواد شیمیایی را دارد. در نظر داشته باشید که هیچ کرم ضد آفتابی وجود ندارد که بیش از دو الی سه ساعت ماندگاری داشته باشد. به همین دلیل اگر به صورت طولانی مدت در معرض نور خورشید هستید توصیه می شود کرم ضد آفتاب خود را همراه داشته باشید. تهیه کرم ضد آفتاب خانگی یک گزینه بسیار مناسب و جایگزین برای کرم های ضد آفتاب شیمیایی است .

ترکیبات موجود در اسانس لیمو خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارند و می توانند در بدن به مهار رادیکال های آزاد کمک کنند.این رادیکال های آزاد می توانند باعث ایجاد لک های پوستی و پیری زود رس پوست و بروز چین و چروک پوست شوند .برای استفاده از این خاصیت می توانید چند قطره اسانس لیمو را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی لک های صورت خود بمالید و بعد از 5 الی 10 دقیقه با آب سرد بشویید و خشک کنید. ولی توجه داشته باشید که اسانس لیمو می توانید حساسیت پوست نسبت به نور خوشید را افزایش داده و باعث آسیب پوستی شود. فقط زمانی باید از این روش استفاده کنید که دور از نور آفتاب هستید.

در ادامه این مطلب به برخی از سایر روش های درمان لک های بارداری اشاره شده است ولی شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی نیستید و قبل از استفاده از هرکدام از این روش ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

آب لیمو طبیعی و تازه یکی از بهترین روش های درمان لکه های پوستی و بخصوص لک های صورت در دوران بارداری است .آب لیمو سرشار از ویتامین C است که می تواند برای بهبود رنگ لایه های بیرونی پوست بسیار مفید باشد.برای استفاده از این خاصیت می توانید آب لیمو را بر روی محل لک مالش داده و بعد 10 دقیقه با ماده شوینده ملایم بشویید.و یا می توانید از روش پیشنهادی زیر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که آب لیمو نباید بیش از 20 دقیقه بر روی پوست بماند چراکه می تواند باعث آسیب رسیدن به پوست صورت شود. همچنین استفاده از این روش برای افرادی که پوست حساسی دارند و کسانی که دچار مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و برص هستند توصیه نمی شود.

روغن هسته زردآلو سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین E ، ویتامین C ، ویتامین A و اسیدهای چرب است که می تواند برای سلامت پوست و رفع لک های بارداری بسیار مفید باشد . برای استفاده از این خاصیت می توانید روغن هسته زردآلو را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی لک های صورت قرار دهید و بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید . از این روش می توانید 3 بار در هفته استفاده کنید. قبل از استفاده باید مطمئن شوید که به روغن هسته زردآلو حساسیت ندارید .

می توانید جو دوسر را با عسل طبیعی مخلوط کرده و بر روی لک صورت قرار دهید  و بعد از نیم ساعت بشویید . از این روش می تواند 3 بار در هفته استفاده کنید. برای اطلاع از خاصیت جو دوسر توصیه می شود مطلب « خواص جو دوسر یا یولاف » را مطالعه نمایید.

با استفاده از یه تکه پنبه ، روغن کرچک را بر روی محل لک بمالید .برای نتایج بهتر می تواند این کار را شب  قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد بشویید. توجه داشته باشید که روغن کرچک می تواند حساسیت زا باشد و قبل از استفاده باید کمی از آن را روی مچ دست خود امتحان کرده و مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید . برای اطلاع از فواید روغن کرچک توصیه می شود مطلب « خواص روغن کرچک » را بخوانید.

خیار نیز فواید بسیار زیادی برای پوست دارد. می توانید خیار را به صورت ورقه های خیلی نازک برش زده و به مدت 30 دقیقه بر روی محل لک های صورت قرار دهید. همچنین خوردن خیار نیز می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

پودر چوب صندل را با گلاب طبیعی ترکیب کرده و برای 20 دقیقه بر روی پوست صورت قرار دهید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

پاپایا نیز خواص بسیار زیادی برای پوست دارد و برای درمان مشکلات پوستی به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد .پاپایای رسیده را بشویید و روی صورت خود بمالید.بعد از بیست دقیقه با آب سرد بشویید .

پوست صورت خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه با روغن زیتون ماساژ دهید و سپس به مدت 20 دقیقه یک حوله گرم بر روی صورت خود بگذارید.

درمان لکه صورت در بارداری

عصاره دانه گریپ فروت خاصیت ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد قارچ دارد و پوست صورت را سم زدایی می کند.علاوه بر این ، عصاره دانه گریپ فروت حاوی مقدار زیادی پتاسیم ، آهن و کلسیم است و استفاده مدام از آن می تواند نتایج باور نکردنی داشته باشد. برای استفاده از این خاصیت می توانید عصاره دانه گریپ فروت را با روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی صورت خود ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه بشویید .

توجه داشته باشید که عصاره دانه گریپ فروت می تواند آلرژی ایجاد کند و قبل از استفاده باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید .

آب پیاز تاره را بگیرید و با سرکه سیب طبیعی مخلوط کرده و بر روی لک های پوست صورت بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. از این روش می توانید هفته ای 3 بار استفاده کنید.

ژل آووکادو سرشار از ویتامین C ، اسید اولئیک  و سایر اسیدهای چرب است و می تواند برای از بین بردن لک های پوستی بسیار مفید باشد. از سوی دیگر عسل خاصیت سفید کنندگی دارد. کمی ژل آووکادو را با 2 قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بعد از 25 الی 30 دقیقه بشویید.

عسل و بادام هر دو دارای خاصیت سفید کنندگی هستند. بادام را پودر کرده و با عسل مخلوط کنید و بر روی صورت قرار دهید  و به آرامی به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید.

برگ ریحان را له کنید تا آب آن خارج شود.پودر کافور را به آب برگ ریحان اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید . این خمیر را بر روی پوست قرار دهید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

برگ نعنا در کاهش لک های دوران بارداری بسیار مفید است .برگ نعنا را خرد کرده و له کنید تا اب آن خارج شود.این آب را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی صورت بمالید و بعد از 10 دقیقه بشویید. قبل از استفاده مطمئن شوید که به نعناع حساسیت ندارید .

روغن اسطوخودوس را با روغن درخت چای مخلوط کرده و بر روی لک بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سد بشویید. از این روش می توانید 4 بار در هفته استفاده کنید.

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه ایمیل معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما ایمیل خواهد شد.

این نام و آدرس ایمیل را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

گردآوری – نبض ما

رنگ پوست مان ناشی از رنگدانه ای به نام ملانین است و در نتیجه تماس با نور آفتاب می تواند دست خوش تغییراتی شود. ملانین نقش مهمی را برعهده دارد و آن، حفاظت از لایه های تحتانی پوست علیه نور خورشید و همچنین جذب سلول های تخریب شده است؛ برای همین تعداد رنگ دانه های پوست در نقاطی که در معرض نور خورشید هستند، دو برابر نقاط دیگر است. تغییراتی که در رنگ پوست مان به وجود می آید یا لک هایی که پدید می آیند به دلیل تغییراتی است که در سلول های رنگ دانه ای ایجاد می شود.

شایع ترین لک صورت، لک حاملگی یا ملاسما است که مشکل بیشتر خانم های مراجعه کننده برای درمان لک صورت را شامل می شود. این لکه ها به صورت قرینه و قهوه ای رنگ هستند. معمولا بعد از بارداری در چهره خانم ها ایجاد شده و پس از زایمان ناپدید می شوند اما ممکن است برای ماه ها یا سال ها باقی بمانند.

درمان لکه صورت در بارداری

ملاسما در بیشتر از هفتاد درصد زنان باردار به خصوص در سبزه ها در نیمه دوم دوران حاملگی بوجود می آید. این لکه های پوستی در نواحی مختلف صورت ظاهر می شود و بیشتر در لب بالا، گونه ها، چانه، پیشانی و روی بینی دیده می شود که به دنبال تماس با آفتاب شدت می یابد.

این لکه پوستی عموما قهوه ای رنگ است و در دو طرف صورت به صورت قرینه دیده می شود. ماسک حاملگی ممکن است پس از زایمان از بین برود و یا گاهی با شیوع آن، حالتی از تیرگی و لک پس از بارداری هم باقی بماند.

علت اصلی لک حاملگی یا ملاسما مشخص نیست ولی در بیشتر موارد با فعالیت های هورمونی فرد مرتبط است چون این لک با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری هم ایجاد می شود.

لک حاملگی در موارد نادری میان خانم های مجرد و حتی مردان نیز دیده می شود. استفاده از داروهای حساس کننده به نور آفتاب و اختلال فعالیت تیروئید یا تخمدان نیز می تواند دلیل دیگری برای پدید آمدن لک ها باشد. به طور کلی دو عامل مهم را ذکر می کنم. اول ژنتیک و دوم تغییرات هورمونی که با اشعه ماورای بنفش خورشید ترکیب شده باشد.

این لکه ها پس از زایمان معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می روند. در مواردی که لک ها با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری ایجاد شده باشد، باید مصرف قرص قطع شود و البته مدت زیادی طول می کشد تا پس از قطع قرص این لک ها از بین بروند و حتی ممکن است هرگز به طور کامل لک ها برطرف نشوند.

برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی، اقداماتی انجام می دهیم مثل لایه برداری خفیف با کمک مواد شیمیایی سطحی، که این روش بسیار موثر و مطمئن است چون در واقع با کمک ترکیبات بی رنگ کننده جلوی فعالیت رنگدانه هایی که لکه ها را ایجاد می کنند، گرفته می شود.

نقش لیزر در درمان ملاسما یا لک حاملگی تاکنون به اثبات نرسیده است. البته در بعضی از انواع ملاسما می توان از درمان لیزر استفاده کرد ولی معمولا بلافاصله پس از قطع درمان، عود اتفاق می افتد. پس بهترین درمان برای این لک ها در واقع جلوگیری از تماس با نور آفتاب است که برای این کار باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است هیچ گونه مداخله لیزر درمانی بر روی پوست زنان با پوست تیره انجام نشود. لیزر ممکن است حتی این لک ها را تشدید کند.

پوست صورت خود را با مرکبات ماساژ دهید. لیمو را بعد از اینکه مصرف کردید کمی آب در آن نگه دارید و روی پوست خود بکشید. تا دو بار در روز این کار را انجام دهید. ویتامین C در دوران حاملگی برای زنان لازم و ضروری است فقط پوست آنها را دور نریزید و به پوستتان بزنید. اگر آب لیمو را با عسل هم مخلوط کنید و روزانه روی پوستتان بمالید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند کمک زیادی در روشن نگه داشتن پوست و از بین بردن ملاسما می‌کنید.

ویتامین E برای از بین بردن لکه های قهوه‌ای پوست خیلی مفید است. می‌توانید از کپسول‌های ویتامین  استفاده کنید و  روغن داخل آن را به پوستتان بمالید.

ماست خاصیت روشن‌کنندگی پوست دارد. می‌توانید ماست را به تنهایی روی پوست خود بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید. ماست را با پودر جو پرک  و عسل و لیمو مخلوط کنید خمیری یک دست به دست بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید.  می‌توانید به جای پودر جو از خود جو پرک استفاده کنید و بگذارید تا ماسک روی صورت خشک شود بعد از دانه های جو به عنوان اسکراب و لایه بردار می توانید استفاده کنید یعنی کمی دستتان را مرطوب کنید روی پوستتان حالت دورانی جوی پرک را ماساژ دهید.

این ماده غذایی خوشمزه هم برای از بین بردن لکه های صورت بسیار مفید است. سیب زمینی را می‌توانید حلقه حلقه کنید و روی پوستتان ماساژ دهید. ویا میتوانید آن را رنده کنید و با عسل مخلوط کنید و روی پوست بمالید.

 

همه چیز درباره میکرونیدلینگ صورت

همه چیز درباره درمان خشکی مو و موهای وز

۸ روش برای درمان شوره سر در طب سنتی

۷ روش برتر جوانسازی صورت را بشناسید

ماسک کلاژن ساز خانگی را چگونه تهیه کنیم؟

لیفت صورت با نخ [روش انجام، مزایا و معایب، تفاوت نخ ها، هزینه]

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

درمان لکه صورت در بارداری

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی نامزدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ۳۷/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید…

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان…

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

درمان لکه صورت در بارداری
درمان لکه صورت در بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *